I
NIEUWE TOYOTA CELICA
INNOVATIEVE
SUZUKI WAGON R
RALLYSPRINT TILBURG
VOLGEND VOORJAAR:
ILAZEN
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Verbod op
autobezit
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 28 oktober 1993
gestroomlijnd uiterlijk.
één
Tony Vos
ioor
tmin
forse
'bagageruimte
ifo's
:hen
Nissan Silvia
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
Hyundai Lantra 1.6 GLS
pag. 3
Prototypes tonen
Japanse toekomst
pag. 7
opvolger 200 SX
pag. 9
Jaargang 5
Nummer 42
len van
ie vierde
team
Ford
De
f deze
üddel.
el
auto
p22,5
ibij
uto's. Over
‘rebben
inzetbaar. Het lijkt een schot
in de roos al is over export
naar Europa nog geen
beslissing genomen. De
mR heeft i
ET
sportieve uitstraling
Celica. De stoelen bi«
hetzelfde
ipanse
De auto is
j en weegt
de versie 1150
.meer
- lijkheid
achterop,
:-[fezM©[MaaG
39,95 Zi i.ii iZ
1 versie 1
cilinde
toekomst
n handige,1
Suzuki c
voor het
worden.
er 1993 pagina
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel.013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
onder
jstelling
int
proef. Het serviceteam zorgde
ervoor dat de vijfde proef weer
volledig remmend werd
begonnen. Ook het Tilburgse
team Heemskerk/Van lersel
troefde met de Mitsubishi
Galant VR4 menig
tegenstander af in de eerste
en tweede snelheidsproef. In
hun klasse reden ze naar een
derde plaats, goed voor een
25ste notering in het
algemeen klassement.
enkele lichtmast geraakt. De
aanwezigheid van de nodige
marshall's, die het publiek op
een veilige afstand hielden,
heeft bijgedragen aan het
welslagen van dit evenement.
De Tilburgse rallysprint, die
meetelt voor het Nederlands
Kampioenschap, werd
gewonnen door het team Van
de Hoorn/Van Stiphout met de
Ford Escort Cosworth. Het
Tilburgse team Berken-
bosch/Clijsen reed in de
klasse A7 naar een zevende
plaats met de Opel Manta
gesteund door Smolders
autoelectro en Hofka Banden.
Zij verloren een betere
klassering door uitvalle
de achterremmen in de
programa nog een
vierwielbestuurde Celica. De
Nederlandse koper zal
ongeveer tot april moeten
wachten alvorens de Celica
in levende lijve te kunnen
aanschouwen
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Een verrassende nieuwe auto van Suzuki is de
Wagon R, een heuse ruimtewagen op het onderstel
van de Alto. Met een lengte van slechts 3,295 meter
en breedte van 1,395 meter valt de nieuweling
volgens de Japanse wetgeving in de
belastingtechnisch laagste autoklasse. Toch heeft
de Wagon R ongeveer het uiterlijk van het eerste
type Voyager.
Onderstel
De Celica staat op 1
onderstel als de Jaj
Carina en Corona.
4,435 meter lang c-
afhankelijk van de versie
tot 1220 kg. Alle Celica's
hebben in Japan een 2 liter 16-
klepper met electronisch
gestuurde multipoint injectie.
De basisversie levert een
Afgelopen zondag werd i
grote publieke belongs
de jaarlijkse Rallysprii
verreden op het
Industrieterrein Vossenberg
en het Kraaiven. In totaal
moesten de deelnemers vijf
klassementsproeven
afleggen. Afwisseling was er
duidelijk tussen de
professionele teams en de
amateurs, een mooi contrast
waar duidelijk een
klasseverschil zichtbaar was,
maar waarbij de tweewiel
aangedreven auto's duidelijk
meer spektakel boden. Door
de aanwezigheid van de vele
trottoirbanden werden er vele
wielen en ophangingen krom
gereden, ook werd er een
Aan bestuurderskant beschikt
deze Suzuki over slechts één
deur. Lopen we dan achterom
dan zien we een forse
achterklep die over de hele
breedte tot aan een uitsparii.3
in de bumper open gaat. Aan
de trottoirkant (in Japan links)
zijn twee deuren te vinden,
die een ruime toegang geven
aan de zitplaatsen voor- en
achterin. Met vier zitplaatsen
biedt de 1,68 meter hoge
Wagon R een zeer behoorlijl
bagageruimte. De rugleunir
van de achterbank kan in
twee delen worden
neergeklapt waarna een
perfect vlakke vloer wordt
verkregen. De Wagon R is
hierdoor voor vele doeleinden
standaard gegeven 1
moderne Japanse auto’
het geheel genomen he
de verschillende
vormgevingsdetails een
uitgebalanceerde auto tot
resultaat, wellicht wat minder
agressief dan de vorige
generaties, maar voor het
groeiende publiek van coupé-
kopers zeker zo aantrekkelijk.
De inrichting van het interieur
doet nog het meeste denken
aan de nieuwe Supra.
Dashboard en middenconsole
zijn volledig in de richting van
de bestuurder gericht. Het
instrumentarium is redelijk
uitgebreid en bevindt zich
onder een ronde overkapping.
De Celica heeft in
tegenstelling tot de Supr
de losse ronde klokken. L
verdere inrichting van h«
interieur past r
Loft
Verder zien we onderme
dakrailings, de mogeli,'
van een automatische
transmissie, wisser ach
een compleet dashboard, een
veelheid aan opbergvakjes en
-bakjes en zelfs een versie met
permanente
vierwielaandrijving.
Ondanks dit alles weegt een
Suzuki Wagon R niet meer
dan 760 kg. Speciaal voor een
jong koperspubliek wordt
deze nieuwe Suzuki op de
eigen markt in een speciale
uitvoering geleverd die
luistert naar de naam "Loft".
Deze versie is voorzien van
een elektrisch bediende
sunroof en een grappige
afstemming van kleuren
zowel van het exterieur als
binnenin de auto. Er valt
oesnssing genomen, ue natuurlijk over prijzen nog
Wagon R heeft grappige en niet zoveel te zeggen, nu de
rring tegelijk zeer bruikbare details beslissing tot export nog niet
zoals bijvoorbeeld plaats voor eens is genomen. Gaan we af
boodschappen onder de op de Japanse bedragen in
zitting van de bijnjdersstoel. vergeiijking met de bij ons
De inhoud van deze extra wel leverbare Suzuki's, dan
bagageruimte is 16 liter. zou de Wagon R voor rond de
twintigduizend gulden
verkocht moeten kunnen
worden. Dit is dan wel de
-:3met de 660 cc 3
iermotor van 55 pk. 1
t zal het léren of i
vernieuwende
i ook een image-builder
at merk in Europa zal
Toyota laat het echter niet bij
alleen de driedeurs coupé.
Ook zal de Celica voor
sommige markten als
tweedeurs met klassieke
kofferbak verschijnen, terwijl
het merk ook direct de
cabriolet-versie van de
nieuwe Celica zien, een auto
die nog fraaier van de
ontwerptafel gekomen is.
Keurig volgens de strakke modelopvolging
presenteerde Toyota in Tokyo de nieuwe Celica.
Alhoewel dit nieuwe model nu al in de Japanse
showrooms te bewonderen is, wordt de Europese
introduktie volgend voorjaar verwacht tijdens de
autosalon van Genève. Het sportieve karakter heeft
de Celica niet verloren, sterker nog, de nieuwste
generatie heeft juist een opvallend jeugdig en zeer
De vier ronde koplampen zijn
op een vaste plaats in het
front aangebracht, zodat
definitief afscheid is
genomen van de opklapbare
exemplaren. Er is eigenlijk
geen sprake van een aparte
voorbumper, de hele
frontpartij vormt keurig
geheel. Achter is het
bumperdeel nog wel
zichtbaar aanwezig. Heel
fraai is hier ook de spoiler die
in de klep is geïntegreerd.
vermogen van 140 pk bij 6000
tr/min terwijl de snellere
variant bij 7000 tr/min tot 180
paardekrachten komt. Deze
laatste is ook leverbaar met
een viertraps automaat. Deze
variant moet 10 pk inleveren.
De versies met de snelle
motor hebben een stuggere
afstemming van het
onderstel. Op het vlak van
veiligheid voldoet de Celica
aan de strengste eisen onder
meer met de obligate
verstevigingsbalken in de
portieren en de mogelijkheid
van ABS, airbag en tractie-
controle. Tot slot staat op het
Interieur
Natuurlijk levert Toyota voor
een dergelijk model ook een
extra spoiler die net als bij de
huidige Celica en MR2
bovenop het geïntegreerde
exemplaar wordt geplaatst.
De carrosserielijnen verlopen
zeer vloeiend, een soort van
1Genera] Motors: 47.416
(60.655)
2. PSA: 41.014 (43.710)
3. VWIAudi: 31.776
(40.100)
4. Ford: 28.420 (32.417)
5. Renault: 23.425 (23.316)
6. Fiat Groep: 21.774
(27.118)
7. Toyota: 19.124(19.345)
8. Nissan: 17.316(22.585)
9. Mazda: 15.742(23.095)
10. Volvo: 12.274 (17.186)
Autoverkopen
vertonen licht
herstel
In het afgelopen derde
kwartaal herstellen de
autoverkopen in
Nederland zich licht tot
320.994 eenheden. Dat
betekent dat de daling
ten opzichte van vorig
jaar nu ligt op 17,2
procent, terwijl dit
percentage van januc~'
tot en met juni nog op
procent lag. De
registraties in het derde
kwartaal zitten op exact
hetzelfde niveau als vorig
jaar. De Rai verwacht dat
de totale verkoop dit jaar
op ongeveer 400.000 stuks
zal uitkomen. De
verkopen van gebruikte
auto 's via BOVAG
bedrijven ontwikkelen
zich bevredigend en
vertonen een kleine
verbetering met 1,6
procent ten opzichte van
1992 tot 531.349.
De nieuwverkopen
verschillen nog steeds
sterk per merk, al zijn de
winnaars voor dit jaar op
de vingers van één hand
te tellen. Het Poolse FSO
en het Tjechische Skoda
zien hun relatief lage
verkoopaantallen heel
voorzichtig toenemen. In
de top tien is het op dit
moment alleen Renault
die niet alleen wat betreft
marktaandeel, maar ook
wat betreft absolute aan
tallen in de 'plus' zit. Het
zijn hier met name de
Safrane en Twingo die
voor de winst zorgen,
terwijl de verkopen van
de Clio en 19 op niveau
blijven. Ook Citroen doet
het uitstekend en zakt
slechts een paar honderd
auto's. Peugeot levert wat
meer in, maar blijft het
altijd nog
bovengemiddeld goed
doen. De Franse merken
hebben zodoende op dit
moment samen een
marktaandeel van ruim
twintig procent. De
Japanse fabrikanten
komen samen aan 22,9
procent ten opzichte van
23,75 procent in 1992.
Toyota behoorde in het
eerste halfjaar tot een
van de weinige merken
die de aantallen zag
toenemen. Dat aantal is
tot en met september iets
teruggelopen, waarde
het merk een paar
honderd auto's in de
staat, maar toch eenj
verbetering van het
marktaandeel heeft
verkregen. De cijfers over
het laatste kwartaal
kunnen het eindresultaat
nog flink beïnvloeden.
Immers vorig jaar is er in
november en december
een plotselinge extra
vraag naar nieuwe aut
ontstaan, vanwege de
onderzekerheid over de
BPM.
De top tien ziet er nu als
volgt uit (tussen haakjes
aantallen over de
periode jan-sept 1992):
sportieve uitstraling van de van lenden i
iting van het Celica. De stoelen bieden een Als noyitei l
natuurlijk bij de nadrukkelijke ondersteuning de^e^“„
Nu denken we dat alle
anti-auto-ideëen zo
onderhand wel gespuid
zijn. Nee hoor, iedere keer
weer staat er een niet
autorijdende heldere
geest op die weer eens
wat nieuws bedenkt. Ene
meneer Sebus pleitte in
een recente uitgave van
het economenblad ESB
voor de nationalisatie van
de auto. Volgens hem zijn
we er allemaal bij gebaat
als iedereen zijn auto
wegdoet en er zelfs een
verbod komt op het
privébezit van ons
geliefde vervoermiJ
Waf een waanidee/
Mensen die dan een -
willen gebruiken kunnen
deze leasen voor de rit die
ze ermee willen maken.
Volgens Sebus moeten ze
hiervoor alle kosten
betalen zoals de
milieukosten, kosten voor
wegenbouw en natuurlijk
autogebonden kosten als
de afschrijving. Op deze
manier merkt de
consument hoeveel een
auto werkelijk kost en zal
al er dan ook veel minder
gebruik van maken. Sebus
gaat er hier vanuit dat de
auto de overheid meer
kost dan dat ie opbrengt
en dat is natuurlijk
klinkklare onzin. Als we
als automobilisten de
werkelijke kosten zouden
gaan betalen, wordt
iedere autokilometer juist
goedkoper. Maar nee,
Sebus pleit zelfs voor een
apparaat in iedere auto
dat registreert of je in een
file rijdt. Voor iedere
filekilometer wordt het
handje dan extra
opgehouden. Je zou
vervolgens verwachten
dat een persoon als Sebus
de treinreizigers zou
ontzien. Dat is maar ten
dele waar. De tarieven
moeten in de spits
aanzienlijk omhoog en
alleen buiten de woon-
werk-verkeer-tijden kan
voordeel worden behaald.
Hij denkt dat de mensen
dan gespreider van de
trein gebruik zullen gaan
maken. Waarschijnlijk
werkt de auteur van het
gewraakte artikel van
huis uit en beseft hij niet
dat de meeste gebruikers
van auto of openbaar
vervoer zich hebben te
houden aan vaste
werktijden...
Tijdens de wedstrijd viel ook
de beslissing voor het
Nederlands rallysprint
Kampioenschap. Deze viel uit
in het voordeel van het te<
Van de Berg/Strijs met de i
Sierra Cosworth.
m en bovenbenen,
ait brengt Toyota in
Celica een verstelling van
v.c ,engte van het zitvlak
tegelijk met de hoogte aan de
achterkant van de zitting.
van
Als: