I Herwonnen karakter X 1 Auto Kennis Hyundai- bedrijfswagen-dealer IMAMMOETCHEQUE ■M BOVAG-NOVA kwaliteitscertificaat voor Gijsbers Tilburg Uw Lancia Dealer 4’ Automobielbedrijf Kluitmans b.u AUTOTHEMA BV HVE. DE AUTOMAAT ut au IUMAAT - Donderdag 18 november 1993 - pagina w DETILBURGSE KOERIER r 1993 pagina 2 gei op een gemeenschappelijke basis. LANCIA DELTA 1.8 LE EWELDIG. iden joede ISO 9002 TILBURG: MITSUBISHI HAAREN: AUTOTEST AUTOTEST GEKEURD b IMW lease- i als voor jde anken itunits I I I uw BMW mogelijkhe- rivé. TV., JO, Tilburg, 1143. (nationale Jauto ^/v^jpAS De Hoogt 12, Loon op Zand, tel. 04166-1991 in de ,_i op de inden. De >het ■dienen, 3 voor de -<e pook te nieuwe grille, een in hoogte elen neerklap- lenuit verstel- glas en wortel- cht is de prijs, er 214i Classic !7.995,- f ielen in de innen tegen s een airbag in het 1 en gordelspanners jeleverd. Ook ABS >ijde 1.6 en 1.8 tot de gelijkheden. dep :ht. strip op riekse Het is niet automatisch zo dat een nieuw produkt altijd beter is dan het voorgaande. Lancia stond immers voor de moeilijke taak de in 1979 ^presenteerde Delta te vervangen, uitgaande van het onderstel van de Fiat Tipo/Tempra, Lancia Dedra en Alfa 155. Het resultaat mag er zijn. De nieuwe Lancia Delta is wat betreft vormgeving, uitrusting en rijgedrag de meest uitgebalanceerde auto op een gemeenschappelijke basis. voorportieren op h< portierpaneel bedi terwijl de knopjes v achterruiten bij de vinden zijn. Kapt. Hatterasstraat 11 (ind. Loven) - tel. 013-443330 Haarendijk 6a tel. 04117-1360 zich opvallend exact bedienen, wat voor een Italiaanse auto niet helemaal vanzelfsprekend is. Bij de Lancia Delta heeft veiligheid volop de aandacht gekregen. Zo is de auto voorzien van veiligheidsprofi portieren en kun meerprijs i stuurwiel i worden gelever^ behoort bij de l.e optiemogelijkhec strategie van dienstverlening en gesprekstechnieken. Van het trainingsplan ging een enorme stimulans uit. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Tijdens een evaluatie bleek dat klanten van Gijsbers spreken van een klantvriendelijk bedrijf, waar zij ook duidelijk een professionele behandeling en aanpak proeven. Directeur Sjef Gijsbers is zeer trots op het bereikte resultaat. In feite is het BOVAG-NOVA certificaat zelfs een voorportaal tot de toonaangevende I' norm voor - arsonenautobedrijven. _.c in dit geval gaat het om een alom gerespecteerde standaard voor kwaliteitszorg en klantgericht werken. Op de foto overhandigt dhr. Ronald Danse, Hoofd dealer business management van Suzuki-importeur Nimag, die namens de Bovag het certificaat overhdndigde. Medewerkers Gerda van Amelsfoort en Hank de Beer kijken hierbij trots toe. Comfort De Delta heeft een bekend onderstel met onafhankelijke wielophanging rondom. De auto kan behoorlijk sportief een bocht mee ingenomen worden. Door de stuurbekrachtiging en voorspelbare voorwielaandrijving blijft de Delta makkelijk bestuurbaar. Ook het comfort van de inzittenden wordt niet vergeten, waardoor de Delta ook op lange afstanden zijn bestuurder zeer zal plezieren. De 1.8 motor gedraagt zich goed in de nieuwe Delta, maar lust aardig wat benzine en dat is jammer. Bij normaal gebruik met ritten op de snelweg en in de stad is het gemiddelde maar moeilijk op de 1 op 10 te krijgen. Wie vervolgens uitsluitend de snelweg gebruikt met relatief constante snelheden moet met 1 op 10,7 genoegen nemen. Lancia heeft vanuit rode stip auto's met gele stip auto's met groene stip I I I I I I I I I I I I I Suzuki-dealer Gijsbers heeft onlangs het BOVAG-NOVA certificaat gekregen. Dit certificaat wordt uitgereikt aan bedrijven die borg staan voor goede kwaliteit en dienstverlening. Autobedrijf Gijsbers wist glansrijk voor de zware 'conditietest' ter verkrijging van het certificaat te slagen. Voorafgaand aan de test heeft zich een uitgebreid trainingsplan voltrokken, waaraan de medewerkers van Gijsbers hebben meegewerkt. Dat plan was opgesteld op basis van een door het Instituut Midden- en Kleinbedrijf (IMK) gemaakte bedrijfsdiagnose. perse Tijdens de training wordt Ook gericht gewerkt aan verbeteringen binnen het bedrijf van verschillende elementen. Een deskundige adviseur van het BOVAG- NOVA kwaliteitsbureau heeft daarbij ondersteuning gegeven. De cursus was verdeeld in modules: projectmanagement, leidinggeven en motiveren, klantgericht optreden, I 1 voorraden, wij willen in januari met een schone lei beginnen, vandaar deze mammoetcheque auto's met rode stip zonder inruil 4.000,- korting, met inruil 2.000,- korting I auto's met gele stip zonder inruil 2.000,- korting, met inruil 1.000,- korting j aufn'c mot nrnan» etig zonder inruil f 1.000,- korting, met inruil f 500,-korting I I I I I I I I I I I I I I Dezedieque is geldig voor aankoop tussen 17 november t.e.m. 17 december I De standaarduitrusting van de LE omvat verder nog getint glas, stuurbekrachtiging, hoogteverstelling op de veiligheidsgordels, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en hoofdsteunen zowel op de voorstoelen als de achterbank. Ruimte biedt de Delta voldoende. In totaal vinden vier volwassenen een goede zit, zelfs de hoofdruimte achterin is goed. Opbergvakken zijn er in de portieren en de console. NS Oisterwijk iven wij extra hoge uit onze voorraad 1990 1988 1987 1986 1985-1988 1987 1985-1987 1985 1986 1987-1989 vaggarantie I4242-82984 Bijgaarde het verleden de naam duur te zijn, maar de Delta wordt toch tegen zeer acceptabele bedragen aangeboden. De 1.8 LE kost f.40.900,=. Wie de auto in een eenvoudigere basisuitvoering kiest is f.37.900,= kwijt, terwijl dezelfde auto met 1.6 motor f.34.950,= moet kosten. Aan de top staat nog de 2 liter 16- klepper LS voor f.49.950,= en de HF turbo LS voor f.59.950,-. Lancia heeft haar succesvolle Delta door een zeer kenmerkende nieuwe auto vervangen. Vooral de LE- uitvoering is prettig compleet, terwijl het hele rijgedrag probleemloos genoemd mag worden. Helaas is het brandstofverbruik van de 1.8 motor erg hoog. klokje en een controle-paneel. De ruimte boven het dashboardkastje is onbenut. De LE is verder standaard voorzien van een automatisch verwarmings- en ventilatiesysteem, het Lancia Control System. Eigenlijk hoeft de bestuurder alleen maar een temperatuur in te stellen, de electronica zorgt voor de rest. Uiteraard kunnen alle functies ook met de hand worden bediend. De bedieningsorganen var elektrisch ruiten zijn i twee plaatsen te vind bestuurder kan de Op maandag 22 en dinsdag 23 november staat de nieuwe Hyundai H100 bestelwagen in de showroom van dealer Auto Kennis aan de Leharstraat 82 in Tilburg. Deze presentatie betekent meteen het begin van het bedrijfswagen-dealerschap van Auto Kennis. De eerste exemplaren van deze ruime bestelwagen zullen in de loop van december worden afgeleverd. De klant kan hierbij kiezen voor een 2.4 liter benzinemotor of een 2.5 liter diesel. De H100 is er ter introductie verkrijgbaar vanaf f. 19.990,= exclusief BTW en dat betekent dat deze nieuwe Hyundai een ijzersterk aanbod is. Kopers van een bestelwagen kijken immers vooral naar aanschafprijs, kilometerkostprijs en rijcomfort en op al deze punten scoort de Hyundai Hl00 uitstekend. Beeldmerk Lancia is zeer bescheiden met typeplaatjes. Natuur de grille en de achten beeldmerk aangebrachi. Verder is alleen op de st: de voorschermen de Grie letter "Delta" en de motorisering te vinden. De naam van het uitrustingsniveau staat op een strip op het deksel van de asbak in het interieur. De LE-uitvoering is alleen gereserveerd voor de IB- variant die echter ook in een basis-uitgave verkrijgbaar is. en bagage aan e over. Het is e krijgen. Ver- zine- of direkt >r. De trekhaak :n proefrit ook 2.995,- tot uitdrukking te laten komen. De lage neus en hoge achterkant zijn vrijwel bij alle nieuwe auto's standaard doorgevoerd, maar de Delta heeft toch wel een eigen silhouette. De achtspaaks lichtmetalen velgen zijn bij i LE standaard. De achterkan doet hier en daar wat der aan de Alfa Sud. De licht zijn voor een deel op de achterklep gemonteerd. De op onze auto aanwezig spoiler staat echter op de optielijst en verstoord helaas de fraaie lijn van het geheel. De bagageruimte heeft een inhoud van 320 liter en daarmee slaat de Delta tussen zijn concurrenten geen slecht figuur. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar waardoor het regelbaar is uitgevoerd, totale volume fors kan worden Ondanks de relatief korte uitgebreid. zitting, kan hierdoor in de Delta een prima zithouding worden verkregen. Het spreekt haast voorzich dat de stuurkolom in hoogte te verstellen is. Als bestuurder heb je zicht op een wijds dashboard wat eigenlijk over de totale breedte van de auto loopt. De klokkengalerij begint links met een brandstofmeter, geflankeerd door een snelheidsmeter, toerenteller en temperatuurmeter. In het midden zien we een analoog De 1.8 motor is een prettig klinkende machine die met een maximaal vermogen van 105 pk bij 6000 tr/min redelijk krachtig uit de hoek komt. Het hoge toerental waarbij dit maximale vermogen wordt bereikt geeft al aan dat er voor goede prestaties fors in de versnellingen moet worden doorgetrokken. Bij 3000 tr/min wordt echter al het maximale koppel van 137 Nm bereikt, zodat onderin toch over redelijk wat souplesse kan worden beschikt. De 1.8 motor is een goede middenweg, daar de 1.6 met 76 pk toch wat krap bemeten is. De Delta 1.8 weegt immers 1200 kg en omdat gewicht vlot in gang te zetten zijn heel wat pk's nodig. Er kan een topsnelheid worden behaald van 185 km/u terwijl het ;ueiueii mei bekende sprintje van 0 tot 100 urlijk is op km/u in 11,8 seconden wordt terklep het volbracht. De handgeschakelde vijfbak laat De Fiat Groep omvat ongeveer alle Italiaanse autoproducten. Door de enorme aantallen moet er op deze manier efficiënter geproduceerd kunnen worden. Toch houdt Fiat vast aan drie modellijnen: Fiat, Alfa en Lancia, die allen hun eigen gezicht moeten dragen. Toch is er in de modelpolitiek op dit vlak de laatste jaren nogal wat scheef gegroeid. Gelukkig is dit tot Turijn doorgedrongen en de nieuwe Lancia Delta is duidelijk een voorbeeld van herwonnen Italiaanse durf. Spoiler De Lancia Delta valt met een lengte van 4,01 meter in de compacte middenklasse waar onder meer de Opel Astra, VW j Golf en Ford Escort de dienst I uitmaken. Lancia kiest als exclusief merk in dit segment voor een opvallend vormgegeven auto. De brede C-stijl is hierbij I gezichtsbepalend. De deuren I zijn volledig van de Dedra overgenomen, terwijl juist de neus weer het eigen karakter van de Delta benadrukt. De chroom omlijnde grille sluit mooi aan bij de platte koplampen. In de meegespoten voorbumper zijn Control System bij de LE-uitgave mistlampen De bestuurdersstoel is in de opgenomen, om het sportieve LE in hoogte verstelbaar, voorland van de nieuwe Delta terwijl ook de lendensteun Technische gegevens: Merk en type: Lancia Delta 1.8 LE Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1756 cc Boring x slag: 84 x 79,2 mm Vermogen: 105 pk bij 6000 tr/min Koppel: 137 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,01 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1200 kg Prestaties: topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 11,8 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,3 liter/100 km bij 120 km/u 8,8 liter/100 km stadsverkeer 11,5 liter/100 km Prijs: f.40.900,- De portieren worden centraal ver- en ontgrendeld. De toegankelijkheid van het interieur is goed. De voorstoelen, achterbank en deurpanelen zijn met Alcantara bekleed, een soort van suède. Het geeft de Delta een exclusief karakter. ftt* -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23