7Z7Z LANCIA 3 T. 1? Gelikt I FORD COURIER NIEUW BASISMODEL OPEL FRONTERA IskiOK Bestelauto van het Jaar ding: Bijlage van: DeTilburgseKoerier i Tilburg Ongel ijk «r kom' rntal. Het prestatieniveau Tllrhr> t ian v 1 V r r- er 1993 pagina a Oplage: 96.900 ex. Donderdag 14 oktober 1993 is sual als Lees verder op pagina 3 'zo rhterbanl sdiende p fan gen de ier is ot Bes Tony Vos lis en en inr en achten en lebrc ideri ird zF thet ten, Lees verder AUTOTEST: in dit nummer Rover 620 Si lie pag. 3 o.a.: Rijstijl bepalend voor milieu Saab Ecopower zuinig en schoon pag. 7 en portemonnee pag. 9 aten tndheid it en cultuur slijks leven Must sbeeld Nog onderzekerheid over vrijstelling houderschapsbe lasting vrouwen fashion itorie gave Jaargang 5 Nummer 40 e land 3waie zrzekt vanaf 2 ?n van curine en loment ha }pees rensen en likersgroep 'en en de keuze oderne motoren, t diesels, zijn top van 185 km/u en 0-100 in 11,8 seconden. lapte i ook bij Lancia geen enkele discussie toen de naam van de Delta- opvolger moest worden gekozen. brengen. dan ook v verbeteringen die i de Tipo, Dedra, Tei werden doorgeve structuur van de i verstevigd, in de de verstevingsbalken aangebracht en de stuurkolom trekt zich bij een aanrijding in. Een airbag in Gordelspanners In het interieur valt vooral de aparte vormgeving van het Naarden - De nieuwe Delta is de eerste Lancia die onder de vlag van importeur Fiat Auto Nederland wordt geïntroduceerd. De auto werd al geruime tijd geleden in Italië voorgesteld, maar vindt nu eindelijk zijn weg naar de lage landen. Alhoewel er natuurlijk is uitgegaan van het bekende Tipo/Tempra/Dedra/155-onderstel, kenmerkt de Delta zich door een geheel eigen uitstraling die zowel opvallend, sportief en uiterst fraai is. Tot en met de maand mei van dit jaar is de Opel Frontera in West-Europa het meest geregistreerde 4x4-voertuig met 16.112 verkochte eenheden. In Duitsland heeft de Frontera in zijn segment een aandeel van 20 procent. Engeland, Spanje en Duits land nemen samen ongeveer 75% van de totale Frontera- verkopen voor hun rekening. per jvering lager zijn rordt "-’en en taat van de mder dat combinatie met gordelspanners is op de basismodellen en de LE tegen meerprijs verkrijgbaar. banden, handbediende vrijloopnaven en een korte middenconsole. Verder mist de GL elektrisch bediende portierruiten en een met leer bekleed stuurwiel. De Opel Frontera Wagon GL met 2.4 liter injectiemotor kost op geel kenteken inclusief BTW en BPM f.59.500,=. De bestaande GLS moet f.66.480,= opbrengen. Het Fiat-concem heeft hard gewerkt om de veiligheid van haar produkten op een hoger niveau te brengen. De Delta profiteert dan ook van alle s onlangs bij smpraen 155 roerd. De j carrosserie is r deuren zijn dashboard op. De opkapping loopt over de gehele breedte van de auto. Afhankelijk van de uitvoering varieert de gegeven informatie op het instrumentarium van compleet tot overvloedig. De stoelen bieden een goede zit ondanks de korte zitting. Ook op de achterbank biedt de Delta voldoende hoofd- en beenruimte. Alhoewel de achterste, zogenaamde C-stijl naar onder breed uitloopt, is het uitzicht rondom heel behoorlijk. Zelfs de redelijk vierkante neus is nog goed te overzien. bediende voorportierruiten, getint glas en 185/60 R14 banden. De 1.8 kan ook worden gekozen in een completere LE-uitgave met onder meer Alcantara- bekleding, mistlampen voor, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, rP°’ bestuurdersstoel met hoogteverstelling, lichtmetalen velgen, een ,en deelbaar neerklapbare achterbank en elektrisch bediende portierruiten achterin. Het hoogste uitrustingniveau is voorbehouden aan de twee sportieve telgen. Deze LS- uitvoering omvat naast de reeds genoemde elementen ABS, een bestuurdersairbag en gordelspanners. De Turbo is verder uitgerust met viscodrive voor een optimaal wegcontact, elektronisch geregelde schokdempers en skirts. iparkbeheerders en rijcomfort, veiligheid, het cialiseerde aantal uitvoeringen, de ligers van kwaliteit van de ippijen melden dealeror lacht van repc i de de uitstr dek. Ford' de tit Het leveringsprogramma van de vierwielaangedreven Opel Frontera is naar onder uitgebreid met de Frontera GL. Deze uitvoering is iets minder luxueus dan de bestaande versie die voort aan als GLS door het leven gaat. De GL kenmerkt zich door een reservewiel dat in het interieur is geplaatst, stalen wielen met 225/75 R 15 We verzanden zo langzamerhand in steeds meer regeltjes, wetjes, aanpassingen en wijzigingen. En meestal is er maar één achterliggende verklaring: de overheid heeft geld te kort. Het blijkt uit de praktijk van de laatste jaren dat op een gemakkelijke manier geld kan worden binnengehaald via het verhogen van de accijns op benzine en diesel. Op dit moment hangt ons een verhoging van 11 cent op benzine en 8 cent op diesel boven het hoofd. Zeer begrijpelijk is vooral de transportsector tegen de verhoging op diesel in opstand gekomen. Vele vrachtwagens voeren op de achterkant een actiesticker met daarop het verkeersbord wat een doodlopende weg voorsteld. Het altijd sterke Nederlandse vrachtverkeer ondervindt steeds meer concurrentie uit de Oostbloklanden waar de lonen lager zijn, brandstofprijzen lager zij~ en niet zo nauw woxJi gekeken naar rijtijdei de technische staat vc auto's. Geen wonGc, deze vervoerders vaak een veel lagere prijs kunnen vragen. Deze week hoorde ik op de radio een interview met een woordvoerder van de transportondernemers. Er werd een vergelijk gemaakt met de taxi- ondernemer die ook met dieselauto's rijdt. Er werd geopperd dat de accijnsverhoging voor deze branche niet zo'n grote gevolgen heeft. Immers alle taxi's in heel Nederland kunnen de ritprijzen verhogen, terwijl de transport bedrijven met buitenlandse concurrentie te maken hebben. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer bedrijven en bedrijfstakken die afhankelijk zijn van de auto of de vrachtauto en net als de transportsector een slechtere concurrentiepositie krijgen door de accijnsverhoging. Maar het lijkt wel of de overheid eerst moet voelen en dan pas wil geloven. Geen enkele rapport van welke econoom dan ook overtuigd ze van hun ongelijk... De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D. AT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. ïringen, de ide organisatie, de kosten paratie en onderhoud, uitstraling van het merk en kwaliteit van het ontwerp, d viert het verkrijgen van itel met een speciale uitvoering, de Courier Van Celebration. Zonder meerprijs heeft deze versie getint glas, rubbermat in de laadruimte, digitale klok, volledige wieldeksels, strips op de flanken, sigaretten-aansteker, aflegvak boven de voorruit en een intervalstand op de ruitewissers. De Ford Courier is leverbaar vanaf f. 16.490,= met 1 mzinemotor en vanaf 13.490,= met dieselmotor. :e prijzen zijn exclusief De eerste Lancia Delta die in 1979 werd gepresenteerd en meteen tot Auto van het Jaar werd uitgekozen, heeft een in drukwekkende staat van dienst, vooral op sportief gebied. Immers de Delta Integrale wist menig wereldkampioenschc behalen. Er was dan wagenf gespecialiseerd! vertegenwoordic leasemaatschap in hun rapport: "De aandc die aan het ontwerp van Ford Courier is besteed, komt vooral tot uiting in belangrijke details. De rubber mat op de laadvloer, de sjor- ogen, de goede verlichting in de laadruimte, de openingshoeken en de handige sluiting van de achterdeuren, de standaar achterruitverwarming, de beschikbaarheid van verschillende inbouwsystemen uit vier zeer mode waarvan twee di< zulke details." Er wordt tijdens de verkiezing benz gekeken naar de kosten per f,18.<__. kilometer, de functionaliteit. Deze prijzen zijn excl toegankelijkheid, ergonomie, BTW. Karaktervol De Delta meet 4,01 meter en past zodoende netjes in het segment van bijvoorbeeld de VW Golf, Opel Astra en Sportief De twee topmotorisatie krijgen het predikaat 'sportief mee. Het gaat in beide gevallen om een 2 liter 16- kP i*!i non klepper met of zonder turbo. De zelfaanzuigende versi heeft een vermogen van 1 pk bij 6000 tr/min, haalt een top van 206 km/u en trekt in 9,6 seconden van 0 tot 100 km/u. >r oescmxi over De Delta 2.0 moet vooral etert hierdoor fors: een F krachtbron de meeste speelvreugde. Het koppel van 290 Nm bij 3500 tr/min is ongekend hoog in deze klasse. Er is een top mogelijk van 220 km/u terwijl in slechts 7 seconden vanuit stilstand de 100 km/u op de teller wordt aangegeven. De 1.6 en 1.8 worden geleverd in een zeer complete standaarduitrusting met onder meer stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrisch De Ford Courier is uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 1993/1994 door een jury samengesteld door het vakblad Automobiel Management. De Courier is meer dan een bestelvariant van de Ford Fiesta. De auto is als bestelwagen ontworpen volgens een Euroy concept, waarbij wei eisen van de gebruik diepgaand werden geanalyseerd. Positieve opmerkingen kreeg de Ford op het gebied van de bestuurdersvriendelijkheid, de comfortabele stoelen, de pittige en zuinig dieselmotor en het acceptabele geluidsniveau. De vorm en afmetingen van de laadruimte scoorden eveneens hoog. De jury bestaande uit bedrijfsautojournaliste Renault 19. De Delta zal het vooral van zijn uitstraling moeten hebben. Het profiel i zeer geslaag met de hoge achterklep en de karaktervolle neuspartij. De koplampen zijn zeer plat uitgevoerd, zodat de typische Lancia-grille de volle aandacht krijgt. De deuren werden natuurlijk uit de Dedra overgenomen. De hoge achterkant ziet er wellicht nog het meest afwijkende uit. De lichtunits scharnieren voor een deel met de vijfde deur mee omhoog. De HF Turbo krijgt op de achterklep een spoiler. Aardige details zijn verder de meegespoten bumpers, de zwarte uitloop van de raamomlijsting achter en wieldoppen die zelfs fraaier zijn dan de overbekende achtspaaks lichtmetalen velgen. Al direkt vanaf de eerste aanblik ziet de Delta er gelikt uit. Voorlopig zal het leveringsprogramma bestaan uit vijf versies. Later verschijnt ook nog een turbodiesel. Aan de basis staan de 1.6 en 1.8. De lichtste krachtbron is voorzien van centrale injectie en 1«- vermogen van 7 tr/min. Hiermee haalt de 1120 kg wegende Delta een top van 172 km/u en neemt het bekende sprintje 13,8 seconden in beslag. De 1.8 motor beschikt over multip tot 105: toerental. H« verbetert hi« Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het is nog steeds niet duidelijk of de Tweede Kamer gaat kiezen voor een vrijstelling voor auto's vanaf 25 jaar of ouder of toch bij 20 jaar voor de nieuw in te voeren houder- schapsbelasting. De ontwerp-wettekst is steeds uitgegaan van vrijstelling bij 20 jaar en ouder. De Federatie Historische Automobiel en Motorfietsclubs (een overkoepelende organisatie van Neder landse oldtimerclubs) heeft bij de vaste Commissie voor Finan ciën van de Tweede Kamer gepleit om de vrijstelling voor de houderschapsbelasting voor auto's, -maar ook voor bedrijfs- en militaire voertuigen- te beginnen bij 20 jaar. In een brief aan de vaste Commissie voor Financiën is uiteengezet waarom de 20-jaar grens zo belangrijk is in het bestaan van een auto en waarom het ook redelijk is om de 20+ voertuigen vrij te stellen voor het betalen van houderschapsbelasting. Al voor een au to 20 wordt is meestal afgewogen: slopen of bewaren, en die afweging is dan op bewaren uitgekomen. Verzekeraars kennen 20 jaar'oldtimer- tarieven1 en in ons land en elders in Europa wordt een twintigjarige beschouwd als 'semi- klassieker': een aankomende klassieke auto. De FEHAC zelf hanteert de 20 jaar ook als toelatingscriterium: alleen voertuigclubs waarvan 20% of meer van de aangesloten voertui gen 20+ zijn kunnen lid worden. Als ook voor permanent gestalde au to's belasting betaald moet worden, zal een deel van deze auto's zeker op de sloop belanden, waarmee ook 'donorvoertuigenvoor schaarse onderdelen zullen verdwijnen. Tot slot is gewezen op de slechts beperkte mogelijkheden om 20 jaar oude voertuigen nog in dagelijks verkeer te gebruiken. GT-XB-65

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21