7Z7Z
LANCIA
3
T.
1?
Gelikt I
FORD COURIER
NIEUW BASISMODEL
OPEL FRONTERA
IskiOK
Bestelauto van het Jaar
ding:
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
i
Tilburg
Ongel ijk
«r kom'
rntal. Het prestatieniveau Tllrhr> t ian v
1 V
r
r-
er 1993 pagina a
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 14 oktober 1993
is
sual als
Lees verder op pagina 3
'zo
rhterbanl
sdiende p
fan
gen de
ier is
ot Bes
Tony Vos
lis en
en
inr en
achten en
lebrc
ideri
ird
zF
thet
ten,
Lees verder
AUTOTEST:
in dit nummer
Rover 620 Si
lie
pag. 3
o.a.:
Rijstijl bepalend
voor milieu
Saab Ecopower
zuinig en schoon
pag. 7
en portemonnee
pag. 9
aten
tndheid
it en cultuur
slijks leven
Must
sbeeld
Nog
onderzekerheid
over vrijstelling
houderschapsbe
lasting
vrouwen
fashion
itorie
gave
Jaargang 5
Nummer 40
e land
3waie
zrzekt
vanaf 2
?n van
curine en
loment ha
}pees
rensen en
likersgroep
'en en de keuze
oderne motoren,
t diesels, zijn
top van 185 km/u en 0-100 in
11,8 seconden.
lapte
i ook bij
Lancia geen enkele discussie
toen de naam van de Delta-
opvolger moest worden
gekozen.
brengen.
dan ook v
verbeteringen die i
de Tipo, Dedra, Tei
werden doorgeve
structuur van de i
verstevigd, in de de
verstevingsbalken
aangebracht en de
stuurkolom trekt zich bij een
aanrijding in. Een airbag in
Gordelspanners
In het interieur valt vooral de
aparte vormgeving van het
Naarden - De nieuwe Delta is de eerste Lancia die
onder de vlag van importeur Fiat Auto Nederland
wordt geïntroduceerd. De auto werd al geruime tijd
geleden in Italië voorgesteld, maar vindt nu
eindelijk zijn weg naar de lage landen. Alhoewel er
natuurlijk is uitgegaan van het bekende
Tipo/Tempra/Dedra/155-onderstel, kenmerkt de
Delta zich door een geheel eigen uitstraling die
zowel opvallend, sportief en uiterst fraai is.
Tot en met de maand mei van
dit jaar is de Opel Frontera in
West-Europa het meest
geregistreerde 4x4-voertuig
met 16.112 verkochte
eenheden. In Duitsland heeft
de Frontera in zijn segment
een aandeel van 20 procent.
Engeland, Spanje en Duits
land nemen samen ongeveer
75% van de totale Frontera-
verkopen voor hun rekening.
per
jvering
lager zijn
rordt
"-’en en
taat van de
mder dat
combinatie met
gordelspanners is op de
basismodellen en de LE tegen
meerprijs verkrijgbaar.
banden, handbediende
vrijloopnaven en een korte
middenconsole. Verder mist
de GL elektrisch bediende
portierruiten en een met leer
bekleed stuurwiel. De Opel
Frontera Wagon GL met 2.4
liter injectiemotor kost op geel
kenteken inclusief BTW en
BPM f.59.500,=. De bestaande
GLS moet f.66.480,=
opbrengen.
Het Fiat-concem heeft hard
gewerkt om de veiligheid van
haar produkten op een hoger
niveau te brengen. De Delta
profiteert dan ook van alle
s onlangs bij
smpraen 155
roerd. De
j carrosserie is
r deuren zijn
dashboard op. De opkapping
loopt over de gehele breedte
van de auto. Afhankelijk van
de uitvoering varieert de
gegeven informatie op het
instrumentarium van
compleet tot overvloedig. De
stoelen bieden een goede zit
ondanks de korte zitting. Ook
op de achterbank biedt de
Delta voldoende hoofd- en
beenruimte. Alhoewel de
achterste, zogenaamde C-stijl
naar onder breed uitloopt, is
het uitzicht rondom heel
behoorlijk. Zelfs de redelijk
vierkante neus is nog goed te
overzien.
bediende voorportierruiten,
getint glas en 185/60 R14
banden. De 1.8 kan ook
worden gekozen in een
completere LE-uitgave met
onder meer Alcantara-
bekleding, mistlampen voor,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
rP°’ bestuurdersstoel met
hoogteverstelling,
lichtmetalen velgen, een
,en deelbaar neerklapbare
achterbank en elektrisch
bediende portierruiten
achterin. Het hoogste
uitrustingniveau is
voorbehouden aan de twee
sportieve telgen. Deze LS-
uitvoering omvat naast de
reeds genoemde elementen
ABS, een bestuurdersairbag
en gordelspanners. De Turbo
is verder uitgerust met
viscodrive voor een optimaal
wegcontact, elektronisch
geregelde schokdempers en
skirts.
iparkbeheerders en rijcomfort, veiligheid, het
cialiseerde aantal uitvoeringen, de
ligers van kwaliteit van de
ippijen melden dealeror
lacht van repc
i de de uitstr
dek.
Ford'
de tit
Het leveringsprogramma van
de vierwielaangedreven Opel
Frontera is naar onder
uitgebreid met de Frontera
GL. Deze uitvoering is iets
minder luxueus dan de
bestaande versie die voort
aan als GLS door het leven
gaat. De GL kenmerkt zich
door een reservewiel dat in
het interieur is geplaatst,
stalen wielen met 225/75 R 15
We verzanden zo
langzamerhand in steeds
meer regeltjes, wetjes,
aanpassingen en
wijzigingen. En meestal is
er maar één
achterliggende
verklaring: de overheid
heeft geld te kort. Het
blijkt uit de praktijk van
de laatste jaren dat op een
gemakkelijke manier geld
kan worden
binnengehaald via het
verhogen van de accijns
op benzine en diesel. Op
dit moment hangt ons een
verhoging van 11 cent op
benzine en 8 cent op
diesel boven het hoofd.
Zeer begrijpelijk is vooral
de transportsector tegen
de verhoging op diesel in
opstand gekomen. Vele
vrachtwagens voeren op
de achterkant een
actiesticker met daarop
het verkeersbord wat een
doodlopende weg
voorsteld. Het altijd
sterke Nederlandse
vrachtverkeer ondervindt
steeds meer concurrentie
uit de Oostbloklanden
waar de lonen lager zijn,
brandstofprijzen lager zij~
en niet zo nauw woxJi
gekeken naar rijtijdei
de technische staat vc
auto's. Geen wonGc,
deze vervoerders vaak
een veel lagere prijs
kunnen vragen. Deze
week hoorde ik op de
radio een interview met
een woordvoerder van de
transportondernemers. Er
werd een vergelijk
gemaakt met de taxi-
ondernemer die ook met
dieselauto's rijdt. Er werd
geopperd dat de
accijnsverhoging voor
deze branche niet zo'n
grote gevolgen heeft.
Immers alle taxi's in heel
Nederland kunnen de
ritprijzen verhogen,
terwijl de transport
bedrijven met
buitenlandse concurrentie
te maken hebben. Maar er
zijn natuurlijk nog veel
meer bedrijven en
bedrijfstakken die
afhankelijk zijn van de
auto of de vrachtauto en
net als de transportsector
een slechtere
concurrentiepositie
krijgen door de
accijnsverhoging. Maar
het lijkt wel of de overheid
eerst moet voelen en dan
pas wil geloven. Geen
enkele rapport van welke
econoom dan ook
overtuigd ze van hun
ongelijk...
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D. AT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
ïringen, de
ide
organisatie, de kosten
paratie en onderhoud,
uitstraling van het merk en
kwaliteit van het ontwerp,
d viert het verkrijgen van
itel met een speciale
uitvoering, de Courier Van
Celebration.
Zonder meerprijs heeft deze
versie getint glas, rubbermat
in de laadruimte, digitale
klok, volledige wieldeksels,
strips op de flanken,
sigaretten-aansteker,
aflegvak boven de voorruit en
een intervalstand op de
ruitewissers.
De Ford Courier is leverbaar
vanaf f. 16.490,= met
1 mzinemotor en vanaf
13.490,= met dieselmotor.
:e prijzen zijn exclusief
De eerste Lancia Delta die in
1979 werd gepresenteerd en
meteen tot Auto van het Jaar
werd uitgekozen, heeft een in
drukwekkende staat van
dienst, vooral op sportief
gebied. Immers de Delta
Integrale wist menig
wereldkampioenschc
behalen. Er was dan
wagenf
gespecialiseerd!
vertegenwoordic
leasemaatschap
in hun rapport: "De aandc
die aan het ontwerp van
Ford Courier is besteed, komt
vooral tot uiting in
belangrijke details. De rubber
mat op de laadvloer, de sjor-
ogen, de goede verlichting in
de laadruimte, de
openingshoeken en de
handige sluiting van de
achterdeuren, de standaar
achterruitverwarming, de
beschikbaarheid van
verschillende
inbouwsystemen
uit vier zeer mode
waarvan twee di<
zulke details."
Er wordt tijdens de verkiezing benz
gekeken naar de kosten per f,18.<__.
kilometer, de functionaliteit. Deze prijzen zijn excl
toegankelijkheid, ergonomie, BTW.
Karaktervol
De Delta meet 4,01 meter en
past zodoende netjes in het
segment van bijvoorbeeld de
VW Golf, Opel Astra en
Sportief
De twee topmotorisatie
krijgen het predikaat 'sportief
mee. Het gaat in beide
gevallen om een 2 liter 16-
kP i*!i non klepper met of zonder turbo.
De zelfaanzuigende versi
heeft een vermogen van 1
pk bij 6000 tr/min, haalt een
top van 206 km/u en trekt in 9,6
seconden van 0 tot 100 km/u.
>r oescmxi over De Delta 2.0 moet vooral
etert hierdoor fors: een F
krachtbron de meeste
speelvreugde. Het koppel van
290 Nm bij 3500 tr/min is
ongekend hoog in deze
klasse. Er is een top mogelijk
van 220 km/u terwijl in slechts
7 seconden vanuit stilstand
de 100 km/u op de teller wordt
aangegeven. De 1.6 en 1.8
worden geleverd in een zeer
complete standaarduitrusting
met onder meer
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, elektrisch
De Ford Courier is
uitgeroepen tot Bestelauto
van het Jaar 1993/1994 door
een jury samengesteld door
het vakblad Automobiel
Management. De Courier is
meer dan een bestelvariant
van de Ford Fiesta. De auto is
als bestelwagen ontworpen
volgens een Euroy
concept, waarbij wei
eisen van de gebruik
diepgaand werden
geanalyseerd. Positieve
opmerkingen kreeg de Ford
op het gebied van de
bestuurdersvriendelijkheid,
de comfortabele stoelen, de
pittige en zuinig dieselmotor
en het acceptabele
geluidsniveau.
De vorm en afmetingen van
de laadruimte scoorden
eveneens hoog.
De jury bestaande uit
bedrijfsautojournaliste
Renault 19. De Delta zal het
vooral van zijn uitstraling
moeten hebben. Het profiel i
zeer geslaag met de hoge
achterklep en de
karaktervolle neuspartij. De
koplampen zijn zeer plat
uitgevoerd, zodat de typische
Lancia-grille de volle
aandacht krijgt. De deuren
werden natuurlijk uit de
Dedra overgenomen. De hoge
achterkant ziet er wellicht nog
het meest afwijkende uit. De
lichtunits scharnieren voor
een deel met de vijfde deur
mee omhoog. De HF Turbo
krijgt op de achterklep een
spoiler. Aardige details zijn
verder de meegespoten
bumpers, de zwarte uitloop
van de raamomlijsting achter
en wieldoppen die zelfs
fraaier zijn dan de
overbekende achtspaaks
lichtmetalen velgen. Al direkt
vanaf de eerste aanblik ziet
de Delta er gelikt uit.
Voorlopig zal het
leveringsprogramma bestaan
uit vijf versies. Later
verschijnt ook nog een
turbodiesel. Aan de basis
staan de 1.6 en 1.8. De lichtste
krachtbron is voorzien van
centrale injectie en 1«-
vermogen van 7
tr/min. Hiermee haalt de 1120
kg wegende Delta een top van
172 km/u en neemt het
bekende sprintje 13,8
seconden in beslag. De 1.8
motor beschikt over
multip
tot 105:
toerental. H«
verbetert hi«
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het is nog steeds niet
duidelijk of de Tweede
Kamer gaat kiezen voor
een vrijstelling voor
auto's vanaf 25 jaar of
ouder of toch bij 20 jaar
voor de nieuw in te
voeren houder-
schapsbelasting. De
ontwerp-wettekst is
steeds uitgegaan van
vrijstelling bij 20 jaar en
ouder. De Federatie
Historische Automobiel
en Motorfietsclubs (een
overkoepelende
organisatie van Neder
landse oldtimerclubs)
heeft bij de vaste
Commissie voor Finan
ciën van de Tweede
Kamer gepleit om de
vrijstelling voor de
houderschapsbelasting
voor auto's, -maar ook
voor bedrijfs- en militaire
voertuigen- te beginnen
bij 20 jaar.
In een brief aan de vaste
Commissie voor
Financiën is uiteengezet
waarom de 20-jaar grens
zo belangrijk is in het
bestaan van een auto en
waarom het ook redelijk
is om de 20+ voertuigen
vrij te stellen voor het
betalen van
houderschapsbelasting.
Al voor een au to 20 wordt
is meestal afgewogen:
slopen of bewaren, en die
afweging is dan op
bewaren uitgekomen.
Verzekeraars kennen
20 jaar'oldtimer-
tarieven1 en in ons land
en elders in Europa wordt
een twintigjarige
beschouwd als 'semi-
klassieker': een
aankomende klassieke
auto. De FEHAC zelf
hanteert de 20 jaar ook
als toelatingscriterium:
alleen voertuigclubs
waarvan 20% of meer van
de aangesloten voertui
gen 20+ zijn kunnen lid
worden. Als ook voor
permanent gestalde
au to's belasting betaald
moet worden, zal een
deel van deze auto's
zeker op de sloop
belanden, waarmee ook
'donorvoertuigenvoor
schaarse onderdelen
zullen verdwijnen. Tot
slot is gewezen op de
slechts beperkte
mogelijkheden om 20 jaar
oude voertuigen nog in
dagelijks verkeer te
gebruiken.
GT-XB-65