NISSAN SILVIA OPVOLGER 200 SX Nieuwe Suzuki Alto uit India FORD MUSTANG de nieuwe Amerikaan EEffi ena OCCASIONS VAN UW BMW-DEALER NAULT OTA PDA GIJSBERS TILBURG BV 5 jFZP^nova /60» Mitsubishi 3000 GT geopend en gesloten even fraai Toyota Mega Cruiser, de betere Hummer DE AUTOMAAT - Donderdag 28 oktober 1993 pagina y 1993 pagina 8 DETILBURGSE KOERIER /.diesel. uitv.) sngt deze voorzi naam NVCS (N Officieel Suzuki-dealer voor Tilburg e.o. Tel. 013-355655 Bosscheweg 296 TILBURG n. model) .1990 o.a. van aard .1993 asel. BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG Autobedrijf V-A-G .10-1989 ...5-1988 ...2-1989 ...7-1987 ...4-1989 ...3-1989 ...8-1987 .5-1987 4- 1984 5- 1988 .7-1986 .5-1985 4-1985 ....1973 1989 ...1987 ...1991 ...1989 ...1987 ...1988 ...1989 ...1987 .1988 .1989 .1990 .1989 .1990 .1991 .1987 .1992 .1991 .1991 1989 .1990 .1989 .1990 .1989 .1993 .1992 .1992 .1991 1990 .1989 1989 .1987 .1985 .1991 .1990 316i 316i 320i 24V 01-92 07-92 00-92 01-87 01-87 01-87 01-91 07-88 0Ó-89 08-90 10-87 02-92 05-90 01-90 09-90 08-90 04-90 04-86 an wordt bovendien een met vierwielbesturing ood1991 ...1990 ...1991 ...1990 aal metaal rijs metaal.. iupe .enner ■xis. Convertible Net als in het verleden kan ima storie. eerste t een terzijde ood xxi liver met. 316 316 316 4-drs. 325 I Touring 324 D 4-drs. 5181 524 TD 635 CSI 850 IA Audi 80 Audi 80 2.0 E Ford Esc. 1.4 VW Passat Volvo 480 Turbo Opel Kadett Opel Calibra Peugeot 605 SR Toyota Corolla Toyota Corolla Toyota Celica 1730 to 42.500,- 43.950, - 59.950, - US »rk van paard 15.950, - 13.950, - 15.950, - 49.950, - 22.500,- 33.950, - 49.950, - 49.950,- pr. o.a. 24.950, - 26.950, - 10.950, - 39.950, - 39.950, - 17.950, - 39.950, - 30.950, - 14.950, - 18.950, - 13.950, - ’EL jover de. s Silvia ik. ieen wijl ook Bovendien zullen de Europese versies wat completer worden uitgerust dan het wat kale Frivool In Japai versie n eerde Amei m is. De zichte van Kleptiming De daklijn achter loopt minder sterk af dan bij de 200 SX, zodat ook achterin een tisch op te r biedt vier jelen en c - voor bar _t achtercomj a Cruiser kar Jrauliek pla< voor electrische van de ar versies hi remschiji blauw rood rood rood met. zwart met. beige met. blauw met. blauw blauw metallic 09-87 rood zilver met. ANDERE MERKEN 75.500 km 46.000 km 83.000 km 36.000 km 70.000 km 46.000 km 72.000 km 72.500 km 72.500 km 54.000 km 63.000 km .1989 .1990 1990 .1989 1989 .1991 6-1987 BMW HUISSELECTIE 32.500 km tizianrood 21.500 km brokatrood 32.000 km lagunegroen s, zeer grille en bumper i zal geheel. Onder de :naar Spoordijk 72/74 - Tel.: 013/422133 De Amerikaanse auto-industrie bevindt zich in een tijd van grote veranderingen. Niet alleen wordt de organisatie van het produktieproces aangepast en het kwaliteitsniveau opgeschroefd, ook het modellenprogramma van GM, Ford en Chrysler krijgt een aantrekkelijkere aanblik. Chrysler komt zeer con currerend voor de dag met bijvoorbeeld de Vision en Neon. In Tokyo beleefde de nieuwe Ford Mustang haar tentoonstellingsdebuut, ook weer zo'n auto die past in het nieuwe Amerikaanse denken. segment van de Alto, als mogelijke opvolger. Van importeurszijde werd dit tegen gesproken, maar de in Tokyo gepresenteerde nieuwe Alto lijkt als twee druppels water op de bestaande Cervo, met aan de buitenkant alleen een klein verschil in de grille. Convertible Net als in het verleden kan worden gekozen voor een gesloten coupé en zeer fraaie convertible. Ook is er keuze in motoren. De 3,8 liter V6 levert 145 pk bij 4000 tr/min terwijl de typisch Amerikaanse 5 liter V8 goed is voor 215 pk bij 4200 tr/min. De 3,8 liter wordt sregeld met het maar worden in India bij Maruti geproduceerd. De Maruti Zen, zoals de an land et, is een slagje groter dan de huidige Alto met een lengte van 3,495 meter en een breedte van 1,495 meter. Voorlopig: vijfdeursv met een totaalgewxvi kg. Het is bij de nieuT ook over met de 3 cili ren. Bij de nisu», ratie worden de vielen aang. «3 cc vierpitt -in 50: driespaaks lichtmetalen velgen opvallen doora hun ingetogen sportiviteit. De achterlichten zijn opgebouwd uit drie afzonderlijke lichtstroken. Afhankelijk van het type wordt de kofferklep voorzien van een spoiler. exemplaar wat op de Tokyo voorjaar Europa zullen Motor Show werd getoond. De bereiken komen niet uit de auto's die vanaf volgend Japanse Suzuki-fabrieken, RENOVA OCCASION SELECTIE 139.000 km 107.000 km 72.000 km 98.000 km 150.938 km 86.000 km 125.000 km 74.000 km 59.000 km alpinwit cirrusblaus lapisblauw lachssilber luxorbeige atlantisblauw 01-90 brocatrood 01-91 bronzitbeige 05-86 mauritiusblauw 08-90 De grote Japanse merken hebben zeker op de eigen markt een rijk aanbod sportieve auto's en coupés. Vooral de coupé lijkt op dit moment weer volop in de belangstelling te staan. Nissan heeft voor vele budgetten met de 100 NX, 200 SX en 300 ZX een leuk aanbod. Voor wat betreft de 200 SX met 1.8 liter turbomotor is het nu bekeken. De produktie is gestopt, maar de opvolger staat al klaar. De Mustang is een model binnen het Ford-programi met een geheel eigen histi In 1964 verscheen de eer generatie, een auto met i lange neus, korte achter en de kenmerkende luchtsleuven voor de achterwielen. Op de neus stond trots het beeldmerk deze auto, een rennend p (Mustang). Van deze basisgegevens werd ook weer bij de ontwikkeling van de nieuwste Mustang uitgegaan. De 4,61 meter lange nieuwe Mustang heeft een zeer moderne vormgeving, die eerder Japans dan Amerikaans aandoet. De neus loopt laag af en heeft twee vlakke koplampunits. De ille en bumper vormen één geheel. Onder de portieren zijn beschaafde skirts aangebracht, terwijl ook de redelijke zitruimte is verkregen. Zowel voor- als achterlichtunits zijn bijzonder plat uitgevoerd. Een grappig detail is de typevermelding op de achterschermen, alsof de auto bij Pininfarina wordt gemaakt. Het dashboard heeft een zeer voorspelbare en niet bijster originele vormge\ maar is uiteraard wel zee compleet uitgerust. Opvallen doen de dubbele verchroomde uitlaat en de lage achterspoiler waarin het derde remlicht verwerkt is. In de nieuwe Silvia gebruikt Nissan een 2 liter 16-klepper met variabele kleptiming. Het merk brengt deze voorziening onder de naam NVCS (Nissan eerder Japans dan velgen opvallen door hun ingetogen sportiviteit. De achterlichten zijn opgebouwd uit drie afzonderlijke lichtstroken. Afhankelijk van het type wordt de kofferklep voorzien van een spoiler. In Tokyo was voor het eerst de nieuwe Nissan Silvia te zien, een in vergelijking met de 200 SX minder sportief gelijnde tweedeurs auto, die zoals het er naar uitziet later in het voorjaar van 1994 ook in ons land aan het modellenprogramma zal worden toegevoegd. Door de vrijwel gelijke overhang voor en achter en de lijn van motorkap en kofferdeksel is een soort van symmetrie ontstaan. De carrosserie van de Silvia is aanzienlijk stijver uitgevallen dan van zijn voorganger, wat natuurlijk voor een deel toe te schrijven is aan de extra veiligheidsvoorzieningen. Twee airbags en gordelspanners behoren tot de mogelijkheden. De 4,50 meter lange Silvia weegt minimaal 1180 kg. De auto heeft aan de achterkant een normale kofferklep, in tegenstelling tot zijn voorganger die hier nog i een derde deur beschikte Wellicht dat de nieuwe (waarschijnlijk niet de Europese naam) wat minder de huidige sportief gerichte 200 SX-rijder zal aanspreken. Nissan mikt duidelijk op een wat groter publiek met deze wat minder frivole tweedeurs coupé. worden gekozen voor een gesloten coupé en zeer fraaie convertible. Ook is er keuze in motoren. De 3,8 liter V6 levert 145 pk bij 4000 tr/min terwijl de typisch Amerikaanse 5 liter V8 goed is voor 215 pk bij 4200 tr/min. De 3,8 liter wordt optimaal afgeregeld met het nieuwe EEC-V motormanagementsysteem. ABS wordt afhankelijk van de markt standaard of als optie aangeboden, terwijl iedere nieuwe Mustang de fabriek verlaat met een airbag voor zowel bestuurder als bijrijder. In het interieur vinden we wellicht nog de meest Amerikaanse vormgeving. De halfronde overkapping van het instrumentarium vinden we aan de rechter kant ook weer terug voor de behuizing van airbag en het dashboardkastje. Het meubilair is met twee kleuren stof bekleed. De stoelen houden het midden tussen sportief en comfortabel. Standaard worden de achterwielen via een handgeschakelde vijfbak aangedreven. De nieuwe,- aantrekkelijke Mustang zc weldra ook zijn overtocht i Europa maken. Valve timing Control System) geleverd. Hierbij heeft de Het zorgt ervoor dat zowel bij hydrauliek plaatsgemaakt lage als hoge toerentallen voor electrische aansturing een hoog koppel wordt van de achterwielen. Alle verkegen, zodat de souplesse versies hebben rondom van de motor toeneemt. De 2 remschijven. liter levert een vermogen van 160 pk bij 6400 tr/min. Daarnaast is er ook een variant met turbocompressor en intercooler, goed voor 220 pk bij 6000 tr/min. Via een handgeschakelde vijfbak worden de achterwielen aangedreven, terwijl ook een 4-traps automaat kan worden besteld. Bij de Silvia zijn de voorwielen opgehangen volgens het McPherson- principe, terwijl achter de geving, bekende multi-link zeer ophanging te vinder ipvallen wielbasis is ten opzi hroomde de 200 SX toegenomen wat samen met onder meer een grotere uitslag van de vering voor een nog beter comfort moet zorgen. Japan probeert steeds meer innovatief te worden en minder te copieren. Toch toont ook de laatste editie van de Tokyo Motor Show weer aan dat Japanners meesters zijn in het namaken en verbeteren van bestaande concepten. Op de Toyota-stand stond namelijk de Mega Cruiser, een ultieme terreinauto die als twee druppels water lijkt op de Amerikaanse Hummer. Waar de Hummer met grote steun van de Amerikaanse overheid tot stand is gekomen, is de Mega Cruiser van Toyota een technisch betere variatie op het thema, waarmee het grootste Japanse merk gewoon geld wil verdienen. De Mega Cruiser is bij uitstek geschikt als reddingsvoertuig in moeilijk begaanbare gebieden, als ambulance of als verplaatsbare uitzendwagen voor TV-ploegen. De 5 meter lange en maar liefst 2,17 meter brede Mega Cruiser heeft een wielbasis van 3,39 meter. De bodemvrijheid is enorm en door het plaatsen van de grote wielen op de vier uiterste hoeken van de carrosserie is ook de hoek waarmee een hindernis kan worden genomen groot. De vier wielen worden permanent aangedreven via een Torsen limited-slip differentieel. Ook zijn alle vier de wielen bestuurbaar. Vanuit de bestuurderszitplaats is de druk in de achterbanden automatisch op te voeren van 1.0 tot 2.2 bar. Het interieur biedt vier comfortabele en goed verstelbare stoelen en daarnaast enorme mogelijkheden voor bagage. Via een grote achterklep kan het achtercompartiment bereikt worden. De Mega Cruiser kan 750 kg aan lading meenemen. Onder de vlakke motorkap ligt een nieuwe motor, een 4,1 liter 4 cilinder turbodiesel met directe inspuiting. Deze forse krachtbron levert een maximaal vermogen van 150 pk bij 3400 tr/min en een koppel van bijna 400 Nm bij 1800 tr/min. Met de brandstoftank van 108 liter kam deze forse terreinganger een heel eind komen. Op het dak wordt een flinke imperiaal geplaatst voor het meenemen van nog veel meer brandstof. Het is de bedoeling dat de Toyota Mega Cruiser voor zeer specifieke doeleinden in produktie wordt genomen. Mustang is een model nen het Ford-programma t een geheel eigen historie. .964 verscheen de eerste leratie, een auto met een ge neus, korte achterzijde de kenmerkende htsleuven voor de iterwielen. Op de neus nd trots het beeldmerk van :e auto, een rennend paard istang). Van deze sisgegevens werd ook weer de ontwikkeling van de uwste Mustang uitgegaan. 4,61 meter lange nieuwe stang heeft een zeer Ford Mustang, de nieuwe Amerikaan De Amerikaanse auto- industrie bevindt zich in een tijd van grote veranderingen. Niet alleen wordt de organisatie van het produktieproces aangepast en het kwaliteitsniveau opgeschroefd, ook het modellenprogramma van GM, Ford en Chrysler krijgt een aantrekkelijkere aanblik. Chrysler komt zeer l concurrerend voor de dag met le bijvoorbeeld de Vision en Neon. In Tokyo beleefde de nieuwe Ford Mustang haar tentoonstellingsdebuut, ook ,x weer zo'n auto die past in het optimaal afger nieuwe Amerikaanse denken, nieuwe EEC-V motormanagementsysteem. ABS wordt afhankelijk van de markt standaard of als optie aangeboden, terwijl iedere nieuwe Mustang de fabriek verlaat met een airbag voor zowel bestuurder als bijrijder. In het interieur vinden we wellicht nog de meest Amerikaanse vormgeving. De halfronde overkapping van het instrumentarium vinden we aan de rechter kant ook weer terug voor de behuizing van airbag en het dashboardkastje. Het meubilair is met twee kleuren stof bekleed. De stoelen houden het midden tussen sportief en comfortabel. Standaard worden de achterwielen via een handgeschakelde vijfbak aangedréven. De nieuwe, zeer aantrekkelijke Mustang zal weldra ook zijn overtocht naar Europa maken. De Mitsubishi 3000 GT is lange tijd alleen in de Verenigde Staten en Japan leverbaar geweest en heeft pas eerder dit jaar de stap naar Europa gemaakt. Het leveringsprogramma van deze GTO - zoals de auto in eigen land wordt genoemd - is met ingang van de Tokyo Motor Show uitgebreid met een zeer aantrekkelijk ogende cabriolet. Deze versie heeft een 325 pk motor die via een 6 versnellingsbak alle vier de 18-inch lichtmetalen wielen aandrijft. Geopend is eigenlijk niet te zien dat deze auto van de couj is afgeleid, terwijl juist gesloten alleen de kei direct kan zien dat het niet zomaar een coupé is. Deze Mitsubishi is namelijk uitgerust met een fraaie hardtop die in twee delen volledig electrisch in de kofferruimte wordt opgeborgen. De klep scharniert hierdoor helemaal aan de achterkant van de auto vlak boven de achterlichten. De hardtop is gemaakt uit een hoogwaardige kunststof. Daarnaast heeft Mitsubishi ook op de coupé met vast dak de koplapen aangepast. De klaplampen zijn vervangen door twee miniscule koplampen die achter een gemeenschappelijk glas geplaatst zijn. Dat de nieuwe Mitsubishi 3000 GT met verwijderbare hardtop ooit naar Europa komt is vrijwel zeker, alleen een precies tijdstip kan absoluut nog niet worden gegeven. len in India bij oroduceerd. De Met smacht wordt gewacht op de opvolger van de Suzuki Alto. Het merk heeft namelijk langer dan de directe concurrentie gewacht met het opvolgen van dit Marutt Zen zoals succesmodel in de meest compacte klasse van de automarkt. Enige maanden nieuwelingineigei geleden toonden we al een foto van de Suzuki Cervo, een grappige auto uit het heet, is een slagje g -x-xix_ _1-V— 41» de huidige A’*" lengte van 3, breedte van i “ig zal alleen een x^urs worden gemaakt een totaalgewicht van iweAltc Under motoren. Bij de nieuwe generatie worden de voorwielen aangedreven door een 993 cc vierpitter met een vermogen van 50 pk bij 6500 tr/min. De Alto heeft schijfremmen voor en trommelremmen achter, terwijl de aandrijving geschiedt via een handgeschakelde vijfbal Voorlopig is nog niet in ei driedeurs voorzien, terwi een voor ons drukke stadsverkeer zo geschikte automaat op zich laat wachten. Dat de nieuwe Suzuki Alto in India en niet in Japan wordt geproduceerd, heeft vele voordelen. Er geldt geen importbeperking voor auto's uit dit land, terwijl ook de invoerheffingen lager zijn. Toch zal de nieuwe Alto prijstechnisch akelig de onderkant van het Swift- programma naderen. Er moet dan gedacht worden aan prijzen vanaf zo'n f18.500,= volgens een woordvoerder van de importeur.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 47