CHEVROLET BLAZER
E3
t.
SSANGYONG
Kort Amerikaans
Introductie VW Passat met klassieke muziek
Tilburgse Rallysprint
2
-nlllll111
w-
imct
EKT
tig.
L 5>1
1
k JL-
PE TILBURGSE KOERIER
uc mu i urn aa I Donderdag 21 oktober 1993 pagina
r1993 pagina 2
-.A.
a op
nuari
de
loopt
aid
ijze’
:ht
Toch
tops:
200
dan
leschikt
an een
irg.
AUTOTEST
veivolg van pagina 1
an.
imogelijk
niet i
ringen
art is
elen
en het
ekend-
'D start
bruikte
r-sales.
en de
eschikt
service-
jorkeur
j heeft
•"itrol
len we
;ende
:h mee.
30.000
ijzigingen voorbehouden.
goed.
Ie
want:
Krachtcentrale
Onder de hoge
de krachtcentr
Blazer, een 4,3
Uitstraling
De luxueuze terreinauto's
worden steeds meer gekocl
tand
g hier
strotten.
-auto's
1de drieweg
rijl bij het
ruwlettend
uien
jgevangen en
De Chevrolet Blazer is een
auto waaraan je nadrukkelijk
even moet wennen. Ondanks
zijn forse aanblik zijn de
bodemafmetingen behoorlijk
Europees. Tegenover het hoge
brandstofverbruik biedt de
Blazer een beul van een
motor, luxueuze uitrusting en
veel gebruiksmogelijkheden.
:erwijk
ïdrijfs-
ian, in
eid en
positie
jr een
eigen markt, in Europa zal
eerst met de Korando worden
begonnen.
Wie aan de naam Blazer
denkt bij Chevrolet ziet vooral
de grote, oude versie voor
ogen. De Blazer S-10 is echter
de veel kortere en compacte
variant die met vier deuren
4,49 meter lang is. De auto is
zeer rechthoekig van
vormgeving, waardoor de
uitstraling stoer en macho is.
industrieterrein Vossenberg
aan de weg Tilburg-Dongen.
Voor deelname worden de
auto's allemaal gekeurd bij
de Dongense vestiging van
Ford-dealer Obam. De eerste
deelnemer gaat om 12.15 uur
van start, terwijl de finish is
gepland om 16.40 uur. Er
zo ver buiten woongebieden
dat ook van geluidsoverlast
geen sprake zal zijn, terwijl
vanwege de enorme ruimte
ook weinig parkeerproblemen
worden verwacht.
De ambtenaren van de
gemeente Tilburg doen er
goed aan eens tijdens de
rallysprint te gaan kijken,
zullen ze ervan overtuigd
raken dat een dergelijk uniek
nationaal evenement voor
gemeente is ineens sterk
begaan met het milieu, echter
zonder zich te verdiepen in de
vergaande
milieubeschermende
maatregelen die de
organisatie heeft get
Steeds meer rally-a
hebben en geregelc
katalysator, terwij1
serviceterrein nau’
alle afvalmateriak
gescheiden
hoogpolig tapijt. De verdere
inrichting van het interieur is
typisch Amerikaans. Vooral in
het dashboard is veel plastic
verwerkt. Het
instrumentarium is
ondergebracht onder een
rechthoekige overkaj
Snelheidsmeter, toer
brandstof- en
Kallista
Tot slot heeft SsangYong nog
een bekende auto in haar
programma. Na het
verdwijnen van het Engelse
merk Panther heeft dit
Koreaanse bedrijf de mallen
van de Kallista opgekocht,
een grappig ogende tweezits
roadster. De Kallista heeft de
bekende 2.9 liter V6 Fordmotor
in het vooronder. De naam
Panther staat nog steeds op
het embleem te lezen, terwijl
je motorkap ligt
trale van de
3 liter V6 met een
door mensen die anders een
grote stationwagon zouden
aanschaffen. De
aantrekkelijkheid moet vooral
gezicht worden in de
specifieke uitstraling, de
forse binnenn
extra mogelijl
vierwielaandrij’
bijvoorbeeld op i
wintersport bied
Chevrolet BI
geleverd vanaf f.l
dat is ondanks het
bedrag toch red:!i,„
concurrerend. De tweede
uitvoering wordt Euro Sport
genoemd en is er vanaf
f.90.045,= terwijl
complete als Eur
door het lev«
f.91.720,=.
Op zondag 24 oktober wordt in
Tilburg een rallysprint
gehouden die beslissend is
voor het kampioenschap. Het
wordt een extra spannend
evenement daar in de top van
het klassement alles nog
mogelijk is. De rallysprint
vindt plaats op en rond het
temperatuurmeter zijn
volledig digitaal uitgevoerd
in een fel blauw/groene kleur,
waardoor de afleesbaarheid
verre van optimaal is. Zo loopt
de toerenteller bijvoorbeeld
met blokjes van steeds 250
apping. tr/min op. De meeste
arenteller, bedieningsorganen zitten op
de rand van de
dashboardomlijsting. Hierbij
valt op dat net als bij de
meeste andere Amerikaanse
auto's de werking vaak wat
afwijkend is.
Toegang
Vooral in de duurste
uitvoering ziet de Blazer er
aan de buitenkant bijzonder
compleet uit met lichtmetalen
velgen, kunststof
spatbordranden, dakrailings,
een keurige striping en
meegespoten bumpers. Via
portieren wordt een goede
toegang tot het interieur
gegeven. Aan de achterkant
zien we een ruit die omhoog
scharniert, waardoor lichte
vermogen van 162 pk bij 4000
tr/min en een fors koppel van
319 Nm bij 2800 tr/min.
Trekkracht is er altijd in
voldoende mate aanwezig. De
1650 kg wegende Blazer haalt
een top van 170 km/u. 7
:hterwielen worden
mdgeschakelde vijf
ingedreven. De door
areden Blazer
boodschappen snel kunnen
worden ingeladen. Het
onderste deel is een metalen
klep die juist naar onderen
wegklapt. Dit heeft als groot
voordeel dat met de
neergeklapte klep de lengte
van de laadvloer tijdelijk kan
worden vergroot. In normale
opstelling heeft de
bagageruimte een inhoud van
997 liter, terwijl door het
neerklappen van de bank de
mogelijkheden nog veel
groter worden. Heel handig is
de manier waarop de bank
neerklapt. Als de rugleuning
naar voren wordt bewogen
gaat de zitting automatisch
mee en wordt snel een vlakke
vloer verkregen. Het
reservewiel is in een hoes
link- in do bagageruimte
geplaatst. De gehele vloer
van de Blazer is bekleed met
er verder ook weinig aan het
ontwerp is gesleuteld. Wel
heeft SsangYong de kwaliteit
flink onder de loep genomen.
De Kallista beschikt over een
verrtiogen van 145 pk en weet
een top van 182 km/u neer te
zetten. Het is grappig om te
zien dat twee forse
terreinreuzen in één
modellenprogramma worden
geflankeerd door een typisch
Engelse Kallista. Wanneer
SsangYong exact de stap
naar de Nederlandse markt
gaat maken is afhankelijk
van het feit hoe snel een
importeur wordt gevonden.
Tot en met 30 oktober houdt de Tilburgse Nissan-dealer Denissen een
unieke verkoopaktie met als thema "de baas op reis, wij geven u de bes
prijs". Door de geweldige verkoopresultaten van Garage Denissen, hee
directeur Fons Denissen weer een reis gewonnen naar Japan. "Dit was
ons een reden om eens flink uit te pakken tijdens zijn afwezigheid", aldi
verkoopadviseur Bert Wesdorp.
Zo zijn er op dit moment enkele aktiemodellen waarbij het
consumentenvoordeel kan oplopen tot zo'n f .2.500,=. Zo biedt de auto va
het jaar, de Nissan Micra, maar liefst f1.200,= tot f. 1.600,= voordeel op d(
"Beat" (vanaf f.21.395,=) en de "Tango" (vanaf f.22.995,=). De veelzijdige
Sunny is er nu als Sport-i en als "Drive" met een voordeel tot f.2.500,=. De
zakenauto bij uitstek is de Nissan Primera. Voor de luxueuze Invitation
uitgave hoeft de klant tijdelijk niets bij de betalen.
Daarnaast is er de verkoopstaf van Denissen, bestaande uit Bert Wesdc
Peter Gimbrère, Frans Koppens en Mieke Bertens, alles aan gelegen u t
zo scherp mogelijk voorstel te doen voor de aankoop van een nieuwe Ni
of goede gebruikte auto (3 tot 30 maanden Bovag-garantie).
Deze unieke actie loopt tot 30 oktober as.
Garage Denissen is te vinden aan de Burgemeester Jansenstraat 52-56
Tilburg (West).
De keuze aan terreinauto's lijkt steeds groter te
worden. Vooral de luxueus uitgevoerde en dito
rijdend kolossen krijgen een steeds grotere
belangstelling. De Amerikaanse leveranciers zijn
specialist op dit gebied. Naast de in ons land zeer
bekende leep Cherokee, slaat de Blazer van
Chevrolet zeker geen slecht figuur.
panelen, die bij nadere
bestudering van kunststof
blijken te zijn. De bestuurder
moet achter het stuur een zeer
rerkende, wat onderuit
kte houding aanneming 1650 kg wegende Blazer huun
11e bedieningselementen een top van 170 km/u. De
hand- en voetbereik te achterwielen worden via een
i. De Blazer is vooral op handgeschakelde vijfbak
aangedreven. De door ons
gereden Blazer was echter
voorzien van een
automatische transmissie. De
bediening hiervan gaat via
een hendel aan de
stuurkolom. Onder zware
omstandigheden worden de
voorwielen bijgeschakeld via
een knopje op het dashboard.
In de basisuitgave gebeurt dit
op normale wijze met een
extra pook.
De Blazer wordt geleverd in
drie uitvoeringen. Het tweede
niveau bestaat buiten de
reeds genoemde zaken uit de
lichtmetalen velgen, cruise
control, in hoogte verstelbaar
stuurwiel, in zes richtingen
verstelbare bestuurdersstoel
en verzwaarde
schokdempers. De absolute
topversie krijgt bovendien
airconditioning, een
positraction locking
differential en lederen
bekleding. Er kan worden
gekozen uit vijf standaard en
Technische gegevens:
Merk en type: Chevrolet
Blazer
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 4300 cc
Boring x slag: 101,6 x 88,4 mm
Vermogen: 162 pk bij 4000
Koppel: 319 Nm bij 2800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,49 meter,
breedte 1,66 meter
Gewicht: 1689 kg
Prestaties: topsnelheid 170
km/u
Verbruik: bij 90 km/u 9,6
liter/100 km
bij 120 km/u 12,7 liter/100 km
stadsverkeer 15,1 liter/100 km
Prijs: f .78.315,=
drie duo-tone lakken.
De 4.3 liter motor maakt een
machtig geluid, maar weet
natuurlijk wel de nodige liters
benzine weg te werken. x^xxx
Gemiddeld ligt het verbruik Vem
op 1 op 7, waarbij opvalt dat tr/mi
dit redelijk onafhankelijk is
van de rij-omstandigheden.
We reden de Blazer met een
zware lading aan de
trekhaak, maar ook dan zakt
het verbruik niet onder de 1 op
6,5.
Op zondag 24 oktober worden tegelijk bij 100
Volkswagen-dealer licht-klassieke
koffieconcerten gehouden ter introductie van de
nieuwe Passat. De Volkswagen-organisatie kiest
hiermee voor een nooit eerder gekozen opzet. In de
showroom zal een kwartet bestaande uit 1 cellist
en drie violisten werken van Haydn en Mozart ten
gehore brengen. Speciaal voor deze gelegenheid
heeft Jaap van Zweden, concertmeester van het
Koninklijk Concertgebouworkest een aantal van
zijn favoriete werken geselecteerd. Om er voor te
zorgen dat de concerten optimaal verlopen, is er
onlangs een zogenaamde Masterclass
georganiseerd bij Volkswagen-importeur Pon in
Leusden. Tijdens deze Masterclass speelden ruim
150 musici, verdeeld in kwartetten, onder leiding
van Jaap van Zweden en Jean Decroos, eerste solo-
cellist van het Koninklijk Concertgebouworkest.
Voor de deelnemende violisten en cellisten,
merendeels eindejaars leerlingen van de diverse
conservatoria in ons land, vormde deze
Masterclass onder leiding van deze beide
beroemde musici een unieke kans. Bij sommi
dealers zullen de concerten niet op zonde
maar op woensdag 27 oktober plaatsvii
worden in totaal twee
klassementsproeven
afgelegd. De proef van 15
kilometer wordt drie keer
verreden en de tweede van 12
kilometer lengte twee maal.
Iedere auto legt zodoende vijf
proeven af met een totaal aan
69 wedstrijdkilometers. Uiter
aard is het evenement voor
het publiek gratis te
bezoeken.
Het is echt<
FJ
Een nieuwe model is de FJ, zo
nieuw zelfs dat de definitieve
naam nog niet bekend is. De
FJ is veel meer op luxe en
comfort gebouwd dan de
bestaande Korando. Naar
Europese begrippen ziet de FJ
er echter veel te overdreven
uit met zijn sidebars,
carrosserie in twee kleuren,
opvallende striping e.d.
Ssangyong heeft een
technische overeenkomst met
Mercedes, zodat we in dit
nieuwe model een 2.9 liter 5
cilinder diesel van dit Duitse
merk vinden. Deze motor
levert 95 pk bij 4000 tr/min en
zorgt bij een wagengewicht
van 1755 kg voor een top van
145 km/u. Daarnaast wordt er
ook een 3,2 liter 6 cilinder
aangeboden van 220 pk,
waardoor de topsnelheid van
deze kolos de 200 km/u bijna
nadert. Uiteraard kan de
vierwielaandrijving worden
ingeschakeld naar wens.
Vanaf de tekentafel is de FJ
een goede stroomlijn
meegegeven. Het merk claimt
zelf een Cw-waarde van 0,36.
Alle denkbare zaken zijn op
de FJ te vinden van ABS tot
airconditioning, elektrisch
bediening van ruiten en
spiegels en een audio-
installatie. SsangYong houdt
de FJ echter nog even voor de
Houten panelen
Alle functies van de
verlichting, cruise-control,
richtingaanwijzers en
ruitewissers zijn in één
hendel links van de
stuurkolom opgenomen. De
uitrusting is ongekend
compleet met onder meer
ABS, stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling,
elektrische ruitebediening
voor en achter en een stereo-
installatie. De cruise-cont
en airconditioning vinder
op de twee hoogste
uitrustingniveau's. Bij de
meest complete Blazer is zelfs
het meubilair met leer
bekleed. Op verschillende
plaatsen is het interieur
opgesierd met houten
kenme
gezakt
om alle bedieningseltmci
binnen hand- en voetberei
hebben. De Blazer is vooral op
comfort gericht. Ruimte is er
ook op de achterbank
voldoende, al is de afstc
tussen bodem en zitting
wat kort.
De carrosserie is bevestigd op
een ladderchassis. De
achterwielen zijn via een
starre as met bladveren
opgehangen, terwijl de
voorwielen een
onafhankelijke ophanging
kennen. De achteras wil de
auto op wegoneff enheden nog
wel eens stevig in beweging
brengen, maar het blijft
gelukkig binnen de perken. Je
moet aan het comfort van de
Blazer best even wennen.
Amerikaanse auto's zijn vaak
vanuit een andere
achtergrond ontstaan.
leer je de Blazer snel
waarderen.
iling, de
iruimte en de
jkheden die
ijving
pde
xxiedt. De
Jlazer wordt
f.85.000,= en
iet hoge
adelijk
De tw€ J
uro Sp
er vanaf
1 de meest
iro Limited
ren gaat voor
O
masterclass
»i». J.wp Zwi„Jcn
moet