CITROEN ZX BREAK OPEL COMBO 93 Volume-vervoer VEILIGHEIDSPRIJS VOOR FORD MONDEO m OOK ALS "7,- JU MUNT Pincode F 1MPLEET Bijlage van: De Tilburgse Koerier DSTFRIS narkt Overgangs regeling grijs kenteken WIUNT IANDEL| hebt/ el Z f utoMlaa<: Donderdag 25 november 1993 Oplage: 96.900 ex. ienbare 16,25 van worden geopend. )13-362761 ito's rl de zat. 10.00-17.00 'ing lis Tony Vos /oor EN Ier een Lees verder Autotest: in dit nummer KOOP (a contant) Rij-impressie Alfa Romeo 164 Q4 pag.7 /oor i/oor i/oor i/oor i/oor Jaargang 5 Nummer 46 ET GRATIS EMENT 1993 3UM -» 75,- 7,00 25,00 29,50 27,00 27,00 1 kg 25,- 5 kg 99,- tge teld. ■'st zal udge- ik sbreid >er 1993 pagina 2g auto a -‘■rurlijk n tegenstelling tot de ie met een 1.5 liter rordt aangeboden, verkoop niddeling r BMW316i Coupé pag.3 standaard airbag voor de -estuurder en de betaalbare bijrijdersairbag worden als zeer positieve punten genoemd. Ook wat betreft weggedrag scoort de Mondeo hoog. De Ford Escort eindigde op de .enigheid v<m de Combo staat op hetzelfde hoge niveau als bij de Corsa, Astra, Vectra en Calibra. Dat Combo □rzien van verstevigingsbalken in de portieren, automatische delspanners, anti- ikprofielen in de stoelzitting en in hoogte verstelbare 28,00 195,00 6,00 525,00 echtheid! 109,00 6,00 8,75 16,00 2,50 6,50 7,50 1 o.a.: of er WOIu punt- milieu of diefstalbc Haag wordt er ht aan verdient. Ov moet gezegd woi de voorgestelde verplichte beveiliging niet voorkomt dat radio of kostbaarheden uiteen auto worden gestolen... De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Ondanks het feit dat de grijs-kenteken-regeling vanaf 1 januari ingrijpend gaat veranderen, zullen ook in de toekomst van personenauto's afgeleide bestelauto's worden gemaakt. Het zijn vooral de auto's die achter een verhoogde en verbrede laadruimte bezitten, die normaal op grijs kenteken leverbaar blijven. Naast bijvoorbeeld de Citroën C15, Seat Terra, Ford Courier en Renault Express introduceert Opel de nieuwe Combo, die niet als voorheen gebaseerd is op de Kadett/Astra maar duidelijk herkenbaar is als Corsa. Eindelijk daar is ie dan! Er werd al een hele tijd gesproken over een stationcar-uitgave van de Citroen ZX. Dit model zal tegen de zomer aan het Nederlandse leveringsprogramma worden toegevoegd en vervangd de eenvoudige uitvoeringen van de BX Break. De laadruimte van de ZX Break kan met neergeklapte achterbank maximaal worden uitgebrex tot 1580 liter. In totaal is de carrosserie 19,5 centimeter langer worden. Uiteraard is de compacte, meesturende Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: l Advertentie-afdeling j De Tilburgse Koerier 'N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het Engelse blad Autocar Motor heeft de Ford Mondeo de belangrijke Safety Award verleend. Volgens de organisatoren die deze prijs voor de vijfde keer uitdelen, is De s de Mondeo een zeer terechte best winnaar,'een gezinsauto die superieure bescherming biedt dankzij een compleet veiligheidspakket'. Het blad beschrijft de carrosseriestructuur, het tweede plaats: "Wij zijn van mening dat het een ware mijlpaal is dat de in Engeland meest verkochte auto standaard een airbag aan bestuurderszijde biedt", aldus het Britse blad. Ford kreeg van Autocar Motor ook nog een autosport-prijs vanwege de vele successen die het merk dit jaar in vrijwel iedere categorie van de autosport behaalde. De nieuwe Opel Combo kan naar wens met drie motoren srden uitgerust. De benzineversie heeft 1.4 liter inhoud en levert met monopoint brandstofinspuiting een vermogen van 60 pk en een trekkracht van 103 Nm. Daarnaast is er de Combo 1.4 Si die met multipoint injectie en een directe onsteking uit het zelfde blok 82 pk en een koppel van 114 Nm haalt. In een bestelauto als de Combo hoort natuurlijk ook een diesel. In tegenstellii Corsa die diesel wc ID. aartijen. >n uit voorraad. ird en ze baan in ans op een 3 jaar en st ons op. ontwerp van de stoelen en gordels als het beste wat op deze terreinen tot nu toe bereikt is. worden gemaakt. Het spreekt voorzich dat afhankelijk van de motorkeuze verschillende uitrustingsniveau's worden aangeboden. Citroen zal binnen afzienbare tijd het meest complete stationcar-programma hebben. Naast de ZX Break en de XM Break zal eind 1994 of uiterlijk begin 1995 een Xantia Break verschijnen. Citroen bouwt de nieuwe ZX Break in de eigen fabriek, terwijl de Xantia weer bij Heuliez in Cerizay van de band zal gaan rollen. Heuliez bouwt al de BX en XM Break. "De wens van de Tweede Kamer om gebruik door particulieren van auto's op grijs kenteken tegen te gaan, respecteren we. In goed overleg met het ministerie van Financiën zijn we erin geslaagd om tot een alleszins aanvaardbare wetgeving te komen. Met de overgangsregeling zijn we niet erg gelukkig. Het komende halfjaar verwachten we dan ook grote uitvoeringspro blemen", aldus BOVAG en RAI in een reactie op de stemmingen in de Tweede Kamer op 16 november. De autobranche heeft in de afgelopen anderhalf jaar intensief overleg gevoerd met het ministerie van Financiën. Om particulier gebruik van grijze kentekenauto's te ontmoedigen werd gekozen voor aanscherping van technische eisen waaraan auto's moeten voldoen om in aanmerking te blijven komen voor vrijstelling van BPM. Deze nieuwe technische eisen laten de typische bedrijfsauto's ongemoeid. De overgangsregeling die is aangenomen is veel te ingewikkeld. Consumenten krijgen nu nog maar een halfjaar de tijd om hun auto te laten ombouwen zonder naheffing van BPM. Die periode is veel te kort gezien het aantal auto's en de tijd die nodig is om deze regeling goed te communiceren. Dat had minimaal een jaar moeten zijn. "Alleen al de wachttijden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer die de auto 's moeten keuren, maken de regeling tot een wassen neus", aldus BOVAG en RAI. BOVAG en RAI pleitten eerder voor een eenvoudige "ui tst erf construe tie" waarbij het huidige wagenpark op grijs kenteken ongemoeid gelaten zou worden. De Kamer heeft wel wensen van BOVAG en RAI ingewilligd met betrekking tot de termijn voor de invoering van de fiscale bijtelling en de personenauto motorrijtuigenbelasting die nu pas 1 januari 1995 ingaan. achteras gehandhaafd. Net als alle andere ZX-en wordt de Break voorzien van verstevigingsbalken in de portieren. Deze zijn een aanvulling op de stevige kooiconstructie. Gordelspanners zijn ook eén standaard item. Natuurlijk wordt een groot gedeelte van het motorenprogramma in de ZX Break leverbaar. Aan de basis staat de 75 pk 1.4 liter terwijl ook ondermeer de 1.8 zijn plaats in deze nieuwe variant zal vinden. Daarnaast kan er weer de bekende keuze uit de 1.9 diesel en turbodiesel Laadruimte Het feit dat Opel bij de nieuwe Combo is uitgegaan van de Corsa, betekent dat de Combo-rijder hoge verwachtingen mag hebben wat betreft comfort, veilighei en gebruik-., kent zelfs eer optielijst om zoveel moge' gesneden at bieden. Er k< gekozen uit i vergrendeling, e=u *uuaiOI vloerbescherming, stuurbekrachtiging, hoogteverstelling op de koplampen, bagagenet, trekhaak en een speciale dakdrager. Veel elementen zijn uit de Corsa overgenomen zoals de stevige stoelen met stoffen bekleding, vakken in de deuren en het dashboard, een recirculatiesysteem, pollenfilter in de ventilatiekanalen en de centrale display met tijd, buitentemperatuur, datum en veiligheidsgordels. Het schot eventuele de frequentie van achter de stoelen zorgt ervoor de anti-diefstalradio van dat eventueel schuivende Opel. lading weinig kwaad kan De laadruimte heeft een schot doen. ter hoogte van de stoelen, De nieuwe Opel Cc zodat ook na 1 januari naar wens met drie volledig aan de nieuwe grijs- worden uitgerust. I kenteken-normen wordt benzineversie heef voldaan. De laadruimte is met een totaal-volume van 3130 liter (2720 liter volgens VDA- norm) enorm fors. De lengte van de vloer bedraagt 1,81 meter, terwijl de breedte maximaal 1,55 meter en de hoogte 1,26 meter is. Dit betekent dat de Corsa zonde problemen een Euro-pallet kan meenemen. Deze kan aan speciale haken in de vloer worden vergrendeld. De twee achterdeuren kunnen tot een hoek van 90 of 180 graden Veiligheidsgordels, valhelmen, koplampen en achterlichten met een E- of NL-keurmerk, emissie normen, gordels achterin, dat zijn maar enkele eisen die aan onze huidig0 auto's worden gestel Maar in de toekomst dit lijstje nog wel uitc breid worden met bijvoorbeeld verstevigingsbalken in de portieren, één of twee airbags, een derde remlicht etc. Veel van deze zaken worden onder het kopje 'veiligheid' gebracht. Inderdaad is de automobilist gebaat bij dit soort items. Aan de andere kant krijgt de bestuurder van een auto steeds meer het idee dat er niets meer fout kan gaan. De nieuwste ver plichting die nu weer op stapel staat heeft te maken met het werk politie en verzekeringsmaatschap pijen. Om het aantal autodiefstallen flink in te dammen wordt erover gedacht vanaf 1996 een diefstalbeveiliging met pincode verplicht te stellen in alle nieuwe auto's. De Duitse industrie heeft hier het voortouw genomen. Als de contactsleutel uit de au*o wordt genomen, schakelt de beveiliging meteen in. Ontsteking en brandstof toevoer worden direct verbroken. Wie daarna de auto weer wil starten moet eerst op een paneel met cijfertoetsen een pincode indrukken voordat de motor weer in gang kan worden gebracht. Als deze voorziening op alle aut~ wordt aangebracht, zal dc prijs per auto zo'n f.400,= hoger worden. De lachende derde is natuurlijk weer de overheid die over dit bedrag weer de volle mep BTW en BPM vangt. Want er nu nieuwe eisen orden gesteld op het 1 van veiligheid, suof 'beveiliging in Den ordt er het meeste Jent. Overigens .egd worden dat ngestelde In het segment van de Combo werden vorig jaar maar liefst 372.000 eenheden verkocht. Het zijn bij uitstek multi functionele voertuigen voor zelfstandigen, vaklieden, kleine bedrijven en grotere bedrijven met een vloot auto's. Naast traditionele eisen als lage gebruikskosten, veel laadruimte en een hoog laadvermogen gaan ook steeds meer zaken als comfort, veiligheid en vormgeving een rol spelen. Katalysator De benzine-motoren hebben uiteraard een geregelde driewegkatalysator, terwijl de diesel wordt uitgerust met een oxydatiekatalysator. Alle drie de motoren drijven de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfbak. Door de goede prestaties komt de Combo vlot met het moderne verkeer mee. De 1.4i haalt een top van 143 km/u en trekt in 18,5 seconden van 0 tot 100 km/u. De Si brengt het tot 160 km/u en heeft voor het sprintje 14 seconden nodig. De diesel brengt het tot 142 kilometers en sprint in 20 seconden vanuit stilstand tot de 100 km/u. Alle motorvarianten hebben een toegestaan laadvermogen van 500 kg. Technisch gezien kunnen de benzinevarianten 650 kg torsen en de diesel 610 kg. De diesel is op aanvraag leverbaar met een laadvermogen van 795 kg, waarin uiteraard het gewicht van de bestuurder is inbegrepen. De wielophanging is aan de specifieke gebruikseisen van een bestelauto aangepast. Voor vinden we de McPherson veerpoten van de Corsa, terwijl achter een compacte constructie met semi- elliptische bladveren en polyurethaan einddempers wordt gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de Combo leeg en bij een zware belading zich goed blijft gedragen. Door de compacte bouw van de achteras is de vloer volledig vlak en de tildrempel laag. De prijzen van de Combo starten bij f. 17.013,= (f. 19.990,=) voor de 1.4i. De 1.4 Si kost f.l7.621,= (f.20.705,=) en de diesel f.18.698,= (f.21.970,=). De prijzen zijn exclusief BTW, tussen haakjes inclusief BTW. heeft de dieselmotor in de Combo een inhoud van 1.7 Kunststof bak Hter en levert een vermogen Aan de buitenkant sluit het van 60 Pk-Deze krachtbron, dak van de laadruimte en de ontstaan uit een bestuurderscabine met een samenwerking tussen Opel kunststof bak aërodynamisch en het Japanse Isuzu, is goed op elkaar aan. Aan de voor een koppel van 108 Nm. binnenkant biedt deze bak extra laadmogelijkheden. Hierdoor kunnen zeer lange voorwerpen volledig in de auto vervoerd worden. Het speciale dakrek kan tot 100 kg worden belast. De veiligheid v< stzel bij Calibra. betekent dat de Co standaard is voor~: .jingsl --- sjn, autc reft comfort, veiligheid gordelspanners, an uiksgemak. De Combo duikprofielen in de sn interessante i de klant een igelijk op maat i auto te kunnen can worden zaken als centrale irirr een kunststof

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27