VOLKSWAGEN GOLF VARIANT
SSANGYONG
enen
FIESTA
"LAURENT DAVID"
Tegengas
D
Élk
Wederom nieuwkomer uit Korea
ibities
inpak
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
F
b
Prijs
verlaging
^0B-CP473i
bJF Ui
K
aG@[iS]gigrö
Oplage: 96.900
Donderdag 21 oktober 1993
jval
een
diep
de
ind
het
Motor-
Tony Vos
Lees verder op pagina 3
Lees verder
Autotest:
Stadsauto is
Chevrolet Blazer
MotoRai '93
in dit nummer
Pag. 3
Pag. 7
o.a.:
volwassen geworden
Pag. 9
zaken als ver-
aanpassing van
oning of de vers
ing van hulpmid-
i. Om deze ver
en ook te kunnen
en, is het budget
gehandicapten-
d verhoogd met
miljoen gulden.
Jaargang 5
Nummer 41
jmenten Kontakt:
te zijn pas
it tevreden
s tarieven
dalen’
ssel,
i van
De Automaat is
Tilburgse Koene
verschijnt in gel
le, Kiel, Loon op i
Berkel Enschot, Oisterwiji
gestel en Hilvarenbeek.
:hter van
delen zijn
Hangen
vishbone
seen uitgave van De
ieri.s.m.D.A.T.O.en
oaheel Tilburg, Goir-
Riel, Loon op Zand, Udenhout,
srkel Enschot, Oisterwijk, Moer-
op het
t staan.
programma
op TV
Op initiatief van de RAI
zendt de AVRO-Televisie
het komende jaar een
achtdelige serie uit
getiteld "Motorlife".
Motorlife is het enige tv-
imma dat helemaal
1 is aan motorrijden
-1 wat daarmee te
.1 heeft. Het
■"nma is bedoeld
Tijdens de laatste IAA presenteert het Koreaanse
SsangYong zich aan een groot publiek. SsangYong
behoort tot de grote Koreaanse bedrijven, die
ongeveer 200 verschillende modellen terreinauto's.
bussen. vrachtauto's en tractoren produceert. De
Europese markt zal in eerste instantie worden
benaderd met een tweetal vierwielaangedreven
terreinauto's en de aloude Kallista, waarvan
SsangYong de mallen heeft opgekocht.
van
Midden-
vrijwilligers
17.45 uur.
ndt plaats
r avond.
11994
Deze laatste versie biedt de
prestaties van een benzine
auto bij een zeer gunstig
brandstofverbruik. Alle
w in de aanpak is
er dat de wijk- en
traden beter on-
ng zullen gaan sa-
werken.
geexporteerd. Zowel in het
onderstel als de carrosserie
wordt staal gebruikt met een
voor de auto-industrie
ongekende dikte. De Korando
is voor voorzien van
schijfremmen en achtt
trommels. De voorwie.
onafhankelijk opgeha
volgens het double wi
'werkers
>zorg
ant,
nilie.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
t een groot aan-
ndere gemeen-
naar ook de Til-
srs zijn in 1994
geld kwijt aan
ilieu, de honden-
ting en het par-
i. Goed is in ieder
de keuze om het
echt alleen op ei-
ren van onroe-
goed van toepas
te laten zijn,
naast zijn we po-
over het relatief
jedrag dat de Til-
ir kwijt is aan wa-
iveringsheffing.
Voorspelbaar
Toch was de
ontwikkelingsafdeling
Hannover - Het mag haast kenmerkend voor
Volkswagen worden genoemd, dat er lang de kat
uit de boom wordt gekeken. Dat geldt in ieder get
zeer nadrukkelijk bij de Golf Variant, daar het
segment middenklasse stationwagons vooral aan
Opel en Ford werd overgelaten. Met de Golf Variant toer
wordt nu eindelijk 'tegengas' gegeven met een auto ^ag
die zakelijk en privé prima combineert.
De bekende ontwerper Laurent David heeft
zijn naam verbonden aan een speciale editie
van de Ford Fiesta. Uiteraard wordt de auto
standaard geleverd met een zesdelige i
tassen van deze bagage couturier. Als 1
de al zeer complete CLX-versie genor
nu tevens wordt voorzien van een -
middenconsole, hoes om versnelli
'Rubic' velours bekleding, specifiel
uitvoeringen hebben een
handgeschakelde vijfbak,
terwijl de 1.8-krachtbronnen
ook kunnen worden voorzien
van een automaat.
Daarnaast biedt Volkswagen
afhankelijk van de gekozen
motor nog de CL-, GL- en GT-
uitvoering, die uiteenloopt
van functioneel, via
comfortabel tot sportief. De
prijs van de Golf Variant is
nog niet exact bekend, maar
kan redelijk eenvoudig
worden voorspeld. Uitgaat
van de prijzen van de
vijfdeurs Golf zal de Variant
ergens rond de f.36.000,=
starten als 1.4 liter. Ford en
Opel bieden echter als voor
ongeveer f.32.500,=
vergelijkbare auto's, zodat er
bij importeur Pon
waarschijnlijk fors met de
fabriek onderhandeld moet
worden om de Golf Variant zo
concurrerend mogelijk te
kunnen aanbieden. De
levering start in januari.
>rzone en de ont-
sling van het win-
jparaat in de bin-
tad. Tilburg komt
door steeds beter
jeld, zowel bij in-
serders, als bij het
ek in Midden-
ant.
wielen, meegespoten
bumpers, dakrailings en niet
te vergeten een fraaie kleur
enorm op te waarderen.
De extra lengte zorgt
natuurlijk voor een forse
‘-sname van de
jgagemogelijkheden. Met
de achterbank in positie en de
rolhoes uitgetrokken, biedt de
Golf Variant een volume van
466 liter en dat is ruim 40%
meer dan bij de 'gewone' Golf.
De achterbank is in alle
versies asymmetrisch
neerklapbaar, waardoor het
totale volume toeneemt tot
1425 liter. Tussen de
wielkasten is een afstand van
maar liefst 1 meter. De
achterklep gaat zelfs tot diep
in de bumper open, zodat de
tilhoogte tot de vlakke
laadvloer zeer gering is.
Eigenlijk bestond er voor
Volkswagen maar één
Variant en dat was de Passat.
De Golf beschikte al over een
derde of vijfde deur en dat
moest volgens VW-inzicht
voldoende zijn. Natuurlijk
heeft het merk in dit segment
geen klagen, daar de Golf de
meest verkochte Europese
auto is.
wielsierdeksels, een 'Laurent David' badge
achterop, meegespoten bumpers, metaallok,
mattenset met logo en een paraplu van de
ontwerper. Er kan worden gekozen uit de
kleuren Cayman Bleu, Java Blue, Smokestone
Blue, Nouveau Red, Tourmaline Green en
Levante. De Fiesta Laurent David is er in drie-
of vijfdeurs met de 1.1 (50 pk) en 1.3 (60 pk)
motoren vanaf f.24.990,=.
Ik weet het niet meer.
Gaat het nu wel of niet
goed met de economie,
zitten wel nu wel of niet in
een crisis, afwordt het
deze keer weer anders
genoemd. Dhr.
Duisenberg wist onlangs
in zijn functie als directeur
van de Nederlandse Bank
te melden dat de
economie weer in de lift
zit en dat we uit het
diepste dal aan het
klimmen zijn. Nog geen
dag later vonden anderen
deze uitspraak meer dan
gewaagd. De brave
burger kan het toch bijna
niet meer volgen. Wat in
ieder geval duidelijk is, is
dat de autoverkopen over
1993 aanzienlijk lager uit
zullen vallen dan in 1992.
Vorig jaar werden nog
492.000 nieuwe auto 's
verkocht. Dit jaar zullen
het er niet meer dan
400.000 tot 415.000 zijn, een
teruggang van tussen de
15 tot 20procent.
Een enkel merk is dit jaar
echter fluitend door
gekomen, zoals
bijvoorbeeld Toyota. Nu
heeft Toyota jaren lang te
kampen gehad met een
veel grotere vraag dan het
aantal auto's wat ze
konden leveren. Wellicht
dat vraag en aanbod dit
jaar wat beter op elkaar
waren afgestemd. Rover
heeft gelukkig zijn
aantallen wat zien
herstellen, terwijl de
Franse merken Renault,
Peugeot en Citroen met
slechts geringe teruggang
niet gek uit de bus komen.
Alle andere importeurs
doen verwoed pogingen
om tegen het einde van
het jaar de verkopen nog
wat op te trekken. Het
aanbod nieuwe auto's in
Nederland is de laatste
maanden aanzienlijk
verrijkt door enorm veel
aktiemodellen. Normaal
biedt een gelimiteerde
oplage een extra luxueuze
uitvoering tegen een
geringe meerprijs. Nu doet
zich bij sommige
automerken het feit voor
dat er aktiemodellen
worden verkocht die
goedkoper zijn dan het
model waarop ze zijn
gebaseerd. Het gaat hier
zodoende om een
ordinaire prijsverlaging.
De vraag is alleen wie
hier minder is gaan
verdienen...
overtuigd van het
bestaansrecht van een Golf
Variant en ontwikkelde deze
eigenlijk zonder
nadrukkelijke opdracht. Met
een definitief ontwerp op
papier werden ook de
marketing-afdeling en de
directie overtuigd; er moest
een Golf Variant komen.
Vanwege de overal bekende
naam heet de nieuweling
Golf en geen Vento. De
Variant is 32 centimeter
gegroeid ten opzichte van de
Golf drie- of
vijfdeurs. De
daklijn is
natuurlijk
doorgetrol
terwi,
portieren een
extra zijruit in
het ontwerp is
opgenomen. De
auto ziet er zeer
voorspelbaar en
weinig
opvallend uit.
Vooral de
basisuitvoering
met stalen
wielen, zwarte
bumpers en
zonder
dakrailing komt
erg saai over.
Natuurlijk is 1
geheel met
lichtmetalen
principe, terwijl achter
schroefveren worden
aangetroffen. De uitrusting is
zeer compleet met onder meer
een stereo-installatie,
airconditioning, luxueuze
bekleding, elektrische
ruitbediening, lichtmetalen
velgen en een meegespoten
afscherming van het achterop
gemonteerde reservewiel. De
auto heeft een 4 cilinder 2.5
liter dieselmotor met een
vermogen van 79 pk bij 4500
tr/min. Hiermee behaalt de
1650 kg wegende Koreaan een
topsnelheid van 140 km/u.
Eventueel is ook een 2.6 liter
benzinemotor te leveren.
is zeer interessant als diesel, liter, de 75 pk met kleine turbo
zodat het volledig aanbod van en de direct ingespoten
ruwoliestokers op de prijslijst turbodiesel van 90 pk c
komt. Dat betekent de 64 pk 1.9 leveringsprogramma s
»set
basis is
omen, die
n verlengde
llingspook,
fieke
gefit
Mofc
prograr.
gewijd
en alles v
maken h<
programma is bedoeld
voor alle
mo tori iefhebbers.
Motorlife haakt in op de
enorme en aanhoudende
belangstelling voor de
motorfiets. De RAI
verwacht dat ook dit jaar
de records weer worden
gebroken met een
verkoop van 25.000
nieuwe motorfietsen. In
Motorlife komen
onderwerpen aan de orde
als kleding, toertochten,
onderhoud, helmen,
evenementen en
veiligheidstips. En
natuurlijk de
motorfietsen zelf! In
iedere aflevering komt
bovendien een echte
motorliefhebber aan het
woord met zijn of haar
verzameling unieke
motorfietsen. De eerste
vier afleveringen worden
iedere zondag in oktober
uitgezonden op
Nederland 1 om 1”
De herhaling vine.
op de late dinsdag
In het voorjaar van
zet de AVRO de serie
voort.
is het de bedoe-
dat het wijk- en
twerk de proble-
steeds vaker ge-
enlijk aanpakt met
ngbouwcorpora-
politie en scholen.
landicapten
/oor gehandicap-
ilburgers veran-
ie situatie. Vanaf
uari 1994 is na-
de gemeente
itwoordelijk voor
itvoering van de
Voorzieningen
indicapten. Dit
cent dat gehandi-
sn vanaf komend
bij de gemeente
en aankloppen
Onder de naam Korando
Family heeft Ssangyong een
4,49 meter lange terreinauto
die wat betreft ontwerp sterk
doet denken aan de Isuzu
Trooper. De auto werd in 1989
geïntroduceerd en onderging
recent een facelift. De
Korando wordt inmiddels al
naar vijftig landen
TDI
Bij de Variant is de achteras
aangepast, enerzijds om een
zo vlak mogelijke laadvloer te
-,k recht verkrijgen, anderzijds om een
jrgetrokken, extra belading toe te staan.
hter Verder kon door de lange
achterkant de inhoud van de
brandstoftank tot 60 liter
worden vergroot.
Een groot deel van het
bekende motorenprogramma
verschijnt ook weer bij de
Variant. Aan de basis staat de
60 pk 1.4. Daarboven vinden
we twee 1.8-motoren met
vermogens van 75 en 90 pk. De
sterkste versie is de 2 liter van
115 pk. De 2 liter 16V en de VR6
blijven buiten het bereik van
de Variant. Volkswagen
redeneert dat mensen die
dergelijke motoren in een
stationwagon wensen,
waarschijnlijk de Passat
zullen kiezen. De Golf Variant