GOLF ECOMATIC
Volkswagen automaat:
comfortabeler en economischer
Blokkering
9/10 oktober,
Nacht van Achtmaal
Opnieuw leren
autorijden
Elektronica vervangt Sport/Economy-schakelaar
kudi
IK B.V.
Een proefrit ’savonds
na achten? O
H00GEND00RN A
Houderschapsbelasting
sr 1993 pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 oktober 1993 - pagina 7
D.
,'87+'89
me
CARS:
lam
>nomy-
irende E-
aantal km
bouwjaar
prijs
Achtmaal
acht klass
ipt.
el
ktober
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
.'90
.'89
.'90
.'93
:ellige circus-
aker lachend
v vol verras
dek dat een
ilkswagen of
ijden is. De
ibruik merkt. Een
nieuwe Golf
.1972
.1972
.1974
.1968
.'85
.'91
'93
Brabantsehoek 4, 5071 NM
Udenhout, tel. 04241-1532.
RENAULT TOP
OCCASION
206
ce bedrijf Opel
taut
27.000
107.000
104.000
104.000
128.000
131.000
93.000
76.000
146.000
64.000
141.000
124.000
73.000
91.000
72.000
225.000
82.000
62.000
37.000
10- 1992
01-1989
03-1990
01-1988
04-1989
01-1990
03-1986
02-1989
01-1988
02-1985
06-1987
02-1986
05-1986
11- 1989
02-1986
08-1986
09-1987
01-1990
02-1991
nieuwe
tronicac
bestuurder om
als het ware af
62.500,-
19.500,-
23.500,-
12.500,-
15.600,-
17.900,-
8.750,-
11.500,-
10.750,-
8.500,-
8.900,-
4.500,-
3.900,-
21.500,-
17.900,-
Fox 33
c»r dan 5 jaar met 12 maanden garantie!
«ei gescn^^
eld hoeft
,r__ing wordt
fiend. Op het
Hannover - Al meer dan tien jaar experimenteerd
het Volkswagen-concern met de zogenaamde start
stop automaat. Als het niet nodig is kan de motor
worden uitgezet, om daarna weer snel te worden
gestart. Hiermee kan behoorlijk wat brandstof
worden bespaard, maar het is de kunst deze
voorziening in een auto te bouwen, zonder dat de
bestuurder dit in het dagelijks gel
poging in de goede richting is de i
Ecomatic.
Natuurlijk, graag zelfs, want
als er iemand enthousiast is
over Citroëns dan is dat
Herald Verhagen wel.
En eerlijk is eerlijk,
zo verwonderlijk is dat
natuurlijk niet!
Want als u bedenkt
dat....Maar ach, dat merkt
u vanavond zelf wel. Belt u
wel eventjes vantevoren?
Het spreekt voor zich
dat dit ook vroeger of later
kan, in het weekend en zelfs
onder werktijd!
roeger
üg
Tilburgseweg 111 - 5051 AC Goirle v
Tel. 013/341261-344582 KfcAIAULl
*ELB
het gaspedaal onaangeroerd
laat, zal merken dat de motor
afslaat. Wie vervolgens zijn
gas weer intrapt, hoort de
startmotor even zijn werk
doen. Ook stilstaand voor een
stoplicht of zebrapad slaat de
motor vrijwel direct af.
het gaspedaal.
Deze vereenvoudigde
bediening werd mogelijk door
het gebruik van een «slim»
gaspedaal. In situaties
waarin de bestuurder het
gaspedaal relatief langzac
intrapt, blijft de automaat
meestal in het
brandstofbesparende E-
programma staan.
Vraagt een verkeerssituatie
echter op korte termijn om een
grotere acceleratie, dan
hérkent de schakelcomputer
dit aan de snelheid waarmee
het gaspedaal wordt
ingetrapt en wordt het Sport
programma ingeschakeld. Er
wordt dan gebruik gemaakt
van het volledige
toerentalgbied door laat op te
schakelen en vroeg terug te
schakelen. Hierdoor wordt het
Met een occasion van Hoogendoorn
bent u gegarandeerd beter uit
een klassementproef met een
lengte van vijf kilometer.
Daarna wordt de bekende
proef op het industrieterrein
Vosdonk in Etten-Leur
af gelegd. Om 18.15 uur staat
industrieterrein Borchwerf in
Roosendaal zelf op het
programma, waar om 20.03
uur de tweede omloop wordt
gestart. Rond het dorp
Achtmaal liggen maar liefst
uvm klassementsproeven
koeriersbedrijven.
Vergelijken we drie Golf
diesels wat betreft verbruik in
de stad, dan komt de gewone
1.9 uit op 1 op 15,6, de TDi
scoort prima met 1 op 17,8
terwijl de Ecomatic heer en
meester is met 1 op 21,7.
Technisch brengt de Ecomatic
nog enkele gevolgen met zich
ree. Als de motor afslaat,
zouden in principe
stuurbekrachtiging,
rembekrachtiging en
verwarming buiten werking
treden. Deze drie systemen
zijn echter voorzien van een
elektrische pomp die iri
werking treedt als de motor
afslaat. Bovendien heeft de
Ecomatic een grotere accu,
vanwege het veelvuldig
starten. Daarnaast is nog een
extra kleine accu ingebouwd
om de electronische
koppeling van stroom te
voorzien. Als de grote accu
leeg is kan de Ecomatic
worden aangeduwd
uitsluitend als de kleine accu
nog op spanning is.
motorvermogen zoveel
mogelijk benut. Door kort en
snel gas te geven wordt het
Sport-programma
ingeschakeld. Het vre
noodzakelijke volledig
indrukken van het gaspedaal,
de «kick-down», is niet meer
echt nodig, maar nog wel
mogelijk.
Wanneer geen snelle
acceleratie meer nodig is,
wordt er onmiddellijk
teruggeschakeld naar de
brandstofbesparende stand.
De schakelcomputer herkent
de nieuwe situatie weer aan
de manier waarop het
gaspedaal wordt bediend.
Langzaam - met meer dan
éénderde - gas terugnemen,
is hét teken om terug te keren
naar het zuinige E-
programma.
vanuit dezelfde
uitgangspositie daarentegen
het gaspedaal relatief
langzaam ingedrukt,
bijvoorbeeld bij aansluiting
in een file, dan blijft de
automaat in het E-programma
en daarmee in de zuinige
vierde trap staan.
Het rijden met een automaat
van Volkswagen wordt in de
toekomst dus nog
comfortabeler en
economischer.
klaar voor de deelnemers.
Hier zullen met name de
onverharde routes gaan
bepalen wie zal winnen. Bij
zeer slechte
weersomstandigheden zal de
organisatie genoodzaakt zijn
de onverharde stukken uit de
klassementsproeven te
schrappen en alternatieve
routes te gebruiken. Op
voorhand is al de beroemde
'waterbak' uit het routeboek
van de deelnemers geschrapt.
Vorig jaar was er al zeer veel
publiek. Dit jaar werden
parkeerproblemen verwacht
in de drassige weilanden.
In totaal bestaat de Nacht van
Achtmaal uit veertien klasse
mentsproeven met een totale
lengte van 117 kilometer,
waarvan ruim 18 kilometer
onverhard. Bezoekers kunnen
voor f.10,- in Leysdream een
rally-informatiepakket kopen
met alle gegevens over rijders
en auto's. De eerste
deelnemer zal om 3.31 uur 's
nachts de finish passeren,
uiteraard weer in de
Leysdream in Roosendaal.
met betrekking tot de Golf
Ecomatic ook helemaal geen
verkoopverwachtingen. De
maximale
produktiecapaciteit bedraagt
80 auto's per dag. Het succes
van dit model zal moeten
bepalen of bijvoorbeeld ook
de volgende generatie Polo
met dit systeem zal worden
uitgerust. De Golf Ecomatic is
vrijwel direct in ons land
leverbaar. De meerprijs voor
deze uitvoering bedraagt
ongeveer f.3.600,= waardoor
de meest eenvoudige Golf
Ecomatic bijna
veertigduizend gulden moet
opbrengen. De individuele
gebruiker zal dan ook voor
zichzelf een rekensom moeten
maken, binnen hoeveel
kilometers deze extra
aanschaf is terugverdiend.
Het blijft natuurlijk vreemd
dat een groot gedeelte van
deze meerprijs bestaat uit
BPM en BTW. Iemand die deze
extra uitgave over heeft voor
het milieu, spekt dan ook
voornamelijk de
overheidskas.
Ie Audi 80
imen, elek-
ide buiten-
3 verstelbare
een Audi 80
i is er nog
met extra's
i f 3.500-,
il gratis. Een
aanbieding
de Volks-
vagen Vento.
De Passat
Design met
- voor maar
ariant Design
een speciale
besturingseenheid. Bij een
botsing bij een minimale
snelheid van 25 km/u worden
door de Battery Lock ook de
belangrijke stroomcircuits
geblokkeerd, dit ter
voorkoming van brand. Bij
een geactiveerde Battery Lock
knippert er een rood lampje in
het interieur, want dat circuit
wordt niet onderbroken. Voor
meer informatie en
verkoopadressen: ATS
International, tel. 08356-83995.
In de nacht van zaterdag 9 op
zondag 10 oktober wordt de
Nacht van Achtmaal
verreden, een beslissende
rally voor het Nederlands
Kampioenschap. De rally
start op zaterdagmiddag om
14.01 uur precies in
Sportcentrum Leysdream in
Roosendaal. De Duitser
Depping start als eerste van
het podium. De rally voert
eerst richting Kruisland voor
Leusden, 7 mei 1993 - Bij
Volkswagen wordt het rijden
met een automaat nu nog
comfortabeler en
economischer. De S/E-
schakelaar, om te kiezen
tussen het Sport- en Economy-
programma, vervalt. In het
vervolg zorgt intelligente
elektronica voor een
eenvoudigere bediening.
Tot nu toe besliste de
bestuurder, in iedere actuele
verkeers- en rijsituatie, door
middel van een schakelaar of
hij in het
brandstofbesparende
Economy-programma of in het
prestatiegerichte Sport
programma zou gaan rijden.
In de nieuwe situatie leest de
I elektronica de wens van de
I bestuurder om te accelereren
I als het ware af van de voet op
De fiets diende eigenlijk als
groot voorbeeld bij de
totstandkoming van de
Ecomatic. Een fiets is voorzien
van een vrijloop. Je kunt met
een fiets 'uitrollen' en dat
principe kent een normale
auto niet. Waarom zou je bij
het uitrollen van een auto de
motor laten lopen, terwijl ook
wachtend voor het stoplicht
de draaiende motor eigenlijk
alleen maar nadelen heeft.
Katalysator
Hetzelfde effect doet zich ook
op de snelweg voor. Als een
andere auto even wordt
ingehaald en daarna het gas
wordt losgelaten, gaat de
motor in de vrijloop en slaat
hij na 5 seconden af. Het
belangrijkste pluspunt van de
Ecomatic is natuurlijk het
lagere brandstofverbruik en
daardoor een verminderde
uitstoot van schadelijk
stoffen. Ook is deze Golf
voorzien van een
fdatiekatalysator. In de
s testritten die de
slopen jaren door
verschillende instanties
a1werden gereden, komen de
sgelaten, wordt ontkoppeld besparingen uit op zo'n 20%.
i draait de motor onbelast. In de praktijk betekent dit al
gauw een gemiddeld verbruik
van boven de 1 op 20. De
besparing wordt vooral
binnen de stad gebruikt, waar
een auto tussen de 40 en 60
procent van de tijd zijn motor
nutteloos in gebruik heeft. De
Ecomatic lijkt dan ook met
name geschikt voor
stadsbesteldiensten en
behuizing ingekapseld. Als
het contact wordt
uitgeschakeld treedt de
blokkering in werking. De
stroomtoevoer naar de voor
het starten benodigde circuits
wordt dan verbroken. Met een
handzender kan de
blokkering worden
opgeheven, zodat de auto
weer normaal te starten is.
Het apparaat heeft een 110 dB
sirene, die kan worden
gekoppeld aan de centrale
portiervergrendeling middels
Starten
Als basis voor de Golf
Ecomatic dient de normale
drie- of vijfdeurs auto naar
keuze met de CL- of GL-
Volgens de begroting van Verkeer en Waterstaat zal de
nieuwe kentekenregistratie in de tweede helft van 1994 ver
genoeg gevorderd zijn om de 'houderschapsverplichting in
de kunnen voeren'. Dat zou betekenen dat de voorziene
datum van 1 oktober 1994 gehaald zou worden. In de
Miljoenennota wordt daar anders over gedacht. Daar is
sprake van uitstel van de houderschapsbelasting, hetgeen
de schatkist in 1994 zelfs 140 miljoen zou kosten. Dit is
merkwaardig, want het omzetten van de motorrijtuigen
belasting in de houderschapsbelasting zou toch budgettair
neutraal moeten verlopen. (Bron: Rai)
Renault Safrane 2.2VI RT DEMO
(nieuwprijs 76.000,-)
Renault 25 TX radio Renault, el. schuifdak
Renault 25 TX
Renault 21 GTS Sedan
Renault 19 GTD diesel
Renault 19 GTD Sedan diesel
Renault 9 TL
Citroen BX LPG
Citroen BX 1.9 RD Break
Ford Escort 1.1 Laser 3-drs.
Ford Sierra CL 2.0 LPG
Mazda 323 LX 1300
Opel Corsa T.R. 1.2 S Sedan
Opel Kadett 1.7 diesel Sedan
Peugeot 205 GE 3-drs.
Saab 90
Skoda 130
Volvo 440 GL
VW Polo Coupé Fo
Auto's niet ouder i
de motor starten. In koude
toestand werkt de start-stop-
automaat overigens niet, dit
om de techniek te
beschermen. Ook bij
achteruitrijden en in de eerste
versnelling rijdend wordt de
vrijloop niet ingeschakeld.
Om een goede vrijloop van de
motor te verkrijgen is niet
gekozen voor een
conventionele vijfbak of een
automaat. De Golf Ecomatic is
voorzien van een zogenaamde
halfautomaat. Dit betekent
dat wel geschakeld, maar niet oxyd.
gekoppeld hoeft te worden. De vele 1
koppeling wordt electronisch afgei
bediend. Op het moment dat
het gaspedaal iets wordt
losgelaten,2:
en draait de motor onbelast.
Het is uitermate vreemd dat
bij gas-loslaten de motor
direct in zijn stationair
toerental terugvalt. Wordt
daarna weer gas gegeven,
dan hoor je als het ware de
koppeling weer aangrijpen en
gedraagt de Ecomatic zich
weer heel normaal. Wie
echter langer dan 5 seconden
Vele duizenden guldens
worden door automobilisten
uitgegeven om een goede
electronische beveiliging
voor de auto aan te schaffen.
Wie vooral bevreesd is voor
de diefstal van de hele auto
kan wellicht volstaan met de
montage van een startbevei-
liging. De ATS Battery Lock
kan door de doe-het-zelver
worden aangebracht op de
plus-pool van de akku. De
componenten zijn in een
schok- en zuurbestendige
De nieuwe schakellogica is in
de praktijk eenvoudig uit te
proberen. As testsnelheid
nemen we 80 km/h, de auto
rijdt in de vierde trap. Bij snel
gas geven reageert de
automaat met het
terugschakelen naar het S-
programma, en dus naar de
derde trap, nog vóórdat het
gaspedaal voor de helft is
ingetrapt.
Zo kan op een tweebaansweg
vlot worden ingehaald. Wordt
Stuurmanskunst
Tot dusver lijkt de Ecomatic
alleen een aanpassing van de
bestuurder te eisen, maar
verder uitsluitend voordelen
te hebben. Toch is dat niet het
geval. We noemen een
voorbeeld: Je rijdt op de
snelweg en neemt een afslag,
die met een bocht van de weg
afdraait. Je laat het gas los, de
motor ontkoppeld en slaat af.
Op dat moment ga je met de
Ecomatic met een redelijk
hoge snelheid een bocht in
zonder aandrijving. Je kunt
dus alleen maar snelheid
afbouwen door te remmen, de
motorrem werkt bij deze auto
nooit. Als er iets een auto
onder extreme
omstandigheden
onbestuurbaar maakt, is het
wel ontkoppeld remmen in
een bocht. Volkswagen geeft
ook toe dat de Ecomatic vooral
zijn voordelen meebrengt in
een stadsomgeving en dat
met name de huidige
dieselrijder het minst zal
moeten wennen. In ieder
geval blijft het een vreemde
gewaarwording, dat de auto
het na gas loslaten alleen
moet hebben van de
stuurmanskunst van de
bestuurder en de remmen.
Bij Volkswagen hebben ze
uitrusting. In het vooronder
ligt de bekende 1.9 liter
dieselmotor die in deze
uitvoering 64 pk levert. Er is
voor deze krachtbron gekozen,
omdat deze van nature al
bijzonder zuinig is. Verder
slaat een dieselmotor bij
veelvuldig starten
makkelijker aan dan zijn
benzine-broer. De dieselmotor
levert ook heel normale
prestaties zoals een top van
156 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 km/u in 18
seconden.
Wie achter het stuur van de
Golf Ecomatic kruipt moet ook
normaal na het voorgloeien