PROTOTYPES TONEN JAPANSE TOEKOMST 9 ID! Nieuwe Mazda Lantis moet voor opleving zorgen 00<l r =:g 5 Zand ATIS HEQUE er 1993 pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag28oktober 1993 pagina? DETILBURGSE KOERIER ire ISUZU iet 1242-82324 1 ons iel MERCEDES BENZ jn ook de die bij een voorzien van een navigatiesysteem. tot 16.( 1 var ....'89 ....'87 ....'89 ....'90 ....'88 ....'90 .'91 .'90 .'89 '86 .'90 .'90 .‘90 .‘92 ntrum van et een beetje ons nieuwe 3nmim aant :ept zeer inden inatie Bouwwijze en techniek zijn volledig bekend. nauwelijks plaats had voor produktiemodellen. j pand ibod koplampen voor een 1 lichtopbrengst bij eei energieverbruik, verst remmen en automatis1 remmer voorkor in, die ig worden ar bij de t aan Ois in de 1.000 km'90 5.000 km‘91 3.000 km87 5.000 km. 2.000 km. 7.000 km. hele andere auto is de J-Neen auto in de Carina - isse. De motor heeft directe ardoor iruik Wie goed telt komt misschien wel op dertig verschillende proefmodellen variërend van zeer realistisch tot volslagen belachelijk. Het ene merk beperkt zich tot een enkele toekomstvisie, terwijl bijvoorbeeld Daihatsu met zes nieuwe concepten nog maar 0.000 km. 2.000 km. 5.000 km. 3.000 km. 6.000 km'90 0.000 km'89 5.000 km'86 0.000 km..'91 7.000 km'88 2.000 km'89 1.000 km'90 2.000 km‘91 7.000 km. 3.000 km. Als we naar de verkoopcijfers van het lopende jaar kijken, zien we dat Mazda tot de merken behoort die klappen hebben moet opvangen. Ondanks zeer fantasievolle modellen als de MX-5, MX-3 en RX-7, moet het merk het vooral van drie modelseries hebben. De nieuwe Lantis kan daar wellicht verandering in brengen. 6.00 uur. in Breugel jop van een sion met RANTIEBEWIJS k nog kans op een van Mazda Mazda opende vorig jaar het M2-gebouw in Tokyo, waarin onder meer een stylingcentrum is gevestigd. Onder de noemer M2 komt het eigenzinnige merk met grote regelmaat met proefmodellen. Zo is weer gesleuteld aan de grappige AZ-1, een piepkleine Mazda met twee vleugeldeuren en centraal geplaatste 657 cc turbomotor. Typisch een autootje in het genre van de Suzuki Cappuccino en de Honda Beat, maar helaas niet voor export bedoeld. de nieuwe Lantis kunnen zijn. Deze auto past als vijfdeurs hatchback keurig tussen de 323 en de 626 in en dat is een klasse waarin Mazda met deze auto wel eens zeer goed i betere an lager stelbare an om een aanrijding te De zeer eigenzinnige 121 valt maar bij een beperkt deel van I het autokopend publiek in de I smaak en is zodoende in niet I al te lange tijd over zijn top j heen. De 323 is inmiddels vier I jaar oud en begint hierdoor ook duidelijk minder I belangstelling te krijgen. De opvolging van dit model laat nog tot de tweede helft van j 1994 op zich wachten. Fastback Dan blijft eigenlijk alleen nog maar de 626 over, die uiterst succesvol is, maar die in z'n eentje de kar niet kan trekken. I Kortom, Mazda heeft in i Nederland en eigenlijk in heel Europa hard een goedlopend I model nodig. Dat zou wel eens Mitsubishi Mitsubishi pakt ook fors uit met prototypes. De HSR-IV en ESR werden al op de IAA in Frankfurt getoond. Veel dichter bij de realiteit staat de Lynx, een zeer compacte terreinauto die niet langer is dan 3,30 meter. Het is een open tweezitter met twee losse voorruitjes. Uitermate grappig en kleurrijk is de 2,57 meter lange Mitsubishi MUM kilometer. De carrosserie van de EV-50 is vrijwel identiek aan die van de RAV4, alleen beschikt de electrische versie natuurlijk niet over vierwielaandrijving. Toch is de zitpositie van de bestuurder redelijk hoog, waardoor een goed overzicht wordt verkregen. Deze krachtbron levert maar liefst 135 pk bij een behoorlijk hr rg toerental van 7000 tr/min. Daarnaast wordt ook de voortreffelijke 2 liter V6 uit de Xedos 6 in de Lantis geleverd. Deze krachtpatser levert 170 pk, waardoor de Lantis V6 makkelijk met bijvoorbeeld de Golf VR6 kan concurreren. Ook hier weer de bekende features als ABS, airbags en een op allerhande manieren versterkte carrosserie. De uitrusting loopt uiteen van een goed voorziene basisuitgave tot een sportief en zeer compleet topmodel. Alhoewel de definitieve beslissing over export nog niet gemaakt lijkt te zijn, kan de Lantis fastback eigenlijk al op voorhand goede verkoopresultaten voorspeld worden en daar moet een merk het immers van hebben. In Japan lijkt de auto nu al goed te scoren. Mazda brengt de auto niet vor niets via drie van haar vier verkoopkanalen: Mazda, Efini en Eunos. Suzuki Suzuki experimenteert met een compacte hybride-auto, de EE-10. Deze 3,295 meter lange Suzuki heeft achterin twee electromotoren voor gebruik in de stad, terwijl voorin de 660 cc.3jcilinder zorgt voor de aandrijving op de snelweg en buitenwegen. De EE-10 biedt plaats aan twee personen voorii beide met een airbac beschermd. Ook is er bij c totstandkoming gedacht recycling. De Suzuki X90 i een moderne variant van Vitara met een zeer bol vormgegeven carrosserie. Een 1 AXV- klas ben een laag brandstofverbi en eveneens sterk verminderde uitlaatgasemissies worden bereikt. Andere snufjes die in de AXV-V zijn verwerkt zijn: een aërodynamische rem op het dak, gasontladings lengte van 4,24 meter relatief compact. Wat betreft styling doet deze Mazda nog het hoog meest denken aan de 323 F. De tr/mir klaplampen hebben plaatsgemaakt voor zeer platte lichtunits, terwijl achter de achterportieren nog een extra ruitje in de C-stijl is opgenomen. Het geheel ziet er sportief, elegant uit en is beslist niet alledaags. Het beste kan deze Lantis net als de 323 F omschreven worden als een vierdeurs coupé. Het interieur ziet er wat voorspelbaar uit: ronde vormen voeren de boventoon. De rugleuning van de stoelen is zo gemaakt dat op schouderhoogte meer ondersteuning wordt gegeven. zou kunnen scoren. De Lantis is er in Japan in twee uitvoeringen. De vierdeurs sedan heeft een keurige, volgens de modernste normen vormgegeven carrosserie, maar valt toch enigszins in de categorie 'dertien in een dozijn'. Anders is het met de Lantis fastback, een auto volgens de inmiddels bekende en zeer kenmerkende Mazda-styling. Door een kleinere overbouw achter in vergelijking met de sedan is de fastback met een Export Op de Japanse markt worden naar keuze twee verschillende motoren aangeboden. Aan de basis staat een 1,8 liter 4 cilinder met natuurlijk 4 kleppen per zuiger en multipoint injectie. Isuzu Isuzu wordt alleen nog met een Opel-label in ons land verkocht. Het merk maakt uitsluitend bedrijfswagens en terreinauto's en koopt de Gemini, een vierdeurs sedan, in bij Honda. Geen wonder dat de prototypes van Isuzu allemaal in het 4WD-segment geplaatst kunnen worden. De VehiCross is een compacte auto met een 1.6 liter turbomotor en kan zowel wild als vriendelijk worden genoemd. Wellicht dat hieruit later een compacte Isuzu of de opvolger van de Opel Frontera tevoorschijn komt. De XU -1 is veel groter is een stadsverkeer var zeer gestroomlijnde vertaling Multi Personal 4 van het Monterey-concept: een uitermate luxueus uitgevoerde 4x4 met 3,2 liter V6-motor. Toyota De Toyota EV-50 is een elektrisch aangedreven auto die in stadsverkeer een actieradius heeft van 110 Nissan Nissan heeft er een gebruik van gemaakt in Tokyo een prototype te tonen die ook daadwerkelijk in produktie wordt genomen. Na de Escargo, Figaro en Pao is het nu de beurt aan de Rasheen, een zeer vierkante vierwielaangedreven auto met een lengte van 3,98 meter. De Rasheen is voorzien van allerhande nuttige, aardige en grappige details maar kan absoluut geen design- hoogstandje genoemd worden. Het dashboard is zeer strak van vormgeving en blinkt uit door soberheid, want dat lijkt het devies voor de komende jaren ook in autoland. Tokyo - De Tokyo Motor Show is vooral een toonzaal van Japans kunnen. De verschillende fabrikanten uit het land van de rijzende zon hebben zich de afgelopen decennia getoond als succesvolle imitators zowel op het gebied van techniek als vormgeving. Iets perfect nadoen of namaken wordt kinderen in Japan met de paplepel ingegeven en zit dus ingebakken in de volkscultuur. Toch wil Japan graag de rol van innovator spelen. De vele prototypes lichten een puntje van de sluier op. dreigende aanrijding automatisch in werking treden. Bij de EVX staat h« milieu voorop. Het is een elektro-auto vol functionaliteit. Met de zonnepanelen op het dak wordt de hulp-accu opgeladen voor de verlichting, audio-installatie en ventilatie. De actieradius van de Honda EVX is 150 km terwijl de topsnelheid 130 km bedraagt. De auto biedt plaats aan twee volwassenen en twee kinderen en is uiteraard 1.000 km. 3.000 km. 7.000 km. '88 5.000 km86 Daihatsu Onder het motto Why Mini? presenteerde Daihatsu maar liefst zes prototypes. De EV Sedan is niet bepaald moeders mooiste, maar wat betreft technisch conce bruikbaar. Ook hier vii we namelijk de combir van een electromotor en benzinemotor. De meest slimme proto van Daihatsu is de Ultra Mini, met een lengte van slechts 2,5 meter, een gewicht van 550 kg en een motorinhoud van 660 cc. Onvoorstelbaar maar waar biedt dit autootje plaats aan vier personen die in de drukste stad nog wel een parkeerplaatsje kunnen vinden. Zeer koddig is de Midget II, een revival van de 1-persoons pick-up uit de jaren zestig. Functioneel en modem is de Midget II zeer bruikbaar in het drukke _*_j--Tokyo. De 1 is een modern vormgegeven terreinauto op Feroza-basis die zelfs zonder dak gewoon met de tuinslang kan worden afgespoten. De laatste is de D- bag 4, een variatie op de Cuore met 4WD, dakdrager een gereedschapluik op de achterklep. Honda Honda toonde twee uiteenlopende prototype FSR en EVX. De eerste is een sedan voor de 21ste eeuw met een hoge mate van veiligheid, een navigatiesysteem, een zelfdenkende automatische snelheidsregelaar en camera's die de weg links en rechts van de auto in beeld brengen. Zeer actueel zijn radarremmen di Autoparc BV, de officiële Mercedes-dealer van de regio Tilburg en omstreken heeft de eerste nieuwe Mercedes C200 D voor autorijlesdoeleihden afgeleverd. Vorige week vond de overdracht plaats in Loon op Zand. De Heer Bert Koudijs van Verkeers school Galant nam de papieren, sleutels en de nieuwe aanwinst in ontvangst van de Heer T. Bogers van Autoparc. Bert Koudijs: «Als rijschoolhouder is de kwaliteit van het materiaal altijd een eerste vereiste c tuig. Vandaar de keus voor Mercedes Be 500. Een 3 cilinder 500 cc krachtbron zorgt voor een vermogen van 30 pk, voldoende bij een voertuiggewicht van 450 kg. De MUM 500 biedt plaats aan twee personen en is uitermate handig bij gebruik in druk stadsverkeer. De voorwielen worden aangedreven via een drietraps automaat. De Field Guard is gebaseerd op de Pajero en is een heuse amfibie. De auto ziet er stoer uit maar is in feite niet meer dan een variatie op een bestaand thema. lynx MITSUBISHI SUZUK MW S3 l" SUZUKI NISSAN DAIHATSU HONDA HB-RP-29

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 45