RENAULT LAGUNA
rOYOTA
1
RUIMTEWAGEN
VAN PSA EN FIAT
In de voetsporen van...
Sensor-systeem
voor airbag
Q VAN DER BOOM
UROCARE
0
r
■1
00
950
DRIE JAAR
ISS: g:
Bt WTOMAAT
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 januari 1994 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
radio-frequentie.
ter,
13,9
irde met de 3 liter V6
erken Met deze auto
Renault niet alk
len
wenP0000’'
.60.000 ..ƒ13.450,-
240.000 ..ƒ10.950,-
.84.000 ..ƒ22.950,-
rmee
ZORGELOOS
ONDERWEG
irocare
'casion
MMB
iHT B.V.
130,
>de
>etekenis
MERCEDES
BENZ
912
>nd)
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
ver
ver
gesti
and«
ie Laguna
nde
to heeft
t300
kelijk
it
een
idsafhankelijke
skrachtiging en
deze zakelijk gereden klasse
erg moeilijk is.
tiging
tot een fluitje
als de 2 liter leverbaar met de
fijne 4-traps automaat.
gaan kosten en dat is precies
op het niveau van de grote
voortrekker in deze klasse, de
Renault Espace.
Amsterdam - Het is vaak niet te doorgronden
waarom een bepaalde auto in het ene land een
enorm succes is en op andere markten maar
magertjes meedoet. Een voorbeeld is de Renault 21
die op de eigen Franse markt altijd in verkopen de
Peugeot 405 heeft overwonnen, maar op
exportmarkten nauwelijks een rol van bt
gespeeld heeft. De nieuwe Renault Laguna moet
daar verandering in brengen.
.55.000 ..ƒ24.950,-
multipoint inspuiting en een
vermogen van 115 pk de beste
heeft slechts
sn nodig om de 100
eller aan te wijzen
-200 km/u.
“den we
]pk.
overtreft
Renault niet alleen zichzelf,
maar komt ook binnen in een
segment compacte 6-cilinders
waar tot nu toe vooral de
Duitse merken de dienst
uitmaakten. De PRV V6 viert
volgend jaar zijn twintigste
verjaardag, maar is door een
constante ontwikkeling en
verbetering nog steeds één
van de fijnste motoren die in
de Europese auto-industrie
worden gebruikt. De Laguna
weet er flitsende prestaties
mee neer te zetten zoals een
top van 220 km/u en
acceleratie van 0 tot
seconden. De dwars
geplaatste V6 wordt
standaard geleverd met een
vijfbak met kabelbediening.
Hoe prettig en probleemloos
de 1.8 schakelde, zo
belabberd scoorde de door
ons gereden V6 op dit vlak. De
eerste versnelling weigerde
met grote regelmaat; terwijl
de beweging van 2 naar 3 ook
een behoorlijke oefening
vergde. Uiteraard is de V6 net
i vier diesels
eot en
rultipoint
sn een
Daarnaast
ie turbo
omlijste grille, hoog bekend uit d® 635 ®n ™„DNeze
geplaatste koplampen en een goed voor 150 pk en 225 Nm.
afwijkende motorkap die De Zuideuropese markten
netjes in de grille uitloopt. worden op
Ook de Lancia heeft zijn eigen bediend
achterlichten. In het interieur dieselaanbod.
zijn natuurlijk verschillende bekende 1.9 liter als
bekledingsstoffen en kleuren 2.5 liter won
te vinden. Ook hier steekt de zonder turbo aange.
Lancia met kop en schouders Van ®en 6'Pltter ls 9
boven de rest uit met de sprake.
mogelijkheid van Alcantara Uiteraard kan er over prijzen
bekleding. Het is alleen zo nog weinig gezegd worden
jammer dat de Lancia APV Het ls waarschijnlijk dat het
Auto Nederland dit nog
heroverwegen, omdat de
Lancia absoluut de aardigste
van het stel is.
Prijzen
Het onderstel van de
is ook een copie van i
Safrane, zodat ondanks de
kortere wielbasis een
hoogstaand comfort wordt
bereikt. Ook bij hoge
snelheden gaat de Laguna als
over een tapijt. Oneffenheden
worden doelmatig
opgevangen, zonder dat het
gevoel met het wegdek wordt
veroorloven. Daarom moesten
we een topklasse-auto maken
in een kleiner formaat", aldus
Cheinisse. Dat betekent voor
l Renault het maken van een
kleine Safrane en dat lijkt
wonderwel gelukt te zijn. De
Laguna is met 4,50 meter ruim
25 centimeter korter
geworden, zonder dat de auto van
aanzienlijk kleiner oogt. Dit is buit
onder andere verkregen door
de wat bollere flanken,
waardoor de auto wat betreft
front uiterzonderlijk breed
overkomt. Vanaf 1 maart gaat
de Laguna in Nederland in
première uitsluitend als
sn vijfdeurs. Eind dit jaar of
k begin 1995 verschijnt de
stationwagon die de Renault
Binnenafmetingen
De nieuwe Laguna laat heel
duidelijk zien dat er op het
gebied van kwaliteit de
laatste jaren in Frankrijk een
ware revolutie heeft plaats
gevonden. De verschillende
plaatwerk delen sluiten
keurig op elkaar aan, terwijl
bijvoorbeeld de portieren van
dubbele rubbers zijn voorzien.
Door vergaande
verstevigingen aan de
carrosserie zijn de irritante
piepjes en kraakjes ook
verleden tijd, maar dat mag
ook wel bij een totaalgewicht
van minimaal 1240 kg.
De Laguna is een behoorli’’
ruime auto en overtreft me
zijn binnenafn
concurrent
aan de achterkan
achterklep en dat
aan de niet u
optimale hoe
achterin. De
orde, terwijl voorpassagiers
'cmvivil geen klagen
sn. De stoelen zijn ten
ite van de Safrane wat
inder dik, maar
iet bekende
i comfort. Afhankel
uitvoering wordt
-erstelling op de
udersstoel aangebode
;:izogenaamde
relax-mogelijkheid op het
bijrijdersexemplaar.
Het dashboard is origineel
vormgegeven en straalt een
zekere rust uit. Onder een
redelijk rechthoekige
OpV€
insti
eventue
boordcc
console
OptJGHü
buite”
bovendien een 4 x 20 Watt
Radio Renault bestelt vindt
hierin de uitlezing van de
Mazda heeft een nieuwe sensor ontwikkeld waarmee
de vertraging van de auto bij een aanrijding wordt
gemeten. Overschreidt deze meting de van te voren
ingestelde waarde dan treden airbag en
gordelspanners in werking. Voor dit systeem werd
samengewerkt met het Duitse Telefunken
microelectronic GmbH. De nieuwe Xedos 9 en de in
Japan geïntroduceerde Lantis beschikken reeds over
dit geavanceerde stukje electronica.
Het single-point airbag sensing-systeem meet niet
alleen de vertraging, maar controleert ook constant de
airbags. Ten opzichte van bestaande systeem is de
nieuwe Mazda/Telefunken-vinding 2 kilo lichter en veel
compacter. Bovendien kunnen vertragingskrachten tot
30 graden links en rechts van de rechuit-rijrichting
worden gemeten, zodat de airbag ook bij aanrijdingen
schuin van voren in werking treden.
Het motorenprogramma is
zeer divers, maar loopt niet bij
alle merken gelijk. Er komt
een keuze uit twee
bezinemotoren en
allemaal van Peugec
Citroen. De 2 liter muit
injectie levert 123 pk ei
koppel van 170 Nm. r'~
komt er ook een benzine
bekend uit de 605 en XM.
-^d voor 150 pk
ouideuropt--
worden op hun wenken
bediend met een groot
J’ sselaanbod. Zowel de
_ls een
/orden met of
geboden.
igeen
ter plaatse wachten op reparatie en zorgt
Eurocare voor de hotelaccommodatie. Ook
kan drie dagen kostenloos over een huurauto
worden beschikt. Bij ziekte wordt voor een
vervangende bestuurder gezorgd die de auto
aar huis of naar de plek van bestemming
rijdt. Ook kunnen onderdelen per
spoedzending worden aangeleverd.
Compact
"We moeten immers
beantwoorden aan de wen1
van een klant die er eigenli
van droomt om een auto uil
een hogere klasse te rijd—
maar die zich dat niet kan
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. 013-364011.
Beneluxstraat 8, 5061 KE Oisterwijk. Tel. 04242-83905.
Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Tel. 013-341261.
ligt de bekende en sterk
verbeterde 1.6 liter
injectiemotor van 102 pk.
Hiermee haalt de kleinste
BMW een top van 188 km/u.
Doordat de wielbasis van de
316i compact gelijk is aan de
sedan is er ook niets aan de
binnenruimte veranderd.
Alleen is de lengte met 23
centimeter teruggebracht.
Uniek is dat een dergelijke
auto is voorzien van
achterwielaandrijving.
BMW start met de verkoop in
de maand april. De 316i
Executive gaat dan f.45.950,=
kosten. Iets later verschijnt de
316i in basisuitvoering zonder
ABS en airbag voor f.42.700,=.
De magische prijsgrens van
f.39.999,= wordt dus bij lange
na niet gehaald.
1994 pagina 6 I
Het standaardpakket van iedere Toyota
personenauto en de meeste bedrijfswagens is
sinds 1 januari uitgebreid met de nieuwe
Toyota Eurocare garantie. Drie jaar lang wordt
hiermee de mobiliteit overal in Europa
gewaarborgd. Er wordt direct hulp geboden bij naar
pech of ongeval en zelfs bij ernstige ziekte. Na rijdt,
één telefoontje wordt de internationaal
opererend hulp in gang gezet. Toyota Eur
zorgt ter plaatste voor de financiële
afhandeling en brengt indien nodig de auto
naar de dichtstbijzijnde officiële dealer. Bij
pech op een afstand groter dan 50 kilometer
van de eigen woning wordt de auto naar huis
gebracht en reizen de passagiers verder per
trein of vliegtuig. Ook kunnen de inzittenden
Aan welke eisen moet een
auto voldoen om een
succesnummer te worden?
Als dat duidelijk omlijnt vast
zou staan, kon haast iedereen
succesvol auto's maken. Het
ligt echter veel genuan
ceerder. Jacques Cheinisse,
directeur du Produit bij
Renault geeft toe dat het
ontwikkelen van een auto uit
In het streven de rijder van
een Laguna het gevoel te
geven dat hij in een duurder
type rijdt, past ook de vrijwel
gelijke exterieur-kenmerken
onafhankelijk van de gekozen
uitvoering. Er is alleen
verschil in wieldoppen en het
al dan niet meegespoten zijn
•*an bumpers en
buitenspiegels. Het front is
absoluut de meest
aantrekkelijke kant van de
Laguna. Het Renault-
embleem prijkt trots op een
uitstulping van de motorkap,
waarachter een bescheiden
grille schuilgaat. Wat betreft
msen vijfdeurs. Eind dit jaar of het profiel is er bij de Laguna
nlijk begin 1995 verschijnt de inderdaad sprake van een
to uit stationwagon die de Renault compacte Safrane. De auto
jden, Nevada opvolgt. Voorlopig is komt wat meer gedrongen en
er geen sprake van een sedan, daardoor fraaier en sportiever
over. Ook wat betreft de
achterkant is er sterk naar de
Safrane gekeken, maar toch
zijn beide auto's makkelijk
van elkaar te onderscheiden.
Liefhebbers van de nieuwe
BMW 316i compact, een
driedeurs hatchback, kunn
over enkele maanden kieze
uit twee uitvoeringen.
Allereerst start BMW de
verkopen met de 316i
Executive, een auto die een
rijke standaarduitrusting
heeft met ABS, een
bestuurdersairbag,
stuurbekrachtiging, deelbaar
neerklapbare achterbank,
toerenteller, getint glas,
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel en
elektrisch verstelbare
buitenspiegels. De autc
een bagageruimte met
liter inhoud. Door het
neerklappen van de
achterbank is dit uit te
breiden tot 1030 liter. Voorin
Motoren
De Fiat oogt het meest
eenvoudige met zijn rechte
koplampen, open grille met in
het midden de vijf Fiat-
strepen en achter relatief
smalle enigszins afgeronde
lichtunits. De Lancia wijkt
uitvoering eigenlijk het meeste af. De
al kan zijn. auto heeft de bekende chroom
ilijste grille, hoog
plaatste koplampen en een
wijkende motorkap die
tjes in de grille uitloopt.
T ancia heeft zijn eigen
iten. In het interieu
irlijk verschi
gsstoffen en
i. Ook hier stee
:ia met kop en schouders
sn de rest uit met de
sid van Alcantara
Deze onderdelen vallen vaak al binnen de
garantie en Eurocare betaalt de
srzendkosten. Maar Eurocare gaat nog
srder. Zo wordt hulp geboden als de auto
“stolen wordt, creditcards verloren zijn of
idere problemen zich voor doen. Eurocare
adviseert en biedt de helpende hand.
100 in 8,6
i voorin
Vervolg van pagina 1
Met een klein pookje kan voor
vijf versnellingen worden
gekozen. Liefhebbers van een
automaat zullen bij de
cncurrentie moeten gaan
kijken. De voorstoelen hebben
opklapbare armsteunen, wat
afhankelijk van de u:x-
ook achter het geval kan zijn.
In totaal kunnen achterin vijf
stoelen worden geplaatst in
dezelfde opstelling als bij de
Espace. Ook kunnen de
voorstoelen worden
omgedraaid en de
rugleuningen van de
achterstoelen tot een tafeltje
met bekerhouder worden
omgeklapt. De zitpositie
voorin wijkt nauwelijks af van
die van de concurrentie. Je zit
als bestuurder behoorlijk
rechtop, met de benen vrijwel
recht omlaag.Hoe de nieuwe
ruimte-auto's gaan heten is,
nog njet békend, de namen
worden begin maart bij de
publiekspresentatie op de
autotentoonstelling van
Geneve bekend gemaakt. Vier
merken zullen het model gaan
voeren. De Citroën krijgt een
grille vergelijkbaar aan de
Xantia en XM en bijna
rechthoekige rode
achterlichten met een witte
balk in het midden, a la XM
Break. De Citroën heeft aan
de onderkant van de koets een
dikke stootstrip, terwijl de
andere merken een dunner
exemplaar hoger over de
koets hebben lopen. De
Peugeot heeft lichtjes naar
binnen aflopende koplampen
en de typische grille met twee
luchtsleuven. Ook de
achterlichten hebben een zeer
herkenbare vormgeving.
deelbaar neerklapbare
achterbank, elektrisch
buitenspiegels elektrisch
bediende portierruiten voor,
een toerenteller, verstelbaar
stuur en hoogteverstelling op
de bestuurdersstoel aan toe.
Daarna volgt de RXE met ABS,
elektrische ruitbediening
achter, hoofdsteunen achte
meegespoten spiegels,
boordcomputer met stem en
een buitentemperatuurmeter.
De V6-uitvoering is op de RXE
gebaseerd, maar biedt
bovendien lichtmetalen
velgen, een
snelheids
stuurbekrachtigin
mistlampen in de
voorbumper. Later in het jaar
volgt nog de extreem
luxueuze Baccara. Een airbag
is op alle modellen (behalve
de Baccara) als optie
leverbaar.
De prijzen zijn nog niet exact
bekend, maar de 1.8 RN zal
tussen de f.37.000,= en
f .37.500,= starten. De 2 liter RN
blijft waarschijnlijk nog net
onder de f.40.000,= terwijl de
RT-uitgave van RN en RT
respectievelijk rond de
f.42.500,= en f.45.000,= zullen
gaan kosten.
De V6 neemt met een
richtbedrag van zo'n f .66.000,=
aantrekkelijk afstand van de
Safrane V6.
Vooral bij dit model verwacht
Renault een kanibaliserend
effect van de Laguna op de
Safrane.
verloren. Verder maakt de
standaard
stuurbekrachti<
manouvreren k
van een cent.
Renault gaat de Laguna
leveren in verschillende
uitrustingsniveau's te
beginnen bij de RN met
stuurbekrachtiging, wisser
achterop, centrale
vergrendeling met
afstandbediening en getint
glas. De RT voegt daar
meegespoten bumpers.
ij zie
iurd«
de plek van
onderdelen
Twintig jaar
Renault start het
leveringsprogramma met drie
motoren. Aan de basis staat
de bekende 1.8 liter die met
monopoint injectie een
vermogen levert van 95 pk bij
5750 tr/min. Als basismotor
voldoet de 1.8 goed. De
krachtbron is stil en zorgt voor
acceptabele prestaties zoals
een top van 180 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 1
seconden. Echter vooral bij
tussensprints moet driftig
geschakeld worden om vlot
uit de voeten te komen. Wat
dat betreft lijkt de 2 liter met
inspuiting en een
igen van 115 pk de best«
keuze. Deze auto he
lijk 10,6 seconden nodic
v.c* u»> met km/u op de tell=± «u
^afmetingen menig ®n haalt een ‘°P vaf 200
t. De daklijn loopt De grootste afstand rede
iterkant af naar de d^_3 bt.®r_V_6.1
ut-xiterklep en dat is te mei
aan de niet helemaal
optimale hoofdruimte
achterin. De beenruimte is in
orde, terwijl voorpass
al helemaal geen kla
hebber
opzicht
smaller en mil
bieden toch h«
Franse
van de i
hoogtever
bestuurde
alsmede een
relax-mogelij
jrijdersexemplaar.
st dashboard is
sgeven en stiuui
rust uit. Onder e
lelijk rechthoekige
verkapping zit het
.trumentarium met
■'ieel een digitale
icomputer. Boven in de
lie is nog een display
jenomen met de klok en
tentemperatuurmeter. Wie
-endien een 4 x 20 Watt
v rj