NISSAN SILVIA
OPVOLGER 200 SX
Nieuwe Suzuki Alto uit India
FORD MUSTANG
de nieuwe Amerikaan
EEffi
ena
OCCASIONS VAN
UW BMW-DEALER
NAULT
OTA
PDA
GIJSBERS TILBURG BV
5
jFZP^nova
/60»
Mitsubishi 3000 GT
geopend en gesloten
even fraai
Toyota Mega Cruiser,
de betere Hummer
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 oktober 1993 pagina y
1993 pagina 8
DETILBURGSE KOERIER
/.diesel.
uitv.)
sngt deze voorzi
naam NVCS (N
Officieel Suzuki-dealer voor Tilburg e.o.
Tel. 013-355655
Bosscheweg 296 TILBURG
n. model)
.1990
o.a.
van
aard
.1993
asel.
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG
Autobedrijf
V-A-G
.10-1989
...5-1988
...2-1989
...7-1987
...4-1989
...3-1989
...8-1987
.5-1987
4- 1984
5- 1988
.7-1986
.5-1985
4-1985
....1973
1989
...1987
...1991
...1989
...1987
...1988
...1989
...1987
.1988
.1989
.1990
.1989
.1990
.1991
.1987
.1992
.1991
.1991
1989
.1990
.1989
.1990
.1989
.1993
.1992
.1992
.1991
1990
.1989
1989
.1987
.1985
.1991
.1990
316i
316i
320i 24V
01-92
07-92
00-92
01-87
01-87
01-87
01-91
07-88
0Ó-89
08-90
10-87
02-92
05-90
01-90
09-90
08-90
04-90
04-86
an wordt bovendien een
met vierwielbesturing
ood1991
...1990
...1991
...1990
aal
metaal
rijs metaal..
iupe
.enner
■xis.
Convertible
Net als in het verleden kan
ima
storie.
eerste
t een
terzijde
ood
xxi
liver met.
316
316
316 4-drs.
325 I Touring
324 D 4-drs.
5181
524 TD
635 CSI
850 IA
Audi 80
Audi 80 2.0 E
Ford Esc. 1.4
VW Passat
Volvo 480 Turbo
Opel Kadett
Opel Calibra
Peugeot 605 SR
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Celica
1730
to
42.500,-
43.950, -
59.950, -
US
»rk van
paard
15.950, -
13.950, -
15.950, -
49.950, -
22.500,-
33.950, -
49.950, -
49.950,-
pr. o.a.
24.950, -
26.950, -
10.950, -
39.950, -
39.950, -
17.950, -
39.950, -
30.950, -
14.950, -
18.950, -
13.950, -
’EL
jover
de.
s Silvia
ik.
ieen
wijl ook
Bovendien zullen de Europese
versies wat completer worden
uitgerust dan het wat kale
Frivool
In Japai
versie n
eerde
Amei
m is. De
zichte van
Kleptiming
De daklijn achter loopt
minder sterk af dan bij de 200
SX, zodat ook achterin een
tisch op te
r biedt vier
jelen en c
- voor bar
_t achtercomj
a Cruiser kar
Jrauliek pla<
voor electrische
van de ar
versies hi
remschiji
blauw
rood
rood
rood met.
zwart met.
beige met.
blauw met.
blauw
blauw metallic 09-87
rood
zilver met.
ANDERE MERKEN
75.500 km
46.000 km
83.000 km
36.000 km
70.000 km
46.000 km
72.000 km
72.500 km
72.500 km
54.000 km
63.000 km
.1989
.1990
1990
.1989
1989
.1991
6-1987
BMW HUISSELECTIE
32.500 km tizianrood
21.500 km brokatrood
32.000 km lagunegroen
s, zeer grille en bumper i
zal geheel. Onder de
:naar
Spoordijk 72/74 - Tel.: 013/422133
De Amerikaanse auto-industrie bevindt zich in een tijd
van grote veranderingen. Niet alleen wordt de
organisatie van het produktieproces aangepast en het
kwaliteitsniveau opgeschroefd, ook het
modellenprogramma van GM, Ford en Chrysler krijgt
een aantrekkelijkere aanblik. Chrysler komt zeer con
currerend voor de dag met bijvoorbeeld de Vision en
Neon. In Tokyo beleefde de nieuwe Ford Mustang haar
tentoonstellingsdebuut, ook weer zo'n auto die past in
het nieuwe Amerikaanse denken.
segment van de Alto, als mogelijke opvolger. Van importeurszijde werd dit
tegen gesproken, maar de in Tokyo gepresenteerde nieuwe Alto lijkt als twee
druppels water op de bestaande Cervo, met aan de buitenkant alleen een
klein verschil in de grille.
Convertible
Net als in het verleden kan
worden gekozen voor een
gesloten coupé en zeer fraaie
convertible. Ook is er keuze in
motoren. De 3,8 liter V6 levert
145 pk bij 4000 tr/min terwijl de
typisch Amerikaanse 5 liter
V8 goed is voor 215 pk bij 4200
tr/min. De 3,8 liter wordt
sregeld met het
maar worden in India bij
Maruti geproduceerd. De
Maruti Zen, zoals de
an land
et, is een slagje groter dan
de huidige Alto met een
lengte van 3,495 meter en een
breedte van 1,495 meter.
Voorlopig:
vijfdeursv
met een totaalgewxvi
kg. Het is bij de nieuT
ook over met de 3 cili
ren. Bij de nisu»,
ratie worden de
vielen aang.
«3 cc vierpitt
-in 50:
driespaaks lichtmetalen
velgen opvallen doora hun
ingetogen sportiviteit. De
achterlichten zijn opgebouwd
uit drie afzonderlijke
lichtstroken. Afhankelijk van
het type wordt de kofferklep
voorzien van een spoiler.
exemplaar wat op de Tokyo voorjaar Europa zullen
Motor Show werd getoond. De bereiken komen niet uit de
auto's die vanaf volgend Japanse Suzuki-fabrieken,
RENOVA OCCASION SELECTIE
139.000 km
107.000 km
72.000 km
98.000 km
150.938 km
86.000 km
125.000 km
74.000 km
59.000 km
alpinwit
cirrusblaus
lapisblauw
lachssilber
luxorbeige
atlantisblauw 01-90
brocatrood 01-91
bronzitbeige 05-86
mauritiusblauw 08-90
De grote Japanse merken hebben zeker op de eigen
markt een rijk aanbod sportieve auto's en coupés.
Vooral de coupé lijkt op dit moment weer volop in
de belangstelling te staan. Nissan heeft voor vele
budgetten met de 100 NX, 200 SX en 300 ZX een leuk
aanbod. Voor wat betreft de 200 SX met 1.8 liter
turbomotor is het nu bekeken. De produktie is
gestopt, maar de opvolger staat al klaar.
De Mustang is een model
binnen het Ford-programi
met een geheel eigen histi
In 1964 verscheen de eer
generatie, een auto met i
lange neus, korte achter
en de kenmerkende
luchtsleuven voor de
achterwielen. Op de neus
stond trots het beeldmerk
deze auto, een rennend p
(Mustang). Van deze
basisgegevens werd ook weer
bij de ontwikkeling van de
nieuwste Mustang uitgegaan.
De 4,61 meter lange nieuwe
Mustang heeft een zeer
moderne vormgeving, die
eerder Japans dan
Amerikaans aandoet. De neus
loopt laag af en heeft twee
vlakke koplampunits. De
ille en bumper vormen één
geheel. Onder de portieren
zijn beschaafde skirts
aangebracht, terwijl ook de
redelijke zitruimte is
verkregen. Zowel voor- als
achterlichtunits zijn bijzonder
plat uitgevoerd. Een grappig
detail is de typevermelding
op de achterschermen, alsof
de auto bij Pininfarina wordt
gemaakt. Het dashboard heeft
een zeer voorspelbare en niet
bijster originele vormge\
maar is uiteraard wel zee
compleet uitgerust. Opvallen
doen de dubbele verchroomde
uitlaat en de lage
achterspoiler waarin het
derde remlicht verwerkt is.
In de nieuwe Silvia gebruikt
Nissan een 2 liter 16-klepper
met variabele kleptiming. Het
merk brengt deze voorziening
onder de naam NVCS (Nissan
eerder Japans dan
velgen opvallen door hun
ingetogen sportiviteit. De
achterlichten zijn opgebouwd
uit drie afzonderlijke
lichtstroken. Afhankelijk van
het type wordt de kofferklep
voorzien van een spoiler.
In Tokyo was voor het eerst de
nieuwe Nissan Silvia te zien,
een in vergelijking met de 200
SX minder sportief gelijnde
tweedeurs auto, die zoals het
er naar uitziet later in het
voorjaar van 1994 ook in ons
land aan het
modellenprogramma zal
worden toegevoegd. Door de
vrijwel gelijke overhang voor
en achter en de lijn van
motorkap en kofferdeksel is
een soort van symmetrie
ontstaan.
De carrosserie van de Silvia is
aanzienlijk stijver uitgevallen
dan van zijn voorganger, wat
natuurlijk voor een deel toe te
schrijven is aan de extra
veiligheidsvoorzieningen.
Twee airbags en
gordelspanners behoren tot
de mogelijkheden.
De 4,50 meter lange Silvia
weegt minimaal 1180 kg. De
auto heeft aan de achterkant
een normale kofferklep, in
tegenstelling tot zijn
voorganger die hier nog i
een derde deur beschikte
Wellicht dat de nieuwe
(waarschijnlijk niet de
Europese naam) wat minder
de huidige sportief gerichte
200 SX-rijder zal aanspreken.
Nissan mikt duidelijk op een
wat groter publiek met deze
wat minder frivole tweedeurs
coupé.
worden gekozen voor een
gesloten coupé en zeer fraaie
convertible. Ook is er keuze in
motoren. De 3,8 liter V6 levert
145 pk bij 4000 tr/min terwijl de
typisch Amerikaanse 5 liter
V8 goed is voor 215 pk bij 4200
tr/min. De 3,8 liter wordt
optimaal afgeregeld met het
nieuwe EEC-V
motormanagementsysteem.
ABS wordt afhankelijk van de
markt standaard of als optie
aangeboden, terwijl iedere
nieuwe Mustang de fabriek
verlaat met een airbag voor
zowel bestuurder als bijrijder.
In het interieur vinden we
wellicht nog de meest
Amerikaanse vormgeving. De
halfronde overkapping van
het instrumentarium vinden
we aan de rechter kant ook
weer terug voor de behuizing
van airbag en het
dashboardkastje. Het
meubilair is met twee kleuren
stof bekleed. De stoelen
houden het midden tussen
sportief en comfortabel.
Standaard worden de
achterwielen via een
handgeschakelde vijfbak
aangedreven. De nieuwe,-
aantrekkelijke Mustang zc
weldra ook zijn overtocht i
Europa maken.
Valve timing Control System) geleverd. Hierbij heeft de
Het zorgt ervoor dat zowel bij hydrauliek plaatsgemaakt
lage als hoge toerentallen voor electrische aansturing
een hoog koppel wordt van de achterwielen. Alle
verkegen, zodat de souplesse versies hebben rondom
van de motor toeneemt. De 2 remschijven.
liter levert een vermogen van
160 pk bij 6400 tr/min.
Daarnaast is er ook een
variant met turbocompressor
en intercooler, goed voor 220
pk bij 6000 tr/min. Via een
handgeschakelde vijfbak
worden de achterwielen
aangedreven, terwijl ook een
4-traps automaat kan worden
besteld. Bij de Silvia zijn de
voorwielen opgehangen
volgens het McPherson-
principe, terwijl achter de
geving, bekende multi-link
zeer ophanging te vinder
ipvallen wielbasis is ten opzi
hroomde de 200 SX toegenomen wat
samen met onder meer een
grotere uitslag van de vering
voor een nog beter comfort
moet zorgen.
Japan probeert steeds meer innovatief te worden
en minder te copieren. Toch toont ook de laatste
editie van de Tokyo Motor Show weer aan dat
Japanners meesters zijn in het namaken en
verbeteren van bestaande concepten. Op de
Toyota-stand stond namelijk de Mega Cruiser,
een ultieme terreinauto die als twee druppels
water lijkt op de Amerikaanse Hummer. Waar de
Hummer met grote steun van de Amerikaanse
overheid tot stand is gekomen, is de Mega
Cruiser van Toyota een technisch betere variatie
op het thema, waarmee het grootste Japanse
merk gewoon geld wil verdienen. De Mega
Cruiser is bij uitstek geschikt als
reddingsvoertuig in moeilijk begaanbare
gebieden, als ambulance of als verplaatsbare
uitzendwagen voor TV-ploegen. De 5 meter lange
en maar liefst 2,17 meter brede Mega Cruiser
heeft een wielbasis van 3,39 meter. De
bodemvrijheid is enorm en door het plaatsen van
de grote wielen op de vier uiterste hoeken van de
carrosserie is ook de hoek waarmee een
hindernis kan worden genomen groot. De vier
wielen worden permanent aangedreven via een
Torsen limited-slip differentieel. Ook zijn alle
vier de wielen bestuurbaar. Vanuit de
bestuurderszitplaats is de druk in de
achterbanden automatisch op te voeren van 1.0
tot 2.2 bar. Het interieur biedt vier comfortabele
en goed verstelbare stoelen en daarnaast
enorme mogelijkheden voor bagage. Via een
grote achterklep kan het achtercompartiment
bereikt worden. De Mega Cruiser kan 750 kg aan
lading meenemen.
Onder de vlakke motorkap ligt een nieuwe motor,
een 4,1 liter 4 cilinder turbodiesel met directe
inspuiting. Deze forse krachtbron levert een
maximaal vermogen van 150 pk bij 3400 tr/min en
een koppel van bijna 400 Nm bij 1800 tr/min. Met
de brandstoftank van 108 liter kam deze forse
terreinganger een heel eind komen. Op het dak
wordt een flinke imperiaal geplaatst voor het
meenemen van nog veel meer brandstof. Het is
de bedoeling dat de Toyota Mega Cruiser voor
zeer specifieke doeleinden in produktie wordt
genomen.
Mustang is een model
nen het Ford-programma
t een geheel eigen historie.
.964 verscheen de eerste
leratie, een auto met een
ge neus, korte achterzijde
de kenmerkende
htsleuven voor de
iterwielen. Op de neus
nd trots het beeldmerk van
:e auto, een rennend paard
istang). Van deze
sisgegevens werd ook weer
de ontwikkeling van de
uwste Mustang uitgegaan.
4,61 meter lange nieuwe
stang heeft een zeer
Ford Mustang, de
nieuwe Amerikaan
De Amerikaanse auto-
industrie bevindt zich in een
tijd van grote veranderingen.
Niet alleen wordt de
organisatie van het
produktieproces aangepast
en het kwaliteitsniveau
opgeschroefd, ook het
modellenprogramma van GM,
Ford en Chrysler krijgt een
aantrekkelijkere aanblik.
Chrysler komt zeer
l concurrerend voor de dag met
le bijvoorbeeld de Vision en
Neon. In Tokyo beleefde de
nieuwe Ford Mustang haar
tentoonstellingsdebuut, ook ,x
weer zo'n auto die past in het optimaal afger
nieuwe Amerikaanse denken, nieuwe EEC-V
motormanagementsysteem.
ABS wordt afhankelijk van de
markt standaard of als optie
aangeboden, terwijl iedere
nieuwe Mustang de fabriek
verlaat met een airbag voor
zowel bestuurder als bijrijder.
In het interieur vinden we
wellicht nog de meest
Amerikaanse vormgeving. De
halfronde overkapping van
het instrumentarium vinden
we aan de rechter kant ook
weer terug voor de behuizing
van airbag en het
dashboardkastje. Het
meubilair is met twee kleuren
stof bekleed. De stoelen
houden het midden tussen
sportief en comfortabel.
Standaard worden de
achterwielen via een
handgeschakelde vijfbak
aangedréven. De nieuwe, zeer
aantrekkelijke Mustang zal
weldra ook zijn overtocht naar
Europa maken.
De Mitsubishi 3000 GT is lange tijd alleen in de
Verenigde Staten en Japan leverbaar geweest en
heeft pas eerder dit jaar de stap naar Europa
gemaakt. Het leveringsprogramma van deze
GTO - zoals de auto in eigen land wordt genoemd
- is met ingang van de Tokyo Motor Show
uitgebreid met een zeer aantrekkelijk ogende
cabriolet. Deze versie heeft een 325 pk motor die
via een 6 versnellingsbak alle vier de 18-inch
lichtmetalen wielen aandrijft. Geopend is
eigenlijk niet te zien dat deze auto van de couj
is afgeleid, terwijl juist gesloten alleen de kei
direct kan zien dat het niet zomaar een coupé is.
Deze Mitsubishi is namelijk uitgerust met een
fraaie hardtop die in twee delen volledig
electrisch in de kofferruimte wordt opgeborgen.
De klep scharniert hierdoor helemaal aan de
achterkant van de auto vlak boven de
achterlichten. De hardtop is gemaakt uit een
hoogwaardige kunststof.
Daarnaast heeft Mitsubishi ook op de coupé met
vast dak de koplapen aangepast. De klaplampen
zijn vervangen door twee miniscule koplampen
die achter een gemeenschappelijk glas geplaatst
zijn. Dat de nieuwe Mitsubishi 3000 GT met
verwijderbare hardtop ooit naar Europa komt is
vrijwel zeker, alleen een precies tijdstip kan
absoluut nog niet worden gegeven.
len in India bij
oroduceerd. De
Met smacht wordt gewacht op de opvolger van de Suzuki Alto. Het merk heeft
namelijk langer dan de directe concurrentie gewacht met het opvolgen van dit Marutt Zen zoals
succesmodel in de meest compacte klasse van de automarkt. Enige maanden nieuwelingineigei
geleden toonden we al een foto van de Suzuki Cervo, een grappige auto uit het heet, is een slagje g
-x-xix_ _1-V— 41» de huidige A’*"
lengte van 3,
breedte van i
“ig zal alleen een
x^urs worden gemaakt
een totaalgewicht van
iweAltc
Under
motoren. Bij de nieuwe
generatie worden de
voorwielen aangedreven door
een 993 cc vierpitter met een
vermogen van 50 pk bij 6500
tr/min. De Alto heeft
schijfremmen voor en
trommelremmen achter,
terwijl de aandrijving
geschiedt via een
handgeschakelde vijfbal
Voorlopig is nog niet in ei
driedeurs voorzien, terwi
een voor ons drukke
stadsverkeer zo geschikte
automaat op zich laat
wachten.
Dat de nieuwe Suzuki Alto in
India en niet in Japan wordt
geproduceerd, heeft vele
voordelen.
Er geldt geen
importbeperking voor auto's
uit dit land, terwijl ook de
invoerheffingen lager zijn.
Toch zal de nieuwe Alto
prijstechnisch akelig de
onderkant van het Swift-
programma naderen. Er moet
dan gedacht worden aan
prijzen vanaf zo'n f18.500,=
volgens een woordvoerder
van de importeur.