BOB HAHN KLASSIEKE PORSCHES >ION w Hoge snelheids trein in Korea Mitsubishi in Vietnam Optimale katalysator voor Lean-Burn motor Zuinigheid troef bij Daihatsu en PSA B.V. Op moderne manier met klassieke auto’s omgaan 50 AG VIBER burg N 1993 pagina 1$ DE AUTOMAAT Donderdag 16 december 1993 pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER kstac .356 lerken asions was pas iin >klan achte leren Via E nformeren. b 920 im motor heeft Stikstof to »bt ike >ak De eet >zet voor de training van het :en ale :ook en am m. Met De twee c” zullen in met een H< kennis en i gehaald. Dit betreft de voon demj Ook< deeh het zogenaai laswerk." slaagt... rgens! de Bongers-groep. sortiment van zo'n wij meer dan 100 rn dat onder 3 remrevisie staureren tend in rncier leerde n Boogaard een Porsche 356 gereden en door zijn verhalen werd bij mij het vuur opgelaaid". wist van te voren in welke auto de volgende dag werd gereden, dit om een zo eerlijl mogelijk beeld te krijgen. finish was onder de mini kunnen avond w afgetapt on verbruik te berekenen. n geleverd met l or stuk worden ze okwerk piekfijn in 'n nieuwe A.P.K.- iSeoul i duurt De Lean-Bum motor heeft uitstekende brandstofbesparende eigenschappen. Zij werken op een mager mengsel met verhoudingsgewijs meer lucht bij een zelfde hoeveelheid benzine, dan het mengsel waarop een 'normale' motor draait. Lean-Burn of mager-mengsel motoren produceren uit zichzelf al zeer weinig schadelijke uitlaatgassen. Toyota heeft echter voor dit type motor een specifieke katalysator ontwikkeld waardoor nog beter van de lean-burn technologie kan worden geprofiteerd. Almere - Wie op het laatste nippertje nog op zoek is naar een kerstkado, zichzelf gewoon eens wil verwennen of een andere aanleiding heeft gevonden om in een aardig presentje 'te investeren' doet er wellicht goed aan eens bij Bob Hahn in Almere langs te gaan. Hij heeft in relatief korte tijd een prachtig bedrijf opgebouwd wat is gespecialiseerd in verkoop, onderhoud, revisie tot zelfs complete restauraties van klassieke Porsches. Brandenburger Poort in Berlijn. De zuinigste auto met arlijk benzinemotor bleek de i. De Daihatsu Cuore die iedere honderd kilometer maar 4,15 bedrijf als een volwaardig garagebedrijf maar dan voor klassieke auto's. Zo kunnen mensen die voor een kleine beurt komen hierop wachten en wordt een grote beurt binnen een dag uitgevoerd. Dit kan omdat ik de meest slijtage-gevoelige onderdelen van de 356 op voorraad heb." Dat het werk serieus wordt genomen blijkt wel uit het feit de meeste lamheden goede mgegeven, rie van zijn laat traject tussen Pulsan en is 430 kilometer lang en met de huidige treinverbinding vier uur. Straks blijft daar nog maar twee uur van over. Er is inmiddels al een begin gemaakt met de bouw van de grootste steden in Korea, Seoul en Pusan, i de kortst mogelijke tijd worden verbonden loge Snelheids Trein (HST). De technische i de begeleiding worden uit Frankrijk betreft de ontwerpen voor de spoorlijn en de stations, de constructies van de treinstellen en de opzet voor de training van het personeel tot en met die voor de onderhoudswerkplaatsen. Selectief Bob Hahn gaat met grote regelmaat naar Amerika om oude Porsches te kopen. Hij beperkt zich tot de 356, de 912 en het oude type 911. "Ik heb daarvoor gekozen omdat de techniek van deze auto's in principe simpel is. Inmiddels zijn er ook auto's geleverd via Hilterman klassieker-lease. Een oudere Porsche komt minder poenerig over dan een nieuwer model met grote bumpers. Maar voorop staat dat je een autoliefhebber moet zijn om in zo'n oude autc te rijden. Daaraan koppelen wij als bedrijf de ervaring die aben we in de loop der jaren t de hebben opgedaan". Wie bij Bob Hahn een klassieke Porsche koopt die uit de USA is geïmporteerd. Garantie Bob Hahn startte aanvankelijk alleen met de 356 totdat iemand via hem naar een 912 zocht. De stap naar de oude 911 was toen snel gemaakt. Ook heeft hij inmiddels een uitstekende relatie opgebouwd met de Porsche importeur. Bovendien is de fabriek zeer ingesteld op de levering van oude onderdelen. Onderdelen die op maandag worden besteld worden op donderdag in dezelfde week al afgeleverd. "Het liefst profileer ik mijn bepaalde toerentallen. Met de nieuw ontwikkelde katalysator heeft Toyota nu het beste middel in handen om de mogelijkheden die lean-burn motoren bieden volledig te benutten. De nieuwe katalysator is bekleed met een materiaal dat stikstof oxyden onschadelijk maakt. De motor produceert deze oxyden wanneer het lean-burn systeem in werking is, bij de lagere, meest voorkomende toerentallen. De uitlaatgassen die ontstaan door de verbranding van het arme mengsel hebben een extra hoge temperatuur. Ten behoeve van de hittebestendigheid is de katalysator daarom bekleed met een poreuze coating. Onder de motorkap van de Toyota's die zijn voorzien van een lean-bum motor is bovendien een nieuw systeem aan te treffen dat er voor zorgt "Als tienjarig jongetje was ik al geïnteresseerd in Porsche, maar de eerste keer dat ik echt met het merk in aanraking kwam, dat veel later", begint Bob 1 zijn enthousiaste relaas zat op de HAVO, had interesse in techniek en werkte - dagen in een motorzac eigenaar van deze zaak had in de Verenigde Staten met Het brandstofverbruik is daardoor bij bepaalde toerentallen soms spectaculair lager. Uiteraard is een optimaal mager mengsel alleen haalbaar als de motor is voorzien van een geavanceerd benzine- injectiesysteem. Het in 1984 toegepaste Toyota Lean Combustion System (T- LCS) was het eerste systeem ter wereld dat aan de hand tn gegevens van een lean- ixture sensor automatisch de mengverhouding tussen brandstof en lucht regelde. In 1992 startte Toyota de serie- produktie van de eerste lean- burn motor van de nieuwste generatie. Deze is onder meer voorzien van een sensor die de verbrandingsdruk regelt. Hoewel de motor spectaculair zuinig met brandstof omspringt, waren de Toyota- technici nog niet tevreden over de uitlaat-emissie bij (jGDumci dat op d< werkzaa garanties worden Wie de carrosserie Porsche volledig L restaureren krijgt maar liefst 5 jaar carrosserie-garantie en 2 jaar lakgarantie, maar moet om deze te behouden wel ieder jaar voor een controle terugkomen. Om een idee te geven van wat de restauratie van een 356 kost: als uitgegaan wordt van een goede basis waaraan laswerk moet worden verricht en de techniek moet worden gereviseerd, staat de auto voor tussen de f .80.000,= tot f.100.000,= er weer als nieuw bij. Dit bedrag is exclusief de aanschaf. "Met nieuw bedoel ik ook echt nieuw! Dat is dus inclusief volledig revisie van motor en versnellingsbak, remmen, een nieuw lederen interieur, nieuwe hemel, w«orruit, chroom, lampen, zuipers etc. doen we uiteraard vL^elrestauraties, maar niet 1-amdeAPK Shell organiseerde onlangs een 2300 kilometer lange zuinigheidsrit die de 56 deelnemende equipes door Duitsland, Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Tsjechië voerde. De hele rit werd door de dèelnemers met kousevoeten gereden. Om zo zuinig mogelijk uit de bus te komen, moet je niet plotseling gasgeven of onnodig remmen. Echte zuinigheidsfanaten nemen zo min mogelijk bagage mee en laten de ruiten de hele rit gesloten. Tijdens de rit bleek al snel dat de nieuwe generatie auto's, brandstoffen, smeermiddelen en banden in combinatie met een afgewogen rijstijl tot opvallende zuinigheidsprestaties in staat zijn. In de deelnemende auto's werden tachografen gemon teerd om de voorgeschreven maximum- en limumsnelheid achteraf te >"“ïi controleren. Iedere werd de brandstoftank -*om exact het akunnen i. Geen enkel team lijn. In 1998 moet het eerste deel in gebruik worden genomen, drie jaar later de rest. Met de totale lijn is een investering van 25 miljard gulden gemoeid. Dit is voor Korea niet alleen een enorme investering in de toekomst, maar ook een forse injectie in de wat aarzelende economie. Korea is na Japan het tweede Aziatische land met een hoge snelheids trein. Tussen beide steden ligt i een autosnelweg die het verkeersaanbod nauwelijks aan kan. Met de nieuwe treinverbinding hoopt de dat de motor zijn lucht en benzine altijd in de juiste mengverhouding krijgt toegediend. Want alleen dan produceert de motor uitlaatgassen die de katalysator daadwerkelijk kan reinigen. Werkplaats Lopend door de heldere werkplaats zie je steeds meer tot leven komen, wat Bob Hahn zojuist heeft verteld. Alles is even schoon en netjes. Helemaal in de hoek staat een carrosserie van een 356 Speedster, een heel exclusieve uitvoering. De auto is helemaal gestraald, maar vrijwel over het gehele oppervlakte zijn gaten in het plaatwerk te vinden. Maar omdat het zo'n speciale uitvoering is, loont het toch de moeite deze auto te restaureren. In de reclame-wereld is Bob Hahn op een heel speciale manier bekend geworden. Een kennis die bij een reclamebureau werkt heeft ter versiering van zijn stand op een oldtimerbeurs een bill board ontworpen. Op een foto zien we een 911 zonder wielen, geplaatst op bokken, zonder bumpers en met de bestuurdersdeur er naast. Als titel staat hieronder te lezen "Rescue 911" en dat was onbedoeld goed voor zeer veel aandacht en zelfs een reclame-prijs. We nemen afscheid van Bob Hahn met een goed gevoel. Hij weet op een professionele en moderne manier met klassieke auto's en berijders om te gaan. Bob Hahn Klassieke Porsches is gevestigd aan de Vlaardingenstraat 43 in Almere, tel. 036-5346729. Grotere motoren Door de zeer goede reinigende eigenschappen van de nieuwe katalysator is het mogelijk om de lean-bum technologie nu ook bij grotere motoren te gaan toepassen. Uitgebreide duurtests hebbe inmiddels uitgewezen dat katalysator aan Toyota's stringende scala van kwaliteitseisen voldoet. Binnen een jaar zullen alle lean-bum modellen dan ook met de nieuwe katalysator kunnen worden uitgerust. In ons land is de Toyota Carina E 1.6 XLi Stationwagon voorzien van een lean-burn motor. Koreaanse ondernemingen zullen het project realiseren, waaronder drie werkmaatschappijen van de Hyundai Group: Hyundai Constructors gaat de stations bouwen, Hyundai Precision Industry gaat de treinstellen maken en Hyundai Electronics gaat de elektronische controle- apparatuur leveren. Uiteraard hoopt Hyundai soortgelijke produkten te kunnen gaan leveren aan China en Taiwaï De Koreaanse regering sloot een overeenkomst met het Franse GEC-Alstom, het bedrijf wat de TGV bouwt, i het contract is 4,6 miljard gulden gemoeid. Het Duitse Siemens en de Japanse Shinkensen vielen af. Het Sleutelen ^a<mn Hahn kocht zijn eerste 356 as- Ik Coupé die hij genoodzaakt nteresse door de slechte toestand 3 °P waarin deze auto verkeerde, j volledig uit elkaar moest halen. Van het ene rolde hij i het andere. Hij werd lid van de 356-club, kwam in het bestuur terecht, maakte tien jaar het clubblad en had vanwege zijn werk bij de brandweer op Schiphol vaak overdag vrije tijd om te sleutelen. "Het sleutelen heb ik geleerd met de<356 cabrio, een auto die ik nog steeds in mijn bezit heb. Dit exemplaar was zo slecht dat ik zelf plaatwerk liter nodig had (1 op 24,1). Bij moest gaan maken Vrijwel de diesels scoorden de alles.aan deze auto s is Peugeot 106 en Citroën AX het vernieuwd of gereviseerd. Via beste met een gemiddelde mijn oude baas kwam ik in van 1 od 29 9 dle tl)d ook in contact met van 1 op zs,M. Porsche in Stuttgart. De fabriek heeft namelijk een eigen restauratie-afdeling en daar kreeg ik veel tips en bouwde ook een relatiekring op. Maar het meeste leer je nog steeds door zelf dingen fout doen". Van het een kwam het ander en in december 1990 startte Hahn met de restauratie in opdracht voor anderen. Er werd een ruimte van vijftig vierkante meter gehuurd in Almere. Verder kreeg hij van Porsche het alleenrecht om oude onderdelen te gaan verkopen. In januari 1992 werd het huidige pand betrokken. De klantenkring nam toe en Bob Hahn werd genoodzaakt personeel aan te nemen. 'Via mijn onderdelenleverai ik Vincent van den Boogaard kennen, hij is nu verantwoordelijk voor de techniek. Daarnaast is Bob van den Heuvel de plaatwerker, een echte kunstenaar met een hamertje. Mijn vrouw Carla doet de administratie. Zelf doe ik op het ogenblik van alles en juist die combinatie van hoofd- en handenwerk bevalt me prima". kan ervan opaan meer en complete is uitgevoerd. Rest doet Hahn uitsluiter opdracht, omdat de restauratiekosten niet zelden hoger liggen dan de dagwaarde. "Ik ga bij de aankoop zeer selectief te werk. In een week tijd rijd ik zo'n 3.000 km, bekijk 50 tot 60 auto's en neemt er uiteindelijk 3 tot 6 mee. Ik lever al mijn auto's aan de klant op Nederlands kenteken. Veel auto's uit de VS hebben achterstallig onderhoud nodig. Alle auto's krijgen bijvoorbeeld een anti- roestbehandeling en ik lever ze met garantie en nazorg. Als een auto wordt gekocht waaraan nog het een en ander te doen is, wordt dat altijd voor de koop meegedeeld, zodat de klant weet wat hij kan verwachten." Koreaanse overheid een goede alternatief te kunnen bieden aan het personen autoverkeer en zodoende het vrachtverkeer wat meer ruimte te geven op de snelweg. Ook kunnen door het in gebruik nemen van de HST op het normale treintraject meer goederentreinen worden ingezet. Hyundai heeft in Seoul het hoofdkantoor van de autofabriek liggen, terwijl in Pusan de fabriek zelf is gevestigd. De reistijd tussen beide vestigingen wordt met de helft teruggebracht. Mitsubishi Motors, Mitsubishi Corporation, de Maleisische autofabrikant Prton en het Vietnamese Vletranscimex hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor autoproduktie in Vietnam. De vier partijen zullen in Ho Chi Minh een nieuw bedrijf oprichten voor de assemblage van de Delica, een minibus van Mitsubishi. Later zal de modellijn worden uitgebreid. Mitsubishi, dat tien miljoen gulden in de samenwerking investeert, is de eerste grote autofabrikant die in Vietnam actief wordt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 41