CADILLAC DE VILLE CONCOURS IS 7 s "S Basis voor verlenging Ford Windstar Aviat, sportwagen voor volgende eeuw Wortelnotehout voor Toyota Neon steelt de show fBINK NEN Dodge Venom met spierballen Auto Noordhoek F levert eerste Cordoba af Eufc <3 F5D a SLX'f 17.995,- F 994 pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 27 januari 1994 - pagina 9 DETILBURGSE KOERIER ?845.950,- 1991 »6 30 km. 313-420143 km. .1990 nog ile i dit Om te ki ind Prijs 1-1437 te >auto 30 22.500,- 30 19.500,- 5.500, - 6.500, - anen, len 1991 1991 .1986-1988 „..1989 ....2x1992 1983 1987 .10-1990 .1990 .1987 toeganc één scl lucl voor! V DE NIEUWE NORM IN "BETAALBAAR AUTORIJDEN. inruilauto. 'agens. r achteren profiteert daar imale sun voor en ktrische m de toel, om maar lils te noemen. Detroit - Amerikanen hebben de ruimte en willen zich dan ook graag verplaatsen in fors bemeten auto's. De grootste droom van een Amerikaan is te worden rondgereden in een stretched limousine met chauffeur. Het meest exclusieve merk van General Motors, Cadillac, wordt door veel carrosseriebouwers gebruikt om te worden verlengd. Als basis dient bij voorkeur de nieuwe De Ville. AGENS 1992 Eorse de ...jk is een ‘r voorzien drijving en zesbak. lakt uit ie lals 11990 ?r.|»]|44l 1 990 eind 1989 Chrysler Aviat tot een zeer lage luchtweerstandscoëfficient van 0,20 het laagste ooit door een auto van dit merk bereikt. De achterpassagiers hebben ng tot het interieur via :huifdeur aan de rechter ledige lidden- grijs leien. 1985-1991 S,1.6i 1985-1991 llac De Ville is typisch ■"ito die je gaat deren in het rikaai-- arde vloerbedekking dashboard en stuurwiel daardoor wat besmettelijk. Over de hele breedte van het dashboard en de portierpanelen loopt een accentrand van houtfineer. Op de middenconsole na komt het dashboard vrijwel eze auto in rekening FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of 1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel baar stuur en nog veel meer. Made in Europe Overtuig u bij: Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753 of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 0180440404 (ind- BTW, excl, rijklaarkoiten en ML beh.) Overtuig u bij: ‘omobielen ileverd met Vtazdakroon ritte ontvanc alarminstallat metallic i Tolec Full-size De Cadill zo'n aut waarde Amerik Hondei rijden over betonwegen, uuu> gedraagt de auto zich voorbeeldig. Met volle gang een bocht aansnijden, daar is komen liggen. "Het Amerikaanse instapmodel is erg kaal van uitrusting. Wij willen de auto graag completer introduceren, dus met dubbele airbag, centrale vergrendeling en elektrisch bediende voorportierruiten." Alle uitvoeringen van de Toyota Camry kunnen voortaan worden voorzien van een aantal prachtige wortelnotehouten panelen op dashboard, console en portierpanelen. Het hout komt uit Califomië en wordt door Britse vakmensen tot prachtige panelen gemaakt. Samen met het lage geluidsniveau en de prima rij- eigenschappen schaapt de houten interieuraankleding een ambiance van luxe en verfijndheid. De complete set wordt door de Toyota-dealers geleverd voor nieuwe en bestaande Camry's van het huidige model voor een prijs van f. 1.600,= exclusief BTW. De Neon komt niet alleen beschikbaar als vierdeurs sedan, maar ook in een grappige tweedeurs coupé. 30 30.000,- 30 14.000,- 30 8.750,- 30 20.750,- 30 20.750,- 30 20.500,- 30 1 6.000,- 30 9.000,- 30 17.500,- 30 1 6.500,- 30 30 ASIONS ?844.750,- radiator naar at geplaatst enpn van een maxime luchtstroom. In de eigen windtunnel kwam de Op vrijdag 21 januari werd door Seat-dealer Auto Noordhoek het eerste exemplaar van de nieuwe Seat Cordoba afgeleverd. Een trotse heer Kester uit Tilburg nam de sleutels in mgst van een 1.6 GLX met als optie lichtmetalen velgen met brede banden en een itie met afstandbediening. De auto is gespoten in een nieuwe kleur Saffier blauw ic met een paarse gloed. Het is voor dhr. Kester reeds de derde Seat. Na een Malaga en ado is zijn keuze nu gevallen op een welliswaar van buiten compacte sedan, maar met royale binnenafmetingen en een zeer complete uitrusting. 'standaard' De Ville al bijzonder veel binnenruimte, zoveel dat deze auto in de Verenigde Staten behoort tot de meest verkochte zespersoons auto's. De achterbank biedt inderdaad plaats aan drie volwasser terwijl de twee voorstoele precies tegen elkaar geplaatst zijn. Het voller’ interieur was in ons miuu. grijs exemplaar in licht c~ uitgevoerd. De deurpanel de lederen bekleding. Ford's EEC-V motormanagement computer. De krachtbron levert een -n van J55 pk j-,ij 4000 aandrijving gescheidt via een electronisch geregelde viertraps automaat met bediening aan de stuurkolom. De Ford Windstar heeft een dubbele airbag, ABS en natuurlijk verstevigingsbalken in de portieren. tKEN na 1991 zijde. Op de tweede en derde zitrij kunnen respectievelijk drie en twee personen plaatsnemen. Als optie kunnen in plaats van de driepersoons bank ook twee zogenaamde captain-chairs met armleuningen worden gemonteerd. De Ford Windstar zal in Europa alleen via de "Amerikaanse kanalen" leverbaar worden. Immers later dit jaar zal Ford in samenwerking met Volkswagen een Europese ruimte-auto op de markt gaan brengen. De statige 5,32 meter lange Cadillac De Ville staat keurig gepoetst te wachten in de parkeerkelder van Cobo-hall, waar ieder jaar de North American Autoshow wordt gehouden. Naast de zeer smalle en hoge achterlichten staat aan de ene zijde de merknaam en aan de andere kant 'Northstar' te lezen. Deze vermelding slaat op de uiterst moderne 4,6 liter V8 met 4 kleppen per cilinder en een vermogen van 270 pk. Binnenruimte Deze dwars voorin geplaatste krachtbron drijft de voorwielen aan via een electronisch geregelde viertraps automaat met bediening aan het stuur. Ondanks het in onze ogen misschien wat oubollige en vierkante uiterlijk, zorgt de Northstar-motor voor flitsende prestaties, zoals een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconde. De scheiding tussen voor en achterportier loopt vrijwel exact verticaal, zodat carrosseriespecialisten precies hier de zaag tussen kunnen zetten. Toch biedt de De meest sportieve Chrysler- produkten worden in Amerika via het Dodge-dealernet aan de man gebracht. Geen wonder dat het Venom prototype de merknaam Dodge draagt. Het is duidelijk een voorbeeld van zoals de Amerikanen dat noemen "een muscle car", oftewel een auto met spierballen. De in knal geel uitgevoerde Venom heeft luchtinlaten in de een krachtige 3,5 liter 24-kleps voorbumper en de for« V6 met een vermogen van 245 koelsleuven achter de pk. Hiermee wordt hetzelfde voorwielen. Natuurlijl prestatieniveau bereikt als dergelijk scheurijzer met een V8. De Venom doet in van achterwielaandr de verte aan de Viper denken een handgeschakelde z en heeft alles wat een auto De carrosserie is gemat- sportief maakt. Kijk maar metaal, terwijl wederom d« naar de brede, gewelfde bodemgroep van de Neon c schermen, de grote wielen, de uitgangspunt diende. De Chrysler Neon beleefde zijn wereldpremière tijdens de IAA in Frankfurt afgelopen september. De produktie is inmiddels van start gegaan, zodat de Detroit Motor Show dé gelegenheid was om de lang geheimgehouden prijs voor Amerika bekend te maken. De auto gaat daar 8.975 dollar kosten en dat is omgerekend niet meer dan f.18.000,=. Nu weet iedereen Chrysler toonde in Detroit onder meer de Aviat, een prototype voor een compacte vierpersoons sportwagen voor de volgende eeuw. Er is duidelijk naar de aerodymica van vliegtuigen en racefietshelmen gekeken bij de tot standkoming van deze futuritische Aviat. Voor een deel is uitgegaan van de techniek en het onderstel van de Neon. Op de achterbank wordt echter dezelfde ruimte geboden als in de Le Baron Convertible, vooral omdat de achterzijde tot in een punt wegloopt. Hierdoor heeft de Avait werkelijk de vorm van een waterdruppel, aërodynamisch gezien nog steeds de meest optimale vorm. Uiteraard zijn de achterwielen wel op normale afstand van elkaar geplaatst. Voorin ligt de 2 liter 16- klepper uit de Neon met in geval ongeveer 150 pk. Via een handgeschakelde vijfbak worden de voorwielen rgedreven. De Aviat wordt reel uit metaal gemaakt, i het front zo kort mogelijk runnen houden, is de dat we voor dat dez° Nederland staat re=x moeten houden met transportkosten, invoerrechten en een enorme hoeveelheid belasting. Dhr. B. Hulshof, directeur van Chrysler Import Holland meldde ons dat de auto in Nederland vanaf september leverbaar is. Hij verwacht dat de prijs rond de veertigduizend gulden zal deze forse jongen niet op berekend, maar die kans krijg in de VS ook nauwelijks. Alhoewel de Seville veel beter bij onze Europese smaak aansluit, is de De Ville bij uitstek geschikt voor liefhebbers van een echte full-size Amerikaan. De a heeft absoluut zijn charmes. Kijk maar eens naar het indrukwekkende front met chromen grille en brede koplampen. De lichtmetalen achterwielen worden voor een deel door de achterschermen afgedekt, terwijl de gehele achterpartij zéér Amerikaans overkomt. Alhoewel de De Ville Concours een duidelijk ander karakter heeft dan de Seville, ;e gaat komt de prijs ongeveer ____nhet overeen. ranse verkeer. De De Ville is via de paralell- len mijlen rechtuit import verkrijgbaar voor een zer betonwegen, daar richtprijs van f.159.900,= en gedraagt de auto zich via de officiële GM-import sldig. Met volle gang eventueel op aanvraag leverbaar. sonenvervoer 1990 jdbok met hydr. 1983 De belangrijkste nieuweling bij Ford in Detroit was de Windstar, een fors uitgevallen ruimte auto van vermogen bijna 5 meter lengte, die de tr/min. Dec sterk verouderde Aerostar gescheidt vervangt. De nieuweling staat op het onderstel van de Taurus. De voorwielaangedreven Windstar heeft een afgeronde vormgeving die het meest doet denken aan de Mercury Villager, zijn kleinere broertje. Boven de voorwielen ligt de bekende 3,8 liter V6 met sequentiele benzine- inspuiting geregeld door glooiende overkapping zit een je in volledig digitaal uitgevoerd Alhc instrumentarium geflankeerd door een aantal blinkende bedieningsknopjes. De uitrusting is natuurlijk ongekend compleet: cruise control, centrale vergrendeling, getint glas, dubbele airbag, ABS, elektrisch bediende portierruiten, middenarmstei achter en elektr verstelling var bestuurdersstc een paar detai

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 29