OPEL OMEGA 1994
I
p!
Rond en sierlijk
Afscheid A. Vester bij Autonova
Tilburgse auto-historie
100-jarige Rai schenkt voertuigen
aan gehandicapten
EEK:
OBA
tERS
|bovag
Prognose: hogere
autoverkopen in Europa
Hogere Fiat-produktie
in Polen
)4 pagina 6
L»c I iLDunwot rvucnicrt
ut au I umaa I uonaerdag 6 januari 1994 pagina
3EN
MO.....6/'93
i-HULPBRIEF
2r
me
een
dhr.
jk
f van
Autobedrijf Autonova anno 1969, toen nog aan de Bredaseweg
Reparatie
iRANTIE
E AUTO S
IE
'90
90’91
'89
'93
'91
'88
'91
'91
'91
'91
'91
'90
'90’92
'88
i '87
'86
'93'92
'86
9-1988
2-1987
„5-1990
6-1985
5-1987
5-1986
uto’s
113-682001
1990
jvaen
ezelfde
lirecteur
s. Dhr. J.
ICHT
OERGESTEL
aster j
iderneme
I61 met de
aalerbedi
vamen, b
ieder
ird
ibbele
arsonenauto, I
an, is een derde
jwel overbodig
arend.
i aanraking
er al een
DATO
Toen de heren Alkemade en
Vester als jongste
ondernemers van Tilburg in
1961 met de collega-
dealerbedrijven in a<
kwamen, bestond ei
- Toyota
‘"in deze
lai begin
ar het
Op donderdag 30 december nam dhr. A.L.A.M.
Vester, directeur van Toyota-dealer Autonova
afscheid van het bedrijf. Ruim dertig jaar is hij
actief geweest als dealer van verschillende
automerken in Tilburg samen met zijn zwager
J.W.J.C. Alkemade, directeur van BMW-dealer
Renova. We blikken terug in de Tilburgse historie.
In het komende voorjaar zal Opel haar Omega door
een volledig nieuw model gaan vervangen, waarbij
de naamgeving behouden blijft. Geheel in de lijn
van de nieuwe Corsa is het nieuwe topmodel van
Opel veel boller van vormgeving en oogt daardoor
behoorlijk compact. In de Omega introduceert Opel
een vrijwel volledig nieuw motorenprogramma.
iste
s met
Ifiets, 3
1 caravan
r werden tien
laan
gen die nog een
and deel voor de
van 227 Nm bij 3200 tr/min. De
auto haalt een top van 223
km/u en trekt in 9,5 seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/u. Prestaties een topmodel
waardig, maar toch vond
Prijsniveau
Bekend uit de Calibra en
Vectra is de 2.5 liter V6 met 4
kleppen per cilinder en een
vermogen van 170 pk. Deze
krachtbron levert een koppel
Met een ledenfeest op vrijdag 17
december jl. heeft de Rai haar 100-
jarig bestaan afgesloten.
Vanwege het bereiken vai
hoge leeftijd stelde de Rai
dit jaar een fonds in voor
verschaffen van mobiliteit aan
hen die dat normaal niet hebben.
Uit dit fonds zijn nu 48 voertuigen
en 10 bijdragen in de aanschaf
geschonken aan 32 instellingen
voor gehandicaptenzorg in
Nederland en in
ontwikkelingslanden. De
symbolische overdracht van al
deze voertuigen vond tijdens het
ledenfeest plaats. Er gaat hierbij
zowel om auto's als tweewielers.
In totaal werden er 7 busjes, 1
bestelauto, 1 personenauto, 23
tandems en driewielers, 1
bakfiets, 9 aangepaste
kinderfietsen, 1 fiets rr
hulpmotor, 1 rolstoelfi
aanhangwagens en 1
geschonken. Verder
bijdragen verleend c
instellingen die nog
ontbrekend deel voor de aankoop
van een voertuig nodig hadden.
Ook na het afscheid van dhr.
Vester blijven Autonova en
Renova behoren tot dezelfde
Holding. De nieuwe directeur
is Jan Hein Alkemade. Dhr. J.
Alkemade blijft voorlopig
directeur van Renova, maar
zal in de toekomst worden
opgevolgd door zijn tweede
zoon Oscar. A.s. zaterdag 8
januari zijn beide bedrijven
vanaf 13.30 uur gesloten i.v.m.
feestelijkheden.
Aan de Spoordijk, waar nu
nog steeds Renova is
gevestigd, startte de heren
Vester en Alkemade op 1 juni
1961 een automobielbedrijf.
Het bedrijf bestond in die
jaren voor een groot gedeelte
uit stalling voor particuliere
autobezitters uit de
omliggende wijken. Ook werd
Renova direct dealer van
BMW, een merk wat op dat
moment op de rand van zijn
bestaan stond.
De nieuwe Omega is 4,78
meter lang als sedan en 4,82
meter als stationwagon. Dat
betekent dat geheel tegen de
trend in, de nieuweling weer
enige centimeters ten
opzichte van zijn voorganger
is gegroeid.
Over enkele maanden zal de
nieuwe Omega zijn
opwachting gaan maken bij
de Nederlandse dealers. Het
moge duidelijk zijn dat waar
nu nog een Omega leverbaar
is voor f.44.950,= de prijzen
van de nieuweling fors hoger
zullen liggen. Opel zal niet
schromen om het prijsniveau
op te trekken naar het niveau
van een BMW 5-serie en Audi
100, zodat een voorzichtige
voorspelling van de
aanvalsprijs rond de f.60.000,=
moet liggen.
leverbaar met
handgeschakelde vijfbak of 4-
traps automaat. Afgezien van
de uitrustingsvarianten
ontstaat hierdoor al een keuze
uit zestien verschillende
Omega's. Opel heeft door een
snellere produktiemethode nu
een maximale capaciteit van
180.000 eenheden per jaar.
achterbank tot maar liefst
1800 liter kan worden
uitgebreid. Ook kan de
rugleuning van de
passagiersstoel volledig
worden neergeklapt (een
vinding uit de Volvo 850). De
sedan heeft alleen een
skiluik.
Het Engelse bureau DRI verwacht in de komende jaren een stijging van
de autoverkopen in Europa. Het bedrijf, wat doorgaans een zeer
heldere kijk heeft op de autobranche, voorspelt na een dieptepunt in
1993 van 10.697.000 nieuwe auto's een groei tot 13.723.000 eenheden in
1998 in de EG landen, tot 14.882.000 in heel West-Europa. Het zal echter
nog tot en met 1996 duren voordat het niveau van 1992 weer is bereikt.
Er wordt echter voorspeld dat onder meer Duitsland en Italië niet meer
het niveau van 1992 zullen bereiken. Voor Nederland ziet het er volgens
DRI wat autoverkopen betreft goed uit. In 1994 denkt DRI dat er bij ons
473.000 stuks over de toonbank gaan, 494.000 in 1995,522.000 in 1996 via
560.000 in 1997 naar 563.000 in 1998. Nederland is daarmee na
Duitsland, Frankrijk, Engeland, Italië en Spanje het zesde land wat
betreft hoeveelheid nieuw verkochte auto's.
Stootstrip
Opel heeft de nieuwe Omega
voorzien van een heuse grille
met fors uitgevallen
embleem. De koplampen
lopen met de lijn van de
motorkap lichtjes af naar deze
grille. Van een duidelijk
afgescheiden bumper is geen
sprake meer. De daklijn is
afgerond, iets wat nog eens
extra benadrukt wordt door de
bijna half rond aflopende
achterportieren. Heel aardig
is het feit dat de kofferbak
niet, zoals bij veel auto's het
goed in, zodat korte tijd later
al een showroom werd
bijgebouwd. Eind 1973 werd
het huidige pand aan de
Ringbaan Noord aangekocht.
Voorheen was daar de CHV
uit Veghel gevestigd, waarna
het gebouw vijf jaar had
leeggestaan. In oktober 1974
kon de nieuwe huisvesting in
gebruik worden genomen. De
showroom bood maar liefst
plaats aan vijftig auto's,
terwijl de werkplaats ook was
afgestemd op de fors
toegenomen belangstelling
voor Toyota. Zowel Renova als
Autonova waren in de
tussentijd BV geworden. Dhr.
Alkemade werd directeur van
Renova en dhr. Vester van
Autonova. De opening van de
vestiging aan de Ringbaan
Noord viel op precies l
dag als de introductie van c
overheidscampagne "Glaasje
op laat je rijden", zodat tijdens
de festiviteiten alleen
alcoholvrije dranken werden
geserveerd.
maandelijks koffie-uurtje in
de Harmonie (Stationsstraat).
Onder lieding van Ed
Lepelaers sr. en dhr. Holland
sr. kwamen de voor een groot
verdwenen Tilburgse
autodealers samen. In 1968
werd hieruit de DATO
opgericht. Er werd gesproken
-•>, over bedrijfsbijzonderheden
igbaan a]s prij2en, openingsuren etc.
s dezelfde Namens de DATO zaten Louis
de van cier Boom en Louis Vester
in de advies- en
begeleidingscommissie
de streekschool voor het
beroepsonderwijs. Hierdoor
ontstond een direct contact
tussen opleiding en praktijk.
Vijfentwintig jaar lang zat dit
duo ook in de
examencommissie als
afgevaardigden van de
BOVAG. Bovendien was er
grote behoefte aan een Tectyl-
station wat onder de naam
geval is, fors oploopt, maar
juist heel sierlijk uit de bus is
gekomen. De achterlichten
zijn voor een deel op de brede
kofferklep geplaatst. De
bagageruimte heeft bij de
sedan overigens een inhoud
van 530 liter. Bij de Caravan is
de daklijn uiteraard veel
minder rond, waardoor deze
auto wat minder sierlijk
overkomt. De vijfde deur is
zeer breed en diep
uitgesneden voor een
makkelijke belading. De
achterlichtunits zijn hoog en
smal met vlak boven de
bumper nog twee extra
lampen. Heel grappig loopt de
stootstrip bijna tot aan het
nummerbord op de achterklep achteruitkijks
door. De Caravan heeft een twee hoofdste
standaard bagagevolume
van 580 liter, wat door het
neerklappen van de
Technisch
Destijds bestond het
personeelsbestand uit een
verkoper en twee monteurs.
Dhr. Vester was voornamelijl
verantwoordelijk voor de
technische gang van zaken,
terwijl dhr. Alkemade het
personeel en de commerciële
kant van het bedrijf voor zijn
rekening nam. Er was snel
behoefte aan een showroom,
die al in 1962 werd
gerealiseerd. In november
1969 werd de start gemaakt
met het tweede bedrijf. Onder
de naam Autonova werd
gestart met het Toyota-
dealerschap. Hiertoe werd op
de Bredaseweg een
garagepand gehuurd. Niet
alleen bij BMW, maar ook bij
Toyota zat de groei er meteen
Ontsierend
De carrosserie van de nieuwe
Omega is 27 procent stijver
geworden. Verder worden
natuurlijk side-impact-bars
toegepast en wordt ieder
exemplaar standaarc'
uitgerust met een dul
airbag en gordelspanners.
Ook bij de
veiligheidsuitrusting hoort de
derde hoofdsteun op de
achterbank. Op een typische
gezinsauto als de Caravan
valt dit nog te rechtvaardigen,
maar bij een hoofdzakelijk
door 1,2 of maximaal 3 tot 4
mensen gebruikte sedan
belemmerd dit alleen maar
het uitzicht door de
achteruitkijkspiegel. Waar
twee hoofdsteunen nog iets
chiques hebber
exemplaar vriji
en zeer ontsiere
Opel deze motor niet
voldoende. Immers de Omega
vervangt ook de Senator,
zodat er markt is voor een
nieuwe 3 liter V6. Deze
krachtbron brengt het tot 211
pk bij 6200 tr/min en 270 Nm bij
3600 tr/min.
Opel is verder buiten de deur
gaan winkelen wat betreft de
dieselmotor. Er werd gekozen
voor een 2.5 liter 6 cilinder
BMW-krachtbron die voor de
Omega speciaal werd
aangepast. De motor levert
met intercooler een maximaal
vermogen van 130 pk bij 4500
tr/min en een fors koppel van
250 Nm bij 2200 tr/min. Ook
deze Omega haalt de grens
van 200 km/u en heeft slechts
12 seconden nodig om de 100
km/u op de teller te zetten.
Alle genoemde
motorvarianten zijn
verkrijgbaar als sedan en
Caravan en naar keuze
Opel heeft bij de Omega
eindelijk weer eens een
volledig nieuw dashboard
laten ontwerpen. De vrij
vlakke overkapping zit niet
alleen boven het
instrumentarium, maar
overdekt ook een deel van de
middenconsole en de
uitstroomopening aan de
linker zijde. De vier klokken
voor snelheid, toerental,
brandstofvoorraad en
temperatuur zijn als het ware
in elkaar geschoven en
bieden zo een speelse
aanblik. De centrale display
bekend uit Astra en Corsa zit
op een uitloper van het
instrumentarium. De console
is overigens opvallend breed
uitgevallen. Helaas mag ook
de Omega binnenin weinig
kleurrijk genoemd worden.
Opel biedt alleen de kleuren
Shadow grijs en Ebony zwart
in combinatie met acht
laktinten.
Fiat gaat de activiteiten in Polen uitbreiden met
de produktie van de Uno begin volgend jaar. Op
dit moment vervaardigt Fiat in de vorig jaar
overgenomen FSM-fabriek, de voormalige
Poolse autofabrikant, de Fiat 126 ten behoeve
van de binnenlandse markt en de nieuwe
Cinquecento. In 1994 is in Polen een produktie
van 20.000 Uno's voorzien. Vorig jaar liepen in
Polen 144.000 Fiats van de band, een aantal dat
dit jaar naar verwachting uitkomt op 280.000
eenheden. In totaal worden in Polen jaarlijks
zo'n 200.000 auto's verkocht, waarvan Fiat er
ongeveer 55 procent voor zijn rekening neemt.
Vergrendeling
Opel claimt het comfort
niveau van de Omega op een
hoger plan getild te hebben.
Dit is onder meer verkregen
door een ruimer interieur,
hogere plaatsing van de
voorstoelen en een grotere
afstand tussen die
voorstoelen. De GL- en CD-
uitgave worden af-fabriek
geleverd met acht
luidsprekers, een
storingsonderdrukker en
gemotoriseerde antenne. Het
topmodel krijgt overigens
standaard een Opel-audio-
systeem.
Iedere Omega heeft centrale
deurvergrendeling met
afstandbediening. Dit
systeem is volledig in de auto
geïntegreerd en zorgt ook voor
het automatisch sluiten van
de ramen en het schuifdak.
Niet alleen worden de deuren
vergrendeld, ook worden alle
elektrische circuits
onderbroken: de startmotor,
brandstofpomp en
motormanagementsysteem.
De nieuwe Omega bedient
zich ten opzichte van zijn
voorganger van vier nieuwe
motoren. De plaatsing is
hierbij niet veranderd. De
Omega blijft een
achterwielaandrijver met de
motor in Noord-Zuid richting.
Aan de basis staat een 2 liter
16-klepper uit de Ecotec-
familie.
Deze krachtbron levert een
vermogen van 136 pk bij 5600
tr/min en een koppel van 185
Nm bij 4000 tr/min. De basis
Omega weegt maar liefst 1435
kg en komt desondanks toch
nog tot een forse topsnelheid
van 210 km/u.
De auto heeft verder 11
seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. De 2 liter is
de enige 4-cilinder in de
nieuwe Omega.
Verenigde Autobedrijven
Tilburg en Omstreken (VATO)
werd geopend. Alle
toenmalige dealerbedrijven
waren aandeelhouder. Dhr.
Vester was samen met dhr.
Van Dommelen
verantwoordelijk voor de
technische uitwerking van het
tectyl-station en de aankoop
van apparatuur. Het
tectylstation werd gevestigd
in het complex van A.P.S.
Uitbreiding
Het pand van Autonova werd
voor een deel nog verhuurd
aan de Boerenbond. Toen
deze in 1984 verhuisde werd
de vrijgekomende ruimte
direct gebruikt om zowel de
showroom als de werkplaats
te vergroten. Deze uitbreiding
viel ongeveer gelijk met het
vijftien jarig bestaan van
Autonova. De meest recente
verbouwing dateert van 1988
en 1989. Nogmaals werd de
werkruimte uitgebreid. Er
moest zelfs een
hoogteverschil van 1 meter
worden overwonnen om de
werkplaats op dezelfde
hoogte te krijgen als de rest
van het pand. Dit jaar staat bij
Autonova in het teken van het
25-jarig bestaan. Een periode
die vrijwel volledig onder de
bezielende leiding heeft
gestaan van A.L.A.M. Vester.
Vester werd geboren op 26
mei 1936 in Voorhout. Na de
lagere school, ging hij naar de
Bisschoppelijke
Nijverheidsschool - een
internaat van de Broeders van
Zevensmarten - voor het vak
electro-techniek. Van 1952 tot
en met 1956 studeerde hij op
de huidige HTS Autotechniek
in Apeldoorn. Alvorens defini
tief aan het werk te kunnen,
volbracht hij zijn dienstijd bij
de luchtmacht op het
vliegveld Valkenburg. Zijn
eerste werkgever was
touringcarbedrijf "Beuk" in
Noordwijk waar hij van 1958
tot 1959 werkte. Daarna was
hij twee jaar werkzaam als
technisch adviseur bij de
Nederlandse Organisatie
Beroepsgoederen vervoer
(NOB), waarna op 1 juni 1961
de stap naar het zelfstandig
ondernemerschap werd gezet.
L 3-HP
'89
'88
'89
'89