7Z7Z FUNCRUISER Herboren traditie zeel EN LAGONDA UITBREIDING BIJ ASTON MARTIN TOYOTA S KLEINE 4X4 t Bijlage van: DeTilburgseKoerier W7SAAB 7uiroosrjbv Hocvenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Heilige Koe weer van start I r*©. 1994 paginal Oplage: 97.140 ex. Donderdag 27 januari 1994 Detroit - Amerikanen worden meer in Lees verder op pagina 11 ilaat'. iF 745,-! Autotest Cadillac de Ville VW Golf CL 1.8 Lees verder Concours Variant in dit nummer Antwerpen2x(B)-Genk(B) pag. 9 pag. 3 pag. 5 o.a.: i Aston ie. ito's Opel Kadett Basis van succes Jaargang 6 Nummer 4 sur. i twee b, een ^rsteven. Tony Vos die c Taui Met i INTERIEUR w WAARBORG Een SAAB van Zuid-Oost geeft u een BETER GEVOEL el uitgevoerd in 4- of 5-deurs. ren. halogeen- pde heeft honingklei I matras én iedere jreken. [rippen serd en j kroon op rard in volle Detroit - Amerikanen worden groot gebracht met en soms zelfs wel in de auto. De hele samenleving is op autogebruik ingesteld en het niet hebben van een auto is niet 'een beetje kistje', maar je voelt je ronduit gehandicapt. Tussen de gebruiksvoorwerpen, die de moderne auto voor de gemiddelde Amerikaan is, zijn sommige exemplaren te vinden die harten sneller doen kloppen. De Ford Mustang is er één van. Oorsprong De luchtinlaten direct voor de achterwielen zijn details die duidelijk naar de oorsprong >nda's werden d na nadrukkelijke in klanten. Met de le Aston Martins, de jgonda's heeft Aston tgonda Ltd weer een volledig programma. De indicatieprijzen in Engeland bedragen voor de Lagonda Saloon 115.000 Pond en voor de Shooting Brake 121.000 Pond. neer rijgt voor zien we rtaling horizontale de eerste Het dashboard ziet er wat voorspelbaar uit en is duidelijk van Toyota- signatuur. In het interieur kunnen vijf mensen plaatsnemen. teruggaan. Met uitzondering van de buitenspiegels wordt de Mustang volledig in één kleur gespoten. In het geval van onze rode auto valt het zelfs nauwelijks op dat er achterlichten op zitten. De drie smalle lichtbalkjes zijn fraai in het geheel opgenomen. Ook hier z weer een moderne vert van de drie hc~ balkjes van Mustang. De nieuwe Mustang is met een lengte van 4,61 meter voor Amerikaanse begrippen uiterst compact. De auto is verder 1,82 meter breed, slechts 1,34 meter hoog en kent een wielbasis van 2,57 meter. Kortom, de dimensies zijn behoorlijk Europees. De auto heeft wat betreft daklijn wat Japanse trekjes, maar De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. inspuiting wordt een vermogen van 142 pk bereikt. In de Mustang GT vinden we een 5 liter V8 met ruim 200 pk en vooral deze versie zal bij de Amerikanen hoog in aanzien komen staan. Overigens past deze V8 het beste bij de afkomst van de Mustang. automaat houd je je veel makkelijker aan de regels. Dat we overigens met een 8 cilinder Mustang GT te maken hebben is onder i te zien aan de grote vermelding hiervan op r achterbumper. Verder h. de auto zeer fraaie lichtmetalen velgen. Mustang niet is kaan zalaanspr al direct bij het verwerken van de eerste wegoneffenheid. De auto is naar Amerikaanse begrip^ uitzonderlijk hard geveeiu hoeft ook voor Europese omstandigheden niet te worden aangepast. De Mustang heeft net als vele andere produkten uit het zelfde land een forse hoeveelheid hard plastic aan boord, wat bij hobbels en bobbels gaat kraken. Er moet hierbij wel direct verteld worden dat de GT aanzienlijk straffer geveerd is dan de V6. tijd onder een koppel van 183 Nm tussen er op de de 4400 en 4800 tr/min. De wielen zijn rondom onafhankelijk opgeharigen, te zodat op de. verharde weg een hoogstaand comfort kan worden geboden, zonder de kwaliteiten in het terrein uit het oog te verliezen. Natuurlijk krijgt een dergelijke auto standaard stuurbekrachtiging. dASSIEFMDF. 0x200 cm, ook in I zwart leverbaar. I !T WATERBED! iligheidsvoering, I net thermostaat, M PLAATSING.' HTS 2195,-én... ening KADO!!!* van deze 2+2 coupé, spoiler op de achter een meegespoten voorbumper en als 1 het werk een paaid draf op de grille. geboden. Amerikanen beschouwen een handbak doorgaans als primitief, maar ze vinden het daarentegen, lekker Spartaans bij een dergelijk sportmobiel. Uiteraard worden bij de Mustang de achterwielen aangedreven. Het exemplaar waarmee wij de hobbelige betonwegen Amerikc opreden was echter voorzien van een automaat. En dat was maar goed ook. Je moet je in de VS immers houden aan strikte snelheidslimieten. Als een auto met handbak wordt gereden, krijg je als Europeaan snel de neiging harder te rijden dan is toegestaan. Met een Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op 12 april as. gaat bij Martin de DB7 in produktie. De eerste driehonderd auto's zijn al besteld. Als deze nieuwe DB7 ook in de Verenigde Staten op de markt komt, moet de produk- tiecapaciteit tot zeshonderd auto's per jaar worden opgevoerd en dat betekent een toename van vierhonderd procent. Op dit moment zijn er 42 dealers, wat eind 1995 tot het dubbele zal moeten zijn toegenomen. De DB7 komt ook dit jaar in Nederland op de markt. Verder is Lagonda terug van weggeweest en wel met een vierdeurs saloon en vijfdeurs Shooting Brake op basis van de Aston Martin Virage. De eerste serie van vijf auto's worden op dit moment gereed gemaakt. Technisch zijn beide Lagonda's identiek aan de Virage met een 5,3 of 6,3 liter V8 motor met 32 kleppen videorecorder. De Saloon heeft naar keuze vier of vijf zitplaatsen en de Shooting Brake vier of zes. Beide nieuwe Lagonda's doen denken aan produkten uit het verleden, zoals de Rapide uit het begin van de jaren zestig en de Lagonda Saloon op basis van de eerste V8 modellen van Aston Martin, ig Brake kent een iden. De auto is rre een verlengde i de Virage Shooting Prijsverlaging We moeten teruggaan tot het begin van de jaren zestig om prijsverlagingen te zien bij auto's. En werden de prijzen bij bepaalde merken destijds niet naar beneden aangepast, dan bleven ze in ieder geval voor vele jaren achtereen ongewijzigd. Dat lijkt nu een utopie, maar let eens op wat er op dit moment bij meerdere automerken gebeurd. Autoprijzen gaan gewoonlijk één tot twee keer per jaar omhoog. Door hogere olieprijzen, belastingen, grondstoffen en natuurlijk de inflatie worden deze 'prijsaanpassingen verklaard, althans tot nu toe. Toch is anno 1994 de prijs van een auto niet opgebouwd uit de exacte kostprijs vermeerderd met de transportkosten plus winstpercentages voor fabrikant, importeur en dealer. Nee, er wordt gesproken over market priced. Een auto kost precies zoveel als de beoogde doelgroep wil betalen. De autoverkopen waren over 1993 fors minder en het herstel zal over 1994 ook maar gering zijn. Daarom moeten de auto-importeurs in Nederland allerhande halsbrekende toeren uithalen om hun produkten aan de man te brengen. Daarom zien we ook nu om ons heen ineens een aantal auto's goedkoper worden. De importeur plakt er een striping op, noemt het een limited edition en biedt de auto voor minder aan dan het bedrag waarvoor de basisauto in de prijslijst staat. Een aantal merken heeft inderdaad een voorraad auto's staan die nodig verkocht moet worden, zoals Nissan enkele maanden geleden met de Micra. Andere merken willen bewust hun doelgroep uitbreiden door een aanzienlijkere lagere prijs te vragen, zoals bijvoorbeeld Renault met de Safrane onder de vijftigduizend gulden. Opel pakt het feest rond 25 jaar nummer 1 in Nederland aan om zowel de Astra als Vectra aantrekkelijker te prijzen. De Vectra loopt in belangstelling terug en de Astra moet kost wat kost nummer 1 blijven. De uitrustingen worden completer zonder prijsverhoging of zelfs gelijktijdig met een prijsverlaging. Prima allemaal. Hoe me auto de consument krijg hetzelfde geld hoe beta Alleen moeten ze bij de prijsverhogingen die ontgetwijfeld in de toekomst weer in het verschiet liggen niet meer roepen dat deze moeten worden doorgevoerd vanwege hogere grondstofprijzen e Roggelend Na het omdraaien van het contactsleuteltje beginnen de acht zuigers aan hun roggelende werk. Standaard worden beide motorvarianten voorzien van een handgeschakelde vijfbak terwijl een viertraps automaat als optie worden en forse vermogens van 310 tot 500 pk. Er kunnen topsnelheden van 270 km/u worden behaald. Het onderstel en de remmen zijn overgenomen van de Virage Vantage, de snelste Aston Martin van dit moment. Er kan gekozen worden uit een handgeschakelde basis van uc w versnellingsbak met vijf of zes modellen var overbrengingen of een drie- of De Shooting Li viertraps automaat. recenter verlet Beide Lagonda's worden als het warc volledig met de hand versie van gemaakt. De klant bestelt een Brake. Virage in de gewenste Beide Lagor uitvoering. Op basis van deze ontwikkeld auto wordt de 5,05 meter wensen van lange Lagonda gebouwd. bestaande 1 Elke aluminium DB7 en Lags plaatwerkdeel wordt met de Martin Lagondc hand geklopt. Het interieur volledig progra kan helemaal naar wens worden ingericht met onder meer een uitgebreide stereo- installatie met CD en televisie of zelfs Wat maakt een Ford tot een echte Mustang. Bij de ontwikkeling van de nieuwste generatie werd sterk gekeken naar de typische kenmerken van het eerste model, dat nu zo'n dertig jaar oud is. Allereerst moet een Mustang natuurlijk een sportieve uitstraling hebben. Dat werd bereikt door de gestroomlijnde vormgeving Sinds 1 januari is Veronica gestopt met het motor- en autoprogramma "De Heilige Koe" na een onafgebroken periode van maar liefst veertien jaar. Het team van De Heilige Koe maakt zich echter op voor een terugkeer op NBC Super Channel. Onder de naam "Go with the Holy Cow" wordt vanaf 28 januari a.s. iedere vrijdag tussen 21.00 en 22.00 uur een programma vol auto nieuws, verslagen van beurzen, maar ook auto- en motorsport uitgezonden. Het programma wordt in de Nederlandse taal uitgezonden. De uitzendingen worden in ons land gemaakt en kunnen eventueel ook in het Engels worden ontvangen. Het programma wordt iedere zaterdagmiddag om 14.00 uur herhaald. In Nederland zijn inmiddels 4,3 miljoen huishoudens aangesloten via de kabel op de zender NBC Super Channel. Uiteraard is het kanaal pok via de schotel te ontvangen en door 3 miljoen aansluitingen in België. Tijdens de Tokyo Motorshow in oktober liet Toyota het eerste prototype zien van de RAV4 (Recreational Active Vehicle), een compacte 4x4 vrijetijdsauto. Er werd al meteen verteld dat deze auto binnen niet al te lange termijn in produktie zou gaan. De vlammend blauw/geel gespoten RAV4 was niet op de Brusselse Salon te zien, maar wel een veel dichter bij produktie staande rode uitgave met zwarte onder' van de i meter 1 toont absoluut als een beschaafde sportauto. Ford hoopt dat de nieuweling zowel jonge als oude automobilisten aanspreekt. Ross Roberts, algemeen directeur van de Ford Division herinnert zich het succes van de Mustang in 1964. Zonder dat er een typische Mustang- klant bestond, werd de auto zeer populair. En dat verwacht hij van de nieuweling min of meer ook. De nieuwste Mustang is verkrijgbaar met twee verschillende motoren. Allereerst is er de 3,8 liter V6 J: -> onder andere ook in de irus wordt aangeboden, t multipoint sequentiele binnen afzienbare tiJ de naam FunCruiser cr markt. De auto heeft een nadrukkelijk afgeronde vormgeving en staat op grote 16 inch wielen die zoveel mogelijk op de uiterste hoeken van het voertuig geplaatst worden. De brede B- stijl heeft de functie van een rolbeugel. Het dak bestaat namelijk uit twee glazen en veel dichter bij papelen die kunnen worden Lidie staande rode opengeklapt maar ook in z'n ve met zwarte onderkant geheel worden verwijderd, e carrosserie. Deze 3,70 De FunCruiser krijgt een 2 lange Toyota met liter 16-klepper met een pemanente vermogen van 133 pk bij 5800 vierwielaandrijving komt tr/min. Verder levert de motor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21