Testpoppen riskeren lijf en leden
z
Dummy's kennen geen pijn
Autowax
met teflon
Zo rijdt de ervaren automobilist:
vlot, maar rustig en soepel
AANGEPASTE RIJSTIJL SPAART AUTO,
MILIEU EN PORTEMONNEE
Spectaculaire evenementen bij Autotron
in herfstvakantie
317
INAULT
fOTA
V-A-G
DA
wd
[GM
9-
Cor
Ulo*
TS»*’-
DE AUTOMAAT Donderdag 14 oktober 1993 pagina 9
Ikm..
.2-1989
ik. uitv.)
dan vrc
5-drs.
o.a.
1993
ly'T
.1991
lat,
aruit
de
Tijdens Autotron Off-Road '93 kan men niet alleen de nieuwste terreinwagens bewonderen, maar ook zelf uitproberen.
vele extra's
4-drs
1990
...7-1986
...2-1989
.11-1989
...4-1985
1990
...1990
1989
.1989
.1991
.6-1987
.1989
.1990
1989
.1989
.1988
1988
.1988
.1987
.1987
.1989
.1987
.1991
.1989
.1987
.1988
1989
.1987
1989
.1987
.1990
.1990
.1989
.1991
1990
.1991
.1991
1989
.1990
mc
eii
km
mcoursstaat
X» km
...6-1990
...1-1990
.11-1989 I
...1-1990
...4-1989
3-1989
1-1990
ire
arden
aft het
apen een
nen
r_pkost,
'■’anted
caj ïi 50.000
is er
zo'n
igen
aal1990
metaal1991
roen metaal1990
er 1993 pagina 8:
oetilburgse KOERIER
enteren,
riek en
lissan.
t: niet met
ren, vóór
smissen
amen, zodat
Hen en er
ad moet
jewikkelder
maken
rder, maar
i, de
nse bevolkir
het eers*
De geinig
-pt l iLDunuoc rxucniLn
iat, stuurbekr1989
it rood
.rood
zilver met
;nalle
ruime
~end,
-xluis van de
terende
,len, de 4 x
iri-
sboats, de
.ing en nog veel
andere en
-«lire evenementen:
m Off-Road '93 en La
'93.
atron Off-Road '93 wordt
de eerste keer in
srking met de
De kans op een dodelijke
afloop is tegenwoordig aan
zienlijk verminderd. Dummy
zij dank.
Amerikaanse bevolking, waar
de poppen het eerst werden
ingevoerd. De gemiddelde
lengte in de rest van de
wereld wijkt hier niet veel van
af.
Stadsverkeer
Ook tijdens langere ritten
heeft de bestuurder de meeste
invloed op het verbruik. Het
hangt van de stand van de
schakelpook en vooral van
het gaspedaal af, hoeveel er
wordt verbrand en daaraan
gekoppeld, ook hoeveel
.ixi.vmm.1 .—I- uitlaatgassen er worden
jens volstrekt overbodig uitgestoten. Een eenvoudig
i bovendien schadelijk voorbeeld is de verhouding
Off-Road '93
De off-road happening 16 en
17 oktober biedt heel wat
spectaculaire onderdelen
voor de doorwinterde
terreinrijders, maar zeker ook
voor al diegenen die al lange
nieuwe veiligheids-
ontwikkelingen in de praktijk
te testen. Dit betekent over het
algemeen een "crash" - het
plotseling krachtig afremmen
van carrosseriestructuren
tijdens een proef, waarbij de
gehele auto een betonwand of
een andere barrière raakt.
Kreukelzones, veiligheidsgordels,
deurverstevigingen, airbags,
veiligheidsstuurwielen met een
energieabsorberend stootoppervlak. dashboards;
in moderne auto's worden veel maatregelen
genomen om de veiligheid te vergroten. Aan al
deze ontwikkelingen gaan uitgebreide tests vooraf
en zonodig volgt daarna een aanpassing: een taak
voor dummy's ofwel testpoppen.
Citroen
Ook het automerk Citroen
laat zich tijdens La France '93
niet onbetuigd. Er zullen
dagelijks 200 Citroën-
telefoonkaarten (war
collector's items) wor
verkocht. Uiteraard geef
automerk ook met zijn
modellenranche acte de
présence.
Overbodig
Niet alleen schone motoren
zijn beter voor het milieu. Ook
de bestuurder zelf kan zich
door zijn rijgedrag
milieuvriendelijker opstellen.
Bijvoorbeeld door, wanneer
Net zoals volledige auto's evolueren, worden ook
producten die betrekking hebben op ons geliefde
vervoermiddel doorlopend verbeterd en
aangepast. Nieuw is de Fin Car Wax, een middel
waarmee alle moderne lakken op auto's kunnen
worden gereinigd en na behandeling een
prachtige glans achter laat. Nieuw is echter dat
deze wax is voorzien van Teflon, die zich als een
dunne filmlaag op het lakoppervlak hecht. De lak
wordt hierdoor zeer glad, waardoor vuil minder
makkelijk aan de carrosserie vast blijft zitten. De
auto wordt zodoende minder snel vuil en is ook
makkelijker schoon te maken. Een groot verschil
met normale wax is dat Fin Car Wax veel langer
werkt. Fin heeft overigens al een lange ervaring
met Teflon in de produkten Fin 25, Fin Gear en Fin
Super. De Fin produkten zijn verkrijgbaar bij de
meeste autospeciaalzaken. Voor verkoopadressen:
01862-2766.
er worden
en eenvouG..
_s de verhoudinc
tussen snelheid en verbrui
op de snelweg. Met een
snelheid van 100 km/h heeft
bijvoorbeeld een Volkswagen hoge
Golf met benzinemotor, een moet i
brandstofverbruik van 6 liter mogelijk in de hoogste
per 100 km. Bij 120 km/h loopt versnelling worden ge
dat op naar 7,5 liter en bij 160
km/h naar zo'n 12 liter. Bij 160
km/h verbruikt iedere auto
twee keer zoveel brandstof als
bij 100 km/h. De
uitlaatgasproduktie stijgt
evenredig.
In het stadsverkeer worden de
boven genoemde
verhoudingen
gecompliceerder. De hier
toegestane 50 km/h kan men
in een Volkswagen Golf in de
2e, 3e, 4e en in de 5e
versnelling rijden. In de
hoogste versnelling draait de
motor met een heel laag
toerental. In de 2e versnelling
giert de motor - en verbruikt
daarom veel meer brandstof.
In de hoogste versnelling is
de motor echter nauwelijks te
horen, gebruikt sjechts 5 liter
per 100 km - en produceert, in
overeenstemming daarmee,
weinig uitlaatgas!
Een laag toerental en het
vroeg doorschakelen naar een
hogere versnelling worden
aanbevolen in het
instructieboekje van de
Volkswagen Golf. "Het
brandstofverbruik is
bijvoorbeeld in de 2e
versnelling meer dan dubbel
zo hoog dan in de hoogste
versnelling..." Het gunstigste
verbruik en de minste
belasting van het milieu
worden bereikt bij lagere
toerentallen in de toelaatbare
i versnelling. Daarom
er zoveel en zo lang
mogelijk in de hoogste
celling worden gereden.
il is dit op vlak terrein
ook mogelijk bij zo'n 50 km/h.
Attractiepark
Gedurende beide
evenementen zijn
attracties op het ru
familiepark geopem
waaronder: het «Hui
Toekomst», de schitte
collectie automobiele
4-jeepbaan en Ferrar
racebaan, bikeb
circusvoorstellir
meer.
Autotron Rosmalen is
geopend tot en met 24 oktober
van 10.00 tot 17.00 uur. De
toegangsprijs bedraagt voor
kinderen van 3 tot 12 jaar en
60+ 13,00 en voor
volwassenen 16,00.
Autotron is gelegen aan de
A50 Den Bosch - Nijmegen. De
NS heeft een speciale
dagtocht met
treintaxivervoer: Dagtocht
Autotron Rosmalen.
voertuig kunnen deelnemen
aan de strijd om de Autotron
Off-Road Trophy '93.
Deelnemers moeten over een
auto beschikken die voldoet
aan de eisen die het
wegenverkeersreglement
stelt en in het bezit zijn van
s te een geldig rijbewijs. Voor de
ito's. «professionals» worden twee
zware proeven ingebouwd,
waaronder een modderbak.
In de Spykerhal is een
expositie te bezichtigen van
terreinauto's en accessoires.
Er is een quad-baan waarop
tegen betaling van een
geringe vergoeding op een
quad-motorfiets kan worden
rondgereden. Wedstrijden en
demonstraties met
radiografisch bestuurde off-
road schaalmodellen
completeren het
evenementenprogramma.
Nederlandse Terreinsport
Associatie NTA, in Rosmalen
gehouden. Doel van dit
tweedaagse evenement op
zaterdag 16 en zondag 17
oktober is de terreinauto
(«Jeep») in al zijn facetten aan
een zo breed mogelijk publiek
te presenteren en iedereen in
de gelegenheid te stellen
kennis te maken met het
fenomeen off-road rijden. Een
van de vele hoogtepunten
tijdens het evenement is
ongetwijfeld de strijd om de
Autotron Off-Road Trophy '93.
Van donderdag 21 tot en met
tijd van plan waren zich eens
wat beter op het fenomeen
fourwheel-drive te oriër
De nieuwe Ford Maveric
andere merken zoals Nit
Suzuki en Rocksta 4WD geven
acte de présence. Voor de
bezoeker een ideale
mogelijkheid actief kennis te
maken met deze terreinaut-
Ervaren trailrijders zijn
aanwezig om beginnende
terreinwagen-bezitters de
eerste beginselen van deze
tak van autosport bij te
brengen. De bezitters van een
eigen vierwielaangedreven
Nieuwe auto's zijn, dankzij
zowel de fabrikanten als de
overheid, uitgevoerd met
motoren die veel minder
schadelijke stoffen uitstoten
roeger. Ook
aobilisten met oudere
modellen auto's tanken
meestal loodvrije benzine,
wat een groot voordeel
oplevert voor het milieu.
Nieuwe ontwikkelingen zijn
brandstoffen met een
geoptimaliseerde
verbranding en nieuwe
kwaliteiten zwavelarme
dieselolie. De Californische
voorschriften, die "ultra-lage"
en op lange termijn zelfs een
'nul-emissie" eisen, zijn
toonaangevend: De auto van
morgen is letterlijk 'schoner'.
Testrijders, zou men
veronderstellen, kunnen
alleen echte mensen zijn.
Niets is echter minder waar:
in de veiligheidstest van
Volkswagen bijvoorbeeld
hebben zo'n 200 dummy's de
VIP-status verworven en
worden zeer belangrijk
gevonden. Het zijn met
meetinstrumenten uitgeruste
poppen die worden ingezet
zodra de situatie in de
testauto's voor mensen
gevaarlijk wordt. Zij worden
met name gebruikt om
zondag 24 oktober verkeert
het Autotron-complex in
Franse sferen. Vier dagen
lang staat al het goede en
mooie uit dit voor
Nederlanders nog altijd veruit
populaire vakantieland, in
het middelpunt van de
belangstelling.
ROSMALEN - Autotron
Rosmalen zorgt ervoor dat
niemand zich gedurende de
herfstvakantie een moment
hoeft te vervelen. In de laatste
week dat het gezellige
attractiepark zijn poorten in
het seizoen 1993 openstelt,
vermeldt de
activiteitenkalender twee
hele bijzone
spectaculai
Autotron r
Franc
Autoti
voor a
samenwei
La France '93
Autotron ademt vier dagen
lang aan het eind van de
herfstvakantie de sfeer van
Frankrijk met alle technische,
kunstzinnige en smakelijke
hoogstandjes die daarbij
horen. Zeaals een Montmartre
waar portrettekenaars hun
kunsten tonen, een
chansonnier en een expositie
van Franse produkten.
De verhuurder van luxe
bungalowtenten op de
mooiste plekjes van Frankrijk,
Eurocamp, richt een
promotiestand in en zorgt
voor een heel bijzondere
kindercrèche, die wordt
geleid door ervaren
spelleiders. Verder zijn er
Verstandig
Het zal duidelijk zijn, dat bij
zuinig rijden ook doordacht
remmen hoort. Iedere trap op
het rempedaal vernietigt
bewegingsenergie, die men,
zojuist met veel brandstof min
of meer in de auto pompte. "Zo
gelijkmatig mogelijk en
anticiperend rijden", raadt het
Volkswagen instructieboekje
aan.
Bedoeld wordt:
geweld accelererer
bochten en hinden
tijdig gas terugnei
de auto kan uitroll
niet hard afgeremc
worden.
Een soepele en verstandige
rijstijl betaalt zichzelf, niet
alleen in brandstofverbruik
en uitstoot van schadelijke
stoffen, maar ook door minder
slijtage van banden, remmen,
koppeling en tenslotte van de
hele auto. Een aangepaste en
verstandige rijstijl is
bovendien de veiligste
manier van rijden. Ook voor
de lange trajecten, zoals
vakantiereizen, die men op
deze manier met zo min
logelijk stress tot een goed
inde brengt.
het verkeerslicht op rood
staat, de motor af te zetten.
Dat geldt ook voor
spoorwegovergangen en
andere stopplaatsen. Bij
wachttijden van meer dan 10
seconden is dat al de moeite
waard. Gelukkig zien ook
steeds meer mensen in dat het
warmdraaien van hun auto 's
morgens volstrekt i
is en b<----
voor hun motor.
De bestuurder zelf heeft de
grootste invloed op de
emissie van uitlaatgassen.
Laat hij zijn geliefde
vierwieler thuis, dan
veroorzaakt hij helemaal
geen uitstoot. Maar niemand
verwacht van hem dat hij een
geheelonthouder wordt. Hele
korte ritjes echter, zoals het
bekende pakje sigaretten
halen om de hoek, zijn
bijzonder milieu
onvriendelijk: De motor is
koud, de katalysator werkt in
het begin nauwelijks en het
verbruik is extreem hoog. De
slijtage aan de motor
overigens ook. De bestuurder
doet zichzelf, onder bepaalde
omstandigheden, een groot
an als hij die paar
1 meter gaat lopen.
Vaak krijgt de stadsbus dan
zelfs een nieuwe dimensie:
men hoeft niet te zoeken naar
een parkeerplaats en geen
parkeergeld te betalen (en
kan ook eens een glaasje
extra drinken).
Meettechniek
Samen vertegenwoordigen de
Wolfsburgse testpoppen een
waarde van vele miljoenen
Marken. Eén enkele pop kost,
afhankelijk van het aan
meetinstrumenten zo'n
D-Mark. Bij een crash is
voor de meettechniek z
150.000 D-Mark nodig
tenslotte moet er voor een half
miljoen D-Mark per jaar aan
vervangingsonderdelen
worden uitgegeven.
Niet alleen de ingewik
carrosseriestructuren i
moderne auto's duurde
ook deze testpoppen,
crashtests en de specialisten
die aan deze tests werken
vragen om grote investerin
gen.
Het geld is evenwel goed
besteed; met moderne auto's
worden zware ongelukken
veel beter doorstaan dan in de
voorgaande jaren, toen
dergelijke ongelukken vaak
fataal waren voor de
inzittenden.
Meetapparatuur
Wolfsburg laat de poppen
niet dansen maar rijden. Toen
zo'n 20,30 jaar geleden de
eerste veiligheidsstructuren
in de autocarrosserie werden
ingebouwd, moesten
daarvoor beoordelingscri
teria, testmethoden en
vergelijkingsmaatstaven
worden opgesteld. Honderden
carrosserieën worden
sindsdien jaarlijks alleen op
de Volkswagen proef baan in
Ehra-Lessien gecrasht; voor
andere autofabrikanten
gelden vergelijkbare
aantallen. Omdat de mens
niet als proefpersoon bij het
simuleren van ongelukken
kan worden gebruikt, werd de
dummy ontwikkeld. Zijn
meetapparatuur geeft
optredende krachten en
versnellingen door aan
computers. Deze zetten de
testgegevens om in grafieken
en tabellen. Daaruit kan door
de specialisten de belasting
op het lichaam worden
afgelezen, alsmede de
eventueel optredende
verwondingen. Het
belangrijkst is evenwel het
meten van verbeteringen en
het analyseren van de
resultaten hiervan.
Tegenwoordig beschikken
alle grote autofabrikanten
over grote aantallen
testpoppen. In Ehra staan
meer dan 160 zeer
verschillende dummy's klaar
in een ruimte met een
speciaal aangepast klimac*
zodat de kunststoffen, waaruit
de dummy's bestaan, over
nauwkeurig bekende
materiaaleigenschappen
beschikken. Zo is er bijvoor
beeld een "5-procents-vrouw",
klein en sierlijk, met een
gewicht van 47 kg. Slechts 5%
van de vrouwen is lichter dan
deze testpop.
Er is ook een "95-procents-
man"; hij is 1.87 m lang en
weegt 98 kg. Slechts 5% van
de mannen is zwaarder. De
"50-procents-poppen" worden
het meest frequent gebruikt
en voldoen aan de
Amerikaanse veilig
heidsvoorschriften. De
percentages gelden als
standaard voor de
Zuigelingen
Er zijn zelfs dummy's van
kinderen en zuigelingen. Ook
zij nemen steeds weer deel
aan de crash-tests, zittend in
hun speciale kinderzitjes. De
resultaten van deze tests
worden daarna gebruikt bij 1
het produceren van de
Volkswagen Bobsy-
kinderzitjes.
Wat belangrijker is dan
grootte en uiterlijk; de poppen
>f zijn ook anatomisch gezien
een duplicaat van de mens.
Zij beschikken zo veel
mogelijk over hetzelfde
zwaartepunt, een gelijke
massatraagheid en
elasticiteit. De biologische-
overeenkomst moet zo groot
mogelijk zijn, volgens de
vakman.
De Amerikanen beschikken
inmiddels over 3 generaties
dummy's; de "Hybrid I" uit de
beginperiode, de "HII" die in
hoofdzaak werd gebruikt voor
de huidige generatie auto's
en sinds kort de "H III" die nog
meer overeenkomt met de
werkelijkheid. Dit komt onder
meer doordat hij zo "slap"
achter het stuur zit als de
meeste mensen in de auto. "H
II" zat daarentegen enigszins
onnatuurlijk rechtop. Geheel
nieuw is de Side-Impact-
Dummy (SID), speciaal
ontwikkeld om het effect van
aanrijdingen tegen de zijkant
van de auto te testen. Naast
de versie voor de Verenigde
Staten (US-SID) zijn er ook in
Europa dergelijke dummy's
ontworpen (EURO-SID).
wedstrijden voor de oer-
Franse Solex-brommertjes en
wordt de jeu de boule-sport
gepromoot. Doorlopende
filmvoorstellingen van
Franse kinderfilms voor de
jeugd en «Jacques Tati» voor
de ouderen completeren het
geheel.
De katalysator heeft een heleboel voor het milieu
gedaan. Toch zijn nog niet alle auto's die op dit
moment op onze wegen rijden voorzien van een ulIIBIUuui
dergelijk apparaat. Overigens heeft de bestuurder genoegei
zelf, ook met een auto voorzien van een katalysator honderd i
veel invloed op de milieugevolgen van zijn
rijgedrag: Een verkeersvriendelijke en rustige
rijstijl is het meest ideaal, dit spaart zowel de auto
als de portemonnee. Zuinigheid is in combinatie
met een geregelde katalysator, de beste vorm van
milieubescherming.
1989
.1989
1988
1987
1985
.1991
1990 automc
5-WM 199j
-
41
te.