SAAB ECOPOWER *WAN RIJN bv Zuinig en schoon KEL AX: 2 miljoen Audi 100 TDI Rijkere standaard uitrusting Audi 100 Toyota katalysator van Palladium zuinigste in klasse Depping winnaar 'Nacht van Achtmaal' .s OCCASIONS WEEK: w?? \IK B.V. 1206 TUIDOOSTbv ■F* 1 IS DE AUTOMAAT - Donderdag 14 oktober 1993 iel. »l - Toyota rrop eet .'87+'89 .'85 .'91 CARS: lenstel itie id diesel radio RS-uitvoering 4-drs. >nova 3-351035 oud - Reparatie - GARANTIE Hoevenseweg 92d - Tilburg - Tel. 013/321405 Ihv officiële SAAB-dealer voor Tilburg en omstreken. Auto’s jrg. 013-682001 EUWE AUTO'S IANTIE 1989 1972 1974 1968 '93 3-drs. 3-drs. 3-drs. 5-drs. 5-drs. 3-drs. 3-drs. 3-drs. 4-drs. 4-drs. 3- drs. 4- drs. 3-drs. 4-drs. 3-drs. LPG schuifdak 8-88 4-85 10-88 3-91 1-87 7-89 2-87 8-91 6-88 2-88 FORD ORION Orion 1.4 Orion 1.4 schuifdak diesel sunroof inj. schuifdak Sedan LPG 11-'90 1-’91 wit grijs met. bruin met. wit sen )oor een wit wit grijs met. 9-86 4-92 1-91 4-88 3- 85 1-88 7-90 9-88 4- 92 .1990 .1991 .1988 .1987 1989 1988 1986 .1987 .1990 .1987 .1986 .1984 .1988 .1989 .1987 .1985 1985 1986 .1988 .1987 .1986 .1990 .1987 .1986 /ice bedrijf Opel CL ingeklede kalere rood rood grijs met. grijs met. groen met. grijs met. rood met. rood grijs met. grijs met. grijs met. groen met. rood FORD FIESTA Fiësta 1.8 OLD Fiesta 1.1 CLi Op dinsdag 21 september liep in de Citroën- fabriek in het Aulnay bij Parijs de 2 miljoenste AX van de band. Deze kleine auto werd eind 1986 geïntroduceerd en werd in Nederland begin 1987 op de markt gebracht. OVERIGE MERKEN Opel Ascona 1.8E Volvo 360 GLS 2000 Renault 21 GTS Renault Clio FORD SIERRA Sierra 1.6 Laser Sierra 2.0i GL Siërra 1.6 CL Sierra 2.0 Ghia op succesvolle wijze bovengemiddeld terug gen. Het nieuwste wapen in de strijd luistert naam Ecopower. Basel - Vooral op het gebied van motorverfijning loopt het Zweedse Saab voorop. Hardnekkig blijft deze producent van topklasse-auto's vasthouden aan viercilinders, die wat betreft prestaties en trekkracht niet onderdoen voor menig V6 of V8. Saab weet bovendien de uitstoot van schadelijke stoffen c te dringt naar de In ons land werden van de Citroen AX tot nu heeft dit succes voorc' voor een concurrerende goede prestaties en een i verbruik te bieden. i zo'n 40.000 exemplaren tot nu toe verkocht. De AX >ral kunnen bereiken door mde prijs veel rijcomfort, i laag brandstof- Toyota Motor Corporation heeft een nieuw type driewegkatalysator ontwikkeld waarin de uitlaatgassen niet meer worden gereinigd door de edele metalen rhodium en platina, maar door palladium. Hierdoor kan op termijn het gebruik van deze schaarse en kostbare edelmetalen afnemen, waardoor de wereld-voorraad belangrijk minder snel slinkt. De nieuwe palladium-katalysator is al uitgebreid beproefd. Vanaf januari 1994 wordt hij toegepast op enkele kleine Toyota middenklassers. Hier blijkt vooral het verschil met de bestaande turbo, die zijn maximale trekkracht bij een uitzonderlijk laag toerental bereikt. Rijdend over de bij ons gebruikelijk vlakke wegen zijn de 25 extra pk's van de 2.3 Turbo echter overbodig. De Ecopower motor is te bestellen in de vijfdeurs CS en vierdeurs CD eventueel in de luxueuze E-uitvoering. De prijs van de Saab 9000 CSi bedraagt op dit moment f.75.250,-. Voor de snelle turbo moet minimaal f.93.150,= op de toonbank komen. De Ecopower komt hier prijstechnisch precies tussenin met een bedrag van rond de f .84.000,=. De sedan- versie is in alle gevallen duizend gulden goedkoper. ^^^^Automobielbedrijf Tilburg De nieuwe katalysator is door Toyota ontwikkeld in samenwerking met de eigen Research Development Laboratories en Cataler Industriel Co. Ltd. Het gaat hier om een belangwekkende ontwikkeling. Normaliter worden katalysatoren voorzien van een reinigingselement (keramiek of staal) waarop een dunne laag rhodium en platina is aangebracht. Saai 16-kler krachti zowel c verkrijt versie i zogenaamc« Turbo, een k compressor i constante druk leve De motor van de toekomst is schoon, zuinig, licht van gewicht en compact, maar moet toch zorgen voor een hoogstaand rijcomfort en een goede actieve veiligheid. Saab brengt in dit kader het Ecopower-concept. De eerste motor volgens dit principe wordt aangeboden in de 9000 CS en CD. omstandigheden, maar biedt bij een inhaal manouvre even die extra pk's. Zou dit effect op een andere manier verkregen moeten worden, dan zou de motor zoveel duurder worden in aanschaf, terwijl ook het brandstofverbruik hoger wordt. Verder zijn sterkere motoren vaak groter en zwaarder wat ook weer zijn nadelige gevolgen heeft. van een 'kale' uitvoering geldt f.78.140,= voor de aanc alleen bij de 2 liter motor. De en f.71.140,= voorde L prijslijst van de Avant start bij versie. Schakelen Wat is nu werkelijk de invloed van de Light Pressure Turbo op de motorgegevens. De Saab 9000 2.3i levert 147 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 205 Nm bij 3800 tr/min. De al bestaande 9000 turbo komt tot 200 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 323 Nm bij 1800 tr/min. De nieuwe 2.3 Ecopower past daar mooi tussenin met 170 pk bij 5700 tr/min en 260 Nm bij 3200 tr/min. De Ecopower heeft voor het sprintje van 0 tot 100 precies 8,5 seconde nodig tegen 10.0 voor de 2.3i en 7.5 voor de turbo. De topsnelheden lopen op van 210 via 220 tot 235 km/u. In de praktijk blijkt de Saab 9000 Ecopower over voldoende trekkracht te beschikken. Er kunnen op snelwegen hoge gemiddelden worden behaald, terwijl inderdaad een inhaalmanouvre snel wordt afgeleg. We reden de auto in de Franse Vogezen en sr de Ballon d'Alsace. al bij klimmen valt op dat ruldig geschakeld moet i om de motor het juiste □1 te laten draaien. Light Pressure ib nam de bekende 2.3 liter epper als basis. Deze itbron was tot nu toe geblazen als turboloos .jgbaar. De Ecopower- is voorzien van een ''■"■’mde Light Pressure kleinere >r die een redelijk .te, maar relatief lage rert. Door deze turbo Tilburgseweg 6 - HILVARENBEEK - Telefoon 04255/3944 dezelfde omstandigheid zich weer voordoet. Het is zelfs mogelijk als Saab in de toekomst met nieuwe software komt -waardoor de auto's nog zuiniger en schoner worden-de bestaande auto's te herprogrammeren. Het ontwikkelingspotentieel van Trionic is daardoor enorm. Zo is het grappig de Trionic- computer te vergelijken met de besturingscomputer van de Apollo-maan-expeditie in 1969. Trionic heeft een capaciteit van 32 bit (16 bit), een werkgeheugen van 256 kb (72 kb), een wegschrijf geheugen van 33 over kb (2kb) en weegt 0,71 kg (31 Vooral kg). Tussen haakjes de veelvuiu. waarden van de Apollo- worden c computer. toerental sr1993 pagina6 j QETILBURGSE KOERIER snelste van de 68 deelnemers. Met nog drie klassementproeven te gaan had Depping een achterstand van één seconde op Van den om de onver Hoorn. Deze zag zich een proef grotendeels later met twee seconden halen, verschil voorbij gestoken door het Duitse team. Uiteindelijk werd de Nacht van Achtmaal met een voorsprong van 24 seconden door Depping gewonnen. Opel Calibra-rijder Erwin Doctor finishte als derde in deze zeer druk bevochten rally. Doet er kwam 51 seconden te kort op Depping. Doctor miste 61, aut'88 vooral de onverharde wegen rond Achtmaal. De organisati had twee dagen voorafgaand aan het evenement besloten j-3rharde wegen Is uit het traject te Apollo De motorelectronica wordt geregeld door het Saab Trionic motormanagementsysteem, dat we voortaan op alle 9000- modellen vinden. De 32-bit microprocessor 'meet' verschillende motor- en rij- omstandigheden en bepaalt aan de hand daarvan de ideale en meest milieuvriendelijke afstelling. Het is zelfs mogelijks om bij acceleraties tot zo'n 150 km/u nog volledig van de katalysator te profiteren, terwijl bij veel auto's bij vol gas geen optimale werking van de kat mogelijk is. Het Trionic systeem leert van de omstandigheden die het meemaakt en gebruikt deze opgeslagen informatie als Kort nadat een Audi 100 TDI met een volle 80- liter-tank 2.800,4 km aflegde, een wereldrecord voor serievoertuigen, prolongeerde de Audi 100 TDI de titel "zuinigste auto" in de klasse boven de 2 liter. Tijdens een zuinigheidsrit in Oostenrijk bedroeg het brandstofverbruik van de Audi 100 TDI slechts 4,32 liter per 100 km bij een gemiddelde snelheid van 90 km/u. De eerste "BP-Austro-Oko-Tour" over een lengte van 1375 km doorkruiste geheel Oostenrijk. De 2 deelnemende Audi's 100 TDI lieten in de klasse boven de 2 liter alle concurrenten achter zich en behaalden een dubbele overwinning. Omdat de vereiste gemiddelde snelheid 90 km/u bedroeg werd het brandstofverbruik van de Audi's 100 TDI onder realistische omstandigheden behaald. De eerste plaats werd ingenomen door Gerhard Plattner met een Audi 100 TDI. Bij een gemiddelde snelheid van 90,3 km/u ver bruikte de auto slechts 4,32 liter per 100 km (1 op 23,14). Op de tweede plaats eindigde eveneens een Audi 100 TDI met een verbruik van 5,15 liter per 100 km (1 op 19,4). Partners Danzij intensief onderzoek en gebundelde know-how slaagden Toyota Motor Corporation en haar partners erin nieuwe technieken te ontwikkelen waarmee et palladium-katalysator perfect functioneert. Do verbeterde lambda-regeling wordt de lucht/brandstofverhouding binnen zeer nauwkeurige grenzen gehouden. Verder is het oppervlak van het katalysator-element (het honingraat-vormige monoliet) vergroot doordat het toegepaste materiaal na het aanbrengen van het laagje palladium nog iets poreus is. Bovendien wordt er een hulp-katalysator toegepast die de stikstof-oxyde in de uitlaatgassen extra reinigt. De nieuwe katalysator heeft inmiddels een zeer uitvoerig testprogramma doorstaan, waarin prestaties, levensduur en betrouwbaarheid grondig zijn beproefd. De resultaten waren zodanig positief dat Toyota de palladium- katalysator nu kan gaan toepassen. FORD ESCORT Escort 1.1 CL Escort 1.6 CLX Escort 1.6 CLX Escort 1.6 Bravo Escort 1.1 Laser Escort 1.4 CL Escort 1.6 Bravo Escort 1.6 Bravo Escort 1.4 CLi Door de langdurige regenval waren zij bijna onbegaanbaar geworden. Chiel Bos is de snelste met een tweewielaangedreven auto geworden. De Peugeot 309 GTi finishte als vijfde. Hans Stacey bracht de overwinning in de Groep N-klasse met de Mitsubishi Galant VR4 op zijn naam. Edelmetaal Ook al gaat het om een miniscule hoeveelheid materiaal per katalysator, omdat er jaarlijks zoveel katalysatoren worden gefabriceerd wordt in totaal zeer veel edelmetaal verbruikt. Alleen met rhodium en platina was het mogelijk om goed werkende katalysatoren te fabrikceren, waarin langdurig een optimale reiniging van de uitlaatgassen plaatsvindt. Eén van de consequenties is echter dat momenteel circa 90% van de totale rhodium-produktie voor katalysatoren wordt gebruikt. Om het gebruik van rhodium en platina te verminderen wordt al jaren gezocht naar een vervangend materiaal. Palladium (element 46, een edelmetaal behorend tot dezelfde soort als platina) wordt wel toegepast in katalysatoren, maar alleen in combinatie met andere materialen. Van de totale palladium-produktie wordt dan ook slechts 10% gebruikt voor katalysatoren. Het metaal beschikt over zeer goede reinigende eigenschappen, maar, zo bleek menig onderzoek, uitsluitend onder nauwkeurig bepaalde condities. De reinigende werking is onvoldoende als er verschillen optreden in de samenstelling van uitlaatgassen door wijzigingen in de lucht/brandstofverhouding als gevolg van een verandering in toerental of temperatuur. profiteert de krachtbron van alle voordelen die een dergelijk extra apparaat biedt, zoals een vergroting van koppel en vermogen, een lager geluidsniveau, lagere uitstoot en een verbeterd brandstofverbruik. De turbodruk kan maximaal 0.4 bar bedragen tegen 1.0 bar bij de gewone Saab Turbo, vandaar de naam Light Pressure Turbo. Hierdoor is tijdens het rijden nooit sprake van een turbogat. Eigenlijk is van de werking van het blaasapparaat weinig te merken. Het aangrijpen gaat zeer geleidelijk, terwijl ook geen fluittoon waarneembaar is. De motor krijgt door de turbo twee gezichten. De Saab 9000 gedraagt zich als een compacte en zuinige viercilinder onder stadse De favoriet voor de overwinning in de Internationale Nacht van Achtmaal, de Duitser Dieter Depping maakte, op de klassementsproeven op en rond het in Zuid-West Brabant gelegen Achtmaal zijn reputatie waar, De Duitse rallykampioen bracht de vijfde 'Nacht' op zijn naam en behaalde hiermee officieus het kampioenschap rally's in Nederland. Depping moet formeel nog in de laatste rally die in Nederland wordt gehouden eind november aan de start verschijnen. Maar dat is slechts een formaliteit, alleen aan de start verschijnen is voor hem voldoende om zich na enkele meters van het startpodium officeel Nederlands kampioen te noemen. Met directe ingang is de standaarduitrusting van de Audi 100 sedan en Avant aanzienlijk uitgebreid. Al vanaf het basismodel wordt een airbag in het stuurwiel aangeboden. De portierruiten voor en achter kunnen elektrisch worden bediend, terwijl ook een elektrisch schuif/kanteldak in de specificaties is opgenomen. De buitenspiegels worden verwarmd. De bijrijdersstoel en nu net als het exemplaar aan bestuurderskant in hoogte verstelbaar, terwijl het dashboard en de deurpanelen met houtinleg worden opgesierd. Tot slot staat iedere Audi 100 voortaan op 15 inch 10-spaaks lichtmetalen velgen met 205/60 R15 banden. De prijzen van de Audi 100 starten bij f.71.990,= voor de 2 liter injectie van 115 pk met een handgeschakelde vijfbak. Dezelfde auto kan echter ook nog zonder de genoemde uitbreiding van de uitrusting geleverd worden voor f.64.990,=. Deze mogelijkheid Depping begon met zijn navigator Peter Thul na het middag-traject met een achterstand van 26 seconden op de nummer 1 Eddy van den Hoorn. Het werd naarmate de rally vorderde duidelijk dat het voor de overwinning in Achtmaal tussen de Ford Escort Cosworth van Van den Hoorn en de Ford Sierra van Depping zou gaan. Naarmate de avond en nacht vorderde ging Depping steeds sneller over de proeven en knabbelde telkens een paar seconden van zijn achterstand af. De laatste vier proeven was Depping de BRbXX-S®111* - era

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27