I
Herwonnen
karakter
X
1
Auto Kennis Hyundai-
bedrijfswagen-dealer
IMAMMOETCHEQUE
■M
BOVAG-NOVA kwaliteitscertificaat
voor Gijsbers Tilburg
Uw Lancia Dealer
4’
Automobielbedrijf
Kluitmans b.u
AUTOTHEMA BV
HVE.
DE AUTOMAAT
ut au IUMAAT - Donderdag 18 november 1993 - pagina w
DETILBURGSE KOERIER
r 1993 pagina 2
gei
op een gemeenschappelijke basis.
LANCIA DELTA 1.8 LE
EWELDIG.
iden
joede
ISO 9002
TILBURG:
MITSUBISHI
HAAREN:
AUTOTEST
AUTOTEST
GEKEURD
b
IMW lease-
i als voor
jde
anken
itunits
I
I
I
uw BMW
mogelijkhe-
rivé.
TV.,
JO, Tilburg,
1143.
(nationale
Jauto
^/v^jpAS
De Hoogt 12, Loon op Zand, tel. 04166-1991
in de
,_i op de
inden. De
>het
■dienen,
3 voor de
-<e pook te
nieuwe grille,
een in hoogte
elen neerklap-
lenuit verstel-
glas en wortel-
cht is de prijs,
er 214i Classic
!7.995,-
f ielen in de
innen tegen
s een airbag in het
1 en gordelspanners
jeleverd. Ook ABS
>ijde 1.6 en 1.8 tot de
gelijkheden.
dep
:ht.
strip op
riekse
Het is niet automatisch zo dat een nieuw produkt
altijd beter is dan het voorgaande. Lancia stond
immers voor de moeilijke taak de in 1979
^presenteerde Delta te vervangen, uitgaande van
het onderstel van de Fiat Tipo/Tempra, Lancia
Dedra en Alfa 155. Het resultaat mag er zijn.
De nieuwe Lancia Delta is wat betreft vormgeving,
uitrusting en rijgedrag de meest uitgebalanceerde
auto op een gemeenschappelijke basis.
voorportieren op h<
portierpaneel bedi
terwijl de knopjes v
achterruiten bij de
vinden zijn.
Kapt. Hatterasstraat 11
(ind. Loven) - tel. 013-443330
Haarendijk 6a
tel. 04117-1360
zich opvallend exact
bedienen, wat voor een
Italiaanse auto niet helemaal
vanzelfsprekend is.
Bij de Lancia Delta heeft
veiligheid volop de aandacht
gekregen. Zo is de auto
voorzien van
veiligheidsprofi
portieren en kun
meerprijs i
stuurwiel i
worden gelever^
behoort bij de l.e
optiemogelijkhec
strategie van dienstverlening
en gesprekstechnieken. Van
het trainingsplan ging een
enorme stimulans uit. Dat is
niet onopgemerkt gebleven.
Tijdens een evaluatie bleek
dat klanten van Gijsbers
spreken van een
klantvriendelijk bedrijf, waar
zij ook duidelijk een
professionele behandeling en
aanpak proeven. Directeur
Sjef Gijsbers is zeer trots op
het bereikte resultaat. In feite
is het BOVAG-NOVA
certificaat zelfs een
voorportaal tot de
toonaangevende I'
norm voor
- arsonenautobedrijven.
_.c in dit geval gaat het om
een alom gerespecteerde
standaard voor kwaliteitszorg
en klantgericht werken.
Op de foto overhandigt dhr.
Ronald Danse, Hoofd dealer
business management van
Suzuki-importeur Nimag, die
namens de Bovag het
certificaat overhdndigde.
Medewerkers Gerda van
Amelsfoort en Hank de Beer
kijken hierbij trots toe.
Comfort
De Delta heeft een bekend
onderstel met onafhankelijke
wielophanging rondom. De
auto kan behoorlijk sportief
een bocht mee ingenomen
worden. Door de
stuurbekrachtiging en
voorspelbare
voorwielaandrijving blijft de
Delta makkelijk bestuurbaar.
Ook het comfort van de
inzittenden wordt niet
vergeten, waardoor de Delta
ook op lange afstanden zijn
bestuurder zeer zal plezieren.
De 1.8 motor gedraagt zich
goed in de nieuwe Delta,
maar lust aardig wat benzine
en dat is jammer. Bij normaal
gebruik met ritten op de
snelweg en in de stad is het
gemiddelde maar moeilijk op
de 1 op 10 te krijgen. Wie
vervolgens uitsluitend de
snelweg gebruikt met relatief
constante snelheden moet
met 1 op 10,7 genoegen
nemen. Lancia heeft vanuit
rode stip
auto's met gele stip
auto's met groene stip
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Suzuki-dealer Gijsbers heeft
onlangs het BOVAG-NOVA
certificaat gekregen. Dit
certificaat wordt uitgereikt
aan bedrijven die borg staan
voor goede kwaliteit en
dienstverlening. Autobedrijf
Gijsbers wist glansrijk voor
de zware 'conditietest' ter
verkrijging van het certificaat
te slagen. Voorafgaand aan
de test heeft zich een
uitgebreid trainingsplan
voltrokken, waaraan de
medewerkers van Gijsbers
hebben meegewerkt. Dat plan
was opgesteld op basis van
een door het Instituut Midden-
en Kleinbedrijf (IMK)
gemaakte bedrijfsdiagnose. perse
Tijdens de training wordt Ook
gericht gewerkt aan
verbeteringen binnen het
bedrijf van verschillende
elementen. Een deskundige
adviseur van het BOVAG-
NOVA kwaliteitsbureau heeft
daarbij ondersteuning
gegeven. De cursus was
verdeeld in modules:
projectmanagement,
leidinggeven en motiveren,
klantgericht optreden,
I
1 voorraden, wij willen in januari met een schone lei
beginnen, vandaar deze mammoetcheque
auto's met rode stip zonder inruil 4.000,- korting, met inruil 2.000,- korting
I auto's met gele stip zonder inruil 2.000,- korting, met inruil 1.000,- korting j
aufn'c mot nrnan» etig zonder inruil f 1.000,- korting, met inruil f 500,-korting
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I Dezedieque is geldig voor aankoop tussen 17 november t.e.m. 17 december I
De standaarduitrusting van
de LE omvat verder nog getint
glas, stuurbekrachtiging,
hoogteverstelling op de
veiligheidsgordels, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels en
hoofdsteunen zowel op de
voorstoelen als de
achterbank.
Ruimte biedt de Delta
voldoende. In totaal vinden
vier volwassenen een goede
zit, zelfs de hoofdruimte
achterin is goed.
Opbergvakken zijn er in de
portieren en de console.
NS Oisterwijk
iven wij extra hoge
uit onze voorraad
1990
1988
1987
1986
1985-1988
1987
1985-1987
1985
1986
1987-1989
vaggarantie
I4242-82984
Bijgaarde
het verleden de naam duur te
zijn, maar de Delta wordt toch
tegen zeer acceptabele
bedragen aangeboden. De 1.8
LE kost f.40.900,=. Wie de auto
in een eenvoudigere
basisuitvoering kiest is
f.37.900,= kwijt, terwijl
dezelfde auto met 1.6 motor
f.34.950,= moet kosten. Aan de
top staat nog de 2 liter 16-
klepper LS voor f.49.950,= en
de HF turbo LS voor f.59.950,-.
Lancia heeft haar succesvolle
Delta door een zeer
kenmerkende nieuwe auto
vervangen. Vooral de LE-
uitvoering is prettig compleet,
terwijl het hele rijgedrag
probleemloos genoemd mag
worden. Helaas is het
brandstofverbruik van de 1.8
motor erg hoog.
klokje en een controle-paneel.
De ruimte boven het
dashboardkastje is onbenut.
De LE is verder standaard
voorzien van een automatisch
verwarmings- en
ventilatiesysteem, het Lancia
Control System. Eigenlijk
hoeft de bestuurder alleen
maar een temperatuur in te
stellen, de electronica zorgt
voor de rest. Uiteraard kunnen
alle functies ook met de hand
worden bediend. De
bedieningsorganen var
elektrisch ruiten zijn i
twee plaatsen te vind
bestuurder kan de
Op maandag 22 en dinsdag 23 november staat de nieuwe
Hyundai H100 bestelwagen in de showroom van dealer
Auto Kennis aan de Leharstraat 82 in Tilburg. Deze
presentatie betekent meteen het begin van het
bedrijfswagen-dealerschap van Auto Kennis. De eerste
exemplaren van deze ruime bestelwagen zullen in de loop
van december worden afgeleverd. De klant kan hierbij
kiezen voor een 2.4 liter benzinemotor of een 2.5 liter diesel.
De H100 is er ter introductie verkrijgbaar vanaf f. 19.990,=
exclusief BTW en dat betekent dat deze nieuwe Hyundai
een ijzersterk aanbod is. Kopers van een bestelwagen
kijken immers vooral naar aanschafprijs,
kilometerkostprijs en rijcomfort en op al deze punten scoort
de Hyundai Hl00 uitstekend.
Beeldmerk
Lancia is zeer bescheiden met
typeplaatjes. Natuur
de grille en de achten
beeldmerk aangebrachi.
Verder is alleen op de st:
de voorschermen de Grie
letter "Delta" en de
motorisering te vinden. De
naam van het
uitrustingsniveau staat op
een strip op het deksel van de
asbak in het interieur.
De LE-uitvoering is alleen
gereserveerd voor de IB-
variant die echter ook in een
basis-uitgave verkrijgbaar is.
en bagage aan
e over. Het is
e krijgen. Ver-
zine- of direkt
>r. De trekhaak
:n proefrit ook
2.995,-
tot uitdrukking te laten
komen. De lage neus en hoge
achterkant zijn vrijwel bij alle
nieuwe auto's standaard
doorgevoerd, maar de Delta
heeft toch wel een eigen
silhouette. De achtspaaks
lichtmetalen velgen zijn bij i
LE standaard. De achterkan
doet hier en daar wat der
aan de Alfa Sud. De licht
zijn voor een deel op de
achterklep gemonteerd. De op
onze auto aanwezig spoiler
staat echter op de optielijst en
verstoord helaas de fraaie lijn
van het geheel. De
bagageruimte heeft een
inhoud van 320 liter en
daarmee slaat de Delta
tussen zijn concurrenten geen
slecht figuur. De achterbank
is in twee ongelijke delen
neerklapbaar waardoor het regelbaar is uitgevoerd,
totale volume fors kan worden Ondanks de relatief korte
uitgebreid. zitting, kan hierdoor in de
Delta een prima zithouding
worden verkregen. Het
spreekt haast voorzich dat de
stuurkolom in hoogte te
verstellen is. Als bestuurder
heb je zicht op een wijds
dashboard wat eigenlijk over
de totale breedte van de auto
loopt. De klokkengalerij
begint links met een
brandstofmeter, geflankeerd
door een snelheidsmeter,
toerenteller en
temperatuurmeter. In het
midden zien we een analoog
De 1.8 motor is een prettig
klinkende machine die met
een maximaal vermogen van
105 pk bij 6000 tr/min redelijk
krachtig uit de hoek komt. Het
hoge toerental waarbij dit
maximale vermogen wordt
bereikt geeft al aan dat er
voor goede prestaties fors in
de versnellingen moet
worden doorgetrokken. Bij
3000 tr/min wordt echter al het
maximale koppel van 137 Nm
bereikt, zodat onderin toch
over redelijk wat souplesse
kan worden beschikt. De 1.8
motor is een goede
middenweg, daar de 1.6 met
76 pk toch wat krap bemeten
is. De Delta 1.8 weegt immers
1200 kg en omdat gewicht vlot
in gang te zetten zijn heel wat
pk's nodig. Er kan een
topsnelheid worden behaald
van 185 km/u terwijl het
;ueiueii mei bekende sprintje van 0 tot 100
urlijk is op km/u in 11,8 seconden wordt
terklep het volbracht. De
handgeschakelde vijfbak laat
De Fiat Groep omvat
ongeveer alle Italiaanse
autoproducten. Door de
enorme aantallen moet er op
deze manier efficiënter
geproduceerd kunnen
worden. Toch houdt Fiat vast
aan drie modellijnen: Fiat,
Alfa en Lancia, die allen hun
eigen gezicht moeten dragen.
Toch is er in de modelpolitiek
op dit vlak de laatste jaren
nogal wat scheef gegroeid.
Gelukkig is dit tot Turijn
doorgedrongen en de nieuwe
Lancia Delta is duidelijk een
voorbeeld van herwonnen
Italiaanse durf.
Spoiler
De Lancia Delta valt met een
lengte van 4,01 meter in de
compacte middenklasse waar
onder meer de Opel Astra, VW
j Golf en Ford Escort de dienst
I uitmaken. Lancia kiest als
exclusief merk in dit segment
voor een opvallend
vormgegeven auto. De brede
C-stijl is hierbij
I gezichtsbepalend. De deuren
I zijn volledig van de Dedra
overgenomen, terwijl juist de
neus weer het eigen karakter
van de Delta benadrukt. De
chroom omlijnde grille sluit
mooi aan bij de platte
koplampen. In de
meegespoten voorbumper zijn Control System
bij de LE-uitgave mistlampen De bestuurdersstoel is in de
opgenomen, om het sportieve LE in hoogte verstelbaar,
voorland van de nieuwe Delta terwijl ook de lendensteun
Technische gegevens:
Merk en type: Lancia Delta 1.8
LE
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1756 cc
Boring x slag: 84 x 79,2 mm
Vermogen: 105 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 137 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,01 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1200 kg
Prestaties: topsnelheid 185
km/u
acceleratie 0-100 in 11,8 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,3
liter/100 km
bij 120 km/u 8,8 liter/100 km
stadsverkeer 11,5 liter/100 km
Prijs: f.40.900,-
De portieren worden centraal
ver- en ontgrendeld. De
toegankelijkheid van het
interieur is goed. De
voorstoelen, achterbank en
deurpanelen zijn met
Alcantara bekleed, een soort
van suède. Het geeft de Delta
een exclusief karakter.
ftt* -