STADSAUTO IS VOLWASSEN GEWORDEN Vaste onderhoudstarieven bij Opel /anp.-A de veiligheid Volkswagen campers: Crash-tests bevorderen Zwarte velgen uit de tijd k s u B A R U Japan omzeilt EG-importbeperking ei_O S: S: i Miïw of 1 0ETILBURGSE KOERIER 1993 pagina® DE AUTOMAAT Donderdag 21 oktober 1993 pagina 9 VOOR 013-355575 3se ’ns gezegd: ‘Niet maar het reizen t over een com- uiteraard! ian. Stationwagon is indaarduitrusting uitnodigt tot het ips. tide Opel-veilig- dat u dit met een doet. Het uitge- t geprijsde pakket waarover de ihedf wagon beschikt, otte compleet. Astra Sportive elfs de langste mo Eui noodzakelij de Duitse T j een te luis in i ‘881 '90/ '91 nwagon-pakket: rstelbare buitentfne tng in bumpers en )Rl482H"-banden GSi-teteidoppen rendeling met '‘safe- t Point“-bekleding lensloel-close-ratio kleurig dashboard kracbtipng toeren- iket dakrtling tgeruimte. ’agon 1.6i, vanaf 0- inaf f28.600,-. onaf f21.698,-. 3rit is wat tin de maand en ulnaareen at van 70.000 ie bedoeling dat ■n.000 mil weg naar tde ar over :hikt. icr in geldzaken. Prijzen B.T.W.), exclusief kosten wijzigingen voorbehouden. wordt 1 jaar garantie verleend. De Opel-dealer beschikt over het juiste, speciaal ontwikkelde Ook de voorganger van het huidige model voldeed door de slimme constructie aan de aten neer denis Twingo. er definitie een st< ia een belangrijkere rol. We maf f 15.000, IRi, LPG, wit R blauw met. 11.6 liv. wit '90, '90/ '92 '91 '9' '89 .PC blauw '89J| S: s: :t van harte mee strengste veiligheidseisen ter wereld, ondanks het traditionele frontstuur. De Volkswagen Transporter werd daarom in verschillende modelvarianten, ook als camper, jarenlang zonder noemenswaardige concurrentie geleverd in de Verenigde Staten. gereedschap voor Opel en alle technische medewerkers worden voortdurend door Opel getraind. .000, et. '93 '91 '92/ '92/ '91 I '9! '92 /l 90 i We hoeven ze niet meer denigrerend 'boodschappenautootje' te noemen, want het gebeurt maar al te vaak dat pa met de kleine auto naar zijn werk gaat en ma met de grote stationcar de kinderen naar school brengt. Trendsettend Toch staat de kleinste Fiat wat betreft gebruiksmogelijkheden nog steeds in de schaduw van de Panda. Vanuit het zelfde concept ontstond overigens de Spaanse Seat Marbella. Het aanbod zeer compacte auto's (korter dan ongeveer 3,40 meter) beperkt zich zodoende tot de Daihatsu Cuore, Suzuki Alto, Subaru Vivio, Fiat Cinquecento en Panda, Seat Marbella en niet te vergeten de chique Lancia Ypsilon. Dat lijkt een redelijk overzichtelijk aanbod, maar als we hier met de beschrijving van de stadsauto zouden stoppen, zijn we zeker niet compleet. Renault is heer en meester in het segment compacte auto's en wist met achtereenvolgens de4CV, R4enR5 trendsettende concept te zetten. De geschiede herhaalt zich met de Twingo. Op een lengte van 3,43 meter biedt deze telg een ongekende binnenruimte. Dat wordt niet alleen veroorzaakt door de over 17 cm verschuifbare achterbank, maar ook door de enorme breedte. De Twingo is een soort van Espace in zakformaat. Als we de lengtegrens van 3,50 meter passeren komen we in een soort van overgangsgebied. Compacte auto's zijn steeds meer gezinsauto's geworden. Door steeds slimmere carrosseriebouw en bijvoorbeeld het dwars voorin plaatsen van motoren, bieden auto's als de Seat Ibiza, Opel Corsa en Fiat Punto de binnenruimte van auto's die tien tot vijftien jaar geleden tot de middenklasse werden gerekend. de verkoopvolgorde is de Renault Clio. Het valt op dat in deze auto zowel oudere als jonge mensen hun draai vinden. Daarna volgt Peugeot, jarenlang marktleider met de 205. Die good-old 205 is echter op z'n retour door het uitbrengen van de fractioneel kleinere 106. Van de 106 verschijnt binnenkort de Griffe, voorzien van een nieuwe 1.6 liter motor en een zeer luxueuze uitrusting onder meer met lederen bekleding. Net als de Renault Clio Baccara is de 106 Griffe van Peugeot een stadsauto met toekomst. Immers mensen willen niet graag aan luxe en gemak inleveren, maar zullen om in het steeds drukker wordende stadsverkeer nog enigszins voort te kunnen toch naar compactere auto's moeten uitkijken. Overigens heeft de Peugeot variëren, afhankelijk van het type Opel, van f.270, tot f.315,(inclusief BTW). Indien de APK-keuring in combinatie met een door Opel voorgeschreven onder houdsbeurt bij de officiële Opel-dealer wordt uitgevoerd, bespaart dat de klant vele guldens. Want het officiële tarief voor de APK- keuring, voorgeschreven door de overheid, bedraagt f .82,75, exclusief f.8,90 afmeldingskosten. Maar ook wanneer de onderhoudsbeurt nog niet nodig is, blijft de Opel-dealer voor de Opel klant het beste adres om de APK-keuring te laten uitvoeren. Enkele voordelen: Opel geeft 6 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit. Ook bij de APK-keuring controleren Opel-medewerkers of het nodig is een beroep te doen op deze langdurige garantie. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd inclusief 3 maanden werkplaatsgarantie en de reparatie wordt tegen een vooraf afgesproken prijs Een forse bagageruimte, niet langer dan 3 meter, een goed uitzicht rondom, plaats voor miniaal vier personen, een laag brandstofverbruik, lichte bediening en ook nog voorzien van comfortverhogende elementen als stuurbekrachtiging aircondi- ioning, centrale vergrendeling en elektrisch bediende portierruiten. Is dat het ideaalbeeld van de hedendaagse stadsauto? Toekomst De Opel Corsa is op dit moment het best verkochte model in het compacte segment. De auto spreekt vooral aan vanwege de moderne, ronde vormgeving. Het aanbod is groot wat betreft uitrustingsniveau's, motoren en carrosserievarianten, maar dat geldt voor bijna alle aanbieders. De best verkopende Japanse tegenhanger is de Suzuki Swift die in de jaren een naam van enorme betrouwbaarheid heeft opgebouwd. Bovendien spreekt de geheel eigen vormgeving een jong, sportief publiek aan. Nummer drie in uitgevoerd. Geen onaangename verrassing voor de klant derhalve. Op originele Opel onderdelen Crash-tests Ook de vierde generatie Transporters profiteerde van de jarenlange ervaring die Volkswagen heeft op veiligheidsgebied. De Transporter werd aan de hand van maatstaven voor personenauto's ontwikkeld en aan vele crash-tests onderworpen, volgens de strenge Amerikaanse veiligheidsvoorschriften. De speciale carrosserie- en bodemconstructie biedt een goede bescherming in geval stadsgewoel, maar door een reeks fijne krachtbronnen goed meekan op de snelweg. Maar dat laatste geldt in principe voor alle auto's uit het zogenaamde B-segment. Niet zelden worden motoren geleverd tussen de 1.0 en 2.0 liter inhoud, terwijl ook nog een keuze aan dieselaggregaten in de meeste programma's is opgenomen. Kortom, de stadsauto is vooral in de tweede helft van de jaren zeventig en de jaren tachtig volwassen geworden. De voortdurende inspanningen van Volkswagen om de veiligheid van de personenauto's te verbeteren, zijn nog steeds een voorbeeld binnen de auto-industrie. Dit geldt evenwel ook voor de Transporters, Caravelles en campers van Volkswagen. Langdurig intensieve en systematische ontwikkelingsactiviteiten -in 1972 werden de eerste crash tests met door Westfalia omgebouwde campers uitgevoerd - hebben ervoor gezorgd dat de Volkswagen Transporter en al zijn modelvarianten tot de vei ligste en betrouwbaarste vervoermiddelen in zijn klasse behoort. Bij een kleine auto wordt al snel gesproken over een stadsauto, maar wat is een stadsauto nu eigenlijk? Aan welke eisen moet een auto voldoen om als stadsauto te worden aangemerkt. Is een kleine auto per definitie een stadsauto of spelen andere criteria een belangrijkere rol. We duiken in het fenomeen stadsauto. 106 nog een tegenhanger in eigen huis in de vorm van de Citroën AX, een leuk ogende en vooral nog steeds zeer betaalbare auto. De Mazda 121 verbaasde bij zijn introductie enorm door de zeer originele vormgeving. Het is een echte sedan in zakformaat. In toenemende mate wordt door de Japanse autofabrikanten het Europese exportcontingent omzeild door vanuit de autofabrieken in de VS personenauto's naar Europa te verschepen. Zo begint Mitsubishi Motors begin volgend jaar vanuit de fabriek van Diamond-Star in het Amerikaanse Illinois met de export van de Mitsubishi Galant naar Europa. De produktie van dit model in de VS start nog deze gestreefd wordt m jaarlijkse afzet stuks. Het is de hiervan zo'n 10.0C exemplaren hun Europa vinden. De "Amerikaanse" Galants worden uitgerust met motoren en aandrijving van Chrysler om een "local concent" van 80 procent te bereiken en zo te voorkomen dat de wagens die bestemd zijn voor Europa General Motors Nederland introduceert in samenwekring met alle Nederlandse Opel-dealers vaste onderhoudstarieven voor door Opel voorgeschreven onderhoudsbeurten. En in die onderhoudsbeurt is zelfs de APK-keuring inbegrepen. "Onze slogan is 'De Opel Dealer Betaalbaar Beter'. Met deze scherp gecalculeerde tarieven en de speciale APK- aktie brengt de Opel Dealer in ons land het Betaalbaar Beter beleid in de praktijk", aldus Gerke Schaap, directeur after sales bij Opel-importeur General Motors. De vaste Opel onderhoudstarieven zijn aantrekkelijk geprijsd en vooraf bepaald, zodat de klant exact weet waar hij of zij aan toe is. Zijn er extra werkzaamheden noodzakelijk, dan wordt daarvoor eerst contact met de klant opgenomen. Een voorbeeld: de kosten voor een onderhoudsbeurt bij 15.000/45.000 kilometer Mini's Marketingensen spreken altijd over segmenten. Maar beperken stadsauto's zich tot het A-, B- of nog hogere marktsegent? We kunnen het er al snel over eens zijn dat een stadsauto niet groot van buiten moet zijn. Hierbij behoort een lengte van 3,80 meter ongeveer tot de bovengrens. Vooral de Japanse merken hebben een redelijk aanbod zeer kleine auto's. Dit is vooral terug te voeren op het feit dat een dergelijke auto in Tokyo mag worden aangeschaft zonder dat bestuurder aantoonbaar een parkeerplaats beschua. De maximale lengte van 3,195 meter werd enkele jaren geleden met tien centimeter verlengd, terwijl de breedte niet groter dan 139,5 meter mag zijn. Auto's als de Subaru Vivio, Daihatsu Cuore en Suzuki Alto blijven binnen deze afmetingen, maar bieden desondanks een redelijk ruimteaanbod voor de gemiddelde stadsrit. Daihatsu en Suzuki bieden zuinige driecilinder motoren, terwijl in de Vivio een piepkleine 4-pitter is gehuisvest. In Japan zelf worden ook degelijke "mini's" verkocht van onder meer Mitsubishi en Honda. Een van de oudste Europese stadsauto's is de Mini van Rover. De in 1959 geïntroduceerde Br: betreft uitstraling iu historie nauwelijks veranderd. De auto moet het daar ook volledig van hebben, want wat betreft technisch concept is deze sympathieke auto achterhaald. De nieuwste auto in dit segment is de Cinquecento van Fiat. Omdat geen enkel Europees land restricties stelt aan de afmetingen, is de Cinquecento net iets langer, maar vooral ook iets breder dan de Japanse concurrentie. Stadsgewoel Nissan kreeg als eerste Japans automerk de Europese Auto van het Jaartitel met de nieuwe Micra, eveneens een moderne drie- of vijfdeurs auto met zeer geavanceerde motoren. Daihatsu heeft naast de eerder genoemde Cuore ook sinds kort een nieuwe Charade, een auto die duidelijk bedoeld is voor gebruik in de stad en daarbuiten. Al wat langer kennen we de Toyota Starlet, een auto die zich niet alleen prima voelt in het drukke Volgens het Japanse ministerie van handel en industrie (MITI) werden vorig jaar 9.000 Toyota's en 7.000 Honda's vanuit Amerikaanse fabrieken naar Europa verscheept. Veel fraaie lichtmetalen wielen worden kort na het schoonmaken weer helemaal zwart door aanslag van stof voortkomend uit de remmen. Deze zwarte wielen verpesten het gezicht van de auto. De Pro-Disc is een aluminium schijf die tussen de remschijf en de velg wordt geplaatst. De hittebestendige kraag van rubber aan de buitenrand zorgt voor de noodzakelijke afdichting tussen de remschijf en de velg. De schijf is voorzien van schoepen die zorgen voor de alijke lucht naar het remsysteem. Het produkt is door i Tuv goedgekeurd. Pro-Disc velgbeschermers zijn er voor de meeste auto's. Informatie: 020-6948568. worden meegerekend bij het Japanse exportquotum. Sinds kort exporteert Mitsubishi op jaarbasis ook al 12.000 modellen van de Eclipse naar Laropa. van een aanrijding. Ook de met de carrosserie verlijmde ruiten, de speciale maatregelen tegen aanrijdingen van opzij, de veiligheidsbesturing en een beveiligd brandstofsysteem zorgen voor een hoog veiligheidsniveau voor de inzittenden van de Trans porter. In de Volkswagen campers is veel aandacht besteed aan de stabiliteit en de stevige montage van het interieur. Noch bij het over de kop slat noch bij een aanrijding mogen de inbouwelementen loslaten en daardoor een gevaar vormen voor de inzittenden. Afgeronde hoeken aan het voertuig verminderen het risico van verwonding. Tevens is in het interieur materiaal gebruikt dat een beperkte ontvlambaarheid heeft. I f k. m'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 31