I NIEUWE TOYOTA CELICA INNOVATIEVE SUZUKI WAGON R RALLYSPRINT TILBURG VOLGEND VOORJAAR: ILAZEN Bijlage van: De Tilburgse Koerier Verbod op autobezit Oplage: 96.900 ex. Donderdag 28 oktober 1993 gestroomlijnd uiterlijk. één Tony Vos ioor tmin forse 'bagageruimte ifo's :hen Nissan Silvia Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: Hyundai Lantra 1.6 GLS pag. 3 Prototypes tonen Japanse toekomst pag. 7 opvolger 200 SX pag. 9 Jaargang 5 Nummer 42 len van ie vierde team Ford De f deze üddel. el auto p22,5 ibij uto's. Over ‘rebben inzetbaar. Het lijkt een schot in de roos al is over export naar Europa nog geen beslissing genomen. De mR heeft i ET sportieve uitstraling Celica. De stoelen bi« hetzelfde ipanse De auto is j en weegt de versie 1150 .meer - lijkheid achterop, :-[fezM©[MaaG 39,95 Zi i.ii iZ 1 versie 1 cilinde toekomst n handige,1 Suzuki c voor het worden. er 1993 pagina Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel.013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur onder jstelling int proef. Het serviceteam zorgde ervoor dat de vijfde proef weer volledig remmend werd begonnen. Ook het Tilburgse team Heemskerk/Van lersel troefde met de Mitsubishi Galant VR4 menig tegenstander af in de eerste en tweede snelheidsproef. In hun klasse reden ze naar een derde plaats, goed voor een 25ste notering in het algemeen klassement. enkele lichtmast geraakt. De aanwezigheid van de nodige marshall's, die het publiek op een veilige afstand hielden, heeft bijgedragen aan het welslagen van dit evenement. De Tilburgse rallysprint, die meetelt voor het Nederlands Kampioenschap, werd gewonnen door het team Van de Hoorn/Van Stiphout met de Ford Escort Cosworth. Het Tilburgse team Berken- bosch/Clijsen reed in de klasse A7 naar een zevende plaats met de Opel Manta gesteund door Smolders autoelectro en Hofka Banden. Zij verloren een betere klassering door uitvalle de achterremmen in de programa nog een vierwielbestuurde Celica. De Nederlandse koper zal ongeveer tot april moeten wachten alvorens de Celica in levende lijve te kunnen aanschouwen De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Een verrassende nieuwe auto van Suzuki is de Wagon R, een heuse ruimtewagen op het onderstel van de Alto. Met een lengte van slechts 3,295 meter en breedte van 1,395 meter valt de nieuweling volgens de Japanse wetgeving in de belastingtechnisch laagste autoklasse. Toch heeft de Wagon R ongeveer het uiterlijk van het eerste type Voyager. Onderstel De Celica staat op 1 onderstel als de Jaj Carina en Corona. 4,435 meter lang c- afhankelijk van de versie tot 1220 kg. Alle Celica's hebben in Japan een 2 liter 16- klepper met electronisch gestuurde multipoint injectie. De basisversie levert een Afgelopen zondag werd i grote publieke belongs de jaarlijkse Rallysprii verreden op het Industrieterrein Vossenberg en het Kraaiven. In totaal moesten de deelnemers vijf klassementsproeven afleggen. Afwisseling was er duidelijk tussen de professionele teams en de amateurs, een mooi contrast waar duidelijk een klasseverschil zichtbaar was, maar waarbij de tweewiel aangedreven auto's duidelijk meer spektakel boden. Door de aanwezigheid van de vele trottoirbanden werden er vele wielen en ophangingen krom gereden, ook werd er een Aan bestuurderskant beschikt deze Suzuki over slechts één deur. Lopen we dan achterom dan zien we een forse achterklep die over de hele breedte tot aan een uitsparii.3 in de bumper open gaat. Aan de trottoirkant (in Japan links) zijn twee deuren te vinden, die een ruime toegang geven aan de zitplaatsen voor- en achterin. Met vier zitplaatsen biedt de 1,68 meter hoge Wagon R een zeer behoorlijl bagageruimte. De rugleunir van de achterbank kan in twee delen worden neergeklapt waarna een perfect vlakke vloer wordt verkregen. De Wagon R is hierdoor voor vele doeleinden standaard gegeven 1 moderne Japanse auto’ het geheel genomen he de verschillende vormgevingsdetails een uitgebalanceerde auto tot resultaat, wellicht wat minder agressief dan de vorige generaties, maar voor het groeiende publiek van coupé- kopers zeker zo aantrekkelijk. De inrichting van het interieur doet nog het meeste denken aan de nieuwe Supra. Dashboard en middenconsole zijn volledig in de richting van de bestuurder gericht. Het instrumentarium is redelijk uitgebreid en bevindt zich onder een ronde overkapping. De Celica heeft in tegenstelling tot de Supr de losse ronde klokken. L verdere inrichting van h« interieur past r Loft Verder zien we onderme dakrailings, de mogeli,' van een automatische transmissie, wisser ach een compleet dashboard, een veelheid aan opbergvakjes en -bakjes en zelfs een versie met permanente vierwielaandrijving. Ondanks dit alles weegt een Suzuki Wagon R niet meer dan 760 kg. Speciaal voor een jong koperspubliek wordt deze nieuwe Suzuki op de eigen markt in een speciale uitvoering geleverd die luistert naar de naam "Loft". Deze versie is voorzien van een elektrisch bediende sunroof en een grappige afstemming van kleuren zowel van het exterieur als binnenin de auto. Er valt oesnssing genomen, ue natuurlijk over prijzen nog Wagon R heeft grappige en niet zoveel te zeggen, nu de rring tegelijk zeer bruikbare details beslissing tot export nog niet zoals bijvoorbeeld plaats voor eens is genomen. Gaan we af boodschappen onder de op de Japanse bedragen in zitting van de bijnjdersstoel. vergeiijking met de bij ons De inhoud van deze extra wel leverbare Suzuki's, dan bagageruimte is 16 liter. zou de Wagon R voor rond de twintigduizend gulden verkocht moeten kunnen worden. Dit is dan wel de -:3met de 660 cc 3 iermotor van 55 pk. 1 t zal het léren of i vernieuwende i ook een image-builder at merk in Europa zal Toyota laat het echter niet bij alleen de driedeurs coupé. Ook zal de Celica voor sommige markten als tweedeurs met klassieke kofferbak verschijnen, terwijl het merk ook direct de cabriolet-versie van de nieuwe Celica zien, een auto die nog fraaier van de ontwerptafel gekomen is. Keurig volgens de strakke modelopvolging presenteerde Toyota in Tokyo de nieuwe Celica. Alhoewel dit nieuwe model nu al in de Japanse showrooms te bewonderen is, wordt de Europese introduktie volgend voorjaar verwacht tijdens de autosalon van Genève. Het sportieve karakter heeft de Celica niet verloren, sterker nog, de nieuwste generatie heeft juist een opvallend jeugdig en zeer De vier ronde koplampen zijn op een vaste plaats in het front aangebracht, zodat definitief afscheid is genomen van de opklapbare exemplaren. Er is eigenlijk geen sprake van een aparte voorbumper, de hele frontpartij vormt keurig geheel. Achter is het bumperdeel nog wel zichtbaar aanwezig. Heel fraai is hier ook de spoiler die in de klep is geïntegreerd. vermogen van 140 pk bij 6000 tr/min terwijl de snellere variant bij 7000 tr/min tot 180 paardekrachten komt. Deze laatste is ook leverbaar met een viertraps automaat. Deze variant moet 10 pk inleveren. De versies met de snelle motor hebben een stuggere afstemming van het onderstel. Op het vlak van veiligheid voldoet de Celica aan de strengste eisen onder meer met de obligate verstevigingsbalken in de portieren en de mogelijkheid van ABS, airbag en tractie- controle. Tot slot staat op het Interieur Natuurlijk levert Toyota voor een dergelijk model ook een extra spoiler die net als bij de huidige Celica en MR2 bovenop het geïntegreerde exemplaar wordt geplaatst. De carrosserielijnen verlopen zeer vloeiend, een soort van 1Genera] Motors: 47.416 (60.655) 2. PSA: 41.014 (43.710) 3. VWIAudi: 31.776 (40.100) 4. Ford: 28.420 (32.417) 5. Renault: 23.425 (23.316) 6. Fiat Groep: 21.774 (27.118) 7. Toyota: 19.124(19.345) 8. Nissan: 17.316(22.585) 9. Mazda: 15.742(23.095) 10. Volvo: 12.274 (17.186) Autoverkopen vertonen licht herstel In het afgelopen derde kwartaal herstellen de autoverkopen in Nederland zich licht tot 320.994 eenheden. Dat betekent dat de daling ten opzichte van vorig jaar nu ligt op 17,2 procent, terwijl dit percentage van januc~' tot en met juni nog op procent lag. De registraties in het derde kwartaal zitten op exact hetzelfde niveau als vorig jaar. De Rai verwacht dat de totale verkoop dit jaar op ongeveer 400.000 stuks zal uitkomen. De verkopen van gebruikte auto 's via BOVAG bedrijven ontwikkelen zich bevredigend en vertonen een kleine verbetering met 1,6 procent ten opzichte van 1992 tot 531.349. De nieuwverkopen verschillen nog steeds sterk per merk, al zijn de winnaars voor dit jaar op de vingers van één hand te tellen. Het Poolse FSO en het Tjechische Skoda zien hun relatief lage verkoopaantallen heel voorzichtig toenemen. In de top tien is het op dit moment alleen Renault die niet alleen wat betreft marktaandeel, maar ook wat betreft absolute aan tallen in de 'plus' zit. Het zijn hier met name de Safrane en Twingo die voor de winst zorgen, terwijl de verkopen van de Clio en 19 op niveau blijven. Ook Citroen doet het uitstekend en zakt slechts een paar honderd auto's. Peugeot levert wat meer in, maar blijft het altijd nog bovengemiddeld goed doen. De Franse merken hebben zodoende op dit moment samen een marktaandeel van ruim twintig procent. De Japanse fabrikanten komen samen aan 22,9 procent ten opzichte van 23,75 procent in 1992. Toyota behoorde in het eerste halfjaar tot een van de weinige merken die de aantallen zag toenemen. Dat aantal is tot en met september iets teruggelopen, waarde het merk een paar honderd auto's in de staat, maar toch eenj verbetering van het marktaandeel heeft verkregen. De cijfers over het laatste kwartaal kunnen het eindresultaat nog flink beïnvloeden. Immers vorig jaar is er in november en december een plotselinge extra vraag naar nieuwe aut ontstaan, vanwege de onderzekerheid over de BPM. De top tien ziet er nu als volgt uit (tussen haakjes aantallen over de periode jan-sept 1992): sportieve uitstraling van de van lenden i iting van het Celica. De stoelen bieden een Als noyitei l natuurlijk bij de nadrukkelijke ondersteuning de^e^“„ Nu denken we dat alle anti-auto-ideëen zo onderhand wel gespuid zijn. Nee hoor, iedere keer weer staat er een niet autorijdende heldere geest op die weer eens wat nieuws bedenkt. Ene meneer Sebus pleitte in een recente uitgave van het economenblad ESB voor de nationalisatie van de auto. Volgens hem zijn we er allemaal bij gebaat als iedereen zijn auto wegdoet en er zelfs een verbod komt op het privébezit van ons geliefde vervoermiJ Waf een waanidee/ Mensen die dan een - willen gebruiken kunnen deze leasen voor de rit die ze ermee willen maken. Volgens Sebus moeten ze hiervoor alle kosten betalen zoals de milieukosten, kosten voor wegenbouw en natuurlijk autogebonden kosten als de afschrijving. Op deze manier merkt de consument hoeveel een auto werkelijk kost en zal al er dan ook veel minder gebruik van maken. Sebus gaat er hier vanuit dat de auto de overheid meer kost dan dat ie opbrengt en dat is natuurlijk klinkklare onzin. Als we als automobilisten de werkelijke kosten zouden gaan betalen, wordt iedere autokilometer juist goedkoper. Maar nee, Sebus pleit zelfs voor een apparaat in iedere auto dat registreert of je in een file rijdt. Voor iedere filekilometer wordt het handje dan extra opgehouden. Je zou vervolgens verwachten dat een persoon als Sebus de treinreizigers zou ontzien. Dat is maar ten dele waar. De tarieven moeten in de spits aanzienlijk omhoog en alleen buiten de woon- werk-verkeer-tijden kan voordeel worden behaald. Hij denkt dat de mensen dan gespreider van de trein gebruik zullen gaan maken. Waarschijnlijk werkt de auteur van het gewraakte artikel van huis uit en beseft hij niet dat de meeste gebruikers van auto of openbaar vervoer zich hebben te houden aan vaste werktijden... Tijdens de wedstrijd viel ook de beslissing voor het Nederlands rallysprint Kampioenschap. Deze viel uit in het voordeel van het te< Van de Berg/Strijs met de i Sierra Cosworth. m en bovenbenen, ait brengt Toyota in Celica een verstelling van v.c ,engte van het zitvlak tegelijk met de hoogte aan de achterkant van de zitting. van Als:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 39