COUPE FIAT 299,- FORD MONDEO -1 AUTO VAN HET JAAR 1994 COMPACTE BMW 3-SERIE erm Carrière- maker RM N Illi GTS rm \l 3 Bijlage van: DeTilburgseKoerier IAN DING 1 Oplage: 96.900 ex. Donderdag 2 december 1993 in 32 I net Tony Vos ■N... dusiefs Autotest: Lees verder Ford Mondeo CLX December in dit nummer Boekenmaand pag. 7 pag. 7 o.a.: 1.8 TD Wagon pag. 3 Duidelijkheid over het grijze kenteken el lit! ntrum of als kwaliteit in elektro heaters t! van Daihatsu Rocky 1994 EREN KLEDING -Tel. 432031 -Nassau lags) MFORT TILBURG !1100 tis >na Spoordijk 72/76 Tel. 013/422133 DUpé. uvk op z'n I deurs. if de el I van ijs) krij- op korte s vier en rd is het i c. Jaar, na m de Scorf i is de 31 m luari 1995 ing voor betalen. worden i klein aan de s kunnen >er1993 paginal Jaargang 5 Nummer 47 Coupé ini samenwerkii i, Centro Style Pininfarina v volledig de pre front oogt het r waardoor een redelijk brede klep een goede toegang tot de laadruimte geeft. Natuurlijk kan de achterbank worden neergeklapt om nog meer plaats aan bagage te geven. BMW wil met deze 316i driedeurs bewust haar dit jaar aangevuld met een Poolse journalist, Wojciech Sierpowski van het blad Motor. Overigens spreekt Fiat zeer nadrukkelijk over Coupé Fiat en niet zoals je zou verwachten Fiat Coupé De achtersteven is ook minst opmerkelijk van indeling. Lees verder op pagina 3 in het bezit stelauto die 1992 is sportautom L en typeplac ieder geval vooraanzi kenmer'- kenner zu. ver~- in zijn acu opduikt. British programma naar beneden uitbouwen. Immers na het verschijnen van de huid’ serie werd het instapt De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Emblemen Het bekende Tipo-chassis lijkt voorlopig nog niet voor alle mogelijkheden gebruikt te zijn. Ook bij de Coupé werd deze overbekende bodemgroep als basis genomen, terwijl tevens bij de in voorbereiding zijnde Alfa Spider hier vanuit is gegaan. De nieuweling is met een lengte van 4,25 meter niet overdreven lang. Het ontwerp is echter van alle kanten bezien afwijkend. In de zijkanten zijn een tweetal diepe groeven aangebracht waardoor als het ware denkbeeldig de letter "Z" op de flank staat. De groef boven het voorscherm is ook meteen de naad waarlangs de motorkap open gaat. De portierkruk is in de B-stijl geïntegreerd. Tussen het achterwiel en het portier valt de handtekening van Voor Ford is het de derde Auto van het Jaar, na de Escort in 1981 en de Scorpio in 1986. De 35 punten wist de Opel Mondeo is de 31 ste auto die de net de Renault Twingo titel krijgt toebedeeld. De i blijven. Deze kleine en verkiezing werd op initiatief srnieuwende Fransoos van Autovisie in 1963 voor het eerst gehouden. De jury werd de Europese markt nog i in omvang toe. Van autc'~ bijvoorbeeld de Opel Cuuun Audi Coupé, BMW 3-serie Coupé, VW Corrado, Toyota Celica en Mazda MX-3 worden er op ons continent zo'n 200.000 per jaar afgezet, een aantal wat volgens deskundigen zal toenemen tot 250.000 eenheden. Fiat wil daar met de nieuwe Coupé een grpantje van meepikken. Minderwaardig? De Nederlandse autoliefhebber heeft wellicht een beetje een minderwaardig gevoel. Alhoewel ons land in het verleden een aardige partijtje heeft meegeblazen in de autohistorie, lijken we op dit moment weinig betekenend. Natuurlijk hebben we nog de Volvo 400-serie, die niet alleen in ons land gemaakt wordt, maar ook hier is ontwikkeld en ontworpen. Bij de opvolger zal dat wel anderszijn. Of Mitsubishi of Renault zullen daar wel de hand in krijgen. In ieder geval zal dan alles via Volvo Zweden gaan. Toch mogen we trots zijn op ons kleine landje, maar dan op een ander niveau. Er zijn verschillende bedrijven die toeleverancier zijn van de auto-industrie. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Hoogovens en DSM. Maar ook op kleinere schaal komen we opmerkelijke zaken tegen. Zo was ik onlangs bij Vermeulen Hollandia in Oudenbosch, een bedrijf wat zich al sinds jaar en dag heeft gespecialiseerd in schuifdaken. In de verschillende vestigingen worden diverse types daken gemaakt, die zo in een auto kunnen worden ingebouwd via een eigen dealernet. Het gebeurt steeds vaker dat een schuif dak niet meer in de autofabriek, maar naderhand wordt ingebouwd. Vooral in Nederland heeft dat een groot voordeel in verband met de BPM. Maar om het belang van zo'n relatief klein bedrijf aan te geven: Op dit moment is iedere Amerikaanse auto die wordt voorzien van een schuifdak uitgerust met een Hollandia-dak. Waarom? Dit Nederlandse bedrijf maakt namelijk een dak wat door een tiptoets of met de sleutel van buitenaf automatisch sluit. Mocht dit dak echter weerstand ondervinden van een lichaamsdeel wat er doorheen wordt gestoken, dat stopt het meteen en gaat weer open. Deze technologie wordt in de V.S. vanaf 1 januari bij de wet verplicht. Kortom, een goed voorbeeld van hoe een klein landje groot kan zijn... Nice - In Italië is menig designstudio gevestigd. Van oudsher zijn namen als Pinifarina, Giugiaro e.a. toonaangevend als het gaat om fraai vormgegeven auto's. Waarom hebben de Italiaanse merken dan de afgelopen jaren vrijwel uitsluitend alledaagse auto's uitgebracht en niet de ontwerpers de vrije loop gelaten. Dat laatste is echter wel gebeurd bij de nieuwe Coupé Fiat die het label van Pininfarina draagt. Re. actie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Over het algemeen doen Duitse autofabrikanten weinig geheimzinnig over nieuwe modellen die op stapel staan. Zo werden ruim een jaar geleden al foto's getoond van een zeer defini tief ogende 3-deurs BMW 316i. BMW heeft nu zelf de eerste officiële foto's vrijgegeven. De nieuwe driedeurs is 4,20 meter lang en daardoor 23 centimeter korter dan de sedan, coupé en cabrio. Het front en onderstel zijn volledig van de bestaande modellen overgenomen, maar daar blijft het dan ook bij. De portieren zijn langer dan van de sedan, maar hebben wel een volledige omlijsting van de ruiten. De achtersteven loopt uit in een kort 'kontje' vergelijkbaar aan de Ford Escort en Renault 19. Achter vinden we lichtunits die weer gering afwijken van de bestaande versies op de sedan en coupé. De units zijn wat hoger en smaller, Het segment coupés neemt op Pininfarina te lezen, alhoewel de Europese markt nog steeds de Coupé in nauwe in omvang toe. Van auto's als samenwerking met de eigen bijvoorbeeld de Opel Calibra, Centro Style is ontworpen, verzorgt wel produktie. Het front oogt het meest apart. Onder in de bumper zitten een aantal openingen die naar buiten toe steeds smaller worden. De motorkap mond uit in een afgeplatte grille met aan weerszijde de richtingaanwijzers en mistlampen. De dubbele koplampen zijn onder een dubbele welving aangebracht uit doorzichtig kunststof. De auto doet absoluut denken aan een miniatuur Ferrari en het zou dan ook niet verwonderlijk zijn dat menig Coupé Fiat-rijder bij het 'ortautomerk wat emblemen latjes gaat halen. In il is het zicht zeer ïrkend. Een beetje r zal zich niet makkelijk srgissen als een Coupé Fiat i zijn achteruitkijkspiegel eerste vijf genoteerde auto's zouden stuk voor stuk overwinnaars zijn geweest als de concurrentie niet zo rs. Nummer 6 in het ie Peugeot 306 met 108 wat BMW voor een 316 vroeg fors opgetrokken, waardoor midige 3- een deel van de particuliere ibedrag BMW-kopers verdween. Daarnaast speelt natuurlijk de populariteit van de duurdere varianten van de VW Golf op sommige markten. Hopenlijk lukt het importeur BMW Nederland de verkoopprijs rond de f.40.000,= te houden. BMW start in de 3- deurs met de 1.6 liter motor van 102 pk. Er wordt echter ook al gesproken over eventueel een 1.8 liter 16- klepper in een 318is 3-deu De 316i 3-deurs is vanaf lente in Nederland verkrijgbaar. Overigens staat er nog steeds een nieuwe 3- serie Touring op stapel en zal na de zomer van 1994 een volledige nieuwe 7-serie verschijnen. Nog enkele weken en dan mag de Ford-organisatie een jaar lang de titel "Auto van het Jaar" plakken op de nieuwe Mondeo. Uit een zeer ruim aanbod nieuwe auto's koos de 58 leden tellende jury deze 'wereldauto' met maar liefst 290 punten. De Mondeo is niet alleen een nieuwe auto wat betreft carrosserie, maar heeft ook een nieuwe bodemgroep en een volledig nieuw motor- programma. Daarnaast is de Mondeo leverbaar in vele carrosserie- en uitvoeringsvarianten en al deze punten samen zorgden voor de overwinning. Het was meteen een van de spannendste verkiezingen uit de historie van deze begerenswaardige titel. Nog nooit waren er zoveel kanshebbers. Een zeer verdiende tweede plaats is weggelegd voor de Citroën Xantia die altijd nog 264 punten vergaarde. Mede door de nieuwe 16-kleps dieselmotoren kreeg de Mercedes C-klasse 192 en veroverde de derde notering met slechts afstand de nummers vijf. Met 185 Corsa i voor te blijven. Deze kleine en zeer vernieuwende Fransoos kreeg 'slechts' 174 punten. De de conc hard was. j rijtje is de1 punten. Ook de Saab 900 (87 pt) en de Seat Ibiza (64 pt) bliezen een nette partij mee. De overige zeven auto's kregen maar een handje vol punten toebedeeld. De Rover 600 scoorde met 33 punten nog r boven de Honda Accord (28 pt), auto's die een gemeenschappelijke basis kennen. De fraaie, maar totaal niet vernieuwende Lancia Delta bracht het samen met de Mitsubishi Galant nog tot 11 punten, terwijl de Subaru Impreza wat onterecht maar 2 punten kreeg. Zoals voorspeld moet de Daihatsu Charade het met een lage notering doen. Daihatsu kreeg nog 1 punt voor de moeite. De hekkesluiter is de Nissan Serena, die als enige auto helemaal geen punten kreeg I punten toebedeeld. geregistreerd moet bij ombouw wél BPM gaan betalen. Ook moet er BPM worden betaald als een tot personenauto teruggebouwde bestelwagen na 1 juli 1994 wordt verkocht. De nieuwe eigenaar is hierbij BPM-plichtig. Als een bestelauto volgens huidige normen niet wordt omgebouwd, is bij verkoop na 1 juli 1994 geen BPM verschuldigd. Dat houdt in dat iemand die nu nog een auto op grijs kenteken aanschaft, nog steeds het BPM- voordeel kan behalen, en deze auto na enkele jaren gewoon particulier kan verkopen. Dan hebben we nog de wegenbelasting. Alle eigenaren van auto's op rijs kenteken die vanaf 1 luari 1994 niet meer aan de eisen voldoer gaan vanaf 1 jam de wegenbelastir w personenauto's betalen. Huidige berijders van een auto op grijs kenteken van de zaak hoeven geen opgave meer te doen van het aantal gereden privé- kilometers, maar krijgen automatisch een bijtelling van 20 tot 24 procent. Wordt een bestelauto volgens nieuwe normen gereden, dan veranderd er op dit punt niets. Ook de lage wegenbelasting blijft bestaan voor auto's die vanaf 1 januari as. aan de nieuwe eisen voldoen. Dan tot slot de vraag of een particulier na 1 januari as. nog een auto op grijs kenteken kan kopen. Het antwoord hierop is "JA". Voor sommige mensen zullen auto's als bijvoorbeeld de Seat Terra, Renault Express, Citroen Cl5, Nissan Q-bic en Opel Combo interessant blijven. Deze auto's zullen allemaal wc voorzien van een k tussenschot om c,rr nieuwe eisen te ku voldoen. Ook de particulier betaalt vanaf 1 januari op deze auto's geen BPM en valt in het gunstige tarief voor de wegenbelasting. Op 16 november werd de Tweede Kamer de nieuwe wetgeving op het grijze kenteken aangenomen. In deze wetgeving is ook een overgangsregeling opgenomen die loopt tot 1 januari 1995. Wat houdt de nieuwe wetgeving in voor de particuliere gebruiker van een auto op grijs kenteken? Voor iemand die nu een personenauto op grijs kenteken rijdt, verandert er niet zo veel. Hij of zij mag zijn auto gewoon als bestelauto blijven rijden, ook al voldoet hij per 1 januari 1994 niet meer aan de eisen. Vanaf 1 januari 1995 gaat deze persoon echter wel de wegenbelasting voor een personenauto betalen. Middels een zogenaamd grijs generaal pardon biedt de jam overheid de mogelijkheid aan particulieren om hun bestelauto te laten terugbouwen tot personenauto. De blindering kan dan worden verwijderd, de vlakke laadvloer moet eruit en de bank moet weer terug op zijn plaats. Denk er wel aan dat alle auto's vanaf 1 januari 1990 moeten zijn uitgerust met gordels op de achterbank. Kortom, een teruggebouwde auto moet voldoen aan de eisen die op moment van aflevering golden. Normaal moet bij een dergelijke operatie BPM betaald worden. Echter de huidige bezitters van een auto op grijs kenteken die voor 1 januari 1993 zijn geregistreerd (deelT het kentekenbewijs) gen tot 1 juli 1994 de mogelijkheid hun auto om te bouwen tot personenwagen en deze ter keuring bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer aan te bieden. BPM hoeft hierbij niet te worden afgedragen. Het is nog niet helemaal duidelijk of ook kenteken deel II voor 1 januari 1993 op naam van de huidige eigenaar moet staan. Iemand die i van een best__ 31 december 1! |M?DN 9448|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19