TRUCJES VOOR HET STARTEN RIJ VORST Li ii De juiste draai in de winter CHRYSLER VISION Investering in hei milieu tie NS bv Derde plaats voor Honda NSX :tie tie H: I IS: CHRYSLER IV CHRYSLER LOON OP ZAND Jeep Dodge Onze introductiedagen zijn: DE AUTOMAAT Donderdag 11 november 1993 pagina 5 er 1993 pagina 4 DETILBURGSE KOERIER I iS; 9.950,- 15.500,- 7.950,- 6.500,- 2 2 1 2 42.500,- 43.950, - 42.950, - 59.950, - automobilisten halen evenwel wordt minder gegleden en het r is veel kleiner. De Hoogt 12a, 51 75 AX Loon op Zand telefoon 04166-3993 straat 19-21 IRG 13-553678 Iburg 3 i' kunnen I voldoen '?ken mmaook i Fords cket, tijdig ent aldus Donderdag 11 november 1 993 van 1 3.00 uur tot 19.00 uur Vrijdag 1 2 november 1 993 van 10.00 uur tot 20.00 uur Zaterdag 1 3 november 1 993 van 10.00 uur tot 1 7.00 uur 7 15.950,- 7 15.950,- 9 22.950,- 9 24.950,- 0 27.500,- 0 41.500,- 8 22.500,- 1 49.950,- De winters lijken tegenwoordig minder streng dan vroeger. Vaak blijven de sloten en meren onbevroren en zijn de berggebieden in Europa in de winter tot op grote hoogtes groen. Schaatsers, skiërs en fabrikanten van schaatsen en sneeuw kettingen klagen steen en been. Skilifteigenaren verkopen hun installaties. De meeste 1 opgelucht adem: er risico van botsingen t monteert :dan rei net zoveel le zomer! elementen met de actieve edelmetalen platina en rhodium. Daarmee k- deze motoren nu al vc aan het strengste ECI concept, dat -vergeleken met de al zeer stringende EC 93- normen- voorziet in een 20 tot 30 procent lagere uitstoot van koolmonoxyde (CO) en een reductie van de uitstoot van koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxyden (NÖx) van meer dan 50 procent. Ford heeft een omvrangrijk ontwikkelingsprogramma opgezet om auto's te produceren die nu al voldoen aan de door de Europese Commissie voorgestelde emissie- eisen voor 1996. Hoewel voltooiing van het totale programma nog enige tijd zal vergen, zijn de eerste resultaten al zeer binnenkort beschikbaar. Bepaalde versies van de Fiesta, Escort en Mondeo zullen al yanaf begin 1994 worden voorzien van zeer milieuvriendelijke motoren, Tvxx^xig aan de ■^ru-ranrrrrrqde EC 96 eisen (eisenpakket nog volledig in rse en zal naar niet voor januari J van kracht 1 echter i voldoer ine- srke stekings- i de dunne, sre doeleinden gemakkelijk óën en van de -u's die ook bij functioneren. 4 8.950,- 8 26.950,- 9 29.950,- 1 49.950,- ZETEC Het uitgebreide programma ter aanpassing van de Ford- motoren start begin 1994 met drie motoren. De Fiesta zal worden aangeboden met een 1.4-liter motor met elektronisch geregelde brandstofinjectie, terwijl de Escort leverbaar wordt met dezelfde motor en een nieuwe versie van de zestienkleps 1.6 liter ZETEC-E. De Mondeo wordt dan leverbaar met de 1.8 versie van deze motor. Uiteraard omvat het ontwikkelingsprogramr de andere versies van F Europese motorenpakl waardoor dat, in fasen, aan de nieuwe wettelijke eisen zal voldoen. Startproblemen komen nog steeds vaak voor, -J temperaturen (hoog iu uc bergen) duidelijk onder de -20 graden Celsius komen. Maar Dr. Getting heeft ook hiervoor een trucje: in een dergelijk geval kan men het beste de accu demonteren en deze meenemen in de warmte. Vlak vóór de koude start men de accu weer: c beschikt deze over vermogen als in de Ook op een andere manier hebben de winters veel van hun schrik-effect verloren: bij het starten van de motor van de auto. Bij -15 graden Celsius start een automotor net zo be trouwbaar en gemakkelijk als in de zomer; bij het wegrijden slaat de motor niet meer af, maar trekt zonder problemen door. "Dat dit zo is", legt Dr. Hermann Getting, hoofd van de afdeling Motorenontwikkeling bij Volkswagen uit, "is zowel het gevolg van de toepassing van een moderne benzine- inspuiting, van sterke elektronische ontst systemen, als van c voor meerder: J geschikte en gc smerende oliën moderne accu's vorst normaal fi "De meest voorkomende oorzaak van startproblemen in geval van kou, is een zwakke accu", zegt motorenchef Dr. Getting. Accu's hebben al naar gelang het gebruik een levensduur van 2 tot maximaal 5 jaar. Vanaf de derde winter is het verstandig om het startvermogen te laten testen. Is dat niet meer voldoende, dan moet men een nieuwe accu laten monteren. Het opladen van de oude accu heeft in de meeste gevallen geen zin. Moderne draaistroom-dynamo's met een elektronische regeling houden (goede) accu's bij veel voorkomende nacht- en stadsritten goed gevuld. Het eerste racejaar voor de Honda NSX is op het circuit van Zandvoort succesvol afgesloten. Met een vijfde plaats in de spannende finale van de Wamsteiner AD AC GT-Cup heeft Honda-coureur Armin Hahne zijn derde plaats in het algemeen klassement weten veilig te stellen. Om de autosport in Duitsland een breder draagvlak te verschaffen startte de Duitse ADAC dit jaar met een internationale serie races in België, Oostenrijk en Nederland en op vier verschillende circuits in Duitsland. Honda heeft met twee NSX-en deelgenomen in divisie 1, waarin merken als Audi, BMW, Chevrolet, Ford en Porsche elkaar het vuur na aan de schenen legden. Met de NSX sportcoupé, die in 1990 werd geïntroduceerd had Honda niet alleen een ijzersterk wapen paraat, de auto bleek na twee races bovendien een potentiële kanshebber voor de titel te zijn. Na de vierde wedstrijd stond eerste rijder Armin Hahne van Team Seikel Autosport, die de Honda's prepareert, op een eerste plaats in het klassement. Geen gas Het is heel belangrijk dat men bij het starten géén gas geeft, of het nu een veteraan met een handchoke, of een zeer moderne inspuitmotor is! Weg met die voet van het gaspe daal! Gasgeven verstoort de zorgvuldig berekende stromingsverhoudingen in het startsysteem, de motor slaat veel moeilijker aan, of zelfs hel*emaal niet. Voor tweetakt-motoren gelden overigens dezelfde regels. Veel oude rotten in het vak adviseren om vóór de koude start een paar maal met het gaspedaal te "pompen". Bij een carburatiemotor kan dat inderdaad nuttig zijn. De acceleratiepomp spuit daardoor wat extra benzine in. Maar slechts één- of tweemaal pompen anders "verzuipt" de motor en slaat daardoor juist weer extra 6 49.950,- 0 PR.OA Starthulp Starthulp-spray is eigenlijk een overbodig middel. Bij een zwakke accu helpt ook dat niet en een gezonde motor heeft het niet nodig. In het hooggebergte kunnen evenwel nog steeds problemen ontstaan met dieselmotoren. De hedendaagse dieselolie is vorstvrij tot minimaal -22 graden Celsius. Daalt de moeilijk aan. Inspuitmotoren beschikken niet over een acceleratiepomp en hier heeft het "pompen" dan ook geen enkel effect. Dieselmotoren vragen bij kou zoals bekend enige voorgloeitijd (tegenwoordig meestal maar enkele seconden). Vóór het starten moet men wachten, totdat het controlelampje voorzien van het gloeispiraal-symbool uitgaat, daarna kan men de contactsleutel verder omdraaien en starten. Gasgeven heeft daarbij geen zin: de startinstallatie van de inspuitpomp geeft bij het starten zelf vol gas. Men moet er bij een dieselmotor echter wel op letten dat de koude- startversneller is uitgetrokken. versnellingsbak kan men ook aanduwen of van een helling laten rollen. Zodra de auto rolt met een flinke wandelsnelheid kan men het contact inschakelen, de koppeling intrappen en de versnellingsbak in de 2<= versnelling zetten (bij een koude versnellingsbak moet men daarvoor soms wat nadrukkelijk schakelen) en vervolgens het koppelings- pedaal snel op laten komen: de motor slaat dan spontaan aan. Een hulpverlenende auto kan ook aanslepen: bij ongeveer 30 km/h schakelt men de derde versnelling in en laat de koppeling langzaam op komen. Het aanslepen gaat overigens eenvoudiger met een vaste stang in plaats van de gebruikelijke sleepkabel. Zulke pogingen moet men echter met moderne motoren voorzien van een katalysator slechts één of twee keer doen. Daarna brengt men de katalysator in gevaar. In dat geval kan men beter startkabels gebruiken. zich druk te maken omtrer koude-startprocedures", Cu Dr. Getting: Moderne inspuitmotoren (met en ook zonder katalysator) werken normaal zonder kunstgrepen. Deze kunnen op de normale manier worden gestart, totdat de motor goed loopt. Carburatie-motoren met een automatische choke, die tot voor kort zeer in trek waren, functioneren bijna net zo een voudig. Meestal moet men het gaspedaal vóór het starten één keer helemaal intrappen om de automatische choke in werking te stellen. Ook bij oudere motoren met een gewone handchoke is het starten over het algemeen geen heksentoer: knop uittrekken en starten. Werkplaats Koning Winter stelt echter nog steeds zijn bijzondere eisen. De moderne apparatuur voldoet daaraan, als deze technisch in orde is en bovendien op de juiste manier wordt gebruikt en onderhouden. Wanneer een auto bij vorst slechts met moeite kan worden gestart, dan is de motor of niet in orde, of de berijder behandelt de motor niet op de juiste manier. In het eerste geval moet men snel met de auto naar de werkplaats gaan, want anders ergert men zich de hele winter aan de startproblemen. In het tweede geval wordt het lezen van het instructieboekje nadrukkelijk aanbevolen. We geven hier énkele, wellicht nuttige tips. jHoe moderner de auto, des te minder hoeft de bestuurder temperatuur nog verder, dan moet men petroleum of normale benzine bijmengen (petroleum is beter, maar vaak moeilijk te bemachtigen). Meestal mag dit maximaal 30% zijn; dus een mengsel van 71 liter diesel-olie en 31 benzine of petroleum. Voordat men dit mengsel toevoegt moet de brandstoftank vrijwel leeg zijn. De motor loopt op dit mengsel veel slechter, dus men moet dit zo min mogelijk milieuvrier gebruiken. Eerst voegt men de die volledic benzine toe en dan de zogenaamde dieselolie. En men moet de voldoen. Het i brandstoftank direct weer met bevindt zich n dieselolie vullen als het de concept-fas minder koud wordt. Het is verwachting r evenwel erg belangrijk dat 1996 in de EG men overgaat op dit mengsel worden. Ford zal echter met voordat het te koud wordt! Als de 1994-motoren voldoen aan de dieselolie bij -30 graden de te verwachten criteria. Celsius "bevroren" is geraakt, dan kan men niet anders meer doen dan de auto de warmte inslepen (bijvoorbeeld een ondergrondse parkeergarage, of de werkplaats van een garagebedrijf) en de dieselolie laten "ontdooien". Stroomverbruikers Starten bij vorst stelt vooral erg hoge eisen aan de accu. Het zal duidelijk zijn, dat men het de accu zo makkelijk mogelijk maakt als men alle andere stroomverbruikers (en vooral de koplampen) uitschakelt bij het starten. Veel moderne auto's schakelen bij het starten alle niet direct noodzakelijke stroomverbruikers automatisch uit. Bij vorst zou men tijdens het starten bij wijze van proef bovendien een keer de koppeling moeten intrappen. Draait de motor dan hoorbaar sneller, dan is het beter in dergelijke omstandigheden steeds te starten met een ingetrapte koppeling: dan hoeft de versnellingsbak met zijn dikke, stugge olie niet meegedraaid te worden. Een moderne motor moet tot - 20 graden Celsius bij de eerste poging "aanslaan". Als dat niet het geval is, dan moet men niet minutenlang proberen te starten, want daardoor raakt alleen de accu leeg. Probeer liever te achterhalen waarom de motor niet wil starten: is (als meest eenvoudige oorzaak) de brandstoftank misschien leeg? Heeft men echt niet de voet op het gaspedaal? EEC-IV Dankzij de flexibiliteit van het EEC-IV motormanagement is het Ford gelukt in een zo vroeg stadium al te voldoen aan de strengere milieuwetgeving. Verder bleken de motoren in kwestie r, wanneer de uitermate geschikt om over te oog in de schakelen van de huidige EC duidelijk onder de -20 93-normen naar de i Celsius komen. Maar voorgestelde EC 96-eis. Naast tting heeft ook hiervoor de aanpassing in de icje: in een dergelijk programmatuur van de EEC- i men het beste de IV, is het mogelijk gebleken de uitlaatgassen beduidend schoner te maken door toepassing van een nieuw ontworpen uitlaatgaskatalysator met een grotere dichtheid van Accu Een accu heeft bij -20 graden Celsius slechts het vermogen om enkele keren te starten. Niet langer dan 10 seconden proberen en vóór de tweede poging minstens een minuut wachten, zodat de accu weer op verhaal kan komen. Draait de startmotor steeds langzamer, dan is de accu bijna leeg: niet verder starten dus! Hoe kleiner het aantal omwentelingen, des te geringer is de kans dat de motor start. Nu kan men altijd nog starten met de hulp van een andere auto. Het meest eenvoudig gaat dat met behulp van startkabels. De hulp verlenende auto naast de eigen auto rijden, de accupolen met elkaar verbinden: plus aan plus, aan min. De motor van de hulpverlenende auto met iets meer toeren laten draaien en de eigen motor normaal starten. Als de motor loopt deze een poosje rustig laten draaien en de kabels weer verwijderen (eerst van de minpool). Bij auto's met een automatische ver snellingsbak zijn startkabels eigenlijk de enige mogelijkheid om in een dergelijk geval de motor te starten. Auto's met een handgeschakelde

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27