LEXUS GS 300 7f7/ Uit Giugiaro’s potlood NIEUWE NAAM VOOR ALLE AUDI-MODELLEN RECORD VOOR OPEL CORSA r OP Bijlage van: De Tilburgse Koerier ■ft——* ZONDAG 10 OKTOBER GEOPEND 1 Tilburgse DATO- dealers zondag geopend feme**- 000 B.fr. Taxatie ;s3oo er 1993 paginal ©©^Moffit Oplage: 96.900 ex. lees verder op pagina 13 ig Wim de de wel. JCHEN Golf Autotest: Lees verder Daihatsu Charade TR Ecomatic in dit nummer Pag. 3 Pag. 7 o.a.: Links rijden op de autosnelweg pag. 13 Eten*5 ■H1. Jaargang 5 Nummer 39 j is verwerkt srwarming. Zie adv Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911 Donderdag 7 oktober 1993 raai. seen uur: ’233 K-CZ 9291. GARAGE PENISSEN BV^ »n binnen rennis te i nieuw eneuzen breide it profiel i heeft iftig /eest bij de Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur veiligheidsuitrusting mag grensverleggend worden genoemd. Als importeur prijzen we ons gelukkig dat ook in het Oostduitse Eisenach de produktie van de Corsa soepel op gang komt. Daardoor lukt het ons heel goed om de levertijden binnen de perken te houden. Kortom, alles duidt erop dat de nieuwe Corsa ook in Nederland een stevig succes aan het worden is." In de maand augustus was de op 1 april jl. geïntroduceerde Opel Corsa de best verkochte auto in ons land. Er werden er in die maand maar liefst 1869 exemplaren van geregistreerd tegen 1506 van de gebruikelijke nummer 1, de Opel Astra. Over het gehele jaar gezien blijft de Astra echter op de eerste plaats. Als we de top 5 over 1993 tot nu toe bekijken, komen we maar liefst drie Opeis tegen. De Vectra staat op de derde plaats, terwijl de Corsa plaats nummer 5 inneemt. Van de nieuwe Corsa rijden nu al zo’n 7.000 exemplaren in Nederland rond. Het blijkt volgens directeur verkoop en marketing van GM Wim de Heer "dat de frisse vormgeving aanslaat. Ook neemt de compacte Corsa het op tegen grotere concurrenten door zijn technische verworvenheden. Vooral de standaard naamsverandering te gaan doorvoeren. De Audi 100 gaat dan "A6" heten, zodat het logisch is dat de Audi 80 voor het einde van 1994 "A4" rotor. genoemd gaat worden. Bij de ,udi A6 en A4 gaat het om gefacelifte uitvoeringen van de bestaande auto's. Pas als deze twee definitief worden vervangen, is de kans groot dat Audi bij al zijn auto's aluminium als hoofdmateriaal gaat gebruiken. topklasser de bekende 4,2 liter om ook hier i V8 te vinden zijn. Korte tijd later verschijnt echter ook een versie met 2.8 liter V6, terwijl het ASF-prototype zelfs is voorzien van een V8 direct ingespoten turbodieselmot"’ De lijstaanvoerder van Audi gaat "A8" heten, waarbij de letter A niet staat voor aluminium, maar simpel weg voor Audi. Nog voor de zomer van 1994 verschijnt ook een licht aangepaste versie van de huidige Audi 100. Dit is voor het merk de aanleidinc 85, Weelde-Statie spost Baarle- iungalow in ig, voorzien van aard, c.v., grote pkamers, begane grond, benutten zolder Automaat De Lexus GS 300 heeft net als zijn grotere broer achterwielaandrijving. Voorin ligt niet de bekende V8 maar een 3 liter 6 cilinder lijnmotor die goed is voor een maximaal vermogen van 212 pk bij 5800 tr/min. Ook het koppel van 275 Nm bij 4800 reserves, wat blijkt uit het feit dat voorzien van turbocompressoren uit hetzelfde blok meer dan 300 pk kan worden gehaald (Supra). De Lexus is met 1660 kg geen lichtgewicht, zodat het aanbod aan pk's best welkom is. De auto weet er in ieder geval goed raad mee. Er kan een topsnelheid van 230 km/u worden behaald, terwijl voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 8,8 seconden nodig zijn. De motor drijft de achterwielen aan via een zeer geavanceerde viertraps automaat voorzien van verschillende programma's. Durbuy - Automobilisten uit de topklasse hebben allemaal wel eens van het Japanse merk Lexus gehoord. De zogenaamde naamsbekendheid in de doelgroep is groot. Onder een groot publiek echter zegt de naam Lexus weinig tot niets en dat wil importeur Louwman en Parqui met de komst van de nieuwe GS 300 veranderen. Het is niet bepaald een model voor de gewone man. maar wel een auto die vanwege zijn Italiaanse vormgeving beter aan de Europese wensen en eisen voldoet. Ruim drie jaar na c introductie in Eurc inmiddels 6400 exe op ons continent r> Nederland werden in dezelfde tijd 250 eenheden van de LS 400 aan de man gebracht. Ondanks fantastische resultaten in statistieken over betrouwbaarheid en klantentevredenheid, komt Lexus niet verder dan een schamel marktaandeel van zo'n 3 procent in het topsegment. Daar moet de GS 300 verandering in brengen. de brandstoftank direct achter de achterbank is geplaatst. De Lexus GS 300 biedt aan de buitenkant alles wat in deze klasse verwacht wordt zonder overdreven over te komen. De auto is voorzien van 16 inch lichtmetalen velgen met 225/55 laagprofielbanden, een elektrische antenne, meegespoten bumpers, buitenspiegels en portierhendels, getint glas en mistlampen. De deuren worden op afstand centraal ver- en ontgrendeld. De ontvanger van de afstandbediening in de achterruitver De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. -a de europa rijden er 00 exemplaren rent rond. In erden in dt len van d ebrac1 meter lange Lexus GS 300 is een fraaie verschijning, waarbij met name het pr eruit springt. De auto ho< een relatief breed uitlopende C-stijl, die zeer beeldbepalend is. Het front ziet er uiterst chique uit met de chroom omlijnde grille, de compacte koplampen volgens de multilens techniek en de strakke kunststof bumper die volgens een nieuw procédé tot stand komt. Verder valt op hoe fraai alle carrosseriedelen op elkaar aansluiten en één strak geheel vormen. De achterkant is het minst karakteristiek. De lichtunits lijken van een willekeurige Amerikaanse sedan te zijn gekopieerd. De kofferbak heeft een niet overdreven lage tildrempel, terwijl de inhoud duidelijk minder is dan men zou verwachten. De GS 300 komt niet verder dan 404 liter en dat wordt voornamelijk vooroorzaakt door het feit dat Voor het einde van 1994 zal het totale Audi-programma een nieuwe naam krijgen. In maart zal op de Autosalon van Genève de opvolger van de huidige Audi V8 het levenslicht zien. Dit model werd echter kort geleden al op de IAA in Frankfurt als ASF- conceptauto getoond. De opvolger van de V8 zal volledig van aluminium worden gemaakt, waardoor een forse gewichtsbesparing wordt verkregen. In eerste instantie zal in deze nieuwe groter toerenbereik een hoog koppel verkregen. De krachtbron doet op de achtergrond zoevend zijn werk en wordt nooit en tenimmer schreeuwend. Het is een motor met nog zeer vele tr/min is op z'n minst roya In het inlaatspruitstuk is i klep opgenomen die afhankelijk van het toerental de motor al dan niet verdeeld in twee cilinderrijen van drie. Hierdoor wordt over een De FEHAC is een overkoepelende organisatie van verenigingen voor klassieke voertuigen (auto's, motorfietsen, vrachtwagens e.d.). De voornaamste taak van de FEHAC is het contact met de overheid. De ambtenaren in Den Haag bedenken met grote regel maat nieuwe manieren om autorijdend Nederland dwars te zitten. Om het leed voor de eigenaren van klassieke auto 's te beper ken, heeft de FEHAC een lobby die het bezit van een oude auto draagbaar moet houden. Zo is de organisatie drifti~ betrokken geweest vrijstelling voor de komende houderschapsbelasting, alhoewel het ernaar uit ziet dat de afgesproken grens van 20 jaar door de politiek en zonder overleg naar 25 jaar zal worden verschoven. Vorige week hield de FEHAC voor de aangesloten clubs in het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer een thema-avond waarbij het zou gaan over de waardebepaling bij klassieke auto's. De huisjurist van de FEHAC leidde de avond in en kondigde de sprekers aan. De eerste redenaar kwam uit de PAC-gelederen. PAC staat voor Pionier Automobiel Club, een vereniging met alleen auto's van voor 1940. Deze taxateur, de heer Helms liet ook duidelijk blijken dat er volgens hem na 1940 helemaal geen klassieke auto's meer zijn gemaakt. In een absoluut ondoorzichtig en onbegrijpelijk betoog probeerde hij duidelijk te maken waarop hij let bij de taxatie van een auto. In de vragen naar aanleiding van zijn betoog ging de goede man helemaal onderuit. Hij wist in een langdurige waterval van woorden niet eens het verschil tussen getaxeerde waarde en de dagwaarde uit te leggen, terwijl een bestuurslid van de FEHAC dit in een tiental seconden wel wist te verduidelijken. Ook de twee volgende sprekers wisten eigenlijk niets nuttigs te vertellen. De FEHAC moet in de toekomst wat zorgvuldiger zijn sprekers uitzoeken of zich alleen beperken tot het contact met de politiek... Tony Vos Aristo De GS 300 werd enkele jaren geleden als prototype onder de naam Toyota Aristo aan het Europese publiek getoond tijdens de Autosalon van Genève. De vormgeving kwam volledig bij Ital Design tot stand, waar topontwerper Giugiaro de scepter zwaait. De GS 300 brengt een mengelmoes van moderne en klassieke carrosserielijnen, die het geheel een tijdloze aanblik moeten geven. De 4,96 Vanwege de manifestatie Tilburg Wijnstad zijn alle bij de DATO aangesloten Tilburgse merkendealers zondag 10 oktober de gehele dag geopend. Hierdoor wordt de consument een uitgelezen kans geboden tijdens deze vrije dag rustig bij de verschillende dealerbedrijven te stappen en kei maken met een model of rond tent tussen het uitgebreide aanbod gebruikte auto's van alle merken en in alle prijsklassen. Let wel, alleen de Tilburgse DATO-dealerbedrijven zijn geopend vanwege Tilburg Wijnstad. De DATO-leden uit de omliggende dorpen hebben helaas niet de mogelijkheid de deuren op zondag te openen. Dat betekent dat Peugeot- dealer Spijkers in Goirle, Ford-dealer Van Rijn uit Hilvarenbeek, Chrysler Loon op Zand en Mercedes-dealer Autoparc in Loon op Zand niet geopend zijn. K!CZ 9291

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27