COUPE FIAT
299,-
FORD MONDEO
-1
AUTO VAN HET JAAR 1994
COMPACTE BMW 3-SERIE
erm
Carrière-
maker
RM
N
Illi
GTS
rm
\l
3
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
IAN
DING
1
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 2 december 1993
in
32
I
net
Tony Vos
■N...
dusiefs
Autotest:
Lees verder
Ford Mondeo CLX
December
in dit nummer
Boekenmaand
pag. 7
pag. 7
o.a.:
1.8 TD Wagon
pag. 3
Duidelijkheid over het
grijze kenteken
el
lit!
ntrum
of als
kwaliteit
in
elektro
heaters
t!
van
Daihatsu Rocky
1994
EREN KLEDING
-Tel. 432031
-Nassau
lags)
MFORT
TILBURG
!1100
tis
>na
Spoordijk 72/76
Tel. 013/422133
DUpé.
uvk op z'n
I
deurs.
if de
el I van
ijs) krij-
op korte
s vier en
rd is het i
c. Jaar, na
m de Scorf
i is de 31
m
luari 1995
ing voor
betalen.
worden
i klein
aan de
s kunnen
>er1993 paginal
Jaargang 5
Nummer 47
Coupé ini
samenwerkii
i, Centro Style
Pininfarina v
volledig de pre
front oogt het r
waardoor een redelijk brede
klep een goede toegang tot de
laadruimte geeft. Natuurlijk
kan de achterbank worden
neergeklapt om nog meer
plaats aan bagage te geven.
BMW wil met deze 316i
driedeurs bewust haar
dit jaar aangevuld met een
Poolse journalist, Wojciech
Sierpowski van het blad
Motor.
Overigens spreekt Fiat zeer
nadrukkelijk over Coupé Fiat
en niet zoals je zou
verwachten Fiat Coupé
De achtersteven is ook
minst opmerkelijk van
indeling.
Lees verder op pagina 3
in het bezit
stelauto die
1992 is
sportautom
L en typeplac
ieder geval
vooraanzi
kenmer'-
kenner zu.
ver~-
in zijn acu
opduikt.
British
programma naar beneden
uitbouwen. Immers na het
verschijnen van de huid’
serie werd het instapt
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Emblemen
Het bekende Tipo-chassis lijkt
voorlopig nog niet voor alle
mogelijkheden gebruikt te
zijn. Ook bij de Coupé werd
deze overbekende
bodemgroep als basis
genomen, terwijl tevens bij de
in voorbereiding zijnde Alfa
Spider hier vanuit is gegaan.
De nieuweling is met een
lengte van 4,25 meter niet
overdreven lang. Het ontwerp
is echter van alle kanten
bezien afwijkend. In de
zijkanten zijn een tweetal
diepe groeven aangebracht
waardoor als het ware
denkbeeldig de letter "Z" op de
flank staat. De groef boven
het voorscherm is ook meteen
de naad waarlangs de
motorkap open gaat. De
portierkruk is in de B-stijl
geïntegreerd. Tussen het
achterwiel en het portier valt
de handtekening van
Voor Ford is het de derde Auto
van het Jaar, na de Escort in
1981 en de Scorpio in 1986. De
35 punten wist de Opel Mondeo is de 31 ste auto die de
net de Renault Twingo titel krijgt toebedeeld. De
i blijven. Deze kleine en verkiezing werd op initiatief
srnieuwende Fransoos van Autovisie in 1963 voor het
eerst gehouden. De jury werd
de Europese markt nog i
in omvang toe. Van autc'~
bijvoorbeeld de Opel Cuuun
Audi Coupé, BMW 3-serie
Coupé, VW Corrado, Toyota
Celica en Mazda MX-3
worden er op ons continent
zo'n 200.000 per jaar afgezet,
een aantal wat volgens
deskundigen zal toenemen tot
250.000 eenheden. Fiat wil
daar met de nieuwe Coupé
een grpantje van meepikken.
Minderwaardig?
De Nederlandse
autoliefhebber heeft
wellicht een beetje een
minderwaardig gevoel.
Alhoewel ons land in het
verleden een aardige
partijtje heeft
meegeblazen in de
autohistorie, lijken we op
dit moment weinig
betekenend. Natuurlijk
hebben we nog de Volvo
400-serie, die niet alleen
in ons land gemaakt
wordt, maar ook hier is
ontwikkeld en ontworpen.
Bij de opvolger zal dat wel
anderszijn. Of Mitsubishi
of Renault zullen daar wel
de hand in krijgen. In
ieder geval zal dan alles
via Volvo Zweden gaan.
Toch mogen we trots zijn
op ons kleine landje, maar
dan op een ander niveau.
Er zijn verschillende
bedrijven die
toeleverancier zijn van de
auto-industrie. Denk
bijvoorbeeld maar eens
aan de Hoogovens en
DSM. Maar ook op
kleinere schaal komen we
opmerkelijke zaken tegen.
Zo was ik onlangs bij
Vermeulen Hollandia in
Oudenbosch, een bedrijf
wat zich al sinds jaar en
dag heeft gespecialiseerd
in schuifdaken. In de
verschillende vestigingen
worden diverse types
daken gemaakt, die zo in
een auto kunnen worden
ingebouwd via een eigen
dealernet. Het gebeurt
steeds vaker dat een
schuif dak niet meer in de
autofabriek, maar
naderhand wordt
ingebouwd. Vooral in
Nederland heeft dat een
groot voordeel in verband
met de BPM. Maar om het
belang van zo'n relatief
klein bedrijf aan te geven:
Op dit moment is iedere
Amerikaanse auto die
wordt voorzien van een
schuifdak uitgerust met
een Hollandia-dak.
Waarom? Dit Nederlandse
bedrijf maakt namelijk
een dak wat door een
tiptoets of met de sleutel
van buitenaf automatisch
sluit. Mocht dit dak echter
weerstand ondervinden
van een lichaamsdeel wat
er doorheen wordt
gestoken, dat stopt het
meteen en gaat weer
open. Deze technologie
wordt in de V.S. vanaf 1
januari bij de wet
verplicht. Kortom, een
goed voorbeeld van hoe
een klein landje groot kan
zijn...
Nice - In Italië is menig
designstudio gevestigd.
Van oudsher zijn namen
als Pinifarina, Giugiaro
e.a. toonaangevend als
het gaat om fraai
vormgegeven auto's.
Waarom hebben de
Italiaanse merken dan
de afgelopen jaren
vrijwel uitsluitend
alledaagse auto's
uitgebracht en niet de
ontwerpers de vrije loop
gelaten. Dat laatste is
echter wel gebeurd bij
de nieuwe Coupé Fiat
die het label van
Pininfarina draagt.
Re. actie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Over het algemeen doen
Duitse autofabrikanten
weinig geheimzinnig over
nieuwe modellen die op
stapel staan. Zo werden ruim
een jaar geleden al foto's
getoond van een zeer defini
tief ogende 3-deurs BMW 316i.
BMW heeft nu zelf de eerste
officiële foto's vrijgegeven. De
nieuwe driedeurs is 4,20 meter
lang en daardoor 23
centimeter korter dan de
sedan, coupé en cabrio. Het
front en onderstel zijn
volledig van de bestaande
modellen overgenomen, maar
daar blijft het dan ook bij. De
portieren zijn langer dan van
de sedan, maar hebben wel
een volledige omlijsting van
de ruiten. De achtersteven
loopt uit in een kort 'kontje'
vergelijkbaar aan de Ford
Escort en Renault 19. Achter
vinden we lichtunits die weer
gering afwijken van de
bestaande versies op de
sedan en coupé. De units zijn
wat hoger en smaller,
Het segment coupés neemt op Pininfarina te lezen, alhoewel
de Europese markt nog steeds de Coupé in nauwe
in omvang toe. Van auto's als samenwerking met de eigen
bijvoorbeeld de Opel Calibra, Centro Style is ontworpen,
verzorgt wel
produktie. Het
front oogt het meest apart.
Onder in de bumper zitten een
aantal openingen die naar
buiten toe steeds smaller
worden. De motorkap mond
uit in een afgeplatte grille met
aan weerszijde de
richtingaanwijzers en
mistlampen. De dubbele
koplampen zijn onder een
dubbele welving aangebracht
uit doorzichtig kunststof. De
auto doet absoluut denken
aan een miniatuur Ferrari en
het zou dan ook niet
verwonderlijk zijn dat menig
Coupé Fiat-rijder bij het
'ortautomerk wat emblemen
latjes gaat halen. In
il is het
zicht zeer
ïrkend. Een beetje
r zal zich niet makkelijk
srgissen als een Coupé Fiat
i zijn achteruitkijkspiegel
eerste vijf genoteerde auto's
zouden stuk voor stuk
overwinnaars zijn geweest
als de concurrentie niet zo
rs. Nummer 6 in het
ie Peugeot 306 met 108
wat BMW voor een 316 vroeg
fors opgetrokken, waardoor
midige 3- een deel van de particuliere
ibedrag BMW-kopers verdween.
Daarnaast speelt natuurlijk
de populariteit van de
duurdere varianten van de
VW Golf op sommige
markten. Hopenlijk lukt het
importeur BMW Nederland de
verkoopprijs rond de f.40.000,=
te houden. BMW start in de 3-
deurs met de 1.6 liter motor
van 102 pk. Er wordt echter
ook al gesproken over
eventueel een 1.8 liter 16-
klepper in een 318is 3-deu
De 316i 3-deurs is vanaf
lente in Nederland
verkrijgbaar. Overigens staat
er nog steeds een nieuwe 3-
serie Touring op stapel en zal
na de zomer van 1994 een
volledige nieuwe 7-serie
verschijnen.
Nog enkele weken en dan
mag de Ford-organisatie een
jaar lang de titel "Auto van het
Jaar" plakken op de nieuwe
Mondeo.
Uit een zeer ruim aanbod
nieuwe auto's koos de 58
leden tellende jury deze
'wereldauto' met maar liefst
290 punten. De Mondeo is niet
alleen een nieuwe auto wat
betreft carrosserie, maar heeft
ook een nieuwe bodemgroep
en een volledig nieuw motor-
programma. Daarnaast is de
Mondeo leverbaar in vele
carrosserie- en
uitvoeringsvarianten en al
deze punten samen zorgden
voor de overwinning. Het was
meteen een van de
spannendste verkiezingen uit
de historie van deze
begerenswaardige titel. Nog
nooit waren er zoveel
kanshebbers.
Een zeer verdiende tweede
plaats is weggelegd voor de
Citroën Xantia die altijd nog
264 punten vergaarde. Mede
door de nieuwe 16-kleps
dieselmotoren kreeg de
Mercedes C-klasse 192
en veroverde de derde
notering met slechts
afstand de nummers
vijf.
Met 185
Corsa i
voor te blijven. Deze kleine en
zeer vernieuwende Fransoos
kreeg 'slechts' 174 punten. De
de conc
hard was. j
rijtje is de1
punten.
Ook de Saab 900 (87 pt) en de
Seat Ibiza (64 pt) bliezen een
nette partij mee. De overige
zeven auto's kregen maar een
handje vol punten
toebedeeld. De Rover 600
scoorde met 33 punten nog r
boven de Honda Accord (28
pt), auto's die een
gemeenschappelijke basis
kennen. De fraaie, maar
totaal niet vernieuwende
Lancia Delta bracht het
samen met de Mitsubishi
Galant nog tot 11 punten,
terwijl de Subaru Impreza wat
onterecht maar 2 punten
kreeg. Zoals voorspeld moet
de Daihatsu Charade het met
een lage notering doen.
Daihatsu kreeg nog 1 punt
voor de moeite. De
hekkesluiter is de Nissan
Serena, die als enige auto
helemaal geen punten kreeg
I punten toebedeeld.
geregistreerd moet bij
ombouw wél BPM gaan
betalen. Ook moet er BPM
worden betaald als een
tot personenauto
teruggebouwde
bestelwagen na 1 juli
1994 wordt verkocht. De
nieuwe eigenaar is
hierbij BPM-plichtig. Als
een bestelauto volgens
huidige normen niet
wordt omgebouwd, is bij
verkoop na 1 juli 1994
geen BPM verschuldigd.
Dat houdt in dat iemand
die nu nog een auto op
grijs kenteken aanschaft,
nog steeds het BPM-
voordeel kan behalen, en
deze auto na enkele jaren
gewoon particulier kan
verkopen.
Dan hebben we nog de
wegenbelasting. Alle
eigenaren van auto's op
rijs kenteken die vanaf 1
luari 1994 niet meer
aan de eisen voldoer
gaan vanaf 1 jam
de wegenbelastir w
personenauto's betalen.
Huidige berijders van
een auto op grijs
kenteken van de zaak
hoeven geen opgave
meer te doen van het
aantal gereden privé-
kilometers, maar krijgen
automatisch een
bijtelling van 20 tot 24
procent. Wordt een
bestelauto volgens
nieuwe normen gereden,
dan veranderd er op dit
punt niets.
Ook de lage
wegenbelasting blijft
bestaan voor auto's die
vanaf 1 januari as. aan de
nieuwe eisen voldoen.
Dan tot slot de vraag of
een particulier na 1
januari as. nog een auto
op grijs kenteken kan
kopen. Het antwoord
hierop is "JA". Voor
sommige mensen zullen
auto's als bijvoorbeeld de
Seat Terra, Renault
Express, Citroen Cl5,
Nissan Q-bic en Opel
Combo interessant
blijven. Deze auto's
zullen allemaal wc
voorzien van een k
tussenschot om c,rr
nieuwe eisen te ku
voldoen. Ook de
particulier betaalt vanaf
1 januari op deze auto's
geen BPM en valt in het
gunstige tarief voor de
wegenbelasting.
Op 16 november werd
de Tweede Kamer de
nieuwe wetgeving op het
grijze kenteken
aangenomen. In deze
wetgeving is ook een
overgangsregeling
opgenomen die loopt tot 1
januari 1995. Wat houdt
de nieuwe wetgeving in
voor de particuliere
gebruiker van een auto
op grijs kenteken?
Voor iemand die nu een
personenauto op grijs
kenteken rijdt, verandert
er niet zo veel. Hij of zij
mag zijn auto gewoon als
bestelauto blijven rijden,
ook al voldoet hij per 1
januari 1994 niet meer
aan de eisen. Vanaf 1
januari 1995 gaat deze
persoon echter wel de
wegenbelasting voor een
personenauto betalen.
Middels een zogenaamd grijs
generaal pardon biedt de jam
overheid de mogelijkheid
aan particulieren om hun
bestelauto te laten
terugbouwen tot
personenauto. De
blindering kan dan
worden verwijderd, de
vlakke laadvloer moet
eruit en de bank moet
weer terug op zijn plaats.
Denk er wel aan dat alle
auto's vanaf 1 januari
1990 moeten zijn uitgerust
met gordels op de
achterbank. Kortom, een
teruggebouwde auto
moet voldoen aan de
eisen die op moment van
aflevering golden.
Normaal moet bij een
dergelijke operatie BPM
betaald worden. Echter
de huidige bezitters van
een auto op grijs
kenteken die voor 1
januari 1993 zijn
geregistreerd (deelT
het kentekenbewijs)
gen tot 1 juli 1994 de
mogelijkheid hun auto
om te bouwen tot
personenwagen en deze
ter keuring bij de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer aan te
bieden. BPM hoeft hierbij
niet te worden
afgedragen. Het is nog
niet helemaal duidelijk of
ook kenteken deel II voor
1 januari 1993 op naam
van de huidige eigenaar
moet staan.
Iemand die i
van een best__
31 december 1!
|M?DN 9448|