JAPAN VAN IMITATOR TOT INNOVATOR Arola als cabriolet Nieuwe Lada-motoren I 1^2 OW DEK JU i n \s 7 ;BV i GEN ERS - V DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 16 december 1993 - pagina 11 1993 pagina 10 weg 296 355655 ijnte •laats. et al luto's Heit maar KOOP!! >let) in auto's iruilprijzen ware bom. niet alleen 1990 1993 Z.G.A.N. 08-'92 04-'93 86 '87 .86 .'86 '86 '87 '86 '85 '85 .’85 r L jekeken. t auto's Maz met best mc eigen j ts voor ige, moogt ONALE ITO tie julariteit mst Zo enlang j start laart, terwijl januari op orden ling i jonger rzda met de 626 en Toyota st de Carina erg hard hun noeten doen om een plaatsje te verwerven. Licentiebouw Pas in de jaren zestig groeide de Japanse auto-industrie uit tot een bedrijfstak van belang en de licentiebouw maakte o uij eer i. Er is schil in De 1.5 motor in de Samara komt met multipoint inspuiting tot 70 pk bij 4800 tr/min en een koppel van 118 Nm bij 2800 tr/min. De Samara haalt 160 km/u en heeft voor het bekende sprintje 14 seconden nodig. tot 200 kilometer. Ook zijn extra zijruiten in de koets opgenomen zodat een bet zicht rondom is verkregen een zeer veilig detail voor druk stadsverkeer. koets m beter »n, oral in De Nederlandse firma Arola levert al sinds jaar en dag gespecialiseerde voertuigen waarmee invaliden zich zelfstandig kunnen verplaatsen. De fabrikant Waaijenberg uit Veenendaal heeft inmiddels ook een geopende versie (cabriol produktie genomen. De bestaande uitvoering is verbeterd en biedt nu meer comfort en veiligheid. Ook wordt voortaan een katalysator gemonteerd en heeft de Arola een grotere actieradius. via lokale dealers en winnen aan populariteit. De Arola is immers een stabiele vierwieler met plaats twee personen en bagac heeft een groot bereik ei leuk. De kleine luchtbanden zijn standaard voorzien van lekdichtende vloeistof. Info: 08385-11251. Tokyo - Al voordat Japanse kinderen naar school gaan leren ze van hun ouders hoe ze iets goed na kunnen doen. Op school wordt dit verder uitgebouwd. Dit is één van de belangrijkste grondslagen van de Japanse samenleving. Als Japanners iets namaken is het minimaal even goed als het origineel of zelfs beter. Toch wil met name de auto- en electronica-industrie hun rol van imitator verruilen voor die van een innovator. De industriële opbouw van Japan begon ongeveer vijftig jaar geleden. Vooral direct na de Tweede Wereldoorlog werden in het land van de rijzende zon vrijwel uitsluitend Amerikaanse en Europese auto's verkocht. Er werden ook enkele assemblagefabrieken opgezet, terwijl Japanse aangebracht. De Cabriola biedt plaats aan twee personen en is door zijn geringe afmetingen geschikt om in winkelcentra en voetgangersgebieden te rijden, alsmede op fietspaden. De beide Arola's behalen een topsnelheid van 40 km/u. Een rijbewijs is voor dit voertuig niet nodig. Met een gemeentelijke ontheffing mogen zelfs personen j dan zestien jaar de Arola besturen. Tegelijk wordt ook de nieuwste versie van de gesloten Arola gepresenteerd, de Arola 40. Naast de toevoeging van een kata lysator is vooral extra aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Door de grotere brandstoftank is de actieradius bijna verdubbeld bedrijven licentie-overeen- komsten afsloten met buitenlandse firma's. 7~ produceerde Hino jaren! de Franse Renault 4CV. Imago Kwaliteit is ook al jaren een Japans handelsmerk. Japanners weten niet alleen in een kortere tijd een produkt te maken, maar ook nog eens een superieure kwaliteit te leveren. Hiermee waren ze vooral de Verenigde Staten en in iets mindere mate Europa een stap voor. Gelukkig wordt de achterstand nu snel ingelopen, al komen de klappen vooral in de Duitse industrie op dit moment hard aan. Frankrijk heeft de bui al iets eerder zien hangen en beschikt op dit moment over het meest moderne produktie- apparaat in Europa, terwijl in Italië het tij ten goede aan het keren is. Een ander probleem waar de verschillende Japanse merken nog steeds mee kampen is het imago. Na bijna dertig jaar op de Europese markt vertegenwoordigd te zijn, hebben de Japanse auto's een goede naam als het gaat om betrouwbaarheid, maar iemand die zichzelf een echte autoliefhebber noer* bij voorkeur i meerdere extravagante modellen in een kleine serie te gaan bouwen. Enkele jaren geleden baarde het merk opzien met de BE-1, een soort van Mini-replica op het onderstel van de Micra. De tweezits Figaro scoorde helemaal uitstekend, terwijl menig Europese ondernemer watertandend naar de leveringsprogramma's van de Japanse merken. We mogen dan ook rustig concluderen dat alhoewel Japan nog steeds een grotere imitator is dan innovator, de innovatie toch om de hoek komt kijken. Japanners spelen op zeker en zullen pas tot export overgaan als ze overtuigd zijn van succes. Prototypes Maar laten we nog even terug komen op de innovatie. Op de tweejaarlijkse Tokyo Motor Show is het vergeven van de prototypes en enkele gedurfde produktiemodellen. Bij Europese bedrijven worden prototypes jaren lang binnen de muren van de firma uitgetest en dan op de markt gezet. Japanse bedrijven nemen hun projecten sneller in produktie voor de thuismarkt. Flopt een dergelijk produkt, dan heeft men op de exportmarkten geen gezicht verloren, terwijl er natuurlijk geen betere testomstandigheden zijn dan de dagelijkse praktijk. Nissan heeft er zo een gewoonte van gemaakt om om de twee jaar één of De open versie is tot Cabriola gedoopt en is vooral geschikt als vervoermiddel in zomers stadsverkeer. Het in- en uitstappen gaat zeer makkelijk omdat geen portieren of raamstijlen zijn grappige Escargo bestelwagen heeft ge Toch blijven dit soort alleen voor Japan bestemd. Hetzelfde geldt ook voor de fantastische Suzuki Cappuccino, de Honda Beat en deMazda AZ-1. Allemaal auto's die flink wat extra kleur zouden geven aan de Europese Xedos en Lexus Spreken we globaal van de prijsklassen boven de f .50.000,= dan zijn het daar als vanouds nog steeds merken als BMW, Mercedes, Jaguar, Volvo en Saab die daar de boventoon voeren. Japan is al jaren bezig om niet alleen betrouwbaarheid te bieden, maar ook de Europese topprodukten wat betreft uitstraling te evenaren. Een auto waar dat uitstekend mee is gelukt, is de Xedos 6 van Mazda. Het eigenzinnige profiel en de zeer fraaie neus met kleine chromen grille zijn een waar handelsmerk geworden. Het past bij een dergelijke auto dat niet iedere dealer in het land vertegenwoordiger is. Bij een luxueuze Xedos passen dealers die bereid zijn te investeren in werkplaats, showroom en zelfs een speciale Xedos- verantwoordelijke. Toyota heeft het met de Lexus die in een nog hoger segment staat nog veel drastischer aangepakt. Er is in ons land slechts een handjevol dealers die de zogenaamde rode- loper-service bieden. Iemand die een Lexus heeft gekocht, ziet daarna eigenlijk nooit meer de garage. Bij een service-beurt wordt de auto op iedere willekeurige plek opgehaald en teruggebracht. Toyota hoopt hiermee een extra aankoopargument te kweken, waardoor de topklasse-rijder de Lexus boven een Mercedes en BMW verkiest. Enkele jaren na de introductie kan nu voorzichtig gesteld worden dat deze opzet geslaagd lijkt te zijn. Een segment waarin de emt, stapt Japanse merken absoluut de feeds bij een boventoon voeren is dat van de terreinwagens. Eigenlijk is het alleen Honda wat in dit circus niet meedoet. Suzuki is grootleverancier van de gunstig geprijsde Samurai en Vitara. Daihatsu levert een compacte Feroza en de zwaardere Rocky. Nissan heeft een uitgebreid programma met de op comfort gerichte Terrano en de krachtpatser Patrol. Eenzelfde verdeling zien we bij Toyota met de Landcruiser en 4Runner, terwijl Mitsubishi wereldleider is met de Pajero. die in de huidige ikten worden geleverd, zullen binnenkort een belangrijke wijziging ondergaan. De 2104,2107 en Lada Niva zullen vanaf 1994 worden geleverd met een 1.7 liter injectiemotor voorzien van een motormanagementsysteem afkomstig van General Motors. Dit besturingssysteem geeft opdrachten aan een single point injectie, waardoor vooral prestaties en verbruik zullen verbeteren. Ook de Samara met 1.5 motor zal van dit motormanagementsysteem worden voorzien, maar dan gekoppeld aan een multipoint injectie. De levering start in Nederland vanaf maart, terwijl de modellen vanaf 11 januari op de Brusselse Salon woiu voorgesteld. De 1690 cc krachtbron levert een vermogen van 85 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 137 Nm bij 3200 tr/min. De Lada 2104 Combi haalt hiermee een topsnelheid van 150 km/u terwijl de 2107 sedan het tot 155 km/u brengt. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt minimaal 19 seconden in beslag. langzaam plaats voor eigen modellen, die echter wat design en bouwwijze sterk leken op Europese en Amerikaanse modellen. Hiermee werden de eerste export-pogingen gedaan. Vandaar dat merken als Mazda, Toyota en Nissan ongeveer half jaren zestig voor het eerst in ons land te koop waren. De Japanse cultuur zorgde ervoor dat de verschillende automerken snel succesvol werden in Europa. De lonen waren op dat moment nog laag, zodat voor weinig geld veel auto kon worden aangeboden en dat argument slaat zelfs nu nog steeds aan bij Nederlanders. Door het groeien van de economie in Japan werd ook de nog ste erk binnen, jk een verscl klasse. Kijken we bijvoorbeeld naar auto's als de Mazda 121 en Nissan Micra dan doen de Japanse merken in het compacte segment volledig met de Europese merken mee. Datzelfde geldt voor de compacte middenklasse waar we ondermeer de Mazda 323, Nissan Sunny en Toyota Corolla vinden. In de zogenaamde hogere middenklasse wordt het al wat moeilijk. Immers auto's als de Ford Mondeo, Opel Vectra en Peugeot 405 zitten stevig in het zadel, terwijl Nissan met de Primera, munteenheid, de Yen, steeds sterker. Als er niets zou gebeuren, werden Japanse produkten in de Verenigde Staten en Europa veel te duur. In een sneltreinvaart werden daarom de productiebedrijven gemoderniseerd en werd de term 'lean-production' ingevoerd. In Japan is men inmiddels in staat in ongeveer 16 uur een nieuwe auto te bouwen, terwijl de slechtste voorbeelden in Europa en de V.S. er minimaal het dubbele voor nodig hebben. Ondanks de inmiddels hoge lonen in Japan, kan door het kleine aantal productie-uren toch concurrerent worden geproduceerd. Wensen Iedere Arola wordt gebouwd volgens de specifieke wensen en eisen van de individuele klant. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid: volledige handbediening links en rechts, een rolstoellift en -bak, verplaatsing van de bediening en een op maat gemaakte zitting. Daarnaast verzorgt de fabrikant ook eventueel rij-instructies. De Arola is sinds januari 1992 e ,mo or®n11 ook leverbaar in Duitsland, waar het voertuig volledig °v°r aan de strenge TuV-normen voldoet. Ze worden geleverd 11? STA-H

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 39