7Z7Z RUIMTEWAGEN VAN PSA EN EH1 H Fietsen SNELLE SUBARU IMPREZA GT ZOMERSE ROVER 100 CABRIOLET de illots JESS >o Bijlage van: DeTilburgseKoerier I Herstel Amerikaanse auto-industrie BUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG SAAB 7uicr>osTbv ^^^Automobielbedrijf Tilburg I 994 pagina 20, Donderdag 20 januari 1994 Oplage: 97.140 ex. reien, m des tard v luktif Lees verder op pagina 7 lop, Tony Vos sen een ld Autotest: Lees verder Ford Maverick Renault Laguna Twee maal in dit nummer LWB GLX pag. 3 pag. 7 o.a.: 4 BUITENGEWOON Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 we C 1 BMW 316 i compact pag. 7 rkartikelen jlein 72 hoef. Jaargang 6 Nummer 3 met 16 op een n conditie e activiteit olen en er is angepast leeftijd /ee ender- ale sport ken. Zo- heb- >reza in de Je voelt je lekkerder in een Peugeot euren. aliteit JTACTEL val. i en L(40/42) oeciaal, □menge- oardiaal-fit- ngen en - aestellen. lezierige roeren. ierdaad zit rchter •auto, i test, eflexmas- eiding, sportshc i dit jaar liefst vier rse lens Igens te dijk wil ik rardiger Officiële Peugeot-dealer voor Tilburg en omstreken EE//EXCLUSIEVE AUTOVM BUCTENWNE SERVICE Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Namen Het dasboard heeft een langgerekt instrumentarium met aan weerszijde uitstroomopeningen van de iktie verwarming en ventilatie, m de Heel grappig is de bediening van de versnellingsbak op het dashboard geplakt. Genève - Geen enkel automobielconcern ontkomt nog aan samenwerken. Of het nu gaat om het ontwikkelen van nieuwe motoren, versnellingsbakken of het gezamenlijk bouwen van complete auto's, zelfs giganten als de Fiat Groep en PSA Peugeot Citroën moeten eraan geloven. Beide bedrijven hadden al een joint venture voor de produktie van bestelwagens. Bij de nieuwe ruimtewagen is voor een vergelijkbare formule gekozen. c dance, zballet, vrije trai- ‘Itness, isport, thai- i van de mdere s afwijkend »ar krijgt de luchtinlaten op de motorkap. Daarnaast is er een optiepakket bestaande uit lichtmetalen velgen, een stabilisatorstang voor en ee meegespoten frontspoiler. plaats. Het onderstel van de Impr GT is afgeleid van dat var Legacy Turbo, een ander Subaru-model afkomstig uit de rally-sport. Uiteraard worden alle vier de wielen permanent aangedreven. De Impreza GT haalt met een totaal gewicht van 1235 kg een topsnelheid van 230 kilometer per uur en weet de beweging van 0 tot 100 km/u in slechts 6,6 seconden te a eindigde volbrengen. De GT-uitgave is i de tweede alleen op de Impreza sedan Tegen het eind van i introduceren maar 1 merken dezelfde auto, uiteraard voorzien eigen logo's, een am naam en op details c uiterlijk. Na tien jaai Renault Espace als trendsetter hierdoor nu eindelijk eens concurrentie. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur behoord. In Engeland zal deze auto, die daar nog steeds onder de naam Metro wordt verkocht, worden uitgerust met de 75 pk 1.4 liter K-serie motor. De standaarduitrusting omvat verder centrale vergrendeling, toerenteller, stoelen met speciale bekleding, een rode inleg in bumpers en stootstrips, sportieve wieldoppen en meegespoten bumpers, buitenspiegels en Voor de meeste Europese landen komt de 1.1 liter motor aan de basis van het Rover 100 cabrio-programma, terwijl de 1.4 liter afhankelijk van het land beschikbaar zal komen. De prijzen van deze kleine cabrio zijn nog niet bekend. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De Impreza-reeks heeft op de Brusselse autotentoonstelling een topmodel gekregen luisterend naar de toevoeging "GT". De auto sluit aan bij andere topprodukten van het merk als de SVX en Legacy Turbo. Voorin de Impreza zit een 2 liter 16-kleppen boxermotor voorzien van een turbocompressor. wat vormgeving betreft precies beantwoordt aan de verwachting, maar zeker geen forse stap vooruit genoemd mag worden. De auto heeft drie normale zijruiten waarvan twee in de portieren en een miniscuul driehoekig ruitje helemaal vooraan. De voorruit en motorkap zijn net niet onder dezelfde hoek geplaatst, zodat er een kleine knik in de neus zit. Om de achterste zitplaatsen makkelijk te kunnen bereiken is deze APV uitgerust met twee schuifdeuren. Bij instappen zowel voor als chter bestaat een grote kans uvit je je hoofd lelijk stoot. Het dak is over dé breedte wat bol en de dakranden zijn wat fors. Bovendien kijken wat langere personen achterin al snel tegen deze dakrand aan, die het zicht belemmerd. verkrijgbaar. Dat we met een beul van een machine te maken hebben is direct aan het uiterlijk te zien. De auto heeft een gemodificeerde bumper met grote ronde mistlampen. Ook is het vrijwel gesloten front vervangen door een volwaardige grille, terwijl de luchthappper vlak onder de voorruit het gezicht compleet maakt. Aan de zijkant zien we 15 inch lichtmetalen velgen met 205/55 R15 banden, een flinke spoiler op de kofferklep en sideskirts. De standaarduitrusting omvat onder meer twee airbags, ABS en natuurlijk verstevigingsbalken in de portieren. De Subaru Impreza GT wordt leverbaar in de loop van april. Dan zullen ook pas de prijzen bekend worden gemaakt. SEVEL In 1988 werd door Fiat en PSA besloten samen een zogenaamde monospace te gaan ontwikkelen. De styling kwam voornamelijk tot stand op de ontwerpafdelingen van ^h Peugeot en Citroen, terwijl ^at Fiat uiteraard zijn inbreng hierbij had. Toen de auto nog slechts op de tekentafel bestond, werd al gestart met de bouw van een nieuwe fabriek. Daar de gezamenlijk ontwikkelde bestelwagens al uit Italië kwamen, werd gezocht naar een geschikte lokatie in Frankrijk. De tweede fabriek van SEVEL (Societe Europeènne de Vehicules Légers) is inmiddels met de prodt gestart onder de rook var Noordfranse stad Valenciennes. Het uiteindelijke resultaat is een 4,45 meter lange auto die De auto-industrie in de V.S. lijkt weer uit het dal te klimmen. Volgens voorlopige cijfers groeide de totale verkoop van personen- en bedrijfsauto's met ruim 8 procent tot circa 14,2 miljoen eenheden, het hoogste niveau sinds 1989. De afzet van GM, Ford en Chrysler binnen dit totaal bedroeg zo'n 10,36 miljoen voertuigen. General Motors verkocht 4,7 miljoen personen- en bedrijfsauto's in de VS, een verbetering met bijna 6 procent. Ford zag de verkopen met 12 procent tot 3,6 miljoen eenheden toenemen en Chrysler zette met 2,05 miljoen exemplaren maar liefst 20 procen t meer af. Over het algemeen is men binnen de auto-industrie in de VS optimistisch gestemd over de toekomst. Veel Amerikanen zijn aan vervanging van hun auto toe. Tegelijkertijd is de kwaliteit van het produkt aanzienlijk verbeterd en kampen de Japanse merken met een sterk in waarde toegenomen Yen, waardoor de Amerikaanse merken populairder zijn dan ooit. In tegenstelling tot depositie van de Amerikaanse auto- industrie is de gang van zaken bij de Japanse autofabrikanten veel minder rooskleurig. De Japanse producenten verkochten het afgelopen jaar 8,4 procent minder voertuigen, waarmee de af zet voor het eerst sinds vijf jaar met 4,88 miljoen sutks onder de vijf miljoen eenheden uitkwam in de VS. De krachtbron is een dóórontwikkeling van wat we reeds in de Legacy hebben gezien. De 4 cilinder levert een topvermogen van 211 pk bij 6000 tr/min en een indrukwekkend koppel van 270 Nm bij 4800 tr/min. De GT is eigenlijk gewoon de straatversie van de Impreza 555 rally-auto waarmee het merk het afgelopen seizoen heeft gereden. De auto debuteerde tijdens de Finse 1000 meren-rally en eindigde indrukwekkend op de l „ccJc Tijdens de persdag van de Brusselse autotentoonstelling werd de Rover 100 Cabriolet onthuld. De auto was eerder te zien op i Engelse autotentoonstelling, maar gaat komende zomer als produktiemodel de werek over. De kap van deze compacte cabriolet wordt volledig elektrisch bediend, terwijl een geavanceerd alarmsysteem ook tot de standaardspecificaties Over het algemeen ben ik niet iemand die op oudjaarsdag een fors reeks goede voornemt bedenkt om ze vervolc direct op 1 januari al t vergeten. Natuurlij wat kilo's kwijt, aa. zijn tegen mijn medemensen, wat meer aan goede doelen gaan geven, eindelijk eens de zolder opruimen enz. enz. Maar dat zijn dingen die je gewoon moet doen en niet in de vorm van een goed voornemen het nieuwe jaar mee in moet nemen. Maar toch had ik dit jaar een goed voornemen. Indei ik veel te veel achter mijn bureau of in de auto, ook voor kleine ritjes: even naar het postkantoor, even de stad in, even dit, even dat... Dat zijn over het algemeen stukjes van een paar kilometer die je makkelijk met de fiets kunt doen. Zeker als je de binnenstad ingaat, ben je vaak zelfs veel sneller. Aldus vervoegde ik me in de eerste week van januari bij een fietsen- zaak. Daar werd mij over de verschillende soorten fietsen verteld, want sinds mijn laatste aanschaf in 1981 is er op fietsengebied toch heel wat veranderd. Er werd uiteindelijk een leuk model uitgezocht. Een dag later stond hij voorzien van de nodige sloten en een werkende verlichting op me te wachten. Ondanks het koude weer heb ik toch al enkele ritjes gemaakt en ik moet zeggen dat zolang het droog is, het me prima bevalt. In mijn middelbare school-tijd fietste is 's zomers vaak meer dan 100 kilometer per dag en nu lijkt 10 km al ver. Overigens bleven de reakties van bekenden niet uit. Op het moment dat ik de fiets stond af te rekenen, kreeg ik al de vraag 'of ik misschien ziek was'. Ook anderen reageerden op gelijke wijze. Dus voor iedereen die mij binnenkort al fietsend tegenkomt: NEE, IK BEN NIET ZIEK, IK WIL GEWOON EEN BEETJE MEER GAAN BEWEGEN... |lMOREZQj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21