met nieuwe LUIDT OPEL DE LENTE IN UITBREIDING RENAULT LAGUNA, OPVOLGER R21 306-PROGRAMMA kDO! “745.- gröilE Rotondes bevorderen verkeers- veiligheid Bijlage van: DeTilburgse Koerier 1 A AUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 -- V, - 4 •.'Z^ er 1993 pagina 2I uifdeurkast, (geheel Oplage: 96.900 ex. Donderdag 18 november 1993 OMEGA 3 die Port >n is is de ren rf en Tony Vos Lees verder Interview Autotest in dit nummer Lancia Delta 1.8 LE (Bron: Rai) pag. 3 o.a.: Je voelt je lekkerder in een Peugeot Rij-impressie Chrysler Voyager 1994 pag. 7 J.W. H. André de la Porte pag.9 sel uitgevoerd in zien van ruime jifdeurtjes. 'anaf 395.- aideurkast, (geheel de ingis ials z-ignog aguna itie als op de rd in massief MDF. MFORT’ waterbed! i in zwart leverbaar, giezuinig en KEMA >ewollen afdekking, orging èn plaatsing. bij de iden vinden i motoren L lengtericl de aandr' op de ad komst van - :hijn- '.e nieuwe Omega worden aangeboden kenmerken zich door een gunstig verbruik, in vergelijking met het jk, bijpassende hand el zijn los leverbaar. ichtAntwerpen(B)-Genk(B jramma van de 306. ien namelijk alle iet driedeurs carros- rt geleden dsmaken 5ienS16, ronde teen ide .AAN Werkelijk kast, GEHEEL I N MASSIEF MDF!! 3-, 4-, of 5-deurs i 205 cm. te leveren, :enverlichtir aar. In 2-deurs *7.. In het voorjaar van 1994 verschijnt de opvolger van de huidige Opel Omega, een auto die dezelfde naam zal blijven dragen. De nieuweling wordt zowel leverbaar als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationwagon. De auto heeft moderne ronde carrosserielijnen en oogt daardoor compacter dan het huidige model. Bumper en grille lopen fraai in elkaar over, terwijl het front verder wordt gekenmerkt door de platte koplampen en luchtsleuven naar de breedstralers. Nieuw is niet alleen de koets, ook de motoren komen vrijwel allemaal uit de nieuwe ECOTEC-familie. Aan de basis staat een 2 liter 16- klepper met een vermogen van 136 pk. Deze krachtbron is afgeleid van de kortgeleden geïntroduceerde 1.8 liter 16- Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Begin volgende maand krijgen de Peugeot-dealers in Nederland de beschikking over een forse uitbreiding in het programma van de 306. Dan worden namelijk alle versies me serie leverbaar. Kort i mochten we al kennis met de sportieve XSi maar ook alle bestac versies komen met i driedeurs koets op prijslijst. In totaal hc J~ nn dan een verschill waarvar Het motorenprogramma zal bij aanvang drie keuzes omvatten: een 1.8 liter van 95 pk, een 2 liter van 115 pk en een 170 pk V6. Iets later komt Renault met een nieuwe dieselmotor met 2,2 liter inhoud en 3 kleppen per cilinder. Deze krachtbron bereikt een maximaal vermogen van 85 pk. De 4 cilinder benzinemotors zullen direct vanaf de lancering in ons land leverbaar zijn met een LPG- installatie. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. voorgaande model tot maar liefst 12,5% lager. De uitlaatgas-emissies voldoen allemaal aan de eisen die in 1996 gesteld gaan worden in de EG. De standaarduitrusting omvat onder meer ABS en full-size airbags in het stuurwiel en voor de bijrijder. De nieuwe Opel Omega zal in de loop van het voorjaar bij de Nederlandse dealer verschijnen. Officiële Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken Het aanleggen van rotondes is bijzonder gunstig voor de ver keersveiligheid. De vervanging van kruispunten door rotondes zou er toe leiden dat het aantal ongevallen met 47 procent vermindert het aantal verkeersslachtoffers met 71 procent afneemt. Buiten de bebouwde kom is de reductie van het aantal slachtoffers ten opzichte van kruisingen groter (86%) dan binnen de bebouwde kom (69%). Dit blijkt uit een ongevallenstudie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) die in opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is uitgevoerd. Uit het onderzoek komt naar voren dat rotondes voor alle categorieën verkeersdeel nemers gunstiger zijn dan kruispunten. Inzittenden van personenauto's hebben het meeste baat bij rotondes. Daarna volgen voetgangers, bromfietsers en fietsers. Op de onderzochte rotondes was de slachtofferreductie groep auto-inzittenc 95%, onder de voetgangers vielen 89% minder slachtoffers, onder bromfietsers 63% en onder de fietsers 30%. Positieve geluiden Ere wie ere toekomt. We kunnen veelvuldig en langdurig op de overheid mopperen, maar als ze iets in positieve zin voor de automobilisten besluiten, dan moeten we daar ook melding van maken. Na vele jaren van discussie is de houderschapsbelasting eindelijk door de kamer. Alle randvoorwaarden en de exacte tarieven moeten nog worden bepaald, maar naar alle waarsch:'- lijkheid gaat deze belasting die de wegenbelasting vervangt in op 1 januari 1995. Heel netjes is het hierbij dat bijvoorbeeld een dierenambulance is vrijgesteld van houder schapsbelasting. Het gaat hier immers vaak om verenigingen van vrijwilligers die weinig geld in kas hebben. Ook bussen op aardgas gaan een lager bedrag betalen. Daarnaast zijn er nog enkele uitzonderingen. De vraag is dan natuurlijk 'wie gaat dat betalen'. In ieder geval is het de bedoeling dat iedereen die een auto op zijn naam heeft staan, aangeslagen wordt voor de houderschapsbelasting. Zwart of grijs rijden is er dan niet bij. Dit levert zowiezo meer geld op als het tarief gelijk blijft aar. de huidige wegenbelasting. In de aanvankelijke plannen zouden auto's van 20 jaar en ouder worden vrijgesteld. De uiteindelijke leeftijd zal waarschijnlijk op 25 jaar komen te liggen. Tussen de 20 en 25 jaar bevinden zich 30.000 auto's en dat aantal vindt de overheid te interessant om te laten liggen. Een ander positief besluit voor de particuliere automobilist is het zogenaamde generaal pardon met betrekking tot het grijze kenteken. Iedereen die een bestelauto heeft die uiterlijk op 1 april vorig jaar op zijn naam werd gezet, kan deze zonder BPM te betalen tot 1 april ombouwen tot een personenauto. Dit kan een behoorlijke besparing betekenen, terwijl de waarde van de auto fors toeneemt. Deze positieve geluiden vanuit Den Haag, betekenen zeker geen forse ommezwaai, maar ze zijn toch de moeite van het signaleren waard... motor en 6 diesels. De 306 heeft ook internationale erkenning gekregen. De auto werd in Duitsland bekroond met een Gouden Stuurwiel. Sinds de officiële introductie in maart van dit jaar zijn er in ons land al meer dan 6.000 Peugeots 306 geregistreerd, wat een marktaandeel bete kent van 1,8 procent. Met de driedeurs in het programma verwacht Peugeot de 306 nog sterker te kunnen positioneren. Het programma start met de 306 1.1 XN driedeurs voor f.26.725,=. Dezelfde auto met 1.4 motor Vanaf maart zal de nieuwe Renault Laguna in de Nederlandse showrooms dé plaats innemen van de 21, alhoewel de Nevada all stationwagon voorlopic leverbaar blijft. De Lag1 komt in eerste instanti vijfdeurs hatchback of markt en lijkt in eerste aanblik een kleine vertaling van de Safrane. Zeer kenmerkend is de voorzijde waar het moderne Renault- embleem op een soort van plaatwerklip is aangebracht. De Laguna moet de positie van Renault in de hogere middenklasse gaan versterken. Met de 21 werden in Frankrijk uitstekende resultaten geboekt, maar op de exportmarkten kon deze auto maar matig meekomen. De naam Laguna werd door Renault al eerder gebruikt. Enkele jaren geleden was op de AutoRai een prototype te zien van een prachtige tweezits roadster die naar de naam Laguna luisterde. De nieuweling zal leverbaar worden in de RN, RT en RXE "1 vanaf het «usismodel omvat het "‘andaardpakket stuur bekrachtiging, verstevigingsbalken in de portieren en gordelspanners. Een airbag en ABS worden afhankelijk van het uitrus tingsniveau en de landspecificatie standaard of als optie aangeboden. Uiteraard bestaan er ook mogelijkheden voor een automaat en electronisch gestuurde airconditioning. klepper die nu in de Astra GSi te vinden is. Verder biedt de nieuwe Omega een keur aan zes cilinders. Nieuw hierbij is de 3 liter V6 met 24 kleppen en een vermogen van 210 pk. Het n gaat hier om een nieuwe i. variant van de 2.5 liter V61 in het Engelse Ellesmere I wordt geproduceerd. In tegenstelling tot de Vectra en Calibra waarin deze V6 te is, worden alle n bij de Omega in de :hting geplaatst. Ook irijving blijft gewoon ihterwielen. Met de de nieuwe Omega wordt verder de aloude 2.3 liter diesel en turbodiesel vaarwel gezwaaid. Opel komt namelijk in haar nieuwe topmodel met een 6 cilinder turbodiesel. Naar verluidt wordt deze motor ingekocht bij BMW. Alle motoren die in de nieuwe moet f.28.390,= opbrengen. Dan volgt de XR-uitgave met 1.4 en 1.6 motor voor respectievelijk f.29.830,= en f.32.210,-. De luxueuze XT is er als 1.6 voor f.34.685,= en als 1.8 voor f.36.960,=. Nieuw is ook de XT 1.8 automaat voor f.38.900,= terwijl het dieselprogramma start met de XND vanaf f.32.045,-. De meerprijs voor de vij f deursuitvoeringen bedraagt f. 1.050,=. De prijzen van de XSi, S16 en turbodiesel worden in de F worden binnenkort bekend uitvoering. Al gemaakt. basismodel or standaardpak bekrachtiging deun llijst. .1 heeft de 306-koper n keuze uit 22 illende varianten, in 16 met een benzine- Jaargang 5 [Nummer 45

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21