7Z7Z
SEAT CO
VOLVO SIPS-BAG
BMW CABRIO
r
Qllfi
J
ii
Middenweg
twee maal nieuw
ICHINES'
U
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
f 23,332,86
voordeel?
J
>«0°S
1’eS^H
28.000,-
lAUTO KENNIS
bant!
Rechtvaardig
Slechts anderhalve dag
lag er een fraaie witte
deken over een groot deel
van Nederland. Je doet
dan meteen weer
verlangen naar Kerstmis,
de sfeer zit er meteen in.
Toch is het in dit soort
gevallen het verkeer wat
direct grote hinder
ondervindt. Gemeentes
konden het strooizout niet
aangesleept krijgen,
zodat veel wegen ruim
een dag lang glad
bleven. Zelfs op de
autosnelweg waren er
grote problemen. Voor
een afstand die normaal
in een half uur wordt
afgelegd, bleek nu d.
keer zoveel tijd nodic
Een deel van de
verkeershinder wordt
sterk door de
automobilisten zelf
veroorzaakt. Er zijn nogal
wat mensen die té
voorzichtig rijden en met
zo'n 10 km/u het overige
verkeer ophouden.
Iemand die bang is om
met glad weer te rijden,
moet ook absoluut binnen
blijven. Door dit soort
voorzichtigheid gaat er
vaak wat mis. Daarnaast
heb je de mensen die
zichzelf zwaar
overschatten en juist te
hard door de vers°
sneeuwploegen. Ook
hier is natuurlijk
voorzichtigheid gebo
Van links kwam bij r~
de straat een auto vet
hard aangereden,
althans veel te hard om
mij voorrang te verlenen.
Door de prachtige
werking van het ABS-
remsysteem kwam ik
gelukkig nog tijdig tot
stilstand. Flink
mopperend en alsnog
seinend met mijn
koplampen vervolgde ik
mijn weg, om er vijftig
meter achter te komen
dat hard-rijders met glad
weer direct worden
gestraft. Om de hoek van
de betreffende straat was
de auto tegen een hek
aangereden die als
afrastering dient van een
kleine rotonde. Enig
gevoel van
rechtvaardigheid kwam
hierdoor bij me boven. En
onder het denken van
'boontje komt om zijn
loontje' reed ik de
inmiddels uitgestapte
automobilist vriendelijk
lachend voorbij...
Br 1993 paginal
©©^ODft®®
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 9 december 1993
Lees verder op pagina 7
10
iLeharstraat 82 Tilburg]
[Telefoon 013-554784]
Tony Vos
Vernieuwde
Lees verder
Autotest:
in dit nummer
VW Passat 2.0 GL
Fiat Fiorino
pag. 3
pag. 7
pag. 9
o.a.:
7228
L" per stuk
Si
fl
World Cup Rally's
naar Citroën
Kijk snel naar onze
advertentie op pag. 4
Jaargang 5
Nummer 48
iper
•een
volgende adres
mpel
81
i drie
ig-
iDe
.en
■T”G4R4GF
J^^DEN/SSENBVa
IBS-
n ik
ig tot
impel
herkleuren
lar ook van
ekleding
leien.
Family-look
De Cordoba neemt
bijzondere plaats ir
ndje' terwijl de
met een kleine
laatste
il een
naar toch is het
lelukje aan een
it kan.
werking te
- 1.000
ratie
11,5 tot
iboden.
j mij in
veel te
De Automaat is een uitgave van 1
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. t
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel enHilvarenbeek.
stand
hoeft
deine
jebruikt. De
jrmee goed
it hoofd blijft i
s afstand van het
t systeem kan niet
in werking worden
bijvoorbeeld
n de deur.
t een heel
in binnen
Het SIPS bestaat uit een
aantal componenten die de
structuur van de carrosserie
aanzienlijk verstevigen en bij
allerhande soorten
aanrijdingen de
botsingsenergie snel
afvoeren. De vervorming van
het inzittendencompartiment
hebben een keurig,
bescheiden 'randje' ter
GT is uitgerust met een
'taartschep'. Vooral dit 1
exemplaar neemt nogal
fors deel van het zicht
LET OP!
SUZUKI VITARA
COMMERC. JLX, juni 1993,
6500 km, le eiq., met fobr. gar.
van 33.532,- nu voor
mdersche
I en GT zich
verschrik
lof lichtm
achterst
deSIPS-1
len is een
rton nodig
een vers.,
ster, hetg<=
een grote partij i
fabrieksnieuw. Met I
eschikt voor naaisters, I
ishoudehjk gebruik 1
ijs 1198,-1
l" per stuk
stikken, zigzaggen,
moopsgaten maken.
n, blindzoomsteek.
etchsteek voor
zijruiten elektrisch bediend.
Ten opzichte van de 318i biedt
de 320i Gabrio bovendien nog
lichtmetalen velgen, een
hoogteverstelling op de
stuurkolom en een
zogenaamd
binnenlichtpakket. Alhoewel
de produktie nog op gang
moet komen, zijn beide auto's
al wel bij de Nederlandse
dealers te bestellen. De 320i
Cabrio gaat f.88.500,= kosten
terwijl de 318i Cabrio voor
f.78.500,= van de hand zal
gaan.
achteruit weg, met name als
bij invoegen rechtsom moet
worden gekeken. Aan het
front is ten opzichte van de
Ibiza niets veranderd. Net als
bij de Ibiza en Toledo heeft
ook de Cordoba standaard
geen stootstrips op de
flanken.
n, afsnijden en afwerken
zoals kleding, gordijnen,
met garantie.
ines geheel compleet
ille onderdelen en motor
rijs 548,-
een top van 157 km/u en heeft
16,1 seconden nodig om de 100
km/u te bereiken.
rkoop alle merken
rvicedienst
sxport - groot
handel
A-NAUMANN-EINER
lachines
16, 4817 LR Breda
6-205454
opavond tot 21.00 uur
ARKEERGELEGENHEICj
Cordoba - Het tot de Volkswagen-groep behorende
merk Seat kan nog heel wat auto's introduceren die
de naam dragen van een Spaanse stad. Naast de
Ibiza en Toledo komt zeer snel de Cordoba als
derde nieuwe modellijn het leveringsprogramma
versterken. Cordoba is bovendien ook de derde
grootste stad van Spanje, zodat deze naam een
symbolische betekenis heeft.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus410 - 5000AKTilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Veiligheid blijft bij de ontwikkeling van nieuwe
auto's een hoofdrol spelen, zeker bij een merk als
Volvo wat op dit gebied vaak een pionier is. Als
uitbreiding van het Side Impact Protection System
(SIPS) heeft het merk de SIPS-bag ontwikkeld, een
zijdelingse airbag. Vanaf 1995 zal deze nieuwe
voorziening leverbaar worden.
rading of schakelaars. Als
llPS-bag wordt
ctiveerd, komt hij
lorschijn uit een speciale
>et in de bekleding van de
k van de rugleuning,
af modeljaar 1995 zal
ro de SIPS-bag geleidelijk
-bag in w
n kracht van 1.
dig in combinat
rsnelling van 1,
stgeen gelijk staat
jdelingse botsing
zo krachtig is dat
forming van het portier
optreden. In de zijkant
de stoel is een sensor
gebracht die de schok
streert. In een oogwenk
dt een luchtzak van 12 liter
eblozen door twee
generatoren. Dit proces
rt 4 tot 6 milliseconden,
hele proces van de SIPS-
is mechanisch en staat
is hierdoor minimaal.
Zijdelingse aanrijding
hebben de volle aandacht.
Volvo laat het hierbij niet bij
de verstevigingsbalken in de
portieren en de andere
componenten van het SIPS,
maar heeft ook een zij-airbag
ontwikkeld. Als deze airbag
Zenuwachtig
Uiterlijk onderscheiden de
CLX, GLX en GT zich van
elkaar door verschillende
wieldoppen of lichtmetalen
velgen, de achterspoiler en
het al dan niet meegespoten
zijn van de bumpers en
buitenspiegels.
Het motorenprogramma is
ongeveer net zo uitgebreid als
bij de Ibiza. Aan de basis
staat echter geen 1.3 maar een
1.4 liter van 60 pk. Bij een
wagengewicht van 930 kg is
deze krachtbron goed voor
De bagageruimte heeft met
455 liter een meer dan
vorstelijke inhoud. Op het
kofferdeksel is afhankelijk
van de uitvoering een spoiler
geplaatst. De CLX en GLX
Iets later dan verwacht breidt
BMW het programma van de
3-serie Cabrio uit met twee
motorvarianten onder de
huidige 325i. Al direct bij de
rt. De presentatie op de Autosalon
roed van Genève werden foto's
t op getoond van de 320i. De 2 liter
ït 6 cilinder mogen we vanaf
iet januari verwachten, althans
dan gaat de produktie van
start. De 2 liter levert een
vermogen van 150 pk en heeft
10,9 seconden nodig om de 100
km/u vanuit stilstand te
bereiken. Vanaf april gaat
echter ook de 4 cilinder 318i
Cabrio van de band lopen.
Deze auto beschikt over de
onlangs gemoderniseerde 1.8
liter krachtbron van 115 pk.
Beide modellen kunnen
rekenen op een behoorlijk
rijke standaarduitrusting met
onder meer ABS, airbag,
portierbalken,
stuurbekrachtiging en
gordelspanners. Verder
worden de portieren centraal
vergrendeld, zijn de
buitenspiegels elektrisch
verstelbaar en worden de vier
Fusie Renault-Volvo
gaat niet door
Na een lange
voorbereiding kwamen
Renault en Volvo in
september jl. overeen
1 januari aanstaande
volledige fusie aan te
gaan. De Franse staat zou
hierbij over 65%
zeggenschap beschikken
en de Volvo-
aandeelhouders over
35%, terwijl deze
minderheid bij
belangrijke beslissingen
toch een veto
mogelijkheid zouden
krijgen. Het is echter
allemaal vergeefse
moeite geweest. De
Zweedse aandeelhouders
vonden hun aandeel te
klein en bliezen de fusie
ongeveer een maand
voor het definitief in
werking treden volledig
af. Natuurlijk heeft
enkele jaren geleden
tussen de beide
autofabrikanten een
flinke ruil van aandelen
plaatsgevonden. Hierin
zal geen verandering
komen. Ook is het niet
onmogelijk dat de fusie
op een later tijdstip toch
zal doorgaan onder
voorwaarden die beter
bij de Zweedse
aandeelhouders
aansluiten. De Franse
staat wil over enige tijd
een deel van de Renault-
aandelen gaan verkopen.
Wellicht dat de Zweedse
aandeelhouders dan wel
accoord gaan met een
Franse meerderheid.
Door het samengaan van
Renault en Volvo zou de
vijfde grootste
autofabrikant ter wereld
ontstaan en de tweede in
Europa. Volvo-president
Pehr Gyllenhammer
heeft direct na het
af blazen van de fusie zijn
functie neergelegd.
Samen met de huidige
president-directeur van
Renault, Louis
Schweitzer, was hij de
grote stuwende kracht
achter de fusie.
Om bij de Cordoba
simpelweg te spreken van
een Ibiza met 'kont' doet geen
recht aan het nieuwe model.
Al bij de eerste aanblik is
duidelijk te zien dat op het
onderstel van de Ibiza direct
een drie- en vijfdeurs en een
vierdeurs sedan zijn
ontwikkeld. Uiteraard is de
Cordoba wel gegroeid, met
29,6 cm tot een lengte van 4,1(
meter.
zich bij een botsing ontvouwt,
voorkomt deze dat het
bovenlijf van de passagiers
wordt geraakt door de deur,
waarmee tevens de kans op
verwondingen aan het hoofd
worden beperkt. De SIPS-bag
van Volvo is aangebracht in
de rugleuning van de
voorstoelen. Het systeem
werkt volledig mechanisch en
werd in 1989 voor het eerst
getoond op de ESV-
conferentie (Experimental
Safety Vehicles). Op dat
moment was de zij-airbag nog
aangebracht in de binnen
zijde van het portier, maar na
vele tests bleek een in de stoel
verwerkte zij-airbag beter te
doen. Hierdoor is de
zherming optimaal
fhankelijk van de s
de stoel. Hierdoor
tr een relatief kl
iag te worden ge
stkas wordt hierr
:hermd. Het
groterei
ier. Hets
ewenst i__
racht door 1
klap tegen i
het totale aanbod in deze
klasse. Er zijn nauwelijks
sedanmodellen te noemen die
zijn gebaseerd op een
compacte auto. Zo zijn
bijvoorbeeld de Opel Corsa,
Renault Clio en Peugeot 106
alleen als drie- en vijfdeurs
leverbaar. De enige auto di
wat betreft concept in de
buurt komt is de Suzuki Sw
sedan.
Het profiel van de Cordoba
doet nog maar weinig aan de
Ibiza denken. Natuurlijk is het
voorscherm gelijk en zijn de
portieren overgenomen. Maar
door het derde zijruitje en de
korte kofferklep heeft de auto
een geheel eigen uitstraling.
De verlengde achtersteven is
netjes in het geheel
opgenomen. De achterlichten
worden door een forse
reflectorstrook met elkaar
verbonden, waardoor ook aan
de achterkant van een
zogenaamde family-look
sprake is. Identiek aan de
Ibiza hangt de achterbumper
van de Cordoba wat vermoeid
naar voren. De kofferklep gaat
helemaal tot op de bumper
open en scharniert ver door,
zodat een makkelijke
belading mogelijk is.
M-SX 4716
one
var
ma
kan
van
aan
regi