BOB HAHN KLASSIEKE PORSCHES
>ION
w
Hoge snelheids trein in Korea
Mitsubishi in Vietnam
Optimale katalysator voor
Lean-Burn motor
Zuinigheid troef bij
Daihatsu en PSA
B.V.
Op moderne manier met klassieke auto’s omgaan
50
AG
VIBER
burg
N
1993 pagina 1$
DE AUTOMAAT Donderdag 16 december 1993 pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
kstac
.356
lerken
asions
was pas
iin
>klan
achte
leren
Via
E
nformeren.
b
920
im motor heeft
Stikstof
to
»bt
ike
>ak
De
eet
>zet voor de training van het
:en
ale
:ook
en
am
m.
Met
De twee c”
zullen in
met een H<
kennis en i
gehaald. Dit betreft de
voon
demj
Ook<
deeh
het zogenaai
laswerk."
slaagt...
rgens!
de Bongers-groep.
sortiment van zo'n
wij meer dan 100
rn dat onder
3 remrevisie
staureren
tend in
rncier leerde
n Boogaard
een Porsche 356 gereden en
door zijn verhalen werd bij mij
het vuur opgelaaid".
wist van te voren in welke
auto de volgende dag werd
gereden, dit om een zo eerlijl
mogelijk beeld te krijgen.
finish was onder de
mini
kunnen
avond w
afgetapt on
verbruik te
berekenen.
n geleverd met l
or stuk worden ze
okwerk piekfijn in
'n nieuwe A.P.K.-
iSeoul
i duurt
De Lean-Bum motor heeft
uitstekende
brandstofbesparende
eigenschappen. Zij werken op
een mager mengsel met
verhoudingsgewijs meer
lucht bij een zelfde
hoeveelheid benzine, dan het
mengsel waarop een
'normale' motor draait.
Lean-Burn of mager-mengsel motoren produceren
uit zichzelf al zeer weinig schadelijke
uitlaatgassen. Toyota heeft echter voor dit type
motor een specifieke katalysator ontwikkeld
waardoor nog beter van de lean-burn technologie
kan worden geprofiteerd.
Almere - Wie op het laatste nippertje nog op zoek is
naar een kerstkado, zichzelf gewoon eens wil
verwennen of een andere aanleiding heeft
gevonden om in een aardig presentje 'te investeren'
doet er wellicht goed aan eens bij Bob Hahn in
Almere langs te gaan. Hij heeft in relatief korte tijd
een prachtig bedrijf opgebouwd wat is
gespecialiseerd in verkoop, onderhoud, revisie tot
zelfs complete restauraties van klassieke Porsches.
Brandenburger Poort in
Berlijn. De zuinigste auto met
arlijk benzinemotor bleek de
i. De Daihatsu Cuore die iedere
honderd kilometer maar 4,15
bedrijf als een volwaardig
garagebedrijf maar dan voor
klassieke auto's. Zo kunnen
mensen die voor een kleine
beurt komen hierop wachten
en wordt een grote beurt
binnen een dag uitgevoerd.
Dit kan omdat ik de meest
slijtage-gevoelige onderdelen
van de 356 op voorraad heb."
Dat het werk serieus wordt
genomen blijkt wel uit het feit
de meeste
lamheden goede
mgegeven,
rie van zijn
laat
traject tussen Pulsan en
is 430 kilometer lang en
met de huidige
treinverbinding vier uur.
Straks blijft daar nog maar
twee uur van over. Er is
inmiddels al een begin
gemaakt met de bouw van de
grootste steden in Korea, Seoul en Pusan,
i de kortst mogelijke tijd worden verbonden
loge Snelheids Trein (HST). De technische
i de begeleiding worden uit Frankrijk
betreft de ontwerpen voor de spoorlijn
en de stations, de constructies van de treinstellen
en de opzet voor de training van het personeel tot
en met die voor de onderhoudswerkplaatsen.
Selectief
Bob Hahn gaat met grote
regelmaat naar Amerika om
oude Porsches te kopen. Hij
beperkt zich tot de 356, de 912
en het oude type 911. "Ik heb
daarvoor gekozen omdat de
techniek van deze auto's in
principe simpel is. Inmiddels
zijn er ook auto's geleverd via
Hilterman klassieker-lease.
Een oudere Porsche komt
minder poenerig over dan een
nieuwer model met grote
bumpers. Maar voorop staat
dat je een autoliefhebber
moet zijn om in zo'n oude autc
te rijden. Daaraan koppelen
wij als bedrijf de ervaring die
aben we in de loop der jaren
t de hebben opgedaan".
Wie bij Bob Hahn een
klassieke Porsche koopt die
uit de USA is geïmporteerd.
Garantie
Bob Hahn startte
aanvankelijk alleen met de
356 totdat iemand via hem
naar een 912 zocht. De stap
naar de oude 911 was toen
snel gemaakt. Ook heeft hij
inmiddels een uitstekende
relatie opgebouwd met de
Porsche importeur. Bovendien
is de fabriek zeer ingesteld op
de levering van oude
onderdelen. Onderdelen die
op maandag worden besteld
worden op donderdag in
dezelfde week al afgeleverd.
"Het liefst profileer ik mijn
bepaalde toerentallen. Met de
nieuw ontwikkelde
katalysator heeft Toyota nu
het beste middel in handen
om de mogelijkheden die
lean-burn motoren bieden
volledig te benutten.
De nieuwe katalysator is
bekleed met een materiaal
dat stikstof oxyden
onschadelijk maakt. De motor
produceert deze oxyden
wanneer het lean-burn
systeem in werking is, bij de
lagere, meest voorkomende
toerentallen. De
uitlaatgassen die ontstaan
door de verbranding van het
arme mengsel hebben een
extra hoge temperatuur. Ten
behoeve van de
hittebestendigheid is de
katalysator daarom bekleed
met een poreuze coating.
Onder de motorkap van de
Toyota's die zijn voorzien van
een lean-bum motor is
bovendien een nieuw systeem
aan te treffen dat er voor zorgt
"Als tienjarig jongetje was ik
al geïnteresseerd in Porsche,
maar de eerste keer dat ik
echt met het merk in
aanraking kwam, dat
veel later", begint Bob 1
zijn enthousiaste relaas
zat op de HAVO, had interesse
in techniek en werkte -
dagen in een motorzac
eigenaar van deze zaak had
in de Verenigde Staten met
Het brandstofverbruik is
daardoor bij bepaalde
toerentallen soms
spectaculair lager. Uiteraard
is een optimaal mager
mengsel alleen haalbaar als
de motor is voorzien van een
geavanceerd benzine-
injectiesysteem.
Het in 1984 toegepaste Toyota
Lean Combustion System (T-
LCS) was het eerste systeem
ter wereld dat aan de hand
tn gegevens van een lean-
ixture sensor automatisch
de mengverhouding tussen
brandstof en lucht regelde. In
1992 startte Toyota de serie-
produktie van de eerste lean-
burn motor van de nieuwste
generatie. Deze is onder meer
voorzien van een sensor die
de verbrandingsdruk regelt.
Hoewel de motor spectaculair
zuinig met brandstof
omspringt, waren de Toyota-
technici nog niet tevreden
over de uitlaat-emissie bij
(jGDumci
dat op d<
werkzaa
garanties worden
Wie de carrosserie
Porsche volledig L
restaureren krijgt maar liefst
5 jaar carrosserie-garantie en
2 jaar lakgarantie, maar moet
om deze te behouden wel
ieder jaar voor een controle
terugkomen.
Om een idee te geven van wat
de restauratie van een 356
kost: als uitgegaan wordt van
een goede basis waaraan
laswerk moet worden verricht
en de techniek moet worden
gereviseerd, staat de auto
voor tussen de f .80.000,= tot
f.100.000,= er weer als nieuw
bij. Dit bedrag is exclusief de
aanschaf. "Met nieuw bedoel
ik ook echt nieuw! Dat is dus
inclusief volledig revisie van
motor en versnellingsbak,
remmen, een nieuw lederen
interieur, nieuwe hemel,
w«orruit, chroom, lampen,
zuipers etc.
doen we uiteraard
vL^elrestauraties, maar niet
1-amdeAPK
Shell organiseerde onlangs
een 2300 kilometer lange
zuinigheidsrit die de 56
deelnemende equipes door
Duitsland, Zwitserland, Italië,
Oostenrijk en Tsjechië voerde.
De hele rit werd door de
dèelnemers met kousevoeten
gereden. Om zo zuinig
mogelijk uit de bus te komen,
moet je niet plotseling
gasgeven of onnodig remmen.
Echte zuinigheidsfanaten
nemen zo min mogelijk
bagage mee en laten de
ruiten de hele rit gesloten.
Tijdens de rit bleek al snel dat
de nieuwe generatie auto's,
brandstoffen, smeermiddelen
en banden in combinatie met
een afgewogen rijstijl tot
opvallende
zuinigheidsprestaties in staat
zijn. In de deelnemende auto's
werden tachografen gemon
teerd om de voorgeschreven
maximum- en
limumsnelheid achteraf te
>"“ïi controleren. Iedere
werd de brandstoftank
-*om exact het
akunnen
i. Geen enkel team
lijn. In 1998 moet het eerste
deel in gebruik worden
genomen, drie jaar later de
rest.
Met de totale lijn is een
investering van 25 miljard
gulden gemoeid. Dit is voor
Korea niet alleen een enorme
investering in de toekomst,
maar ook een forse injectie in
de wat aarzelende economie.
Korea is na Japan het tweede
Aziatische land met een hoge
snelheids trein.
Tussen beide steden ligt i
een autosnelweg die het
verkeersaanbod nauwelijks
aan kan. Met de nieuwe
treinverbinding hoopt de
dat de motor zijn lucht en
benzine altijd in de juiste
mengverhouding krijgt
toegediend. Want alleen dan
produceert de motor
uitlaatgassen die de
katalysator daadwerkelijk
kan reinigen.
Werkplaats
Lopend door de heldere
werkplaats zie je steeds meer
tot leven komen, wat Bob
Hahn zojuist heeft verteld.
Alles is even schoon en netjes.
Helemaal in de hoek staat een
carrosserie van een 356
Speedster, een heel
exclusieve uitvoering. De
auto is helemaal gestraald,
maar vrijwel over het gehele
oppervlakte zijn gaten in het
plaatwerk te vinden. Maar
omdat het zo'n speciale
uitvoering is, loont het toch de
moeite deze auto te
restaureren.
In de reclame-wereld is Bob
Hahn op een heel speciale
manier bekend geworden.
Een kennis die bij een
reclamebureau werkt heeft ter
versiering van zijn stand op
een oldtimerbeurs een bill
board ontworpen. Op een foto
zien we een 911 zonder
wielen, geplaatst op bokken,
zonder bumpers en met de
bestuurdersdeur er naast. Als
titel staat hieronder te lezen
"Rescue 911" en dat was
onbedoeld goed voor zeer veel
aandacht en zelfs een
reclame-prijs.
We nemen afscheid van Bob
Hahn met een goed gevoel. Hij
weet op een professionele en
moderne manier met
klassieke auto's en berijders
om te gaan. Bob Hahn
Klassieke Porsches is
gevestigd aan de
Vlaardingenstraat 43 in
Almere, tel. 036-5346729.
Grotere motoren
Door de zeer goede
reinigende eigenschappen
van de nieuwe katalysator is
het mogelijk om de lean-bum
technologie nu ook bij grotere
motoren te gaan toepassen.
Uitgebreide duurtests hebbe
inmiddels uitgewezen dat
katalysator aan Toyota's
stringende scala van
kwaliteitseisen voldoet.
Binnen een jaar zullen alle
lean-bum modellen dan ook
met de nieuwe katalysator
kunnen worden uitgerust. In
ons land is de Toyota Carina
E 1.6 XLi Stationwagon
voorzien van een lean-burn
motor.
Koreaanse ondernemingen
zullen het project realiseren,
waaronder drie
werkmaatschappijen van de
Hyundai Group: Hyundai
Constructors gaat de stations
bouwen, Hyundai Precision
Industry gaat de treinstellen
maken en Hyundai
Electronics gaat de
elektronische controle-
apparatuur leveren. Uiteraard
hoopt Hyundai soortgelijke
produkten te kunnen gaan
leveren aan China en Taiwaï
De Koreaanse regering sloot
een overeenkomst met het
Franse GEC-Alstom, het
bedrijf wat de TGV bouwt, i
het contract is 4,6 miljard
gulden gemoeid. Het Duitse
Siemens en de Japanse
Shinkensen vielen af. Het
Sleutelen
^a<mn Hahn kocht zijn eerste 356
as- Ik Coupé die hij genoodzaakt
nteresse door de slechte toestand
3 °P waarin deze auto verkeerde,
j volledig uit elkaar moest
halen. Van het ene rolde hij i
het andere. Hij werd lid van
de 356-club, kwam in het
bestuur terecht, maakte tien
jaar het clubblad en had
vanwege zijn werk bij de
brandweer op Schiphol vaak
overdag vrije tijd om te
sleutelen.
"Het sleutelen heb ik geleerd
met de<356 cabrio, een auto
die ik nog steeds in mijn bezit
heb. Dit exemplaar was zo
slecht dat ik zelf plaatwerk
liter nodig had (1 op 24,1). Bij moest gaan maken Vrijwel
de diesels scoorden de alles.aan deze auto s is
Peugeot 106 en Citroën AX het vernieuwd of gereviseerd. Via
beste met een gemiddelde mijn oude baas kwam ik in
van 1 od 29 9 dle tl)d ook in contact met
van 1 op zs,M. Porsche in Stuttgart. De
fabriek heeft namelijk een
eigen restauratie-afdeling en
daar kreeg ik veel tips en
bouwde ook een relatiekring
op. Maar het meeste leer je
nog steeds door zelf dingen
fout doen".
Van het een kwam het ander
en in december 1990 startte
Hahn met de restauratie in
opdracht voor anderen. Er
werd een ruimte van vijftig
vierkante meter gehuurd in
Almere. Verder kreeg hij van
Porsche het alleenrecht om
oude onderdelen te gaan
verkopen. In januari 1992
werd het huidige pand
betrokken. De klantenkring
nam toe en Bob Hahn werd
genoodzaakt personeel aan te
nemen. 'Via mijn
onderdelenleverai
ik Vincent van den Boogaard
kennen, hij is nu
verantwoordelijk voor de
techniek. Daarnaast is Bob
van den Heuvel de
plaatwerker, een echte
kunstenaar met een hamertje.
Mijn vrouw Carla doet de
administratie. Zelf doe ik op
het ogenblik van alles en juist
die combinatie van hoofd- en
handenwerk bevalt me
prima".
kan ervan opaan
meer en complete
is uitgevoerd. Rest
doet Hahn uitsluiter
opdracht, omdat de
restauratiekosten niet zelden
hoger liggen dan de
dagwaarde.
"Ik ga bij de aankoop zeer
selectief te werk. In een week
tijd rijd ik zo'n 3.000 km, bekijk
50 tot 60 auto's en neemt er
uiteindelijk 3 tot 6 mee. Ik
lever al mijn auto's aan de
klant op Nederlands
kenteken. Veel auto's uit de
VS hebben achterstallig
onderhoud nodig. Alle auto's
krijgen bijvoorbeeld een anti-
roestbehandeling en ik lever
ze met garantie en nazorg. Als
een auto wordt gekocht
waaraan nog het een en
ander te doen is, wordt dat
altijd voor de koop
meegedeeld, zodat de klant
weet wat hij kan verwachten."
Koreaanse overheid een
goede alternatief te kunnen
bieden aan het personen
autoverkeer en zodoende het
vrachtverkeer wat meer
ruimte te geven op de
snelweg.
Ook kunnen door het in
gebruik nemen van de HST op
het normale treintraject meer
goederentreinen worden
ingezet. Hyundai heeft in
Seoul het hoofdkantoor van
de autofabriek liggen, terwijl
in Pusan de fabriek zelf is
gevestigd.
De reistijd tussen beide
vestigingen wordt met de
helft teruggebracht.
Mitsubishi Motors, Mitsubishi Corporation, de Maleisische autofabrikant Prton en het
Vietnamese Vletranscimex hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor
autoproduktie in Vietnam. De vier partijen zullen in Ho Chi Minh een nieuw bedrijf oprichten
voor de assemblage van de Delica, een minibus van Mitsubishi. Later zal de modellijn
worden uitgebreid. Mitsubishi, dat tien miljoen gulden in de samenwerking investeert, is de
eerste grote autofabrikant die in Vietnam actief wordt.