met nieuwe
LUIDT OPEL DE LENTE IN
UITBREIDING
RENAULT LAGUNA,
OPVOLGER R21
306-PROGRAMMA
kDO!
“745.-
gröilE
Rotondes
bevorderen
verkeers-
veiligheid
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
1 A
AUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
--
V,
- 4 •.'Z^
er 1993 pagina 2I
uifdeurkast, (geheel
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 18 november 1993
OMEGA
3 die
Port
>n is
is de
ren
rf en
Tony Vos
Lees verder
Interview
Autotest
in dit nummer
Lancia Delta 1.8 LE
(Bron: Rai)
pag. 3
o.a.:
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Rij-impressie
Chrysler Voyager 1994
pag. 7
J.W. H. André de la Porte
pag.9
sel uitgevoerd in
zien van ruime
jifdeurtjes.
'anaf 395.-
aideurkast, (geheel
de
ingis
ials
z-ignog
aguna
itie als
op de
rd in massief MDF.
MFORT’ waterbed!
i in zwart leverbaar,
giezuinig en KEMA
>ewollen afdekking,
orging èn plaatsing.
bij de
iden
vinden i
motoren L
lengtericl
de aandr'
op de ad
komst van
-
:hijn-
'.e nieuwe
Omega worden aangeboden
kenmerken zich door een
gunstig verbruik, in
vergelijking met het
jk, bijpassende hand
el zijn los leverbaar.
ichtAntwerpen(B)-Genk(B
jramma van de 306.
ien namelijk alle
iet driedeurs carros-
rt geleden
dsmaken
5ienS16,
ronde
teen
ide
.AAN Werkelijk
kast, GEHEEL I
N MASSIEF MDF!!
3-, 4-, of 5-deurs
i 205 cm.
te leveren,
:enverlichtir
aar. In 2-deurs
*7..
In het voorjaar van 1994
verschijnt de opvolger van de
huidige Opel Omega, een
auto die dezelfde naam zal
blijven dragen. De
nieuweling wordt zowel
leverbaar als vierdeurs sedan
en als vijfdeurs stationwagon.
De auto heeft moderne ronde
carrosserielijnen en oogt
daardoor compacter dan het
huidige model. Bumper en
grille lopen fraai in elkaar
over, terwijl het front verder
wordt gekenmerkt door de
platte koplampen en
luchtsleuven naar de
breedstralers. Nieuw is niet
alleen de koets, ook de
motoren komen vrijwel
allemaal uit de nieuwe
ECOTEC-familie. Aan de
basis staat een 2 liter 16-
klepper met een vermogen
van 136 pk. Deze krachtbron is
afgeleid van de kortgeleden
geïntroduceerde 1.8 liter 16-
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Begin volgende maand
krijgen de Peugeot-dealers in
Nederland de beschikking
over een forse uitbreiding in
het programma van de 306.
Dan worden namelijk alle
versies me
serie leverbaar. Kort i
mochten we al kennis
met de sportieve XSi
maar ook alle bestac
versies komen met i
driedeurs koets op
prijslijst.
In totaal hc J~ nn
dan een
verschill
waarvar
Het motorenprogramma zal
bij aanvang drie keuzes
omvatten: een 1.8 liter van 95
pk, een 2 liter van 115 pk en
een 170 pk V6. Iets later komt
Renault met een nieuwe
dieselmotor met 2,2 liter
inhoud en 3 kleppen per
cilinder. Deze krachtbron
bereikt een maximaal
vermogen van 85 pk. De 4
cilinder benzinemotors
zullen direct vanaf de
lancering in ons land
leverbaar zijn met een LPG-
installatie.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
voorgaande model tot maar
liefst 12,5% lager. De
uitlaatgas-emissies voldoen
allemaal aan de eisen die in
1996 gesteld gaan worden in
de EG.
De standaarduitrusting omvat
onder meer ABS en full-size
airbags in het stuurwiel en
voor de bijrijder. De nieuwe
Opel Omega zal in de loop
van het voorjaar bij de
Nederlandse dealer
verschijnen.
Officiële Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
Het aanleggen van
rotondes is bijzonder
gunstig voor de ver
keersveiligheid. De
vervanging van
kruispunten door
rotondes zou er toe leiden
dat het aantal
ongevallen met 47
procent vermindert
het aantal
verkeersslachtoffers met
71 procent afneemt.
Buiten de bebouwde kom
is de reductie van het
aantal slachtoffers ten
opzichte van kruisingen
groter (86%) dan binnen
de bebouwde kom (69%).
Dit blijkt uit een
ongevallenstudie van de
Stichting
Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeers
veiligheid (SWOV) die in
opdracht van de
Adviesdienst Verkeer en
Vervoer van het
ministerie van Verkeer en
Waterstaat is uitgevoerd.
Uit het onderzoek komt
naar voren dat rotondes
voor alle categorieën
verkeersdeel nemers
gunstiger zijn dan
kruispunten. Inzittenden
van personenauto's
hebben het meeste baat
bij rotondes. Daarna
volgen voetgangers,
bromfietsers en fietsers.
Op de onderzochte
rotondes was de
slachtofferreductie
groep auto-inzittenc
95%, onder de
voetgangers vielen 89%
minder slachtoffers,
onder bromfietsers 63%
en onder de fietsers 30%.
Positieve
geluiden
Ere wie ere toekomt. We
kunnen veelvuldig en
langdurig op de overheid
mopperen, maar als ze iets
in positieve zin voor de
automobilisten besluiten,
dan moeten we daar ook
melding van maken. Na
vele jaren van discussie is
de houderschapsbelasting
eindelijk door de kamer.
Alle randvoorwaarden en
de exacte tarieven moeten
nog worden bepaald, maar
naar alle waarsch:'-
lijkheid gaat deze
belasting die de
wegenbelasting vervangt
in op 1 januari 1995. Heel
netjes is het hierbij dat
bijvoorbeeld een
dierenambulance is
vrijgesteld van houder
schapsbelasting. Het gaat
hier immers vaak om
verenigingen van
vrijwilligers die weinig
geld in kas hebben. Ook
bussen op aardgas gaan
een lager bedrag betalen.
Daarnaast zijn er nog
enkele uitzonderingen. De
vraag is dan natuurlijk 'wie
gaat dat betalen'. In ieder
geval is het de bedoeling
dat iedereen die een auto
op zijn naam heeft staan,
aangeslagen wordt voor de
houderschapsbelasting.
Zwart of grijs rijden is er
dan niet bij. Dit levert
zowiezo meer geld op als
het tarief gelijk blijft aar.
de huidige
wegenbelasting. In de
aanvankelijke plannen
zouden auto's van 20 jaar
en ouder worden
vrijgesteld. De
uiteindelijke leeftijd zal
waarschijnlijk op 25 jaar
komen te liggen. Tussen de
20 en 25 jaar bevinden zich
30.000 auto's en dat aantal
vindt de overheid te
interessant om te laten
liggen.
Een ander positief besluit
voor de particuliere
automobilist is het
zogenaamde generaal
pardon met betrekking tot
het grijze kenteken.
Iedereen die een
bestelauto heeft die
uiterlijk op 1 april vorig
jaar op zijn naam werd
gezet, kan deze zonder BPM
te betalen tot 1 april
ombouwen tot een
personenauto. Dit kan een
behoorlijke besparing
betekenen, terwijl de
waarde van de auto fors
toeneemt. Deze positieve
geluiden vanuit Den Haag,
betekenen zeker geen forse
ommezwaai, maar ze zijn
toch de moeite van het
signaleren waard...
motor en 6 diesels. De 306
heeft ook internationale
erkenning gekregen. De auto
werd in Duitsland bekroond
met een Gouden Stuurwiel.
Sinds de officiële introductie
in maart van dit jaar zijn er in
ons land al meer dan 6.000
Peugeots 306 geregistreerd,
wat een marktaandeel bete
kent van 1,8 procent. Met de
driedeurs in het programma
verwacht Peugeot de 306 nog
sterker te kunnen
positioneren. Het programma
start met de 306 1.1 XN
driedeurs voor f.26.725,=.
Dezelfde auto met 1.4 motor
Vanaf maart zal de nieuwe
Renault Laguna in de
Nederlandse showrooms dé
plaats innemen van de 21,
alhoewel de Nevada all
stationwagon voorlopic
leverbaar blijft. De Lag1
komt in eerste instanti
vijfdeurs hatchback of
markt en lijkt in eerste
aanblik een kleine vertaling
van de Safrane. Zeer
kenmerkend is de voorzijde
waar het moderne Renault-
embleem op een soort van
plaatwerklip is aangebracht.
De Laguna moet de positie
van Renault in de hogere
middenklasse gaan
versterken. Met de 21 werden
in Frankrijk uitstekende
resultaten geboekt, maar op
de exportmarkten kon deze
auto maar matig meekomen.
De naam Laguna werd door
Renault al eerder gebruikt.
Enkele jaren geleden was op
de AutoRai een prototype te
zien van een prachtige
tweezits roadster die naar de
naam Laguna luisterde.
De nieuweling zal leverbaar
worden in de RN, RT en RXE
"1 vanaf het
«usismodel omvat het
"‘andaardpakket stuur
bekrachtiging,
verstevigingsbalken in de
portieren en gordelspanners.
Een airbag en ABS worden
afhankelijk van het uitrus
tingsniveau en de
landspecificatie standaard of
als optie aangeboden.
Uiteraard bestaan er ook
mogelijkheden voor een
automaat en electronisch
gestuurde airconditioning.
klepper die nu in de Astra GSi
te vinden is. Verder biedt de
nieuwe Omega een keur aan
zes cilinders. Nieuw hierbij is
de 3 liter V6 met 24 kleppen en
een vermogen van 210 pk. Het
n gaat hier om een nieuwe
i. variant van de 2.5 liter V61
in het Engelse Ellesmere I
wordt geproduceerd. In
tegenstelling tot de Vectra en
Calibra waarin deze V6 te
is, worden alle
n bij de Omega in de
:hting geplaatst. Ook
irijving blijft gewoon
ihterwielen. Met de
de nieuwe Omega
wordt verder de aloude 2.3
liter diesel en turbodiesel
vaarwel gezwaaid. Opel komt
namelijk in haar nieuwe
topmodel met een 6 cilinder
turbodiesel. Naar verluidt
wordt deze motor ingekocht
bij BMW.
Alle motoren die in de nieuwe
moet f.28.390,= opbrengen.
Dan volgt de XR-uitgave met
1.4 en 1.6 motor voor
respectievelijk f.29.830,= en
f.32.210,-.
De luxueuze XT is er als 1.6
voor f.34.685,= en als 1.8 voor
f.36.960,=. Nieuw is ook de XT
1.8 automaat voor f.38.900,=
terwijl het dieselprogramma
start met de XND vanaf
f.32.045,-.
De meerprijs voor de
vij f deursuitvoeringen
bedraagt f. 1.050,=. De prijzen
van de XSi, S16 en turbodiesel worden in de F
worden binnenkort bekend uitvoering. Al
gemaakt. basismodel or
standaardpak
bekrachtiging
deun
llijst.
.1 heeft de 306-koper
n keuze uit 22
illende varianten,
in 16 met een benzine-
Jaargang 5
[Nummer 45