Testpoppen riskeren lijf en leden z Dummy's kennen geen pijn Autowax met teflon Zo rijdt de ervaren automobilist: vlot, maar rustig en soepel AANGEPASTE RIJSTIJL SPAART AUTO, MILIEU EN PORTEMONNEE Spectaculaire evenementen bij Autotron in herfstvakantie 317 INAULT fOTA V-A-G DA wd [GM 9- Cor Ulo* TS»*’- DE AUTOMAAT Donderdag 14 oktober 1993 pagina 9 Ikm.. .2-1989 ik. uitv.) dan vrc 5-drs. o.a. 1993 ly'T .1991 lat, aruit de Tijdens Autotron Off-Road '93 kan men niet alleen de nieuwste terreinwagens bewonderen, maar ook zelf uitproberen. vele extra's 4-drs 1990 ...7-1986 ...2-1989 .11-1989 ...4-1985 1990 ...1990 1989 .1989 .1991 .6-1987 .1989 .1990 1989 .1989 .1988 1988 .1988 .1987 .1987 .1989 .1987 .1991 .1989 .1987 .1988 1989 .1987 1989 .1987 .1990 .1990 .1989 .1991 1990 .1991 .1991 1989 .1990 mc eii km mcoursstaat X» km ...6-1990 ...1-1990 .11-1989 I ...1-1990 ...4-1989 3-1989 1-1990 ire arden aft het apen een nen r_pkost, '■’anted caj ïi 50.000 is er zo'n igen aal1990 metaal1991 roen metaal1990 er 1993 pagina 8: oetilburgse KOERIER enteren, riek en lissan. t: niet met ren, vóór smissen amen, zodat Hen en er ad moet jewikkelder maken rder, maar i, de nse bevolkir het eers* De geinig -pt l iLDunuoc rxucniLn iat, stuurbekr1989 it rood .rood zilver met ;nalle ruime ~end, -xluis van de terende ,len, de 4 x iri- sboats, de .ing en nog veel andere en -«lire evenementen: m Off-Road '93 en La '93. atron Off-Road '93 wordt de eerste keer in srking met de De kans op een dodelijke afloop is tegenwoordig aan zienlijk verminderd. Dummy zij dank. Amerikaanse bevolking, waar de poppen het eerst werden ingevoerd. De gemiddelde lengte in de rest van de wereld wijkt hier niet veel van af. Stadsverkeer Ook tijdens langere ritten heeft de bestuurder de meeste invloed op het verbruik. Het hangt van de stand van de schakelpook en vooral van het gaspedaal af, hoeveel er wordt verbrand en daaraan gekoppeld, ook hoeveel .ixi.vmm.1 .—I- uitlaatgassen er worden jens volstrekt overbodig uitgestoten. Een eenvoudig i bovendien schadelijk voorbeeld is de verhouding Off-Road '93 De off-road happening 16 en 17 oktober biedt heel wat spectaculaire onderdelen voor de doorwinterde terreinrijders, maar zeker ook voor al diegenen die al lange nieuwe veiligheids- ontwikkelingen in de praktijk te testen. Dit betekent over het algemeen een "crash" - het plotseling krachtig afremmen van carrosseriestructuren tijdens een proef, waarbij de gehele auto een betonwand of een andere barrière raakt. Kreukelzones, veiligheidsgordels, deurverstevigingen, airbags, veiligheidsstuurwielen met een energieabsorberend stootoppervlak. dashboards; in moderne auto's worden veel maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten. Aan al deze ontwikkelingen gaan uitgebreide tests vooraf en zonodig volgt daarna een aanpassing: een taak voor dummy's ofwel testpoppen. Citroen Ook het automerk Citroen laat zich tijdens La France '93 niet onbetuigd. Er zullen dagelijks 200 Citroën- telefoonkaarten (war collector's items) wor verkocht. Uiteraard geef automerk ook met zijn modellenranche acte de présence. Overbodig Niet alleen schone motoren zijn beter voor het milieu. Ook de bestuurder zelf kan zich door zijn rijgedrag milieuvriendelijker opstellen. Bijvoorbeeld door, wanneer Net zoals volledige auto's evolueren, worden ook producten die betrekking hebben op ons geliefde vervoermiddel doorlopend verbeterd en aangepast. Nieuw is de Fin Car Wax, een middel waarmee alle moderne lakken op auto's kunnen worden gereinigd en na behandeling een prachtige glans achter laat. Nieuw is echter dat deze wax is voorzien van Teflon, die zich als een dunne filmlaag op het lakoppervlak hecht. De lak wordt hierdoor zeer glad, waardoor vuil minder makkelijk aan de carrosserie vast blijft zitten. De auto wordt zodoende minder snel vuil en is ook makkelijker schoon te maken. Een groot verschil met normale wax is dat Fin Car Wax veel langer werkt. Fin heeft overigens al een lange ervaring met Teflon in de produkten Fin 25, Fin Gear en Fin Super. De Fin produkten zijn verkrijgbaar bij de meeste autospeciaalzaken. Voor verkoopadressen: 01862-2766. er worden en eenvouG.. _s de verhoudinc tussen snelheid en verbrui op de snelweg. Met een snelheid van 100 km/h heeft bijvoorbeeld een Volkswagen hoge Golf met benzinemotor, een moet i brandstofverbruik van 6 liter mogelijk in de hoogste per 100 km. Bij 120 km/h loopt versnelling worden ge dat op naar 7,5 liter en bij 160 km/h naar zo'n 12 liter. Bij 160 km/h verbruikt iedere auto twee keer zoveel brandstof als bij 100 km/h. De uitlaatgasproduktie stijgt evenredig. In het stadsverkeer worden de boven genoemde verhoudingen gecompliceerder. De hier toegestane 50 km/h kan men in een Volkswagen Golf in de 2e, 3e, 4e en in de 5e versnelling rijden. In de hoogste versnelling draait de motor met een heel laag toerental. In de 2e versnelling giert de motor - en verbruikt daarom veel meer brandstof. In de hoogste versnelling is de motor echter nauwelijks te horen, gebruikt sjechts 5 liter per 100 km - en produceert, in overeenstemming daarmee, weinig uitlaatgas! Een laag toerental en het vroeg doorschakelen naar een hogere versnelling worden aanbevolen in het instructieboekje van de Volkswagen Golf. "Het brandstofverbruik is bijvoorbeeld in de 2e versnelling meer dan dubbel zo hoog dan in de hoogste versnelling..." Het gunstigste verbruik en de minste belasting van het milieu worden bereikt bij lagere toerentallen in de toelaatbare i versnelling. Daarom er zoveel en zo lang mogelijk in de hoogste celling worden gereden. il is dit op vlak terrein ook mogelijk bij zo'n 50 km/h. Attractiepark Gedurende beide evenementen zijn attracties op het ru familiepark geopem waaronder: het «Hui Toekomst», de schitte collectie automobiele 4-jeepbaan en Ferrar racebaan, bikeb circusvoorstellir meer. Autotron Rosmalen is geopend tot en met 24 oktober van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt voor kinderen van 3 tot 12 jaar en 60+ 13,00 en voor volwassenen 16,00. Autotron is gelegen aan de A50 Den Bosch - Nijmegen. De NS heeft een speciale dagtocht met treintaxivervoer: Dagtocht Autotron Rosmalen. voertuig kunnen deelnemen aan de strijd om de Autotron Off-Road Trophy '93. Deelnemers moeten over een auto beschikken die voldoet aan de eisen die het wegenverkeersreglement stelt en in het bezit zijn van s te een geldig rijbewijs. Voor de ito's. «professionals» worden twee zware proeven ingebouwd, waaronder een modderbak. In de Spykerhal is een expositie te bezichtigen van terreinauto's en accessoires. Er is een quad-baan waarop tegen betaling van een geringe vergoeding op een quad-motorfiets kan worden rondgereden. Wedstrijden en demonstraties met radiografisch bestuurde off- road schaalmodellen completeren het evenementenprogramma. Nederlandse Terreinsport Associatie NTA, in Rosmalen gehouden. Doel van dit tweedaagse evenement op zaterdag 16 en zondag 17 oktober is de terreinauto («Jeep») in al zijn facetten aan een zo breed mogelijk publiek te presenteren en iedereen in de gelegenheid te stellen kennis te maken met het fenomeen off-road rijden. Een van de vele hoogtepunten tijdens het evenement is ongetwijfeld de strijd om de Autotron Off-Road Trophy '93. Van donderdag 21 tot en met tijd van plan waren zich eens wat beter op het fenomeen fourwheel-drive te oriër De nieuwe Ford Maveric andere merken zoals Nit Suzuki en Rocksta 4WD geven acte de présence. Voor de bezoeker een ideale mogelijkheid actief kennis te maken met deze terreinaut- Ervaren trailrijders zijn aanwezig om beginnende terreinwagen-bezitters de eerste beginselen van deze tak van autosport bij te brengen. De bezitters van een eigen vierwielaangedreven Nieuwe auto's zijn, dankzij zowel de fabrikanten als de overheid, uitgevoerd met motoren die veel minder schadelijke stoffen uitstoten roeger. Ook aobilisten met oudere modellen auto's tanken meestal loodvrije benzine, wat een groot voordeel oplevert voor het milieu. Nieuwe ontwikkelingen zijn brandstoffen met een geoptimaliseerde verbranding en nieuwe kwaliteiten zwavelarme dieselolie. De Californische voorschriften, die "ultra-lage" en op lange termijn zelfs een 'nul-emissie" eisen, zijn toonaangevend: De auto van morgen is letterlijk 'schoner'. Testrijders, zou men veronderstellen, kunnen alleen echte mensen zijn. Niets is echter minder waar: in de veiligheidstest van Volkswagen bijvoorbeeld hebben zo'n 200 dummy's de VIP-status verworven en worden zeer belangrijk gevonden. Het zijn met meetinstrumenten uitgeruste poppen die worden ingezet zodra de situatie in de testauto's voor mensen gevaarlijk wordt. Zij worden met name gebruikt om zondag 24 oktober verkeert het Autotron-complex in Franse sferen. Vier dagen lang staat al het goede en mooie uit dit voor Nederlanders nog altijd veruit populaire vakantieland, in het middelpunt van de belangstelling. ROSMALEN - Autotron Rosmalen zorgt ervoor dat niemand zich gedurende de herfstvakantie een moment hoeft te vervelen. In de laatste week dat het gezellige attractiepark zijn poorten in het seizoen 1993 openstelt, vermeldt de activiteitenkalender twee hele bijzone spectaculai Autotron r Franc Autoti voor a samenwei La France '93 Autotron ademt vier dagen lang aan het eind van de herfstvakantie de sfeer van Frankrijk met alle technische, kunstzinnige en smakelijke hoogstandjes die daarbij horen. Zeaals een Montmartre waar portrettekenaars hun kunsten tonen, een chansonnier en een expositie van Franse produkten. De verhuurder van luxe bungalowtenten op de mooiste plekjes van Frankrijk, Eurocamp, richt een promotiestand in en zorgt voor een heel bijzondere kindercrèche, die wordt geleid door ervaren spelleiders. Verder zijn er Verstandig Het zal duidelijk zijn, dat bij zuinig rijden ook doordacht remmen hoort. Iedere trap op het rempedaal vernietigt bewegingsenergie, die men, zojuist met veel brandstof min of meer in de auto pompte. "Zo gelijkmatig mogelijk en anticiperend rijden", raadt het Volkswagen instructieboekje aan. Bedoeld wordt: geweld accelererer bochten en hinden tijdig gas terugnei de auto kan uitroll niet hard afgeremc worden. Een soepele en verstandige rijstijl betaalt zichzelf, niet alleen in brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen, maar ook door minder slijtage van banden, remmen, koppeling en tenslotte van de hele auto. Een aangepaste en verstandige rijstijl is bovendien de veiligste manier van rijden. Ook voor de lange trajecten, zoals vakantiereizen, die men op deze manier met zo min logelijk stress tot een goed inde brengt. het verkeerslicht op rood staat, de motor af te zetten. Dat geldt ook voor spoorwegovergangen en andere stopplaatsen. Bij wachttijden van meer dan 10 seconden is dat al de moeite waard. Gelukkig zien ook steeds meer mensen in dat het warmdraaien van hun auto 's morgens volstrekt i is en b<---- voor hun motor. De bestuurder zelf heeft de grootste invloed op de emissie van uitlaatgassen. Laat hij zijn geliefde vierwieler thuis, dan veroorzaakt hij helemaal geen uitstoot. Maar niemand verwacht van hem dat hij een geheelonthouder wordt. Hele korte ritjes echter, zoals het bekende pakje sigaretten halen om de hoek, zijn bijzonder milieu onvriendelijk: De motor is koud, de katalysator werkt in het begin nauwelijks en het verbruik is extreem hoog. De slijtage aan de motor overigens ook. De bestuurder doet zichzelf, onder bepaalde omstandigheden, een groot an als hij die paar 1 meter gaat lopen. Vaak krijgt de stadsbus dan zelfs een nieuwe dimensie: men hoeft niet te zoeken naar een parkeerplaats en geen parkeergeld te betalen (en kan ook eens een glaasje extra drinken). Meettechniek Samen vertegenwoordigen de Wolfsburgse testpoppen een waarde van vele miljoenen Marken. Eén enkele pop kost, afhankelijk van het aan meetinstrumenten zo'n D-Mark. Bij een crash is voor de meettechniek z 150.000 D-Mark nodig tenslotte moet er voor een half miljoen D-Mark per jaar aan vervangingsonderdelen worden uitgegeven. Niet alleen de ingewik carrosseriestructuren i moderne auto's duurde ook deze testpoppen, crashtests en de specialisten die aan deze tests werken vragen om grote investerin gen. Het geld is evenwel goed besteed; met moderne auto's worden zware ongelukken veel beter doorstaan dan in de voorgaande jaren, toen dergelijke ongelukken vaak fataal waren voor de inzittenden. Meetapparatuur Wolfsburg laat de poppen niet dansen maar rijden. Toen zo'n 20,30 jaar geleden de eerste veiligheidsstructuren in de autocarrosserie werden ingebouwd, moesten daarvoor beoordelingscri teria, testmethoden en vergelijkingsmaatstaven worden opgesteld. Honderden carrosserieën worden sindsdien jaarlijks alleen op de Volkswagen proef baan in Ehra-Lessien gecrasht; voor andere autofabrikanten gelden vergelijkbare aantallen. Omdat de mens niet als proefpersoon bij het simuleren van ongelukken kan worden gebruikt, werd de dummy ontwikkeld. Zijn meetapparatuur geeft optredende krachten en versnellingen door aan computers. Deze zetten de testgegevens om in grafieken en tabellen. Daaruit kan door de specialisten de belasting op het lichaam worden afgelezen, alsmede de eventueel optredende verwondingen. Het belangrijkst is evenwel het meten van verbeteringen en het analyseren van de resultaten hiervan. Tegenwoordig beschikken alle grote autofabrikanten over grote aantallen testpoppen. In Ehra staan meer dan 160 zeer verschillende dummy's klaar in een ruimte met een speciaal aangepast klimac* zodat de kunststoffen, waaruit de dummy's bestaan, over nauwkeurig bekende materiaaleigenschappen beschikken. Zo is er bijvoor beeld een "5-procents-vrouw", klein en sierlijk, met een gewicht van 47 kg. Slechts 5% van de vrouwen is lichter dan deze testpop. Er is ook een "95-procents- man"; hij is 1.87 m lang en weegt 98 kg. Slechts 5% van de mannen is zwaarder. De "50-procents-poppen" worden het meest frequent gebruikt en voldoen aan de Amerikaanse veilig heidsvoorschriften. De percentages gelden als standaard voor de Zuigelingen Er zijn zelfs dummy's van kinderen en zuigelingen. Ook zij nemen steeds weer deel aan de crash-tests, zittend in hun speciale kinderzitjes. De resultaten van deze tests worden daarna gebruikt bij 1 het produceren van de Volkswagen Bobsy- kinderzitjes. Wat belangrijker is dan grootte en uiterlijk; de poppen >f zijn ook anatomisch gezien een duplicaat van de mens. Zij beschikken zo veel mogelijk over hetzelfde zwaartepunt, een gelijke massatraagheid en elasticiteit. De biologische- overeenkomst moet zo groot mogelijk zijn, volgens de vakman. De Amerikanen beschikken inmiddels over 3 generaties dummy's; de "Hybrid I" uit de beginperiode, de "HII" die in hoofdzaak werd gebruikt voor de huidige generatie auto's en sinds kort de "H III" die nog meer overeenkomt met de werkelijkheid. Dit komt onder meer doordat hij zo "slap" achter het stuur zit als de meeste mensen in de auto. "H II" zat daarentegen enigszins onnatuurlijk rechtop. Geheel nieuw is de Side-Impact- Dummy (SID), speciaal ontwikkeld om het effect van aanrijdingen tegen de zijkant van de auto te testen. Naast de versie voor de Verenigde Staten (US-SID) zijn er ook in Europa dergelijke dummy's ontworpen (EURO-SID). wedstrijden voor de oer- Franse Solex-brommertjes en wordt de jeu de boule-sport gepromoot. Doorlopende filmvoorstellingen van Franse kinderfilms voor de jeugd en «Jacques Tati» voor de ouderen completeren het geheel. De katalysator heeft een heleboel voor het milieu gedaan. Toch zijn nog niet alle auto's die op dit moment op onze wegen rijden voorzien van een ulIIBIUuui dergelijk apparaat. Overigens heeft de bestuurder genoegei zelf, ook met een auto voorzien van een katalysator honderd i veel invloed op de milieugevolgen van zijn rijgedrag: Een verkeersvriendelijke en rustige rijstijl is het meest ideaal, dit spaart zowel de auto als de portemonnee. Zuinigheid is in combinatie met een geregelde katalysator, de beste vorm van milieubescherming. 1989 .1989 1988 1987 1985 .1991 1990 automc 5-WM 199j - 41 te.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 29