SAAB ECOPOWER
*WAN RIJN bv
Zuinig
en
schoon
KEL
AX: 2 miljoen
Audi 100 TDI
Rijkere standaard
uitrusting Audi 100
Toyota
katalysator van
Palladium
zuinigste in
klasse
Depping winnaar
'Nacht van Achtmaal'
.s
OCCASIONS
WEEK:
w??
\IK B.V.
1206
TUIDOOSTbv
■F* 1
IS
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 oktober 1993
iel.
»l - Toyota
rrop eet
.'87+'89
.'85
.'91
CARS:
lenstel
itie
id
diesel
radio
RS-uitvoering
4-drs.
>nova
3-351035
oud - Reparatie
- GARANTIE
Hoevenseweg 92d - Tilburg - Tel. 013/321405
Ihv officiële SAAB-dealer
voor Tilburg en omstreken.
Auto’s
jrg. 013-682001
EUWE AUTO'S
IANTIE
1989
1972
1974
1968
'93
3-drs.
3-drs.
3-drs.
5-drs.
5-drs.
3-drs.
3-drs.
3-drs.
4-drs.
4-drs.
3- drs.
4- drs.
3-drs.
4-drs.
3-drs.
LPG
schuifdak
8-88
4-85
10-88
3-91
1-87
7-89
2-87
8-91
6-88
2-88
FORD ORION
Orion 1.4
Orion 1.4
schuifdak
diesel
sunroof
inj. schuifdak
Sedan
LPG
11-'90
1-’91
wit
grijs met.
bruin met.
wit
sen
)oor een
wit
wit
grijs met.
9-86
4-92
1-91
4-88
3- 85
1-88
7-90
9-88
4- 92
.1990
.1991
.1988
.1987
1989
1988
1986
.1987
.1990
.1987
.1986
.1984
.1988
.1989
.1987
.1985
1985
1986
.1988
.1987
.1986
.1990
.1987
.1986
/ice bedrijf Opel
CL
ingeklede
kalere
rood
rood
grijs met.
grijs met.
groen met.
grijs met.
rood met.
rood
grijs met.
grijs met.
grijs met.
groen met.
rood
FORD FIESTA
Fiësta 1.8 OLD
Fiesta 1.1 CLi
Op dinsdag 21 september liep in de Citroën-
fabriek in het Aulnay bij Parijs de 2 miljoenste
AX van de band.
Deze kleine auto werd eind 1986
geïntroduceerd en werd in Nederland begin
1987 op de markt gebracht.
OVERIGE MERKEN
Opel Ascona 1.8E
Volvo 360 GLS 2000
Renault 21 GTS
Renault Clio
FORD SIERRA
Sierra 1.6 Laser
Sierra 2.0i GL
Siërra 1.6 CL
Sierra 2.0 Ghia
op succesvolle wijze bovengemiddeld terug
gen. Het nieuwste wapen in de strijd luistert
naam Ecopower.
Basel - Vooral op het gebied van motorverfijning
loopt het Zweedse Saab voorop. Hardnekkig blijft
deze producent van topklasse-auto's vasthouden
aan viercilinders, die wat betreft prestaties en
trekkracht niet onderdoen voor menig V6 of V8.
Saab weet bovendien de uitstoot van schadelijke
stoffen c
te dringt
naar de
In ons land werden
van de Citroen AX tot nu
heeft dit succes voorc'
voor een concurrerende
goede prestaties en een i
verbruik te bieden.
i zo'n 40.000 exemplaren
tot nu toe verkocht. De AX
>ral kunnen bereiken door
mde prijs veel rijcomfort,
i laag brandstof-
Toyota Motor Corporation heeft een nieuw type
driewegkatalysator ontwikkeld waarin de
uitlaatgassen niet meer worden gereinigd door
de edele metalen rhodium en platina, maar door
palladium. Hierdoor kan op termijn het gebruik
van deze schaarse en kostbare edelmetalen
afnemen, waardoor de wereld-voorraad
belangrijk minder snel slinkt. De nieuwe
palladium-katalysator is al uitgebreid beproefd.
Vanaf januari 1994 wordt hij toegepast op enkele
kleine Toyota middenklassers.
Hier blijkt vooral het verschil
met de bestaande turbo, die
zijn maximale trekkracht bij
een uitzonderlijk laag
toerental bereikt. Rijdend
over de bij ons gebruikelijk
vlakke wegen zijn de 25 extra
pk's van de 2.3 Turbo echter
overbodig.
De Ecopower motor is te
bestellen in de vijfdeurs CS
en vierdeurs CD eventueel in
de luxueuze E-uitvoering. De
prijs van de Saab 9000 CSi
bedraagt op dit moment
f.75.250,-. Voor de snelle turbo
moet minimaal f.93.150,= op
de toonbank komen. De
Ecopower komt hier
prijstechnisch precies
tussenin met een bedrag van
rond de f .84.000,=. De sedan-
versie is in alle gevallen
duizend gulden goedkoper.
^^^^Automobielbedrijf Tilburg
De nieuwe katalysator is door Toyota ontwikkeld in
samenwerking met de eigen Research Development
Laboratories en Cataler Industriel Co. Ltd. Het gaat hier om
een belangwekkende ontwikkeling. Normaliter worden
katalysatoren voorzien van een reinigingselement
(keramiek of staal) waarop een dunne laag rhodium en
platina is aangebracht.
Saai
16-kler
krachti
zowel c
verkrijt
versie i
zogenaamc«
Turbo, een k
compressor i
constante
druk leve
De motor van de toekomst is
schoon, zuinig, licht van
gewicht en compact, maar
moet toch zorgen voor een
hoogstaand rijcomfort en een
goede actieve veiligheid.
Saab brengt in dit kader het
Ecopower-concept. De eerste
motor volgens dit principe
wordt aangeboden in de 9000
CS en CD.
omstandigheden, maar biedt
bij een inhaal manouvre even
die extra pk's. Zou dit effect op
een andere manier verkregen
moeten worden, dan zou de
motor zoveel duurder worden
in aanschaf, terwijl ook het
brandstofverbruik hoger
wordt. Verder zijn sterkere
motoren vaak groter en
zwaarder wat ook weer zijn
nadelige gevolgen heeft.
van een 'kale' uitvoering geldt f.78.140,= voor de aanc
alleen bij de 2 liter motor. De en f.71.140,= voorde L
prijslijst van de Avant start bij versie.
Schakelen
Wat is nu werkelijk de invloed
van de Light Pressure Turbo
op de motorgegevens. De
Saab 9000 2.3i levert 147 pk bij
5600 tr/min en een koppel van
205 Nm bij 3800 tr/min. De al
bestaande 9000 turbo komt tot
200 pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 323 Nm bij 1800
tr/min. De nieuwe 2.3
Ecopower past daar mooi
tussenin met 170 pk bij 5700
tr/min en 260 Nm bij 3200
tr/min. De Ecopower heeft
voor het sprintje van 0 tot 100
precies 8,5 seconde nodig
tegen 10.0 voor de 2.3i en 7.5
voor de turbo. De
topsnelheden lopen op van
210 via 220 tot 235 km/u.
In de praktijk blijkt de Saab
9000 Ecopower over
voldoende trekkracht te
beschikken. Er kunnen op
snelwegen hoge
gemiddelden worden
behaald, terwijl inderdaad
een inhaalmanouvre snel
wordt afgeleg. We reden de
auto in de Franse Vogezen en
sr de Ballon d'Alsace.
al bij klimmen valt op dat
ruldig geschakeld moet
i om de motor het juiste
□1 te laten draaien.
Light Pressure
ib nam de bekende 2.3 liter
epper als basis. Deze
itbron was tot nu toe
geblazen als turboloos
.jgbaar. De Ecopower-
is voorzien van een
''■"■’mde Light Pressure
kleinere
>r die een redelijk
.te, maar relatief lage
rert. Door deze turbo
Tilburgseweg 6 - HILVARENBEEK - Telefoon 04255/3944
dezelfde omstandigheid zich
weer voordoet. Het is zelfs
mogelijk als Saab in de
toekomst met nieuwe
software komt -waardoor de
auto's nog zuiniger en
schoner worden-de
bestaande auto's te
herprogrammeren. Het
ontwikkelingspotentieel van
Trionic is daardoor enorm. Zo
is het grappig de Trionic-
computer te vergelijken met
de besturingscomputer van
de Apollo-maan-expeditie in
1969. Trionic heeft een
capaciteit van 32 bit (16 bit),
een werkgeheugen van 256 kb
(72 kb), een
wegschrijf geheugen van 33 over
kb (2kb) en weegt 0,71 kg (31 Vooral
kg). Tussen haakjes de veelvuiu.
waarden van de Apollo- worden c
computer. toerental
sr1993 pagina6 j QETILBURGSE KOERIER
snelste van de 68 deelnemers.
Met nog drie
klassementproeven te gaan
had Depping een achterstand
van één seconde op Van den om de onver
Hoorn. Deze zag zich een proef grotendeels
later met twee seconden halen,
verschil voorbij gestoken door
het Duitse team. Uiteindelijk
werd de Nacht van Achtmaal
met een voorsprong van 24
seconden door Depping
gewonnen.
Opel Calibra-rijder Erwin
Doctor finishte als derde in
deze zeer druk bevochten rally.
Doet er kwam 51 seconden te
kort op Depping. Doctor miste
61, aut'88
vooral de onverharde wegen
rond Achtmaal. De organisati
had twee dagen voorafgaand
aan het evenement besloten
j-3rharde wegen
Is uit het traject te
Apollo
De motorelectronica wordt
geregeld door het Saab
Trionic
motormanagementsysteem,
dat we voortaan op alle 9000-
modellen vinden. De 32-bit
microprocessor 'meet'
verschillende motor- en rij-
omstandigheden en bepaalt
aan de hand daarvan de
ideale en meest
milieuvriendelijke afstelling.
Het is zelfs mogelijks om bij
acceleraties tot zo'n 150 km/u
nog volledig van de
katalysator te profiteren,
terwijl bij veel auto's bij vol
gas geen optimale werking
van de kat mogelijk is. Het
Trionic systeem leert van de
omstandigheden die het
meemaakt en gebruikt deze
opgeslagen informatie als
Kort nadat een Audi 100 TDI met een volle 80-
liter-tank 2.800,4 km aflegde, een
wereldrecord voor serievoertuigen,
prolongeerde de Audi 100 TDI de titel
"zuinigste auto" in de klasse boven de 2 liter.
Tijdens een zuinigheidsrit in Oostenrijk
bedroeg het brandstofverbruik van de Audi
100 TDI slechts 4,32 liter per 100 km bij een
gemiddelde snelheid van 90 km/u. De eerste
"BP-Austro-Oko-Tour" over een lengte van
1375 km doorkruiste geheel Oostenrijk. De 2
deelnemende Audi's 100 TDI lieten in de
klasse boven de 2 liter alle concurrenten
achter zich en behaalden een dubbele
overwinning. Omdat de vereiste gemiddelde
snelheid 90 km/u bedroeg werd het
brandstofverbruik van de Audi's 100 TDI
onder realistische omstandigheden behaald.
De eerste plaats werd ingenomen door
Gerhard Plattner met een Audi 100 TDI. Bij
een gemiddelde snelheid van 90,3 km/u ver
bruikte de auto slechts 4,32 liter per 100 km (1
op 23,14). Op de tweede plaats eindigde
eveneens een Audi 100 TDI met een verbruik
van 5,15 liter per 100 km (1 op 19,4).
Partners
Danzij intensief onderzoek en gebundelde know-how
slaagden Toyota Motor Corporation en haar partners erin
nieuwe technieken te ontwikkelen waarmee et
palladium-katalysator perfect functioneert. Do
verbeterde lambda-regeling wordt de
lucht/brandstofverhouding binnen zeer nauwkeurige
grenzen gehouden. Verder is het oppervlak van het
katalysator-element (het honingraat-vormige monoliet)
vergroot doordat het toegepaste materiaal na het
aanbrengen van het laagje palladium nog iets poreus is.
Bovendien wordt er een hulp-katalysator toegepast die de
stikstof-oxyde in de uitlaatgassen extra reinigt.
De nieuwe katalysator heeft inmiddels een zeer uitvoerig
testprogramma doorstaan, waarin prestaties, levensduur
en betrouwbaarheid grondig zijn beproefd. De resultaten
waren zodanig positief dat Toyota de palladium-
katalysator nu kan gaan toepassen.
FORD ESCORT
Escort 1.1 CL
Escort 1.6 CLX
Escort 1.6 CLX
Escort 1.6 Bravo
Escort 1.1 Laser
Escort 1.4 CL
Escort 1.6 Bravo
Escort 1.6 Bravo
Escort 1.4 CLi
Door de langdurige regenval
waren zij bijna onbegaanbaar
geworden. Chiel Bos is de
snelste met een
tweewielaangedreven auto
geworden. De Peugeot 309 GTi
finishte als vijfde. Hans Stacey
bracht de overwinning in de
Groep N-klasse met de
Mitsubishi Galant VR4 op zijn
naam.
Edelmetaal
Ook al gaat het om een miniscule hoeveelheid materiaal
per katalysator, omdat er jaarlijks zoveel katalysatoren
worden gefabriceerd wordt in totaal zeer veel edelmetaal
verbruikt. Alleen met rhodium en platina was het mogelijk
om goed werkende katalysatoren te fabrikceren, waarin
langdurig een optimale reiniging van de uitlaatgassen
plaatsvindt. Eén van de consequenties is echter dat
momenteel circa 90% van de totale rhodium-produktie voor
katalysatoren wordt gebruikt.
Om het gebruik van rhodium en platina te verminderen
wordt al jaren gezocht naar een vervangend materiaal.
Palladium (element 46, een edelmetaal behorend tot
dezelfde soort als platina) wordt wel toegepast in
katalysatoren, maar alleen in combinatie met andere
materialen. Van de totale palladium-produktie wordt dan
ook slechts 10% gebruikt voor katalysatoren. Het metaal
beschikt over zeer goede reinigende eigenschappen, maar,
zo bleek menig onderzoek, uitsluitend onder nauwkeurig
bepaalde condities. De reinigende werking is onvoldoende
als er verschillen optreden in de samenstelling van
uitlaatgassen door wijzigingen in de
lucht/brandstofverhouding als gevolg van een verandering
in toerental of temperatuur.
profiteert de krachtbron van
alle voordelen die een
dergelijk extra apparaat
biedt, zoals een vergroting
van koppel en vermogen, een
lager geluidsniveau, lagere
uitstoot en een verbeterd
brandstofverbruik. De
turbodruk kan maximaal 0.4
bar bedragen tegen 1.0 bar bij
de gewone Saab Turbo,
vandaar de naam Light
Pressure Turbo. Hierdoor is
tijdens het rijden nooit sprake
van een turbogat. Eigenlijk is
van de werking van het
blaasapparaat weinig te
merken. Het aangrijpen gaat
zeer geleidelijk, terwijl ook
geen fluittoon waarneembaar
is. De motor krijgt door de
turbo twee gezichten. De Saab
9000 gedraagt zich als een
compacte en zuinige
viercilinder onder stadse
De favoriet voor de overwinning in de
Internationale Nacht van Achtmaal, de Duitser
Dieter Depping maakte, op de klassementsproeven
op en rond het in Zuid-West Brabant gelegen
Achtmaal zijn reputatie waar, De Duitse
rallykampioen bracht de vijfde 'Nacht' op zijn naam
en behaalde hiermee officieus het kampioenschap
rally's in Nederland. Depping moet formeel nog in
de laatste rally die in Nederland wordt gehouden
eind november aan de start verschijnen. Maar dat
is slechts een formaliteit, alleen aan de start
verschijnen is voor hem voldoende om zich na
enkele meters van het startpodium officeel
Nederlands kampioen te noemen.
Met directe ingang is de
standaarduitrusting van de
Audi 100 sedan en Avant
aanzienlijk uitgebreid. Al
vanaf het basismodel wordt
een airbag in het stuurwiel
aangeboden. De portierruiten
voor en achter kunnen
elektrisch worden bediend,
terwijl ook een elektrisch
schuif/kanteldak in de
specificaties is opgenomen.
De buitenspiegels worden
verwarmd. De bijrijdersstoel
en nu net als het exemplaar
aan bestuurderskant in
hoogte verstelbaar, terwijl het
dashboard en de deurpanelen
met houtinleg worden
opgesierd. Tot slot staat
iedere Audi 100 voortaan op 15
inch 10-spaaks lichtmetalen
velgen met 205/60 R15 banden.
De prijzen van de Audi 100
starten bij f.71.990,= voor de 2
liter injectie van 115 pk met
een handgeschakelde vijfbak.
Dezelfde auto kan echter ook
nog zonder de genoemde
uitbreiding van de uitrusting
geleverd worden voor
f.64.990,=. Deze mogelijkheid
Depping begon met zijn
navigator Peter Thul na het
middag-traject met een
achterstand van 26 seconden
op de nummer 1 Eddy van den
Hoorn. Het werd naarmate de
rally vorderde duidelijk dat
het voor de overwinning in
Achtmaal tussen de Ford
Escort Cosworth van Van den
Hoorn en de Ford Sierra van
Depping zou gaan. Naarmate
de avond en nacht vorderde
ging Depping steeds sneller
over de proeven en knabbelde
telkens een paar seconden van
zijn achterstand af. De laatste
vier proeven was Depping de
BRbXX-S®111* -
era