CHEVROLET BLAZER E3 t. SSANGYONG Kort Amerikaans Introductie VW Passat met klassieke muziek Tilburgse Rallysprint 2 -nlllll111 w- imct EKT tig. L 5>1 1 k JL- PE TILBURGSE KOERIER uc mu i urn aa I Donderdag 21 oktober 1993 pagina r1993 pagina 2 -.A. a op nuari de loopt aid ijze’ :ht Toch tops: 200 dan leschikt an een irg. AUTOTEST veivolg van pagina 1 an. imogelijk niet i ringen art is elen en het ekend- 'D start bruikte r-sales. en de eschikt service- jorkeur j heeft •"itrol len we ;ende :h mee. 30.000 ijzigingen voorbehouden. goed. Ie want: Krachtcentrale Onder de hoge de krachtcentr Blazer, een 4,3 Uitstraling De luxueuze terreinauto's worden steeds meer gekocl tand g hier strotten. -auto's 1de drieweg rijl bij het ruwlettend uien jgevangen en De Chevrolet Blazer is een auto waaraan je nadrukkelijk even moet wennen. Ondanks zijn forse aanblik zijn de bodemafmetingen behoorlijk Europees. Tegenover het hoge brandstofverbruik biedt de Blazer een beul van een motor, luxueuze uitrusting en veel gebruiksmogelijkheden. :erwijk ïdrijfs- ian, in eid en positie jr een eigen markt, in Europa zal eerst met de Korando worden begonnen. Wie aan de naam Blazer denkt bij Chevrolet ziet vooral de grote, oude versie voor ogen. De Blazer S-10 is echter de veel kortere en compacte variant die met vier deuren 4,49 meter lang is. De auto is zeer rechthoekig van vormgeving, waardoor de uitstraling stoer en macho is. industrieterrein Vossenberg aan de weg Tilburg-Dongen. Voor deelname worden de auto's allemaal gekeurd bij de Dongense vestiging van Ford-dealer Obam. De eerste deelnemer gaat om 12.15 uur van start, terwijl de finish is gepland om 16.40 uur. Er zo ver buiten woongebieden dat ook van geluidsoverlast geen sprake zal zijn, terwijl vanwege de enorme ruimte ook weinig parkeerproblemen worden verwacht. De ambtenaren van de gemeente Tilburg doen er goed aan eens tijdens de rallysprint te gaan kijken, zullen ze ervan overtuigd raken dat een dergelijk uniek nationaal evenement voor gemeente is ineens sterk begaan met het milieu, echter zonder zich te verdiepen in de vergaande milieubeschermende maatregelen die de organisatie heeft get Steeds meer rally-a hebben en geregelc katalysator, terwij1 serviceterrein nau’ alle afvalmateriak gescheiden hoogpolig tapijt. De verdere inrichting van het interieur is typisch Amerikaans. Vooral in het dashboard is veel plastic verwerkt. Het instrumentarium is ondergebracht onder een rechthoekige overkaj Snelheidsmeter, toer brandstof- en Kallista Tot slot heeft SsangYong nog een bekende auto in haar programma. Na het verdwijnen van het Engelse merk Panther heeft dit Koreaanse bedrijf de mallen van de Kallista opgekocht, een grappig ogende tweezits roadster. De Kallista heeft de bekende 2.9 liter V6 Fordmotor in het vooronder. De naam Panther staat nog steeds op het embleem te lezen, terwijl je motorkap ligt trale van de 3 liter V6 met een door mensen die anders een grote stationwagon zouden aanschaffen. De aantrekkelijkheid moet vooral gezicht worden in de specifieke uitstraling, de forse binnenn extra mogelijl vierwielaandrij’ bijvoorbeeld op i wintersport bied Chevrolet BI geleverd vanaf f.l dat is ondanks het bedrag toch red:!i,„ concurrerend. De tweede uitvoering wordt Euro Sport genoemd en is er vanaf f.90.045,= terwijl complete als Eur door het lev« f.91.720,=. Op zondag 24 oktober wordt in Tilburg een rallysprint gehouden die beslissend is voor het kampioenschap. Het wordt een extra spannend evenement daar in de top van het klassement alles nog mogelijk is. De rallysprint vindt plaats op en rond het temperatuurmeter zijn volledig digitaal uitgevoerd in een fel blauw/groene kleur, waardoor de afleesbaarheid verre van optimaal is. Zo loopt de toerenteller bijvoorbeeld met blokjes van steeds 250 apping. tr/min op. De meeste arenteller, bedieningsorganen zitten op de rand van de dashboardomlijsting. Hierbij valt op dat net als bij de meeste andere Amerikaanse auto's de werking vaak wat afwijkend is. Toegang Vooral in de duurste uitvoering ziet de Blazer er aan de buitenkant bijzonder compleet uit met lichtmetalen velgen, kunststof spatbordranden, dakrailings, een keurige striping en meegespoten bumpers. Via portieren wordt een goede toegang tot het interieur gegeven. Aan de achterkant zien we een ruit die omhoog scharniert, waardoor lichte vermogen van 162 pk bij 4000 tr/min en een fors koppel van 319 Nm bij 2800 tr/min. Trekkracht is er altijd in voldoende mate aanwezig. De 1650 kg wegende Blazer haalt een top van 170 km/u. 7 :hterwielen worden mdgeschakelde vijf ingedreven. De door areden Blazer boodschappen snel kunnen worden ingeladen. Het onderste deel is een metalen klep die juist naar onderen wegklapt. Dit heeft als groot voordeel dat met de neergeklapte klep de lengte van de laadvloer tijdelijk kan worden vergroot. In normale opstelling heeft de bagageruimte een inhoud van 997 liter, terwijl door het neerklappen van de bank de mogelijkheden nog veel groter worden. Heel handig is de manier waarop de bank neerklapt. Als de rugleuning naar voren wordt bewogen gaat de zitting automatisch mee en wordt snel een vlakke vloer verkregen. Het reservewiel is in een hoes link- in do bagageruimte geplaatst. De gehele vloer van de Blazer is bekleed met er verder ook weinig aan het ontwerp is gesleuteld. Wel heeft SsangYong de kwaliteit flink onder de loep genomen. De Kallista beschikt over een verrtiogen van 145 pk en weet een top van 182 km/u neer te zetten. Het is grappig om te zien dat twee forse terreinreuzen in één modellenprogramma worden geflankeerd door een typisch Engelse Kallista. Wanneer SsangYong exact de stap naar de Nederlandse markt gaat maken is afhankelijk van het feit hoe snel een importeur wordt gevonden. Tot en met 30 oktober houdt de Tilburgse Nissan-dealer Denissen een unieke verkoopaktie met als thema "de baas op reis, wij geven u de bes prijs". Door de geweldige verkoopresultaten van Garage Denissen, hee directeur Fons Denissen weer een reis gewonnen naar Japan. "Dit was ons een reden om eens flink uit te pakken tijdens zijn afwezigheid", aldi verkoopadviseur Bert Wesdorp. Zo zijn er op dit moment enkele aktiemodellen waarbij het consumentenvoordeel kan oplopen tot zo'n f .2.500,=. Zo biedt de auto va het jaar, de Nissan Micra, maar liefst f1.200,= tot f. 1.600,= voordeel op d( "Beat" (vanaf f.21.395,=) en de "Tango" (vanaf f.22.995,=). De veelzijdige Sunny is er nu als Sport-i en als "Drive" met een voordeel tot f.2.500,=. De zakenauto bij uitstek is de Nissan Primera. Voor de luxueuze Invitation uitgave hoeft de klant tijdelijk niets bij de betalen. Daarnaast is er de verkoopstaf van Denissen, bestaande uit Bert Wesdc Peter Gimbrère, Frans Koppens en Mieke Bertens, alles aan gelegen u t zo scherp mogelijk voorstel te doen voor de aankoop van een nieuwe Ni of goede gebruikte auto (3 tot 30 maanden Bovag-garantie). Deze unieke actie loopt tot 30 oktober as. Garage Denissen is te vinden aan de Burgemeester Jansenstraat 52-56 Tilburg (West). De keuze aan terreinauto's lijkt steeds groter te worden. Vooral de luxueus uitgevoerde en dito rijdend kolossen krijgen een steeds grotere belangstelling. De Amerikaanse leveranciers zijn specialist op dit gebied. Naast de in ons land zeer bekende leep Cherokee, slaat de Blazer van Chevrolet zeker geen slecht figuur. panelen, die bij nadere bestudering van kunststof blijken te zijn. De bestuurder moet achter het stuur een zeer rerkende, wat onderuit kte houding aanneming 1650 kg wegende Blazer huun 11e bedieningselementen een top van 170 km/u. De hand- en voetbereik te achterwielen worden via een i. De Blazer is vooral op handgeschakelde vijfbak aangedreven. De door ons gereden Blazer was echter voorzien van een automatische transmissie. De bediening hiervan gaat via een hendel aan de stuurkolom. Onder zware omstandigheden worden de voorwielen bijgeschakeld via een knopje op het dashboard. In de basisuitgave gebeurt dit op normale wijze met een extra pook. De Blazer wordt geleverd in drie uitvoeringen. Het tweede niveau bestaat buiten de reeds genoemde zaken uit de lichtmetalen velgen, cruise control, in hoogte verstelbaar stuurwiel, in zes richtingen verstelbare bestuurdersstoel en verzwaarde schokdempers. De absolute topversie krijgt bovendien airconditioning, een positraction locking differential en lederen bekleding. Er kan worden gekozen uit vijf standaard en Technische gegevens: Merk en type: Chevrolet Blazer Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 4300 cc Boring x slag: 101,6 x 88,4 mm Vermogen: 162 pk bij 4000 Koppel: 319 Nm bij 2800 tr/min Afmetingen: lengte 4,49 meter, breedte 1,66 meter Gewicht: 1689 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u Verbruik: bij 90 km/u 9,6 liter/100 km bij 120 km/u 12,7 liter/100 km stadsverkeer 15,1 liter/100 km Prijs: f .78.315,= drie duo-tone lakken. De 4.3 liter motor maakt een machtig geluid, maar weet natuurlijk wel de nodige liters benzine weg te werken. x^xxx Gemiddeld ligt het verbruik Vem op 1 op 7, waarbij opvalt dat tr/mi dit redelijk onafhankelijk is van de rij-omstandigheden. We reden de Blazer met een zware lading aan de trekhaak, maar ook dan zakt het verbruik niet onder de 1 op 6,5. Op zondag 24 oktober worden tegelijk bij 100 Volkswagen-dealer licht-klassieke koffieconcerten gehouden ter introductie van de nieuwe Passat. De Volkswagen-organisatie kiest hiermee voor een nooit eerder gekozen opzet. In de showroom zal een kwartet bestaande uit 1 cellist en drie violisten werken van Haydn en Mozart ten gehore brengen. Speciaal voor deze gelegenheid heeft Jaap van Zweden, concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest een aantal van zijn favoriete werken geselecteerd. Om er voor te zorgen dat de concerten optimaal verlopen, is er onlangs een zogenaamde Masterclass georganiseerd bij Volkswagen-importeur Pon in Leusden. Tijdens deze Masterclass speelden ruim 150 musici, verdeeld in kwartetten, onder leiding van Jaap van Zweden en Jean Decroos, eerste solo- cellist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Voor de deelnemende violisten en cellisten, merendeels eindejaars leerlingen van de diverse conservatoria in ons land, vormde deze Masterclass onder leiding van deze beide beroemde musici een unieke kans. Bij sommi dealers zullen de concerten niet op zonde maar op woensdag 27 oktober plaatsvii worden in totaal twee klassementsproeven afgelegd. De proef van 15 kilometer wordt drie keer verreden en de tweede van 12 kilometer lengte twee maal. Iedere auto legt zodoende vijf proeven af met een totaal aan 69 wedstrijdkilometers. Uiter aard is het evenement voor het publiek gratis te bezoeken. Het is echt< FJ Een nieuwe model is de FJ, zo nieuw zelfs dat de definitieve naam nog niet bekend is. De FJ is veel meer op luxe en comfort gebouwd dan de bestaande Korando. Naar Europese begrippen ziet de FJ er echter veel te overdreven uit met zijn sidebars, carrosserie in twee kleuren, opvallende striping e.d. Ssangyong heeft een technische overeenkomst met Mercedes, zodat we in dit nieuwe model een 2.9 liter 5 cilinder diesel van dit Duitse merk vinden. Deze motor levert 95 pk bij 4000 tr/min en zorgt bij een wagengewicht van 1755 kg voor een top van 145 km/u. Daarnaast wordt er ook een 3,2 liter 6 cilinder aangeboden van 220 pk, waardoor de topsnelheid van deze kolos de 200 km/u bijna nadert. Uiteraard kan de vierwielaandrijving worden ingeschakeld naar wens. Vanaf de tekentafel is de FJ een goede stroomlijn meegegeven. Het merk claimt zelf een Cw-waarde van 0,36. Alle denkbare zaken zijn op de FJ te vinden van ABS tot airconditioning, elektrisch bediening van ruiten en spiegels en een audio- installatie. SsangYong houdt de FJ echter nog even voor de Houten panelen Alle functies van de verlichting, cruise-control, richtingaanwijzers en ruitewissers zijn in één hendel links van de stuurkolom opgenomen. De uitrusting is ongekend compleet met onder meer ABS, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrische ruitebediening voor en achter en een stereo- installatie. De cruise-cont en airconditioning vinder op de twee hoogste uitrustingniveau's. Bij de meest complete Blazer is zelfs het meubilair met leer bekleed. Op verschillende plaatsen is het interieur opgesierd met houten kenme gezakt om alle bedieningseltmci binnen hand- en voetberei hebben. De Blazer is vooral op comfort gericht. Ruimte is er ook op de achterbank voldoende, al is de afstc tussen bodem en zitting wat kort. De carrosserie is bevestigd op een ladderchassis. De achterwielen zijn via een starre as met bladveren opgehangen, terwijl de voorwielen een onafhankelijke ophanging kennen. De achteras wil de auto op wegoneff enheden nog wel eens stevig in beweging brengen, maar het blijft gelukkig binnen de perken. Je moet aan het comfort van de Blazer best even wennen. Amerikaanse auto's zijn vaak vanuit een andere achtergrond ontstaan. leer je de Blazer snel waarderen. iling, de iruimte en de jkheden die ijving pde xxiedt. De Jlazer wordt f.85.000,= en iet hoge adelijk De tw€ J uro Sp er vanaf 1 de meest iro Limited ren gaat voor O masterclass »i». J.wp Zwi„Jcn moet

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25