GOLF ECOMATIC Volkswagen automaat: comfortabeler en economischer Blokkering 9/10 oktober, Nacht van Achtmaal Opnieuw leren autorijden Elektronica vervangt Sport/Economy-schakelaar kudi IK B.V. Een proefrit ’savonds na achten? O H00GEND00RN A Houderschapsbelasting sr 1993 pagina 6 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 7 oktober 1993 - pagina 7 D. ,'87+'89 me CARS: lam >nomy- irende E- aantal km bouwjaar prijs Achtmaal acht klass ipt. el ktober AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV .'90 .'89 .'90 .'93 :ellige circus- aker lachend v vol verras dek dat een ilkswagen of ijden is. De ibruik merkt. Een nieuwe Golf .1972 .1972 .1974 .1968 .'85 .'91 '93 Brabantsehoek 4, 5071 NM Udenhout, tel. 04241-1532. RENAULT TOP OCCASION 206 ce bedrijf Opel taut 27.000 107.000 104.000 104.000 128.000 131.000 93.000 76.000 146.000 64.000 141.000 124.000 73.000 91.000 72.000 225.000 82.000 62.000 37.000 10- 1992 01-1989 03-1990 01-1988 04-1989 01-1990 03-1986 02-1989 01-1988 02-1985 06-1987 02-1986 05-1986 11- 1989 02-1986 08-1986 09-1987 01-1990 02-1991 nieuwe tronicac bestuurder om als het ware af 62.500,- 19.500,- 23.500,- 12.500,- 15.600,- 17.900,- 8.750,- 11.500,- 10.750,- 8.500,- 8.900,- 4.500,- 3.900,- 21.500,- 17.900,- Fox 33 c»r dan 5 jaar met 12 maanden garantie! «ei gescn^^ eld hoeft ,r__ing wordt fiend. Op het Hannover - Al meer dan tien jaar experimenteerd het Volkswagen-concern met de zogenaamde start stop automaat. Als het niet nodig is kan de motor worden uitgezet, om daarna weer snel te worden gestart. Hiermee kan behoorlijk wat brandstof worden bespaard, maar het is de kunst deze voorziening in een auto te bouwen, zonder dat de bestuurder dit in het dagelijks gel poging in de goede richting is de i Ecomatic. Natuurlijk, graag zelfs, want als er iemand enthousiast is over Citroëns dan is dat Herald Verhagen wel. En eerlijk is eerlijk, zo verwonderlijk is dat natuurlijk niet! Want als u bedenkt dat....Maar ach, dat merkt u vanavond zelf wel. Belt u wel eventjes vantevoren? Het spreekt voor zich dat dit ook vroeger of later kan, in het weekend en zelfs onder werktijd! roeger üg Tilburgseweg 111 - 5051 AC Goirle v Tel. 013/341261-344582 KfcAIAULl *ELB het gaspedaal onaangeroerd laat, zal merken dat de motor afslaat. Wie vervolgens zijn gas weer intrapt, hoort de startmotor even zijn werk doen. Ook stilstaand voor een stoplicht of zebrapad slaat de motor vrijwel direct af. het gaspedaal. Deze vereenvoudigde bediening werd mogelijk door het gebruik van een «slim» gaspedaal. In situaties waarin de bestuurder het gaspedaal relatief langzac intrapt, blijft de automaat meestal in het brandstofbesparende E- programma staan. Vraagt een verkeerssituatie echter op korte termijn om een grotere acceleratie, dan hérkent de schakelcomputer dit aan de snelheid waarmee het gaspedaal wordt ingetrapt en wordt het Sport programma ingeschakeld. Er wordt dan gebruik gemaakt van het volledige toerentalgbied door laat op te schakelen en vroeg terug te schakelen. Hierdoor wordt het Met een occasion van Hoogendoorn bent u gegarandeerd beter uit een klassementproef met een lengte van vijf kilometer. Daarna wordt de bekende proef op het industrieterrein Vosdonk in Etten-Leur af gelegd. Om 18.15 uur staat industrieterrein Borchwerf in Roosendaal zelf op het programma, waar om 20.03 uur de tweede omloop wordt gestart. Rond het dorp Achtmaal liggen maar liefst uvm klassementsproeven koeriersbedrijven. Vergelijken we drie Golf diesels wat betreft verbruik in de stad, dan komt de gewone 1.9 uit op 1 op 15,6, de TDi scoort prima met 1 op 17,8 terwijl de Ecomatic heer en meester is met 1 op 21,7. Technisch brengt de Ecomatic nog enkele gevolgen met zich ree. Als de motor afslaat, zouden in principe stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en verwarming buiten werking treden. Deze drie systemen zijn echter voorzien van een elektrische pomp die iri werking treedt als de motor afslaat. Bovendien heeft de Ecomatic een grotere accu, vanwege het veelvuldig starten. Daarnaast is nog een extra kleine accu ingebouwd om de electronische koppeling van stroom te voorzien. Als de grote accu leeg is kan de Ecomatic worden aangeduwd uitsluitend als de kleine accu nog op spanning is. motorvermogen zoveel mogelijk benut. Door kort en snel gas te geven wordt het Sport-programma ingeschakeld. Het vre noodzakelijke volledig indrukken van het gaspedaal, de «kick-down», is niet meer echt nodig, maar nog wel mogelijk. Wanneer geen snelle acceleratie meer nodig is, wordt er onmiddellijk teruggeschakeld naar de brandstofbesparende stand. De schakelcomputer herkent de nieuwe situatie weer aan de manier waarop het gaspedaal wordt bediend. Langzaam - met meer dan éénderde - gas terugnemen, is hét teken om terug te keren naar het zuinige E- programma. vanuit dezelfde uitgangspositie daarentegen het gaspedaal relatief langzaam ingedrukt, bijvoorbeeld bij aansluiting in een file, dan blijft de automaat in het E-programma en daarmee in de zuinige vierde trap staan. Het rijden met een automaat van Volkswagen wordt in de toekomst dus nog comfortabeler en economischer. klaar voor de deelnemers. Hier zullen met name de onverharde routes gaan bepalen wie zal winnen. Bij zeer slechte weersomstandigheden zal de organisatie genoodzaakt zijn de onverharde stukken uit de klassementsproeven te schrappen en alternatieve routes te gebruiken. Op voorhand is al de beroemde 'waterbak' uit het routeboek van de deelnemers geschrapt. Vorig jaar was er al zeer veel publiek. Dit jaar werden parkeerproblemen verwacht in de drassige weilanden. In totaal bestaat de Nacht van Achtmaal uit veertien klasse mentsproeven met een totale lengte van 117 kilometer, waarvan ruim 18 kilometer onverhard. Bezoekers kunnen voor f.10,- in Leysdream een rally-informatiepakket kopen met alle gegevens over rijders en auto's. De eerste deelnemer zal om 3.31 uur 's nachts de finish passeren, uiteraard weer in de Leysdream in Roosendaal. met betrekking tot de Golf Ecomatic ook helemaal geen verkoopverwachtingen. De maximale produktiecapaciteit bedraagt 80 auto's per dag. Het succes van dit model zal moeten bepalen of bijvoorbeeld ook de volgende generatie Polo met dit systeem zal worden uitgerust. De Golf Ecomatic is vrijwel direct in ons land leverbaar. De meerprijs voor deze uitvoering bedraagt ongeveer f.3.600,= waardoor de meest eenvoudige Golf Ecomatic bijna veertigduizend gulden moet opbrengen. De individuele gebruiker zal dan ook voor zichzelf een rekensom moeten maken, binnen hoeveel kilometers deze extra aanschaf is terugverdiend. Het blijft natuurlijk vreemd dat een groot gedeelte van deze meerprijs bestaat uit BPM en BTW. Iemand die deze extra uitgave over heeft voor het milieu, spekt dan ook voornamelijk de overheidskas. Ie Audi 80 imen, elek- ide buiten- 3 verstelbare een Audi 80 i is er nog met extra's i f 3.500-, il gratis. Een aanbieding de Volks- vagen Vento. De Passat Design met - voor maar ariant Design een speciale besturingseenheid. Bij een botsing bij een minimale snelheid van 25 km/u worden door de Battery Lock ook de belangrijke stroomcircuits geblokkeerd, dit ter voorkoming van brand. Bij een geactiveerde Battery Lock knippert er een rood lampje in het interieur, want dat circuit wordt niet onderbroken. Voor meer informatie en verkoopadressen: ATS International, tel. 08356-83995. In de nacht van zaterdag 9 op zondag 10 oktober wordt de Nacht van Achtmaal verreden, een beslissende rally voor het Nederlands Kampioenschap. De rally start op zaterdagmiddag om 14.01 uur precies in Sportcentrum Leysdream in Roosendaal. De Duitser Depping start als eerste van het podium. De rally voert eerst richting Kruisland voor Leusden, 7 mei 1993 - Bij Volkswagen wordt het rijden met een automaat nu nog comfortabeler en economischer. De S/E- schakelaar, om te kiezen tussen het Sport- en Economy- programma, vervalt. In het vervolg zorgt intelligente elektronica voor een eenvoudigere bediening. Tot nu toe besliste de bestuurder, in iedere actuele verkeers- en rijsituatie, door middel van een schakelaar of hij in het brandstofbesparende Economy-programma of in het prestatiegerichte Sport programma zou gaan rijden. In de nieuwe situatie leest de I elektronica de wens van de I bestuurder om te accelereren I als het ware af van de voet op De fiets diende eigenlijk als groot voorbeeld bij de totstandkoming van de Ecomatic. Een fiets is voorzien van een vrijloop. Je kunt met een fiets 'uitrollen' en dat principe kent een normale auto niet. Waarom zou je bij het uitrollen van een auto de motor laten lopen, terwijl ook wachtend voor het stoplicht de draaiende motor eigenlijk alleen maar nadelen heeft. Katalysator Hetzelfde effect doet zich ook op de snelweg voor. Als een andere auto even wordt ingehaald en daarna het gas wordt losgelaten, gaat de motor in de vrijloop en slaat hij na 5 seconden af. Het belangrijkste pluspunt van de Ecomatic is natuurlijk het lagere brandstofverbruik en daardoor een verminderde uitstoot van schadelijk stoffen. Ook is deze Golf voorzien van een fdatiekatalysator. In de s testritten die de slopen jaren door verschillende instanties a1werden gereden, komen de sgelaten, wordt ontkoppeld besparingen uit op zo'n 20%. i draait de motor onbelast. In de praktijk betekent dit al gauw een gemiddeld verbruik van boven de 1 op 20. De besparing wordt vooral binnen de stad gebruikt, waar een auto tussen de 40 en 60 procent van de tijd zijn motor nutteloos in gebruik heeft. De Ecomatic lijkt dan ook met name geschikt voor stadsbesteldiensten en behuizing ingekapseld. Als het contact wordt uitgeschakeld treedt de blokkering in werking. De stroomtoevoer naar de voor het starten benodigde circuits wordt dan verbroken. Met een handzender kan de blokkering worden opgeheven, zodat de auto weer normaal te starten is. Het apparaat heeft een 110 dB sirene, die kan worden gekoppeld aan de centrale portiervergrendeling middels Starten Als basis voor de Golf Ecomatic dient de normale drie- of vijfdeurs auto naar keuze met de CL- of GL- Volgens de begroting van Verkeer en Waterstaat zal de nieuwe kentekenregistratie in de tweede helft van 1994 ver genoeg gevorderd zijn om de 'houderschapsverplichting in de kunnen voeren'. Dat zou betekenen dat de voorziene datum van 1 oktober 1994 gehaald zou worden. In de Miljoenennota wordt daar anders over gedacht. Daar is sprake van uitstel van de houderschapsbelasting, hetgeen de schatkist in 1994 zelfs 140 miljoen zou kosten. Dit is merkwaardig, want het omzetten van de motorrijtuigen belasting in de houderschapsbelasting zou toch budgettair neutraal moeten verlopen. (Bron: Rai) Renault Safrane 2.2VI RT DEMO (nieuwprijs 76.000,-) Renault 25 TX radio Renault, el. schuifdak Renault 25 TX Renault 21 GTS Sedan Renault 19 GTD diesel Renault 19 GTD Sedan diesel Renault 9 TL Citroen BX LPG Citroen BX 1.9 RD Break Ford Escort 1.1 Laser 3-drs. Ford Sierra CL 2.0 LPG Mazda 323 LX 1300 Opel Corsa T.R. 1.2 S Sedan Opel Kadett 1.7 diesel Sedan Peugeot 205 GE 3-drs. Saab 90 Skoda 130 Volvo 440 GL VW Polo Coupé Fo Auto's niet ouder i de motor starten. In koude toestand werkt de start-stop- automaat overigens niet, dit om de techniek te beschermen. Ook bij achteruitrijden en in de eerste versnelling rijdend wordt de vrijloop niet ingeschakeld. Om een goede vrijloop van de motor te verkrijgen is niet gekozen voor een conventionele vijfbak of een automaat. De Golf Ecomatic is voorzien van een zogenaamde halfautomaat. Dit betekent dat wel geschakeld, maar niet oxyd. gekoppeld hoeft te worden. De vele 1 koppeling wordt electronisch afgei bediend. Op het moment dat het gaspedaal iets wordt losgelaten,2: en draait de motor onbelast. Het is uitermate vreemd dat bij gas-loslaten de motor direct in zijn stationair toerental terugvalt. Wordt daarna weer gas gegeven, dan hoor je als het ware de koppeling weer aangrijpen en gedraagt de Ecomatic zich weer heel normaal. Wie echter langer dan 5 seconden Vele duizenden guldens worden door automobilisten uitgegeven om een goede electronische beveiliging voor de auto aan te schaffen. Wie vooral bevreesd is voor de diefstal van de hele auto kan wellicht volstaan met de montage van een startbevei- liging. De ATS Battery Lock kan door de doe-het-zelver worden aangebracht op de plus-pool van de akku. De componenten zijn in een schok- en zuurbestendige De nieuwe schakellogica is in de praktijk eenvoudig uit te proberen. As testsnelheid nemen we 80 km/h, de auto rijdt in de vierde trap. Bij snel gas geven reageert de automaat met het terugschakelen naar het S- programma, en dus naar de derde trap, nog vóórdat het gaspedaal voor de helft is ingetrapt. Zo kan op een tweebaansweg vlot worden ingehaald. Wordt Stuurmanskunst Tot dusver lijkt de Ecomatic alleen een aanpassing van de bestuurder te eisen, maar verder uitsluitend voordelen te hebben. Toch is dat niet het geval. We noemen een voorbeeld: Je rijdt op de snelweg en neemt een afslag, die met een bocht van de weg afdraait. Je laat het gas los, de motor ontkoppeld en slaat af. Op dat moment ga je met de Ecomatic met een redelijk hoge snelheid een bocht in zonder aandrijving. Je kunt dus alleen maar snelheid afbouwen door te remmen, de motorrem werkt bij deze auto nooit. Als er iets een auto onder extreme omstandigheden onbestuurbaar maakt, is het wel ontkoppeld remmen in een bocht. Volkswagen geeft ook toe dat de Ecomatic vooral zijn voordelen meebrengt in een stadsomgeving en dat met name de huidige dieselrijder het minst zal moeten wennen. In ieder geval blijft het een vreemde gewaarwording, dat de auto het na gas loslaten alleen moet hebben van de stuurmanskunst van de bestuurder en de remmen. Bij Volkswagen hebben ze uitrusting. In het vooronder ligt de bekende 1.9 liter dieselmotor die in deze uitvoering 64 pk levert. Er is voor deze krachtbron gekozen, omdat deze van nature al bijzonder zuinig is. Verder slaat een dieselmotor bij veelvuldig starten makkelijker aan dan zijn benzine-broer. De dieselmotor levert ook heel normale prestaties zoals een top van 156 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 18 seconden. Wie achter het stuur van de Golf Ecomatic kruipt moet ook normaal na het voorgloeien

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 33