PROTOTYPES TONEN
JAPANSE TOEKOMST
9
ID!
Nieuwe Mazda Lantis moet
voor opleving zorgen
00<l
r
=:g
5
Zand
ATIS
HEQUE
er 1993 pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag28oktober 1993 pagina?
DETILBURGSE KOERIER
ire
ISUZU
iet
1242-82324
1
ons
iel
MERCEDES
BENZ
jn ook de
die bij een
voorzien van een
navigatiesysteem.
tot 16.(
1 var
....'89
....'87
....'89
....'90
....'88
....'90
.'91
.'90
.'89
'86
.'90
.'90
.‘90
.‘92
ntrum van
et een beetje
ons nieuwe
3nmim aant
:ept zeer
inden
inatie
Bouwwijze en techniek zijn
volledig bekend.
nauwelijks plaats had voor
produktiemodellen.
j pand
ibod
koplampen voor een 1
lichtopbrengst bij eei
energieverbruik, verst
remmen en automatis1
remmer
voorkor
in, die
ig worden
ar bij de
t aan
Ois
in de
1.000 km'90
5.000 km‘91
3.000 km87
5.000 km.
2.000 km.
7.000 km.
hele andere auto is de
J-Neen auto in de Carina -
isse. De motor heeft directe
ardoor
iruik
Wie goed telt komt misschien
wel op dertig verschillende
proefmodellen variërend van
zeer realistisch tot volslagen
belachelijk. Het ene merk
beperkt zich tot een enkele
toekomstvisie, terwijl
bijvoorbeeld Daihatsu met zes
nieuwe concepten nog maar
0.000 km.
2.000 km.
5.000 km.
3.000 km.
6.000 km'90
0.000 km'89
5.000 km'86
0.000 km..'91
7.000 km'88
2.000 km'89
1.000 km'90
2.000 km‘91
7.000 km.
3.000 km.
Als we naar de verkoopcijfers van het lopende jaar
kijken, zien we dat Mazda tot de merken behoort die
klappen hebben moet opvangen. Ondanks zeer
fantasievolle modellen als de MX-5, MX-3 en RX-7,
moet het merk het vooral van drie modelseries
hebben. De nieuwe Lantis kan daar wellicht
verandering in brengen.
6.00 uur.
in Breugel
jop van een
sion met
RANTIEBEWIJS
k nog kans op een
van
Mazda
Mazda opende vorig jaar het
M2-gebouw in Tokyo, waarin
onder meer een
stylingcentrum is gevestigd.
Onder de noemer M2 komt het
eigenzinnige merk met grote
regelmaat met
proefmodellen. Zo is weer
gesleuteld aan de grappige
AZ-1, een piepkleine Mazda
met twee vleugeldeuren en
centraal geplaatste 657 cc
turbomotor. Typisch een
autootje in het genre van de
Suzuki Cappuccino en de
Honda Beat, maar helaas niet
voor export bedoeld.
de nieuwe Lantis kunnen zijn.
Deze auto past als vijfdeurs
hatchback keurig tussen de
323 en de 626 in en dat is een
klasse waarin Mazda met
deze auto wel eens zeer goed
i betere
an lager
stelbare
an om een aanrijding te
De zeer eigenzinnige 121 valt
maar bij een beperkt deel van
I het autokopend publiek in de
I smaak en is zodoende in niet
I al te lange tijd over zijn top
j heen. De 323 is inmiddels vier
I jaar oud en begint hierdoor
ook duidelijk minder
I belangstelling te krijgen. De
opvolging van dit model laat
nog tot de tweede helft van
j 1994 op zich wachten.
Fastback
Dan blijft eigenlijk alleen nog
maar de 626 over, die uiterst
succesvol is, maar die in z'n
eentje de kar niet kan trekken.
I Kortom, Mazda heeft in
i Nederland en eigenlijk in heel
Europa hard een goedlopend
I model nodig. Dat zou wel eens
Mitsubishi
Mitsubishi pakt ook fors uit
met prototypes. De HSR-IV en
ESR werden al op de IAA in
Frankfurt getoond. Veel
dichter bij de realiteit staat de
Lynx, een zeer compacte
terreinauto die niet langer is
dan 3,30 meter. Het is een
open tweezitter met twee
losse voorruitjes. Uitermate
grappig en kleurrijk is de 2,57
meter lange Mitsubishi MUM
kilometer. De carrosserie van
de EV-50 is vrijwel identiek
aan die van de RAV4, alleen
beschikt de electrische versie
natuurlijk niet over
vierwielaandrijving. Toch is
de zitpositie van de
bestuurder redelijk hoog,
waardoor een goed overzicht
wordt verkregen.
Deze krachtbron levert maar
liefst 135 pk bij een behoorlijk
hr rg toerental van 7000
tr/min. Daarnaast wordt ook
de voortreffelijke 2 liter V6 uit
de Xedos 6 in de Lantis
geleverd. Deze krachtpatser
levert 170 pk, waardoor de
Lantis V6 makkelijk met
bijvoorbeeld de Golf VR6 kan
concurreren. Ook hier weer de
bekende features als ABS,
airbags en een op allerhande
manieren versterkte
carrosserie. De uitrusting
loopt uiteen van een goed
voorziene basisuitgave tot
een sportief en zeer compleet
topmodel. Alhoewel de
definitieve beslissing over
export nog niet gemaakt lijkt
te zijn, kan de Lantis fastback
eigenlijk al op voorhand
goede verkoopresultaten
voorspeld worden en daar
moet een merk het immers
van hebben. In Japan lijkt de
auto nu al goed te scoren.
Mazda brengt de auto niet vor
niets via drie van haar vier
verkoopkanalen: Mazda, Efini
en Eunos.
Suzuki
Suzuki experimenteert met
een compacte hybride-auto,
de EE-10. Deze 3,295 meter
lange Suzuki heeft achterin
twee electromotoren voor
gebruik in de stad, terwijl
voorin de 660 cc.3jcilinder
zorgt voor de aandrijving op
de snelweg en buitenwegen.
De EE-10 biedt plaats aan
twee personen voorii
beide met een airbac
beschermd. Ook is er bij c
totstandkoming gedacht
recycling. De Suzuki X90 i
een moderne variant van
Vitara met een zeer bol
vormgegeven carrosserie.
Een 1
AXV-
klas
ben
een laag brandstofverbi
en eveneens sterk
verminderde
uitlaatgasemissies worden
bereikt. Andere snufjes die in
de AXV-V zijn verwerkt zijn:
een aërodynamische rem op
het dak, gasontladings
lengte van 4,24 meter relatief
compact. Wat betreft styling
doet deze Mazda nog het hoog
meest denken aan de 323 F. De tr/mir
klaplampen hebben
plaatsgemaakt voor zeer
platte lichtunits, terwijl
achter de achterportieren nog
een extra ruitje in de C-stijl is
opgenomen. Het geheel ziet er
sportief, elegant uit en is
beslist niet alledaags. Het
beste kan deze Lantis net als
de 323 F omschreven worden
als een vierdeurs coupé. Het
interieur ziet er wat
voorspelbaar uit: ronde
vormen voeren de boventoon.
De rugleuning van de stoelen
is zo gemaakt dat op
schouderhoogte meer
ondersteuning wordt
gegeven.
zou kunnen scoren. De Lantis
is er in Japan in twee
uitvoeringen. De vierdeurs
sedan heeft een keurige,
volgens de modernste normen
vormgegeven carrosserie,
maar valt toch enigszins in de
categorie 'dertien in een
dozijn'. Anders is het met de
Lantis fastback, een auto
volgens de inmiddels
bekende en zeer
kenmerkende Mazda-styling.
Door een kleinere overbouw
achter in vergelijking met de
sedan is de fastback met een
Export
Op de Japanse markt worden
naar keuze twee
verschillende motoren
aangeboden. Aan de basis
staat een 1,8 liter 4 cilinder
met natuurlijk 4 kleppen per
zuiger en multipoint injectie.
Isuzu
Isuzu wordt alleen nog met
een Opel-label in ons land
verkocht. Het merk maakt
uitsluitend bedrijfswagens en
terreinauto's en koopt de
Gemini, een vierdeurs sedan,
in bij Honda. Geen wonder
dat de prototypes van Isuzu
allemaal in het 4WD-segment
geplaatst kunnen worden. De
VehiCross is een compacte
auto met een 1.6 liter
turbomotor en kan zowel wild
als vriendelijk worden
genoemd. Wellicht dat hieruit
later een compacte Isuzu of de
opvolger van de Opel
Frontera tevoorschijn komt.
De XU -1 is veel groter is een stadsverkeer var
zeer gestroomlijnde vertaling Multi Personal 4
van het Monterey-concept:
een uitermate luxueus
uitgevoerde 4x4 met 3,2 liter
V6-motor.
Toyota
De Toyota EV-50 is een
elektrisch aangedreven auto
die in stadsverkeer een
actieradius heeft van 110
Nissan
Nissan heeft er een gebruik
van gemaakt in Tokyo een
prototype te tonen die ook
daadwerkelijk in produktie
wordt genomen. Na de
Escargo, Figaro en Pao is het
nu de beurt aan de Rasheen,
een zeer vierkante
vierwielaangedreven auto
met een lengte van 3,98 meter.
De Rasheen is voorzien van
allerhande nuttige, aardige
en grappige details maar kan
absoluut geen design-
hoogstandje genoemd
worden. Het dashboard is zeer
strak van vormgeving en
blinkt uit door soberheid,
want dat lijkt het devies voor
de komende jaren ook in
autoland.
Tokyo - De Tokyo Motor Show is vooral een toonzaal
van Japans kunnen. De verschillende fabrikanten
uit het land van de rijzende zon hebben zich de
afgelopen decennia getoond als succesvolle
imitators zowel op het gebied van techniek als
vormgeving. Iets perfect nadoen of namaken wordt
kinderen in Japan met de paplepel ingegeven en zit
dus ingebakken in de volkscultuur. Toch wil Japan
graag de rol van innovator spelen. De vele
prototypes lichten een puntje van de sluier op.
dreigende aanrijding
automatisch in werking
treden. Bij de EVX staat h«
milieu voorop. Het is een
elektro-auto vol
functionaliteit. Met de
zonnepanelen op het dak
wordt de hulp-accu
opgeladen voor de
verlichting, audio-installatie
en ventilatie.
De actieradius van de Honda
EVX is 150 km terwijl de
topsnelheid 130 km bedraagt.
De auto biedt plaats aan twee
volwassenen en twee
kinderen en is uiteraard
1.000 km.
3.000 km.
7.000 km.
'88
5.000 km86
Daihatsu
Onder het motto Why Mini?
presenteerde Daihatsu maar
liefst zes prototypes. De EV
Sedan is niet bepaald
moeders mooiste, maar wat
betreft technisch conce
bruikbaar. Ook hier vii
we namelijk de combir
van een electromotor en
benzinemotor. De meest
slimme proto van Daihatsu is
de Ultra Mini, met een lengte
van slechts 2,5 meter, een
gewicht van 550 kg en een
motorinhoud van 660 cc.
Onvoorstelbaar maar waar
biedt dit autootje plaats aan
vier personen die in de
drukste stad nog wel een
parkeerplaatsje kunnen
vinden. Zeer koddig is de
Midget II, een revival van de
1-persoons pick-up uit de
jaren zestig. Functioneel en
modem is de Midget II zeer
bruikbaar in het drukke
_*_j--Tokyo. De
1 is een
modern vormgegeven
terreinauto op Feroza-basis
die zelfs zonder dak gewoon
met de tuinslang kan worden
afgespoten. De laatste is de D-
bag 4, een variatie op de
Cuore met 4WD, dakdrager
een gereedschapluik op de
achterklep.
Honda
Honda toonde twee
uiteenlopende prototype
FSR en EVX. De eerste is een
sedan voor de 21ste eeuw met
een hoge mate van veiligheid,
een navigatiesysteem, een
zelfdenkende automatische
snelheidsregelaar en
camera's die de weg links en
rechts van de auto in beeld
brengen.
Zeer actueel zijn
radarremmen di
Autoparc BV, de officiële Mercedes-dealer van de regio Tilburg en omstreken heeft
de eerste nieuwe Mercedes C200 D voor autorijlesdoeleihden afgeleverd. Vorige
week vond de overdracht plaats in Loon op Zand. De Heer Bert Koudijs van Verkeers
school Galant nam de papieren, sleutels en de nieuwe aanwinst in ontvangst van de
Heer T. Bogers van Autoparc. Bert Koudijs: «Als rijschoolhouder is de kwaliteit van
het materiaal altijd een eerste vereiste c
tuig. Vandaar de keus voor Mercedes Be
500. Een 3 cilinder 500 cc
krachtbron zorgt voor een
vermogen van 30 pk,
voldoende bij een
voertuiggewicht van 450 kg.
De MUM 500 biedt plaats aan
twee personen en is uitermate
handig bij gebruik in druk
stadsverkeer. De voorwielen
worden aangedreven via een
drietraps automaat. De Field
Guard is gebaseerd op de
Pajero en is een heuse
amfibie. De auto ziet er
stoer uit maar is in feite niet
meer dan een variatie op een
bestaand thema.
lynx
MITSUBISHI
SUZUK
MW S3
l" SUZUKI
NISSAN
DAIHATSU
HONDA
HB-RP-29