FORD MONDEO CLX 1.8 TD WAGON COUPE FIAT ll s 4 s u Wagon van het Jaar u Voor al uw Ford-zaken! ft OBA^l B R - ^VANRUNbv i o E S T U T T A \V F erd, Hl NCIA "J TILBURG aat 11 172 mag ssiek orden. pF F' sr 1993 pagina ÓETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 2 december 1993 - pagina 3 VOOR N Ml 013-355575 wat Rolhoes op Tilburgseweg 6 - Hilvarenbeek - Telefoon 04255/3944 Vervolg van pagina 1 sie. *rde ndsi en 142 liv. opt. 'atie imte iter tot is het ijjuarvoor inge BV., 30, Tilburg, 1143. iet. ït, LPG'91 14.750, - 18.750, - 9.950, - 10.950, - 13.950, - 12.250,- 15.650, - 11.650, - 10.750, - 16.000,- 19.500, - 26.750, - 20.750, - 17.500, - 5.950, - 5.250,- sderland ikele sn.1 j worden fors I van zo'n 1 s 16V. wordt 1 losgela verder i nieuwe grille, i. een in hoogte elen neerklap- nenuit verstel- glas en wortel- cht is de prijs, er 214i Classic 17.995,- de oxydatiekatalysator uitsluitend tegen meerprijs aan. Redelijk overtuigd heeft Ford met haar Mondeo voor 1994 de "Auto van het Jaar"-titel binnengehaald. Het gaat hier immers om een volledig nieuw model, een nieuw onderstel, nieuwe benzinemotoren en een uitgebreid leveringsprogramma. Alleen wat betreft innovatie scoort de Mondeo niet erg hoog. Het aanbod is zeer recent uitgebreid met een turbodieselmotor en de stationwagon. We beproefden beide noviteiten in één auto. '89 .'90 .'91 .'91 .'90 .'91 .92 '93 '84 '90 '90 .•91 .'90 '85 met.'86+88 div. opt..'90 •dealer Wouters) gegevens: ord Mondeo 13,7 sec. 4,63 meter. zeer k worden rillingen 178 Nm bij 2200 tr/min ties: topsnelheid 183 en bagage aan e over. Het is e krijgen. Ver- zine- of direkt >r. De trekhaak :n proefrit ook 2.995,- beginnen bij de 4-deurs. Deze kost als CLX f.44.490,= en daarmee loopt de auto netjes met de concurrentie in de pas. Dezelfde auto als vijfdeurs moet f.46.240,= opleveren, terwijl de door ons gereden Wagon voor f .48.740,= op de prijslijst staat. De Wagon is er uiteraard ook met benzinemotoren. De 1.6 CLX Wagon kost f.42.240,= en dat is ronduit scherp. lingsbak haar schakelt iirect. Bij a aloude ieo is Ford sstapt van NU IN DE SHOWROOM! x zx'k222'k Origineel De sportief ogende stoelen van de Coupé bieden voldoende steun op alle plaatsen waar dat nodig is. Tegen meerprijs is het meubilair met leer te auto's krijgen overigens standaard een airbag, terwijl een tweede exemplaar op de optielijst staat. En om het veiligheidspakket compleet te maken heeft de Coupé een sterke kooiconstructie, verstevigingsbalken in de portieren, gordelspanners en ABS. DE F0RD-M0NDE0-WAG0N Obam Tilburg, Spoorlaan 175, Tilburg, 013-350045. Hoe langer we kennismaken met de Ford Mondeo, hoe duidelijker het wordt dat Ford met deze uitstekende auto de titel "Auto van het Jaar" heeft verdient. Vooral de stationwagon is zeer aantrekkelijk, terwijl de turbodieselmotor ten opzichte van de Sierra aanzienlijk is verbeterd. Voorwielaandrijving Ford past op de gewijzigde dieselmotor ook een zogenaamde zachte toerenbegrenzer toe. Wie in de buurt van het maximale toerental komt, zal merken dat de auto steeds minder op het gaspedaal reageert, terwijl de meeste toerenbegrenzers juist zeer bruusk ingrijpen. De Mondeo turbodiesel haalt een topsnelheid van 183 km/u en heeft nog geen 14 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand op de teller aan te geven. De voorwielen van de Mondeo worden door de motor aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. Deze MTX75 versnellingsbak past Ford in bijna al h. modellen toe. De bak s zeer nauwkeurig en di de vervanging van de ah Sierra door de Monde in dit segment afgesl achterwielaandrijving. Daaróm moest voor de Mondeo een totaal nieuwe bodemgroep worden ontworpen. Voor worden de vertrouwde McPherson veerpoten toegepast en een torsiestabilisator. Achter vinden we eveneens deze stabilisator en schoefveren. Al bij al is de Mondeo een prettig afgeveerde auto die op de meest voorkomende wegdekken een hoogstaand comfort biedt. Door de prettige Het doorslippen van één van de wielen wordt door de ingebouwde viscose- koppeling nagenoeg voorkomen. Alhoewel de turbo onder vrijwel alle omstandigheden meer dan voldoende kracht in huis heeft om snel weg te sprinten, moet de voorkeur toch echt aan de ongeblazen versie gegeven worden. De 16V presteert bekleden op de turbo-versie. Andere standaard geleverde items zijn onder meer stuurbekrachtiging, elektrisch bediende buitenspiegels, elektrische ruitbediening en een in twee richtingen verstelbare stuurkolom. Van de achterbankrugleuning is linker deel neerklapbaai het vervoeren van lai bagagestukken. De bagageruimte is met 295 liter inhoud zeer bruikbaar, vooral door de nette, rechte afwerking. Ten opzichte van het Het enige wat een beetje tegenvalt is het gemiddelde brandstofverbruik van de turbodiesel. De motor in ons testexemplaar was nog niet volledig ingereden, maar 1 o; 13 vinden we voor een Als de auto tegen de zomer bij ons op de weg komt, kan worden gekozen uit twee reeds bekende 4 cilinder motoren. De Coupé 16V heeft een 2 liter motor met 4 kleppen per cilinder en een maximaal vermogen van 142 pk bij 6000 tr/min. Het maximale koppel van 180 Nm t bij 4500 tr/min helemaal laten. De motor beschikt t over twee contra - roterende balansassen voor een trillingsvrije loop en een Marelli motormanagementsysteem voor ontsteking en benzine- inspuiting. bediening, de standa stuurbekrachtiging e rijkelijke basis CLX- uitvoering is de Mondeo zeer de moeite waard. Met de komst van de Mondeo ^Vagon is het volledige Sierra-programma vervangen. Om een maximale bagageruimte te bieden is de koets van de Wagon langer Jan de bestaande vijfdeurs en Sedan. De auto meet 4,63 meter en dat betekent dat de JVagon 15 centimeter verlengd is. Uiteraard komt dit sterk in het profiel tot litdrukking. De auto oogt van tuiten al zeer ruim. De Mondeo haalt 1831 neemt genoegen met olie op 22,2 kilometer bij km/u constant. In beide gevallen is de dieselmotor via de bekende MTX75 vijfbak gekoppeld aan de voorwielen. Ford levert de turbodieselmotor natuurlijk in alle modelvarianten, te bestaande Tipo-chassis zijn onder meer de spoorbreedte en de veerafstemming gewijzigd. Toch biedt de Coupé Fiat een prima compromis tussen sportiviteit en comfort. Alhoewel de aqto vier zitplaatsen heeft, moet van de ruimte op de achterbank niet al te veel worden voorgesteld. Twee kinderen kunnen er uitstekend plaatsnemen, maar twee volwassenen zullen het na enkele tientallen minuten wel gezien hebben. De absoluut originele Coupé Fiat zet de lijn van opvallend vormgegeven coupés van het merk door. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de 124 Sport Coupé, de Dino, 2300 S en nog verder terug in de tijd de 8V, waarvan de laatste 114 exemplaren de Lingotto-fabriek met de speciale Turbina-carrosserie verlieten. De prijzen zijn nog voor vrijwel geen enkel land bekend. In Italië zal de 16- klepper in een relatief kale uitvoering tegen een concurrerent bedrag worden aangeboden. De Nederlandse prijs zal pas over enkele maanden bekend wordei Toch moet rekening gehouden met een fc aanvangbedrag i f.65.000,= voor de motorisering al meer dan genoeg genoemd worden. Toch biedt Fiat in de topversie een geblazen uitvoering van de 2 liter 16-klepper. Deze brengt het tot 195 pk bij 5500 tr/min en 290 Nm bij 3400 tr/min. Dit extra geweld zorgt voor een top van 225 km/u en De Mondeo Wagon is een ruimte-wonder van het moderne soort. De auto is al vanaf de tekentafel gelijk met de overige varianten ontstaan. De basis CLX- uitgave is bijzonder compleet. Zo zien we aan de buitenzijde meegespoten bumpers, keurige wielcovers, een wisser achterop, dakrailings, stootstrips op de flanken en Viscodrive De 1250 kg wegende Coupé 16V haalt een topsnelheid van 208 km/u terwijl voor het sprintje van 0 tot 100 km/u 9,2 seconden nodig zijn. De 2 liter maakt een vlotte indruk en produceert een lekker, yelgen, getint glas en centrale sportief geluidje. Gezien de Vergrendeling. prestaties mag deze is een airbag in het stuurwiel die samenwerkt met de gordelspanners in geval van een zware aanrijding. Pe kofferklep gaat tot op de bumper open, maar heeft helemaal geen handvat, wat jnooi maar ook een beetje pnhandig tegelijk is. De achterlichten bestaan aan weerszijde uit twee ronde units, terwijl er twee reflectoren aan de onderkant van de bumper te vinden zijn. Allemaal zeer apart en gedurfd, maar op een verantwoorde manier. Fiat levert de Coupé in zes carrosseriekleuren. Geel en Jood zijn de Italiaanse trutosport-tinten, terwijl fel blauw metallic meer de franse koper zal aanspreken, be Duitser dweept met wit, lerwijl een Engelsman natuurlijk graag het British Jlacing Green ziet. Daarnaast wordt ook metaal-zwart Igangeboden. Alle auto's die op de Nederlandse markt gullen verschijnen krijgen Standaard lichtmetalen Technische c Merk en type: For CLX TD Wagon Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1753 cc Boring x slqg: 82,5 x 82 mm Vermogen: 88 pk bij 4500 tr/min Koppel: Prestath km/u acceleratie 0-100 in Afmetingen: lengte breedte 1,75 meter Gewicht: 1300 kg Verbruik: bij 90 km/u 4,7 liter/100 km bij 120 km/u 6,5 liter/100 km stadsverkeer 7,5 liter/100 km Prijs: f.48.740,= getint glas. Het geheel maakt een uiterst verzorgde indruk. De portieren worden centraal vergrendeld. De achterklep kan alleen met behulp van een hendel naast de bestuurdersstoel of met de sleutel worden geopend. De bagageruimte is meer dan netjes bekleed met een dikke tapijtsoort. Standaard is een rolhoes die de inhoud van de bagageruimte aan nieuwsgierige ogen onttrekt. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar, waardoor de bagageruir kan toenemen van 650 lit maximaal 1650 liter. De Mondeo CLX beschikt niet alleen over een prachtige vloerbedekking, ook het meubilair en de deurpanelen zijn met een fraaie velours stof bekleed. De bestuurdersstoel is in voldoende mate instelbaar en biedt een goede zit. Het instrumentarium van het dashboard vormt als het ware één geheel met drie uitstroomopeningen van de verwarming en enkele bedieningselementen. Al deze zaken zijn onder één overkapping aangebracht. De console bevat drie draaiknoppen voor het inwerking stellen van de verwarming en ventilatie, plaats voor de audio- installatie en een asbak met aansteker. Een belangrijk standaard-item in de Mondeo Geluidsniveau De afwerking van het interieur verdient bij de Mondeo een hoog cijfer. Ford maakt gebruik van nette materialen die keurig op elkaar aansluiten en ook betreft kleur goed zijn afgestemd. De geboden binnenruimte is zeker in de Wagon royaal voor vier tot vijf volwassenen. De Mondeo is binnenin mooi stil, al maakt de Wagon ten opzichte van de sedan en hatchback een fractie meer windgeruis, wat voornamelijk aan de dakrailings ligt. Naast de drie zestienkleps Zetec-benzinemotoren die Ford in de Mondeo aanbied, is sinds kort ook een 1.8 liter turbodiesel leverbaar. In principe kennen we deze motor al uit de Sierra, maar door verschillende wijzigingen is de huidige variant merkbaar krachtig Standaard wordt namelijk een intercooler gemonteei waardoor het maximale vermogen toeneemt van 75 bij de Sierra tot 88 pk bij de Mondeo. Dit maximale vermogen wordt bereikt bij 4500 tr/min, terwijl het koppel al bij 2200 tr/min 178 Nm bedraagt. Verder is er hard ewerkt om de eluidsproduktie zoveel ogelijk terug te dringen. Dit vooral verkregen door een ^wijzigde ophanging en aatregelen in de het blok, derdaad gedraagt de rbodieselmotor in de ondeo zich voorbeeldig. Het ijft natuurlijk vooral bij lage erentallen hoorbaar dat het m diesel is, maar het duidsniveau blijft zei nnen te perken. Ook nauwelijks motortri. in het interieur >orgegeven dat verhoogd in daneprijke mate het comfort, st voorgloeien van de motor rurt zeer kort, terwijl bij een arme motor direct gestart in worden. Om het milieu te enen heeft de 1.8 rbodiesel een circulatiesysteem. Constant ordt een deel van de tlaatgassen opnieuw voor srbranding gebruikt, aardoor een lagere uitstoot bovengemiddeld en is merkbaar minder onrustig. De gedurfde vormgeving van de koets wordt bij de Coupé Fiat voortgezet in het interieur. Het dashboard bestaat uit vier ronde klokken opgenomen in een over de volle breedte aangebrachte band die in de carrosseriekleur is meegespoten. Deze rand loop ook over de portieren door. Het driespakige stuurwiel ligt goed in de hand, maar de claxon wordt via het middenkussen te makkelijk bediend. Alle Nederlandse een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden. Om alle krachten zonder problemen op de weg over te brengen, heeft de turbo viscodrive op de voorwielen. diesel aan de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21