FORD MONDEO CLX 1.8 TD WAGON
COUPE FIAT
ll
s
4
s
u
Wagon van het Jaar
u
Voor al uw Ford-zaken!
ft
OBA^l
B
R
-
^VANRUNbv
i
o
E
S
T
U
T
T
A
\V
F
erd,
Hl
NCIA
"J
TILBURG
aat 11
172
mag
ssiek
orden.
pF
F'
sr 1993 pagina
ÓETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 december 1993 - pagina 3
VOOR
N
Ml
013-355575
wat
Rolhoes
op
Tilburgseweg 6 - Hilvarenbeek - Telefoon 04255/3944
Vervolg van pagina 1
sie.
*rde
ndsi
en
142
liv. opt.
'atie
imte
iter tot
is het
ijjuarvoor
inge
BV.,
30, Tilburg,
1143.
iet.
ït, LPG'91
14.750, -
18.750, -
9.950, -
10.950, -
13.950, -
12.250,-
15.650, -
11.650, -
10.750, -
16.000,-
19.500, -
26.750, -
20.750, -
17.500, -
5.950, -
5.250,-
sderland
ikele
sn.1
j worden
fors
I van zo'n 1
s 16V.
wordt 1
losgela
verder i
nieuwe grille,
i. een in hoogte
elen neerklap-
nenuit verstel-
glas en wortel-
cht is de prijs,
er 214i Classic
17.995,-
de oxydatiekatalysator
uitsluitend tegen meerprijs
aan.
Redelijk overtuigd heeft Ford met haar Mondeo
voor 1994 de "Auto van het Jaar"-titel
binnengehaald. Het gaat hier immers om een
volledig nieuw model, een nieuw onderstel, nieuwe
benzinemotoren en een uitgebreid
leveringsprogramma. Alleen wat betreft innovatie
scoort de Mondeo niet erg hoog. Het aanbod is zeer
recent uitgebreid met een turbodieselmotor en de
stationwagon. We beproefden beide noviteiten in
één auto.
'89
.'90
.'91
.'91
.'90
.'91
.92
'93
'84
'90
'90
.•91
.'90
'85
met.'86+88
div. opt..'90
•dealer Wouters)
gegevens:
ord Mondeo
13,7 sec.
4,63 meter.
zeer
k worden
rillingen
178 Nm bij 2200 tr/min
ties: topsnelheid 183
en bagage aan
e over. Het is
e krijgen. Ver-
zine- of direkt
>r. De trekhaak
:n proefrit ook
2.995,-
beginnen bij de 4-deurs. Deze
kost als CLX f.44.490,= en
daarmee loopt de auto netjes
met de concurrentie in de pas.
Dezelfde auto als vijfdeurs
moet f.46.240,= opleveren,
terwijl de door ons gereden
Wagon voor f .48.740,= op de
prijslijst staat. De Wagon is er
uiteraard ook met
benzinemotoren. De 1.6 CLX
Wagon kost f.42.240,= en dat is
ronduit scherp.
lingsbak
haar
schakelt
iirect. Bij
a aloude
ieo is Ford
sstapt van
NU IN DE SHOWROOM!
x zx'k222'k
Origineel
De sportief ogende stoelen
van de Coupé bieden
voldoende steun op alle
plaatsen waar dat nodig is.
Tegen meerprijs is het
meubilair met leer te
auto's krijgen overigens
standaard een airbag, terwijl
een tweede exemplaar op de
optielijst staat. En om het
veiligheidspakket compleet
te maken heeft de Coupé een
sterke kooiconstructie,
verstevigingsbalken in de
portieren, gordelspanners en
ABS.
DE F0RD-M0NDE0-WAG0N
Obam Tilburg, Spoorlaan 175,
Tilburg, 013-350045.
Hoe langer we kennismaken
met de Ford Mondeo, hoe
duidelijker het wordt dat Ford
met deze uitstekende auto de
titel "Auto van het Jaar" heeft
verdient. Vooral de
stationwagon is zeer
aantrekkelijk, terwijl de
turbodieselmotor ten opzichte
van de Sierra aanzienlijk is
verbeterd.
Voorwielaandrijving
Ford past op de gewijzigde
dieselmotor ook een
zogenaamde zachte
toerenbegrenzer toe. Wie in
de buurt van het maximale
toerental komt, zal merken dat
de auto steeds minder op het
gaspedaal reageert, terwijl de
meeste toerenbegrenzers juist
zeer bruusk ingrijpen. De
Mondeo turbodiesel haalt een
topsnelheid van 183 km/u en
heeft nog geen 14 seconden
nodig om de 100 km/u vanuit
stilstand op de teller aan te
geven.
De voorwielen van de Mondeo
worden door de motor
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak.
Deze MTX75 versnellingsbak
past Ford in bijna al h.
modellen toe. De bak s
zeer nauwkeurig en di
de vervanging van de ah
Sierra door de Monde
in dit segment afgesl
achterwielaandrijving.
Daaróm moest voor de
Mondeo een totaal nieuwe
bodemgroep worden
ontworpen. Voor worden de
vertrouwde McPherson
veerpoten toegepast en een
torsiestabilisator. Achter
vinden we eveneens deze
stabilisator en schoefveren.
Al bij al is de Mondeo een
prettig afgeveerde auto die op
de meest voorkomende
wegdekken een hoogstaand
comfort biedt. Door de prettige
Het doorslippen van één van
de wielen wordt door de
ingebouwde viscose-
koppeling nagenoeg
voorkomen. Alhoewel de
turbo onder vrijwel alle
omstandigheden meer dan
voldoende kracht in huis heeft
om snel weg te sprinten, moet
de voorkeur toch echt aan de
ongeblazen versie gegeven
worden. De 16V presteert
bekleden op de turbo-versie.
Andere standaard geleverde
items zijn onder meer
stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende
buitenspiegels, elektrische
ruitbediening en een in twee
richtingen verstelbare
stuurkolom. Van de
achterbankrugleuning is
linker deel neerklapbaai
het vervoeren van lai
bagagestukken.
De bagageruimte is met 295
liter inhoud zeer bruikbaar,
vooral door de nette, rechte
afwerking.
Ten opzichte van het
Het enige wat een beetje
tegenvalt is het gemiddelde
brandstofverbruik van de
turbodiesel. De motor in ons
testexemplaar was nog niet
volledig ingereden, maar 1 o;
13 vinden we voor een
Als de auto tegen de zomer bij
ons op de weg komt, kan
worden gekozen uit twee
reeds bekende 4 cilinder
motoren. De Coupé 16V heeft
een 2 liter motor met 4
kleppen per cilinder en een
maximaal vermogen van 142
pk bij 6000 tr/min. Het
maximale koppel van 180 Nm
t bij 4500 tr/min helemaal
laten. De motor beschikt
t over twee contra -
roterende balansassen voor
een trillingsvrije loop en een
Marelli
motormanagementsysteem
voor ontsteking en benzine-
inspuiting.
bediening, de standa
stuurbekrachtiging e
rijkelijke basis CLX-
uitvoering is de Mondeo zeer
de moeite waard.
Met de komst van de Mondeo
^Vagon is het volledige
Sierra-programma
vervangen. Om een maximale
bagageruimte te bieden is de
koets van de Wagon langer
Jan de bestaande vijfdeurs en
Sedan. De auto meet 4,63
meter en dat betekent dat de
JVagon 15 centimeter
verlengd is. Uiteraard komt
dit sterk in het profiel tot
litdrukking. De auto oogt van
tuiten al zeer ruim.
De Mondeo haalt 1831
neemt genoegen met
olie op 22,2 kilometer bij
km/u constant. In beide
gevallen is de dieselmotor via
de bekende MTX75 vijfbak
gekoppeld aan de voorwielen.
Ford levert de
turbodieselmotor natuurlijk in
alle modelvarianten, te
bestaande Tipo-chassis zijn
onder meer de spoorbreedte
en de veerafstemming
gewijzigd. Toch biedt de
Coupé Fiat een prima
compromis tussen sportiviteit
en comfort. Alhoewel de aqto
vier zitplaatsen heeft, moet
van de ruimte op de
achterbank niet al te veel
worden voorgesteld. Twee
kinderen kunnen er
uitstekend plaatsnemen,
maar twee volwassenen
zullen het na enkele
tientallen minuten wel gezien
hebben. De absoluut originele
Coupé Fiat zet de lijn van
opvallend vormgegeven
coupés van het merk door.
Denk bijvoorbeeld maar eens
aan de 124 Sport Coupé, de
Dino, 2300 S en nog verder
terug in de tijd de 8V, waarvan
de laatste 114 exemplaren de
Lingotto-fabriek met de
speciale Turbina-carrosserie
verlieten. De prijzen zijn nog
voor vrijwel geen enkel land
bekend. In Italië zal de 16-
klepper in een relatief kale
uitvoering tegen een
concurrerent bedrag worden
aangeboden. De Nederlandse
prijs zal pas over enkele
maanden bekend wordei
Toch moet rekening
gehouden met een fc
aanvangbedrag i
f.65.000,= voor de
motorisering al meer dan
genoeg genoemd worden.
Toch biedt Fiat in de topversie
een geblazen uitvoering van
de 2 liter 16-klepper. Deze
brengt het tot 195 pk bij 5500
tr/min en 290 Nm bij 3400
tr/min. Dit extra geweld zorgt
voor een top van 225 km/u en
De Mondeo Wagon is een
ruimte-wonder van het
moderne soort. De auto is al
vanaf de tekentafel gelijk met
de overige varianten
ontstaan. De basis CLX-
uitgave is bijzonder compleet.
Zo zien we aan de buitenzijde
meegespoten bumpers,
keurige wielcovers, een
wisser achterop, dakrailings,
stootstrips op de flanken en
Viscodrive
De 1250 kg wegende Coupé
16V haalt een topsnelheid van
208 km/u terwijl voor het
sprintje van 0 tot 100 km/u 9,2
seconden nodig zijn. De 2 liter
maakt een vlotte indruk en
produceert een lekker,
yelgen, getint glas en centrale sportief geluidje. Gezien de
Vergrendeling. prestaties mag deze
is een airbag in het stuurwiel
die samenwerkt met de
gordelspanners in geval van
een zware aanrijding.
Pe kofferklep gaat tot op de
bumper open, maar heeft
helemaal geen handvat, wat
jnooi maar ook een beetje
pnhandig tegelijk is. De
achterlichten bestaan aan
weerszijde uit twee ronde
units, terwijl er twee
reflectoren aan de onderkant
van de bumper te vinden zijn.
Allemaal zeer apart en
gedurfd, maar op een
verantwoorde manier. Fiat
levert de Coupé in zes
carrosseriekleuren. Geel en
Jood zijn de Italiaanse
trutosport-tinten, terwijl fel
blauw metallic meer de
franse koper zal aanspreken,
be Duitser dweept met wit,
lerwijl een Engelsman
natuurlijk graag het British
Jlacing Green ziet. Daarnaast
wordt ook metaal-zwart
Igangeboden. Alle auto's die
op de Nederlandse markt
gullen verschijnen krijgen
Standaard lichtmetalen
Technische c
Merk en type: For
CLX TD Wagon
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1753 cc
Boring x slqg: 82,5 x 82 mm
Vermogen: 88 pk bij 4500
tr/min
Koppel:
Prestath
km/u
acceleratie 0-100 in
Afmetingen: lengte
breedte 1,75 meter
Gewicht: 1300 kg
Verbruik: bij 90 km/u 4,7
liter/100 km
bij 120 km/u 6,5 liter/100 km
stadsverkeer 7,5 liter/100 km
Prijs: f.48.740,=
getint glas. Het geheel maakt
een uiterst verzorgde indruk.
De portieren worden centraal
vergrendeld. De achterklep
kan alleen met behulp van
een hendel naast de
bestuurdersstoel of met de
sleutel worden geopend. De
bagageruimte is meer dan
netjes bekleed met een dikke
tapijtsoort. Standaard is een
rolhoes die de inhoud van de
bagageruimte aan
nieuwsgierige ogen onttrekt.
De achterbank is in ongelijke
delen neerklapbaar,
waardoor de bagageruir
kan toenemen van 650 lit
maximaal 1650 liter.
De Mondeo CLX beschikt niet
alleen over een prachtige
vloerbedekking, ook het
meubilair en de deurpanelen
zijn met een fraaie velours
stof bekleed. De
bestuurdersstoel is in
voldoende mate instelbaar en
biedt een goede zit.
Het instrumentarium van het
dashboard vormt als het ware
één geheel met drie
uitstroomopeningen van de
verwarming en enkele
bedieningselementen. Al
deze zaken zijn onder één
overkapping aangebracht. De
console bevat drie
draaiknoppen voor het
inwerking stellen van de
verwarming en ventilatie,
plaats voor de audio-
installatie en een asbak met
aansteker. Een belangrijk
standaard-item in de Mondeo
Geluidsniveau
De afwerking van het
interieur verdient bij de
Mondeo een hoog cijfer. Ford
maakt gebruik van nette
materialen die keurig op
elkaar aansluiten en ook
betreft kleur goed zijn
afgestemd. De geboden
binnenruimte is zeker in de
Wagon royaal voor vier tot vijf
volwassenen. De Mondeo is
binnenin mooi stil, al maakt
de Wagon ten opzichte van de
sedan en hatchback een
fractie meer windgeruis, wat
voornamelijk aan de
dakrailings ligt.
Naast de drie zestienkleps
Zetec-benzinemotoren die
Ford in de Mondeo aanbied, is
sinds kort ook een 1.8 liter
turbodiesel leverbaar. In
principe kennen we deze
motor al uit de Sierra, maar
door verschillende
wijzigingen is de huidige
variant merkbaar krachtig
Standaard wordt namelijk
een intercooler gemonteei
waardoor het maximale
vermogen toeneemt van 75 bij
de Sierra tot 88 pk bij de
Mondeo. Dit maximale
vermogen wordt bereikt bij
4500 tr/min, terwijl het koppel
al bij 2200 tr/min 178 Nm
bedraagt. Verder is er hard
ewerkt om de
eluidsproduktie zoveel
ogelijk terug te dringen. Dit
vooral verkregen door een
^wijzigde ophanging en
aatregelen in de het blok,
derdaad gedraagt de
rbodieselmotor in de
ondeo zich voorbeeldig. Het
ijft natuurlijk vooral bij lage
erentallen hoorbaar dat het
m diesel is, maar het
duidsniveau blijft zei
nnen te perken. Ook
nauwelijks motortri.
in het interieur
>orgegeven dat verhoogd in
daneprijke mate het comfort,
st voorgloeien van de motor
rurt zeer kort, terwijl bij een
arme motor direct gestart
in worden. Om het milieu te
enen heeft de 1.8
rbodiesel een
circulatiesysteem. Constant
ordt een deel van de
tlaatgassen opnieuw voor
srbranding gebruikt,
aardoor een lagere uitstoot
bovengemiddeld en is
merkbaar minder onrustig.
De gedurfde vormgeving van
de koets wordt bij de Coupé
Fiat voortgezet in het
interieur. Het dashboard
bestaat uit vier ronde klokken
opgenomen in een over de
volle breedte aangebrachte
band die in de
carrosseriekleur is
meegespoten. Deze rand loop
ook over de portieren door.
Het driespakige stuurwiel ligt
goed in de hand, maar de
claxon wordt via het
middenkussen te makkelijk
bediend. Alle Nederlandse
een acceleratie van 0 tot 100
km/u in 7,5 seconden. Om alle
krachten zonder problemen
op de weg over te brengen,
heeft de turbo viscodrive op
de voorwielen.
diesel aan de