RENAULT SAFRANE RN 2.5 DT
MEGA TJAFFER
Carrera Cabriolet
Italiaans hart
Primeur op Detroit
Motorshow
Q VAN DER BOOM
i
^2^.
Volvo Advantage Card
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 januari 1994 - pagina 3
jy4 pagina
IN-
,=.De
le
:de
auto
ïl is
ie
stappen
Vervolg van pagina 1
Vervolg van pagina 1
>IRECT
DE VAN
Rust
De 2.5 dT is ook met
viertraps automaat
vakje t
Weini;
basis I
elektri
sis
1 in
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
voorin
duurde
aantref
artend j
teurings- i
T1
Het eerste volle jaar
(1993) is door de Renault
Safrane zeer succesvol
afgesloten. In korte tijd
heeft het topmodel van
dit Franse merk de eerste
plaats in zijn segment
weten te veroveren. Het
zijn vooral de geboden
binnenruimte, het hoge
comfortniveau en de
uitstekende kwaliteit en
betrouwbaarheid die de
Safrane in korte tijd
populair hebben
gemaakt. We reden de
2.5 liter turbodiesel.
Merk en type: Renai
RN2.5dT
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2499 cc
lag: 93 x 92 mm
i: 115 pk bij 4000-4200
de motor o
horen. De
een
leverbaar
aangesneden worden. De
voorwielaandrijver reageert
zeer voorspelbaar.
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Safrane
sr diesel. Alle
i kunnen ook als
:k-up worden
grijs
onderhouden. De importeur
van de Mega heeft hierover
afspraken gemaakt met
Citroen Nederland en geeft
bovendien zelf een volledige
garantie van een jaar op de
auto.
overhe.nm
Onder de Safrane:
bedoeld is,
snelheid ee
dashboard komt vrijwel
volledig overeen met dat van
de AX. Onder de halfronde
overkapping vinden we naast
de snelheidsmeter een grote
analoge klok. De kunststof
voorportieren hebben
vanwege hun geringe hoogte
geen draai- maar
schuifruiten.
Overkapping
Het dashboard van de
Safrane is met fantasie
vormgegeven. Onder een
langgerekte overkapping
bevindt zich het
instrumentarium met
snelheidsmeter, toerenteller,
temperatuur- en
brandstofmeter en een
gecombineerde
oliedruk/oliepeilmeter.
de digitale klok en de
eventuele uitlezing van de
Radio Renault zitten twee
uitstroomopeningen die niet
alleen in alle richtingen
instelbaar zijn, maar
bovendien gedeeltelijk
uitgeklapt kunnen worden. De
temperatuurregeling van de
verwarming is links en rechts
gescheiden. De elektrische
bediening van de
voorportierruiten en de
buitenspiegels zijn in het
portierpaneel te vinden.
Opbergruimte is er in de
portierbakken, het redelijke
dashboardkastje, in de
console en een afsluitbaar
'-je tussen de stoelen.
ciiiig ontbreekt er aan de
s RN-uitgave, want
crcn.irisch verstelbare
De Safrane heeft uiteraard
rondom onafhankelijk
opgehdngen wielen met
McPherson veerpoten voor en
achter. De auto is Frans
comfortabel en dat betekent
al jaren niet meer dat de auto
^erhelt in bochten. Alhoewel
ne niet sportief
s, kan met hoge
1 een bocht
Het feit dat de Safrane
duidelijk minder kenmerkend
is van vormgeving dan zijn
voorganger, de 25, heeft geen
invloed gehad op de
verkopen. De Safrane blijkt
duidelijk de kroon op
Renault's
kwaliteitsprogramma wat
met de komst van de 19 in 1988
werd ingezet.
Volvo introduceert dit najaar de "Volvo
Advantage Card". Deze kaart, die kosteloos
kan worden aangevraagd door alle bezit
ters en vaste bestuurders van een Volvo
ongeacht het bouwjaar, type of
kilometerstand, verschaft de bezitter vele
voordelen, zoals een gratis abonnement op
het magazine "Drive", de Volvo Touring
Service hulpverleningsverzekering, terwijl
men voorts gebruik kan maken van
verschillende exclusieve aanbiedingen en
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. 013-364011.
Beneluxstraat 8, 5061 KE Oisterwijk. Tel. 04242-83905.
Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Tel. 013-341261.
arrangementen. De bezitter van een Volo
die niet ouder is dan drie jaar krijgt
kosteloos recht op de Volvo Touring Service
hulpverleningsverzekering. Hetzelfde geldt
voor de bezitter van een gebruikte Volvo,
voorzien van het zogeheten "Paspoort voor
Zekerheid", die minder dan een jaar
geleden werd aangeschaft. Wie een Volvo
bezit die niet aan deze eisen voldoet kan
rekenen op een flinke korting op de Volvo
Touring Service.
automaat of zelf schakelen.
Hierbij neemt de topsnelheid
af tot 265 km/u en is voor de
acceleratie van 0 tot 100
precies een seconde langer
nodig. Vanaf maart is de 911
Cabrio in Nederland
leverbaar. De versie met 6-
bak gaat f.247.900,= kosten
terwijl voor de Tiptronic een
meerprijs van f. 12.000,= geldt.
de verstelbare stuurkolom
kan iedereen een goede zit
vinden. De achterbank is
voorzien van hoofdsteunen en
een middenarmsteun. Om de
standaard bagageruimte met
een prima inhoud van 480 liter
uit te breiden is de
achterbank in twee ongelijke
delen neerklapbaar.
idgeschakelde zesbak.
Hiermee haalt de auto een top
van 270 km/u en trekt in 5,6
seconden van 0 tot 100 km/u.
Tegen meerprijs is ook de
Tiptronic leverbaar waarbij
kan worden gekozen uit een
koplamphoogte, getint glas,
stuurbekrachtiging, regelbare
lendesteun op de
bestuurdersstoel,
gordelspanners,
verstevigingsbalken in de
portieren en tassen in de
rugleuning van de
voorstoelen behoren allemaal
tot de standaard specificaties.
Eén van de weinige dingen
die het comfort nog zouden
kunnen verhogen is een
beklede middenarmsteun
-=1 zoals we bij de
uuuidsrê RT en RXE
-‘-effen.
Boring x sic
Vermogen:
tr/min
Koppel: 240 Nm bij 2000-2400
tr/min
Afmetingen: lengte 4,73 meter,
breedte 1,82 meter
Gewicht: 1571 kg
Prestaties: topsnelheid 195
km/u
acceleratie 0-100 in 12,9 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,5
liter/100 km
bij 120 km/u 7,4 liter/100 km
stadsverkeer 9,9 liter/100 km
Prijs: f.68.650,=
Kofferklep
De achterbank kan natuurlijk
worden weggeklapt om zo de
Tjaffer tot een bestelauto om
te toveren. Wat betreft de
aankleding van de
achterzijde zijn er vele
mogelijkheden. De standaard
Tjaffer wordt zoals gezegd
open geleverd. Het
zogenaamde Wind
Waterdicht-pakket bestaat uit
de twee deuren, drie
dakpanelen en de huif om de
achterkant dicht te maken.
Daarnaast kan een handige
kofferklep worden geleverd.
Deze sluit de ruimte achter de
achterbank netjes af. Op deze
manier kan in de geopende
auto toch beschermd bagage
worden meegenomen. Ook
heeft Mega voor de Tjaffer een
soort van hard-top coupédak
ontwikkeld. Het achterklepje
scharniert aan de onderkant.
Als deze klep openstaat kan
de motor niet worden gestart
als een beveiliging. Wie
echter bij lange voorwerpen
de klep wil open houden, zal
zelf de schakelaar moeten
kortsluiten.
De Mega Tjaffer is op dit
moment alleen leverbaar als
11 liter, maar zal op zeer korte
termijn in veel meer varianten
op de markt komen. In april
verschijnt de 75 pk 1.4 liter
injectiemotor en eventueel
Sprekend
Alle bedieningsorganen
voelen degelijk aan en
functioneren naar behoren. Of
je nu een deur dichtgooit, de
versnellingspook bediend of
kijkt naar de precisie
waarmee de afzonderlijke
plaatwerkdelen op elkaar
aansluiten, de kwaliteit
straalt er vanaf. Er is bijna
geen merk wat er de laatste
jaren zo hard aan gewerkt
heeft als Renault om het
aloude roest-imago te doen
vergeten.
De 2.5 liter turbodieselmotor
lust graag 1 liter dieselolie op
12 kilometer en daarmee is de
auto niet overdreven zuinig.
Het Safrane diesel-
programma biedt drie
mogelijkheden. Aan de basii
staat de 2.1 liter turbodiesel
RN-uitgave voor f .59.995,=
2.5 liter RN heeft een iets
rijkere uitrusting en kost
f.68.650,= terwijl de zelfde
motor ook met de luxueuze
RT-uitgave kan worden
gecombineerd voor f.74.750,=.
Deze RT onderscheidt zich
van de RN door standaard
ABS, andere bekleding,
middenarmsteun voor,
leeslampjes achter, elektrisch
bediende achterportierruiten,
buitentemperatuurmeter en
een sprekende
boordcomputer.
De 2.5 liter turbodieselmotor
in de Safrane is duidelijk
gekozen omdat het merk zelf
nog geen passende oplossing
had. In de nieuwe Laguna
verschijnt eind dit jaar een
nieuwe 2.2 liter 12-kleppen
diesel die straks als
turbodiesel uitstekend in de
Safrane zal passen.
is uiteraard bij uitstek
geschikt om vele asfalt
kilometers met hoge snelheid
af te leggen.
Het meeste karakter toont de
Safrane in het interieur. De
portieren worden centraal
met een afstandbediening in
de sleutel ontgrendeld. Ook
de achterklep en het
brandstofklepje zijn op dit
systeem aangesloten. De
Safrane biedt vier tot vijf
ruime zitplaatsen. Het
meubilair is met een velours
stof bekleed. De voorstoelen
zijn breed genoeg en bieden
op alle plaatsen een goede
ondersteuning. Het
exemplaar aan
bestuurderskant is in hoogte
verstelbaar. Samen met de in
hoogte variabele gordels en
Prijzen
De Mega Tjaffer is bovendien
ook nog zeer betaalbaar. De
auto geheel geopend kost
f .29.995,=. Daarbij moet in
Nederland absoluut het Wind
Waterdicht-pakket worden
aangeschaft voor f1.650,=
zodat een rijklare Tjaffer
Iveco
De 4,73 meter lange vijfdeurs
heeft een elegante
lijnvoering. De auto maakt
I meteen al van de buitenkant
I een verzorgde indruk. De
luchtinlaat aan de voorzijde
wordt gevormd door een
aantal speels boven elkaar
geplaatste sleuven. De
bumpers worden in alle
gevallen in de
carrosseriekleur uitgevoerd.
De lijn van de carrosserie
loopt van voor naar achter
langzaam op. De achterruit
loopt in een vlak gedeelte uit.
De lichtunits worden via een
reflectorstrook boven het
nummerbord met elkaar
verbonden. De klep gaat
helemaal tot op de bumper
open. De op de testauto
aanwezige lichtmetalen
velgen en mistlampen in de
voorbumper staan op de
optielijst.
Renault levert al sinds i
marktintroductie in de
Safrane de bekende 2.1 liter
turbodieselmotor met een
vermogen van 90 pk. De
Safrane is ten opzichte van de
25 fors zwaarder geworden,
zodat de 2.1 liter turbodiesel
maar heel gewone prestaties
levert: een top van 177 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
14,9 seconden. Renault ging
daarom opzoek naar een beter
dieselvoorstel. In de Trafic
bestelwagen wordt een 2.5
liter 4 cilinder diesel geleverd
van Italiaanse origine. Deze
Iveco-motor ligt voorzien van
een turbocompressor en
intercooler nu in de Safrane.
De krachtbron levert een
vermogen van 115 pk bij 4000
tot 4200 tr/min en een hoog
koppel van 240 Nm bij 2000 tot
2400 tr/min. Dit koppel is zelfs
hoger dan van de 3 liter V6
benzinemotor. Hiermee komt
de topsnelheid op 195 km/u en
is voor het sprintje van 0 tot
100 12,9 seconden nodig.
f.31.645,= kost. Een meer dan
schappelijk bedrag voor een
leuke, originele auto met een
lange levensduur. De
afsluitbare kofferklep kost
f.650,= terwijl de huif in blauw
kan worden geleverd voor
f.240,extra. De witte
stoelbekleding vergt een
extra uitgave van f.380,De
Tjaffer met 1.4 liter motor zal
binnenkort worden
aangeboden voor f.31.695,=.
De pick-up kost als l.li
f.25.995,= en als 1.4i f.27.295,-.
De importeur verwacht in 1994
zo'n 100 Tjaffers in Nederland
af te gaan zetten. Gezien de
vele goede en aardige
eigenschappen van het
autootje moet dat absoluut
meer kunnen worden.
De neus loopt naar voor af en
geeft de Mega een zeer eigen
gezicht. Vier ronde
koplampen en een grille met
twee spijlen bepalen hier het
beeld. De twee portieren zijn
wat hoog geplaatst, zodat
over de dikke onderrand
gestapt moet worden. Bij het
uitstappen is het haast
onmogelijk deze rand niet te
raken en dat kan erg
vervelend zijn als de i
smerig is.
De standaard Mega Tjaffer
wordt geleverd als open auto,
zo is het model ook door de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer goedgekeurd. Dit
heeft als voordeel dat op het
dak en de zijbekleding geen
BPM hoeft worden betaald.
Het enige uiterlijke onderdeel
dat aan de Citroën-afkomst
van de techniek doet denken,
zijn de wielen die rechtstreeks
van de AX Furio komen.
Ook het interieur is een
mengelmoes van eigen en
Citroen onderdelen. De
stoelen met losse
hoofdsteunen en de
achterbank zijn bekleed met
een grijze kunstleer. Tegen
meerprijs is ook een witte
bekleding leverbaar. Het
ook de 1.4 liter
motorversies 1
een tweezits pick-uj
aangeboden op c,."
kenteken.
Een korte kennismakingsrit
maakte al snel duidelijk dat
de Mega absoluut een schot in
dè roos is. De 1.1-motor levert
meer dan voldoende
vermogen, terwijl het
onderstel zelfs op wegen met
grote oneffenheden geen
krimp geeft. Een groot
voordeel van de techniek is
dat deze bij iedere Citroën-
dealer kan worden
en is dan een fractie trager. Bij
lage toerentallen is de 2.5 liter
niet bepaald snel. Pas op het
punt dat de turbo zijn werk
gaat doen komt er leven in.
Dat betekent vanaf zo'n 2000
toeren. Het is dus zaak om
door regelmatig schakelen
niet ver beneden dit toerental
te zakken. Over het geheel
genomen maakt de 2.5
turbodiesel door zijn
prestaties geen opmerkelijk
goede indruk. Een punt waar
deze motor wel door uitblinkt
is de enorme rust waarmee hij
zijn werk doet. Na een korte
voorgloeitijd springt de
zelfontbrander aan. Stationair
draaiend is nog nauwelijks de
dieselklop te horen en wie
eenmaal het gas intrapt moet
zelfs moeite doen überhaupt
aan het werk te
e 2.5 liter turbodiesel
Windstop tr/min. Het maximale koppel
De 911 Cabrio beschikt tegen van 330 Nm wordt bij 5000
meerprijs over een tr/min bereikt. Standaard
volautomatische windstop. Bij heeft de 911 een
het openen van het dak komt handgeschoke 1c
deze automatisch in stelling
om bij sluiten weer te worden
ingetrokken. Als de kap
gesloten is, ligt dit scherm
tegen de hemel. Het geheel
zo geconstrueerd dat de
hoofdruimte gelijk is aan dit
van de coupé. Bij geopende
kap wordt samen met het
neerlaten van de windstop
ook een rolhoes over de
achterruimte met eventuele
bagage getrokken. Hierdoor
wordt een eventueel
hinderlijke windwerveling
tegengegaan en de bagage
onder de hoes beschermd
tegen stof en vuil. De
windstop kan overigens altijd
handmatig worden
weggeklapt.
Technisch komt de Cabrio
geheel met de coupé overeen.
De auto bezit een 6 cilinder
boxermotor met een
vermogen 272 pk bij 6100
HG-FH-35
I
III I
lit I
I
I
iW