7Z7Z
CHRYSLERCIRRUS
RETURN OF THE BEETLE
9
ERS
TH!
PONTIAC SUNFIRE
VOOR MORGEN
AUTOSALON BRUSSEL:
13-23 januari
Terugkeer
van de Kever
.1
25
i
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
J
(OOP
SAAB
•TEEM
at gemaakt
L
p maat gemaakt'
i
voor
S; S;
Amerikaanse
auto's
I WOB-19941
Donderdag 13 januari 1994
Oplage: 97.140 ex.
Detroit - Volkswat
[safdelii
Accoi
Beid
ter
Ier
Tony Vos
>n
CENT
P. MTR.
Lees verder
Autotest:
Toyota Celica
in dit nummer
Fiat Punto 60 S
pag. 3
pag. 5
pag. 7
o.a.:
DIENSTVERLENEND
Nog meer nieuws
uit Detroit
Jaargang 6
Nummer 2
ulli's
1 S-XXL
RENEN
)ELEN
STOF
ITEN
L426245
TEL. 639083
rn.
ide
itroit
TWmiSl/OOR
ElXEWtë
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
veralls
1 116-176
1 S-XXL
5 69.-
roeken
1 116-176
25.-
1 S-XXL
;uwe
ntal
staat
onde
iari 1994 paginal
Detroit - Volkswagen kwam wel het meest
verrassend uit de hoek tijdens de Detroit Motor
Show. Wordt er in Europa al ruim een jaar
gespeculeerd of het al dan niet opnieuw
introduceren van de VW Kever, de
ontwikkelingsafdeling blijkt al een forse stap
verder te zijn. De VW Concept 1 is de Kever anno
jaren negentig.
De Brusselse Autosaloi
wordt gehouden in de
Heijzel Paleizen aan de
Noord-kant van de stad, het
makkelijkst te bereiken als
vanuit Antwerpen via Boon
naar Brussel worden
gereden.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De historie van de VW Kever
gaat terug tot 1934 toen
Ferdinand Porsche op het
idee kwam een goedkope
personenauto te gaan
ontwerpen. Zestig jaar later
presenteert het Amerikaanse
ontwerpbureau van
Volkswagen de Concept 1,
een Kever in een jaren
négentig-jasje.
>7,- 339
Wnu ook in zwart
leverbaar
Wij een zeer
>reid assortiment
laterialen
dat u bij ons op
outprijzen nog
n bij iets grotere
rmeer hiernaar I
Eén van de belangrijkste
nieuwe auto's op de Detroit
Motorshow was ongetwijfeld
de Chrysler Cirrus en zijn
Dodge-broertje, de Stratus.
Deze twee auto's vullen het
gat tussen de onlangs in
Europa geïntroduceerde
Vision en de na de komende
zomer te verwachten
compacte Neon.
Cirrus bestaat onder meer uit
twee airbags, side-impact-
bars, hoogteverstelling op de
gordels voorin, ABS en een
geïntegreerd kinderzitje.
Alhoewel de Chrysler Cirrus
en de Dodge Stratus technisch
en wat betreft model dezelfde
auto's zijn, onderscheiden
deze twee zich op details. De
Dodge heeft een wat
sportievere uitstraling met
zijn 'open grille' en vijfspaaks
lichtmetalen velgen.
De Cirrus van Chrysler
mogen we echter in Eurc
de loop van 1995 verwac
met een nadrukkelijk na
voren geplaatste chromen
grille, die overloopt in dé
bumper. Toch moet
opgemerkt worden dat de
Dodge Stratus 'meer
Europees' oogt en zodoende
ook beter geschikt lijkt voor
export.
een goede steun aan lenden
bovenbenen. Natuurlijk is
de Sunfire voorzien van twee
airbags. Het prototype is
gemaakt van kunststof en
gespoten in een
oranje/mango-kleur. De
richtingaanwijzers zijn
geplaatst in de
spiegelbehuizing. Het front
doet enigszins denken aan de
BMW Zl, terwijl de twee
driehoekige openingen in de
bumper een typisch Pontiac-
kenmerk zijn. Aan de
achterzijde worden de
tide lichtunits door een
reflectorstrook met elkaar
verbonden, terwijl de naam
"Sunfire" in de achterbumper
is opgenomen.
dieselmotor met turbo en
directe inspuiting. Deze
krachtbron levert een
vermogen van 90 pk, biedt
zodoende goede prestaties,
maar ook een laag
brandstofverbruik en dito
emissies. De auto moet
daarmee 175 km/u kunnen
halen en in zo'n 13 seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/u moeten accelereren.
De auto zal daarom gaan
concurreren met bijvoorbeeld
de BMW 3-serie, de Mercedes
C-klasse en Renault Safrane.
We moeten in Europa echter
nog tot 1995 wachten voordat
de Cirrus in de showroom zal
staan. Chrysler maakt
hiermee zijn volledig niet
sedan-aanbod compléét,
want de boven de Vision
geplaatste New Yorker is ook
van recente datum. De Cirrus
is bijna 4,60 meter lang en is
in 1990 een prototype onder
deze naam op de Detroit Motor en bovenl
Show voorgesteld. Het betrof de Sunfire
destijds een gele coupé.
De nieuwste versie van de
Sunfire heeft een 2.4 liter
krachtbron met 4 kleppen per
zuiger en een vermogen van
225 pk bij 6000 tr/min. Dit hoge
vermogen wordt verkregen
door toepassing van een turbo
met intercooler. De
voorwielen worden
aangedreven door een
viertraps automaat. Vooral
het interieur geeft al een
goede kijk op wat komen gaat, afgeronc
Het dashboard is als het ware reflector
licht om de bestuurder heen
gebogen. De sportieve met
leer beklede stoelen geven
De metallic oranje Sunfire
trok zeer de aandacht op de
Pontiac-stand. Het gaat om
een prototype van een
tweezits roadster, die de basis
vormt voor een geheel nieuwe
lijn auto's die later dit jaar
leverbaar zullen worden.
Volgens General Manager
John G. Middlebrook is
Pontiac met de Sunfire dichter
bij definitieve produktie dan
ooit met een ander prototype.
De Sunfire zal verschijnen als
sedan, coupé en cabriolet,
allemaal modellen waarin
vele details van deze roadster
zijn terug te vinden. Ook de
naam Sunfire zal voor deze
nieuwe modelreeks worden
gebruikt. Overigens werd al
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Historie
Met het juiste gevoel voor
historie kwam dit grappige Aan i
autootje tot stand. De Concept Econ
1 is 3,82 meter lang, 1,64 mtlCi
breed en 1,50 meter hoog en
beantwoordt zodoende aan de
eisen van een moderne
compact-car. De bolle
keverlijn is het best aan het
profiel af te lezen, terwijl ook
de bolle schermen de tijden
van weleer doen herleven.
Voor en achter zien we ronde
lichtunits, terwijl een
miniscuul driehoek1 -1
glas bij de buitenspiegel
het idee geeft van het aloude
tochtruitje.
Het interieur van de niev
Kever heeft ook een aant
neo-retro details. Zo best-
het dashboard uit één roi
klok met daarin opgenomen
dé snelheidsmeter,
kilometertellers, brandstof-
en temperatuurmeter. Verder
is er voorzien in een kleine
console met ingebouwde
radio en de
bedieningshendels voor
verwarming en ventilatie.
Uiteraard is de auto voorzien
van moderne zaken als een
dubbele airbag, ABS en
verstevigingsbalken in de
portieren.
De design-afdeling van VW in
Amerika stelt in de Concept 1
maar liefst drie aandrijf-
concepten voor. In alle
gevallen is de motor voorin de
auto geplaatst. Zo kan worden
gekozen voor de 1.9 liter
Amerikaanse auto 's zijn
groot, hebben forse en
dorstige motoren, dweilen
over de weg en zijn duur in
aanschaf. Daarmee
hebben we het grootste
deel van de cliché's met
betrekking tot 'de
Amerikanen'wel gehad.
Eën bezoek aan de Detroit
Motor Show betekende
voor mij een eerste
kennismaking met het
land van de onbegrensde
mogelijkheden. Detroit
helemaal in het Noorden
gelegen is niet bepaald
een aantrekkelijke stad.
De binnenstad is enorm
verpauperd, terwijl de
directe omgeving
helemaal vlak en
nauwelijks begroeid is.
Toch kan ook in Detroit de
echte Amerikaanse sfeer
geproefd worden.
Gelukkig werd ik in de
gelegenheid gesteld met
een reeks Amerikaanse
auto's proef te rijden. Over
het algemeen grote auto's
met flinke motoren etc.
etc... Maar in Amerika ga
je zo'n auto helemaal
waarderen. De wegen zijn
er kaarsrecht, dus over
bochtengedrag hoeft men
zich niet druk te maken. Je
maakt alleen een bocht bij
het indraaien van een
andere straat. De meeste
wegen zijn van grote
betonplaten met om de
paar meter een ribbel. De
doorgaans week geveerde
Amerikaanse auto's gaan
hierover heen alsof de
ribbels niet bestaan.
Daarnaast mag op d
snelwegen rond Det
niet harder dan 55 mijl
gereden worden en dat is
bijna 90 km/u. Waarom zou
je dan auto's maken die
zich bij 200 km/u nog
steeds stabiel gedragen.
Bij deze lage snelheden is
het brandstofverbruik van
de grote V6 en VB motoren
natuurlijk ook heel
acceptabel en wat te
denken van een liter
benzine voor een kwart
van het bedrag wat we er
hier voor betalen. Ook de
aanschafprijzen van auto's
zijn veel lager. Voor 20.000
dollar koop je een auto uit
de topklasse, terwijl je voor
minder dan 1.000 dollar al
een aardig tweedehandjes
op de kop tikt. Amerika is
helemaal gericht op het
gebruik van de auto en de
Amerikaanse auto is
helemaal gericht op het
gebruik in Amerika...
Deze week gaat de
tweejaarlijkse Brusselse
Autosalon van start.
Internationaal kan deze
au toten toonstellii-
meekomen met
Parijs, Frankfurt en
Genève, maar dat betekent
niet dat 'Het Salonzoals de
Belgen zeggen,
oninteressant is. Een
autominnend publiek vindt
er nogal wat auto's die voor.
het eerst worden getoond.
Saab laat helaas niet het
achterste van de tong zien.
In Brussel staat de nieuwe
900 3-deurs (coupé
genaamd) in de
schijnwerpers. De Cabriolet
die al wel in Detroit te zien
was, wordt nog tot Genève
bewaard. BMW laat een
forse uitbreiding in het
cabriolet-programma zien:
naast de 320i trekt vooral de
geopende M3 de aandacht.
Het Koreaanse merk Kia
heeft Brussel uitgekozen om
een forse modeluitbreiding
te tonen: een vijfdeurs
Sephia en de drie- en
vijfdeurs Sportage. We
moeten in Nederland nog
even op de Citroën ZX
Break wachten, maar in
Brussel is deze auto al te
zien. Fiat toont naast het
volledige Punto-
programma inclusief de
cabriolet de nieuwe Coupé.
Ford heeft wat wijzigingen
Hybride
i de TDI-motor is het
icept Ecomatic-systeem gekoppeld,
refer Dit betekent dat de Concept 1
is voorzien van een
halfautomaat. De bestuurder
moet nog wel schakelen,
maar heeft geen
koppelingspedaal. Op het
moment dat het gas wordt
losgelaten, wordt de motor
ontkoppeld om na enkele
seconden zelfs helemaal af te
slaan. Bij aanraking van het
riscuul driehoekig stukje gaspedaal slaat de
s bij de buitenspiegel nog krachtbron weer aan. Een
prima concept voor gebruik in
de stad. De tweede
mogelijkheid is een volledig
elektrisch aangedreven
Concept 1 met een forse
hoeveelheid accu's en de
bekende nadelen met
betrekking tot actieradius en
prestaties. Veel
aantrekkelijker is een hybride
uitvoering die electrisch
aangedreven door dicht
bevolkte gebieden kan rijden,
maar buiten de stad gebruik
kan maken van in dit geval
een 1.4 liter direct ingespoten
dieselmotor met
turbocompressor.
De Volkswagen Concept 1 zal
de harten van Kever-
liefhebbers in een hogere
versnelling doen kloppen,
maar vooralsnog is het
ontwerp in een zeer pril
stadium, zodat we de
komende jaren nog niet aan
produktie mogen denken.
doorgevoerd aan de Fiesta,
terwijl Mitsubishi een
zwaardere motor in de
Pajero heeft geplaatst.
Hing niet Honda levert meerdere
t toppers als Europese primeurs in de
rt en vorm van de Accord Coupé
dat betekent en'Aerodeck. Beide auto's
wórden in Amerika
gemaakt. Toyota toont de
RAV4, een 4x4 vrijetijds
auto die nog een prototype
wordt genoemd, maar
binnen afzienbare tijd als
FunCruiser zal worden
geïntroduceerd. Hover
heeft een leuke cabriolet
op basis van de 100. Bij
Chrysler is voor het eerst in
Europa de leuke Neon te
zien, terwijl bij Nissan een
1.6 liter 16-kleps motor in
het vooronder van de
Primera terecht is
gekomen. Peugeot heeft de
306 cabrio en Seat toont de
nieuwe Cordoba. Renault
tot slot heeft de enige echte
wereldprimeur met de
nieuwe Laguna. Dit model
vervangt de 21 en is vanaf 1
maart officieel in ons land
leverbaar.
CME 4600
oneel schuifdeursysteem,
zware uitvoering, in wit
zodoende voor Amerikaanse
begrippen een compacte auto.
Het motorenaanbod is
bijzonder ruim. Allereerst
bedient de auto zich van de 2
liter 16-klepper bekend uit de
Neon, een 4 cilinder met een
vermogen van 134 pk.
Daarnaast komt er een 2.4
liter 16-klepper met een
slechts gering hoger
vermogen van 138 pk, maar
een aanzienlijk hoger koppel
bij een lager toerental. Aan de
top komt een 2.5 liter 6-pitter
van 162 pk. De 2 liter drijft de
voorwielen aan via een
handgeschakelde vijfbak,
terwijl beide andere modellen
een electronisch geregelde
viertraps automaat kennen.
De auto heeft rondom
onafhankelijk opgehangen
wielen, achter met een multi
link oplossing.
Het veiligheidspakket van de