STADSAUTO IS VOLWASSEN GEWORDEN
Vaste onderhoudstarieven bij Opel
/anp.-A
de veiligheid
Volkswagen campers:
Crash-tests bevorderen
Zwarte velgen
uit de tijd
k
s
u
B
A
R
U
Japan omzeilt EG-importbeperking
ei_O
S:
S:
i
Miïw of
1
0ETILBURGSE KOERIER
1993 pagina®
DE AUTOMAAT Donderdag 21 oktober 1993 pagina 9
VOOR
013-355575
3se
’ns gezegd: ‘Niet
maar het reizen
t over een com-
uiteraard!
ian.
Stationwagon is
indaarduitrusting
uitnodigt tot het
ips.
tide Opel-veilig-
dat u dit met een
doet. Het uitge-
t geprijsde pakket
waarover de
ihedf
wagon beschikt,
otte compleet.
Astra Sportive
elfs de langste
mo
Eui
noodzakelij
de Duitse T
j een te
luis in i
‘881
'90/
'91
nwagon-pakket:
rstelbare buitentfne
tng in bumpers en
)Rl482H"-banden
GSi-teteidoppen
rendeling met '‘safe-
t Point“-bekleding
lensloel-close-ratio
kleurig dashboard
kracbtipng toeren-
iket dakrtling
tgeruimte.
’agon 1.6i, vanaf
0-
inaf f28.600,-.
onaf f21.698,-.
3rit is wat
tin de
maand en
ulnaareen
at van 70.000
ie bedoeling dat
■n.000
mil weg naar
tde
ar over
:hikt.
icr in geldzaken. Prijzen
B.T.W.), exclusief kosten
wijzigingen voorbehouden.
wordt 1 jaar garantie
verleend. De Opel-dealer
beschikt over het juiste,
speciaal ontwikkelde
Ook de voorganger van het
huidige model voldeed door
de slimme constructie aan de
aten neer
denis
Twingo.
er definitie een st<
ia een belangrijkere rol. We
maf f 15.000,
IRi, LPG, wit
R
blauw met.
11.6
liv. wit
'90,
'90/
'92
'91
'9'
'89
.PC blauw '89J|
S:
s:
:t van harte mee
strengste veiligheidseisen ter
wereld, ondanks het
traditionele frontstuur. De
Volkswagen Transporter
werd daarom in verschillende
modelvarianten, ook als
camper, jarenlang zonder
noemenswaardige
concurrentie geleverd in de
Verenigde Staten.
gereedschap voor Opel en
alle technische medewerkers
worden voortdurend door
Opel getraind.
.000,
et. '93
'91
'92/
'92/
'91 I
'9!
'92 /l
90 i
We hoeven ze niet meer
denigrerend
'boodschappenautootje' te
noemen, want het gebeurt
maar al te vaak dat pa met de
kleine auto naar zijn werk
gaat en ma met de grote
stationcar de kinderen naar
school brengt.
Trendsettend
Toch staat de kleinste Fiat
wat betreft
gebruiksmogelijkheden nog
steeds in de schaduw van de
Panda. Vanuit het zelfde
concept ontstond overigens
de Spaanse Seat Marbella.
Het aanbod zeer compacte
auto's (korter dan ongeveer
3,40 meter) beperkt zich
zodoende tot de Daihatsu
Cuore, Suzuki Alto, Subaru
Vivio, Fiat Cinquecento en
Panda, Seat Marbella en niet
te vergeten de chique Lancia
Ypsilon. Dat lijkt een redelijk
overzichtelijk aanbod, maar
als we hier met de
beschrijving van de stadsauto
zouden stoppen, zijn we zeker
niet compleet.
Renault is heer en meester in
het segment compacte auto's
en wist met achtereenvolgens
de4CV, R4enR5
trendsettende concept
te zetten. De geschiede
herhaalt zich met de Twingo.
Op een lengte van 3,43 meter
biedt deze telg een
ongekende binnenruimte. Dat
wordt niet alleen veroorzaakt
door de over 17 cm
verschuifbare achterbank,
maar ook door de enorme
breedte. De Twingo is een
soort van Espace in
zakformaat. Als we de
lengtegrens van 3,50 meter
passeren komen we in een
soort van overgangsgebied.
Compacte auto's zijn steeds
meer gezinsauto's geworden.
Door steeds slimmere
carrosseriebouw en
bijvoorbeeld het dwars voorin
plaatsen van motoren, bieden
auto's als de Seat Ibiza, Opel
Corsa en Fiat Punto de
binnenruimte van auto's die
tien tot vijftien jaar geleden
tot de middenklasse werden
gerekend.
de verkoopvolgorde is de
Renault Clio. Het valt op dat
in deze auto zowel oudere als
jonge mensen hun draai
vinden. Daarna volgt Peugeot,
jarenlang marktleider met de
205. Die good-old 205 is echter
op z'n retour door het
uitbrengen van de fractioneel
kleinere 106. Van de 106
verschijnt binnenkort de
Griffe, voorzien van een
nieuwe 1.6 liter motor en een
zeer luxueuze uitrusting
onder meer met lederen
bekleding. Net als de Renault
Clio Baccara is de 106 Griffe
van Peugeot een stadsauto
met toekomst. Immers
mensen willen niet graag aan
luxe en gemak inleveren,
maar zullen om in het steeds
drukker wordende
stadsverkeer nog enigszins
voort te kunnen toch naar
compactere auto's moeten
uitkijken.
Overigens heeft de Peugeot
variëren, afhankelijk van het
type Opel, van f.270, tot
f.315,(inclusief BTW). Indien
de APK-keuring in combinatie
met een door Opel
voorgeschreven onder
houdsbeurt bij de officiële
Opel-dealer wordt
uitgevoerd, bespaart dat de
klant vele guldens. Want het
officiële tarief voor de APK-
keuring, voorgeschreven door
de overheid, bedraagt f .82,75,
exclusief f.8,90
afmeldingskosten.
Maar ook wanneer de
onderhoudsbeurt nog niet
nodig is, blijft de Opel-dealer
voor de Opel klant het beste
adres om de APK-keuring te
laten uitvoeren. Enkele
voordelen: Opel geeft 6 jaar
garantie tegen doorroesten
van binnenuit. Ook bij de
APK-keuring controleren
Opel-medewerkers of het
nodig is een beroep te doen op
deze langdurige garantie.
Alle werkzaamheden worden
uitgevoerd inclusief 3
maanden werkplaatsgarantie
en de reparatie wordt tegen
een vooraf afgesproken prijs
Een forse bagageruimte, niet
langer dan 3 meter, een goed
uitzicht rondom, plaats voor
miniaal vier personen, een
laag brandstofverbruik, lichte
bediening en ook nog
voorzien van
comfortverhogende
elementen als
stuurbekrachtiging aircondi-
ioning, centrale
vergrendeling en elektrisch
bediende portierruiten. Is dat
het ideaalbeeld van de
hedendaagse stadsauto?
Toekomst
De Opel Corsa is op dit
moment het best verkochte
model in het compacte
segment. De auto spreekt
vooral aan vanwege de
moderne, ronde vormgeving.
Het aanbod is groot wat
betreft uitrustingsniveau's,
motoren en
carrosserievarianten, maar
dat geldt voor bijna alle
aanbieders. De best
verkopende Japanse
tegenhanger is de Suzuki
Swift die in de jaren een naam
van enorme betrouwbaarheid
heeft opgebouwd. Bovendien
spreekt de geheel eigen
vormgeving een jong, sportief
publiek aan. Nummer drie in
uitgevoerd. Geen
onaangename verrassing
voor de klant derhalve. Op
originele Opel onderdelen
Crash-tests
Ook de vierde generatie
Transporters profiteerde van
de jarenlange ervaring die
Volkswagen heeft op
veiligheidsgebied. De
Transporter werd aan de
hand van maatstaven voor
personenauto's ontwikkeld en
aan vele crash-tests
onderworpen, volgens de
strenge Amerikaanse
veiligheidsvoorschriften. De
speciale carrosserie- en
bodemconstructie biedt een
goede bescherming in geval
stadsgewoel, maar door een
reeks fijne krachtbronnen
goed meekan op de snelweg.
Maar dat laatste geldt in
principe voor alle auto's uit
het zogenaamde B-segment.
Niet zelden worden motoren
geleverd tussen de 1.0 en 2.0
liter inhoud, terwijl ook nog
een keuze aan
dieselaggregaten in de
meeste programma's is
opgenomen. Kortom, de
stadsauto is vooral in de
tweede helft van de jaren
zeventig en de jaren tachtig
volwassen geworden.
De voortdurende
inspanningen van
Volkswagen om de veiligheid
van de personenauto's te
verbeteren, zijn nog steeds
een voorbeeld binnen de
auto-industrie. Dit geldt
evenwel ook voor de
Transporters, Caravelles en
campers van Volkswagen.
Langdurig intensieve en
systematische
ontwikkelingsactiviteiten -in
1972 werden de eerste crash
tests met door Westfalia
omgebouwde campers
uitgevoerd - hebben ervoor
gezorgd dat de Volkswagen
Transporter en al zijn
modelvarianten tot de vei
ligste en betrouwbaarste
vervoermiddelen in zijn
klasse behoort.
Bij een kleine auto wordt al snel gesproken over
een stadsauto, maar wat is een stadsauto nu
eigenlijk? Aan welke eisen moet een auto voldoen
om als stadsauto te worden aangemerkt. Is een
kleine auto per definitie een stadsauto of spelen
andere criteria een belangrijkere rol. We duiken in
het fenomeen stadsauto.
106 nog een tegenhanger in
eigen huis in de vorm van de
Citroën AX, een leuk ogende
en vooral nog steeds zeer
betaalbare auto.
De Mazda 121 verbaasde bij
zijn introductie enorm door de
zeer originele vormgeving.
Het is een echte sedan in
zakformaat.
In toenemende mate wordt
door de Japanse
autofabrikanten het Europese
exportcontingent omzeild
door vanuit de autofabrieken
in de VS personenauto's naar
Europa te verschepen. Zo
begint Mitsubishi Motors
begin volgend jaar vanuit de
fabriek van Diamond-Star in
het Amerikaanse Illinois met
de export van de Mitsubishi
Galant naar Europa. De
produktie van dit model in de
VS start nog deze
gestreefd wordt m
jaarlijkse afzet
stuks. Het is de
hiervan zo'n 10.0C
exemplaren hun
Europa vinden.
De "Amerikaanse" Galants
worden uitgerust met motoren
en aandrijving van Chrysler
om een "local concent" van 80
procent te bereiken en zo te
voorkomen dat de wagens die
bestemd zijn voor Europa
General Motors Nederland
introduceert in
samenwekring met alle
Nederlandse Opel-dealers
vaste onderhoudstarieven
voor door Opel
voorgeschreven
onderhoudsbeurten. En in die
onderhoudsbeurt is zelfs de
APK-keuring inbegrepen.
"Onze slogan is 'De Opel
Dealer Betaalbaar Beter'. Met
deze scherp gecalculeerde
tarieven en de speciale APK-
aktie brengt de Opel Dealer in
ons land het Betaalbaar Beter
beleid in de praktijk", aldus
Gerke Schaap, directeur after
sales bij Opel-importeur
General Motors.
De vaste Opel
onderhoudstarieven zijn
aantrekkelijk geprijsd en
vooraf bepaald, zodat de klant
exact weet waar hij of zij aan
toe is. Zijn er extra
werkzaamheden
noodzakelijk, dan wordt
daarvoor eerst contact met de
klant opgenomen. Een
voorbeeld: de kosten voor een
onderhoudsbeurt bij
15.000/45.000 kilometer
Mini's
Marketingensen spreken
altijd over segmenten. Maar
beperken stadsauto's zich tot
het A-, B- of nog hogere
marktsegent? We kunnen het
er al snel over eens zijn dat
een stadsauto niet groot van
buiten moet zijn. Hierbij
behoort een lengte van 3,80
meter ongeveer tot de
bovengrens.
Vooral de Japanse merken
hebben een redelijk aanbod
zeer kleine auto's. Dit is
vooral terug te voeren op het
feit dat een dergelijke auto in
Tokyo mag worden
aangeschaft zonder dat
bestuurder aantoonbaar
een parkeerplaats beschua.
De maximale lengte van 3,195
meter werd enkele jaren
geleden met tien centimeter
verlengd, terwijl de breedte
niet groter dan 139,5 meter
mag zijn. Auto's als de Subaru
Vivio, Daihatsu Cuore en
Suzuki Alto blijven binnen
deze afmetingen, maar
bieden desondanks een
redelijk ruimteaanbod voor de
gemiddelde stadsrit.
Daihatsu en Suzuki bieden
zuinige driecilinder motoren,
terwijl in de Vivio een
piepkleine 4-pitter is
gehuisvest. In Japan zelf
worden ook degelijke "mini's"
verkocht van onder meer
Mitsubishi en Honda.
Een van de oudste Europese
stadsauto's is de Mini van
Rover. De in 1959
geïntroduceerde Br:
betreft uitstraling iu
historie nauwelijks
veranderd.
De auto moet het daar ook
volledig van hebben, want
wat betreft technisch concept
is deze sympathieke auto
achterhaald. De nieuwste
auto in dit segment is de
Cinquecento van Fiat. Omdat
geen enkel Europees land
restricties stelt aan de
afmetingen, is de
Cinquecento net iets langer,
maar vooral ook iets breder
dan de Japanse concurrentie.
Stadsgewoel
Nissan kreeg als eerste
Japans automerk de Europese
Auto van het Jaartitel met de
nieuwe Micra, eveneens een
moderne drie- of vijfdeurs
auto met zeer geavanceerde
motoren. Daihatsu heeft naast
de eerder genoemde Cuore
ook sinds kort een nieuwe
Charade, een auto die
duidelijk bedoeld is voor
gebruik in de stad en
daarbuiten. Al wat langer
kennen we de Toyota Starlet,
een auto die zich niet alleen
prima voelt in het drukke
Volgens het Japanse
ministerie van handel en
industrie (MITI) werden vorig
jaar 9.000 Toyota's en 7.000
Honda's vanuit Amerikaanse
fabrieken naar Europa
verscheept.
Veel fraaie lichtmetalen wielen worden kort na het
schoonmaken weer helemaal zwart door aanslag van stof
voortkomend uit de remmen. Deze zwarte wielen verpesten het
gezicht van de auto. De Pro-Disc is een aluminium schijf die
tussen de remschijf en de velg wordt geplaatst. De
hittebestendige kraag van rubber aan de buitenrand zorgt voor
de noodzakelijke afdichting tussen de remschijf en de velg. De
schijf is voorzien van schoepen die zorgen voor de
alijke lucht naar het remsysteem. Het produkt is door
i Tuv goedgekeurd. Pro-Disc velgbeschermers zijn er
voor de meeste auto's. Informatie: 020-6948568.
worden meegerekend bij het
Japanse exportquotum. Sinds
kort exporteert Mitsubishi op
jaarbasis ook al 12.000
modellen van de Eclipse naar
Laropa.
van een aanrijding. Ook de
met de carrosserie verlijmde
ruiten, de speciale
maatregelen tegen
aanrijdingen van opzij, de
veiligheidsbesturing en een
beveiligd brandstofsysteem
zorgen voor een hoog
veiligheidsniveau voor de
inzittenden van de Trans
porter.
In de Volkswagen campers is
veel aandacht besteed aan de
stabiliteit en de stevige
montage van het interieur.
Noch bij het over de kop slat
noch bij een aanrijding
mogen de inbouwelementen
loslaten en daardoor een
gevaar vormen voor de
inzittenden. Afgeronde
hoeken aan het voertuig
verminderen het risico van
verwonding. Tevens is in het
interieur materiaal gebruikt
dat een beperkte
ontvlambaarheid heeft.
I f
k. m'