SEAT CORDOBA 1.8 GLX IS CHRYSLER NEW YORKER Spaanse schone Wederom record in motorfietsverkopen Airconditioning standaard voor Primera Lengte met stijl 1 7UIDOOST bv NISSAN Ol A A BEATvan/23595,- nuvoor/21.995,- Uw voordeel: Tel.: 013-683911 Tel.: 013-683911 SEAT CORDOBA eSol^l 50400 km 19600 km 49800 km 19600 km 36700 km ■««L |L 4 111 DETILBURGSE KOERIER 194 paginal DE AUTOMAAT - Donderdag 3 februari 1994 - pagina 3 5 9 1989 1986 met voor iet de 145 Nm o lier Z7 *0 i verzi dt dat in SSE SE Vervolg vaan pagina 1 SSE TIE IKHEDEN nu voor uw voordooi jezinsauto le Cordoba BMW is arkocht ietsen. 11000 km 04800 km 74800 km 54800 km. 114800 km 1993 .1992 1992 1990 Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, TILBURG, 013-321405 3 NISSAN K GARAGE DENISSEN BV a ra.n m 3 NISSAN DENISSEN BV a AUTO noordhoekII os 1992 k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg utomobielen 'geleverd mei i Mazdakroon MAAK ’NS EEN PROEFRIT in de nieuwe kleur heeft rande velou een! O 9 21500?!^ 61400 km 75800 km 61400 km 44200 km 61600 km 98900 km 74600 km 29800 km 70200 km 28500 km 718OÖ km. sitie op de ada n Yamaha, schter i basis van de oude Charade. Seat biedt echter een totaalprogramma r iedereen wat wils. eooiler l, maar :naar i vormt dit op t gaat hi iele ite fietsen eenheden tegen 5202 vorig jaar. Kort op elkaar volgen dan Kawasaki (4.544 stuks) en Suzuki (4.160 stuks). BMW is het vijfde merk en verk^ht 1.705 nieuwe motorfietsen. De Spaanse markt heeft een paar eigenaardig heden. Althans er zijn bepaalde autotypen die daar veel beter verkopen dan bij ons. Zo wordt bijvoorbeeld met de Ford Escort 4-deurs (voorheen Orion), Renault 19 sedan, de vroegere VW Polo Classic en Opel Corsa TR goede zaken gedaan. Allemaal compacte sedanmodellen. Geen wonder dat juist het Spaanse Seat als een van de weinige autofabri kanten een sedan uitbrengt op basis van een model uit de compact- klasse. We reden de Cordoba als 1.8 GLX. DE V. voldoen. Immers een koper van een dergelijke auto wil een forse dosis Amerikaans km1988 lelzijdigsïe tovaklui and van alle merken Uiteraard zijn de prijzen van deze nieuwe grote Chrysler nog niet bekend, maar er is wel een schatting Alles is natuurlij' van de gekozer Daarom zal de bewegen tusse enf.120.000,-. Technische gegevens: Merk en type: Seat Cordoba 1.8 GLX Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1781 cc Boring x slag: 81 x 86,4 mm Vermogen: 90 pk bij 5500 tr/min Koppel: 145 Nm bij 2700 tot 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,109 meter, breedte 1,64 meter Gewicht: 985 kg Prestaties: topsnelheid 182 km/u acceleratie 0-100 in 11,7 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,7 liter/lOOkm bij 120 km/u 7,6 liter/100 km stadsverkeer 9,6 liter/100 km Prijs:f.33.995,= Gevestigde orde Opvallend is dat de New Yorker of LHS ondanks zijn grote lengte rijdt als een veel kleinere auto, in ieder geval wat betreft overzichtelijkheid en de reaktie van de hele auto op stuurbewegingen. Alhoewel de wegomstandigheden in de Verenigde Staten niet met hier te vergelijken zijn, mag toch verzichtig geconcludeerd wordt dat de afvering van de LHS ook hier prima zal i. Immers een koper i dergelijke auto wil Vakantie Seat levert in de Cordoba een ongekend compleet motorenprogramma. Na de 1.4 van 60 pk, de 1.6 van 75 pk is Automobielbedrijf Tilburg met de portieren gelijk is aan een Ibiza vijfdeurs is het kr om te zien dat hij er absolui niet Ibiza-achtig uitziet. worden gezegd dat de Cordoba zo'n f.3.000,= tot f.4.000,= meer kost dan de vergelijkbare Ibiza. De Seat Cordoba is een zeer aantrekkelijke auto. Seat heeft eigenlijk met dit model een klein eigen segment aangeboord. De 1.8 motor is meer dan voldoende in deze relatief lichte auto. Vooral het ruimte-aanbod voor bagage is royaal. De inzittenden zouden echter een fractie meer mogen krijgen. De nummer 1 posit markt is door Hond ’“’•"“nomen van verkocht echter maar ree motorfietsen meer dan 1992 (5.051 tegen 5049). imaha zakte terug naar de tweede plaats met 4.941 SEAT CORDOBA Kom 'm zien in onze showroom Grootste Seat-dealer van Nederland Leharstraat 19-21Tilburg Tel. 013/553678 TfTTTTrx We kunnen er natuurlijk over strijden of de Cordoba is afge leid van de Ibiza. De Seat- organisatie legt er de nadruk op dat de Cordoba als afzonderlijke auto is ontstaan binnen het Ibiza-project. Alhoewel de Cordoba tot en helemaal geen gek figuur. De uitrusting van de GLX omvat onder meer centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorportierruiten, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, vertraging op de binnenverlichting, getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, stuurbekrachtiging en in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank. Respect De Ibiza is absoluut geen lelijke auto, in tegendeel zelfs, maar de Cordoba dwingt wat betreft ontwerp nog een tikkeltje meer respect af. De auto meet 4,11 meter tegen 3,81 meter voor de Ibiza. De lengtetoename is volledig te vinden in de achtersteven, al is niet alles gebruikt voor de kofferruimte. Inderdaad scoort de Cordoba hier met een inhoud van 455 liter ronduit royaal, maar de achterbank heeft ook iets meer ruimte gekregen. De forse inhoud van de bagageruimte wordt overigens verkregen door een diep gelegen bodem en een hoge achterkant. Wie bij het inladen zijn bagage ove bumper heeft heen geti,^, zijn spullen vervolgens weer een heel stuk laten zakken. De korte kofferklep van de Cordoba scharniert extreem ver door, zodat men er nooit Met wederom een groei van 5 procent kwamen de totale nieuwverkopen van motorfietsen in 1993 uit 23.324 machines. Het om alle via de officie] importeurs verkochte alsmede de zogeheten parallel ingevoerde nieuwe motorfietsen. Daarnaast werden er vorig jaar ook nog 19.000 gebruikte motorfietsen van een nieuw kentekeken voorzien, zodat de totale markt uitkwam op 42.324 eenheden. Kortom, de populariteit van de motorfiets stijgt sneller dan de economische teruggang. In één jaar tijd nam het motorfietspark met 19 procent toe tot 275.000 exemplaren. Twee van de vijf motorbezitters heeft pas sinds 1988 of later zijn tweewieler. Deze nieuwe motorrijders bevinden zich vooral in de leeftijdscategorie 30 tot 40 jaar. De meeste motorbezitters hebben ook de beschikking over een auto. De gemiddelde motorrijder legt per jaar 5200 km op twee wielen af. Voor 1994 wordt door de Rai een verkoop vc 25.000 nieuwe motorfietser verwacht. tig te maken. overgenc ijk afhankelijk Honda v« -'’en uitvoering. ?w®e mo l ue prijs zich 1 issen de f. 100.000,= ïal Instapniveau De 1.8 motor stelt niet teleur als het gaat om het brandstofverbruik. Ook als er stevig aan wordt getrokken, blijft de dorst binnen de perken. We noteerden een gemiddelde van 1 op 11,2 en dat is netjes. De CLX-uitgave is bij de Cordoba het instapniveau. De basismotor is de 1.4 liter, zodat de prijsopbouw begint bij de 1.4i CLX voor f.26.495,=. Daarna volgt een 1.6 liter standaard met stuurbekrachtiging voor f.28.995,=. Dan springt Seat naar het GLX-niveau en biedt deze op de 1.6 aan voor f.31.595,=. Daarna komt ons exemplaar, de 1.8 GLX voor een keurige f.33.995,=. Hiermee valt de auto precies tussen de Toledo 1.8 CL en GL, zodat de keuze enorm is. Verder wordt de Cordoba ook als sportieve GT aangeboden ersneiiingsoaK met een 2 liter motor voor nkbare f.38.995,= en als 1.8 16V voor jl afgehandeld, f.38.995,=. De diesels starten iet de Cordoba bij £31.995,=. Gemiddeld kan id en gesmeten, NISSAN PRIMERA 1.6 LX 37195,- Aircontlltiomug 4761,- 41956,- 37195,- 4761,- het welzijn van de bestuurder. Hieruit bleek dat een goede klimaatsbeheersing vermoeidheid tegengaat en dus veiligheidsverhogend werkt. De in Engeland geproduceerde Nissan Primera vier- en vijfdeurs is in twintig verschillende types verkrijgbaar, waaronder één L-versie en vier diesels. De andere vijftien modellen krijgen nu de standaard airconditioning. De Nissan Primera 1.6 LX kost f.37.195,=. comfort. Alhoewel het voor het merk moeilijk zal zijn met deze dure auto tegen de gevestigde orde op te boxen, zal de modellenflora in het topsegment met de nieuwe New Yorker aantrekkelijk worden uitgebreid. het hoofd aan zal stoten. De Cordoba heeft de reeds bekende Seat-look. Deze bestaat uit een over de volle aan breedte doorlopende map achterlichtpartij, een hoog uut gesloten zijkant zonder stootstrips en een front wat voor het eerst op de Toledo werd ingevoerd. Toch heeft de Cordoba zo'n eigen gezicht dat hij niet snel met de Ibiza of Toledo zal worden verward. De GLX-uitgave is de tweede in de modelopvolging en mag als bijzonder compleet gekenschets worden. Aan c buitenkant zien we dan ooi meegespoten bumpers, mistlampen in de voorbumper, 14 inch stalen wielen met 185/60 R 14 banden en op de 1.8 liter een kofferbakspoiler. Deze spe miststaat absoluut niet, m belemmerd het uitzicht 1 achteren. Anderzijds kleinood een prima markering van de achterzijde bij inparkèren. De op ons testexemplaar aanwezig 1] ,e lichtmetalen velgen behoren tüd.kan totde°Pties- Gezinsauto Wat betreft afwerking en degelijkheid heeft Seat de afgelopen jaren veel geleerd van moederbedrijf Volkswagen. Alhoewel meer dan bij de Toledo een eigen interieurinrichting is aagenomen, straalt de kwaliteit er vanaf. Het dashboard is in zwart uitgevoerd. Gelukkig brengen de oranje accenten op het instrumentarium nog wat kleur in het geheel. De GLX >lt het meubilair aan de ien bekleed met grijze □urs en in het midden met 1 kleurrijke stof. De stoelen met open hoofdsteunen stationwagon. Er is geen enkele andere auto in dit segment die standaard een airco aanbiedt, terwijl in de regel een forse meerprijs van enkele duizenden gulden betaald dient te worden. Dat airco in de auto aanwezig is, wordt duidelijk door een kleine vermelding hiervan op de onderkant van de achterruit. Vorig jaar is bovendien een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in opdracht van Nissan Motor Nederland uitgevoerd naar het positieve effect van airconditioning op de 90 pk 1.8 liter de derde trap in de reeks nog gevolgd door een 2 liter van 115 pk en de 1.8 liter 16-kleppervan 130 pk. Daarnaast zijn er ook een diesel en turbodiesel. De 1.8 liter biedt voor een auto uit deze klasse meer dan voldoende prestaties. De 985 kg wegende Cordoba haalt immers een top van 182 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 11,7 seconden nodig. Het maximale koppel van laat volledig van zich profiteren tussen 2700 en 3300 tr/min. Wat betreft wielophanging valt Seat met de Cordoba terug op vertrouwde oplossingen, zoals de McPherson veerpoten voor en een semi- onafhankelijke ophanging met draagarmen achter. De auto komt best sportief over en kan zodoende lekker actief worden bereden. De motor laat zich wel wat horen, maar daardoor heb je ook echt het gevoel dat de auto doet wat jij hem oplegt. Door de stuurbekrachtiging en exact schakelende versnellingsbak worden alle denkbare manouvres snel Er kan lekker me worden gegooid en gesmi terwijl het natuurlijk een keurige gezinssedan blijft, zeer geschikt voor de weekendboodschappen, zondagsritjes naar oma en bepakt op vakantie. De Cordoba is zo alround, dat deze auto het verdient een succes te worden. Er zijn maar weinig merken die een sedan bieden op basis van een compacte auto. Suzuki levert slechts een beperkt programma van de Swift sedan, terwijl Daihatsu nog steeds een sedan heeft op bieden een goede ondersteuning en zijn gelukkig niet overdreven hard. Een deel van de deurpanelen is tevens met de bekledingstof versierd. De achterbank is voorzien van twee hoofdsteunen. De hoofdruimte is zowel voor- als achterin goed, terwijl het met de beenruimte iets minder gesteld is. De voorstoelen zouden best wat verder naar achter mogen voor langere personen, maar dan blijft er op de achterbank weinig e ruimte meer over. Voor een 3 gemiddelde g« echter slaat de Eind vorig jaar werd in de Nissan Primera voor een bescheiden meerprijs van f.1.200,= airconditioning aangeboden. Importeur Nissan Motor Nederland heeft nu besloten op vrijwel alle Primera-modellen standaard deze airconditioning te monteren zonder daarvoor de prijzen aan te passen. Alleen de dieselversies en de 1.6 L sedan maken hierop een uitzondering. Het aanbod geldt voor de benzineversies met een vier- en vijfdeurs carrosserie en dus niet de Japanse geproduceerde

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27