7Z7Z
RUIMTEWAGEN VAN PSA EN EH1
H
Fietsen
SNELLE SUBARU
IMPREZA GT
ZOMERSE ROVER 100
CABRIOLET
de
illots
JESS
>o
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
I
Herstel
Amerikaanse
auto-industrie
BUTOCENTRUM
COLLARIS TILBURG
SAAB
7uicr>osTbv
^^^Automobielbedrijf Tilburg
I
994 pagina 20,
Donderdag 20 januari 1994
Oplage: 97.140 ex.
reien,
m des
tard v
luktif
Lees verder op pagina 7
lop,
Tony Vos
sen
een
ld
Autotest:
Lees verder
Ford Maverick
Renault Laguna
Twee maal
in dit nummer
LWB GLX
pag. 3
pag. 7
o.a.:
4
BUITENGEWOON
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
we C 1
BMW 316 i compact
pag. 7
rkartikelen
jlein 72
hoef.
Jaargang 6
Nummer 3
met 16
op een
n conditie
e activiteit
olen en er is
angepast
leeftijd
/ee
ender-
ale sport
ken. Zo-
heb-
>reza
in de
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
euren.
aliteit
JTACTEL
val.
i en L(40/42)
oeciaal,
□menge-
oardiaal-fit-
ngen en -
aestellen.
lezierige
roeren.
ierdaad zit
rchter
•auto, i
test,
eflexmas-
eiding,
sportshc
i dit jaar
liefst vier
rse
lens
Igens
te
dijk wil ik
rardiger
Officiële Peugeot-dealer
voor Tilburg en
omstreken
EE//EXCLUSIEVE AUTOVM
BUCTENWNE
SERVICE
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Namen
Het dasboard heeft een
langgerekt instrumentarium
met aan weerszijde
uitstroomopeningen van de
iktie verwarming en ventilatie,
m de Heel grappig is de bediening
van de versnellingsbak op het
dashboard geplakt.
Genève - Geen enkel automobielconcern ontkomt nog aan
samenwerken. Of het nu gaat om het ontwikkelen van
nieuwe motoren, versnellingsbakken of het gezamenlijk
bouwen van complete auto's, zelfs giganten als de Fiat
Groep en PSA Peugeot Citroën moeten eraan geloven. Beide
bedrijven hadden al een joint venture voor de produktie van
bestelwagens. Bij de nieuwe ruimtewagen is voor een
vergelijkbare formule gekozen.
c dance,
zballet,
vrije trai-
‘Itness,
isport, thai-
i van de
mdere
s afwijkend
»ar krijgt de
luchtinlaten op de motorkap.
Daarnaast is er een
optiepakket bestaande uit
lichtmetalen velgen, een
stabilisatorstang voor en ee
meegespoten frontspoiler.
plaats.
Het onderstel van de Impr
GT is afgeleid van dat var
Legacy Turbo, een ander
Subaru-model afkomstig uit
de rally-sport. Uiteraard
worden alle vier de wielen
permanent aangedreven. De
Impreza GT haalt met een
totaal gewicht van 1235 kg
een topsnelheid van 230
kilometer per uur en weet de
beweging van 0 tot 100 km/u
in slechts 6,6 seconden te
a eindigde volbrengen. De GT-uitgave is
i de tweede alleen op de Impreza sedan
Tegen het eind van i
introduceren maar 1
merken dezelfde auto,
uiteraard voorzien
eigen logo's, een am
naam en op details c
uiterlijk. Na tien jaai
Renault Espace als
trendsetter hierdoor nu
eindelijk eens concurrentie.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
behoord. In Engeland zal deze
auto, die daar nog steeds
onder de naam Metro wordt
verkocht, worden uitgerust
met de 75 pk 1.4 liter K-serie
motor.
De standaarduitrusting omvat
verder centrale
vergrendeling, toerenteller,
stoelen met speciale
bekleding, een rode inleg in
bumpers en stootstrips,
sportieve wieldoppen en
meegespoten bumpers,
buitenspiegels en
Voor de meeste Europese
landen komt de 1.1 liter motor
aan de basis van het Rover
100 cabrio-programma, terwijl
de 1.4 liter afhankelijk van het
land beschikbaar zal komen.
De prijzen van deze kleine
cabrio zijn nog niet bekend.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De Impreza-reeks heeft op de Brusselse
autotentoonstelling een topmodel gekregen
luisterend naar de toevoeging "GT". De auto sluit
aan bij andere topprodukten van het merk als de
SVX en Legacy Turbo. Voorin de Impreza zit een 2
liter 16-kleppen boxermotor voorzien van een
turbocompressor.
wat vormgeving betreft
precies beantwoordt aan de
verwachting, maar zeker geen
forse stap vooruit genoemd
mag worden. De auto heeft
drie normale zijruiten
waarvan twee in de portieren
en een miniscuul driehoekig
ruitje helemaal vooraan. De
voorruit en motorkap zijn net
niet onder dezelfde hoek
geplaatst, zodat er een kleine
knik in de neus zit. Om de
achterste zitplaatsen
makkelijk te kunnen bereiken
is deze APV uitgerust met
twee schuifdeuren. Bij
instappen zowel voor als
chter bestaat een grote kans
uvit je je hoofd lelijk stoot. Het
dak is over dé breedte wat bol
en de dakranden zijn wat fors.
Bovendien kijken wat langere
personen achterin al snel
tegen deze dakrand aan, die
het zicht belemmerd.
verkrijgbaar. Dat we met een
beul van een machine te
maken hebben is direct aan
het uiterlijk te zien. De auto
heeft een gemodificeerde
bumper met grote ronde
mistlampen. Ook is het
vrijwel gesloten front
vervangen door een
volwaardige grille, terwijl de
luchthappper vlak onder de
voorruit het gezicht compleet
maakt. Aan de zijkant zien we
15 inch lichtmetalen velgen
met 205/55 R15 banden, een
flinke spoiler op de kofferklep
en sideskirts. De
standaarduitrusting omvat
onder meer twee airbags, ABS
en natuurlijk
verstevigingsbalken in de
portieren. De Subaru Impreza
GT wordt leverbaar in de loop
van april. Dan zullen ook pas
de prijzen bekend worden
gemaakt.
SEVEL
In 1988 werd door Fiat en PSA
besloten samen een
zogenaamde monospace te
gaan ontwikkelen. De styling
kwam voornamelijk tot stand
op de ontwerpafdelingen van ^h
Peugeot en Citroen, terwijl ^at
Fiat uiteraard zijn inbreng
hierbij had. Toen de auto nog
slechts op de tekentafel
bestond, werd al gestart met
de bouw van een nieuwe
fabriek. Daar de gezamenlijk
ontwikkelde bestelwagens al
uit Italië kwamen, werd
gezocht naar een geschikte
lokatie in Frankrijk. De
tweede fabriek van SEVEL
(Societe Europeènne de
Vehicules Légers) is
inmiddels met de prodt
gestart onder de rook var
Noordfranse stad
Valenciennes.
Het uiteindelijke resultaat is
een 4,45 meter lange auto die
De auto-industrie in de V.S.
lijkt weer uit het dal te
klimmen. Volgens
voorlopige cijfers groeide
de totale verkoop van
personen- en bedrijfsauto's
met ruim 8 procent tot circa
14,2 miljoen eenheden, het
hoogste niveau sinds 1989.
De afzet van GM, Ford en
Chrysler binnen dit totaal
bedroeg zo'n 10,36 miljoen
voertuigen. General
Motors verkocht 4,7 miljoen
personen- en bedrijfsauto's
in de VS, een verbetering
met bijna 6 procent. Ford
zag de verkopen met 12
procent tot 3,6 miljoen
eenheden toenemen en
Chrysler zette met 2,05
miljoen exemplaren maar
liefst 20 procen t meer af.
Over het algemeen is men
binnen de auto-industrie in
de VS optimistisch gestemd
over de toekomst. Veel
Amerikanen zijn aan
vervanging van hun auto
toe. Tegelijkertijd is de
kwaliteit van het produkt
aanzienlijk verbeterd en
kampen de Japanse
merken met een sterk in
waarde toegenomen Yen,
waardoor de Amerikaanse
merken populairder zijn
dan ooit. In tegenstelling
tot depositie van de
Amerikaanse auto-
industrie is de gang van
zaken bij de Japanse
autofabrikanten veel
minder rooskleurig. De
Japanse producenten
verkochten het afgelopen
jaar 8,4 procent minder
voertuigen, waarmee de
af zet voor het eerst sinds
vijf jaar met 4,88 miljoen
sutks onder de vijf miljoen
eenheden uitkwam in de
VS.
De krachtbron is een
dóórontwikkeling van wat we
reeds in de Legacy hebben
gezien. De 4 cilinder levert
een topvermogen van 211 pk
bij 6000 tr/min en een
indrukwekkend koppel van
270 Nm bij 4800 tr/min. De GT
is eigenlijk gewoon de
straatversie van de Impreza
555 rally-auto waarmee het
merk het afgelopen seizoen
heeft gereden. De auto
debuteerde tijdens de Finse
1000 meren-rally en eindigde
indrukwekkend op de l „ccJc
Tijdens de persdag van de
Brusselse autotentoonstelling
werd de Rover 100 Cabriolet
onthuld.
De auto was eerder te zien op
i Engelse
autotentoonstelling, maar
gaat komende zomer als
produktiemodel de werek
over. De kap van deze
compacte cabriolet wordt
volledig elektrisch bediend,
terwijl een geavanceerd
alarmsysteem ook tot de
standaardspecificaties
Over het algemeen ben ik
niet iemand die op
oudjaarsdag een fors
reeks goede voornemt
bedenkt om ze vervolc
direct op 1 januari al t
vergeten. Natuurlij
wat kilo's kwijt, aa.
zijn tegen mijn
medemensen, wat meer
aan goede doelen gaan
geven, eindelijk eens de
zolder opruimen enz. enz.
Maar dat zijn dingen die
je gewoon moet doen en
niet in de vorm van een
goed voornemen het
nieuwe jaar mee in moet
nemen. Maar toch had ik
dit jaar een goed
voornemen. Indei
ik veel te veel achter mijn
bureau of in de auto, ook
voor kleine ritjes: even
naar het postkantoor,
even de stad in, even dit,
even dat... Dat zijn over
het algemeen stukjes van
een paar kilometer die je
makkelijk met de fiets
kunt doen. Zeker als je de
binnenstad ingaat, ben je
vaak zelfs veel sneller.
Aldus vervoegde ik me in
de eerste week van
januari bij een fietsen-
zaak. Daar werd mij over
de verschillende soorten
fietsen verteld, want sinds
mijn laatste aanschaf in
1981 is er op fietsengebied
toch heel wat veranderd.
Er werd uiteindelijk een
leuk model uitgezocht.
Een dag later stond hij
voorzien van de nodige
sloten en een werkende
verlichting op me te
wachten. Ondanks het
koude weer heb ik toch al
enkele ritjes gemaakt en
ik moet zeggen dat zolang
het droog is, het me prima
bevalt. In mijn
middelbare school-tijd
fietste is 's zomers vaak
meer dan 100 kilometer
per dag en nu lijkt 10 km
al ver. Overigens bleven
de reakties van bekenden
niet uit. Op het moment
dat ik de fiets stond af te
rekenen, kreeg ik al de
vraag 'of ik misschien ziek
was'. Ook anderen
reageerden op gelijke
wijze. Dus voor iedereen
die mij binnenkort al
fietsend tegenkomt: NEE,
IK BEN NIET ZIEK, IK WIL
GEWOON EEN BEETJE
MEER GAAN BEWEGEN...
|lMOREZQj