F Ford Escort standaard met airbag Grote belangstelling Renault Safrane Europese Jeep Grand Cherokee Auto op weg naar kringloopbestaan ONS WEET ZD-60-PD ir 1993 pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 11 november 1993 pagina? DETILBURGSE KOERIER ig te tting van 10.950,- 18.750,- 22.950,- 6.750,- 6.900,- 12.950,- 14.950,- 23.950,- 20.950,- 18.950,- 22.950,- 18.950,- 23.950,- 32.950,- 23.950,- 19.950,- 17.950,- 15.900,- 18.950,- 10.950,- 22.950,- 8.900,- 17.950,- 19.950,- 9.950,- 16.950,- 12.950,- 21.950,- sn de innen ien en m lop rorden i zijn weg moeten t aantal ren dat in irordt :t" is meer dan gd. Hierop is precies exei terhistorie van de jakc »e auto te vinden en iii aangetoond dat ‘erstand klopt. De Autopas kan door ledrijven en stations worden De Escort turbodiesel haalt een topsnelheid van 172 km/u en verbruikt bij 90 km/u constant niet meer dan 1 liter diesel op 20,8 kilometer. Voor het modellenjaar 1994 'i heeft de Ford Escort wederom S een aantal wijzigingen I ondergaan die volledig ten - goede komen aan de I veiligheid. In het stuurwiel is bij alle uitvoeringen standaard een airbag T? opgenomen, terwijl m veiligheidsgordels met voorspanners het veiligheidsconcept vervolmaken. De zitt uitstoot van schadelijke stoffen te verkrijgen wordt een oxydatie-katalysator gemonteerd en is de motor voorzien van een elektronisch geregelde uitlaatgas recirculatie. met een ,4 procent, iet augus- 2,4 procent ti Duitsland van meest t. Daarmee Renault and 5.500 Safranes 250 en 300 stuks in rille geproduceerd. materiaal zo vinden. Het autowrakke Nederland wc "weggewerkt" 1.000 per dag. dergelijke aankoop extra zekerheid worden verkregen. Ook kan het nuttig zijn in de werkplaats van een merkendealer naar de belangrijkste 'zwakke' punten van de betreffende auto te vragen, zodat voor de aanschaf hier naar kan worden gekeken. In het Franse Sandouville nabij de havenstad Le Havre werd in september het honderdduizendste exemplaar van de Renault Safrane geproduceerd. Dit aantal werd bereikt anderhalf jaar na de lancering van de grote Renault. In Nederland werden in 1992, het jaar waarin de Safrane pas in het laatste kwartaal van start ging, 1.445 eenheden verkocht en daarmee werd meteen de eerste plaats in het segment SI behaald. Dit jaar werden er tot en met augustus 2.158 Safranes af gezet, wederom goed voor een eerste plaats in de zakenklasse marktaandeel van 9,4 In het eigen land Frankrijk verkocht Renault tot en me, tus 27.300 Safranes, wat een marktaandeel van 2/ betekent. In 1992 werden 29.510 eenheden af gezet. In j behaalde de Safrane in zeer korte tijd de positie 5 verkochte importauto in het hoogste marktsegment- vult de Safrane de succesvolle verkoop aan van de Rc Clio en 19. Inmiddels zijn er in Duitsland 5.500 Saf verkocht. Per dag worden er tussen de 2! Sandouvil Particulier De meeste zekerheid bij aankoop van een gebruikte auto biedt de merkendealer en het BOVAG-garagebedrijf. Toch kan een particulier gekochte auto veelal prijstechnisch interessant zijn. Via een ANWB technokeuring kan ook bij een De prijzen van nieuwe auto's zijn de afgelopen jaren zo schrikbarend gestegen, dat vele particulieren, maar ook zakelijke automobilisten gaan uitkijken naar een gebruikte auto, zonder aan service en betrouwbaarheid te moeten inleveren. Gelukkic is de kwaliteit van de gemiddelde auto de laatste vijf tot tien jaar enorm toegenomen, zodat met een gerust hart een auto met 'ervaring' kan worden aangeschaft. ANWB-keuring Er zijn ook garagebedrijven die een eigen garantie bieden. Vraag vooraf nadrukkelijk naar de voorwaarden en bedenk dat u bij geschillen niet bij een organisatie als de BOVAG kunt aankloppen. Zeker als een gebruikte auto bij een niet BOVAG-bedrijf of particulier wordt gekocht, is het aan te raden de auto eerst ANWB te laten keuren. Een 'eerlijke' aanbieder zal hiertegen nooit bezwaar aantekenen. De auto wordt op alle vitale delen onderzocht en na afloop wordt een uitgebreid rapport opgemaakt. Hierop zijn alle details te vinden waarop de betreffende auto minder goed scoort. De ANWB kijkt bijvoorbeeld of remschijven vervangen moeten worden, de koppeling nog goed is, de uitlaat aan vervanging toe is, de motor goed loopt en kan zelfs voorspellen welke reparaties in de nabije toekomst uitgevoerd zullen moeten worden. De ANWB kan dezelfde keuring ook uitvoeren aan het einde van de garantie-termijn. Met het rapport van deze zogenaamde "Garantie Afloop Keuring" in de hand, kan in de laatste weken van de officiële garantie precies aan de garage worden doorgegeven wat nog vervangen moet worden. Het is echter belangrijk op tijd bij de ANWB een keuring af te spreken. Enkele dagen voor afloop van de garantie is te kort in verband met wachttijden. Ook is uw eigen dealer vaak bereid even naar een eventueel particulier aan te schaffen auto te kijken. In sommige gevallen zal hier een kleine vergoeding voor worden berekend, maar zekerheid gaat voor alles. Eén belangrijke reparatie overschaduwt al direct het bedrag wat door het niet uitvoeren van de ANWB- keuring of een inspectie van een garagebedrijf bespaard wordt. Eind volgend jaar zal in het Oostenrijkse Graz de Jeep Grand Cherokee in produktie worden genomen. In deze fabriek die samen met Steyr-Daimler-Puch is opgezet, rolt nu al de Chrysler Voyager van de band. De Europese produktielijn van de Grand Cherokee maakt het mogelijk in 1995 de turbodiesel uit te brengen, een jaar later gevolgd door de rechtsgestuurde versie voor de Engelse markt. een auto in de garage doorbrengt is de laatste vijftien jaar drastisch afgenomen. In 1975 kwam auto per jaar 13 uur in d<= garage. In 1985 was dat nc maar 9,5 uur, terwijl dat iu 1990 8 uur was. De gemiddelde kilometrages van gebruikte auto's neemt ook langzaam toe. In 1987 stond dat op 63.300 km terwijl dit in 1992 al tot 71.000 km was toegenomen. Vorig jaar gaf de teller van 19% van alle tweedehands auto's meer dan 100.000 kilometer aan. Vooral met NAP, BOVAG-garantie en eventueel een ANWB-keuring hoeft niemand 'bang' te zijn van een auto met een hoge kilometerstand. vam een de nog in Een autowrak bevat vele verschillende materialen die op de vuilnisbelt terechtkomen en ons milieu schaden. Een drastische vermindering hiervan is noodzakelijk. Het bedrijfsleven moet worden aangespoord nieuwe wegen te vinden om materialen te hergebruiken. Het moet zelfs mogelijk zijn om 86% van het gewicht van sloopauto's buitel afvalstroom te houden en opnieuw te gebruiken. Om dit precentage in het jaar 2000 te kui halen, werd onlangs Auto Recycling Nederland opgericht. Auto Recycling Nederland is een initiatief van vijf belangenorganisaties uit de autobranche, te weten de RAI (fabrikanten en importeurs), STIBA (autodemontage- bedrijven), SVN (schredder- bedrijven), BOVAG (garage bedrijven) en FOCWA (schadeherstelbedrijven). Het initiatief wordt ondersteund voor het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). In de toekomst zullen door bemiddeling van Auto Recycling Nederland gedemonteerde delen van autowrakken worden verwerkt door recycling bedrijven. Steeds zal worden gekozen voor die bedrijven die er de hoogste materialen en grondstoffenopbrengst uit kunnen halen. Jaarlijks zal ruim 400 miljoen kilo Jaarlijks worden er in ons land tussen de 400.000 en 500.000 nieuwe personenauto's verkocht. Het aantal gebruikte auto's wat in twaalf maanden van eigenaar wisselt is echter nog vele malen groter. Er zijn occasions in alle prijsklassen die door dealerbedrijven, niet gebonden garages en particulieren worden aangeboden. Wie niet goed voorbereid een auto gaat kopen kan ook anno 1993 nog steeds een kat in de zak kopen. Wie goed voorbereid een gebruikte auto koopt, zal in de meeste gevallen voor weinig nare verrassingen komen te staan. Een aantal jaren geleden is de Nationale Autopas (NAP) in het leven geroepen. Iedere keer wanneer de auto een b bezoekt voor uuucx noud of een APK- keuring wordt de exacte kilometerstand aan het NAP doorgegeven. Het grootste deel van de auto's wat in Nederland rondrijdt, is in het NAP te vinden. Als een auto wordt aangeschaft, kan een uitdraai van het NAP worden opgevraagd.TT'-- de kilometerhistorie van u, bètreffende auto te vinden i kan worden aangetoond dc de kilometer Nationale At BOVAG-autobedi ANWB technost Om deze activiteiten voor een schoner milieu met daadkracht te kunnen aanpakken wordt een zogeheten "verwijderingsbijdrage" geheven. Dit houdt in dat de eerste koper van een (dus splinternieuwe) auto een bedrag (max. f.250,=) extra voor deze auto betaalt. Dit bedrag is nodig om auto's in de laatste bestaansfase binnen het hergebruik circuit te sturen en nu nog niet rendabele recycling- activiteiten te stimuleren. Op termijn kan de bijdrage worden gedifferentieerd om fabrikanten van milieuvriendelijke auto's te belonen. Auto Recycling Nederland gaat nu van start. Vermoedelijk nog dit jaar zal de flankerende wetgeving gereed zijn en kunnen de activiteiten op volle snelheid gaan draaien. Met de (percentage-gewijs) geringe bijdrage zullen personenauto's in de toekomst groener worde zal zo het milieu worder ontlast. De Grand Cherokee wordt op dit moment gemaakt in de Chrysler-fabriek in Jefferson North. Er is daar echter onvoldoende capaciteit, zeker als er extra versies moeten worden uitgebracht. De maximale produktie van de Grand Cherokee in Oostenrijk kan 47.000 eenheden bedragen. Het uiteindelijke produktie-aantal hangt af van de vraag uit de markt. aangevraagd. Dat betekent dat als de auto van een particulier wordt gekocht, toch tegelijk met de ANWB- keuring het NAP kan worden ingezien. Veel grotere auto's worden tegenwoordig zakelijk gereden. Dat betekent dat het aanbod jonge auto's met hoge kilometrages de laatste jaren fors is toegenomen. Hoe moet de particulier nu een auto met meer dan 100.000 km beoordelen. Vroeger werd een auto met meer dan deze kilometerstand als versleten beschouwd. Dat is nu absoluut niet meer het geval. Vele statistieken over onderhoud en betrouwbaarheid bewijzen dat jonge auto's met veel kilometers nauwelijks onder doen voor nieuwe Bmplaren. Vooral cenauto's hebben meestal het volledige onderhoudsprogramma doorlopen, daar bedrijven zich niet kunnen veroorloven dat een auto uitvalt. Het gemiddelde aantal uren dat BOVAG-garantie Gelukkig bieden organisaties als de BOVAG, RAI en ANWB de koper van een gebruikte auto een flinke dosis zekerheid. Wie bij een BOVAG-garagebedrijf een auto boven de f.7.500,= koopt, kan hierop een officiële BOVAG-garantie krijgen. Let er bij overdracht wel op dat het bijbehorende garantiebewijs ondertekend wordt meegegeven. Alleen de BOVAG-lichtbak tegen de gevel van de garage biedt nog geen zekerheid. Normaal heeft de BOVAG-garantie een looptijd van drie maanden. Op het garantiebewijs mag niets worden bijgeschreven. Garagebedrijven willen nog wel eens een bepaald onderdeel uitsluiten van garantie. Maar een BOVAG- garantiebewijs waarop is geschreven of getypt is ongeldig. Bij duurdere occasions kan het handig zijn de garantie van de BOVAG uit te breiden tot 12 maanden. Hiervoor zal de koper iets extra moeten betalen, maar in Ndtionale AutO] ruil wordt veel extra zekerheid geboden. Veel officiële merkendealers, die overigens zonder uitzondering BOVAG-lid zijn, garage bieden een garantie onder onderhc een andere naam, die echter altijd op de BOVAG- voorwaarden gebaseerd is. Dus of nu wordt gekeken naar bijvoorbeeld een Opel OK- inruilwagen, een Renault Top Occasion, een auto met Peugeot Leeuwenkeur garantie of een exemplaar uit de BMW Huisselectie, de garantievoorwaarden bevinden zich minimaal r BOVAG-niveau, maar wc meestal nog verder uitgebreid. de stoelen is voorts aangepast om te voorkomen dat inzittenden bij een ongeval onderuit schuiven, het zogenaamde submarining. Nieuw in het Escort- programma is ook de 1.8 liter turbodieselmotor. Door toepassing van een interkoeler levert deze kracht bron een vermogen van 90 pk. Om een zo laag mogelijke DB-FT-08

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 29