RENAULT LAGUNA rOYOTA 1 RUIMTEWAGEN VAN PSA EN FIAT In de voetsporen van... Sensor-systeem voor airbag Q VAN DER BOOM UROCARE 0 r ■1 00 950 DRIE JAAR ISS: g: Bt WTOMAAT DE AUTOMAAT - Donderdag 20 januari 1994 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER radio-frequentie. ter, 13,9 irde met de 3 liter V6 erken Met deze auto Renault niet alk len wenP0000’' .60.000 ..ƒ13.450,- 240.000 ..ƒ10.950,- .84.000 ..ƒ22.950,- rmee ZORGELOOS ONDERWEG irocare 'casion MMB iHT B.V. 130, >de >etekenis MERCEDES BENZ 912 >nd) Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN ver ver gesti and« ie Laguna nde to heeft t300 kelijk it een idsafhankelijke skrachtiging en deze zakelijk gereden klasse erg moeilijk is. tiging tot een fluitje als de 2 liter leverbaar met de fijne 4-traps automaat. gaan kosten en dat is precies op het niveau van de grote voortrekker in deze klasse, de Renault Espace. Amsterdam - Het is vaak niet te doorgronden waarom een bepaalde auto in het ene land een enorm succes is en op andere markten maar magertjes meedoet. Een voorbeeld is de Renault 21 die op de eigen Franse markt altijd in verkopen de Peugeot 405 heeft overwonnen, maar op exportmarkten nauwelijks een rol van bt gespeeld heeft. De nieuwe Renault Laguna moet daar verandering in brengen. .55.000 ..ƒ24.950,- multipoint inspuiting en een vermogen van 115 pk de beste heeft slechts sn nodig om de 100 eller aan te wijzen -200 km/u. “den we ]pk. overtreft Renault niet alleen zichzelf, maar komt ook binnen in een segment compacte 6-cilinders waar tot nu toe vooral de Duitse merken de dienst uitmaakten. De PRV V6 viert volgend jaar zijn twintigste verjaardag, maar is door een constante ontwikkeling en verbetering nog steeds één van de fijnste motoren die in de Europese auto-industrie worden gebruikt. De Laguna weet er flitsende prestaties mee neer te zetten zoals een top van 220 km/u en acceleratie van 0 tot seconden. De dwars geplaatste V6 wordt standaard geleverd met een vijfbak met kabelbediening. Hoe prettig en probleemloos de 1.8 schakelde, zo belabberd scoorde de door ons gereden V6 op dit vlak. De eerste versnelling weigerde met grote regelmaat; terwijl de beweging van 2 naar 3 ook een behoorlijke oefening vergde. Uiteraard is de V6 net i vier diesels eot en rultipoint sn een Daarnaast ie turbo omlijste grille, hoog bekend uit d® 635 ®n ™„DNeze geplaatste koplampen en een goed voor 150 pk en 225 Nm. afwijkende motorkap die De Zuideuropese markten netjes in de grille uitloopt. worden op Ook de Lancia heeft zijn eigen bediend achterlichten. In het interieur dieselaanbod. zijn natuurlijk verschillende bekende 1.9 liter als bekledingsstoffen en kleuren 2.5 liter won te vinden. Ook hier steekt de zonder turbo aange. Lancia met kop en schouders Van ®en 6'Pltter ls 9 boven de rest uit met de sprake. mogelijkheid van Alcantara Uiteraard kan er over prijzen bekleding. Het is alleen zo nog weinig gezegd worden jammer dat de Lancia APV Het ls waarschijnlijk dat het Auto Nederland dit nog heroverwegen, omdat de Lancia absoluut de aardigste van het stel is. Prijzen Het onderstel van de is ook een copie van i Safrane, zodat ondanks de kortere wielbasis een hoogstaand comfort wordt bereikt. Ook bij hoge snelheden gaat de Laguna als over een tapijt. Oneffenheden worden doelmatig opgevangen, zonder dat het gevoel met het wegdek wordt veroorloven. Daarom moesten we een topklasse-auto maken in een kleiner formaat", aldus Cheinisse. Dat betekent voor l Renault het maken van een kleine Safrane en dat lijkt wonderwel gelukt te zijn. De Laguna is met 4,50 meter ruim 25 centimeter korter geworden, zonder dat de auto van aanzienlijk kleiner oogt. Dit is buit onder andere verkregen door de wat bollere flanken, waardoor de auto wat betreft front uiterzonderlijk breed overkomt. Vanaf 1 maart gaat de Laguna in Nederland in première uitsluitend als sn vijfdeurs. Eind dit jaar of k begin 1995 verschijnt de stationwagon die de Renault Binnenafmetingen De nieuwe Laguna laat heel duidelijk zien dat er op het gebied van kwaliteit de laatste jaren in Frankrijk een ware revolutie heeft plaats gevonden. De verschillende plaatwerk delen sluiten keurig op elkaar aan, terwijl bijvoorbeeld de portieren van dubbele rubbers zijn voorzien. Door vergaande verstevigingen aan de carrosserie zijn de irritante piepjes en kraakjes ook verleden tijd, maar dat mag ook wel bij een totaalgewicht van minimaal 1240 kg. De Laguna is een behoorli’’ ruime auto en overtreft me zijn binnenafn concurrent aan de achterkan achterklep en dat aan de niet u optimale hoe achterin. De orde, terwijl voorpassagiers 'cmvivil geen klagen sn. De stoelen zijn ten ite van de Safrane wat inder dik, maar iet bekende i comfort. Afhankel uitvoering wordt -erstelling op de udersstoel aangebode ;:izogenaamde relax-mogelijkheid op het bijrijdersexemplaar. Het dashboard is origineel vormgegeven en straalt een zekere rust uit. Onder een redelijk rechthoekige OpV€ insti eventue boordcc console OptJGHü buite” bovendien een 4 x 20 Watt Radio Renault bestelt vindt hierin de uitlezing van de Mazda heeft een nieuwe sensor ontwikkeld waarmee de vertraging van de auto bij een aanrijding wordt gemeten. Overschreidt deze meting de van te voren ingestelde waarde dan treden airbag en gordelspanners in werking. Voor dit systeem werd samengewerkt met het Duitse Telefunken microelectronic GmbH. De nieuwe Xedos 9 en de in Japan geïntroduceerde Lantis beschikken reeds over dit geavanceerde stukje electronica. Het single-point airbag sensing-systeem meet niet alleen de vertraging, maar controleert ook constant de airbags. Ten opzichte van bestaande systeem is de nieuwe Mazda/Telefunken-vinding 2 kilo lichter en veel compacter. Bovendien kunnen vertragingskrachten tot 30 graden links en rechts van de rechuit-rijrichting worden gemeten, zodat de airbag ook bij aanrijdingen schuin van voren in werking treden. Het motorenprogramma is zeer divers, maar loopt niet bij alle merken gelijk. Er komt een keuze uit twee bezinemotoren en allemaal van Peugec Citroen. De 2 liter muit injectie levert 123 pk ei koppel van 170 Nm. r'~ komt er ook een benzine bekend uit de 605 en XM. -^d voor 150 pk ouideuropt-- worden op hun wenken bediend met een groot J’ sselaanbod. Zowel de _ls een /orden met of geboden. igeen ter plaatse wachten op reparatie en zorgt Eurocare voor de hotelaccommodatie. Ook kan drie dagen kostenloos over een huurauto worden beschikt. Bij ziekte wordt voor een vervangende bestuurder gezorgd die de auto aar huis of naar de plek van bestemming rijdt. Ook kunnen onderdelen per spoedzending worden aangeleverd. Compact "We moeten immers beantwoorden aan de wen1 van een klant die er eigenli van droomt om een auto uil een hogere klasse te rijd— maar die zich dat niet kan Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. 013-364011. Beneluxstraat 8, 5061 KE Oisterwijk. Tel. 04242-83905. Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Tel. 013-341261. ligt de bekende en sterk verbeterde 1.6 liter injectiemotor van 102 pk. Hiermee haalt de kleinste BMW een top van 188 km/u. Doordat de wielbasis van de 316i compact gelijk is aan de sedan is er ook niets aan de binnenruimte veranderd. Alleen is de lengte met 23 centimeter teruggebracht. Uniek is dat een dergelijke auto is voorzien van achterwielaandrijving. BMW start met de verkoop in de maand april. De 316i Executive gaat dan f.45.950,= kosten. Iets later verschijnt de 316i in basisuitvoering zonder ABS en airbag voor f.42.700,=. De magische prijsgrens van f.39.999,= wordt dus bij lange na niet gehaald. 1994 pagina 6 I Het standaardpakket van iedere Toyota personenauto en de meeste bedrijfswagens is sinds 1 januari uitgebreid met de nieuwe Toyota Eurocare garantie. Drie jaar lang wordt hiermee de mobiliteit overal in Europa gewaarborgd. Er wordt direct hulp geboden bij naar pech of ongeval en zelfs bij ernstige ziekte. Na rijdt, één telefoontje wordt de internationaal opererend hulp in gang gezet. Toyota Eur zorgt ter plaatste voor de financiële afhandeling en brengt indien nodig de auto naar de dichtstbijzijnde officiële dealer. Bij pech op een afstand groter dan 50 kilometer van de eigen woning wordt de auto naar huis gebracht en reizen de passagiers verder per trein of vliegtuig. Ook kunnen de inzittenden Aan welke eisen moet een auto voldoen om een succesnummer te worden? Als dat duidelijk omlijnt vast zou staan, kon haast iedereen succesvol auto's maken. Het ligt echter veel genuan ceerder. Jacques Cheinisse, directeur du Produit bij Renault geeft toe dat het ontwikkelen van een auto uit In het streven de rijder van een Laguna het gevoel te geven dat hij in een duurder type rijdt, past ook de vrijwel gelijke exterieur-kenmerken onafhankelijk van de gekozen uitvoering. Er is alleen verschil in wieldoppen en het al dan niet meegespoten zijn •*an bumpers en buitenspiegels. Het front is absoluut de meest aantrekkelijke kant van de Laguna. Het Renault- embleem prijkt trots op een uitstulping van de motorkap, waarachter een bescheiden grille schuilgaat. Wat betreft msen vijfdeurs. Eind dit jaar of het profiel is er bij de Laguna nlijk begin 1995 verschijnt de inderdaad sprake van een to uit stationwagon die de Renault compacte Safrane. De auto jden, Nevada opvolgt. Voorlopig is komt wat meer gedrongen en er geen sprake van een sedan, daardoor fraaier en sportiever over. Ook wat betreft de achterkant is er sterk naar de Safrane gekeken, maar toch zijn beide auto's makkelijk van elkaar te onderscheiden. Liefhebbers van de nieuwe BMW 316i compact, een driedeurs hatchback, kunn over enkele maanden kieze uit twee uitvoeringen. Allereerst start BMW de verkopen met de 316i Executive, een auto die een rijke standaarduitrusting heeft met ABS, een bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, deelbaar neerklapbare achterbank, toerenteller, getint glas, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De autc een bagageruimte met liter inhoud. Door het neerklappen van de achterbank is dit uit te breiden tot 1030 liter. Voorin Motoren De Fiat oogt het meest eenvoudige met zijn rechte koplampen, open grille met in het midden de vijf Fiat- strepen en achter relatief smalle enigszins afgeronde lichtunits. De Lancia wijkt uitvoering eigenlijk het meeste af. De al kan zijn. auto heeft de bekende chroom ilijste grille, hoog plaatste koplampen en een wijkende motorkap die tjes in de grille uitloopt. T ancia heeft zijn eigen iten. In het interieu irlijk verschi gsstoffen en i. Ook hier stee :ia met kop en schouders sn de rest uit met de sid van Alcantara Deze onderdelen vallen vaak al binnen de garantie en Eurocare betaalt de srzendkosten. Maar Eurocare gaat nog srder. Zo wordt hulp geboden als de auto “stolen wordt, creditcards verloren zijn of idere problemen zich voor doen. Eurocare adviseert en biedt de helpende hand. 100 in 8,6 i voorin Vervolg van pagina 1 Met een klein pookje kan voor vijf versnellingen worden gekozen. Liefhebbers van een automaat zullen bij de cncurrentie moeten gaan kijken. De voorstoelen hebben opklapbare armsteunen, wat afhankelijk van de u:x- ook achter het geval kan zijn. In totaal kunnen achterin vijf stoelen worden geplaatst in dezelfde opstelling als bij de Espace. Ook kunnen de voorstoelen worden omgedraaid en de rugleuningen van de achterstoelen tot een tafeltje met bekerhouder worden omgeklapt. De zitpositie voorin wijkt nauwelijks af van die van de concurrentie. Je zit als bestuurder behoorlijk rechtop, met de benen vrijwel recht omlaag.Hoe de nieuwe ruimte-auto's gaan heten is, nog njet békend, de namen worden begin maart bij de publiekspresentatie op de autotentoonstelling van Geneve bekend gemaakt. Vier merken zullen het model gaan voeren. De Citroën krijgt een grille vergelijkbaar aan de Xantia en XM en bijna rechthoekige rode achterlichten met een witte balk in het midden, a la XM Break. De Citroën heeft aan de onderkant van de koets een dikke stootstrip, terwijl de andere merken een dunner exemplaar hoger over de koets hebben lopen. De Peugeot heeft lichtjes naar binnen aflopende koplampen en de typische grille met twee luchtsleuven. Ook de achterlichten hebben een zeer herkenbare vormgeving. deelbaar neerklapbare achterbank, elektrisch buitenspiegels elektrisch bediende portierruiten voor, een toerenteller, verstelbaar stuur en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel aan toe. Daarna volgt de RXE met ABS, elektrische ruitbediening achter, hoofdsteunen achte meegespoten spiegels, boordcomputer met stem en een buitentemperatuurmeter. De V6-uitvoering is op de RXE gebaseerd, maar biedt bovendien lichtmetalen velgen, een snelheids stuurbekrachtigin mistlampen in de voorbumper. Later in het jaar volgt nog de extreem luxueuze Baccara. Een airbag is op alle modellen (behalve de Baccara) als optie leverbaar. De prijzen zijn nog niet exact bekend, maar de 1.8 RN zal tussen de f.37.000,= en f .37.500,= starten. De 2 liter RN blijft waarschijnlijk nog net onder de f.40.000,= terwijl de RT-uitgave van RN en RT respectievelijk rond de f.42.500,= en f.45.000,= zullen gaan kosten. De V6 neemt met een richtbedrag van zo'n f .66.000,= aantrekkelijk afstand van de Safrane V6. Vooral bij dit model verwacht Renault een kanibaliserend effect van de Laguna op de Safrane. verloren. Verder maakt de standaard stuurbekrachti< manouvreren k van een cent. Renault gaat de Laguna leveren in verschillende uitrustingsniveau's te beginnen bij de RN met stuurbekrachtiging, wisser achterop, centrale vergrendeling met afstandbediening en getint glas. De RT voegt daar meegespoten bumpers. ij zie iurd« de plek van onderdelen Twintig jaar Renault start het leveringsprogramma met drie motoren. Aan de basis staat de bekende 1.8 liter die met monopoint injectie een vermogen levert van 95 pk bij 5750 tr/min. Als basismotor voldoet de 1.8 goed. De krachtbron is stil en zorgt voor acceptabele prestaties zoals een top van 180 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 1 seconden. Echter vooral bij tussensprints moet driftig geschakeld worden om vlot uit de voeten te komen. Wat dat betreft lijkt de 2 liter met inspuiting en een igen van 115 pk de best« keuze. Deze auto he lijk 10,6 seconden nodic v.c* u»> met km/u op de tell=± «u ^afmetingen menig ®n haalt een ‘°P vaf 200 t. De daklijn loopt De grootste afstand rede iterkant af naar de d^_3 bt.®r_V_6.1 ut-xiterklep en dat is te mei aan de niet helemaal optimale hoofdruimte achterin. De beenruimte is in orde, terwijl voorpass al helemaal geen kla hebber opzicht smaller en mil bieden toch h« Franse van de i hoogtever bestuurde alsmede een relax-mogelij jrijdersexemplaar. st dashboard is sgeven en stiuui rust uit. Onder e lelijk rechthoekige verkapping zit het .trumentarium met ■'ieel een digitale icomputer. Boven in de lie is nog een display jenomen met de klok en tentemperatuurmeter. Wie -endien een 4 x 20 Watt v rj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27