INTERVIEW J-W. H. ANDRÉ DE LA PORTE Breder werken dan alleen auto’s in Nederland ETER Holland Village "Huis ten Bosch" Nederland door een Japanse bril len. Garantie rijopleiding 21ste editie van de Pirelli kalender ;NS e r e J, B.V. II - I er 1993 pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 18 november 1993 - pagina 9 JETILBURGSE KOERIER deze 284^- ■wijl u wacht, .O praak hoeft te 5.000. 6.500,- ïlfst izo'n 2.000,- jer over .040- ragen hap aan orgen dat Je moet 4 OPZAND >ogt 13 4166-1553 «it voor een g >90 s ƒ308,- s 304,- ƒ289,- atalysator) )88 iet deze auto. 5189 olide. optreder mar"’ ambuv. zelfs1 - Op Ge i in het p kanaal de Leei vanl leeu palmbomen, stuk strand de van het hoofa afleiden. jnen de ^at rij- T moeten tten Camp In Neder merken potentie ’anwezig is. En t bijvoorbeeld niet de i kentekens vervangen i Nederlandse gele larom zou DAF niet “oische .-UITLATEN liger kan het tlaat (inclusief 1 incl. B.T.W.: Nagasaki - Na een etmaal in vliegtuig, vertrekhallen en bussen te hebben doorgebracht kan de in zuidelijk Japan gelegen plaats Nagasaki worden bereikt, een stad waarmee Nederland zowel in verleden als het heden is verbonden. In het I jaar 1600 legde het schip 'de Liefde' voor het eerst aan in de directe omgeving. Ruim twee eeuwen was Nederland samen met China het enige land wat met Japan handel mocht drijven. Vorig jaar werd het attractiepark Huis ten Bosch geopend, een uniek stukje Nederland door Japanse ogen gezien. 3 zijn Herhaaldelijk verschijnen de ging er een rijschool in laatste tijd berichten dat rij- Groningen failliet en liet ig moeten tientallen leerlingen achter s dat ten die reeds cursusgeld vooraf issementen. hadden voldaan, zodat zij js bericht dat financieel -vooral voor jongeren ernstig- gedupeerd zijn. Toch zou dit niet nodig zijn geweest. schokdempers 256,- fabriek. De nauwe contacten die we hebben met de fabrieken zijn zelfs zeer persoonlijk." BMW. De meeste van merken zijn we in de tussentijd kwijt geraakt. We wilden destijds Hart Nibbrig en Greeve (HNG) en Nissan wat meer scheiden, wat uiteindelijk leidde tot een zelfstandige fabrieksvestiging. Audi ging in de jaren zeventig samen met Volkswagen en verdween zodoende naar VW-importeur Pon. Ons BMW-importschap werd ook door de fabriek overgenomen. In 1974 kwamen we in contact met Mitsubishi. We hadden net ons importschap van Audi verloren, beschikten over een prima bedrijf en een goed dealemet, maar hadden geen merk. Het contact met Mitsubishi bestond al enige tijd, vanwege de regelmatige bezoeken aan Japan. Vrij snel na de start van het merk in 1975 lanceerde Mitsubishi de Lancer, Galant en eerste generatie Colt. In het eerste volle verkoop jaar werden er in Nederland bijna drieeneenhalfduizend eenheden verkocht wat snel toenam tot 10.000 stuks." Hart Nibbrig en Greeve beperkte zich niet alleen tot Japanse merken. Zo werd in 1982 het Spaanse Seat aan de merkenflora toegevoegd. Het was een Europese auto met nieuwe mogelijkheden. Het Seat-importbedrijf werd Nibhart Car gedoopt. Na overname van de Seat- fabrieken door Volkswa werd ook het importschc de Nederlandse VW- importeur verkocht. laatste tijd berichte scholen hun opleidinc slaken. Niet zelden is i gevolge van failliss Ook werd onlangs e. er zelfs een rijschool was die gebruik maakte van gestolen voertuigen. Eveneens werd afgelopen zomer nog gewag gemaakt van vervalste rijvaardigheidsbewijzen en theoriecertificaten. De rijopleiders zijn derhalve regelmatig negatief in het nieuws. Hart Nibbrig en Greeve startte in 1924 met de import van het Italiaanse merk Lancia. Maar daar bleef het niet bij. Door de jaren heen passeerden onder meer BMW, Audi, DKW, BSA, JAWA en CZ. Ook werd deze inmiddels tot de Abemy Group uitgegroeide importeur een van de eerste vertegenwoordigers van een Japans automerk in de jaren zestig. We spraken met dhr. J-W. H. André de la Porie de huidige president. i op deze manier ben je zeker van je importcontract. Ook het financiële plaatje speelt hierbij een rol. Een goede importeur levert voor de fabriek veel toegevoegde waarde. Ook moet er een feedback onstaan van klant naar dealer, van dealer naar importeur en terug naar de tpagne Ierland zijn nogal wat m te koop zo dat het tieel voor een nieuw Alhoewel de omgeving van Nagasaki wat betreft natuur en klimaat vergelijkbaar is met die van het gebied rond de Middellandse Zee, was er helemaal geen sprake van toerisme. Sterker nog, het was er zo slecht gesteld met de werkgelegenheid dat veel mensen wegtrokken naar de grote steden. Door de aanleg van een familiepark kon zowel de werkeloosheid in het omliggende gebied worden verkleind als ook het toerisme worden ontwikkeld. •op Koningin Wat is er zoal in het park Huis ten Bosch te zien. Allereerst natuurlijk het gebouw waar het geheel zijn naam aan te danken heeft. De woning van onze huidige koningin steen voor steen nagebouwd en ingericht als museufn waar menig reproductie van beroemde Nederlandse schilderijen te bewonderen is, alsmede het werk van Janneke Brinkman. De tuinen zowel aan voor- als achterzijde zijn rijkelijk voorzien van fonteinen, prieelen en keurig geschoren ®en aanta heggetjes. Via het statige geurig uit Hotel Den Haag voert de tocht filter dez door het park de bezoeker naar de haven met onder meer de zeevismarkt, een veilinggebouw en een aantal als winkeltjes uitgevoerde huisjes die je zo in het oude Scheveningen zou plaatsen. Een keurige kopie van het schip 'de Liefde' ligt prominent aangemeerd en dient 's avonds als decor voor de uitvoering van een opera. De firma werd aanvankelijk gesticht door de heer Hart Nibbrig en de heer Greeve. De stiefzoon van dhr. Greeve was de eerste André de la Porte die in het bedrijf kwam. De huidige directeur is de tweede generatie. André de la Porte legde in de jaren zestig contacten met Japan uit eigen initiatief. Twee jaar later in 1966, werd definitief het importcontract met Nissan afgesloten voor de personenauto's en bedrijfswagens onder de merknaam Datsun. maar dat is het in Nederlandse ogen niet. Waarom rijden de taxi's en bussen bijvoorbeeld aan de linker kant van de weg, je dragen de politiewagens het ag in opschrift 'patrol', terwijl er e wel een echte 'brandweer wagen aam t waarom bijl ar Japanse k«> i met door echte I Dok platen. Waaroi eens wat typist Nederlandse vervoermiddelen ter beschikking kunnen stellen en zouden de op moderne Japanse chassis gebouwde 'oldtimers' niet door echte exemplaren worden vervangen. De Japanners echter nog niet klaar met c park. Er liggen uitbreidingsplannen klaar die in 1995 en 1998 gerealiseerd moeten zijn. Toch moet worden betwijfeld of op korte terijn het aantal woonhuizen drastisch moet worden uitgebreid. Ook staan er nog wat Nederlandse gebouwen op de verlanglijst, zoals het volledige Amsterdamse Centraal Station echter dan gedeeltelijk uitgevoerd als hotel om het huidige aantal van 874 kamers te kunnen uitbreiden. Sinds april 1991 opereert, zij het in eerste instantie op bescheiden schaal teneinde voldoende financiële reserves te kunnen opbouwen, de Stichting Aban Garantiefonds, vergelijkbaar De werkelijke slachtoffers zijn met de Stichting echter de leerlingen. Onlangs Garantiefonds Reizen van de In oktober 1988 werd het startsein gegeven. In nog geen vier jaar kwam een uniek parlctot stand met een oppervlak van 152 hectare met kanalen en grachten met een totale lengte van zes kilometer. Alles in het park is nieuw, er liggen geen peuken, propjes papier of bladeren Cf de straten, grafity, daar heeft men nog nooit van gehoord en je hoeft er ook niet bang voor te zijn dat je fiets wordt gestolen, kortom, Huis ten Bosch is een soort van ideaalbeeld van Nederland, bovendien gelegen in een aantrekkelijke heuvelachtige omgeving. De aanleg van Huis is detail voor volgens plan Niet alleer honderddi miljoem trekken. merk klein is. Toch zijn er nog steeds merken die niet bij ons worden verkocht Op de Chinese markt zijn er maar liefst 93 merken waarvan er wellicht 2 tot 3 interessant zijn Abimex vbor Europa volgens André de ,,v„„ la Porte. "Wil je als importeur het aantal merken uitbreiden dan moet je de wereld goed in de gaten houden. Zo kwamen we al in 1983 in contact met Yue Loong in Taiwan. Op dat moment werd er nog helemaal niet aan export gedacht, er werden immers Nissan-modellen in licentie vervaardigd. Toen het merk echter met een eigen model kwam, werden de contacten weer opgepakt. De fabriek zelf heeft echter besloten de export naar Europa weer te stoppen. Ze waren te snel van stapel gelopen. Als importeur calculeer je zoiets nooit in. Je hebt immers een lange voorbereidingstijd en je kijkt alleen naar resultaten op de lange termijn." Bij het verkrijgen van een nieuw importschap hoort ook het het aanstellen van dealers, merk. "we 2oeken jn principe naar exclusiviteit. Eventueel kan een holding meerdere dealerschappen hebber ondergebracht in gesch^,^,, showrooms. Voor een nieuw merk wordt een aparte wervingscampagne gehouden door de Abemy Group." 'Wie zaken doet met een Japanse en Koreaanse autofabrikant moet zor de relatie goed blijft. J« meer zijn dan een doorgeefluik. Alleen i »n je zeker v rtract. zo op L rapark rond ANVR. Deze "STAG" is een initiatief van de Algemene Bond van Auto- en motorrijschoolondernemers Nederland, de onafhankelijke organisatie van rijopleiders. Gelet op hef bovenstaande blijken de "STAG" en de "STAG-rijscholen" te voorzien in een behoefte van de consument omdat de belangen van die consument bij de deze rijscholen meer dan gewaarborgd zijn. In het verleden was het behalen van het rijbewijs een "open eind"-regeling. Men wist wel wanneer men met het nemen van rijles begon, maar niet wanneer men voor de eerste keer examen deed. Passend in de huidige tijdgeest wil de toekomstige automobilist weten waar hij of zij aan toe is. Dit heeft tot gevolg dat steeds meer -een doek of een rijscholen zogenaamde de aandacht niet "rijlespakketten" aan de fdonderwerp leerlingen aanbieden die bij vooruitbetaling moeten worden voldaan. De "STAG" garandeert dat de vooruitbetaalde gelden bij de reeds 75 bij deze stichting aangesloten rijscholen veilig zijn, zodat de consument geen financiële schade zal leiden indien onverhoopt de rijschool -om welke reden dan ook- zijn verplichtingen niet nakomt. Het is echter wel noodzakelijk dat de leerling naar de "STAG"-lesovereenkomst vraagt met het daarbij behorende garantiecertificaat. Voor meer informatie: Secretariaat ABAN, tel. I 466487. Je valt van de ene in de andere verbazing als het eersteklas hotel Europe wel erg veel overeenkomsten blijkt te vertonen met het Amsterdamse l'Europe en je een paar passen verder oog i oog staat met de Utrechtse domtoren. Vanwege het drukke vliegverkeer is het geheel enkele meters lager uitgevallen, maar dat valt m-‘ het blote oog niet te zien. Ooi niet zichtbaar is de moderne lift die de bezoekers naar een hoogte van 80 meter brengt voor een prachtig uitzicht. De typische terrassen langs de grachten van Utrecht ontbreken ook niet. Even verbazingwekkend is de rij Amsterdamse grachtenpanden, waarvan bij rrrrntal de voorgevel t het lood staat. Achter deze gevels bevindt zich Hotel Amsterdam. Meteen erachter vinden we het volgende geweldige staaltje van Japanse kopieerkunst, het stadhuis van Gouda. Korea Het land van de nieuwe mogelijkheden werd Korea. "Vanwege de link tussen Mitsubishi en Hyundai kwamen we met de Koreanen in contact. We hadden intussen een behoorlijke ervaring opgebouwd met de introductie van volledig nieuwe merken op de Nederlandse markt. De basis voor import en distributie zijn in principe voor ieder merk gelijk, alleen moet de strategie van verkoop en marketing op het merk en de afkomst worden aangepast. Mitsubishi begon in de jaren tachtig met de upgrading van haar modellenprogramma, terwijl juist Hyundai ook in de toekomst de onderkant van de markt wil blijven bedienen. Toch breidt Hyundai haar programma sterk naar boven uit", aldus André de la Porte. De manier van aanpakken is in principe bij ieder nieuw merk gelijk. Hoe luidt de strategie bij aanvang? 'We proberen te starten met een 3- jarenplan. We beginnen uiteraard met de opbouw van onder meer een dealemet, naamsbekendheid etc. Daarna komt de fase van L settelen van het nieuwe me In deze tijd moet het koperspubliek de naam kennen. Daarna volgt pas de tijd dat je volop kunt gaan verkopen. Bij Hyundai heeft dat hele proces zo'n negen jaar geduurd en dat was langer dan voorzien. Het merk had veel feedback nodig, voordat de produkten werden geaccepteerd door de markt. De Nederlandse markt is bij uitstek geschikt voor het lanceren van nieuwe merken door de kritische consumenten en het feit dat we een prijstechnische markt zijn. De eerste ingang tot de markt is dan ook de prijs." Landgenoten Maar of je nu naar de waterpoort uit Sneek, het Amsterdamse Scheepvaartmuseum, de Haagsche Passage of de molens uit kinderdijk zoekt, ze zijn er allemaal te vinden, zonder overigens het kasteel Nijenrode te vergeten. Over de kleinste details is nagedacht. Alle straati zijn in het Nederlands Japans aangegeven, iu vele winkeltjes -dc park immers een groot van de inkomsten uit zijn ook vele Hollands opschriften te vinden, terwijl een kleine honderd Nederlanders aan het park een 'echt' karakter meegeven. Landgenoten zorgen er voor muzikale en folkloristische t.-dens, laten op de vele irtkpleinen oude ibachten zien of maken tfs juwelen. de televisies in de hotels park is een volledig al ingeruimd voor Loeki euw, die in het wapen van het park de koninklijke leeuwen heeft vervangen. En wat te denken van de 'tourist- information' die natuurlijk de naam en het logo van de VW draagt. Alles lijkt perfect. •an Huis ten Bosch >r detail keurig inning uitgevoerd, m moet het park vele iuizenden tot ren bezoekers per jaar ncxxen, ook moeten er binnen een paar jaar zo'n 10.000 mensen wonen. In de wijk die Wassenaar wordt genoemd, maar die eigenlijk meer op een bebouwde versie van Broek in Waterland lijkt, staan echter de meeste huizen nog leeg. Het feit dat de huizen er prachtig uit zien en het motorjacht voor de deur kan worden afgemeerd zijn in de huidige periode van recessie voor de Japanse kopers niet genoeg om voor de terwijl hij ook verschillende videoclips registreerde van onder meer Madonna, Michael Jackson en Chris Isaak. De Pirelli kalender wordt in een oplage van slechts 250 stuks in Nederlc kado gegeven aan relaties beroemdheden. De Pirelli kalender is dus niet te kooi Alhoewel de kalender in klasse en traditie natuurlijk aansluit bij het bandenmei Pirelli, is er in de fotografie helemaal niets terug te vinden van het produkt wa het bij het bedrijf allemaal draait. Door de exclusivitei staat deze kalender bekent als het enige bloot wat in e directiekamer te vinden is. 1994 editie laat uistluitend vrouwelijk schoon zien, waarbij elementen als optrekjes veile tonnen tot meer dan een miljoen neer te tellen. Op dit moment blijft eigenlijk alleen de functie als attractiepark over. "Vanuit een goede relatie bouw je iets op, al is er duidelijk verschil tussen de Koreanen en Japanners. Koreanen hebben een agressievere manier van aanpakken, zijn hard en zijn meer korte-termijn-denkers. Wel nemen Koreanen heel makkelijk vreemde culturen over. Als je hun loyaliteit hebt, werk je net zo prettig met Koreanen als met Japanners. Japanners denken meer aan de langere termijn en denken dan ook meer aan de groei en opbouw van een relatie." Het Poolse merk FSO wordt door dochteronderneming Abimex in Ridderkerk geïmporteerd. André de la Porie: "Door de ontwikkelen in Polen is het met FSO niet helemaal gegaan als verwacht. Toch hebben we nu goede vooruitzichten door de samenwerking met General Motors. Het merk blijft zelfstandig bestaan. Abimex zal na Nederland en Engeland ook in andere landen de >en import gaan opzetten. We :heiden denken ook duidelijk met de fabriek mee. Een voorbeeld daar van is het injectiesysteem wat in Nederland is ontwikkeld voor de FSO Prima en ook door Nederlandse toeleveranciers wordt aangeleverd." "In de toekomst zal de rol van een importeur gedeeltelijk veranderen. De belangrijkste functie is het tevreden houden van de klanten en een link zijn tussen de klant en de fabriek. Maar ook het milieu en zaken als recycling behoren tot de aandachtsgebieden van de importeur. En voor de Abemy Group geldt dat we breder willen werken dan alleen auto's in Nederland. Mitsubishi André de la Porte: "Op dat moment vertegenwoordigden we al de merken BMW (Alimpo), Audi/NSU en verschillende merken motorfietsen waaronder Molens De huidige president van het Nagasaki Holland Village kwam in 1979 voor het eerst in Nederland en kwam zo op het idee om een theme Nederland te bouwen, vanwege de historische binding van dit gebied met ons land. In 1983 werd het Holland Village geopend met onder andere natuurgetrouw gekopieerde huizen en winkeltjes uit Hoorn en Willemstad. Zelfs een tweetal oer-Hollandse molens ontbreken niet. Vanuit dit inmiddels tien jaar oude Holland Village ontstond het idee voor een veel omvangrijker plan, een tweede, maar veel groter Nederlands park. Huis ten Bosch. tnamen is en in de laar moet het Hij is er weer, de nieuwste ■ot deel editie van de beroemde Pirelli t halen- kalender. Op vrijdag 12 ise november jl. werd deze felgebeerde jaarlijkse uitgave gepresenteerd onder de rook van het Zandvoortse circuit in het bijzijn van art director Derek Forsyth die al de eerste serie tussen 1964 en 1974 produceerde. De 1994 kalender draagt de titel "In Praise of Women" en is gefotografeerd in het Caraibisch gebied. Vier topmodellen werden hiervoor uitgekozen: Cindy Crawford, Helena Christensen, Kate Moss en Karen Alexander. Fotograaf Herb Ritts is bekend van zijn boek Notorious waarin hij vrijwel alle Amerikaanse supersterren vastlegde. GO-CH?.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 29