LEXUS GS 300
3
DE ECO TOUR
LINKS RIJDEN OP DE
AUTOSNELWEG
Wielsloten van Bull Doek
trichloorethaan
Mazda gebruikt
minder
I
de zuinigheidsrit, een nieuwe wedstrijd
I.
J3
NIET om?
KNAP STOM!
CHADE?
Motorlease
Japanse
auto-export
naar EG
Dr.Car
omlaag
I
I
i
i
I
I
I
I
J
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
DE AUTOMAAT Donderdag 7 oktober 1993 pagina 13
DETILBURGSE KOERIER
Ier
tiers van
de echte
Indrukwekkende
mai
erd
tm voor de
J
Vervolg van pagina 1
B.V.
08-1992
051992
i. Dit
zende
ars,
ui soms zelfs
wat allemaal
dwingen om
lage
iet
ind
\NTIE!
10-1985
06-1986
08-1989
08-1990
10-1991
01-1985
09-1986
01-1986
09-1988
03-1988
1988
05-1988
12-1989
07 1989
03-1990
07-1990
08-1990
10-1990
02-1992
09-1992
08-1988
05-1989
01-1992
1987
02-1989
07-1991
geboden
den is de
jard
ictie Controle.
t aanzet,
in
ht. Om
reel
laken
Imponeringsdrang
Imponeringsdrang
manifesteert zich in eenzelfde
agressieve rijstijl. De oorzaak
jheden het c
te beteugel
1 standaa
i Trac
ftenrte/t xkade
en knapt tav ante cp.'
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Tel 013 - 427965
tevens de geleidelijke
toepassing van deze
technologie in het gehele
programma bevestigd.
manier in te schatten. Hij laat
snellere auto's passeren,
zonder de eigen snelheid echt
te verminderen echter zonder
gevaar te worden ingeklemd.
O
genoegen
er, die met
mover de
Het interieur is natuurlijk van
alle denkbare luxe voorzien
en biedt plaats aan vier
volwassen personen. Wie
instapt en het contact c
ziet dat het stuurwiel i’
positie wordt gebracht
in- en uitstappen te
vergemakkelijken, trekt dit
onderdeel zich terug als de
sleutel uit het contact is
genomen. Het
instrumentarium is bij
instappen nauwelijks waar te
nemen. Na het omdraaien van
de sleutel lichten echter alle
instrumenten sfeervol op. De
bestuurder heeft een enorme
Haast
Haast hebben natuurlijk
automobilisten, die hun
afspraak willen nakomen,
maar krap in de tijd zitten.
Hoe krapper de tijd, hoe groter
de neiging is om links te gaan
rijden. Daarnaast neemt het
ongeduld toe, wanneer op de
linkerbaan andere
automobilisten de weg
versperren. Men rijdt dicht op
de voorganger en probeert
deze met richtingaanwijzer
lichtsignalen, of soms zelfs
met de claxon,
verboden is, te i
opzij te gaan.
Angst
Angst is een teken van gebrek
aan snelwegroutine. Ook bij
lange stukken vrij baan op de
rechter- of middenstrook
blijven veel automobilisten
op de linker weghelft, omdat
ze anders bang zijn
ingeklemd te worden. De
routinier weet de
tussenruimtes op de juiste
-ervaties en
u Duitsland zijn
echter mogelijk.
sgegevens
rotief voor het
...een ervaring
In het kader yan de Eco Tour
heeft Michelin volledig in lijn
met de wedstrijd een
vergelijking uitgevoerd
omtrent het brandstofverbruik
bij een montage op «Groene»
en «zwarte» banden.
Zo kon van 6 voertuigen (2x AX
diesel, 2 Opel Corsa, 2 Golf
TDD onder de
rijomstandigheden van de
Eco Tour het voordeel dat de
Groene Michelin banden
opleverden, worden gemeten.
De neiging om op de linker
rijbaan te rijden heeft,
psychologisch gezien, vier
totaal verschillende
motieven: haast,
imponeringsdrang, angst en
zeer vaak gedachteloosheid.
Een nieuwe wedstrijd die
rekening houdt met de milieu-
eisen die de huidige
samenleving in Europa in
steeds sterkere mate stelt.
Ul De eerste editie, gesteund
door Shell en Michelin en
georganiseerd door de
automobielclubs van
9 Oosteririjk, Duitsland, Italië,
Zwitserlanden
Tsjechoslowakije werd van 17
tot 22 september 1993
verreden. Een parcours van
2.283 km lengte leidde de
deelnemers van München tot
Berlijn, waarbij zij Zürich,
Bergamo, Udine, Wenen en
Praag passeerden.
Vijftig seriewagens van
verschillende merken en
typen, bestuurd door een
honderdtal journalisten van
12 Europese nationaliteiten,
hebben gestreden om de titels
«European Eco Car 93» en
«European City Car 93». De
eerstgenoemde prijs was
Veel automobilisten hebben de neiging om op de
autosnelweg links te rijden. Naarmate het drukker
is, komt dit vaker voor. Iedereen blijft op drie- en
yierbaanswegen links rijden ook wanneer de
rechter rijbaan bijna leeg is. Prof. Benedikt von
Hebenstreit, één van de bekendste
verkeerspsychologen in Duitsland, geeft in een
onderzoek voor Volkswagen de achtergronden
weer van dit rijgedrag.
NLC Autolease uit Leiderdorp heeft onlangs de mogelijkheid van operationele service-lease
van motorfietsen in Nederland geïntroduceerd. Hierin zijn alle gebruikskosten inclusief
reparatie en onderhoud begrepen. NLC Autolease verwacht met het nieuwe produkt een goed
antwoord te hebben op de belangstelling voor lease vanuit de zakelijke markt. De
ontwikkeling werd mogelijk gemaakt dankzij de medewerking van zowel importeurs als
dealers. Alle motormerken die officieel in Nederland worden geimporteerd kunnen bij NLC
worden geleased. Verwacht wordt dat de meeste belangstelling zal uitgaan naar de toer- en
custommotoren. Het uitgangspunt van motorlease is een contract van ongeveer een jaar,
terwijl ook stalling gedurende de winterperiode tot de mogelijkheden behoort. Voor
motorfietsen geldt geen fiscale bijtelling voor privégebruik, zoals bij auto's.
Vorst
Lexus kampt echter met één
probleem. Het merk kan een
auto bouwen die vele malen
degelijker en betrouwbaarder
is dan BMW en Mercedes, dan
nog is verkrijgen van een
vaste plaats in het hoogste
segment van de markt
moeilijk. Lexus probeert dat in
ieder geval door de klant als
een vorst te behandelen. Na
de aankoop hoeft hij of zij
eigenlijk nooit meer in de
garage te komen. Bij een
onderhoudsbeurt of reparatie
wordt de auto op iedere
gewenste plaats opgehaald
en krijgt de klant een gelijke
of gelijkwaardige
vervangende auto. Met deze
extra service naast de prima
produktkwaliteiten zal Lexus
het op termijn moeten redden.
De nieuwe GS 300 kost
f.129.950,= tegen f.l67.000,=
voor de bestaande LS 400. De
Lexus-organisatie verwacht
in 1994 zo'n 5000 exemplaren
te kunnen verkopen, waarbij
de verdeling GS 300/LS 400
ongeveer 50:50 zal zijn.
Michelin en de Eco
Toureen toepassing
in de praktijk...
Michelin, pionier op het
gebied van banden met laa°
rolweerstand en reeds me
Shell verbonden in verbat
met de uitrusting van
voertuigen voor de Shell
Marathon, vond in de Eco Tour
een toepassingsveld dat de
voordelen van de Groene
band kon bewijzen.
Deze nieuwe Michelin
technologie vertaalt zich door
links blijven rijden, ondanks
het feit dat er rechts genoeg
ruimte is, voor 38% uit angst,
27% uit gedachteloosheid,
26% uit haast en 9% uit
imponeringsdrang.
Of er nu rustig met de GS300
wordt gereden of het onderste
uit de kan wordt gehaald, het
overschakelen is alleen maar
te horen, voelen doe je het
niet. Wie echter sportief met
de GS 300 wil gaan rijden, zal
bemerken dat na gas loslaten
voor een bocht, er niet direct
weer op het gaspedaal wordt
gereageerd. De techniek heeft
duidelijk de tijd nodig om te
reageren en dat is jammer.
Om onder extreme
omstandigh
vermogen te
Lexus GS 3001
voorzien van
CD-wisselaar
Bij de GS 300 zijn alle wielen
volgens het double wishbone
principe opgehangen. Di
verzekert een gelijkblijve
stand van de wielen bij
inveren. Zowel voor als achter
zijn subframes toegepast
waarmee trillingen tot een
minimum word
teruggebracht.
bestemd voor het laagst
geconstateerde
brandstofverbruik ten
opzichte van het gewicht van
het voertuig en de tweede
voor het laagste
brandstofverbruik in absolute
zin.
De Eco Tour vormt aldus de
grootste brandstofproef op de veilighei
weg die ooit is uitgevoerd. Met de G
Bij doorslippen wielen wordt
eerst het motorvermogen
teruggebracht en mocht dat
niet voldoende zijn, dan wordt
via het ABS-systeem 4
bijgeremd.
is hier echter geen afspraak,
maar een karaktertrek van de
bestuurder: een streven naar
macht, een sterke behoefte om
anderen te imponeren, de wil
om steeds en overal de eigen
zin door te drijven.
Opmerkelijk is, dat dergelijke
bestuurders op rustige
autosnelwegen vaak heel
braaf in het midden, of zelfs
rechts rijden. Pas als hij
anderen voor zich ziet, voert
hij de snelheid op. Wanneer
er vóór hem op alle rijstroken
auto's rijden, is dit juist de
aanleiding om zich helemaal
op de linkerbaan te
concentreren en de anderen
"weg te jagen".
een aanzienlijke verlaging
van het brandstofverbruik
van het voertuig waarbij alle
andere prestaties (grip,
levensduur, comfort...)
bewaard blijven. Zij vormt een
innovatie van de eerste orde
waardoor energie bespaard,
de uitstoot verminderd en de
iligheid bewaard wordt.
„xu. ue Groene banden van
Michelin waarbij gebruik
wordt gemaakt van deze
technologie, worden al
talrijke voertuigen in eerste
montage (zoals bijvoorbeeld
de Citroën AX diesel, de Opel
Corsa en de Golf TDI die in
deze wedstrijd aanwezig
waren) uitgerust.
Door alle voertuigen van de
uit te i
niet alleen bijgedragen tot het resultaten
behalen van de De voertuigen die aan de
buitengewone resultaten ten wedstrijd deelnamen, waren
aanzien van onderverdeeld in
brandstofverbruik, maar verschillende groepen al naar
gelang de brandstof en het
gewicht van het voertuig. Men
reed 2.283 km in landelijk
gebied, de bergen en de stad
met een gemiddelde snelheid
van 51 km/uur.
Het gemiddelde
brandstofverbruik was
5,22 liter op 100 km voor de
categoriabenzine
4,12 liter op 100 kr
categorie diesel
Onder de Eco Tour condities
hebben de Groene Michelin
banden de volgende winst in
brandstofgebruik opgeleverd
winst van 8,42% op de Opel
Corsa winst van 7,29% op de
AX diesel winst van 9,96% op
de Golf TDI
Wie zijn auto ontdaan van de dure
lichtmetalen velgen al eens heeft
teruggevonden, zal de noodzaak van
wielsloten begrijpen. Steeds meer auto's
worden voorzien van exclusieve wielen die
bijzonder in trek zijn bij het dievenvolkje.
Importeur All Wheels uit Reek biedt in haar
Gedachteloosheid
Gedachteloosheid houdt vaak
verband met een
kuddeïnstinct, of met een heel
normale, op lange trajecten
voorkomende, vermoeidheid.
Iemand die naar de linker
rijstrook gaat om in te halen,
rijdt simpelweg achter een
andere auto aan zonder erbij
na te denken dat een snellere
auto misschien wil inhalen.
En degene die al enige uren,
zonder pauze, achter het stuur
zit, vergeet ook nog eens na
het inhalen weer naar rechts
te gaan.
Welke van deze vier motieven
in een bepaald geval
overheerst, hangt natuurlijk
af van hoeveel auto's er op de
weg zijn en wat het reisdoel
is. In het vakantieverkeer
komt gedachteloosheid en
angst vaker voor en in het
beroepsverkeer is er vaker
sprake van haast. De
categorie imponeringsdrang
komt in beide situaties
ongeveer in gelijke mate voor.
Exacte cijfers zijn natuurlijk
moeilijk te verkrijgen. Op
basis van
verkeersobservi
interviews in Di
schattingen
Volgens deze
bestaat het mc
Van de stof trichloorethaan wordt verondersteld dat ze de
ozonlaag afbreekt. Mazda heeft het gebruik van deze stof
met maar liefst 74 procent weten terug te dringen bij de
produktie van nieuwe auto's. De vermindering is
hoofdzakelijk mogelijk gemaakt door de introductie van
een nieuwe trichloorethaan-vrij reiningingsapparaat,
waarmee 60 procent van de in Hiroshima gebruikte
bumpers wordt gereinigd. Het nieuwe reinigingsapparaat
is sinds februari in gebruik en werkt met een milieu
vriendelijke oplossing op waterbasis. Het bevat een
verdunde zuuroplossing en een oppervlakte actief middel
vrij van schadelijke organische oplossingen. Mazda
onderkent het belang van milieubescherming en wil voor
eind 1995 trichloorethaan helemaal vervangen hebben
door milieuvriendelijker stoffen. Mazda loopt hiermee
negen jaar voor op het schema van het Protocol van
Montreal, dat in november vorig jaar is overeengekomen
door 69 landen. Met de beperking van het gebruik van
trichloorethaan heeft Mazda reeds voldaan aan het in het
Protocol van Montreal beschreven doel voor de
middellange termijn; een reductie van trichloorethaan
van 50% voor eind 1994.
Het Japanse ministerie van
Buitenlandse Handel en
Industrie is met de Europese
Commissie overeengekomen
dit jaar de auto-export naar de
EG met 17,3 procent te
beperken tot 980.000 stuks. In
april dit jaar werd nog
afgesproken de export te
verminderen tot 1,09 miljoen
auto's. In verband met de
teruglopende autoverkopen
in de EG, een daling van 18,5
procent in de eerste zeven
maanden, is op verzoek van
Brussel het nieuwe contingent
overeengekomen. In het nu
bereikte accoord moet
Frankrijk 69.000 Japanse
auto's toelaten, Italië 38.800,
Spanje 29.000, Portugal 39.000
en het Verenigd Koninkrijk
203.000.
hoeveelheid knopjes om zich
heen, die echter zo zijn
gegroepeerd dat slechts een
korte gewenningsperiode
noodzakelijk is. De beide
voorstoelen zijn volledig
electrisch verstelbaar, terwijl
het stuur zowel in hoogte als
diepte kan worden
aangepast. De bediening van
de cruise-control is aan het
stuur vastgemaakt. In de
middenconsole zit het
verwarmings- en
ventilatiesysteem met
airconditioning. De gewenste
temperatuur kan op een halve
graad nauwkeurig worden
ingesteld. Standaard is ook
een geluidsinstallatie met 7
speakers en een wisselaar
voor 12 CD's achterin. Het
gebruikte wortelnotenhout is
afkomstig uit Califomië. Het
geboden comfort staat op een
hoog peil. Alles is er in de
Lexus op gericht om het de
bestuurder en gasten zove
mogelijk naar de zin te make
en dat is uitstekend gelukt.
Natuurlijk heeft de auto
technisch voldoende in huis
om zeer sportief te gaan
rijden. De GS 300 verschaft
echter het meeste c
als kilometervreter
hoge gemiddelden
autobaan snelt.
Kalmte
Verder toonden de enquêtes
aan, dat ruim éénderde van
de automobilisten zich
helemaal niet door deze
motieven laat beïnvloeden.
Deze automobilisten
gedragen zich onopvallend en
dus verstandig. Op de
autosnelwegen zijn zij de
meest aangename
verkeersdeelnemers, zij
dringen niet voor en treuzelen
niet. Ze hebben voldoende
tijd, want ze zijn op tijd
vertrokken om ook bij een
eventuele file nog punctueel
op tijd te zijn.
Zij hoeven anderen niet te
imponeren. Zij demonstreren
een kalmte, die kenmerkend
is voor een ware automobilist.
Zij passen zich aan het
verkeer aan en benutten
ruimtes op de weg efficiënt.
Ze zijn vooral steeds bij de les,
laten zich niet verleiden tot
het kudde-instinct om
domweg achter een andt
aan te rijden en weten
wanneer ze een pauze moeten
inlassen. Kortom deze
automobilisten beheersen het
rijden op een autosnelweg. De
anderen kunnen hier een
voorbeeld aan nemen.
programma de wielsloten van Bull Dock. Met
vier verschillende types wordt maar liefst 95%
van de markt bediend, zodat iedere gangbare
auto werd met Bull Doek sloten kan worden
beveiligd. Ieder setje bestaat uit vier
wielsloten, voor ieder wiel één. Informatie:
08860-71914.