F
Ford Escort standaard
met airbag
Grote belangstelling Renault Safrane
Europese Jeep Grand
Cherokee
Auto op weg naar kringloopbestaan
ONS
WEET
ZD-60-PD
ir 1993 pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 11 november 1993 pagina?
DETILBURGSE KOERIER
ig
te
tting van
10.950,-
18.750,-
22.950,-
6.750,-
6.900,-
12.950,-
14.950,-
23.950,-
20.950,-
18.950,-
22.950,-
18.950,-
23.950,-
32.950,-
23.950,-
19.950,-
17.950,-
15.900,-
18.950,-
10.950,-
22.950,-
8.900,-
17.950,-
19.950,-
9.950,-
16.950,-
12.950,-
21.950,-
sn de
innen
ien en
m
lop
rorden
i zijn weg moeten
t aantal
ren dat in
irordt
:t" is meer dan
gd. Hierop is precies exei
terhistorie van de jakc
»e auto te vinden en
iii aangetoond dat
‘erstand klopt. De
Autopas kan door
ledrijven en
stations worden
De Escort turbodiesel haalt
een topsnelheid van 172 km/u
en verbruikt bij 90 km/u
constant niet meer dan 1 liter
diesel op 20,8 kilometer.
Voor het modellenjaar 1994
'i heeft de Ford Escort wederom
S een aantal wijzigingen
I ondergaan die volledig ten
- goede komen aan de
I veiligheid. In het stuurwiel is
bij alle uitvoeringen
standaard een airbag
T? opgenomen, terwijl
m veiligheidsgordels met
voorspanners het
veiligheidsconcept
vervolmaken. De zitt
uitstoot van schadelijke
stoffen te verkrijgen wordt
een oxydatie-katalysator
gemonteerd en is de motor
voorzien van een elektronisch
geregelde uitlaatgas
recirculatie.
met een
,4 procent,
iet augus-
2,4 procent
ti Duitsland
van meest
t. Daarmee
Renault
and 5.500 Safranes
250 en 300 stuks in
rille geproduceerd.
materiaal zo
vinden. Het
autowrakke
Nederland wc
"weggewerkt"
1.000 per dag.
dergelijke aankoop extra
zekerheid worden verkregen.
Ook kan het nuttig zijn in de
werkplaats van een
merkendealer naar de
belangrijkste 'zwakke' punten
van de betreffende auto te
vragen, zodat voor de
aanschaf hier naar kan
worden gekeken.
In het Franse Sandouville nabij de havenstad Le Havre werd in
september het honderdduizendste exemplaar van de Renault
Safrane geproduceerd. Dit aantal werd bereikt anderhalf jaar
na de lancering van de grote Renault. In Nederland werden in
1992, het jaar waarin de Safrane pas in het laatste kwartaal
van start ging, 1.445 eenheden verkocht en daarmee werd
meteen de eerste plaats in het segment SI behaald. Dit jaar
werden er tot en met augustus 2.158 Safranes af gezet, wederom
goed voor een eerste plaats in de zakenklasse
marktaandeel van 9,4
In het eigen land Frankrijk verkocht Renault tot en me,
tus 27.300 Safranes, wat een marktaandeel van 2/
betekent. In 1992 werden 29.510 eenheden af gezet. In j
behaalde de Safrane in zeer korte tijd de positie 5
verkochte importauto in het hoogste marktsegment-
vult de Safrane de succesvolle verkoop aan van de Rc
Clio en 19. Inmiddels zijn er in Duitsland 5.500 Saf
verkocht. Per dag worden er tussen de 2!
Sandouvil
Particulier
De meeste zekerheid bij
aankoop van een gebruikte
auto biedt de merkendealer
en het BOVAG-garagebedrijf.
Toch kan een particulier
gekochte auto veelal
prijstechnisch interessant
zijn. Via een ANWB
technokeuring kan ook bij een
De prijzen van nieuwe auto's
zijn de afgelopen jaren zo
schrikbarend gestegen, dat
vele particulieren, maar ook
zakelijke automobilisten
gaan uitkijken naar een
gebruikte auto, zonder aan
service en betrouwbaarheid
te moeten inleveren. Gelukkic
is de kwaliteit van de
gemiddelde auto de laatste
vijf tot tien jaar enorm
toegenomen, zodat met een
gerust hart een auto met
'ervaring' kan worden
aangeschaft.
ANWB-keuring
Er zijn ook garagebedrijven
die een eigen garantie
bieden. Vraag vooraf
nadrukkelijk naar de
voorwaarden en bedenk dat u
bij geschillen niet bij een
organisatie als de BOVAG
kunt aankloppen. Zeker als
een gebruikte auto bij een niet
BOVAG-bedrijf of particulier
wordt gekocht, is het aan te
raden de auto eerst ANWB te
laten keuren. Een 'eerlijke'
aanbieder zal hiertegen nooit
bezwaar aantekenen. De auto
wordt op alle vitale delen
onderzocht en na afloop wordt
een uitgebreid rapport
opgemaakt. Hierop zijn alle
details te vinden waarop de
betreffende auto minder goed
scoort. De ANWB kijkt
bijvoorbeeld of remschijven
vervangen moeten worden, de
koppeling nog goed is, de
uitlaat aan vervanging toe is,
de motor goed loopt en kan
zelfs voorspellen welke
reparaties in de nabije
toekomst uitgevoerd zullen
moeten worden. De ANWB
kan dezelfde keuring ook
uitvoeren aan het einde van
de garantie-termijn. Met het
rapport van deze zogenaamde
"Garantie Afloop Keuring" in
de hand, kan in de laatste
weken van de officiële
garantie precies aan de
garage worden doorgegeven
wat nog vervangen moet
worden. Het is echter
belangrijk op tijd bij de ANWB
een keuring af te spreken.
Enkele dagen voor afloop van
de garantie is te kort in
verband met wachttijden.
Ook is uw eigen dealer vaak
bereid even naar een
eventueel particulier aan te
schaffen auto te kijken. In
sommige gevallen zal hier
een kleine vergoeding voor
worden berekend, maar
zekerheid gaat voor alles. Eén
belangrijke reparatie
overschaduwt al direct het
bedrag wat door het niet
uitvoeren van de ANWB-
keuring of een inspectie van
een garagebedrijf bespaard
wordt.
Eind volgend jaar zal in het Oostenrijkse Graz
de Jeep Grand Cherokee in produktie worden
genomen. In deze fabriek die samen met
Steyr-Daimler-Puch is opgezet, rolt nu al de
Chrysler Voyager van de band. De Europese
produktielijn van de Grand Cherokee maakt
het mogelijk in 1995 de turbodiesel uit te
brengen, een jaar later gevolgd door de
rechtsgestuurde versie voor de Engelse markt.
een auto in de garage
doorbrengt is de laatste
vijftien jaar drastisch
afgenomen. In 1975 kwam
auto per jaar 13 uur in d<=
garage. In 1985 was dat nc
maar 9,5 uur, terwijl dat iu
1990 8 uur was.
De gemiddelde kilometrages
van gebruikte auto's neemt
ook langzaam toe. In 1987
stond dat op 63.300 km terwijl
dit in 1992 al tot 71.000 km was
toegenomen. Vorig jaar gaf de
teller van 19% van alle
tweedehands auto's meer dan
100.000 kilometer aan. Vooral
met NAP, BOVAG-garantie en
eventueel een ANWB-keuring
hoeft niemand 'bang' te zijn
van een auto met een hoge
kilometerstand.
vam een
de
nog
in
Een autowrak bevat vele verschillende materialen die op de vuilnisbelt terechtkomen en ons
milieu schaden. Een drastische vermindering hiervan is noodzakelijk.
Het bedrijfsleven moet worden aangespoord nieuwe wegen te vinden om materialen te
hergebruiken. Het moet zelfs mogelijk zijn om 86% van het gewicht van sloopauto's buitel
afvalstroom te houden en opnieuw te gebruiken. Om dit precentage in het jaar 2000 te kui
halen, werd onlangs Auto Recycling Nederland opgericht.
Auto Recycling Nederland is
een initiatief van vijf
belangenorganisaties uit de
autobranche, te weten de RAI
(fabrikanten en importeurs),
STIBA (autodemontage-
bedrijven), SVN (schredder-
bedrijven), BOVAG (garage
bedrijven) en FOCWA
(schadeherstelbedrijven). Het
initiatief wordt ondersteund
voor het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieu (VROM).
In de toekomst zullen door
bemiddeling van Auto
Recycling Nederland
gedemonteerde delen van
autowrakken worden
verwerkt door recycling
bedrijven. Steeds zal worden
gekozen voor die bedrijven
die er de hoogste materialen
en grondstoffenopbrengst uit
kunnen halen. Jaarlijks zal
ruim 400 miljoen kilo
Jaarlijks worden er in ons land tussen de 400.000 en
500.000 nieuwe personenauto's verkocht. Het aantal
gebruikte auto's wat in twaalf maanden van
eigenaar wisselt is echter nog vele malen groter. Er
zijn occasions in alle prijsklassen die door
dealerbedrijven, niet gebonden garages en
particulieren worden aangeboden. Wie niet goed
voorbereid een auto gaat kopen kan ook anno 1993
nog steeds een kat in de zak kopen.
Wie goed voorbereid een
gebruikte auto koopt, zal in de
meeste gevallen voor weinig
nare verrassingen komen te
staan.
Een aantal jaren geleden is de
Nationale Autopas (NAP) in
het leven geroepen. Iedere
keer wanneer de auto een
b bezoekt voor
uuucx noud of een APK-
keuring wordt de exacte
kilometerstand aan het NAP
doorgegeven. Het grootste
deel van de auto's wat in
Nederland rondrijdt, is in het
NAP te vinden. Als een auto
wordt aangeschaft, kan een
uitdraai van het NAP worden
opgevraagd.TT'--
de kilometerhistorie van u,
bètreffende auto te vinden i
kan worden aangetoond dc
de kilometer
Nationale At
BOVAG-autobedi
ANWB technost
Om deze activiteiten voor een
schoner milieu met
daadkracht te kunnen
aanpakken wordt een
zogeheten
"verwijderingsbijdrage"
geheven. Dit houdt in dat de
eerste koper van een (dus
splinternieuwe) auto een
bedrag (max. f.250,=) extra
voor deze auto betaalt. Dit
bedrag is nodig om auto's in
de laatste bestaansfase
binnen het hergebruik circuit
te sturen en nu nog niet
rendabele recycling-
activiteiten te stimuleren. Op
termijn kan de bijdrage
worden gedifferentieerd om
fabrikanten van
milieuvriendelijke auto's te
belonen. Auto Recycling
Nederland gaat nu van start.
Vermoedelijk nog dit jaar zal
de flankerende wetgeving
gereed zijn en kunnen de
activiteiten op volle snelheid
gaan draaien. Met de
(percentage-gewijs) geringe
bijdrage zullen
personenauto's in de
toekomst groener worde
zal zo het milieu worder
ontlast.
De Grand Cherokee wordt op dit moment
gemaakt in de Chrysler-fabriek in Jefferson
North. Er is daar echter onvoldoende
capaciteit, zeker als er extra versies moeten
worden uitgebracht. De maximale produktie
van de Grand Cherokee in Oostenrijk kan
47.000 eenheden bedragen. Het uiteindelijke
produktie-aantal hangt af van de vraag uit de
markt.
aangevraagd. Dat betekent
dat als de auto van een
particulier wordt gekocht,
toch tegelijk met de ANWB-
keuring het NAP kan worden
ingezien.
Veel grotere auto's worden
tegenwoordig zakelijk
gereden. Dat betekent dat het
aanbod jonge auto's met hoge
kilometrages de laatste jaren
fors is toegenomen. Hoe moet
de particulier nu een auto met
meer dan 100.000 km
beoordelen. Vroeger werd een
auto met meer dan deze
kilometerstand als versleten
beschouwd. Dat is nu
absoluut niet meer het geval.
Vele statistieken over
onderhoud en
betrouwbaarheid bewijzen
dat jonge auto's met veel
kilometers nauwelijks onder
doen voor nieuwe
Bmplaren. Vooral
cenauto's hebben meestal
het volledige
onderhoudsprogramma
doorlopen, daar bedrijven
zich niet kunnen veroorloven
dat een auto uitvalt. Het
gemiddelde aantal uren dat
BOVAG-garantie
Gelukkig bieden organisaties
als de BOVAG, RAI en ANWB
de koper van een gebruikte
auto een flinke dosis
zekerheid. Wie bij een
BOVAG-garagebedrijf een
auto boven de f.7.500,= koopt,
kan hierop een officiële
BOVAG-garantie krijgen. Let
er bij overdracht wel op dat
het bijbehorende
garantiebewijs ondertekend
wordt meegegeven. Alleen de
BOVAG-lichtbak tegen de
gevel van de garage biedt nog
geen zekerheid. Normaal
heeft de BOVAG-garantie een
looptijd van drie maanden.
Op het garantiebewijs mag
niets worden bijgeschreven.
Garagebedrijven willen nog
wel eens een bepaald
onderdeel uitsluiten van
garantie. Maar een BOVAG-
garantiebewijs waarop is
geschreven of getypt is
ongeldig. Bij duurdere
occasions kan het handig zijn
de garantie van de BOVAG uit
te breiden tot 12 maanden.
Hiervoor zal de koper iets
extra moeten betalen, maar in Ndtionale AutO]
ruil wordt veel extra
zekerheid geboden. Veel
officiële merkendealers, die
overigens zonder
uitzondering BOVAG-lid zijn, garage
bieden een garantie onder onderhc
een andere naam, die echter
altijd op de BOVAG-
voorwaarden gebaseerd is.
Dus of nu wordt gekeken naar
bijvoorbeeld een Opel OK-
inruilwagen, een Renault Top
Occasion, een auto met
Peugeot Leeuwenkeur
garantie of een exemplaar uit
de BMW Huisselectie, de
garantievoorwaarden
bevinden zich minimaal r
BOVAG-niveau, maar wc
meestal nog verder
uitgebreid.
de stoelen is voorts
aangepast om te voorkomen
dat inzittenden bij een
ongeval onderuit schuiven,
het zogenaamde
submarining.
Nieuw in het Escort-
programma is ook de 1.8 liter
turbodieselmotor. Door
toepassing van een
interkoeler levert deze kracht
bron een vermogen van 90 pk.
Om een zo laag mogelijke
DB-FT-08