O S 9 X E D CHRYSLER VISION Sneeuwbanden van Michelin Sportkleding Opel dealerleam Eerste mijlpaal nieuwe Seat Ibiza Hulp bij afstand Bovenlaag ma VAULT OTA DA Fl IBRflB Jyj 8^ ij BIZfK 100.000 B MkRTORELL 26 OCTUBRE 19^3 ir 1993 pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 11 november 1993 pagina9 DETILBURGSE KOERIER jwel alle i juist dmet. bekr. len ch). Het Plastic .1993 V-A-G Vervolg van pagina 1 GM IPEL -verandering t wordt de ia Irie 7-1993 8-1993 ...2-1988 7-1986 .11-1986 .1992 .1990 .1989 1990 .1990 1989 .1989 .1986 1989 .1990 .1991 .1992 1989 .1987 .1991 1989 .1987 .1988 1989 .1987 1991 .1990 1990 1991 .1989 .1987 1990 .1987 .1992 .1992 .1991 .1991 1989 1990 .1990 .1990 .1990 1990 .1989 .1989 .1989 .1986 om. LPG....11-1987 5-1988 1-1992 4-1989 3-1989 5-1992 8-1987 aal. aal. aal.. net. od Ivermet. noi snfeiiidi rechter i mag.-::- grote elect 1989 1988 .1988 .2x1987 1987 .jtance Warning' de afstand tot e jd tot stilstand te ing' r i onderdelen nde band >T -drs.) lubb. port, vergrend. stijgt hiermee navenant tot 220 km/u en het sprintje in 8,6 seconden. De 2.5 liter is ook leverbaar met een moderne viertraps automaat. en een in stuur, amde sring levert nog de LE die heidt door ing, een telbare een ormale omstandigheden het relheidsverschil tussen het en linker voorwiel g zijn. Wordt dit verschil ter, dan grijpt de otronica onmiddelijk in. Ter voorkoming van kop-staart aanrijdingen heeft Mitsubishi Motors Corporation een uniek 'Distance Warning' systeem ontwikkeld. Het is voor gebruik in vrachtwagens en bussen. Zodra de afstand tot een voorganger te krap wordt om bij een noodstop de truck of de bus nog op tijd tot stilstand te brengen, dan krijgt de chauffeur een alarmsignaal. Het 'Distance War ning' systeem werkt met behulp van een radar. Dat meet de afstand tot de voorganger. Een computer berekent vervolgens bij iedere snelheid, hoeveel tussenruimte moet worden bewaard. glas, vier hoofdsteunen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel l hoogte verstelbaar s Naast deze zogenaai standaardui tvoer Chrysler ook zich onderscheid, lederen bekledir- elektrisch verstel bijrijdersstoel, ee automatische temperatuurregeling en een binnenspiegel met automatisch inschakelende anti-verblindingsstand. voor geval twee airbac minimac' 1 Xedos f kunner gevalle gemonteerd, v versies met 2.f samenwerkt met controle. Zowel bi als accelereren woi. hierdoor voorkomen afzonderlijke wieler groot verschil in draaisnelheid krijgen. In de besturing is zelfs een stuurhoeksensor aangebracht, die afhankelijk van de stand van het stuurwiel weet wat onder gescheidt normaal via de laagst geplaatste uitstroomopeningen, terwijl koude lucht via de middenroosters wordt uitgeblazen. Dit geeft in beide gevallen de meest natuurlijke luchtstroom. De ruimte op de achterbank is een punt waar met name de Xedos 6 wat mager scoort. Natuurlijk komt de Xedos 9 o" dit punt beter uit, maar c het formaat is ie zeker ni<=L toonaangevend. De hoofdruimte is redelijk, terwijl de beenruimte met de voorstoelen in de achterste stand wat te kort komt. De uitrusting van het basismodel is al prettig compleet. De auto is onder meer voorzien van meegespoten bumpers, deurgrepen en spiegels, een elektrische antenne, getint glas, elektrisch bediende portierruiten en buitenspiegels, cruise control, centrale vergrendeling, een radiovoorbereiding met vier speakers, skiluik en een middenarmsteun op de achterbank. Prijs De Chrysler Vision wordt in de Verenigde Staten onder drie merknamen verkocht. De Europese variant komt het meest overeen met de Eagle Vision. Toch heeft de Europese uitvoering ten opzichte van het Amerikaanse origineel enkele wijzigingen onder koplamj hoogte,: wegklapbaai de Europese 1 is behoorlijk groot, maar de bak is erg ondiep. De klep gaat tot een uitsnede in de bumper open, waardoor koffers en boodschappen maar minimaal opgetild hoeven worden. De veiligheid daar is het in de Xedos 9 uitstekend mee gesteld. Natuurlijk past Mazda de inmiddels overal doorgevoerde beschermingsbalken in de portieren toe, zijn de gordels voorin voorzien van spanners en hoogte-instelling en worden zowel bestuurder als srpassagier in extreme rallen beschermd door ïirbags. Om de raai 1410 kg wegende s 9 snel tot stilstand te m brengen wordt in alle len een ABS-systeem wat bij de 1.5 liter-motor t de tractie- >ij remmen vordt nen dat de an een te '•-■ese uitvoer _.x.e van het ineel enkele srgaan. Zo zijn de ipen verstelbaar in zijn de buitenspiegels baar, is de radio op ase frequenties Doorwerth - Ter afsluiting van de van Mazda nieuwe Xedos 9 als topmodel aan het programma toegevoegd. Volgens importeur Auto Palace de Binckhorst mogen boven deze auto geen andere types meer verwacht worden. De Xedos 9 zit namelijk nog net in een segment van belang, terwijl de aantallen in de hogere segmenten voor een generalist als Mazda te klein worden. Het leveringsprogramma van winterhanden bij Michelin is naast de bestaande X M+S 100 uitgebreid met de X M+S 130 en X M+S 330. De eerste van dit tweetal is een uitstekende sneeuwband, die een perfecte grip biedt op natte ondergronden, zelfs als het zeer koud is. Ook biedt de X M+S 130 een groot rijcomfort dankzij een nieuwe 'lamellen' profiel en 'lage temperatuur' rubber. Het profiel bestaat ui een middengedeelte met in lengterichting twee ononderbroken en twee onderbroken profielbanen waarvan de rubberblokjes recht achter elkaar liggen en dus niet in een zig-zag staan. Deze bijzonderheid maakt het rijden op sneeuw aangenamer en vergroot de afvoercapaciteit van water en smeltsneeuw. Hierdoor wordt verder de slijtage zo regelmatig mogelijk en ontstaat een hoog rijcomfort dankzij met name een aanzienlijke vermindering van het afrolgeluid. De groef/loopvlakverhouding van de X M+S 130 is groter dan die van een overeenkomstige zomerband, -35% tegen 32% voor een MXT in dezelfde afmeting, het geen een verbetering geeft van de waterafvoer en van de prestaties in de sneeuw. opzichte van de weg gelijk blijft. Dit verhoogt de stabiliteit van de auto zowê rechtuit, in bochten als bij remmen. markering komt voor op ucdë gamma ‘"rbanden van Michelin, nals het beeldschrift voor sn/sneeuw dat de nijdigheid in winterse istandigheden mboliseert. In de hypermoderne Seat- fabriek in het Spaanse Martorell is op dinsdag 26 oktober het honderdduizendste exemplaar van de nieuwe Ibiza van de band gelopen. Uiteraard was hiervoor grote belangstelling van de fabriekmedewerkers en directie. De fabriek in Hummel, de fabrikant van sportkleding uit Deventer is één van de sponsors van het Opel Dealer Team Holland (ODTH), zodat het niet verwonderlijk is dat tijdens autosport evenementen de teamleden zich in deze kledij hullen. Hummel levert vanaf nu exclusief vic de Opel-dealers een ODTH-kledinglijn bestaande uit een warm winterjack, maar liefst drie types trainingspakken, een T-shirt en een opvallende sporttas. Uiteraard zijn al deze attributen voorzien van het nieuwe Opel autosport logo. Bij de keuze van deze kleding is uitgegaan van de nieuwe 1994 wintercollectie van Hummel, die zojuist werd geïntroduceerd. In de toekomst zal de Opel Sport Kledinglijn regelmatig worden aangepast aan de hand van het seizoen en de wensen van de klant. De Opel-dealer levert overigens ook een Wax-coat voor de Opel 4x4-rijder. De Xedos 9 rijdt volledig volgens verwachting. De motor is aangenaam stil, de auto is comfortabel maar os 9 on ze^er niet s^aP geveerd, laat aezien zic^ eenvoudig en licht n?et bedienen en verwend zijn berijder met een royale uitrusting. Als het nodig is reageert de krachtbron snel op het gaspedaal. De hele auto komt zeer degelijk en solide over en geeft een groot gevoel van veiligheid. Mazda komt met de Xedos 9 in het hogere zakensegment en start met een prijs van f.71.850,= voor de 2 liter V6 met vijfbak. Deze auto is met vijf optiepakketten leverbaar waarin onder meer lichtmetalen velgen, mistlampen, lederen bekleding, airconditioning en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel te vinden zijn. De 2.5 V6 met 5-bak staat voor f.79.950,= in de prijslijst. De automaat heeft standaard een elektrisch bediend schuif/kanteldak en kost f.86.950,=. Aan de top staat de Xedos 9 met vierwielbesturing vanaf f.98.500,=. Deze auto wordt dan automatisch geleverd met de suède-style bekleding --3rsfeibare De verdeling van de interieurruimte is op z'n minst opmerkelijk. Op de achterbank hebben ook langere personen voldoende hoofdruimte, terwijl de beenruimte bovengemiddeld is, niet verwonderlijk bij zo'n forse lengte. Voorin echter is de afstand tussen romp en stuurwiel goed, maar lijkt juist het tussenschot erg dichtbij te zitten, waardoor voor mensen boven de 1,85 meter de beenruimte niet optimaal is. Verder is de bovenkant van het dashboard juist weer overdreven diep als bij een APV. De inrichting en uitrusting is uiterst luxueus en compleet. Toch gebruikt Chrysler ook in deze auto hier en daar minder chique ogend plastic. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer een dubbele airbag, airconditioning, een audio-installatie met 7 speakers, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, centrale vergrendeling, getint Interieur Het interieur is chique ingericht. Standaard zijn de stoelen en achterbank met stof bekleed, terwijl tegen meerprijs een soort van Alcantara en leer leverbaar zijn. De korte zitting van de stoelen wordt gecompenseerd door de goede verstelmogeli j kheden (eventueel elektrisch). Het stuurwiel is in diepte aan te afgestemd, werkt de cruise control tot 160 i.p.v. 136 km/u, krijgt de automaat een oliekoeler en wordt de centrale portiervergrendeling met een afstandbediening geleverd. Verder is de Europese Vision meer geschikt voor hogere snelheden door andere banden, speciale ruitev en het uitschakelen van snelheidsbegrenzing oj km/u. De zeer complete Chrys Vision wordt vanaf deze maand aangeboden bij Nederlandse dealers vc f.89.900,= en dat is gezie kwaliteiten en uitrustin bijzonder gunstige prijs Chrysler zal het sedan- programma de komend* gaan uitbreiden met de in de klasse van de Ope Vectra, de New Yorker b. de f. 100.000,= en een model tussen de Neon en Vision. Deze sterk gemoderniseerde programma moet er voor zorgen dat het Amerikaanse merk fors zijn marktaandeel kan laten toenemen. passen. Het dashboard is zakelijk ingericht en heeft de bekende elementen. Rechts zit bij de versies met airconditioning een display waarop de werking van de verwarming en ventilatie wordt weergegeven. De airco- installatie meet niet alleen de binnen- en buitentemperatuur, maar heeft ook een sensor op het dashboard die de hoeveelheid zonlicht registreert. Alle functies worden automatisch geregeld, maar kunnen ook met afzonderlijke knoppen worden bediend. Verwarmen ucötuurdersst Xedos 9 heeft denkbare opties en kost f.111.200,=. De Nederlandse importeur verwacht in 1994 '’50 stuks van de Xedos 6 en imÜ exemplaren van de Xedos 9 te gaan verkopen via de 21 Xedos-dealers. Met zijn lengte van 4,825 meter valt de nieuwe Xedos 9 precies in het segment van de BMW 5-serie, de Mercedes E- klasse en de Volvo 850. De nieuweling heeft een voornaam en statig uiterlijk en is redelijk tijdloos vormgegeven. Natuurlijk is de auto makkelijk als Xedos te herkennen door de chromen grille, die het kenteken is geworden van de topprodukten uit de Mazda- lijn. De standaard Xedos 9 heeft overigens geen lichtmetalen velgen en mistlampen in de voorbumper. Deze c maken deel uit van i optiepakketten. Multi-link Geheel volgens wens van de koper kan de Xedos 9 ook met vierwielbesturing worden geleverd. Het gaat hier om een installatie van de nieuwste generatie. De vierwielbesturing dient er niet voor om de draaicirkel bij manouvreren te verminderen, maar juist om de stabiliteit van de achterbouw op hoge snelheden te verbeteren. Als op de snelweg van rijstrook wordt veranderd, sturen alle vier de wielen in dezelfde richting. Zelfs de stroefheid van het wegdek wordt aan de hand van verschillende parameters bepaald. De electronisch geregelde vierwielbesturing reageert zodoende bij een glad wegdek Bovendien geven de nieuwe rubbermengsels van het loopvlak een aanzienlijke verbetering van de prestaties op natte wegen van deze I in de snelheidscategorie (snelheid tot 190 km/u). De X M+S 330 is ontworpen voor snelle sedans met veel vermogen. De band valt dan ook in de snelheidscategorie H (210 km/u). Naast de prestaties in de sneeuw is het gedrag op natte ondergrond opvallend. De lamellen die ontworpen zijn om de waterfilm tussen band en wegdek te breken en een nieuw rubbermengsel geven hem een buitengewone grip. De band is bij uitstek bedoeld voor automobilisten uit de topklasse die zelfs in de winter een grote stuurpecisie en in het algemeen gesproken een goed weggedrag verlangen. De beide nieuwe sneeuwbanden zijn herkenbaar aan de nieuwe holle markering, waarvan het logo voor sneeuw deel uit maakt. Deze mi het hek wintert evenals regen/ veelzij oms‘~- symLv met één model een Europees marktaandeel van 1,5 procent. De Seat Ibiza is in ons land verkrijgbaar in vier uitrustingsniveau's en tal van motoren. Het motorenaanbod wordt volgend jaar uitgebreid met een 1.9 liter turbodiesel, terwijl de 1.8 GLX dan ook met een automaat leverbaar zal zijn. Stuurhoeksensor De Xedos 9 staat in vrijwel alle opzichten boven de bestaande Xedos 6. Toch is de kleinste van het tweetal wat betreft ontwerp veel markanter en fraaier. Beide Xedos-modellen hebben overigens een weinig inspirerende achterzijde. De lichtunits van de Xedos 9 scharnieren gedeeltelijk met de kofferklep omhoog. De inhoud van de bagageruimte is met 420 liter niet meer dan normaal. Het vloeroppervlak anders dan bij een 'normaal' stroef wegoppervlak. Belangrijk hierbij is dat c”* zijdelingse bewegingen juiol worden geregistreerd. Daarvoor heeft Mazda een slim apparaatje ontwikkeld, dat werkt met een soort van stemvork. Om het rijcomfort naar een hoger niveau te tillen, heeft de Xedos 9 een nieuwe wielophanging volgens het multi-link principe. Het subframe voor is volledig uit aluminium gegoten. De ophanging zorgt ervoor dat onder alle omstandigheden de hoek van de wielen ten Zakensegment Het basismodel is voorzien van de 2 liter 24-kleppen V6 die we kennen uit de Xedos 6. De 1995 cc machine levert 146 pk bij 6000 tr/min. Het koppel van 180 Nm bij 5000 tr/min is redelijk. De grote en redelijk zware Xedos 9 haalt hiermee en elektrisch verstelbare een top van 202 km/u enheeft bestuurdersstoel. De duurste 10,7 seconden nodig om de 100 Xedos 9 heeft vrijwel alle km/u te bereiken. Daarnaast denkbare opties en kost levert Mazda de 2.5 liter V6 bekend uit de 626 Xerces. De krachtbron komt tot 171 pk bij 3501 6000 tr/min en een maximaal 4501 koppel van 216 Nm bij 4900 tr/min. Het prestatieniveau Martorell werd eerder dit jaar op-22 februari officieel geopend door koning Juan Carlos. Per dag worden er 1000 stuks van de Ibiza gemaakt met een recordaantal van 23.050 eenheden in de maand september. De nieuwe Ibiza is voor Seat een groot succes. Nog nooit behaalde dit merk - Er» HD-RG-58 ju ie □r ide jeen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 31