TRUCJES VOOR HET STARTEN RIJ VORST
Li
ii
De juiste draai in de winter
CHRYSLER VISION
Investering in
hei milieu
tie
NS
bv
Derde plaats voor Honda NSX
:tie
tie
H:
I IS:
CHRYSLER
IV
CHRYSLER LOON OP ZAND
Jeep Dodge
Onze introductiedagen zijn:
DE AUTOMAAT Donderdag 11 november 1993 pagina 5
er 1993 pagina 4
DETILBURGSE KOERIER
I iS;
9.950,-
15.500,-
7.950,-
6.500,-
2
2
1
2
42.500,-
43.950, -
42.950, -
59.950, -
automobilisten halen evenwel
wordt minder gegleden en het r
is veel kleiner.
De Hoogt 12a, 51 75 AX Loon op Zand
telefoon 04166-3993
straat 19-21
IRG
13-553678
Iburg
3
i'
kunnen
I voldoen
'?ken
mmaook
i Fords
cket,
tijdig
ent
aldus
Donderdag 11 november 1 993 van 1 3.00 uur tot 19.00 uur
Vrijdag 1 2 november 1 993 van 10.00 uur tot 20.00 uur
Zaterdag 1 3 november 1 993 van 10.00 uur tot 1 7.00 uur
7 15.950,-
7 15.950,-
9 22.950,-
9 24.950,-
0 27.500,-
0 41.500,-
8 22.500,-
1 49.950,-
De winters lijken tegenwoordig minder streng dan
vroeger. Vaak blijven de sloten en meren
onbevroren en zijn de berggebieden in Europa in de
winter tot op grote hoogtes groen. Schaatsers,
skiërs en fabrikanten van schaatsen en sneeuw
kettingen klagen steen en been. Skilifteigenaren
verkopen hun installaties. De meeste
1 opgelucht adem: er
risico van botsingen
t monteert
:dan
rei net zoveel
le zomer!
elementen met de actieve
edelmetalen platina en
rhodium. Daarmee k-
deze motoren nu al vc
aan het strengste ECI
concept, dat -vergeleken met
de al zeer stringende EC 93-
normen- voorziet in een 20 tot
30 procent lagere uitstoot van
koolmonoxyde (CO) en een
reductie van de uitstoot van
koolwaterstoffen (HC) en
stikstofoxyden (NÖx) van
meer dan 50 procent.
Ford heeft een omvrangrijk ontwikkelingsprogramma
opgezet om auto's te produceren die nu al voldoen aan
de door de Europese Commissie voorgestelde emissie-
eisen voor 1996. Hoewel voltooiing van het totale
programma nog enige tijd zal vergen, zijn de eerste
resultaten al zeer binnenkort beschikbaar.
Bepaalde versies van de
Fiesta, Escort en Mondeo
zullen al yanaf begin 1994
worden voorzien van zeer
milieuvriendelijke motoren,
Tvxx^xig aan de
■^ru-ranrrrrrqde EC 96 eisen
(eisenpakket
nog volledig in
rse en zal naar
niet voor januari
J van kracht
1 echter i
voldoer
ine-
srke
stekings-
i de dunne,
sre doeleinden
gemakkelijk
óën en van de
-u's die ook bij
functioneren.
4 8.950,-
8 26.950,-
9 29.950,-
1 49.950,-
ZETEC
Het uitgebreide programma
ter aanpassing van de Ford-
motoren start begin 1994 met
drie motoren. De Fiesta zal
worden aangeboden met een
1.4-liter motor met
elektronisch geregelde
brandstofinjectie, terwijl de
Escort leverbaar wordt met
dezelfde motor en een nieuwe
versie van de zestienkleps 1.6
liter ZETEC-E. De Mondeo
wordt dan leverbaar met de
1.8 versie van deze motor.
Uiteraard omvat het
ontwikkelingsprogramr
de andere versies van F
Europese motorenpakl
waardoor dat, in fasen,
aan de nieuwe wettelijke
eisen zal voldoen.
Startproblemen komen nog
steeds vaak voor, -J
temperaturen (hoog iu uc
bergen) duidelijk onder de -20
graden Celsius komen. Maar
Dr. Getting heeft ook hiervoor
een trucje: in een dergelijk
geval kan men het beste de
accu demonteren en deze
meenemen in de warmte. Vlak
vóór de koude start
men de accu weer: c
beschikt deze over
vermogen als in de
Ook op een andere manier
hebben de winters veel van
hun schrik-effect verloren: bij
het starten van de motor van
de auto. Bij -15 graden Celsius
start een automotor net zo be
trouwbaar en gemakkelijk als
in de zomer; bij het wegrijden
slaat de motor niet meer af,
maar trekt zonder problemen
door. "Dat dit zo is", legt Dr.
Hermann Getting, hoofd van
de afdeling
Motorenontwikkeling bij
Volkswagen uit, "is zowel het
gevolg van de toepassing van
een moderne benzine-
inspuiting, van sterke
elektronische ontst
systemen, als van c
voor meerder: J
geschikte en gc
smerende oliën
moderne accu's
vorst normaal fi
"De meest voorkomende
oorzaak van startproblemen
in geval van kou, is een
zwakke accu", zegt
motorenchef Dr. Getting.
Accu's hebben al naar gelang
het gebruik een levensduur
van 2 tot maximaal 5 jaar.
Vanaf de derde winter is het
verstandig om het
startvermogen te laten testen.
Is dat niet meer voldoende,
dan moet men een nieuwe
accu laten monteren. Het
opladen van de oude accu
heeft in de meeste gevallen
geen zin. Moderne
draaistroom-dynamo's met
een elektronische regeling
houden (goede) accu's bij veel
voorkomende nacht- en
stadsritten goed gevuld.
Het eerste racejaar voor de Honda NSX is op het circuit
van Zandvoort succesvol afgesloten. Met een vijfde
plaats in de spannende finale van de Wamsteiner
AD AC GT-Cup heeft Honda-coureur Armin Hahne zijn
derde plaats in het algemeen klassement weten veilig
te stellen.
Om de autosport in Duitsland een breder draagvlak te
verschaffen startte de Duitse ADAC dit jaar met een
internationale serie races in België, Oostenrijk en
Nederland en op vier verschillende circuits in
Duitsland. Honda heeft met twee NSX-en
deelgenomen in divisie 1, waarin merken als Audi,
BMW, Chevrolet, Ford en Porsche elkaar het vuur na
aan de schenen legden.
Met de NSX sportcoupé, die in 1990 werd
geïntroduceerd had Honda niet alleen een ijzersterk
wapen paraat, de auto bleek na twee races bovendien
een potentiële kanshebber voor de titel te zijn. Na de
vierde wedstrijd stond eerste rijder Armin Hahne van
Team Seikel Autosport, die de Honda's prepareert, op
een eerste plaats in het klassement.
Geen gas
Het is heel belangrijk dat men
bij het starten géén gas geeft,
of het nu een veteraan met
een handchoke, of een zeer
moderne inspuitmotor is! Weg
met die voet van het gaspe
daal! Gasgeven verstoort de
zorgvuldig berekende
stromingsverhoudingen in
het startsysteem, de motor
slaat veel moeilijker aan, of
zelfs hel*emaal niet. Voor
tweetakt-motoren gelden
overigens dezelfde regels.
Veel oude rotten in het vak
adviseren om vóór de koude
start een paar maal met het
gaspedaal te "pompen". Bij
een carburatiemotor kan dat
inderdaad nuttig zijn. De
acceleratiepomp spuit
daardoor wat extra benzine
in. Maar slechts één- of
tweemaal pompen anders
"verzuipt" de motor en slaat
daardoor juist weer extra
6 49.950,-
0 PR.OA
Starthulp
Starthulp-spray is eigenlijk
een overbodig middel. Bij een
zwakke accu helpt ook dat
niet en een gezonde motor
heeft het niet nodig.
In het hooggebergte kunnen
evenwel nog steeds
problemen ontstaan met
dieselmotoren. De
hedendaagse dieselolie is
vorstvrij tot minimaal -22
graden Celsius. Daalt de
moeilijk aan. Inspuitmotoren
beschikken niet over een
acceleratiepomp en hier heeft
het "pompen" dan ook geen
enkel effect.
Dieselmotoren vragen bij kou
zoals bekend enige
voorgloeitijd (tegenwoordig
meestal maar enkele
seconden). Vóór het starten
moet men wachten, totdat het
controlelampje voorzien van
het gloeispiraal-symbool
uitgaat, daarna kan men de
contactsleutel verder
omdraaien en starten.
Gasgeven heeft daarbij geen
zin: de startinstallatie van de
inspuitpomp geeft bij het
starten zelf vol gas. Men moet
er bij een dieselmotor echter
wel op letten dat de koude-
startversneller is
uitgetrokken.
versnellingsbak kan men ook
aanduwen of van een helling
laten rollen. Zodra de auto rolt
met een flinke
wandelsnelheid kan men het
contact inschakelen, de
koppeling intrappen en de
versnellingsbak in de 2<=
versnelling zetten (bij een
koude versnellingsbak moet
men daarvoor soms wat
nadrukkelijk schakelen) en
vervolgens het koppelings-
pedaal snel op laten komen:
de motor slaat dan spontaan
aan.
Een hulpverlenende auto kan
ook aanslepen: bij ongeveer
30 km/h schakelt men de
derde versnelling in en laat
de koppeling langzaam op
komen. Het aanslepen gaat
overigens eenvoudiger met
een vaste stang in plaats van
de gebruikelijke sleepkabel.
Zulke pogingen moet men
echter met moderne motoren
voorzien van een katalysator
slechts één of twee keer doen.
Daarna brengt men de
katalysator in gevaar. In dat
geval kan men beter
startkabels gebruiken.
zich druk te maken omtrer
koude-startprocedures", Cu
Dr. Getting:
Moderne inspuitmotoren
(met en ook zonder
katalysator) werken normaal
zonder kunstgrepen. Deze
kunnen op de normale manier
worden gestart, totdat de
motor goed loopt.
Carburatie-motoren met een
automatische choke, die tot
voor kort zeer in trek waren,
functioneren bijna net zo een
voudig. Meestal moet men het
gaspedaal vóór het starten
één keer helemaal intrappen
om de automatische choke in
werking te stellen.
Ook bij oudere motoren met
een gewone handchoke is het
starten over het algemeen
geen heksentoer: knop
uittrekken en starten.
Werkplaats
Koning Winter stelt echter
nog steeds zijn bijzondere
eisen. De moderne
apparatuur voldoet daaraan,
als deze technisch in orde is
en bovendien op de juiste
manier wordt gebruikt en
onderhouden. Wanneer een
auto bij vorst slechts met
moeite kan worden gestart,
dan is de motor of niet in orde,
of de berijder behandelt de
motor niet op de juiste manier.
In het eerste geval moet men
snel met de auto naar de
werkplaats gaan, want
anders ergert men zich de
hele winter aan de
startproblemen. In het tweede
geval wordt het lezen van het
instructieboekje nadrukkelijk
aanbevolen. We geven hier
énkele, wellicht nuttige tips.
jHoe moderner de auto, des te
minder hoeft de bestuurder
temperatuur nog verder, dan
moet men petroleum of
normale benzine bijmengen
(petroleum is beter, maar
vaak moeilijk te
bemachtigen). Meestal mag
dit maximaal 30% zijn; dus
een mengsel van 71 liter
diesel-olie en 31 benzine of
petroleum. Voordat men dit
mengsel toevoegt moet de
brandstoftank vrijwel leeg
zijn. De motor loopt op dit
mengsel veel slechter, dus
men moet dit zo min mogelijk milieuvrier
gebruiken. Eerst voegt men de die volledic
benzine toe en dan de zogenaamde
dieselolie. En men moet de voldoen. Het i
brandstoftank direct weer met bevindt zich n
dieselolie vullen als het de concept-fas
minder koud wordt. Het is verwachting r
evenwel erg belangrijk dat 1996 in de EG
men overgaat op dit mengsel worden. Ford zal echter met
voordat het te koud wordt! Als de 1994-motoren voldoen aan
de dieselolie bij -30 graden de te verwachten criteria.
Celsius "bevroren" is geraakt,
dan kan men niet anders meer
doen dan de auto de warmte
inslepen (bijvoorbeeld een
ondergrondse parkeergarage,
of de werkplaats van een
garagebedrijf) en de
dieselolie laten "ontdooien".
Stroomverbruikers
Starten bij vorst stelt vooral
erg hoge eisen aan de accu.
Het zal duidelijk zijn, dat men
het de accu zo makkelijk
mogelijk maakt als men alle
andere stroomverbruikers (en
vooral de koplampen)
uitschakelt bij het starten.
Veel moderne auto's
schakelen bij het starten alle
niet direct noodzakelijke
stroomverbruikers
automatisch uit. Bij vorst zou
men tijdens het starten bij
wijze van proef bovendien
een keer de koppeling moeten
intrappen. Draait de motor
dan hoorbaar sneller, dan is
het beter in dergelijke
omstandigheden steeds te
starten met een ingetrapte
koppeling: dan hoeft de
versnellingsbak met zijn
dikke, stugge olie niet
meegedraaid te worden.
Een moderne motor moet tot -
20 graden Celsius bij de
eerste poging "aanslaan". Als
dat niet het geval is, dan moet
men niet minutenlang
proberen te starten, want
daardoor raakt alleen de accu
leeg. Probeer liever te
achterhalen waarom de motor
niet wil starten: is (als meest
eenvoudige oorzaak) de
brandstoftank misschien
leeg? Heeft men echt niet de
voet op het gaspedaal?
EEC-IV
Dankzij de flexibiliteit van het
EEC-IV motormanagement is
het Ford gelukt in een zo
vroeg stadium al te voldoen
aan de strengere
milieuwetgeving. Verder
bleken de motoren in kwestie
r, wanneer de uitermate geschikt om over te
oog in de schakelen van de huidige EC
duidelijk onder de -20 93-normen naar de
i Celsius komen. Maar voorgestelde EC 96-eis. Naast
tting heeft ook hiervoor de aanpassing in de
icje: in een dergelijk programmatuur van de EEC-
i men het beste de IV, is het mogelijk gebleken
de uitlaatgassen beduidend
schoner te maken door
toepassing van een nieuw
ontworpen
uitlaatgaskatalysator met een
grotere dichtheid van
Accu
Een accu heeft bij -20 graden
Celsius slechts het vermogen
om enkele keren te starten.
Niet langer dan 10 seconden
proberen en vóór de tweede
poging minstens een minuut
wachten, zodat de accu weer
op verhaal kan komen. Draait
de startmotor steeds
langzamer, dan is de accu
bijna leeg: niet verder starten
dus! Hoe kleiner het aantal
omwentelingen, des te
geringer is de kans dat de
motor start.
Nu kan men altijd nog starten
met de hulp van een andere
auto. Het meest eenvoudig
gaat dat met behulp van
startkabels. De hulp
verlenende auto naast de
eigen auto rijden, de
accupolen met elkaar
verbinden: plus aan plus,
aan min. De motor van de
hulpverlenende auto met iets
meer toeren laten draaien en
de eigen motor normaal
starten. Als de motor loopt
deze een poosje rustig laten
draaien en de kabels weer
verwijderen (eerst van de
minpool). Bij auto's met een
automatische ver
snellingsbak zijn startkabels
eigenlijk de enige
mogelijkheid om in een
dergelijk geval de motor te
starten.
Auto's met een
handgeschakelde