VOLKSWAGEN GOLF VARIANT SSANGYONG enen FIESTA "LAURENT DAVID" Tegengas D Élk Wederom nieuwkomer uit Korea ibities inpak Bijlage van: DeTilburgseKoerier F b Prijs verlaging ^0B-CP473i bJF Ui K aG@[iS]gigrö Oplage: 96.900 Donderdag 21 oktober 1993 jval een diep de ind het Motor- Tony Vos Lees verder op pagina 3 Lees verder Autotest: Stadsauto is Chevrolet Blazer MotoRai '93 in dit nummer Pag. 3 Pag. 7 o.a.: volwassen geworden Pag. 9 zaken als ver- aanpassing van oning of de vers ing van hulpmid- i. Om deze ver en ook te kunnen en, is het budget gehandicapten- d verhoogd met miljoen gulden. Jaargang 5 Nummer 41 jmenten Kontakt: te zijn pas it tevreden s tarieven dalen’ ssel, i van De Automaat is Tilburgse Koene verschijnt in gel le, Kiel, Loon op i Berkel Enschot, Oisterwiji gestel en Hilvarenbeek. :hter van delen zijn Hangen vishbone seen uitgave van De ieri.s.m.D.A.T.O.en oaheel Tilburg, Goir- Riel, Loon op Zand, Udenhout, srkel Enschot, Oisterwijk, Moer- op het t staan. programma op TV Op initiatief van de RAI zendt de AVRO-Televisie het komende jaar een achtdelige serie uit getiteld "Motorlife". Motorlife is het enige tv- imma dat helemaal 1 is aan motorrijden -1 wat daarmee te .1 heeft. Het ■"nma is bedoeld Tijdens de laatste IAA presenteert het Koreaanse SsangYong zich aan een groot publiek. SsangYong behoort tot de grote Koreaanse bedrijven, die ongeveer 200 verschillende modellen terreinauto's. bussen. vrachtauto's en tractoren produceert. De Europese markt zal in eerste instantie worden benaderd met een tweetal vierwielaangedreven terreinauto's en de aloude Kallista, waarvan SsangYong de mallen heeft opgekocht. van Midden- vrijwilligers 17.45 uur. ndt plaats r avond. 11994 Deze laatste versie biedt de prestaties van een benzine auto bij een zeer gunstig brandstofverbruik. Alle w in de aanpak is er dat de wijk- en traden beter on- ng zullen gaan sa- werken. geexporteerd. Zowel in het onderstel als de carrosserie wordt staal gebruikt met een voor de auto-industrie ongekende dikte. De Korando is voor voorzien van schijfremmen en achtt trommels. De voorwie. onafhankelijk opgeha volgens het double wi 'werkers >zorg ant, nilie. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur t een groot aan- ndere gemeen- naar ook de Til- srs zijn in 1994 geld kwijt aan ilieu, de honden- ting en het par- i. Goed is in ieder de keuze om het echt alleen op ei- ren van onroe- goed van toepas te laten zijn, naast zijn we po- over het relatief jedrag dat de Til- ir kwijt is aan wa- iveringsheffing. Voorspelbaar Toch was de ontwikkelingsafdeling Hannover - Het mag haast kenmerkend voor Volkswagen worden genoemd, dat er lang de kat uit de boom wordt gekeken. Dat geldt in ieder get zeer nadrukkelijk bij de Golf Variant, daar het segment middenklasse stationwagons vooral aan Opel en Ford werd overgelaten. Met de Golf Variant toer wordt nu eindelijk 'tegengas' gegeven met een auto ^ag die zakelijk en privé prima combineert. De bekende ontwerper Laurent David heeft zijn naam verbonden aan een speciale editie van de Ford Fiesta. Uiteraard wordt de auto standaard geleverd met een zesdelige i tassen van deze bagage couturier. Als 1 de al zeer complete CLX-versie genor nu tevens wordt voorzien van een - middenconsole, hoes om versnelli 'Rubic' velours bekleding, specifiel uitvoeringen hebben een handgeschakelde vijfbak, terwijl de 1.8-krachtbronnen ook kunnen worden voorzien van een automaat. Daarnaast biedt Volkswagen afhankelijk van de gekozen motor nog de CL-, GL- en GT- uitvoering, die uiteenloopt van functioneel, via comfortabel tot sportief. De prijs van de Golf Variant is nog niet exact bekend, maar kan redelijk eenvoudig worden voorspeld. Uitgaat van de prijzen van de vijfdeurs Golf zal de Variant ergens rond de f.36.000,= starten als 1.4 liter. Ford en Opel bieden echter als voor ongeveer f.32.500,= vergelijkbare auto's, zodat er bij importeur Pon waarschijnlijk fors met de fabriek onderhandeld moet worden om de Golf Variant zo concurrerend mogelijk te kunnen aanbieden. De levering start in januari. >rzone en de ont- sling van het win- jparaat in de bin- tad. Tilburg komt door steeds beter jeld, zowel bij in- serders, als bij het ek in Midden- ant. wielen, meegespoten bumpers, dakrailings en niet te vergeten een fraaie kleur enorm op te waarderen. De extra lengte zorgt natuurlijk voor een forse ‘-sname van de jgagemogelijkheden. Met de achterbank in positie en de rolhoes uitgetrokken, biedt de Golf Variant een volume van 466 liter en dat is ruim 40% meer dan bij de 'gewone' Golf. De achterbank is in alle versies asymmetrisch neerklapbaar, waardoor het totale volume toeneemt tot 1425 liter. Tussen de wielkasten is een afstand van maar liefst 1 meter. De achterklep gaat zelfs tot diep in de bumper open, zodat de tilhoogte tot de vlakke laadvloer zeer gering is. Eigenlijk bestond er voor Volkswagen maar één Variant en dat was de Passat. De Golf beschikte al over een derde of vijfde deur en dat moest volgens VW-inzicht voldoende zijn. Natuurlijk heeft het merk in dit segment geen klagen, daar de Golf de meest verkochte Europese auto is. wielsierdeksels, een 'Laurent David' badge achterop, meegespoten bumpers, metaallok, mattenset met logo en een paraplu van de ontwerper. Er kan worden gekozen uit de kleuren Cayman Bleu, Java Blue, Smokestone Blue, Nouveau Red, Tourmaline Green en Levante. De Fiesta Laurent David is er in drie- of vijfdeurs met de 1.1 (50 pk) en 1.3 (60 pk) motoren vanaf f.24.990,=. Ik weet het niet meer. Gaat het nu wel of niet goed met de economie, zitten wel nu wel of niet in een crisis, afwordt het deze keer weer anders genoemd. Dhr. Duisenberg wist onlangs in zijn functie als directeur van de Nederlandse Bank te melden dat de economie weer in de lift zit en dat we uit het diepste dal aan het klimmen zijn. Nog geen dag later vonden anderen deze uitspraak meer dan gewaagd. De brave burger kan het toch bijna niet meer volgen. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de autoverkopen over 1993 aanzienlijk lager uit zullen vallen dan in 1992. Vorig jaar werden nog 492.000 nieuwe auto 's verkocht. Dit jaar zullen het er niet meer dan 400.000 tot 415.000 zijn, een teruggang van tussen de 15 tot 20procent. Een enkel merk is dit jaar echter fluitend door gekomen, zoals bijvoorbeeld Toyota. Nu heeft Toyota jaren lang te kampen gehad met een veel grotere vraag dan het aantal auto's wat ze konden leveren. Wellicht dat vraag en aanbod dit jaar wat beter op elkaar waren afgestemd. Rover heeft gelukkig zijn aantallen wat zien herstellen, terwijl de Franse merken Renault, Peugeot en Citroen met slechts geringe teruggang niet gek uit de bus komen. Alle andere importeurs doen verwoed pogingen om tegen het einde van het jaar de verkopen nog wat op te trekken. Het aanbod nieuwe auto's in Nederland is de laatste maanden aanzienlijk verrijkt door enorm veel aktiemodellen. Normaal biedt een gelimiteerde oplage een extra luxueuze uitvoering tegen een geringe meerprijs. Nu doet zich bij sommige automerken het feit voor dat er aktiemodellen worden verkocht die goedkoper zijn dan het model waarop ze zijn gebaseerd. Het gaat hier zodoende om een ordinaire prijsverlaging. De vraag is alleen wie hier minder is gaan verdienen... overtuigd van het bestaansrecht van een Golf Variant en ontwikkelde deze eigenlijk zonder nadrukkelijke opdracht. Met een definitief ontwerp op papier werden ook de marketing-afdeling en de directie overtuigd; er moest een Golf Variant komen. Vanwege de overal bekende naam heet de nieuweling Golf en geen Vento. De Variant is 32 centimeter gegroeid ten opzichte van de Golf drie- of vijfdeurs. De daklijn is natuurlijk doorgetrol terwi, portieren een extra zijruit in het ontwerp is opgenomen. De auto ziet er zeer voorspelbaar en weinig opvallend uit. Vooral de basisuitvoering met stalen wielen, zwarte bumpers en zonder dakrailing komt erg saai over. Natuurlijk is 1 geheel met lichtmetalen principe, terwijl achter schroefveren worden aangetroffen. De uitrusting is zeer compleet met onder meer een stereo-installatie, airconditioning, luxueuze bekleding, elektrische ruitbediening, lichtmetalen velgen en een meegespoten afscherming van het achterop gemonteerde reservewiel. De auto heeft een 4 cilinder 2.5 liter dieselmotor met een vermogen van 79 pk bij 4500 tr/min. Hiermee behaalt de 1650 kg wegende Koreaan een topsnelheid van 140 km/u. Eventueel is ook een 2.6 liter benzinemotor te leveren. is zeer interessant als diesel, liter, de 75 pk met kleine turbo zodat het volledig aanbod van en de direct ingespoten ruwoliestokers op de prijslijst turbodiesel van 90 pk c komt. Dat betekent de 64 pk 1.9 leveringsprogramma s »set basis is omen, die n verlengde llingspook, fieke gefit Mofc prograr. gewijd en alles v maken h< programma is bedoeld voor alle mo tori iefhebbers. Motorlife haakt in op de enorme en aanhoudende belangstelling voor de motorfiets. De RAI verwacht dat ook dit jaar de records weer worden gebroken met een verkoop van 25.000 nieuwe motorfietsen. In Motorlife komen onderwerpen aan de orde als kleding, toertochten, onderhoud, helmen, evenementen en veiligheidstips. En natuurlijk de motorfietsen zelf! In iedere aflevering komt bovendien een echte motorliefhebber aan het woord met zijn of haar verzameling unieke motorfietsen. De eerste vier afleveringen worden iedere zondag in oktober uitgezonden op Nederland 1 om 1” De herhaling vine. op de late dinsdag In het voorjaar van zet de AVRO de serie voort. is het de bedoe- dat het wijk- en twerk de proble- steeds vaker ge- enlijk aanpakt met ngbouwcorpora- politie en scholen. landicapten /oor gehandicap- ilburgers veran- ie situatie. Vanaf uari 1994 is na- de gemeente itwoordelijk voor itvoering van de Voorzieningen indicapten. Dit cent dat gehandi- sn vanaf komend bij de gemeente en aankloppen Onder de naam Korando Family heeft Ssangyong een 4,49 meter lange terreinauto die wat betreft ontwerp sterk doet denken aan de Isuzu Trooper. De auto werd in 1989 geïntroduceerd en onderging recent een facelift. De Korando wordt inmiddels al naar vijftig landen TDI Bij de Variant is de achteras aangepast, enerzijds om een zo vlak mogelijke laadvloer te -,k recht verkrijgen, anderzijds om een jrgetrokken, extra belading toe te staan. hter Verder kon door de lange achterkant de inhoud van de brandstoftank tot 60 liter worden vergroot. Een groot deel van het bekende motorenprogramma verschijnt ook weer bij de Variant. Aan de basis staat de 60 pk 1.4. Daarboven vinden we twee 1.8-motoren met vermogens van 75 en 90 pk. De sterkste versie is de 2 liter van 115 pk. De 2 liter 16V en de VR6 blijven buiten het bereik van de Variant. Volkswagen redeneert dat mensen die dergelijke motoren in een stationwagon wensen, waarschijnlijk de Passat zullen kiezen. De Golf Variant

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23