SEAT CORDOBA 1.8 GLX
IS
CHRYSLER
NEW YORKER
Spaanse schone
Wederom record in
motorfietsverkopen
Airconditioning
standaard voor Primera Lengte met stijl
1
7UIDOOST bv
NISSAN Ol
A
A
BEATvan/23595,-
nuvoor/21.995,-
Uw voordeel:
Tel.: 013-683911
Tel.: 013-683911
SEAT CORDOBA
eSol^l
50400 km
19600 km
49800 km
19600 km
36700 km
■««L |L 4 111
DETILBURGSE KOERIER
194 paginal
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 februari 1994 - pagina 3
5
9
1989
1986
met voor
iet de
145 Nm
o
lier
Z7
*0
i verzi
dt dat
in
SSE
SE
Vervolg vaan pagina 1
SSE
TIE
IKHEDEN
nu voor
uw voordooi
jezinsauto
le Cordoba
BMW is
arkocht
ietsen.
11000 km
04800 km
74800 km
54800 km.
114800 km
1993
.1992
1992
1990
Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92d, TILBURG, 013-321405
3 NISSAN
K GARAGE
DENISSEN BV a
ra.n
m
3 NISSAN
DENISSEN BV a
AUTO
noordhoekII
os
1992
k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
utomobielen
'geleverd mei
i Mazdakroon
MAAK ’NS EEN PROEFRIT
in de nieuwe
kleur
heeft
rande
velou
een!
O
9
21500?!^
61400 km
75800 km
61400 km
44200 km
61600 km
98900 km
74600 km
29800 km
70200 km
28500 km
718OÖ km.
sitie op de
ada
n Yamaha,
schter i
basis van de oude Charade.
Seat biedt echter een
totaalprogramma r
iedereen wat wils.
eooiler
l, maar
:naar
i vormt dit
op
t gaat hi
iele
ite fietsen
eenheden tegen 5202 vorig
jaar. Kort op elkaar volgen
dan Kawasaki (4.544 stuks) en
Suzuki (4.160 stuks). BMW is
het vijfde merk en verk^ht
1.705 nieuwe motorfietsen.
De Spaanse markt heeft
een paar eigenaardig
heden. Althans er zijn
bepaalde autotypen die
daar veel beter verkopen
dan bij ons. Zo wordt
bijvoorbeeld met de Ford
Escort 4-deurs (voorheen
Orion), Renault 19 sedan,
de vroegere VW Polo
Classic en Opel Corsa TR
goede zaken gedaan.
Allemaal compacte
sedanmodellen. Geen
wonder dat juist het
Spaanse Seat als een van
de weinige autofabri
kanten een sedan
uitbrengt op basis van een
model uit de compact-
klasse. We reden de
Cordoba als 1.8 GLX.
DE V.
voldoen. Immers een koper
van een dergelijke auto wil
een forse dosis Amerikaans
km1988
lelzijdigsïe
tovaklui
and van alle
merken
Uiteraard zijn de prijzen van
deze nieuwe grote Chrysler
nog niet bekend, maar er is
wel een schatting
Alles is natuurlij'
van de gekozer
Daarom zal de
bewegen tusse
enf.120.000,-.
Technische gegevens:
Merk en type: Seat Cordoba
1.8 GLX
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1781 cc
Boring x slag: 81 x 86,4 mm
Vermogen: 90 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 145 Nm bij 2700 tot
3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,109
meter, breedte 1,64 meter
Gewicht: 985 kg
Prestaties: topsnelheid 182
km/u
acceleratie 0-100 in 11,7 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,7
liter/lOOkm
bij 120 km/u 7,6 liter/100 km
stadsverkeer 9,6 liter/100 km
Prijs:f.33.995,=
Gevestigde orde
Opvallend is dat de New
Yorker of LHS ondanks zijn
grote lengte rijdt als een veel
kleinere auto, in ieder geval
wat betreft overzichtelijkheid
en de reaktie van de hele auto
op stuurbewegingen.
Alhoewel de
wegomstandigheden in de
Verenigde Staten niet met
hier te vergelijken zijn, mag
toch verzichtig geconcludeerd
wordt dat de afvering van de
LHS ook hier prima zal
i. Immers een koper
i dergelijke auto wil
Vakantie
Seat levert in de Cordoba een
ongekend compleet
motorenprogramma. Na de 1.4
van 60 pk, de 1.6 van 75 pk is
Automobielbedrijf Tilburg
met de portieren gelijk is aan
een Ibiza vijfdeurs is het kr
om te zien dat hij er absolui
niet Ibiza-achtig uitziet.
worden gezegd dat de
Cordoba zo'n f.3.000,= tot
f.4.000,= meer kost dan de
vergelijkbare Ibiza.
De Seat Cordoba is een zeer
aantrekkelijke auto. Seat
heeft eigenlijk met dit model
een klein eigen segment
aangeboord. De 1.8 motor is
meer dan voldoende in deze
relatief lichte auto. Vooral het
ruimte-aanbod voor bagage is
royaal. De inzittenden zouden
echter een fractie meer mogen
krijgen.
De nummer 1 posit
markt is door Hond
’“’•"“nomen van
verkocht echter maar
ree motorfietsen meer dan
1992 (5.051 tegen 5049).
imaha zakte terug naar de
tweede plaats met 4.941
SEAT CORDOBA
Kom 'm zien in onze showroom
Grootste Seat-dealer van Nederland
Leharstraat 19-21Tilburg
Tel. 013/553678 TfTTTTrx
We kunnen er natuurlijk over
strijden of de Cordoba is afge
leid van de Ibiza. De Seat-
organisatie legt er de nadruk
op dat de Cordoba als
afzonderlijke auto is ontstaan
binnen het Ibiza-project.
Alhoewel de Cordoba tot en
helemaal geen gek figuur.
De uitrusting van de GLX
omvat onder meer centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende voorportierruiten,
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, vertraging
op de binnenverlichting,
getint glas, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
stuurbekrachtiging en in twee
ongelijke delen neerklapbare
achterbank.
Respect
De Ibiza is absoluut geen
lelijke auto, in tegendeel
zelfs, maar de Cordoba
dwingt wat betreft ontwerp
nog een tikkeltje meer respect
af. De auto meet 4,11 meter
tegen 3,81 meter voor de Ibiza.
De lengtetoename is volledig
te vinden in de achtersteven,
al is niet alles gebruikt voor
de kofferruimte. Inderdaad
scoort de Cordoba hier met
een inhoud van 455 liter
ronduit royaal, maar de
achterbank heeft ook iets
meer ruimte gekregen. De
forse inhoud van de
bagageruimte wordt
overigens verkregen door een
diep gelegen bodem en een
hoge achterkant. Wie bij het
inladen zijn bagage ove
bumper heeft heen geti,^,
zijn spullen vervolgens weer
een heel stuk laten zakken. De
korte kofferklep van de
Cordoba scharniert extreem
ver door, zodat men er nooit
Met wederom een groei van 5
procent kwamen de totale
nieuwverkopen van
motorfietsen in 1993 uit
23.324 machines. Het
om alle via de officie]
importeurs verkochte
alsmede de zogeheten
parallel ingevoerde nieuwe
motorfietsen.
Daarnaast werden er vorig
jaar ook nog 19.000 gebruikte
motorfietsen van een nieuw
kentekeken voorzien, zodat de
totale markt uitkwam op
42.324 eenheden. Kortom, de
populariteit van de motorfiets
stijgt sneller dan de
economische teruggang.
In één jaar tijd nam het
motorfietspark met 19 procent
toe tot 275.000 exemplaren.
Twee van de vijf
motorbezitters heeft pas sinds
1988 of later zijn tweewieler.
Deze nieuwe motorrijders
bevinden zich vooral in de
leeftijdscategorie 30 tot 40
jaar. De meeste
motorbezitters hebben ook de
beschikking over een auto. De
gemiddelde motorrijder legt
per jaar 5200 km op twee
wielen af. Voor 1994 wordt
door de Rai een verkoop vc
25.000 nieuwe motorfietser
verwacht.
tig te maken. overgenc
ijk afhankelijk Honda v«
-'’en uitvoering. ?w®e mo
l ue prijs zich 1
issen de f. 100.000,= ïal
Instapniveau
De 1.8 motor stelt niet teleur
als het gaat om het
brandstofverbruik. Ook als er
stevig aan wordt getrokken,
blijft de dorst binnen de
perken. We noteerden een
gemiddelde van 1 op 11,2 en
dat is netjes.
De CLX-uitgave is bij de
Cordoba het instapniveau. De
basismotor is de 1.4 liter,
zodat de prijsopbouw begint
bij de 1.4i CLX voor f.26.495,=.
Daarna volgt een 1.6 liter
standaard met
stuurbekrachtiging voor
f.28.995,=. Dan springt Seat
naar het GLX-niveau en biedt
deze op de 1.6 aan voor
f.31.595,=. Daarna komt ons
exemplaar, de 1.8 GLX voor
een keurige f.33.995,=.
Hiermee valt de auto precies
tussen de Toledo 1.8 CL en GL,
zodat de keuze enorm is.
Verder wordt de Cordoba ook
als sportieve GT aangeboden
ersneiiingsoaK met een 2 liter motor voor
nkbare f.38.995,= en als 1.8 16V voor
jl afgehandeld, f.38.995,=. De diesels starten
iet de Cordoba bij £31.995,=. Gemiddeld kan
id en gesmeten,
NISSAN PRIMERA
1.6 LX 37195,-
Aircontlltiomug 4761,-
41956,-
37195,-
4761,-
het welzijn van de bestuurder.
Hieruit bleek dat een goede
klimaatsbeheersing
vermoeidheid tegengaat en
dus veiligheidsverhogend
werkt.
De in Engeland
geproduceerde Nissan
Primera vier- en vijfdeurs is in
twintig verschillende types
verkrijgbaar, waaronder één
L-versie en vier diesels.
De andere vijftien modellen
krijgen nu de standaard
airconditioning.
De Nissan Primera 1.6 LX kost
f.37.195,=.
comfort. Alhoewel het voor het
merk moeilijk zal zijn met
deze dure auto tegen de
gevestigde orde op te boxen,
zal de modellenflora in het
topsegment met de nieuwe
New Yorker aantrekkelijk
worden uitgebreid.
het hoofd aan zal stoten. De
Cordoba heeft de reeds
bekende Seat-look. Deze
bestaat uit een over de volle
aan breedte doorlopende
map achterlichtpartij, een hoog
uut gesloten zijkant zonder
stootstrips en een front wat
voor het eerst op de Toledo
werd ingevoerd. Toch heeft de
Cordoba zo'n eigen gezicht
dat hij niet snel met de Ibiza of
Toledo zal worden verward.
De GLX-uitgave is de tweede
in de modelopvolging en mag
als bijzonder compleet
gekenschets worden. Aan c
buitenkant zien we dan ooi
meegespoten bumpers,
mistlampen in de
voorbumper, 14 inch stalen
wielen met 185/60 R 14 banden
en op de 1.8 liter een
kofferbakspoiler. Deze spe
miststaat absoluut niet, m
belemmerd het uitzicht 1
achteren. Anderzijds
kleinood een prima
markering van de achterzijde
bij inparkèren. De op ons
testexemplaar aanwezig
1] ,e lichtmetalen velgen behoren
tüd.kan totde°Pties-
Gezinsauto
Wat betreft afwerking en
degelijkheid heeft Seat de
afgelopen jaren veel geleerd
van moederbedrijf
Volkswagen. Alhoewel meer
dan bij de Toledo een eigen
interieurinrichting is
aagenomen, straalt de
kwaliteit er vanaf. Het
dashboard is in zwart
uitgevoerd. Gelukkig brengen
de oranje accenten op het
instrumentarium nog wat
kleur in het geheel. De GLX
>lt het meubilair aan de
ien bekleed met grijze
□urs en in het midden met
1 kleurrijke stof. De stoelen
met open hoofdsteunen
stationwagon. Er is geen
enkele andere auto in dit
segment die standaard een
airco aanbiedt, terwijl in de
regel een forse meerprijs van
enkele duizenden gulden
betaald dient te worden.
Dat airco in de auto aanwezig
is, wordt duidelijk door een
kleine vermelding hiervan op
de onderkant van de
achterruit.
Vorig jaar is bovendien een
onderzoek van de Universiteit
van Amsterdam in opdracht
van Nissan Motor Nederland
uitgevoerd naar het positieve
effect van airconditioning op
de 90 pk 1.8 liter de derde trap
in de reeks nog gevolgd door
een 2 liter van 115 pk en de 1.8
liter 16-kleppervan 130 pk.
Daarnaast zijn er ook een
diesel en turbodiesel. De 1.8
liter biedt voor een auto uit
deze klasse meer dan
voldoende prestaties. De 985
kg wegende Cordoba haalt
immers een top van 182 km/u
en heeft voor de acceleratie
van 0 tot 100 km/u slechts 11,7
seconden nodig. Het
maximale koppel van
laat volledig van zich
profiteren tussen 2700 en 3300
tr/min. Wat betreft
wielophanging valt Seat met
de Cordoba terug op
vertrouwde oplossingen,
zoals de McPherson veerpoten
voor en een semi-
onafhankelijke ophanging
met draagarmen achter. De
auto komt best sportief over
en kan zodoende lekker actief
worden bereden. De motor
laat zich wel wat horen, maar
daardoor heb je ook echt het
gevoel dat de auto doet wat jij
hem oplegt. Door de
stuurbekrachtiging en exact
schakelende versnellingsbak
worden alle denkbare
manouvres snel
Er kan lekker me
worden gegooid en gesmi
terwijl het natuurlijk een
keurige gezinssedan blijft,
zeer geschikt voor de
weekendboodschappen,
zondagsritjes naar oma en
bepakt op vakantie. De
Cordoba is zo alround, dat
deze auto het verdient een
succes te worden. Er zijn maar
weinig merken die een sedan
bieden op basis van een
compacte auto. Suzuki levert
slechts een beperkt
programma van de Swift
sedan, terwijl Daihatsu nog
steeds een sedan heeft op
bieden een goede
ondersteuning en zijn
gelukkig niet overdreven
hard. Een deel van de
deurpanelen is tevens met de
bekledingstof versierd. De
achterbank is voorzien van
twee hoofdsteunen. De
hoofdruimte is zowel voor- als
achterin goed, terwijl het met
de beenruimte iets minder
gesteld is. De voorstoelen
zouden best wat verder naar
achter mogen voor langere
personen, maar dan blijft er
op de achterbank weinig
e ruimte meer over. Voor een
3 gemiddelde g«
echter slaat de
Eind vorig jaar werd in de
Nissan Primera voor een
bescheiden meerprijs van
f.1.200,= airconditioning
aangeboden. Importeur
Nissan Motor Nederland heeft
nu besloten op vrijwel alle
Primera-modellen standaard
deze airconditioning te
monteren zonder daarvoor de
prijzen aan te passen. Alleen
de dieselversies en de 1.6 L
sedan maken hierop een
uitzondering. Het aanbod
geldt voor de benzineversies
met een vier- en vijfdeurs
carrosserie en dus niet de
Japanse geproduceerde