INTERVIEW J-W. H. ANDRÉ DE LA PORTE
Breder werken dan alleen
auto’s in Nederland
ETER
Holland Village "Huis ten Bosch"
Nederland door
een Japanse bril
len.
Garantie rijopleiding
21ste editie van de Pirelli kalender
;NS
e
r
e
J,
B.V.
II
-
I
er 1993 pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 november 1993 - pagina 9
JETILBURGSE KOERIER
deze
284^-
■wijl u wacht, .O
praak hoeft te
5.000.
6.500,-
ïlfst
izo'n
2.000,-
jer over
.040-
ragen
hap aan
orgen dat
Je moet
4 OPZAND
>ogt 13
4166-1553
«it voor een
g
>90
s ƒ308,-
s 304,-
ƒ289,-
atalysator)
)88
iet deze auto.
5189
olide.
optreder
mar"’
ambuv.
zelfs1 -
Op Ge i
in het p
kanaal
de Leei
vanl
leeu
palmbomen,
stuk strand de
van het hoofa
afleiden.
jnen de
^at rij-
T moeten
tten
Camp
In Neder
merken
potentie
’anwezig is. En
t bijvoorbeeld niet de
i kentekens vervangen
i Nederlandse gele
larom zou DAF niet
“oische
.-UITLATEN
liger kan het
tlaat (inclusief
1 incl. B.T.W.:
Nagasaki - Na een etmaal in vliegtuig,
vertrekhallen en bussen te hebben doorgebracht
kan de in zuidelijk Japan gelegen plaats Nagasaki
worden bereikt, een stad waarmee Nederland
zowel in verleden als het heden is verbonden. In het
I jaar 1600 legde het schip 'de Liefde' voor het eerst
aan in de directe omgeving. Ruim twee eeuwen
was Nederland samen met China het enige land
wat met Japan handel mocht drijven. Vorig jaar
werd het attractiepark Huis ten Bosch geopend, een
uniek stukje Nederland door Japanse ogen gezien.
3 zijn Herhaaldelijk verschijnen de ging er een rijschool in
laatste tijd berichten dat rij- Groningen failliet en liet
ig moeten tientallen leerlingen achter
s dat ten die reeds cursusgeld vooraf
issementen. hadden voldaan, zodat zij
js bericht dat financieel -vooral voor
jongeren ernstig- gedupeerd
zijn. Toch zou dit niet nodig
zijn geweest.
schokdempers
256,-
fabriek. De nauwe contacten
die we hebben met de
fabrieken zijn zelfs zeer
persoonlijk."
BMW. De meeste van
merken zijn we in de
tussentijd kwijt geraakt. We
wilden destijds Hart Nibbrig
en Greeve (HNG) en Nissan
wat meer scheiden, wat
uiteindelijk leidde tot een
zelfstandige
fabrieksvestiging. Audi ging
in de jaren zeventig samen
met Volkswagen en verdween
zodoende naar VW-importeur
Pon. Ons BMW-importschap
werd ook door de fabriek
overgenomen. In 1974
kwamen we in contact met
Mitsubishi. We hadden net
ons importschap van Audi
verloren, beschikten over een
prima bedrijf en een goed
dealemet, maar hadden geen
merk. Het contact met
Mitsubishi bestond al enige
tijd, vanwege de regelmatige
bezoeken aan Japan. Vrij snel
na de start van het merk in
1975 lanceerde Mitsubishi de
Lancer, Galant en eerste
generatie Colt. In het eerste
volle verkoop jaar werden er
in Nederland bijna
drieeneenhalfduizend
eenheden verkocht wat snel
toenam tot 10.000 stuks."
Hart Nibbrig en Greeve
beperkte zich niet alleen tot
Japanse merken. Zo werd in
1982 het Spaanse Seat aan de
merkenflora toegevoegd. Het
was een Europese auto met
nieuwe mogelijkheden. Het
Seat-importbedrijf werd
Nibhart Car gedoopt. Na
overname van de Seat-
fabrieken door Volkswa
werd ook het importschc
de Nederlandse VW-
importeur verkocht.
laatste tijd berichte
scholen hun opleidinc
slaken. Niet zelden is i
gevolge van failliss
Ook werd onlangs e.
er zelfs een rijschool was die
gebruik maakte van gestolen
voertuigen. Eveneens werd
afgelopen zomer nog gewag
gemaakt van vervalste
rijvaardigheidsbewijzen en
theoriecertificaten. De
rijopleiders zijn derhalve
regelmatig negatief in het
nieuws.
Hart Nibbrig en Greeve startte in 1924 met de
import van het Italiaanse merk Lancia. Maar daar
bleef het niet bij. Door de jaren heen passeerden
onder meer BMW, Audi, DKW, BSA, JAWA en CZ.
Ook werd deze inmiddels tot de Abemy Group
uitgegroeide importeur een van de eerste
vertegenwoordigers van een Japans automerk in de
jaren zestig. We spraken met dhr. J-W. H. André de
la Porie de huidige president.
i op deze
manier ben je zeker van je
importcontract. Ook het
financiële plaatje speelt
hierbij een rol. Een goede
importeur levert voor de
fabriek veel toegevoegde
waarde. Ook moet er een
feedback onstaan van klant
naar dealer, van dealer naar
importeur en terug naar de
tpagne
Ierland zijn nogal wat
m te koop zo dat het
tieel voor een nieuw
Alhoewel de omgeving van
Nagasaki wat betreft natuur
en klimaat vergelijkbaar is
met die van het gebied rond
de Middellandse Zee, was er
helemaal geen sprake van
toerisme. Sterker nog, het was
er zo slecht gesteld met de
werkgelegenheid dat veel
mensen wegtrokken naar de
grote steden. Door de aanleg
van een familiepark kon
zowel de werkeloosheid in het
omliggende gebied worden
verkleind als ook het toerisme
worden ontwikkeld.
•op Koningin
Wat is er zoal in het park Huis
ten Bosch te zien. Allereerst
natuurlijk het gebouw waar
het geheel zijn naam aan te
danken heeft. De woning van
onze huidige koningin steen
voor steen nagebouwd en
ingericht als museufn waar
menig reproductie van
beroemde Nederlandse
schilderijen te bewonderen is,
alsmede het werk van
Janneke Brinkman. De tuinen
zowel aan voor- als
achterzijde zijn rijkelijk
voorzien van fonteinen,
prieelen en keurig geschoren ®en aanta
heggetjes. Via het statige geurig uit
Hotel Den Haag voert de tocht filter dez
door het park de bezoeker
naar de haven met onder
meer de zeevismarkt, een
veilinggebouw en een aantal
als winkeltjes uitgevoerde
huisjes die je zo in het oude
Scheveningen zou plaatsen.
Een keurige kopie van het
schip 'de Liefde' ligt
prominent aangemeerd en
dient 's avonds als decor voor
de uitvoering van een opera.
De firma werd aanvankelijk
gesticht door de heer Hart
Nibbrig en de heer Greeve. De
stiefzoon van dhr. Greeve was
de eerste André de la Porte
die in het bedrijf kwam. De
huidige directeur is de
tweede generatie. André de la
Porte legde in de jaren zestig
contacten met Japan uit eigen
initiatief. Twee jaar later in
1966, werd definitief het
importcontract met Nissan
afgesloten voor de
personenauto's en
bedrijfswagens onder de
merknaam Datsun.
maar dat is het in
Nederlandse ogen niet.
Waarom rijden de taxi's en
bussen bijvoorbeeld aan de
linker kant van de weg,
je dragen de politiewagens het
ag in opschrift 'patrol', terwijl er
e wel een echte 'brandweer
wagen aam
t waarom bijl
ar Japanse k«>
i met door echte I
Dok platen. Waaroi
eens wat typist
Nederlandse
vervoermiddelen ter
beschikking kunnen stellen
en zouden de op moderne
Japanse chassis gebouwde
'oldtimers' niet door echte
exemplaren worden
vervangen. De Japanners
echter nog niet klaar met c
park. Er liggen
uitbreidingsplannen klaar die
in 1995 en 1998 gerealiseerd
moeten zijn. Toch moet
worden betwijfeld of op
korte terijn het aantal
woonhuizen drastisch moet
worden uitgebreid. Ook staan
er nog wat Nederlandse
gebouwen op de verlanglijst,
zoals het volledige
Amsterdamse Centraal
Station echter dan
gedeeltelijk uitgevoerd als
hotel om het huidige aantal
van 874 kamers te kunnen
uitbreiden.
Sinds april 1991 opereert, zij
het in eerste instantie op
bescheiden schaal teneinde
voldoende financiële reserves
te kunnen opbouwen, de
Stichting Aban
Garantiefonds, vergelijkbaar
De werkelijke slachtoffers zijn met de Stichting
echter de leerlingen. Onlangs Garantiefonds Reizen van de
In oktober 1988 werd het
startsein gegeven. In nog
geen vier jaar kwam een
uniek parlctot stand met een
oppervlak van 152 hectare
met kanalen en grachten met
een totale lengte van zes
kilometer. Alles in het park is
nieuw, er liggen geen peuken,
propjes papier of bladeren Cf
de straten, grafity, daar heeft
men nog nooit van gehoord en
je hoeft er ook niet bang voor
te zijn dat je fiets wordt
gestolen, kortom, Huis ten
Bosch is een soort van
ideaalbeeld van Nederland,
bovendien gelegen in een
aantrekkelijke heuvelachtige
omgeving.
De aanleg van Huis
is detail voor
volgens plan
Niet alleer
honderddi
miljoem
trekken.
merk klein is. Toch zijn er nog
steeds merken die niet bij ons
worden verkocht Op de
Chinese markt zijn er maar
liefst 93 merken waarvan er
wellicht 2 tot 3 interessant zijn Abimex
vbor Europa volgens André de ,,v„„
la Porte.
"Wil je als importeur het
aantal merken uitbreiden dan
moet je de wereld goed in de
gaten houden. Zo kwamen we
al in 1983 in contact met Yue
Loong in Taiwan. Op dat
moment werd er nog
helemaal niet aan export
gedacht, er werden immers
Nissan-modellen in licentie
vervaardigd. Toen het merk
echter met een eigen model
kwam, werden de contacten
weer opgepakt. De fabriek zelf
heeft echter besloten de
export naar Europa weer te
stoppen. Ze waren te snel van
stapel gelopen. Als importeur
calculeer je zoiets nooit in. Je
hebt immers een lange
voorbereidingstijd en je kijkt
alleen naar resultaten op de
lange termijn."
Bij het verkrijgen van een
nieuw importschap hoort ook
het het aanstellen van dealers,
merk. "we 2oeken jn principe naar
exclusiviteit. Eventueel kan
een holding meerdere
dealerschappen hebber
ondergebracht in gesch^,^,,
showrooms. Voor een nieuw
merk wordt een aparte
wervingscampagne
gehouden door de Abemy
Group." 'Wie zaken doet met
een Japanse en Koreaanse
autofabrikant moet zor
de relatie goed blijft. J«
meer zijn dan een
doorgeefluik. Alleen i
»n je zeker v
rtract.
zo op L
rapark rond
ANVR. Deze "STAG" is een
initiatief van de Algemene
Bond van Auto- en
motorrijschoolondernemers
Nederland, de onafhankelijke
organisatie van rijopleiders.
Gelet op hef bovenstaande
blijken de "STAG" en de
"STAG-rijscholen" te voorzien
in een behoefte van de
consument omdat de
belangen van die consument
bij de deze rijscholen meer
dan gewaarborgd zijn.
In het verleden was het
behalen van het rijbewijs een
"open eind"-regeling. Men
wist wel wanneer men met
het nemen van rijles begon,
maar niet wanneer men voor
de eerste keer examen deed.
Passend in de huidige
tijdgeest wil de toekomstige
automobilist weten waar hij
of zij aan toe is. Dit heeft tot
gevolg dat steeds meer
-een doek of een rijscholen zogenaamde
de aandacht niet "rijlespakketten" aan de
fdonderwerp leerlingen aanbieden die bij
vooruitbetaling moeten
worden voldaan. De "STAG"
garandeert dat de
vooruitbetaalde gelden bij de
reeds 75 bij deze stichting
aangesloten rijscholen veilig
zijn, zodat de consument geen
financiële schade zal leiden
indien onverhoopt de
rijschool -om welke reden dan
ook- zijn verplichtingen niet
nakomt.
Het is echter wel noodzakelijk
dat de leerling naar de
"STAG"-lesovereenkomst
vraagt met het daarbij
behorende
garantiecertificaat.
Voor meer informatie:
Secretariaat ABAN, tel. I
466487.
Je valt van de ene in de
andere verbazing als het
eersteklas hotel Europe wel
erg veel overeenkomsten
blijkt te vertonen met het
Amsterdamse l'Europe en je
een paar passen verder oog i
oog staat met de Utrechtse
domtoren. Vanwege het
drukke vliegverkeer is het
geheel enkele meters lager
uitgevallen, maar dat valt m-‘
het blote oog niet te zien. Ooi
niet zichtbaar is de moderne
lift die de bezoekers naar een
hoogte van 80 meter brengt
voor een prachtig uitzicht. De
typische terrassen langs de
grachten van Utrecht
ontbreken ook niet. Even
verbazingwekkend is de rij
Amsterdamse
grachtenpanden, waarvan bij
rrrrntal de voorgevel
t het lood staat.
Achter deze gevels bevindt
zich Hotel Amsterdam.
Meteen erachter vinden we
het volgende geweldige
staaltje van Japanse
kopieerkunst, het stadhuis
van Gouda.
Korea
Het land van de nieuwe
mogelijkheden werd Korea.
"Vanwege de link tussen
Mitsubishi en Hyundai
kwamen we met de Koreanen
in contact. We hadden
intussen een behoorlijke
ervaring opgebouwd met de
introductie van volledig
nieuwe merken op de
Nederlandse markt. De basis
voor import en distributie zijn
in principe voor ieder merk
gelijk, alleen moet de
strategie van verkoop en
marketing op het merk en de
afkomst worden aangepast.
Mitsubishi begon in de jaren
tachtig met de upgrading van
haar modellenprogramma,
terwijl juist Hyundai ook in de
toekomst de onderkant van de
markt wil blijven bedienen.
Toch breidt Hyundai haar
programma sterk naar boven
uit", aldus André de la Porte.
De manier van aanpakken is
in principe bij ieder nieuw
merk gelijk. Hoe luidt de
strategie bij aanvang? 'We
proberen te starten met een 3-
jarenplan. We beginnen
uiteraard met de opbouw van
onder meer een dealemet,
naamsbekendheid etc.
Daarna komt de fase van L
settelen van het nieuwe me
In deze tijd moet het
koperspubliek de naam
kennen. Daarna volgt pas de
tijd dat je volop kunt gaan
verkopen. Bij Hyundai heeft
dat hele proces zo'n negen
jaar geduurd en dat was
langer dan voorzien. Het merk
had veel feedback nodig,
voordat de produkten werden
geaccepteerd door de markt.
De Nederlandse markt is bij
uitstek geschikt voor het
lanceren van nieuwe merken
door de kritische
consumenten en het feit dat
we een prijstechnische markt
zijn. De eerste ingang tot de
markt is dan ook de prijs."
Landgenoten
Maar of je nu naar de
waterpoort uit Sneek, het
Amsterdamse
Scheepvaartmuseum, de
Haagsche Passage of de
molens uit kinderdijk zoekt, ze
zijn er allemaal te vinden,
zonder overigens het kasteel
Nijenrode te vergeten. Over
de kleinste details is
nagedacht. Alle straati
zijn in het Nederlands
Japans aangegeven, iu
vele winkeltjes -dc
park immers een groot
van de inkomsten uit
zijn ook vele Hollands
opschriften te vinden, terwijl
een kleine honderd
Nederlanders aan het park
een 'echt' karakter meegeven.
Landgenoten zorgen er voor
muzikale en folkloristische
t.-dens, laten op de vele
irtkpleinen oude
ibachten zien of maken
tfs juwelen.
de televisies in de hotels
park is een volledig
al ingeruimd voor Loeki
euw, die in het wapen
van het park de koninklijke
leeuwen heeft vervangen. En
wat te denken van de 'tourist-
information' die natuurlijk de
naam en het logo van de VW
draagt. Alles lijkt perfect.
•an Huis ten Bosch
>r detail keurig
inning uitgevoerd,
m moet het park vele
iuizenden tot
ren bezoekers per jaar
ncxxen, ook moeten er binnen
een paar jaar zo'n 10.000
mensen wonen. In de wijk die
Wassenaar wordt genoemd,
maar die eigenlijk meer op
een bebouwde versie van
Broek in Waterland lijkt,
staan echter de meeste huizen
nog leeg. Het feit dat de
huizen er prachtig uit zien en
het motorjacht voor de deur
kan worden afgemeerd zijn in
de huidige periode van
recessie voor de Japanse
kopers niet genoeg om voor de
terwijl hij ook verschillende
videoclips registreerde van
onder meer Madonna,
Michael Jackson en Chris
Isaak. De Pirelli kalender
wordt in een oplage van
slechts 250 stuks in Nederlc
kado gegeven aan relaties
beroemdheden. De Pirelli
kalender is dus niet te kooi
Alhoewel de kalender in
klasse en traditie natuurlijk
aansluit bij het bandenmei
Pirelli, is er in de fotografie
helemaal niets terug te
vinden van het produkt wa
het bij het bedrijf allemaal
draait. Door de exclusivitei
staat deze kalender bekent
als het enige bloot wat in e
directiekamer te vinden is.
1994 editie laat uistluitend
vrouwelijk schoon zien,
waarbij elementen als
optrekjes veile tonnen tot
meer dan een miljoen neer te
tellen. Op dit moment blijft
eigenlijk alleen de functie als
attractiepark over.
"Vanuit een goede relatie
bouw je iets op, al is er
duidelijk verschil tussen de
Koreanen en Japanners.
Koreanen hebben een
agressievere manier van
aanpakken, zijn hard en zijn
meer korte-termijn-denkers.
Wel nemen Koreanen heel
makkelijk vreemde culturen
over. Als je hun loyaliteit hebt,
werk je net zo prettig met
Koreanen als met Japanners.
Japanners denken meer aan
de langere termijn en denken
dan ook meer aan de groei en
opbouw van een relatie."
Het Poolse merk FSO wordt
door dochteronderneming
Abimex in Ridderkerk
geïmporteerd. André de la
Porie: "Door de ontwikkelen in
Polen is het met FSO niet
helemaal gegaan als
verwacht. Toch hebben we nu
goede vooruitzichten door de
samenwerking met General
Motors. Het merk blijft
zelfstandig bestaan. Abimex
zal na Nederland en Engeland
ook in andere landen de
>en import gaan opzetten. We
:heiden denken ook duidelijk met de
fabriek mee. Een voorbeeld
daar van is het
injectiesysteem wat in
Nederland is ontwikkeld voor
de FSO Prima en ook door
Nederlandse toeleveranciers
wordt aangeleverd."
"In de toekomst zal de rol van
een importeur gedeeltelijk
veranderen. De belangrijkste
functie is het tevreden houden
van de klanten en een link zijn
tussen de klant en de fabriek.
Maar ook het milieu en zaken
als recycling behoren tot de
aandachtsgebieden van de
importeur. En voor de Abemy
Group geldt dat we breder
willen werken dan alleen
auto's in Nederland.
Mitsubishi
André de la Porte: "Op dat
moment vertegenwoordigden
we al de merken BMW
(Alimpo), Audi/NSU en
verschillende merken
motorfietsen waaronder
Molens
De huidige president van het
Nagasaki Holland Village
kwam in 1979 voor het eerst in
Nederland en kwam zo op het
idee om een theme
Nederland te bouwen,
vanwege de historische
binding van dit gebied met
ons land. In 1983 werd het
Holland Village geopend met
onder andere natuurgetrouw
gekopieerde huizen en
winkeltjes uit Hoorn en
Willemstad. Zelfs een tweetal
oer-Hollandse molens
ontbreken niet. Vanuit dit
inmiddels tien jaar oude
Holland Village ontstond het
idee voor een veel
omvangrijker plan, een
tweede, maar veel groter
Nederlands park. Huis ten
Bosch.
tnamen
is en
in de
laar moet het Hij is er weer, de nieuwste
■ot deel editie van de beroemde Pirelli
t halen- kalender. Op vrijdag 12
ise november jl. werd deze
felgebeerde jaarlijkse uitgave
gepresenteerd onder de rook
van het Zandvoortse circuit in
het bijzijn van art director
Derek Forsyth die al de eerste
serie tussen 1964 en 1974
produceerde. De 1994
kalender draagt de titel "In
Praise of Women" en is
gefotografeerd in het
Caraibisch gebied. Vier
topmodellen werden hiervoor
uitgekozen: Cindy Crawford,
Helena Christensen, Kate
Moss en Karen Alexander.
Fotograaf Herb Ritts is
bekend van zijn boek
Notorious waarin hij vrijwel
alle Amerikaanse
supersterren vastlegde.
GO-CH?.