7Z7Z SEAT CO VOLVO SIPS-BAG BMW CABRIO r Qllfi J ii Middenweg twee maal nieuw ICHINES' U Bijlage van: DeTilburgseKoerier f 23,332,86 voordeel? J >«0°S 1’eS^H 28.000,- lAUTO KENNIS bant! Rechtvaardig Slechts anderhalve dag lag er een fraaie witte deken over een groot deel van Nederland. Je doet dan meteen weer verlangen naar Kerstmis, de sfeer zit er meteen in. Toch is het in dit soort gevallen het verkeer wat direct grote hinder ondervindt. Gemeentes konden het strooizout niet aangesleept krijgen, zodat veel wegen ruim een dag lang glad bleven. Zelfs op de autosnelweg waren er grote problemen. Voor een afstand die normaal in een half uur wordt afgelegd, bleek nu d. keer zoveel tijd nodic Een deel van de verkeershinder wordt sterk door de automobilisten zelf veroorzaakt. Er zijn nogal wat mensen die té voorzichtig rijden en met zo'n 10 km/u het overige verkeer ophouden. Iemand die bang is om met glad weer te rijden, moet ook absoluut binnen blijven. Door dit soort voorzichtigheid gaat er vaak wat mis. Daarnaast heb je de mensen die zichzelf zwaar overschatten en juist te hard door de vers° sneeuwploegen. Ook hier is natuurlijk voorzichtigheid gebo Van links kwam bij r~ de straat een auto vet hard aangereden, althans veel te hard om mij voorrang te verlenen. Door de prachtige werking van het ABS- remsysteem kwam ik gelukkig nog tijdig tot stilstand. Flink mopperend en alsnog seinend met mijn koplampen vervolgde ik mijn weg, om er vijftig meter achter te komen dat hard-rijders met glad weer direct worden gestraft. Om de hoek van de betreffende straat was de auto tegen een hek aangereden die als afrastering dient van een kleine rotonde. Enig gevoel van rechtvaardigheid kwam hierdoor bij me boven. En onder het denken van 'boontje komt om zijn loontje' reed ik de inmiddels uitgestapte automobilist vriendelijk lachend voorbij... Br 1993 paginal ©©^ODft®® Oplage: 96.900 ex. Donderdag 9 december 1993 Lees verder op pagina 7 10 iLeharstraat 82 Tilburg] [Telefoon 013-554784] Tony Vos Vernieuwde Lees verder Autotest: in dit nummer VW Passat 2.0 GL Fiat Fiorino pag. 3 pag. 7 pag. 9 o.a.: 7228 L" per stuk Si fl World Cup Rally's naar Citroën Kijk snel naar onze advertentie op pag. 4 Jaargang 5 Nummer 48 iper •een volgende adres mpel 81 i drie ig- iDe .en ■T”G4R4GF J^^DEN/SSENBVa IBS- n ik ig tot impel herkleuren lar ook van ekleding leien. Family-look De Cordoba neemt bijzondere plaats ir ndje' terwijl de met een kleine laatste il een naar toch is het lelukje aan een it kan. werking te - 1.000 ratie 11,5 tot iboden. j mij in veel te De Automaat is een uitgave van 1 Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. t verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel enHilvarenbeek. stand hoeft deine jebruikt. De jrmee goed it hoofd blijft i s afstand van het t systeem kan niet in werking worden bijvoorbeeld n de deur. t een heel in binnen Het SIPS bestaat uit een aantal componenten die de structuur van de carrosserie aanzienlijk verstevigen en bij allerhande soorten aanrijdingen de botsingsenergie snel afvoeren. De vervorming van het inzittendencompartiment hebben een keurig, bescheiden 'randje' ter GT is uitgerust met een 'taartschep'. Vooral dit 1 exemplaar neemt nogal fors deel van het zicht LET OP! SUZUKI VITARA COMMERC. JLX, juni 1993, 6500 km, le eiq., met fobr. gar. van 33.532,- nu voor mdersche I en GT zich verschrik lof lichtm achterst deSIPS-1 len is een rton nodig een vers., ster, hetg<= een grote partij i fabrieksnieuw. Met I eschikt voor naaisters, I ishoudehjk gebruik 1 ijs 1198,-1 l" per stuk stikken, zigzaggen, moopsgaten maken. n, blindzoomsteek. etchsteek voor zijruiten elektrisch bediend. Ten opzichte van de 318i biedt de 320i Gabrio bovendien nog lichtmetalen velgen, een hoogteverstelling op de stuurkolom en een zogenaamd binnenlichtpakket. Alhoewel de produktie nog op gang moet komen, zijn beide auto's al wel bij de Nederlandse dealers te bestellen. De 320i Cabrio gaat f.88.500,= kosten terwijl de 318i Cabrio voor f.78.500,= van de hand zal gaan. achteruit weg, met name als bij invoegen rechtsom moet worden gekeken. Aan het front is ten opzichte van de Ibiza niets veranderd. Net als bij de Ibiza en Toledo heeft ook de Cordoba standaard geen stootstrips op de flanken. n, afsnijden en afwerken zoals kleding, gordijnen, met garantie. ines geheel compleet ille onderdelen en motor rijs 548,- een top van 157 km/u en heeft 16,1 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. rkoop alle merken rvicedienst sxport - groot handel A-NAUMANN-EINER lachines 16, 4817 LR Breda 6-205454 opavond tot 21.00 uur ARKEERGELEGENHEICj Cordoba - Het tot de Volkswagen-groep behorende merk Seat kan nog heel wat auto's introduceren die de naam dragen van een Spaanse stad. Naast de Ibiza en Toledo komt zeer snel de Cordoba als derde nieuwe modellijn het leveringsprogramma versterken. Cordoba is bovendien ook de derde grootste stad van Spanje, zodat deze naam een symbolische betekenis heeft. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus410 - 5000AKTilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Veiligheid blijft bij de ontwikkeling van nieuwe auto's een hoofdrol spelen, zeker bij een merk als Volvo wat op dit gebied vaak een pionier is. Als uitbreiding van het Side Impact Protection System (SIPS) heeft het merk de SIPS-bag ontwikkeld, een zijdelingse airbag. Vanaf 1995 zal deze nieuwe voorziening leverbaar worden. rading of schakelaars. Als llPS-bag wordt ctiveerd, komt hij lorschijn uit een speciale >et in de bekleding van de k van de rugleuning, af modeljaar 1995 zal ro de SIPS-bag geleidelijk -bag in w n kracht van 1. dig in combinat rsnelling van 1, stgeen gelijk staat jdelingse botsing zo krachtig is dat forming van het portier optreden. In de zijkant de stoel is een sensor gebracht die de schok streert. In een oogwenk dt een luchtzak van 12 liter eblozen door twee generatoren. Dit proces rt 4 tot 6 milliseconden, hele proces van de SIPS- is mechanisch en staat is hierdoor minimaal. Zijdelingse aanrijding hebben de volle aandacht. Volvo laat het hierbij niet bij de verstevigingsbalken in de portieren en de andere componenten van het SIPS, maar heeft ook een zij-airbag ontwikkeld. Als deze airbag Zenuwachtig Uiterlijk onderscheiden de CLX, GLX en GT zich van elkaar door verschillende wieldoppen of lichtmetalen velgen, de achterspoiler en het al dan niet meegespoten zijn van de bumpers en buitenspiegels. Het motorenprogramma is ongeveer net zo uitgebreid als bij de Ibiza. Aan de basis staat echter geen 1.3 maar een 1.4 liter van 60 pk. Bij een wagengewicht van 930 kg is deze krachtbron goed voor De bagageruimte heeft met 455 liter een meer dan vorstelijke inhoud. Op het kofferdeksel is afhankelijk van de uitvoering een spoiler geplaatst. De CLX en GLX Iets later dan verwacht breidt BMW het programma van de 3-serie Cabrio uit met twee motorvarianten onder de huidige 325i. Al direct bij de rt. De presentatie op de Autosalon roed van Genève werden foto's t op getoond van de 320i. De 2 liter ït 6 cilinder mogen we vanaf iet januari verwachten, althans dan gaat de produktie van start. De 2 liter levert een vermogen van 150 pk en heeft 10,9 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te bereiken. Vanaf april gaat echter ook de 4 cilinder 318i Cabrio van de band lopen. Deze auto beschikt over de onlangs gemoderniseerde 1.8 liter krachtbron van 115 pk. Beide modellen kunnen rekenen op een behoorlijk rijke standaarduitrusting met onder meer ABS, airbag, portierbalken, stuurbekrachtiging en gordelspanners. Verder worden de portieren centraal vergrendeld, zijn de buitenspiegels elektrisch verstelbaar en worden de vier Fusie Renault-Volvo gaat niet door Na een lange voorbereiding kwamen Renault en Volvo in september jl. overeen 1 januari aanstaande volledige fusie aan te gaan. De Franse staat zou hierbij over 65% zeggenschap beschikken en de Volvo- aandeelhouders over 35%, terwijl deze minderheid bij belangrijke beslissingen toch een veto mogelijkheid zouden krijgen. Het is echter allemaal vergeefse moeite geweest. De Zweedse aandeelhouders vonden hun aandeel te klein en bliezen de fusie ongeveer een maand voor het definitief in werking treden volledig af. Natuurlijk heeft enkele jaren geleden tussen de beide autofabrikanten een flinke ruil van aandelen plaatsgevonden. Hierin zal geen verandering komen. Ook is het niet onmogelijk dat de fusie op een later tijdstip toch zal doorgaan onder voorwaarden die beter bij de Zweedse aandeelhouders aansluiten. De Franse staat wil over enige tijd een deel van de Renault- aandelen gaan verkopen. Wellicht dat de Zweedse aandeelhouders dan wel accoord gaan met een Franse meerderheid. Door het samengaan van Renault en Volvo zou de vijfde grootste autofabrikant ter wereld ontstaan en de tweede in Europa. Volvo-president Pehr Gyllenhammer heeft direct na het af blazen van de fusie zijn functie neergelegd. Samen met de huidige president-directeur van Renault, Louis Schweitzer, was hij de grote stuwende kracht achter de fusie. Om bij de Cordoba simpelweg te spreken van een Ibiza met 'kont' doet geen recht aan het nieuwe model. Al bij de eerste aanblik is duidelijk te zien dat op het onderstel van de Ibiza direct een drie- en vijfdeurs en een vierdeurs sedan zijn ontwikkeld. Uiteraard is de Cordoba wel gegroeid, met 29,6 cm tot een lengte van 4,1( meter. zich bij een botsing ontvouwt, voorkomt deze dat het bovenlijf van de passagiers wordt geraakt door de deur, waarmee tevens de kans op verwondingen aan het hoofd worden beperkt. De SIPS-bag van Volvo is aangebracht in de rugleuning van de voorstoelen. Het systeem werkt volledig mechanisch en werd in 1989 voor het eerst getoond op de ESV- conferentie (Experimental Safety Vehicles). Op dat moment was de zij-airbag nog aangebracht in de binnen zijde van het portier, maar na vele tests bleek een in de stoel verwerkte zij-airbag beter te doen. Hierdoor is de zherming optimaal fhankelijk van de s de stoel. Hierdoor tr een relatief kl iag te worden ge stkas wordt hierr :hermd. Het groterei ier. Hets ewenst i__ racht door 1 klap tegen i het totale aanbod in deze klasse. Er zijn nauwelijks sedanmodellen te noemen die zijn gebaseerd op een compacte auto. Zo zijn bijvoorbeeld de Opel Corsa, Renault Clio en Peugeot 106 alleen als drie- en vijfdeurs leverbaar. De enige auto di wat betreft concept in de buurt komt is de Suzuki Sw sedan. Het profiel van de Cordoba doet nog maar weinig aan de Ibiza denken. Natuurlijk is het voorscherm gelijk en zijn de portieren overgenomen. Maar door het derde zijruitje en de korte kofferklep heeft de auto een geheel eigen uitstraling. De verlengde achtersteven is netjes in het geheel opgenomen. De achterlichten worden door een forse reflectorstrook met elkaar verbonden, waardoor ook aan de achterkant van een zogenaamde family-look sprake is. Identiek aan de Ibiza hangt de achterbumper van de Cordoba wat vermoeid naar voren. De kofferklep gaat helemaal tot op de bumper open en scharniert ver door, zodat een makkelijke belading mogelijk is. M-SX 4716 one var ma kan van aan regi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21