LEXUS GS 300
7f7/
Uit Giugiaro’s potlood
NIEUWE NAAM VOOR
ALLE AUDI-MODELLEN
RECORD VOOR
OPEL CORSA
r
OP
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
■ft——*
ZONDAG
10 OKTOBER
GEOPEND
1
Tilburgse
DATO-
dealers
zondag
geopend
feme**-
000 B.fr.
Taxatie
;s3oo
er 1993 paginal
©©^Moffit
Oplage: 96.900 ex.
lees verder op pagina 13
ig
Wim de
de
wel.
JCHEN
Golf
Autotest:
Lees verder
Daihatsu Charade TR
Ecomatic
in dit nummer
Pag. 3
Pag. 7
o.a.:
Links rijden
op de autosnelweg
pag. 13
Eten*5
■H1.
Jaargang 5
Nummer 39
j is verwerkt
srwarming.
Zie adv
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, Tel.: 013-683911
Donderdag 7 oktober 1993
raai.
seen
uur:
’233
K-CZ 9291.
GARAGE
PENISSEN BV^
»n binnen
rennis te
i nieuw
eneuzen
breide
it profiel
i heeft
iftig
/eest bij de
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
veiligheidsuitrusting mag
grensverleggend worden
genoemd.
Als importeur prijzen we ons
gelukkig dat ook in het
Oostduitse Eisenach de
produktie van de Corsa
soepel op gang komt.
Daardoor lukt het ons heel
goed om de levertijden
binnen de perken te houden.
Kortom, alles duidt erop dat
de nieuwe Corsa ook in
Nederland een stevig succes
aan het worden is."
In de maand augustus was de
op 1 april jl. geïntroduceerde
Opel Corsa de best verkochte
auto in ons land. Er werden er
in die maand maar liefst 1869
exemplaren van
geregistreerd tegen 1506 van
de gebruikelijke nummer 1, de
Opel Astra.
Over het gehele jaar gezien
blijft de Astra echter op de
eerste plaats. Als we de top 5
over 1993 tot nu toe bekijken,
komen we maar liefst drie
Opeis tegen. De Vectra staat
op de derde plaats, terwijl de
Corsa plaats nummer 5
inneemt. Van de nieuwe
Corsa rijden nu al zo’n 7.000
exemplaren in Nederland
rond. Het blijkt volgens
directeur verkoop en
marketing van GM Wim de
Heer "dat de frisse
vormgeving aanslaat.
Ook neemt de compacte
Corsa het op tegen grotere
concurrenten door zijn
technische verworvenheden.
Vooral de standaard
naamsverandering te gaan
doorvoeren. De Audi 100 gaat
dan "A6" heten, zodat het
logisch is dat de Audi 80 voor
het einde van 1994 "A4"
rotor. genoemd gaat worden. Bij de
,udi A6 en A4 gaat het om
gefacelifte uitvoeringen van
de bestaande auto's. Pas als
deze twee definitief worden
vervangen, is de kans groot
dat Audi bij al zijn auto's
aluminium als
hoofdmateriaal gaat
gebruiken.
topklasser de bekende 4,2 liter om ook hier i
V8 te vinden zijn. Korte tijd
later verschijnt echter ook een
versie met 2.8 liter V6, terwijl
het ASF-prototype zelfs is
voorzien van een V8 direct
ingespoten turbodieselmot"’
De lijstaanvoerder van Audi
gaat "A8" heten, waarbij de
letter A niet staat voor
aluminium, maar simpel weg
voor Audi. Nog voor de zomer
van 1994 verschijnt ook een
licht aangepaste versie van
de huidige Audi 100. Dit is
voor het merk de aanleidinc
85, Weelde-Statie
spost Baarle-
iungalow in
ig, voorzien van
aard, c.v., grote
pkamers,
begane grond,
benutten zolder
Automaat
De Lexus GS 300 heeft net als
zijn grotere broer
achterwielaandrijving. Voorin
ligt niet de bekende V8 maar
een 3 liter 6 cilinder lijnmotor
die goed is voor een
maximaal vermogen van 212
pk bij 5800 tr/min. Ook het
koppel van 275 Nm bij 4800
reserves, wat blijkt uit het feit
dat voorzien van
turbocompressoren uit
hetzelfde blok meer dan 300
pk kan worden gehaald
(Supra). De Lexus is met 1660
kg geen lichtgewicht, zodat
het aanbod aan pk's best
welkom is. De auto weet er in
ieder geval goed raad mee. Er
kan een topsnelheid van 230
km/u worden behaald, terwijl
voor de acceleratie van 0 tot
100 km/u slechts 8,8 seconden
nodig zijn. De motor drijft de
achterwielen aan via een zeer
geavanceerde viertraps
automaat voorzien van
verschillende programma's.
Durbuy - Automobilisten uit de topklasse hebben
allemaal wel eens van het Japanse merk Lexus
gehoord. De zogenaamde naamsbekendheid in de
doelgroep is groot. Onder een groot publiek echter
zegt de naam Lexus weinig tot niets en dat wil
importeur Louwman en Parqui met de komst van de
nieuwe GS 300 veranderen. Het is niet bepaald een
model voor de gewone man. maar wel een auto die
vanwege zijn Italiaanse vormgeving beter aan de
Europese wensen en eisen voldoet.
Ruim drie jaar na c
introductie in Eurc
inmiddels 6400 exe
op ons continent r>
Nederland werden in dezelfde
tijd 250 eenheden van de LS
400 aan de man gebracht.
Ondanks fantastische
resultaten in statistieken over
betrouwbaarheid en
klantentevredenheid, komt
Lexus niet verder dan een
schamel marktaandeel van
zo'n 3 procent in het
topsegment. Daar moet de GS
300 verandering in brengen.
de brandstoftank direct achter
de achterbank is geplaatst.
De Lexus GS 300 biedt aan de
buitenkant alles wat in deze
klasse verwacht wordt zonder
overdreven over te komen. De
auto is voorzien van 16 inch
lichtmetalen velgen met
225/55 laagprofielbanden, een
elektrische antenne,
meegespoten bumpers,
buitenspiegels en
portierhendels, getint glas en
mistlampen. De deuren
worden op afstand centraal
ver- en ontgrendeld. De
ontvanger van de
afstandbediening
in de achterruitver
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
-a de
europa rijden er
00 exemplaren
rent rond. In
erden in dt
len van d
ebrac1
meter lange Lexus GS 300 is
een fraaie verschijning,
waarbij met name het pr
eruit springt. De auto ho<
een relatief breed uitlopende
C-stijl, die zeer
beeldbepalend is. Het front
ziet er uiterst chique uit met
de chroom omlijnde grille, de
compacte koplampen volgens
de multilens techniek en de
strakke kunststof bumper die
volgens een nieuw procédé
tot stand komt. Verder valt op
hoe fraai alle
carrosseriedelen op elkaar
aansluiten en één strak
geheel vormen. De achterkant
is het minst karakteristiek. De
lichtunits lijken van een
willekeurige Amerikaanse
sedan te zijn gekopieerd. De
kofferbak heeft een niet
overdreven lage tildrempel,
terwijl de inhoud duidelijk
minder is dan men zou
verwachten. De GS 300 komt
niet verder dan 404 liter en dat
wordt voornamelijk
vooroorzaakt door het feit dat
Voor het einde van 1994 zal
het totale Audi-programma
een nieuwe naam krijgen. In
maart zal op de Autosalon van
Genève de opvolger van de
huidige Audi V8 het
levenslicht zien. Dit model
werd echter kort geleden al op
de IAA in Frankfurt als ASF-
conceptauto getoond. De
opvolger van de V8 zal
volledig van aluminium
worden gemaakt, waardoor
een forse gewichtsbesparing
wordt verkregen. In eerste
instantie zal in deze nieuwe
groter toerenbereik een hoog
koppel verkregen. De
krachtbron doet op de
achtergrond zoevend zijn
werk en wordt nooit en
tenimmer schreeuwend. Het
is een motor met nog zeer vele
tr/min is op z'n minst roya
In het inlaatspruitstuk is i
klep opgenomen die
afhankelijk van het toerental
de motor al dan niet verdeeld
in twee cilinderrijen van drie.
Hierdoor wordt over een
De FEHAC is een
overkoepelende
organisatie van
verenigingen voor
klassieke voertuigen
(auto's, motorfietsen,
vrachtwagens e.d.). De
voornaamste taak van de
FEHAC is het contact met
de overheid. De
ambtenaren in Den Haag
bedenken met grote regel
maat nieuwe manieren om
autorijdend Nederland
dwars te zitten. Om het leed
voor de eigenaren van
klassieke auto 's te beper
ken, heeft de FEHAC een
lobby die het bezit van een
oude auto draagbaar moet
houden. Zo is de
organisatie drifti~
betrokken geweest
vrijstelling voor de
komende
houderschapsbelasting,
alhoewel het ernaar uit ziet
dat de afgesproken grens
van 20 jaar door de politiek
en zonder overleg naar 25
jaar zal worden
verschoven.
Vorige week hield de
FEHAC voor de
aangesloten clubs in het
Nationaal Automobiel
Museum in
Raamsdonksveer een
thema-avond waarbij het
zou gaan over de
waardebepaling bij
klassieke auto's. De
huisjurist van de FEHAC
leidde de avond in en
kondigde de sprekers aan.
De eerste redenaar kwam
uit de PAC-gelederen. PAC
staat voor Pionier
Automobiel Club, een
vereniging met alleen
auto's van voor 1940. Deze
taxateur, de heer Helms liet
ook duidelijk blijken dat er
volgens hem na 1940
helemaal geen klassieke
auto's meer zijn gemaakt.
In een absoluut
ondoorzichtig en
onbegrijpelijk betoog
probeerde hij duidelijk te
maken waarop hij let bij de
taxatie van een auto. In de
vragen naar aanleiding
van zijn betoog ging de
goede man helemaal
onderuit. Hij wist in een
langdurige waterval van
woorden niet eens het
verschil tussen getaxeerde
waarde en de dagwaarde
uit te leggen, terwijl een
bestuurslid van de FEHAC
dit in een tiental seconden
wel wist te verduidelijken.
Ook de twee volgende
sprekers wisten eigenlijk
niets nuttigs te vertellen.
De FEHAC moet in de
toekomst wat zorgvuldiger
zijn sprekers uitzoeken of
zich alleen beperken tot het
contact met de politiek...
Tony Vos
Aristo
De GS 300 werd enkele jaren
geleden als prototype onder
de naam Toyota Aristo aan
het Europese publiek getoond
tijdens de Autosalon van
Genève. De vormgeving
kwam volledig bij Ital Design
tot stand, waar topontwerper
Giugiaro de scepter zwaait.
De GS 300 brengt een
mengelmoes van moderne en
klassieke carrosserielijnen,
die het geheel een tijdloze
aanblik moeten geven. De 4,96
Vanwege de manifestatie
Tilburg Wijnstad zijn alle
bij de DATO aangesloten
Tilburgse merkendealers
zondag 10 oktober de
gehele dag geopend.
Hierdoor wordt de
consument een
uitgelezen kans geboden
tijdens deze vrije dag
rustig bij de
verschillende
dealerbedrijven
te stappen en kei
maken met een
model of rond tent
tussen het uitgebreide
aanbod gebruikte auto's
van alle merken en in
alle prijsklassen. Let wel,
alleen de Tilburgse
DATO-dealerbedrijven
zijn geopend vanwege
Tilburg Wijnstad. De
DATO-leden uit de
omliggende dorpen
hebben helaas niet de
mogelijkheid de deuren
op zondag te openen. Dat
betekent dat Peugeot-
dealer Spijkers in Goirle,
Ford-dealer Van Rijn uit
Hilvarenbeek, Chrysler
Loon op Zand en
Mercedes-dealer
Autoparc in Loon op Zand
niet geopend zijn.
K!CZ 9291