RENAULT SAFRANE RN 2.5 DT MEGA TJAFFER Carrera Cabriolet Italiaans hart Primeur op Detroit Motorshow Q VAN DER BOOM i ^2^. Volvo Advantage Card DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 januari 1994 - pagina 3 jy4 pagina IN- ,=.De le :de auto ïl is ie stappen Vervolg van pagina 1 Vervolg van pagina 1 >IRECT DE VAN Rust De 2.5 dT is ook met viertraps automaat vakje t Weini; basis I elektri sis 1 in Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN voorin duurde aantref artend j teurings- i T1 Het eerste volle jaar (1993) is door de Renault Safrane zeer succesvol afgesloten. In korte tijd heeft het topmodel van dit Franse merk de eerste plaats in zijn segment weten te veroveren. Het zijn vooral de geboden binnenruimte, het hoge comfortniveau en de uitstekende kwaliteit en betrouwbaarheid die de Safrane in korte tijd populair hebben gemaakt. We reden de 2.5 liter turbodiesel. Merk en type: Renai RN2.5dT Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2499 cc lag: 93 x 92 mm i: 115 pk bij 4000-4200 de motor o horen. De een leverbaar aangesneden worden. De voorwielaandrijver reageert zeer voorspelbaar. Technische gegevens: Merk en type: Renault Safrane sr diesel. Alle i kunnen ook als :k-up worden grijs onderhouden. De importeur van de Mega heeft hierover afspraken gemaakt met Citroen Nederland en geeft bovendien zelf een volledige garantie van een jaar op de auto. overhe.nm Onder de Safrane: bedoeld is, snelheid ee dashboard komt vrijwel volledig overeen met dat van de AX. Onder de halfronde overkapping vinden we naast de snelheidsmeter een grote analoge klok. De kunststof voorportieren hebben vanwege hun geringe hoogte geen draai- maar schuifruiten. Overkapping Het dashboard van de Safrane is met fantasie vormgegeven. Onder een langgerekte overkapping bevindt zich het instrumentarium met snelheidsmeter, toerenteller, temperatuur- en brandstofmeter en een gecombineerde oliedruk/oliepeilmeter. de digitale klok en de eventuele uitlezing van de Radio Renault zitten twee uitstroomopeningen die niet alleen in alle richtingen instelbaar zijn, maar bovendien gedeeltelijk uitgeklapt kunnen worden. De temperatuurregeling van de verwarming is links en rechts gescheiden. De elektrische bediening van de voorportierruiten en de buitenspiegels zijn in het portierpaneel te vinden. Opbergruimte is er in de portierbakken, het redelijke dashboardkastje, in de console en een afsluitbaar '-je tussen de stoelen. ciiiig ontbreekt er aan de s RN-uitgave, want crcn.irisch verstelbare De Safrane heeft uiteraard rondom onafhankelijk opgehdngen wielen met McPherson veerpoten voor en achter. De auto is Frans comfortabel en dat betekent al jaren niet meer dat de auto ^erhelt in bochten. Alhoewel ne niet sportief s, kan met hoge 1 een bocht Het feit dat de Safrane duidelijk minder kenmerkend is van vormgeving dan zijn voorganger, de 25, heeft geen invloed gehad op de verkopen. De Safrane blijkt duidelijk de kroon op Renault's kwaliteitsprogramma wat met de komst van de 19 in 1988 werd ingezet. Volvo introduceert dit najaar de "Volvo Advantage Card". Deze kaart, die kosteloos kan worden aangevraagd door alle bezit ters en vaste bestuurders van een Volvo ongeacht het bouwjaar, type of kilometerstand, verschaft de bezitter vele voordelen, zoals een gratis abonnement op het magazine "Drive", de Volvo Touring Service hulpverleningsverzekering, terwijl men voorts gebruik kan maken van verschillende exclusieve aanbiedingen en Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. 013-364011. Beneluxstraat 8, 5061 KE Oisterwijk. Tel. 04242-83905. Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Tel. 013-341261. arrangementen. De bezitter van een Volo die niet ouder is dan drie jaar krijgt kosteloos recht op de Volvo Touring Service hulpverleningsverzekering. Hetzelfde geldt voor de bezitter van een gebruikte Volvo, voorzien van het zogeheten "Paspoort voor Zekerheid", die minder dan een jaar geleden werd aangeschaft. Wie een Volvo bezit die niet aan deze eisen voldoet kan rekenen op een flinke korting op de Volvo Touring Service. automaat of zelf schakelen. Hierbij neemt de topsnelheid af tot 265 km/u en is voor de acceleratie van 0 tot 100 precies een seconde langer nodig. Vanaf maart is de 911 Cabrio in Nederland leverbaar. De versie met 6- bak gaat f.247.900,= kosten terwijl voor de Tiptronic een meerprijs van f. 12.000,= geldt. de verstelbare stuurkolom kan iedereen een goede zit vinden. De achterbank is voorzien van hoofdsteunen en een middenarmsteun. Om de standaard bagageruimte met een prima inhoud van 480 liter uit te breiden is de achterbank in twee ongelijke delen neerklapbaar. idgeschakelde zesbak. Hiermee haalt de auto een top van 270 km/u en trekt in 5,6 seconden van 0 tot 100 km/u. Tegen meerprijs is ook de Tiptronic leverbaar waarbij kan worden gekozen uit een koplamphoogte, getint glas, stuurbekrachtiging, regelbare lendesteun op de bestuurdersstoel, gordelspanners, verstevigingsbalken in de portieren en tassen in de rugleuning van de voorstoelen behoren allemaal tot de standaard specificaties. Eén van de weinige dingen die het comfort nog zouden kunnen verhogen is een beklede middenarmsteun -=1 zoals we bij de uuuidsrê RT en RXE -‘-effen. Boring x sic Vermogen: tr/min Koppel: 240 Nm bij 2000-2400 tr/min Afmetingen: lengte 4,73 meter, breedte 1,82 meter Gewicht: 1571 kg Prestaties: topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 in 12,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,5 liter/100 km bij 120 km/u 7,4 liter/100 km stadsverkeer 9,9 liter/100 km Prijs: f.68.650,= Kofferklep De achterbank kan natuurlijk worden weggeklapt om zo de Tjaffer tot een bestelauto om te toveren. Wat betreft de aankleding van de achterzijde zijn er vele mogelijkheden. De standaard Tjaffer wordt zoals gezegd open geleverd. Het zogenaamde Wind Waterdicht-pakket bestaat uit de twee deuren, drie dakpanelen en de huif om de achterkant dicht te maken. Daarnaast kan een handige kofferklep worden geleverd. Deze sluit de ruimte achter de achterbank netjes af. Op deze manier kan in de geopende auto toch beschermd bagage worden meegenomen. Ook heeft Mega voor de Tjaffer een soort van hard-top coupédak ontwikkeld. Het achterklepje scharniert aan de onderkant. Als deze klep openstaat kan de motor niet worden gestart als een beveiliging. Wie echter bij lange voorwerpen de klep wil open houden, zal zelf de schakelaar moeten kortsluiten. De Mega Tjaffer is op dit moment alleen leverbaar als 11 liter, maar zal op zeer korte termijn in veel meer varianten op de markt komen. In april verschijnt de 75 pk 1.4 liter injectiemotor en eventueel Sprekend Alle bedieningsorganen voelen degelijk aan en functioneren naar behoren. Of je nu een deur dichtgooit, de versnellingspook bediend of kijkt naar de precisie waarmee de afzonderlijke plaatwerkdelen op elkaar aansluiten, de kwaliteit straalt er vanaf. Er is bijna geen merk wat er de laatste jaren zo hard aan gewerkt heeft als Renault om het aloude roest-imago te doen vergeten. De 2.5 liter turbodieselmotor lust graag 1 liter dieselolie op 12 kilometer en daarmee is de auto niet overdreven zuinig. Het Safrane diesel- programma biedt drie mogelijkheden. Aan de basii staat de 2.1 liter turbodiesel RN-uitgave voor f .59.995,= 2.5 liter RN heeft een iets rijkere uitrusting en kost f.68.650,= terwijl de zelfde motor ook met de luxueuze RT-uitgave kan worden gecombineerd voor f.74.750,=. Deze RT onderscheidt zich van de RN door standaard ABS, andere bekleding, middenarmsteun voor, leeslampjes achter, elektrisch bediende achterportierruiten, buitentemperatuurmeter en een sprekende boordcomputer. De 2.5 liter turbodieselmotor in de Safrane is duidelijk gekozen omdat het merk zelf nog geen passende oplossing had. In de nieuwe Laguna verschijnt eind dit jaar een nieuwe 2.2 liter 12-kleppen diesel die straks als turbodiesel uitstekend in de Safrane zal passen. is uiteraard bij uitstek geschikt om vele asfalt kilometers met hoge snelheid af te leggen. Het meeste karakter toont de Safrane in het interieur. De portieren worden centraal met een afstandbediening in de sleutel ontgrendeld. Ook de achterklep en het brandstofklepje zijn op dit systeem aangesloten. De Safrane biedt vier tot vijf ruime zitplaatsen. Het meubilair is met een velours stof bekleed. De voorstoelen zijn breed genoeg en bieden op alle plaatsen een goede ondersteuning. Het exemplaar aan bestuurderskant is in hoogte verstelbaar. Samen met de in hoogte variabele gordels en Prijzen De Mega Tjaffer is bovendien ook nog zeer betaalbaar. De auto geheel geopend kost f .29.995,=. Daarbij moet in Nederland absoluut het Wind Waterdicht-pakket worden aangeschaft voor f1.650,= zodat een rijklare Tjaffer Iveco De 4,73 meter lange vijfdeurs heeft een elegante lijnvoering. De auto maakt I meteen al van de buitenkant I een verzorgde indruk. De luchtinlaat aan de voorzijde wordt gevormd door een aantal speels boven elkaar geplaatste sleuven. De bumpers worden in alle gevallen in de carrosseriekleur uitgevoerd. De lijn van de carrosserie loopt van voor naar achter langzaam op. De achterruit loopt in een vlak gedeelte uit. De lichtunits worden via een reflectorstrook boven het nummerbord met elkaar verbonden. De klep gaat helemaal tot op de bumper open. De op de testauto aanwezige lichtmetalen velgen en mistlampen in de voorbumper staan op de optielijst. Renault levert al sinds i marktintroductie in de Safrane de bekende 2.1 liter turbodieselmotor met een vermogen van 90 pk. De Safrane is ten opzichte van de 25 fors zwaarder geworden, zodat de 2.1 liter turbodiesel maar heel gewone prestaties levert: een top van 177 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 14,9 seconden. Renault ging daarom opzoek naar een beter dieselvoorstel. In de Trafic bestelwagen wordt een 2.5 liter 4 cilinder diesel geleverd van Italiaanse origine. Deze Iveco-motor ligt voorzien van een turbocompressor en intercooler nu in de Safrane. De krachtbron levert een vermogen van 115 pk bij 4000 tot 4200 tr/min en een hoog koppel van 240 Nm bij 2000 tot 2400 tr/min. Dit koppel is zelfs hoger dan van de 3 liter V6 benzinemotor. Hiermee komt de topsnelheid op 195 km/u en is voor het sprintje van 0 tot 100 12,9 seconden nodig. f.31.645,= kost. Een meer dan schappelijk bedrag voor een leuke, originele auto met een lange levensduur. De afsluitbare kofferklep kost f.650,= terwijl de huif in blauw kan worden geleverd voor f.240,extra. De witte stoelbekleding vergt een extra uitgave van f.380,De Tjaffer met 1.4 liter motor zal binnenkort worden aangeboden voor f.31.695,=. De pick-up kost als l.li f.25.995,= en als 1.4i f.27.295,-. De importeur verwacht in 1994 zo'n 100 Tjaffers in Nederland af te gaan zetten. Gezien de vele goede en aardige eigenschappen van het autootje moet dat absoluut meer kunnen worden. De neus loopt naar voor af en geeft de Mega een zeer eigen gezicht. Vier ronde koplampen en een grille met twee spijlen bepalen hier het beeld. De twee portieren zijn wat hoog geplaatst, zodat over de dikke onderrand gestapt moet worden. Bij het uitstappen is het haast onmogelijk deze rand niet te raken en dat kan erg vervelend zijn als de i smerig is. De standaard Mega Tjaffer wordt geleverd als open auto, zo is het model ook door de Rijksdienst voor het Wegverkeer goedgekeurd. Dit heeft als voordeel dat op het dak en de zijbekleding geen BPM hoeft worden betaald. Het enige uiterlijke onderdeel dat aan de Citroën-afkomst van de techniek doet denken, zijn de wielen die rechtstreeks van de AX Furio komen. Ook het interieur is een mengelmoes van eigen en Citroen onderdelen. De stoelen met losse hoofdsteunen en de achterbank zijn bekleed met een grijze kunstleer. Tegen meerprijs is ook een witte bekleding leverbaar. Het ook de 1.4 liter motorversies 1 een tweezits pick-uj aangeboden op c,." kenteken. Een korte kennismakingsrit maakte al snel duidelijk dat de Mega absoluut een schot in dè roos is. De 1.1-motor levert meer dan voldoende vermogen, terwijl het onderstel zelfs op wegen met grote oneffenheden geen krimp geeft. Een groot voordeel van de techniek is dat deze bij iedere Citroën- dealer kan worden en is dan een fractie trager. Bij lage toerentallen is de 2.5 liter niet bepaald snel. Pas op het punt dat de turbo zijn werk gaat doen komt er leven in. Dat betekent vanaf zo'n 2000 toeren. Het is dus zaak om door regelmatig schakelen niet ver beneden dit toerental te zakken. Over het geheel genomen maakt de 2.5 turbodiesel door zijn prestaties geen opmerkelijk goede indruk. Een punt waar deze motor wel door uitblinkt is de enorme rust waarmee hij zijn werk doet. Na een korte voorgloeitijd springt de zelfontbrander aan. Stationair draaiend is nog nauwelijks de dieselklop te horen en wie eenmaal het gas intrapt moet zelfs moeite doen überhaupt aan het werk te e 2.5 liter turbodiesel Windstop tr/min. Het maximale koppel De 911 Cabrio beschikt tegen van 330 Nm wordt bij 5000 meerprijs over een tr/min bereikt. Standaard volautomatische windstop. Bij heeft de 911 een het openen van het dak komt handgeschoke 1c deze automatisch in stelling om bij sluiten weer te worden ingetrokken. Als de kap gesloten is, ligt dit scherm tegen de hemel. Het geheel zo geconstrueerd dat de hoofdruimte gelijk is aan dit van de coupé. Bij geopende kap wordt samen met het neerlaten van de windstop ook een rolhoes over de achterruimte met eventuele bagage getrokken. Hierdoor wordt een eventueel hinderlijke windwerveling tegengegaan en de bagage onder de hoes beschermd tegen stof en vuil. De windstop kan overigens altijd handmatig worden weggeklapt. Technisch komt de Cabrio geheel met de coupé overeen. De auto bezit een 6 cilinder boxermotor met een vermogen 272 pk bij 6100 HG-FH-35 I III I lit I I I iW

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25