LEXUS GS 300 3 DE ECO TOUR LINKS RIJDEN OP DE AUTOSNELWEG Wielsloten van Bull Doek trichloorethaan Mazda gebruikt minder I de zuinigheidsrit, een nieuwe wedstrijd I. J3 NIET om? KNAP STOM! CHADE? Motorlease Japanse auto-export naar EG Dr.Car omlaag I I i i I I I I J I I I I I I I I I I I I I I I I I DE AUTOMAAT Donderdag 7 oktober 1993 pagina 13 DETILBURGSE KOERIER Ier tiers van de echte Indrukwekkende mai erd tm voor de J Vervolg van pagina 1 B.V. 08-1992 051992 i. Dit zende ars, ui soms zelfs wat allemaal dwingen om lage iet ind \NTIE! 10-1985 06-1986 08-1989 08-1990 10-1991 01-1985 09-1986 01-1986 09-1988 03-1988 1988 05-1988 12-1989 07 1989 03-1990 07-1990 08-1990 10-1990 02-1992 09-1992 08-1988 05-1989 01-1992 1987 02-1989 07-1991 geboden den is de jard ictie Controle. t aanzet, in ht. Om reel laken Imponeringsdrang Imponeringsdrang manifesteert zich in eenzelfde agressieve rijstijl. De oorzaak jheden het c te beteugel 1 standaa i Trac ftenrte/t xkade en knapt tav ante cp.' Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Tel 013 - 427965 tevens de geleidelijke toepassing van deze technologie in het gehele programma bevestigd. manier in te schatten. Hij laat snellere auto's passeren, zonder de eigen snelheid echt te verminderen echter zonder gevaar te worden ingeklemd. O genoegen er, die met mover de Het interieur is natuurlijk van alle denkbare luxe voorzien en biedt plaats aan vier volwassen personen. Wie instapt en het contact c ziet dat het stuurwiel i’ positie wordt gebracht in- en uitstappen te vergemakkelijken, trekt dit onderdeel zich terug als de sleutel uit het contact is genomen. Het instrumentarium is bij instappen nauwelijks waar te nemen. Na het omdraaien van de sleutel lichten echter alle instrumenten sfeervol op. De bestuurder heeft een enorme Haast Haast hebben natuurlijk automobilisten, die hun afspraak willen nakomen, maar krap in de tijd zitten. Hoe krapper de tijd, hoe groter de neiging is om links te gaan rijden. Daarnaast neemt het ongeduld toe, wanneer op de linkerbaan andere automobilisten de weg versperren. Men rijdt dicht op de voorganger en probeert deze met richtingaanwijzer lichtsignalen, of soms zelfs met de claxon, verboden is, te i opzij te gaan. Angst Angst is een teken van gebrek aan snelwegroutine. Ook bij lange stukken vrij baan op de rechter- of middenstrook blijven veel automobilisten op de linker weghelft, omdat ze anders bang zijn ingeklemd te worden. De routinier weet de tussenruimtes op de juiste -ervaties en u Duitsland zijn echter mogelijk. sgegevens rotief voor het ...een ervaring In het kader yan de Eco Tour heeft Michelin volledig in lijn met de wedstrijd een vergelijking uitgevoerd omtrent het brandstofverbruik bij een montage op «Groene» en «zwarte» banden. Zo kon van 6 voertuigen (2x AX diesel, 2 Opel Corsa, 2 Golf TDD onder de rijomstandigheden van de Eco Tour het voordeel dat de Groene Michelin banden opleverden, worden gemeten. De neiging om op de linker rijbaan te rijden heeft, psychologisch gezien, vier totaal verschillende motieven: haast, imponeringsdrang, angst en zeer vaak gedachteloosheid. Een nieuwe wedstrijd die rekening houdt met de milieu- eisen die de huidige samenleving in Europa in steeds sterkere mate stelt. Ul De eerste editie, gesteund door Shell en Michelin en georganiseerd door de automobielclubs van 9 Oosteririjk, Duitsland, Italië, Zwitserlanden Tsjechoslowakije werd van 17 tot 22 september 1993 verreden. Een parcours van 2.283 km lengte leidde de deelnemers van München tot Berlijn, waarbij zij Zürich, Bergamo, Udine, Wenen en Praag passeerden. Vijftig seriewagens van verschillende merken en typen, bestuurd door een honderdtal journalisten van 12 Europese nationaliteiten, hebben gestreden om de titels «European Eco Car 93» en «European City Car 93». De eerstgenoemde prijs was Veel automobilisten hebben de neiging om op de autosnelweg links te rijden. Naarmate het drukker is, komt dit vaker voor. Iedereen blijft op drie- en yierbaanswegen links rijden ook wanneer de rechter rijbaan bijna leeg is. Prof. Benedikt von Hebenstreit, één van de bekendste verkeerspsychologen in Duitsland, geeft in een onderzoek voor Volkswagen de achtergronden weer van dit rijgedrag. NLC Autolease uit Leiderdorp heeft onlangs de mogelijkheid van operationele service-lease van motorfietsen in Nederland geïntroduceerd. Hierin zijn alle gebruikskosten inclusief reparatie en onderhoud begrepen. NLC Autolease verwacht met het nieuwe produkt een goed antwoord te hebben op de belangstelling voor lease vanuit de zakelijke markt. De ontwikkeling werd mogelijk gemaakt dankzij de medewerking van zowel importeurs als dealers. Alle motormerken die officieel in Nederland worden geimporteerd kunnen bij NLC worden geleased. Verwacht wordt dat de meeste belangstelling zal uitgaan naar de toer- en custommotoren. Het uitgangspunt van motorlease is een contract van ongeveer een jaar, terwijl ook stalling gedurende de winterperiode tot de mogelijkheden behoort. Voor motorfietsen geldt geen fiscale bijtelling voor privégebruik, zoals bij auto's. Vorst Lexus kampt echter met één probleem. Het merk kan een auto bouwen die vele malen degelijker en betrouwbaarder is dan BMW en Mercedes, dan nog is verkrijgen van een vaste plaats in het hoogste segment van de markt moeilijk. Lexus probeert dat in ieder geval door de klant als een vorst te behandelen. Na de aankoop hoeft hij of zij eigenlijk nooit meer in de garage te komen. Bij een onderhoudsbeurt of reparatie wordt de auto op iedere gewenste plaats opgehaald en krijgt de klant een gelijke of gelijkwaardige vervangende auto. Met deze extra service naast de prima produktkwaliteiten zal Lexus het op termijn moeten redden. De nieuwe GS 300 kost f.129.950,= tegen f.l67.000,= voor de bestaande LS 400. De Lexus-organisatie verwacht in 1994 zo'n 5000 exemplaren te kunnen verkopen, waarbij de verdeling GS 300/LS 400 ongeveer 50:50 zal zijn. Michelin en de Eco Toureen toepassing in de praktijk... Michelin, pionier op het gebied van banden met laa° rolweerstand en reeds me Shell verbonden in verbat met de uitrusting van voertuigen voor de Shell Marathon, vond in de Eco Tour een toepassingsveld dat de voordelen van de Groene band kon bewijzen. Deze nieuwe Michelin technologie vertaalt zich door links blijven rijden, ondanks het feit dat er rechts genoeg ruimte is, voor 38% uit angst, 27% uit gedachteloosheid, 26% uit haast en 9% uit imponeringsdrang. Of er nu rustig met de GS300 wordt gereden of het onderste uit de kan wordt gehaald, het overschakelen is alleen maar te horen, voelen doe je het niet. Wie echter sportief met de GS 300 wil gaan rijden, zal bemerken dat na gas loslaten voor een bocht, er niet direct weer op het gaspedaal wordt gereageerd. De techniek heeft duidelijk de tijd nodig om te reageren en dat is jammer. Om onder extreme omstandigh vermogen te Lexus GS 3001 voorzien van CD-wisselaar Bij de GS 300 zijn alle wielen volgens het double wishbone principe opgehangen. Di verzekert een gelijkblijve stand van de wielen bij inveren. Zowel voor als achter zijn subframes toegepast waarmee trillingen tot een minimum word teruggebracht. bestemd voor het laagst geconstateerde brandstofverbruik ten opzichte van het gewicht van het voertuig en de tweede voor het laagste brandstofverbruik in absolute zin. De Eco Tour vormt aldus de grootste brandstofproef op de veilighei weg die ooit is uitgevoerd. Met de G Bij doorslippen wielen wordt eerst het motorvermogen teruggebracht en mocht dat niet voldoende zijn, dan wordt via het ABS-systeem 4 bijgeremd. is hier echter geen afspraak, maar een karaktertrek van de bestuurder: een streven naar macht, een sterke behoefte om anderen te imponeren, de wil om steeds en overal de eigen zin door te drijven. Opmerkelijk is, dat dergelijke bestuurders op rustige autosnelwegen vaak heel braaf in het midden, of zelfs rechts rijden. Pas als hij anderen voor zich ziet, voert hij de snelheid op. Wanneer er vóór hem op alle rijstroken auto's rijden, is dit juist de aanleiding om zich helemaal op de linkerbaan te concentreren en de anderen "weg te jagen". een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik van het voertuig waarbij alle andere prestaties (grip, levensduur, comfort...) bewaard blijven. Zij vormt een innovatie van de eerste orde waardoor energie bespaard, de uitstoot verminderd en de iligheid bewaard wordt. „xu. ue Groene banden van Michelin waarbij gebruik wordt gemaakt van deze technologie, worden al talrijke voertuigen in eerste montage (zoals bijvoorbeeld de Citroën AX diesel, de Opel Corsa en de Golf TDI die in deze wedstrijd aanwezig waren) uitgerust. Door alle voertuigen van de uit te i niet alleen bijgedragen tot het resultaten behalen van de De voertuigen die aan de buitengewone resultaten ten wedstrijd deelnamen, waren aanzien van onderverdeeld in brandstofverbruik, maar verschillende groepen al naar gelang de brandstof en het gewicht van het voertuig. Men reed 2.283 km in landelijk gebied, de bergen en de stad met een gemiddelde snelheid van 51 km/uur. Het gemiddelde brandstofverbruik was 5,22 liter op 100 km voor de categoriabenzine 4,12 liter op 100 kr categorie diesel Onder de Eco Tour condities hebben de Groene Michelin banden de volgende winst in brandstofgebruik opgeleverd winst van 8,42% op de Opel Corsa winst van 7,29% op de AX diesel winst van 9,96% op de Golf TDI Wie zijn auto ontdaan van de dure lichtmetalen velgen al eens heeft teruggevonden, zal de noodzaak van wielsloten begrijpen. Steeds meer auto's worden voorzien van exclusieve wielen die bijzonder in trek zijn bij het dievenvolkje. Importeur All Wheels uit Reek biedt in haar Gedachteloosheid Gedachteloosheid houdt vaak verband met een kuddeïnstinct, of met een heel normale, op lange trajecten voorkomende, vermoeidheid. Iemand die naar de linker rijstrook gaat om in te halen, rijdt simpelweg achter een andere auto aan zonder erbij na te denken dat een snellere auto misschien wil inhalen. En degene die al enige uren, zonder pauze, achter het stuur zit, vergeet ook nog eens na het inhalen weer naar rechts te gaan. Welke van deze vier motieven in een bepaald geval overheerst, hangt natuurlijk af van hoeveel auto's er op de weg zijn en wat het reisdoel is. In het vakantieverkeer komt gedachteloosheid en angst vaker voor en in het beroepsverkeer is er vaker sprake van haast. De categorie imponeringsdrang komt in beide situaties ongeveer in gelijke mate voor. Exacte cijfers zijn natuurlijk moeilijk te verkrijgen. Op basis van verkeersobservi interviews in Di schattingen Volgens deze bestaat het mc Van de stof trichloorethaan wordt verondersteld dat ze de ozonlaag afbreekt. Mazda heeft het gebruik van deze stof met maar liefst 74 procent weten terug te dringen bij de produktie van nieuwe auto's. De vermindering is hoofdzakelijk mogelijk gemaakt door de introductie van een nieuwe trichloorethaan-vrij reiningingsapparaat, waarmee 60 procent van de in Hiroshima gebruikte bumpers wordt gereinigd. Het nieuwe reinigingsapparaat is sinds februari in gebruik en werkt met een milieu vriendelijke oplossing op waterbasis. Het bevat een verdunde zuuroplossing en een oppervlakte actief middel vrij van schadelijke organische oplossingen. Mazda onderkent het belang van milieubescherming en wil voor eind 1995 trichloorethaan helemaal vervangen hebben door milieuvriendelijker stoffen. Mazda loopt hiermee negen jaar voor op het schema van het Protocol van Montreal, dat in november vorig jaar is overeengekomen door 69 landen. Met de beperking van het gebruik van trichloorethaan heeft Mazda reeds voldaan aan het in het Protocol van Montreal beschreven doel voor de middellange termijn; een reductie van trichloorethaan van 50% voor eind 1994. Het Japanse ministerie van Buitenlandse Handel en Industrie is met de Europese Commissie overeengekomen dit jaar de auto-export naar de EG met 17,3 procent te beperken tot 980.000 stuks. In april dit jaar werd nog afgesproken de export te verminderen tot 1,09 miljoen auto's. In verband met de teruglopende autoverkopen in de EG, een daling van 18,5 procent in de eerste zeven maanden, is op verzoek van Brussel het nieuwe contingent overeengekomen. In het nu bereikte accoord moet Frankrijk 69.000 Japanse auto's toelaten, Italië 38.800, Spanje 29.000, Portugal 39.000 en het Verenigd Koninkrijk 203.000. hoeveelheid knopjes om zich heen, die echter zo zijn gegroepeerd dat slechts een korte gewenningsperiode noodzakelijk is. De beide voorstoelen zijn volledig electrisch verstelbaar, terwijl het stuur zowel in hoogte als diepte kan worden aangepast. De bediening van de cruise-control is aan het stuur vastgemaakt. In de middenconsole zit het verwarmings- en ventilatiesysteem met airconditioning. De gewenste temperatuur kan op een halve graad nauwkeurig worden ingesteld. Standaard is ook een geluidsinstallatie met 7 speakers en een wisselaar voor 12 CD's achterin. Het gebruikte wortelnotenhout is afkomstig uit Califomië. Het geboden comfort staat op een hoog peil. Alles is er in de Lexus op gericht om het de bestuurder en gasten zove mogelijk naar de zin te make en dat is uitstekend gelukt. Natuurlijk heeft de auto technisch voldoende in huis om zeer sportief te gaan rijden. De GS 300 verschaft echter het meeste c als kilometervreter hoge gemiddelden autobaan snelt. Kalmte Verder toonden de enquêtes aan, dat ruim éénderde van de automobilisten zich helemaal niet door deze motieven laat beïnvloeden. Deze automobilisten gedragen zich onopvallend en dus verstandig. Op de autosnelwegen zijn zij de meest aangename verkeersdeelnemers, zij dringen niet voor en treuzelen niet. Ze hebben voldoende tijd, want ze zijn op tijd vertrokken om ook bij een eventuele file nog punctueel op tijd te zijn. Zij hoeven anderen niet te imponeren. Zij demonstreren een kalmte, die kenmerkend is voor een ware automobilist. Zij passen zich aan het verkeer aan en benutten ruimtes op de weg efficiënt. Ze zijn vooral steeds bij de les, laten zich niet verleiden tot het kudde-instinct om domweg achter een andt aan te rijden en weten wanneer ze een pauze moeten inlassen. Kortom deze automobilisten beheersen het rijden op een autosnelweg. De anderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen. programma de wielsloten van Bull Dock. Met vier verschillende types wordt maar liefst 95% van de markt bediend, zodat iedere gangbare auto werd met Bull Doek sloten kan worden beveiligd. Ieder setje bestaat uit vier wielsloten, voor ieder wiel één. Informatie: 08860-71914.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 39