7Z7Z CHRYSLERCIRRUS RETURN OF THE BEETLE 9 ERS TH! PONTIAC SUNFIRE VOOR MORGEN AUTOSALON BRUSSEL: 13-23 januari Terugkeer van de Kever .1 25 i Bijlage van: De Tilburgse Koerier J (OOP SAAB •TEEM at gemaakt L p maat gemaakt' i voor S; S; Amerikaanse auto's I WOB-19941 Donderdag 13 januari 1994 Oplage: 97.140 ex. Detroit - Volkswat [safdelii Accoi Beid ter Ier Tony Vos >n CENT P. MTR. Lees verder Autotest: Toyota Celica in dit nummer Fiat Punto 60 S pag. 3 pag. 5 pag. 7 o.a.: DIENSTVERLENEND Nog meer nieuws uit Detroit Jaargang 6 Nummer 2 ulli's 1 S-XXL RENEN )ELEN STOF ITEN L426245 TEL. 639083 rn. ide itroit TWmiSl/OOR ElXEWtë Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 veralls 1 116-176 1 S-XXL 5 69.- roeken 1 116-176 25.- 1 S-XXL ;uwe ntal staat onde iari 1994 paginal Detroit - Volkswagen kwam wel het meest verrassend uit de hoek tijdens de Detroit Motor Show. Wordt er in Europa al ruim een jaar gespeculeerd of het al dan niet opnieuw introduceren van de VW Kever, de ontwikkelingsafdeling blijkt al een forse stap verder te zijn. De VW Concept 1 is de Kever anno jaren negentig. De Brusselse Autosaloi wordt gehouden in de Heijzel Paleizen aan de Noord-kant van de stad, het makkelijkst te bereiken als vanuit Antwerpen via Boon naar Brussel worden gereden. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De historie van de VW Kever gaat terug tot 1934 toen Ferdinand Porsche op het idee kwam een goedkope personenauto te gaan ontwerpen. Zestig jaar later presenteert het Amerikaanse ontwerpbureau van Volkswagen de Concept 1, een Kever in een jaren négentig-jasje. >7,- 339 Wnu ook in zwart leverbaar Wij een zeer >reid assortiment laterialen dat u bij ons op outprijzen nog n bij iets grotere rmeer hiernaar I Eén van de belangrijkste nieuwe auto's op de Detroit Motorshow was ongetwijfeld de Chrysler Cirrus en zijn Dodge-broertje, de Stratus. Deze twee auto's vullen het gat tussen de onlangs in Europa geïntroduceerde Vision en de na de komende zomer te verwachten compacte Neon. Cirrus bestaat onder meer uit twee airbags, side-impact- bars, hoogteverstelling op de gordels voorin, ABS en een geïntegreerd kinderzitje. Alhoewel de Chrysler Cirrus en de Dodge Stratus technisch en wat betreft model dezelfde auto's zijn, onderscheiden deze twee zich op details. De Dodge heeft een wat sportievere uitstraling met zijn 'open grille' en vijfspaaks lichtmetalen velgen. De Cirrus van Chrysler mogen we echter in Eurc de loop van 1995 verwac met een nadrukkelijk na voren geplaatste chromen grille, die overloopt in dé bumper. Toch moet opgemerkt worden dat de Dodge Stratus 'meer Europees' oogt en zodoende ook beter geschikt lijkt voor export. een goede steun aan lenden bovenbenen. Natuurlijk is de Sunfire voorzien van twee airbags. Het prototype is gemaakt van kunststof en gespoten in een oranje/mango-kleur. De richtingaanwijzers zijn geplaatst in de spiegelbehuizing. Het front doet enigszins denken aan de BMW Zl, terwijl de twee driehoekige openingen in de bumper een typisch Pontiac- kenmerk zijn. Aan de achterzijde worden de tide lichtunits door een reflectorstrook met elkaar verbonden, terwijl de naam "Sunfire" in de achterbumper is opgenomen. dieselmotor met turbo en directe inspuiting. Deze krachtbron levert een vermogen van 90 pk, biedt zodoende goede prestaties, maar ook een laag brandstofverbruik en dito emissies. De auto moet daarmee 175 km/u kunnen halen en in zo'n 13 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u moeten accelereren. De auto zal daarom gaan concurreren met bijvoorbeeld de BMW 3-serie, de Mercedes C-klasse en Renault Safrane. We moeten in Europa echter nog tot 1995 wachten voordat de Cirrus in de showroom zal staan. Chrysler maakt hiermee zijn volledig niet sedan-aanbod compléét, want de boven de Vision geplaatste New Yorker is ook van recente datum. De Cirrus is bijna 4,60 meter lang en is in 1990 een prototype onder deze naam op de Detroit Motor en bovenl Show voorgesteld. Het betrof de Sunfire destijds een gele coupé. De nieuwste versie van de Sunfire heeft een 2.4 liter krachtbron met 4 kleppen per zuiger en een vermogen van 225 pk bij 6000 tr/min. Dit hoge vermogen wordt verkregen door toepassing van een turbo met intercooler. De voorwielen worden aangedreven door een viertraps automaat. Vooral het interieur geeft al een goede kijk op wat komen gaat, afgeronc Het dashboard is als het ware reflector licht om de bestuurder heen gebogen. De sportieve met leer beklede stoelen geven De metallic oranje Sunfire trok zeer de aandacht op de Pontiac-stand. Het gaat om een prototype van een tweezits roadster, die de basis vormt voor een geheel nieuwe lijn auto's die later dit jaar leverbaar zullen worden. Volgens General Manager John G. Middlebrook is Pontiac met de Sunfire dichter bij definitieve produktie dan ooit met een ander prototype. De Sunfire zal verschijnen als sedan, coupé en cabriolet, allemaal modellen waarin vele details van deze roadster zijn terug te vinden. Ook de naam Sunfire zal voor deze nieuwe modelreeks worden gebruikt. Overigens werd al De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Historie Met het juiste gevoel voor historie kwam dit grappige Aan i autootje tot stand. De Concept Econ 1 is 3,82 meter lang, 1,64 mtlCi breed en 1,50 meter hoog en beantwoordt zodoende aan de eisen van een moderne compact-car. De bolle keverlijn is het best aan het profiel af te lezen, terwijl ook de bolle schermen de tijden van weleer doen herleven. Voor en achter zien we ronde lichtunits, terwijl een miniscuul driehoek1 -1 glas bij de buitenspiegel het idee geeft van het aloude tochtruitje. Het interieur van de niev Kever heeft ook een aant neo-retro details. Zo best- het dashboard uit één roi klok met daarin opgenomen dé snelheidsmeter, kilometertellers, brandstof- en temperatuurmeter. Verder is er voorzien in een kleine console met ingebouwde radio en de bedieningshendels voor verwarming en ventilatie. Uiteraard is de auto voorzien van moderne zaken als een dubbele airbag, ABS en verstevigingsbalken in de portieren. De design-afdeling van VW in Amerika stelt in de Concept 1 maar liefst drie aandrijf- concepten voor. In alle gevallen is de motor voorin de auto geplaatst. Zo kan worden gekozen voor de 1.9 liter Amerikaanse auto 's zijn groot, hebben forse en dorstige motoren, dweilen over de weg en zijn duur in aanschaf. Daarmee hebben we het grootste deel van de cliché's met betrekking tot 'de Amerikanen'wel gehad. Eën bezoek aan de Detroit Motor Show betekende voor mij een eerste kennismaking met het land van de onbegrensde mogelijkheden. Detroit helemaal in het Noorden gelegen is niet bepaald een aantrekkelijke stad. De binnenstad is enorm verpauperd, terwijl de directe omgeving helemaal vlak en nauwelijks begroeid is. Toch kan ook in Detroit de echte Amerikaanse sfeer geproefd worden. Gelukkig werd ik in de gelegenheid gesteld met een reeks Amerikaanse auto's proef te rijden. Over het algemeen grote auto's met flinke motoren etc. etc... Maar in Amerika ga je zo'n auto helemaal waarderen. De wegen zijn er kaarsrecht, dus over bochtengedrag hoeft men zich niet druk te maken. Je maakt alleen een bocht bij het indraaien van een andere straat. De meeste wegen zijn van grote betonplaten met om de paar meter een ribbel. De doorgaans week geveerde Amerikaanse auto's gaan hierover heen alsof de ribbels niet bestaan. Daarnaast mag op d snelwegen rond Det niet harder dan 55 mijl gereden worden en dat is bijna 90 km/u. Waarom zou je dan auto's maken die zich bij 200 km/u nog steeds stabiel gedragen. Bij deze lage snelheden is het brandstofverbruik van de grote V6 en VB motoren natuurlijk ook heel acceptabel en wat te denken van een liter benzine voor een kwart van het bedrag wat we er hier voor betalen. Ook de aanschafprijzen van auto's zijn veel lager. Voor 20.000 dollar koop je een auto uit de topklasse, terwijl je voor minder dan 1.000 dollar al een aardig tweedehandjes op de kop tikt. Amerika is helemaal gericht op het gebruik van de auto en de Amerikaanse auto is helemaal gericht op het gebruik in Amerika... Deze week gaat de tweejaarlijkse Brusselse Autosalon van start. Internationaal kan deze au toten toonstellii- meekomen met Parijs, Frankfurt en Genève, maar dat betekent niet dat 'Het Salonzoals de Belgen zeggen, oninteressant is. Een autominnend publiek vindt er nogal wat auto's die voor. het eerst worden getoond. Saab laat helaas niet het achterste van de tong zien. In Brussel staat de nieuwe 900 3-deurs (coupé genaamd) in de schijnwerpers. De Cabriolet die al wel in Detroit te zien was, wordt nog tot Genève bewaard. BMW laat een forse uitbreiding in het cabriolet-programma zien: naast de 320i trekt vooral de geopende M3 de aandacht. Het Koreaanse merk Kia heeft Brussel uitgekozen om een forse modeluitbreiding te tonen: een vijfdeurs Sephia en de drie- en vijfdeurs Sportage. We moeten in Nederland nog even op de Citroën ZX Break wachten, maar in Brussel is deze auto al te zien. Fiat toont naast het volledige Punto- programma inclusief de cabriolet de nieuwe Coupé. Ford heeft wat wijzigingen Hybride i de TDI-motor is het icept Ecomatic-systeem gekoppeld, refer Dit betekent dat de Concept 1 is voorzien van een halfautomaat. De bestuurder moet nog wel schakelen, maar heeft geen koppelingspedaal. Op het moment dat het gas wordt losgelaten, wordt de motor ontkoppeld om na enkele seconden zelfs helemaal af te slaan. Bij aanraking van het riscuul driehoekig stukje gaspedaal slaat de s bij de buitenspiegel nog krachtbron weer aan. Een prima concept voor gebruik in de stad. De tweede mogelijkheid is een volledig elektrisch aangedreven Concept 1 met een forse hoeveelheid accu's en de bekende nadelen met betrekking tot actieradius en prestaties. Veel aantrekkelijker is een hybride uitvoering die electrisch aangedreven door dicht bevolkte gebieden kan rijden, maar buiten de stad gebruik kan maken van in dit geval een 1.4 liter direct ingespoten dieselmotor met turbocompressor. De Volkswagen Concept 1 zal de harten van Kever- liefhebbers in een hogere versnelling doen kloppen, maar vooralsnog is het ontwerp in een zeer pril stadium, zodat we de komende jaren nog niet aan produktie mogen denken. doorgevoerd aan de Fiesta, terwijl Mitsubishi een zwaardere motor in de Pajero heeft geplaatst. Hing niet Honda levert meerdere t toppers als Europese primeurs in de rt en vorm van de Accord Coupé dat betekent en'Aerodeck. Beide auto's wórden in Amerika gemaakt. Toyota toont de RAV4, een 4x4 vrijetijds auto die nog een prototype wordt genoemd, maar binnen afzienbare tijd als FunCruiser zal worden geïntroduceerd. Hover heeft een leuke cabriolet op basis van de 100. Bij Chrysler is voor het eerst in Europa de leuke Neon te zien, terwijl bij Nissan een 1.6 liter 16-kleps motor in het vooronder van de Primera terecht is gekomen. Peugeot heeft de 306 cabrio en Seat toont de nieuwe Cordoba. Renault tot slot heeft de enige echte wereldprimeur met de nieuwe Laguna. Dit model vervangt de 21 en is vanaf 1 maart officieel in ons land leverbaar. CME 4600 oneel schuifdeursysteem, zware uitvoering, in wit zodoende voor Amerikaanse begrippen een compacte auto. Het motorenaanbod is bijzonder ruim. Allereerst bedient de auto zich van de 2 liter 16-klepper bekend uit de Neon, een 4 cilinder met een vermogen van 134 pk. Daarnaast komt er een 2.4 liter 16-klepper met een slechts gering hoger vermogen van 138 pk, maar een aanzienlijk hoger koppel bij een lager toerental. Aan de top komt een 2.5 liter 6-pitter van 162 pk. De 2 liter drijft de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfbak, terwijl beide andere modellen een electronisch geregelde viertraps automaat kennen. De auto heeft rondom onafhankelijk opgehangen wielen, achter met een multi link oplossing. Het veiligheidspakket van de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21