7Z7Z
FUNCRUISER
Herboren traditie
zeel
EN LAGONDA
UITBREIDING BIJ
ASTON MARTIN
TOYOTA S KLEINE 4X4
t
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
W7SAAB
7uiroosrjbv
Hocvenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Heilige Koe
weer van start
I
r*©.
1994 paginal
Oplage: 97.140 ex.
Donderdag 27 januari 1994
Detroit - Amerikanen worden
meer
in
Lees verder op pagina 11
ilaat'.
iF 745,-!
Autotest
Cadillac de Ville
VW Golf CL 1.8
Lees verder
Concours
Variant
in dit nummer
Antwerpen2x(B)-Genk(B)
pag. 9
pag. 3
pag. 5
o.a.:
i Aston
ie.
ito's
Opel Kadett
Basis van succes
Jaargang 6
Nummer 4
sur.
i twee
b, een
^rsteven.
Tony Vos
die c
Taui
Met i
INTERIEUR
w
WAARBORG
Een SAAB van Zuid-Oost
geeft u een
BETER GEVOEL
el uitgevoerd in
4- of 5-deurs.
ren. halogeen-
pde
heeft
honingklei
I matras én
iedere
jreken.
[rippen
serd en
j kroon op
rard in volle
Detroit - Amerikanen worden groot gebracht met en
soms zelfs wel in de auto. De hele samenleving is
op autogebruik ingesteld en het niet hebben van
een auto is niet 'een beetje kistje', maar je voelt je
ronduit gehandicapt. Tussen de
gebruiksvoorwerpen, die de moderne auto voor de
gemiddelde Amerikaan is, zijn sommige
exemplaren te vinden die harten sneller doen
kloppen. De Ford Mustang is er één van.
Oorsprong
De luchtinlaten direct voor de
achterwielen zijn details die
duidelijk naar de oorsprong
>nda's werden
d na nadrukkelijke
in klanten. Met de
le Aston Martins, de
jgonda's heeft Aston
tgonda Ltd weer een
volledig programma. De
indicatieprijzen in Engeland
bedragen voor de Lagonda
Saloon 115.000 Pond en voor
de Shooting Brake 121.000
Pond.
neer
rijgt voor
zien we
rtaling
horizontale
de eerste
Het dashboard ziet er wat
voorspelbaar uit en is
duidelijk van Toyota-
signatuur. In het interieur
kunnen vijf mensen
plaatsnemen.
teruggaan. Met uitzondering
van de buitenspiegels wordt
de Mustang volledig in één
kleur gespoten. In het geval
van onze rode auto valt het
zelfs nauwelijks op dat er
achterlichten op zitten. De
drie smalle lichtbalkjes zijn
fraai in het geheel
opgenomen. Ook hier z
weer een moderne vert
van de drie hc~
balkjes van
Mustang.
De nieuwe Mustang is met
een lengte van 4,61 meter voor
Amerikaanse begrippen
uiterst compact. De auto is
verder 1,82 meter breed,
slechts 1,34 meter hoog en
kent een wielbasis van 2,57
meter. Kortom, de dimensies
zijn behoorlijk Europees. De
auto heeft wat betreft daklijn
wat Japanse trekjes, maar
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
inspuiting wordt een
vermogen van 142 pk bereikt.
In de Mustang GT vinden we
een 5 liter V8 met ruim 200 pk
en vooral deze versie zal bij
de Amerikanen hoog in
aanzien komen staan.
Overigens past deze V8 het
beste bij de afkomst van de
Mustang.
automaat houd je je veel
makkelijker aan de regels.
Dat we overigens met een 8
cilinder Mustang GT te
maken hebben is onder i
te zien aan de grote
vermelding hiervan op r
achterbumper. Verder h.
de auto zeer fraaie
lichtmetalen velgen.
Mustang niet is
kaan zalaanspr
al direct bij het
verwerken van de eerste
wegoneffenheid. De auto is
naar Amerikaanse begrip^
uitzonderlijk hard geveeiu
hoeft ook voor Europese
omstandigheden niet te
worden aangepast. De
Mustang heeft net als vele
andere produkten uit het
zelfde land een forse
hoeveelheid hard plastic aan
boord, wat bij hobbels en
bobbels gaat kraken. Er moet
hierbij wel direct verteld
worden dat de GT aanzienlijk
straffer geveerd is dan de V6.
tijd onder een koppel van 183 Nm tussen
er op de de 4400 en 4800 tr/min. De
wielen zijn rondom
onafhankelijk opgeharigen,
te zodat op de. verharde weg een
hoogstaand comfort kan
worden geboden, zonder de
kwaliteiten in het terrein uit
het oog te verliezen.
Natuurlijk krijgt een
dergelijke auto standaard
stuurbekrachtiging.
dASSIEFMDF.
0x200 cm, ook in I
zwart leverbaar. I
!T WATERBED!
iligheidsvoering, I
net thermostaat,
M PLAATSING.'
HTS 2195,-én...
ening KADO!!!*
van deze 2+2 coupé,
spoiler op de achter
een meegespoten
voorbumper en als 1
het werk een paaid
draf op de grille.
geboden. Amerikanen
beschouwen een handbak
doorgaans als primitief, maar
ze vinden het daarentegen,
lekker Spartaans bij een
dergelijk sportmobiel.
Uiteraard worden bij de
Mustang de achterwielen
aangedreven.
Het exemplaar waarmee wij
de hobbelige betonwegen Amerikc
opreden was echter voorzien
van een automaat. En dat was
maar goed ook. Je moet je in
de VS immers houden aan
strikte snelheidslimieten. Als
een auto met handbak wordt
gereden, krijg je als
Europeaan snel de neiging
harder te rijden dan is
toegestaan. Met een
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op 12 april as. gaat bij
Martin de DB7 in produktie.
De eerste driehonderd auto's
zijn al besteld. Als deze
nieuwe DB7 ook in de
Verenigde Staten op de markt
komt, moet de produk-
tiecapaciteit tot zeshonderd
auto's per jaar worden
opgevoerd en dat betekent
een toename van vierhonderd
procent. Op dit moment zijn er
42 dealers, wat eind 1995 tot
het dubbele zal moeten zijn
toegenomen. De DB7 komt ook
dit jaar in Nederland op de
markt.
Verder is Lagonda terug van
weggeweest en wel met een
vierdeurs saloon en vijfdeurs
Shooting Brake op basis van
de Aston Martin Virage. De
eerste serie van vijf auto's
worden op dit moment gereed
gemaakt. Technisch zijn
beide Lagonda's identiek aan
de Virage met een 5,3 of 6,3
liter V8 motor met 32 kleppen
videorecorder. De Saloon
heeft naar keuze vier of vijf
zitplaatsen en de Shooting
Brake vier of zes.
Beide nieuwe Lagonda's doen
denken aan produkten uit het
verleden, zoals de Rapide uit
het begin van de jaren zestig
en de Lagonda Saloon op
basis van de eerste V8
modellen van Aston Martin,
ig Brake kent een
iden. De auto is
rre een verlengde
i de Virage Shooting
Prijsverlaging
We moeten teruggaan tot het
begin van de jaren zestig om
prijsverlagingen te zien bij
auto's. En werden de prijzen
bij bepaalde merken destijds
niet naar beneden
aangepast, dan bleven ze in
ieder geval voor vele jaren
achtereen ongewijzigd.
Dat lijkt nu een utopie, maar
let eens op wat er op dit
moment bij meerdere
automerken gebeurd.
Autoprijzen gaan gewoonlijk
één tot twee keer per jaar
omhoog. Door hogere
olieprijzen, belastingen,
grondstoffen en natuurlijk de
inflatie worden deze
'prijsaanpassingen
verklaard, althans tot nu toe.
Toch is anno 1994 de prijs van
een auto niet opgebouwd uit
de exacte kostprijs
vermeerderd met de
transportkosten plus
winstpercentages voor
fabrikant, importeur en
dealer. Nee, er wordt
gesproken over market
priced. Een auto kost precies
zoveel als de beoogde
doelgroep wil betalen.
De autoverkopen waren over
1993 fors minder en het
herstel zal over 1994 ook maar
gering zijn. Daarom moeten
de auto-importeurs in
Nederland allerhande
halsbrekende toeren uithalen
om hun produkten aan de
man te brengen. Daarom zien
we ook nu om ons heen
ineens een aantal auto's
goedkoper worden.
De importeur plakt er een
striping op, noemt het een
limited edition en biedt de
auto voor minder aan dan het
bedrag waarvoor de
basisauto in de prijslijst staat.
Een aantal merken heeft
inderdaad een voorraad
auto's staan die nodig
verkocht moet worden, zoals
Nissan enkele maanden
geleden met de Micra.
Andere merken willen
bewust hun doelgroep
uitbreiden door een
aanzienlijkere lagere prijs te
vragen, zoals bijvoorbeeld
Renault met de Safrane onder
de vijftigduizend gulden.
Opel pakt het feest rond 25
jaar nummer 1 in Nederland
aan om zowel de Astra als
Vectra aantrekkelijker te
prijzen. De Vectra loopt in
belangstelling terug en de
Astra moet kost wat kost
nummer 1 blijven.
De uitrustingen worden
completer zonder
prijsverhoging of zelfs
gelijktijdig met een
prijsverlaging.
Prima allemaal. Hoe me
auto de consument krijg
hetzelfde geld hoe beta
Alleen moeten ze bij de
prijsverhogingen die
ontgetwijfeld in de toekomst
weer in het verschiet liggen
niet meer roepen dat deze
moeten worden doorgevoerd
vanwege hogere
grondstofprijzen e
Roggelend
Na het omdraaien van het
contactsleuteltje beginnen de
acht zuigers aan hun
roggelende werk. Standaard
worden beide motorvarianten
voorzien van een
handgeschakelde vijfbak
terwijl een viertraps
automaat als optie worden
en forse vermogens van 310
tot 500 pk. Er kunnen
topsnelheden van 270 km/u
worden behaald. Het
onderstel en de remmen zijn
overgenomen van de Virage
Vantage, de snelste Aston
Martin van dit moment. Er kan
gekozen worden uit een
handgeschakelde basis van uc w
versnellingsbak met vijf of zes modellen var
overbrengingen of een drie- of De Shooting Li
viertraps automaat. recenter verlet
Beide Lagonda's worden als het warc
volledig met de hand versie van
gemaakt. De klant bestelt een Brake.
Virage in de gewenste Beide Lagor
uitvoering. Op basis van deze ontwikkeld
auto wordt de 5,05 meter wensen van
lange Lagonda gebouwd. bestaande 1
Elke aluminium DB7 en Lags
plaatwerkdeel wordt met de Martin Lagondc
hand geklopt. Het interieur volledig progra
kan helemaal naar wens
worden ingericht met onder
meer een uitgebreide stereo-
installatie met CD en
televisie of zelfs
Wat maakt een Ford tot een
echte Mustang. Bij de
ontwikkeling van de nieuwste
generatie werd sterk gekeken
naar de typische kenmerken
van het eerste model, dat nu
zo'n dertig jaar oud is.
Allereerst moet een Mustang
natuurlijk een sportieve
uitstraling hebben. Dat werd
bereikt door de
gestroomlijnde vormgeving
Sinds 1 januari is Veronica
gestopt met het motor- en
autoprogramma "De
Heilige Koe" na een
onafgebroken periode van
maar liefst veertien jaar.
Het team van De Heilige
Koe maakt zich echter op
voor een terugkeer op NBC
Super Channel. Onder de
naam "Go with the Holy
Cow" wordt vanaf 28
januari a.s. iedere vrijdag
tussen 21.00 en 22.00 uur
een programma vol auto
nieuws, verslagen van
beurzen, maar ook auto- en
motorsport uitgezonden.
Het programma wordt in
de Nederlandse taal
uitgezonden. De
uitzendingen worden in
ons land gemaakt en
kunnen eventueel ook in
het Engels worden
ontvangen. Het
programma wordt iedere
zaterdagmiddag om 14.00
uur herhaald.
In Nederland zijn
inmiddels 4,3 miljoen
huishoudens aangesloten
via de kabel op de zender
NBC Super Channel.
Uiteraard is het kanaal pok
via de schotel te
ontvangen en door 3
miljoen aansluitingen in
België.
Tijdens de Tokyo Motorshow
in oktober liet Toyota het
eerste prototype zien van de
RAV4 (Recreational Active
Vehicle), een compacte 4x4
vrijetijdsauto. Er werd al
meteen verteld dat deze auto
binnen niet al te lange termijn
in produktie zou gaan. De
vlammend blauw/geel
gespoten RAV4 was niet op de
Brusselse Salon te zien, maar
wel een veel dichter bij
produktie staande rode
uitgave met zwarte onder'
van de i
meter 1
toont absoluut als een
beschaafde sportauto. Ford
hoopt dat de nieuweling
zowel jonge als oude
automobilisten aanspreekt.
Ross Roberts, algemeen
directeur van de Ford Division
herinnert zich het succes van
de Mustang in 1964. Zonder
dat er een typische Mustang-
klant bestond, werd de auto
zeer populair. En dat
verwacht hij van de
nieuweling min of meer ook.
De nieuwste Mustang is
verkrijgbaar met twee
verschillende motoren.
Allereerst is er de 3,8 liter V6
J: -> onder andere ook in de
irus wordt aangeboden,
t multipoint sequentiele
binnen afzienbare tiJ
de naam FunCruiser cr
markt. De auto heeft een
nadrukkelijk afgeronde
vormgeving en staat op grote
16 inch wielen die zoveel
mogelijk op de uiterste
hoeken van het voertuig
geplaatst worden. De brede B-
stijl heeft de functie van een
rolbeugel. Het dak bestaat
namelijk uit twee glazen
en veel dichter bij papelen die kunnen worden
Lidie staande rode opengeklapt maar ook in z'n
ve met zwarte onderkant geheel worden verwijderd,
e carrosserie. Deze 3,70 De FunCruiser krijgt een 2
lange Toyota met liter 16-klepper met een
pemanente vermogen van 133 pk bij 5800
vierwielaandrijving komt tr/min. Verder levert de motor