JAPAN VAN IMITATOR TOT INNOVATOR
Arola als cabriolet
Nieuwe Lada-motoren
I
1^2
OW
DEK
JU i n
\s
7
;BV
i
GEN
ERS
-
V
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 december 1993 - pagina 11
1993 pagina 10
weg 296
355655
ijnte
•laats.
et al
luto's
Heit maar
KOOP!!
>let) in
auto's
iruilprijzen
ware bom.
niet alleen
1990
1993
Z.G.A.N.
08-'92
04-'93
86
'87
.86
.'86
'86
'87
'86
'85
'85
.’85
r
L
jekeken.
t auto's
Maz
met
best mc
eigen j
ts voor
ige,
moogt
ONALE
ITO
tie
julariteit
mst
Zo
enlang
j start
laart, terwijl
januari op
orden
ling
i jonger
rzda met de 626 en Toyota
st de Carina erg hard hun
noeten doen om een
plaatsje te verwerven.
Licentiebouw
Pas in de jaren zestig groeide
de Japanse auto-industrie uit
tot een bedrijfstak van belang
en de licentiebouw maakte
o uij eer
i. Er is
schil in
De 1.5 motor in de Samara komt
met multipoint inspuiting tot 70
pk bij 4800 tr/min en een koppel
van 118 Nm bij 2800 tr/min. De
Samara haalt 160 km/u en heeft
voor het bekende sprintje 14
seconden nodig.
tot 200 kilometer. Ook zijn
extra zijruiten in de koets
opgenomen zodat een bet
zicht rondom is verkregen
een zeer veilig detail voor
druk stadsverkeer.
koets
m beter
»n,
oral in
De Nederlandse firma Arola
levert al sinds jaar en dag
gespecialiseerde voertuigen
waarmee invaliden zich
zelfstandig kunnen
verplaatsen. De fabrikant
Waaijenberg uit Veenendaal
heeft inmiddels ook een
geopende versie (cabriol
produktie genomen. De
bestaande uitvoering is
verbeterd en biedt nu meer
comfort en veiligheid. Ook
wordt voortaan een
katalysator gemonteerd en
heeft de Arola een grotere
actieradius.
via lokale dealers en winnen
aan populariteit. De Arola is
immers een stabiele
vierwieler met plaats
twee personen en bagac
heeft een groot bereik ei
leuk. De kleine luchtbanden
zijn standaard voorzien van
lekdichtende vloeistof. Info:
08385-11251.
Tokyo - Al voordat Japanse kinderen naar school
gaan leren ze van hun ouders hoe ze iets goed na
kunnen doen. Op school wordt dit verder
uitgebouwd. Dit is één van de belangrijkste
grondslagen van de Japanse samenleving. Als
Japanners iets namaken is het minimaal even goed
als het origineel of zelfs beter. Toch wil met name
de auto- en electronica-industrie hun rol van
imitator verruilen voor die van een innovator.
De industriële opbouw van
Japan begon ongeveer vijftig
jaar geleden. Vooral direct na
de Tweede Wereldoorlog
werden in het land van de
rijzende zon vrijwel
uitsluitend Amerikaanse en
Europese auto's verkocht. Er
werden ook enkele
assemblagefabrieken
opgezet, terwijl Japanse
aangebracht. De Cabriola
biedt plaats aan twee
personen en is door zijn
geringe afmetingen geschikt
om in winkelcentra en
voetgangersgebieden te
rijden, alsmede op fietspaden.
De beide Arola's behalen een
topsnelheid van 40 km/u. Een
rijbewijs is voor dit voertuig
niet nodig. Met een
gemeentelijke ontheffing
mogen zelfs personen j
dan zestien jaar de Arola
besturen.
Tegelijk wordt ook de
nieuwste versie van de
gesloten Arola gepresenteerd,
de Arola 40. Naast de
toevoeging van een kata
lysator is vooral extra
aandacht besteed aan de
geluidsisolatie. Door de
grotere brandstoftank is de
actieradius bijna verdubbeld
bedrijven licentie-overeen-
komsten afsloten met
buitenlandse firma's. 7~
produceerde Hino jaren!
de Franse Renault 4CV.
Imago
Kwaliteit is ook al jaren een
Japans handelsmerk.
Japanners weten niet alleen
in een kortere tijd een produkt
te maken, maar ook nog eens
een superieure kwaliteit te
leveren. Hiermee waren ze
vooral de Verenigde Staten en
in iets mindere mate Europa
een stap voor. Gelukkig wordt
de achterstand nu snel
ingelopen, al komen de
klappen vooral in de Duitse
industrie op dit moment hard
aan. Frankrijk heeft de bui al
iets eerder zien hangen en
beschikt op dit moment over
het meest moderne produktie-
apparaat in Europa, terwijl in
Italië het tij ten goede aan het
keren is.
Een ander probleem waar de
verschillende Japanse
merken nog steeds mee
kampen is het imago. Na
bijna dertig jaar op de
Europese markt
vertegenwoordigd te zijn,
hebben de Japanse auto's een
goede naam als het gaat om
betrouwbaarheid, maar
iemand die zichzelf een echte
autoliefhebber noer*
bij voorkeur i
meerdere extravagante
modellen in een kleine serie
te gaan bouwen. Enkele jaren
geleden baarde het merk
opzien met de BE-1, een soort
van Mini-replica op het
onderstel van de Micra. De
tweezits Figaro scoorde
helemaal uitstekend, terwijl
menig Europese ondernemer
watertandend naar de
leveringsprogramma's van de
Japanse merken. We mogen
dan ook rustig concluderen
dat alhoewel Japan nog
steeds een grotere imitator is
dan innovator, de innovatie
toch om de hoek komt kijken.
Japanners spelen op zeker en
zullen pas tot export overgaan
als ze overtuigd zijn van
succes.
Prototypes
Maar laten we nog even terug
komen op de innovatie. Op de
tweejaarlijkse Tokyo Motor
Show is het vergeven van de
prototypes en enkele
gedurfde produktiemodellen.
Bij Europese bedrijven
worden prototypes jaren lang
binnen de muren van de firma
uitgetest en dan op de markt
gezet. Japanse bedrijven
nemen hun projecten sneller
in produktie voor de
thuismarkt. Flopt een
dergelijk produkt, dan heeft
men op de exportmarkten
geen gezicht verloren, terwijl
er natuurlijk geen betere
testomstandigheden zijn dan
de dagelijkse praktijk.
Nissan heeft er zo een
gewoonte van gemaakt om
om de twee jaar één of
De open versie is tot Cabriola
gedoopt en is vooral geschikt
als vervoermiddel in zomers
stadsverkeer. Het in- en
uitstappen gaat zeer
makkelijk omdat geen
portieren of raamstijlen zijn
grappige Escargo
bestelwagen heeft ge
Toch blijven dit soort
alleen voor Japan bestemd.
Hetzelfde geldt ook voor de
fantastische Suzuki
Cappuccino, de Honda Beat
en deMazda AZ-1. Allemaal
auto's die flink wat extra kleur
zouden geven aan de
Europese
Xedos en Lexus
Spreken we globaal van de
prijsklassen boven de
f .50.000,= dan zijn het daar als
vanouds nog steeds merken
als BMW, Mercedes, Jaguar,
Volvo en Saab die daar de
boventoon voeren. Japan is al
jaren bezig om niet alleen
betrouwbaarheid te bieden,
maar ook de Europese
topprodukten wat betreft
uitstraling te evenaren. Een
auto waar dat uitstekend mee
is gelukt, is de Xedos 6 van
Mazda. Het eigenzinnige
profiel en de zeer fraaie neus
met kleine chromen grille zijn
een waar handelsmerk
geworden. Het past bij een
dergelijke auto dat niet iedere
dealer in het land
vertegenwoordiger is. Bij een
luxueuze Xedos passen
dealers die bereid zijn te
investeren in werkplaats,
showroom en zelfs een
speciale Xedos-
verantwoordelijke. Toyota
heeft het met de Lexus die in
een nog hoger segment staat
nog veel drastischer
aangepakt. Er is in ons land
slechts een handjevol dealers
die de zogenaamde rode-
loper-service bieden. Iemand
die een Lexus heeft gekocht,
ziet daarna eigenlijk nooit
meer de garage. Bij een
service-beurt wordt de auto
op iedere willekeurige plek
opgehaald en teruggebracht.
Toyota hoopt hiermee een
extra aankoopargument te
kweken, waardoor de
topklasse-rijder de Lexus
boven een Mercedes en BMW
verkiest. Enkele jaren na de
introductie kan nu voorzichtig
gesteld worden dat deze opzet
geslaagd lijkt te zijn.
Een segment waarin de
emt, stapt Japanse merken absoluut de
feeds bij een boventoon voeren is dat van
de terreinwagens. Eigenlijk is
het alleen Honda wat in dit
circus niet meedoet. Suzuki is
grootleverancier van de
gunstig geprijsde Samurai en
Vitara. Daihatsu levert een
compacte Feroza en de
zwaardere Rocky. Nissan
heeft een uitgebreid
programma met de op comfort
gerichte Terrano en de
krachtpatser Patrol. Eenzelfde
verdeling zien we bij Toyota
met de Landcruiser en
4Runner, terwijl Mitsubishi
wereldleider is met de Pajero.
die in de huidige
ikten worden
geleverd, zullen binnenkort een
belangrijke wijziging
ondergaan. De 2104,2107 en
Lada Niva zullen vanaf 1994
worden geleverd met een 1.7
liter injectiemotor voorzien van
een motormanagementsysteem
afkomstig van General Motors.
Dit besturingssysteem geeft
opdrachten aan een single point
injectie, waardoor vooral
prestaties en verbruik zullen
verbeteren. Ook de Samara met
1.5 motor zal van dit
motormanagementsysteem
worden voorzien, maar dan
gekoppeld aan een multipoint
injectie. De levering start in
Nederland vanaf maart, terwijl
de modellen vanaf 11 januari op
de Brusselse Salon woiu
voorgesteld.
De 1690 cc krachtbron levert een
vermogen van 85 pk bij 5400
tr/min en een koppel van 137 Nm
bij 3200 tr/min. De Lada 2104
Combi haalt hiermee een
topsnelheid van 150 km/u terwijl
de 2107 sedan het tot 155 km/u
brengt. De acceleratie van 0 tot
100 km/u neemt minimaal 19
seconden in beslag.
langzaam plaats voor eigen
modellen, die echter wat
design en bouwwijze sterk
leken op Europese en
Amerikaanse modellen.
Hiermee werden de eerste
export-pogingen gedaan.
Vandaar dat merken als
Mazda, Toyota en Nissan
ongeveer half jaren zestig
voor het eerst in ons land te
koop waren. De Japanse
cultuur zorgde ervoor dat de
verschillende automerken
snel succesvol werden in
Europa. De lonen waren op
dat moment nog laag, zodat
voor weinig geld veel auto
kon worden aangeboden en
dat argument slaat zelfs nu
nog steeds aan bij
Nederlanders. Door het
groeien van de economie in
Japan werd ook de
nog ste
erk binnen,
jk een verscl
klasse. Kijken we
bijvoorbeeld naar auto's als
de Mazda 121 en Nissan Micra
dan doen de Japanse merken
in het compacte segment
volledig met de Europese
merken mee. Datzelfde geldt
voor de compacte
middenklasse waar we
ondermeer de Mazda 323,
Nissan Sunny en Toyota
Corolla vinden. In de
zogenaamde hogere
middenklasse wordt het al
wat moeilijk. Immers auto's
als de Ford Mondeo, Opel
Vectra en Peugeot 405 zitten
stevig in het zadel, terwijl
Nissan met de Primera,
munteenheid, de Yen, steeds
sterker. Als er niets zou
gebeuren, werden Japanse
produkten in de Verenigde
Staten en Europa veel te duur.
In een sneltreinvaart werden
daarom de
productiebedrijven
gemoderniseerd en werd de
term 'lean-production'
ingevoerd. In Japan is men
inmiddels in staat in
ongeveer 16 uur een nieuwe
auto te bouwen, terwijl de
slechtste voorbeelden in
Europa en de V.S. er minimaal
het dubbele voor nodig
hebben. Ondanks de
inmiddels hoge lonen in
Japan, kan door het kleine
aantal productie-uren toch
concurrerent worden
geproduceerd.
Wensen
Iedere Arola wordt gebouwd
volgens de specifieke wensen
en eisen van de individuele
klant. De mogelijkheden zijn
zeer uitgebreid: volledige
handbediening links en
rechts, een rolstoellift en -bak,
verplaatsing van de
bediening en een op maat
gemaakte zitting. Daarnaast
verzorgt de fabrikant ook
eventueel rij-instructies.
De Arola is sinds januari 1992 e ,mo or®n11
ook leverbaar in Duitsland,
waar het voertuig volledig °v°r
aan de strenge TuV-normen
voldoet. Ze worden geleverd
11?
STA-H