OPEL OMEGA 1994 I p! Rond en sierlijk Afscheid A. Vester bij Autonova Tilburgse auto-historie 100-jarige Rai schenkt voertuigen aan gehandicapten EEK: OBA tERS |bovag Prognose: hogere autoverkopen in Europa Hogere Fiat-produktie in Polen )4 pagina 6 L»c I iLDunwot rvucnicrt ut au I umaa I uonaerdag 6 januari 1994 pagina 3EN MO.....6/'93 i-HULPBRIEF 2r me een dhr. jk f van Autobedrijf Autonova anno 1969, toen nog aan de Bredaseweg Reparatie iRANTIE E AUTO S IE '90 90’91 '89 '93 '91 '88 '91 '91 '91 '91 '91 '90 '90’92 '88 i '87 '86 '93'92 '86 9-1988 2-1987 „5-1990 6-1985 5-1987 5-1986 uto’s 113-682001 1990 jvaen ezelfde lirecteur s. Dhr. J. ICHT OERGESTEL aster j iderneme I61 met de aalerbedi vamen, b ieder ird ibbele arsonenauto, I an, is een derde jwel overbodig arend. i aanraking er al een DATO Toen de heren Alkemade en Vester als jongste ondernemers van Tilburg in 1961 met de collega- dealerbedrijven in a< kwamen, bestond ei - Toyota ‘"in deze lai begin ar het Op donderdag 30 december nam dhr. A.L.A.M. Vester, directeur van Toyota-dealer Autonova afscheid van het bedrijf. Ruim dertig jaar is hij actief geweest als dealer van verschillende automerken in Tilburg samen met zijn zwager J.W.J.C. Alkemade, directeur van BMW-dealer Renova. We blikken terug in de Tilburgse historie. In het komende voorjaar zal Opel haar Omega door een volledig nieuw model gaan vervangen, waarbij de naamgeving behouden blijft. Geheel in de lijn van de nieuwe Corsa is het nieuwe topmodel van Opel veel boller van vormgeving en oogt daardoor behoorlijk compact. In de Omega introduceert Opel een vrijwel volledig nieuw motorenprogramma. iste s met Ifiets, 3 1 caravan r werden tien laan gen die nog een and deel voor de van 227 Nm bij 3200 tr/min. De auto haalt een top van 223 km/u en trekt in 9,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Prestaties een topmodel waardig, maar toch vond Prijsniveau Bekend uit de Calibra en Vectra is de 2.5 liter V6 met 4 kleppen per cilinder en een vermogen van 170 pk. Deze krachtbron levert een koppel Met een ledenfeest op vrijdag 17 december jl. heeft de Rai haar 100- jarig bestaan afgesloten. Vanwege het bereiken vai hoge leeftijd stelde de Rai dit jaar een fonds in voor verschaffen van mobiliteit aan hen die dat normaal niet hebben. Uit dit fonds zijn nu 48 voertuigen en 10 bijdragen in de aanschaf geschonken aan 32 instellingen voor gehandicaptenzorg in Nederland en in ontwikkelingslanden. De symbolische overdracht van al deze voertuigen vond tijdens het ledenfeest plaats. Er gaat hierbij zowel om auto's als tweewielers. In totaal werden er 7 busjes, 1 bestelauto, 1 personenauto, 23 tandems en driewielers, 1 bakfiets, 9 aangepaste kinderfietsen, 1 fiets rr hulpmotor, 1 rolstoelfi aanhangwagens en 1 geschonken. Verder bijdragen verleend c instellingen die nog ontbrekend deel voor de aankoop van een voertuig nodig hadden. Ook na het afscheid van dhr. Vester blijven Autonova en Renova behoren tot dezelfde Holding. De nieuwe directeur is Jan Hein Alkemade. Dhr. J. Alkemade blijft voorlopig directeur van Renova, maar zal in de toekomst worden opgevolgd door zijn tweede zoon Oscar. A.s. zaterdag 8 januari zijn beide bedrijven vanaf 13.30 uur gesloten i.v.m. feestelijkheden. Aan de Spoordijk, waar nu nog steeds Renova is gevestigd, startte de heren Vester en Alkemade op 1 juni 1961 een automobielbedrijf. Het bedrijf bestond in die jaren voor een groot gedeelte uit stalling voor particuliere autobezitters uit de omliggende wijken. Ook werd Renova direct dealer van BMW, een merk wat op dat moment op de rand van zijn bestaan stond. De nieuwe Omega is 4,78 meter lang als sedan en 4,82 meter als stationwagon. Dat betekent dat geheel tegen de trend in, de nieuweling weer enige centimeters ten opzichte van zijn voorganger is gegroeid. Over enkele maanden zal de nieuwe Omega zijn opwachting gaan maken bij de Nederlandse dealers. Het moge duidelijk zijn dat waar nu nog een Omega leverbaar is voor f.44.950,= de prijzen van de nieuweling fors hoger zullen liggen. Opel zal niet schromen om het prijsniveau op te trekken naar het niveau van een BMW 5-serie en Audi 100, zodat een voorzichtige voorspelling van de aanvalsprijs rond de f.60.000,= moet liggen. leverbaar met handgeschakelde vijfbak of 4- traps automaat. Afgezien van de uitrustingsvarianten ontstaat hierdoor al een keuze uit zestien verschillende Omega's. Opel heeft door een snellere produktiemethode nu een maximale capaciteit van 180.000 eenheden per jaar. achterbank tot maar liefst 1800 liter kan worden uitgebreid. Ook kan de rugleuning van de passagiersstoel volledig worden neergeklapt (een vinding uit de Volvo 850). De sedan heeft alleen een skiluik. Het Engelse bureau DRI verwacht in de komende jaren een stijging van de autoverkopen in Europa. Het bedrijf, wat doorgaans een zeer heldere kijk heeft op de autobranche, voorspelt na een dieptepunt in 1993 van 10.697.000 nieuwe auto's een groei tot 13.723.000 eenheden in 1998 in de EG landen, tot 14.882.000 in heel West-Europa. Het zal echter nog tot en met 1996 duren voordat het niveau van 1992 weer is bereikt. Er wordt echter voorspeld dat onder meer Duitsland en Italië niet meer het niveau van 1992 zullen bereiken. Voor Nederland ziet het er volgens DRI wat autoverkopen betreft goed uit. In 1994 denkt DRI dat er bij ons 473.000 stuks over de toonbank gaan, 494.000 in 1995,522.000 in 1996 via 560.000 in 1997 naar 563.000 in 1998. Nederland is daarmee na Duitsland, Frankrijk, Engeland, Italië en Spanje het zesde land wat betreft hoeveelheid nieuw verkochte auto's. Stootstrip Opel heeft de nieuwe Omega voorzien van een heuse grille met fors uitgevallen embleem. De koplampen lopen met de lijn van de motorkap lichtjes af naar deze grille. Van een duidelijk afgescheiden bumper is geen sprake meer. De daklijn is afgerond, iets wat nog eens extra benadrukt wordt door de bijna half rond aflopende achterportieren. Heel aardig is het feit dat de kofferbak niet, zoals bij veel auto's het goed in, zodat korte tijd later al een showroom werd bijgebouwd. Eind 1973 werd het huidige pand aan de Ringbaan Noord aangekocht. Voorheen was daar de CHV uit Veghel gevestigd, waarna het gebouw vijf jaar had leeggestaan. In oktober 1974 kon de nieuwe huisvesting in gebruik worden genomen. De showroom bood maar liefst plaats aan vijftig auto's, terwijl de werkplaats ook was afgestemd op de fors toegenomen belangstelling voor Toyota. Zowel Renova als Autonova waren in de tussentijd BV geworden. Dhr. Alkemade werd directeur van Renova en dhr. Vester van Autonova. De opening van de vestiging aan de Ringbaan Noord viel op precies l dag als de introductie van c overheidscampagne "Glaasje op laat je rijden", zodat tijdens de festiviteiten alleen alcoholvrije dranken werden geserveerd. maandelijks koffie-uurtje in de Harmonie (Stationsstraat). Onder lieding van Ed Lepelaers sr. en dhr. Holland sr. kwamen de voor een groot verdwenen Tilburgse autodealers samen. In 1968 werd hieruit de DATO opgericht. Er werd gesproken -•>, over bedrijfsbijzonderheden igbaan a]s prij2en, openingsuren etc. s dezelfde Namens de DATO zaten Louis de van cier Boom en Louis Vester in de advies- en begeleidingscommissie de streekschool voor het beroepsonderwijs. Hierdoor ontstond een direct contact tussen opleiding en praktijk. Vijfentwintig jaar lang zat dit duo ook in de examencommissie als afgevaardigden van de BOVAG. Bovendien was er grote behoefte aan een Tectyl- station wat onder de naam geval is, fors oploopt, maar juist heel sierlijk uit de bus is gekomen. De achterlichten zijn voor een deel op de brede kofferklep geplaatst. De bagageruimte heeft bij de sedan overigens een inhoud van 530 liter. Bij de Caravan is de daklijn uiteraard veel minder rond, waardoor deze auto wat minder sierlijk overkomt. De vijfde deur is zeer breed en diep uitgesneden voor een makkelijke belading. De achterlichtunits zijn hoog en smal met vlak boven de bumper nog twee extra lampen. Heel grappig loopt de stootstrip bijna tot aan het nummerbord op de achterklep achteruitkijks door. De Caravan heeft een twee hoofdste standaard bagagevolume van 580 liter, wat door het neerklappen van de Technisch Destijds bestond het personeelsbestand uit een verkoper en twee monteurs. Dhr. Vester was voornamelijl verantwoordelijk voor de technische gang van zaken, terwijl dhr. Alkemade het personeel en de commerciële kant van het bedrijf voor zijn rekening nam. Er was snel behoefte aan een showroom, die al in 1962 werd gerealiseerd. In november 1969 werd de start gemaakt met het tweede bedrijf. Onder de naam Autonova werd gestart met het Toyota- dealerschap. Hiertoe werd op de Bredaseweg een garagepand gehuurd. Niet alleen bij BMW, maar ook bij Toyota zat de groei er meteen Ontsierend De carrosserie van de nieuwe Omega is 27 procent stijver geworden. Verder worden natuurlijk side-impact-bars toegepast en wordt ieder exemplaar standaarc' uitgerust met een dul airbag en gordelspanners. Ook bij de veiligheidsuitrusting hoort de derde hoofdsteun op de achterbank. Op een typische gezinsauto als de Caravan valt dit nog te rechtvaardigen, maar bij een hoofdzakelijk door 1,2 of maximaal 3 tot 4 mensen gebruikte sedan belemmerd dit alleen maar het uitzicht door de achteruitkijkspiegel. Waar twee hoofdsteunen nog iets chiques hebber exemplaar vriji en zeer ontsiere Opel deze motor niet voldoende. Immers de Omega vervangt ook de Senator, zodat er markt is voor een nieuwe 3 liter V6. Deze krachtbron brengt het tot 211 pk bij 6200 tr/min en 270 Nm bij 3600 tr/min. Opel is verder buiten de deur gaan winkelen wat betreft de dieselmotor. Er werd gekozen voor een 2.5 liter 6 cilinder BMW-krachtbron die voor de Omega speciaal werd aangepast. De motor levert met intercooler een maximaal vermogen van 130 pk bij 4500 tr/min en een fors koppel van 250 Nm bij 2200 tr/min. Ook deze Omega haalt de grens van 200 km/u en heeft slechts 12 seconden nodig om de 100 km/u op de teller te zetten. Alle genoemde motorvarianten zijn verkrijgbaar als sedan en Caravan en naar keuze Opel heeft bij de Omega eindelijk weer eens een volledig nieuw dashboard laten ontwerpen. De vrij vlakke overkapping zit niet alleen boven het instrumentarium, maar overdekt ook een deel van de middenconsole en de uitstroomopening aan de linker zijde. De vier klokken voor snelheid, toerental, brandstofvoorraad en temperatuur zijn als het ware in elkaar geschoven en bieden zo een speelse aanblik. De centrale display bekend uit Astra en Corsa zit op een uitloper van het instrumentarium. De console is overigens opvallend breed uitgevallen. Helaas mag ook de Omega binnenin weinig kleurrijk genoemd worden. Opel biedt alleen de kleuren Shadow grijs en Ebony zwart in combinatie met acht laktinten. Fiat gaat de activiteiten in Polen uitbreiden met de produktie van de Uno begin volgend jaar. Op dit moment vervaardigt Fiat in de vorig jaar overgenomen FSM-fabriek, de voormalige Poolse autofabrikant, de Fiat 126 ten behoeve van de binnenlandse markt en de nieuwe Cinquecento. In 1994 is in Polen een produktie van 20.000 Uno's voorzien. Vorig jaar liepen in Polen 144.000 Fiats van de band, een aantal dat dit jaar naar verwachting uitkomt op 280.000 eenheden. In totaal worden in Polen jaarlijks zo'n 200.000 auto's verkocht, waarvan Fiat er ongeveer 55 procent voor zijn rekening neemt. Vergrendeling Opel claimt het comfort niveau van de Omega op een hoger plan getild te hebben. Dit is onder meer verkregen door een ruimer interieur, hogere plaatsing van de voorstoelen en een grotere afstand tussen die voorstoelen. De GL- en CD- uitgave worden af-fabriek geleverd met acht luidsprekers, een storingsonderdrukker en gemotoriseerde antenne. Het topmodel krijgt overigens standaard een Opel-audio- systeem. Iedere Omega heeft centrale deurvergrendeling met afstandbediening. Dit systeem is volledig in de auto geïntegreerd en zorgt ook voor het automatisch sluiten van de ramen en het schuifdak. Niet alleen worden de deuren vergrendeld, ook worden alle elektrische circuits onderbroken: de startmotor, brandstofpomp en motormanagementsysteem. De nieuwe Omega bedient zich ten opzichte van zijn voorganger van vier nieuwe motoren. De plaatsing is hierbij niet veranderd. De Omega blijft een achterwielaandrijver met de motor in Noord-Zuid richting. Aan de basis staat een 2 liter 16-klepper uit de Ecotec- familie. Deze krachtbron levert een vermogen van 136 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 185 Nm bij 4000 tr/min. De basis Omega weegt maar liefst 1435 kg en komt desondanks toch nog tot een forse topsnelheid van 210 km/u. De auto heeft verder 11 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De 2 liter is de enige 4-cilinder in de nieuwe Omega. Verenigde Autobedrijven Tilburg en Omstreken (VATO) werd geopend. Alle toenmalige dealerbedrijven waren aandeelhouder. Dhr. Vester was samen met dhr. Van Dommelen verantwoordelijk voor de technische uitwerking van het tectyl-station en de aankoop van apparatuur. Het tectylstation werd gevestigd in het complex van A.P.S. Uitbreiding Het pand van Autonova werd voor een deel nog verhuurd aan de Boerenbond. Toen deze in 1984 verhuisde werd de vrijgekomende ruimte direct gebruikt om zowel de showroom als de werkplaats te vergroten. Deze uitbreiding viel ongeveer gelijk met het vijftien jarig bestaan van Autonova. De meest recente verbouwing dateert van 1988 en 1989. Nogmaals werd de werkruimte uitgebreid. Er moest zelfs een hoogteverschil van 1 meter worden overwonnen om de werkplaats op dezelfde hoogte te krijgen als de rest van het pand. Dit jaar staat bij Autonova in het teken van het 25-jarig bestaan. Een periode die vrijwel volledig onder de bezielende leiding heeft gestaan van A.L.A.M. Vester. Vester werd geboren op 26 mei 1936 in Voorhout. Na de lagere school, ging hij naar de Bisschoppelijke Nijverheidsschool - een internaat van de Broeders van Zevensmarten - voor het vak electro-techniek. Van 1952 tot en met 1956 studeerde hij op de huidige HTS Autotechniek in Apeldoorn. Alvorens defini tief aan het werk te kunnen, volbracht hij zijn dienstijd bij de luchtmacht op het vliegveld Valkenburg. Zijn eerste werkgever was touringcarbedrijf "Beuk" in Noordwijk waar hij van 1958 tot 1959 werkte. Daarna was hij twee jaar werkzaam als technisch adviseur bij de Nederlandse Organisatie Beroepsgoederen vervoer (NOB), waarna op 1 juni 1961 de stap naar het zelfstandig ondernemerschap werd gezet. L 3-HP '89 '88 '89 '89

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 29