autogordelgebruik stimuleren K Voorlichtingscampagne ROV-Brabant moet NIETOM? KNAP STOM! s Iers, IRb r Nut schokdempers weinig bekend Wl Nieuw leven voor lichtmetaal Clio Dimma Audi’s per trein KNAP. NS 1 STOM! ie! k Automobiel Ihil n® Hogere accijnzen Encyclopedie "De Jaren 70" LOK @WWWs fe ff auto! Franse autoprijzen er 1993 pagina DE AUTOMAAT - Donderdag 30 september 1993 - pagina 9 ETILBURGSE KOERIER ■jL. JUIST. I ro's i wijzen >rde 1991 m. In de cP ®r Ten. :e ?n VAULT xgne -en de ten EN PAT IS KW STOM straat 8 83905 Oisterwijk Oisterwijk ra ;»r 1986 NEE,IK ZIE HET JE HEBT 7Vt INDERPAAP NIET OM- 'en afgeleverd ton garantie •r Tilburg e.o. 1.013-563956 iverder sn. Een rerkiezing srmonteur leed e°" ontwikt procédé i wielen 1 volledic procédé t eerst deel markt a's heeft AGENS ert. Een d mrfonds ook aar md, is echter de raarvan de omvang niet wordt sbruikt voor de bouw van extra ing over eelt. Van 7 ZULLEN WE EVEN V l BIJ/MIJ THUIS 7/\ NEBJE n u <wl jlmzi’i?:: HOUPEN...^/ J öiTO’ a De eerder aangekondigde verhoging van de belastingen op het wegverkeer wordt in de Miljoenennota nader toegelicht. Het gaat om 11 cent extra benzine-accijns per liter en 8 cent diesel-accijns. Ook zullen de toeslagen voor diesel en LPG in de motorrijtuigenbelasting worden verhoogd in verband met het gelijk blijven van de concurrentieverhoudingen tussen de verschillende motorbrandstoffen. In totaal levert deze maatregel volgend jaar 905 miljoen gulden op. Daarvan wil het kabi net 120 miljoen besteden aan compensatie voor het wegvervoer, zodat 785 miljoen resteert. Een deel daarvan (50 miljoen) wordt in het infrastructuurfonds gestort en komt dus verkeer en vervoer ten goede, ook aan het railvervoer. Geheel nieuw, en verrassei mededeling dat een deel -waarvan de o aangegeven- zal worden geLu,*. cellen. (Bron: Rai) DRUPPEL (5B- k PRONKEN!! L IK HEB'M I ABSOLUUT I NIET OM!! Vier op de vijf Audi's verlaten de fabriek per trein. Sinds de start van de vestiging in Ingolstadt verlieten maar liefst een half miljoen dubbeldeks-wagons de stad aan de Donau richting dealers en klanten. In totaal vervoerden al deze treinstellen 4,7 miljoen auto's. Het transport wordt verzorgd door een samenwerking tussen V.A.G.-Transport, de Deutsche Bundesbahn en de Autotransportlogistik GmbH. De Audi's die Nederland bereiken komen voor 99,7% per trein, in 1992 8.181 auto's op 856 wagons. Het vervoer per trein zal in de toekomst verder worden geperfectioneerd. Later dit jaar wordt een snelverzendingsconcept gerealiseerd, waardoor de gemiddelde wachttijd van de nieuwe auto's aanzienlijk wordt gereduceerd. De Audi's kunnen dan al op de dag van produktie worden verzonden. Uiteraard werd de 500.000-ste wagon op feestelijke wijze uitgeleide gedaan. Uitgeverij Elmar heeft zojuist het tweede deel in haar Automobiel Encyclopedie uitgebracht. Het is een aanvulling op het eerder verschenen deel over de jaren 1945-1970. Het boek is een luchtig naslagwerk met veel foto's en van iedere auto korte informatie en een kleine aantal technische gegevens. Veel meer dan het eerste deel geeft "De laren '70" een overzicht van Amerikaanse, Japanse, Europese en Australische auto's die in het betreffende decennium werden geleverd. Het i gaat vooral uit van de auto's die op de Engelse l_ werden geleverd. Het boek telt bijna 200 pagina's een harde kaft en kost f.49,50. (ISBN 90-389-0059-7) Accent op voetbal- en hockey verenig' Omdat bij voetbal- en hockeyverenigingen veel jongeren zijn aangesloten, worden deze verenigingen nadrukkelijk bij de campac betrokken. De 800 voetbal-i hockeyverenigingen in Brabant zijn de afgelopen weken benaderd met het verzoek, de campagne in het clubblad en de kantine te ondersteunen. Grote posters, wandkranten, een redactioneel artikel en een prijsvraag moeten daar de aandacht vestigen op de levensreddende taak van de laten stijgen om zo het aantal doden en gewonden in het Brabantse verkeer te reduceren. De campagne wordt ondersteund met radiospots en gedrukt campagnemateriaal. Speerpunt in deze campagne vormt de jongere automobilist van 18 tot 24 jaar. Onderzoek wijst uit, dat deze groep relatief het minst gebruik maakt van de autogordel en De firma ART in Oisterwijk is al langer bekend vanwege de uitgebouwde Peugeot 205, waarbij gebruik gemaakt wordt van het uit Engeland afkomstige Dimma-pakket. Van Dimma is nu ook een set leverbaar om de Renault Clio een ander uiterlijk te geven. Uiteraard heeft de klant veel inspraak en kan kiezen voor het al dan niet gebruiken van alle Dimma-onderdelen, terwijl ART ook bijpassend schoeisel kan leveren. Het In een reaktie noemt Veilig Verkeer Nederland de uitkomsten van het onderzoel 'schokkend'. "De Nederland automobilist moet zich beter gaan realiseren dat schokdempers net zo ver bonden zijn met veiligheid als bekende zaken zoals autogor- onduidelijk, zoals blijkt uit een onderzoek dat is dels remmen en goede uitgevoerd door Research International in opdracht banden", aldus J. Goos, van schokdemper!abrikant Monroe. directeur van WN 36% rijdt zonder autogordel om De nieuwste metingen uit, dat in de provincie Brabant ruim één op de drie bestuurders en passagiers vóórin geen gordel draagt. Mannen gedragen zich in dit opzicht slechter dan vrouwen. En: hoe jonger, hoe vaker men de gordel niet gebruikt. Met een draagpercentage van 64% ort Brabant slechter dan Jaarlijks kent de Algemene Vergadering van de AFPA (Associatie van de Franse Automobielpers) een aantal prijzen toe voor belangrijke noviteiten in en rond de auto. De prijs voor technische innovatie ging naar Michelin voor de "Groene" band. Michelin past in dit produkt technieken toe die tot een lagere rolweerstand leiden en daarmee het brandstofverbruik van de auto gunstig beïnvloeden. De rolweerstand kon met 35 procent worden teruggebracht. De eigenschappen met betrekking tot grip op nat wegdek en de levensduur werden volledig behouden. De andere prijzen van de AFPA gingen naar de Renault Twingo (vernieuwd concept), Renault (commerciële successen), Didier Auriol (sportieve successen), het kinderzitje van Renault (veiligheidsuitrusting) en de Daf 75/85 (technische successen). De prijs voor technische innovatie wordt al sinds 1980 toegekend. nauw overleg met TNO, Technische Universiteiti het Innovatiecentrum Nederland. Er wordt zelfs gebruik gemaakt van appara tuur van Fokker om haarscheuren op te sporen. Er oxic werd veel eraring opgedaan als in de rallysport, waar herstelde wielen de zwaarste omstandigheden bleken aan te kunnen. Na deze beproe vingen werd besloten het wereldpatent aan te vragen. Het dichtlassen of wegdraaien van metaal of het zogenaamd koud 'richten' blijken slechte en onveilige iet Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Brabant start op 4 oktober een ntensieve Voorlichtingscampagne om het dragen van de autogordel Hoor bestuurders en - passagiers te verbeteren. De campagne duurt 8 weken en heeft als motto meegekregen "Gordel niet om? Knap stom!" Doelstelling is het percentage I autogordeldragers met 10% te Dimma-pakket voor de Clio bestaat uit een voor- en achterbumperspoiler, een haast overdreven grote dakspoiler, zeer brede voor- en achterschermen met indrukwekkende luchtinlaten en de zijlijsten. Alle onderdelen zijn uit hoogwaardige kunststc bemaakt en worden vol onzichtbaar op de can'1 bevestigd. Of een van Dimma- pakket voorziene Renault Clio erop vooruit is gegaan, moet k blijkt tevens Het is snel gebeurd. Als een m belangrijke lichtmetalen wiel eventjes bruusk de stoeprand raakt, is de kans groot dat een beschadiging optreedt. Als het een wat oudere auto betreft kan het betreffende wiel niet meer verkrijgbaar 1 n°g zijn, zodat men genoodzaakt leeft is vier andere wielen aan te schaffen. Wheeltrim in Hardenberg maakt aan dit l een einde. Het bedrijf bikkelde een nieuw om lichtmetalen i te herstellen of zelfs lig te renoveren. Het dé werd ontwikkeld in meer kans loopt bij een ongeval gedood of gewond te raken. Medewerking aan deze campagne verlenen: Veilig Verkeer Nederland, Sportservice Brabant, de politie en de Koninklijke Marechaussee. elementen die het comfort bevorderen. Daarmee eindigen schokdempers zelfs achter de cassettespeler, die door 15% van de ondervraagden werd genoemd. Comfort en veiligheid hangen overigens nauw samen: rijden met versleten schokdempers kan de reactietijd van de bestuurder met 26% verlengen. methoden om een licht metalen velg te repareren. Tijdens het renoveren bij Wheeltrim worden velgen ontlakt, gespoten en gepolijst, zodat ook velgen met - xidatieproblemen er weer _.s nieuw uitzien. Na een tele fonische opdracht of een fax worden de wielen door Van Gend Loos opgehaald. Deze firma zorgt ook weer voor de aflevering. Mocht het wiel onherstelbaar zijn, dan worden alleen de ver zendkosten in rekening gebracht. Voor informatie: 0523260075. 7 Onderzoek Automobilisten blijken slecht z°ek Op de hoogte te zij n van de idse functie van schokdempers. sf st 35 procent van de ragden heeft nog j schokdemper gezien 114 procent heeft zelfs geen ruw idee waar de nokdemper in de auto is -tigd. Ook weet een groot -jw »an de automobilisten (60%) niet hoe vaak de schokdempers gecontroleerd ;ten worden. Slechts een Voorlichting i de vier bestuurders heeft Uit het onderzoek blij schokdempers ooit laten dat de garage een L_ igen. rol inde voorlichtir" schokdempers zijn een schokdempers speel i sentieel onderdeel voor de degenen die zijn iligheid van de auto. schokdempers weleens heeft :happelijk onderzoek laten controleren, heeft 44% n dat bij een auto met dat op advies van anderen lokdempers de gedaan. Van degenen die nog nooit zijn schokdempers heeft laten controleren, verklaarde 25% dat niet gedaan te hebben omdat er in de garage niet op werd gewezen. Schokdemperfabrikant Monroe zal dit jaar met een aantal acties de kwaliteit van voorlichting door garagebedrijven trachten te verbeteren van die acties is de ver van de Schokdemperrr: van het Jaar, waarbij voorlichting een belangrijk beoordelingscriterium vormt. echter ten sterkste worden betwijfeld. Bij de Peugeot 205 paste het Dimma-pakket uitstekend, omdat voor een deel werd teruggevallen op de vormgeving van de Turbo 16. Bij de Clio wordt ook een soort van 205 Turbo 16-look nagestreefd. Smaken tof fen verschillen, maar dit pakket □lledig gaat net te ver. irrosserie Wie toch van dit soort in Dimma- opgedirkte auto's houdt, kan contact opnemen met ART, telefoon 04242-86666. roogte te *ui.ctievc Maar liefr ondervraagdei nooit een r en 1 flau schc bevestic deel var (60%) niet schokder moeten v van de zijn s vervangt Goede schokdempers essentieel onderdeel veiligheid van de auto. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bij een auto met versleten schokdempers de remweg aanzienlijk langer is, het weggedrag in bochten ongunstig wordt beïnvloed en de kans op aquaplanning aanzienlijk groter is. Toch noemt slechts 17% van de bestuurders schokdempers als een van de aspecten die de veiligheid van hun voertuig bevordert. Ook het verband tussen het comfort van de auto en schokdempers is onbekend. Slechts 5% van de automobilisten noemt goede schokdempers als een van de autogordel. Verenigingen die de campagne actief willen steunen, kunnen een aardige bijdrage voor hun sportkas in de wacht slepen. De prijsvraag is bestemd voor individuele leden en stelt aantrekkelijke prijzen in het vooruitzicht. w Daarnaast zal Veilig Verkeer ligingen Nederland in de hele ixy my wxx provincie posters en ll-en wandkranten ophangen. In de een Brabantse huis-aan-huispers scoort Brabant slechte tienduizenden gordeldraagplicht. dashboardstickers worden Slechts één op de dne verspreid. passagiers achterin maakt PTotle,~msga„ automobilisten wijzen op de w noodzaak van het dragen van komende jaren aandacht aan de autogordel. de autogordel blijven De Koninklijke Marechaussee schenken. Daarbij wordt doet hetzelfde bij de gemikt op een Brabantse kazernes. De Nederlandse automobilist is slecht op de hoogte van de samenhang tussen schokdempers en voertuigveiligheid. Gevraagd naar de aspecten die de veiligheid van een auto bevorderen, noemt slechts 17% van de automobilisten spontaan schokdempers. Ook de samenhang tussen schokdempers en het comfort van de auto is onduidelijk, zoals blijkt uit een onderzoek dat is I 500000 1 47 HonentópeBw

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 35