autogordelgebruik stimuleren
K
Voorlichtingscampagne
ROV-Brabant moet
NIETOM?
KNAP STOM!
s
Iers,
IRb
r
Nut schokdempers weinig bekend
Wl
Nieuw leven voor
lichtmetaal
Clio Dimma
Audi’s per trein
KNAP.
NS
1
STOM!
ie!
k
Automobiel
Ihil
n®
Hogere accijnzen
Encyclopedie
"De Jaren 70"
LOK
@WWWs fe
ff
auto!
Franse
autoprijzen
er 1993 pagina
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 september 1993 - pagina 9
ETILBURGSE KOERIER
■jL.
JUIST. I
ro's
i wijzen
>rde
1991
m. In de
cP
®r
Ten.
:e
?n
VAULT
xgne
-en
de
ten
EN PAT IS
KW STOM
straat 8
83905
Oisterwijk
Oisterwijk
ra ;»r
1986
NEE,IK ZIE HET
JE HEBT 7Vt
INDERPAAP
NIET OM-
'en afgeleverd
ton garantie
•r Tilburg e.o.
1.013-563956
iverder
sn. Een
rerkiezing
srmonteur
leed e°"
ontwikt
procédé i
wielen 1
volledic
procédé
t eerst deel
markt
a's heeft
AGENS
ert. Een d
mrfonds
ook aar
md, is echter de
raarvan de omvang niet wordt
sbruikt voor de bouw van extra
ing over
eelt. Van
7 ZULLEN WE EVEN V
l BIJ/MIJ THUIS
7/\ NEBJE n
u <wl
jlmzi’i?::
HOUPEN...^/ J
öiTO’
a
De eerder aangekondigde verhoging van de belastingen
op het wegverkeer wordt in de Miljoenennota nader
toegelicht. Het gaat om 11 cent extra benzine-accijns per
liter en 8 cent diesel-accijns. Ook zullen de toeslagen voor
diesel en LPG in de motorrijtuigenbelasting worden
verhoogd in verband met het gelijk blijven van de
concurrentieverhoudingen tussen de verschillende
motorbrandstoffen. In totaal levert deze maatregel
volgend jaar 905 miljoen gulden op. Daarvan wil het kabi
net 120 miljoen besteden aan compensatie voor het
wegvervoer, zodat 785 miljoen resteert. Een deel daarvan
(50 miljoen) wordt in het infrastructuurfonds gestort en
komt dus verkeer en vervoer ten goede, ook aan het
railvervoer. Geheel nieuw, en verrassei
mededeling dat een deel -waarvan de o
aangegeven- zal worden geLu,*.
cellen. (Bron: Rai)
DRUPPEL (5B-
k PRONKEN!! L
IK HEB'M
I ABSOLUUT
I NIET OM!!
Vier op de vijf Audi's verlaten de
fabriek per trein. Sinds de start
van de vestiging in Ingolstadt
verlieten maar liefst een half
miljoen dubbeldeks-wagons de
stad aan de Donau richting
dealers en klanten. In totaal
vervoerden al deze treinstellen 4,7
miljoen auto's. Het transport wordt
verzorgd door een samenwerking
tussen V.A.G.-Transport, de
Deutsche Bundesbahn en de
Autotransportlogistik GmbH. De
Audi's die Nederland bereiken
komen voor 99,7% per trein, in 1992
8.181 auto's op 856 wagons. Het
vervoer per trein zal in de toekomst
verder worden geperfectioneerd.
Later dit jaar wordt een
snelverzendingsconcept
gerealiseerd, waardoor de
gemiddelde wachttijd van de
nieuwe auto's aanzienlijk wordt
gereduceerd. De Audi's kunnen
dan al op de dag van produktie
worden verzonden. Uiteraard werd
de 500.000-ste wagon op feestelijke
wijze uitgeleide gedaan.
Uitgeverij Elmar heeft zojuist het tweede deel in haar
Automobiel Encyclopedie uitgebracht. Het is een
aanvulling op het eerder verschenen deel over de jaren
1945-1970. Het boek is een luchtig naslagwerk met veel
foto's en van iedere auto korte informatie en een kleine
aantal technische gegevens. Veel meer dan het eerste
deel geeft "De laren '70" een overzicht van Amerikaanse,
Japanse, Europese en Australische auto's die in het
betreffende decennium werden geleverd. Het i
gaat vooral uit van de auto's die op de Engelse l_
werden geleverd. Het boek telt bijna 200 pagina's
een harde kaft en kost f.49,50. (ISBN 90-389-0059-7)
Accent op voetbal- en
hockey verenig'
Omdat bij voetbal- en
hockeyverenigingen veel
jongeren zijn aangesloten,
worden deze verenigingen
nadrukkelijk bij de campac
betrokken. De 800 voetbal-i
hockeyverenigingen in
Brabant zijn de afgelopen
weken benaderd met het
verzoek, de campagne in het
clubblad en de kantine te
ondersteunen. Grote posters,
wandkranten, een
redactioneel artikel en een
prijsvraag moeten daar de
aandacht vestigen op de
levensreddende taak van de
laten stijgen om zo het aantal
doden en gewonden in het
Brabantse verkeer te
reduceren. De campagne
wordt ondersteund met
radiospots en gedrukt
campagnemateriaal.
Speerpunt in deze campagne
vormt de jongere automobilist
van 18 tot 24 jaar. Onderzoek
wijst uit, dat deze groep
relatief het minst gebruik
maakt van de autogordel en
De firma ART in Oisterwijk is
al langer bekend vanwege de
uitgebouwde Peugeot 205,
waarbij gebruik gemaakt
wordt van het uit Engeland
afkomstige Dimma-pakket.
Van Dimma is nu ook een set
leverbaar om de Renault Clio
een ander uiterlijk te geven.
Uiteraard heeft de klant veel
inspraak en kan kiezen voor
het al dan niet gebruiken van
alle Dimma-onderdelen,
terwijl ART ook bijpassend
schoeisel kan leveren. Het
In een reaktie noemt Veilig
Verkeer Nederland de
uitkomsten van het onderzoel
'schokkend'. "De Nederland
automobilist moet zich beter
gaan realiseren dat
schokdempers net zo ver
bonden zijn met veiligheid als
bekende zaken zoals autogor-
onduidelijk, zoals blijkt uit een onderzoek dat is dels remmen en goede
uitgevoerd door Research International in opdracht banden", aldus J. Goos,
van schokdemper!abrikant Monroe. directeur van WN
36% rijdt zonder
autogordel om
De nieuwste metingen
uit, dat in de provincie
Brabant ruim één op de drie
bestuurders en passagiers
vóórin geen gordel draagt.
Mannen gedragen zich in dit
opzicht slechter dan vrouwen.
En: hoe jonger, hoe vaker men
de gordel niet gebruikt. Met
een draagpercentage van 64%
ort Brabant slechter dan
Jaarlijks kent de Algemene
Vergadering van de AFPA
(Associatie van de Franse
Automobielpers) een
aantal prijzen toe voor
belangrijke noviteiten in
en rond de auto. De prijs
voor technische innovatie
ging naar Michelin voor de
"Groene" band. Michelin
past in dit produkt
technieken toe die tot een
lagere rolweerstand
leiden en daarmee het
brandstofverbruik van de
auto gunstig beïnvloeden.
De rolweerstand kon met
35 procent worden
teruggebracht. De
eigenschappen met
betrekking tot grip op nat
wegdek en de levensduur
werden volledig
behouden. De andere
prijzen van de AFPA
gingen naar de Renault
Twingo (vernieuwd
concept), Renault
(commerciële successen),
Didier Auriol (sportieve
successen), het kinderzitje
van Renault
(veiligheidsuitrusting) en
de Daf 75/85 (technische
successen). De prijs voor
technische innovatie
wordt al sinds 1980
toegekend.
nauw overleg met TNO,
Technische Universiteiti
het Innovatiecentrum
Nederland. Er wordt zelfs
gebruik gemaakt van appara
tuur van Fokker om
haarscheuren op te sporen. Er oxic
werd veel eraring opgedaan als
in de rallysport, waar
herstelde wielen de zwaarste
omstandigheden bleken aan
te kunnen. Na deze beproe
vingen werd besloten het
wereldpatent aan te vragen.
Het dichtlassen of
wegdraaien van metaal of het
zogenaamd koud 'richten'
blijken slechte en onveilige
iet Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Brabant
start op 4 oktober een
ntensieve
Voorlichtingscampagne om
het dragen van de autogordel
Hoor bestuurders en
- passagiers te verbeteren. De
campagne duurt 8 weken en
heeft als motto meegekregen
"Gordel niet om? Knap stom!"
Doelstelling is het percentage
I autogordeldragers met 10% te
Dimma-pakket voor de Clio
bestaat uit een voor- en
achterbumperspoiler, een
haast overdreven grote
dakspoiler, zeer brede voor-
en achterschermen met
indrukwekkende luchtinlaten
en de zijlijsten.
Alle onderdelen zijn uit
hoogwaardige kunststc
bemaakt en worden vol
onzichtbaar op de can'1
bevestigd. Of een van Dimma-
pakket voorziene Renault Clio
erop vooruit is gegaan, moet
k blijkt tevens Het is snel gebeurd. Als een
m belangrijke lichtmetalen wiel eventjes
bruusk de stoeprand raakt, is
de kans groot dat een
beschadiging optreedt. Als
het een wat oudere auto
betreft kan het betreffende
wiel niet meer verkrijgbaar
1 n°g zijn, zodat men genoodzaakt
leeft is vier andere wielen aan te
schaffen. Wheeltrim in
Hardenberg maakt aan dit
l een einde. Het bedrijf
bikkelde een nieuw
om lichtmetalen
i te herstellen of zelfs
lig te renoveren. Het
dé werd ontwikkeld in
meer kans loopt bij een
ongeval gedood of gewond te
raken. Medewerking aan deze
campagne verlenen: Veilig
Verkeer Nederland,
Sportservice Brabant, de
politie en de Koninklijke
Marechaussee.
elementen die het comfort
bevorderen. Daarmee
eindigen schokdempers zelfs
achter de cassettespeler, die
door 15% van de
ondervraagden werd
genoemd. Comfort en
veiligheid hangen overigens
nauw samen: rijden met
versleten schokdempers kan
de reactietijd van de
bestuurder met 26%
verlengen.
methoden om een licht
metalen velg te repareren.
Tijdens het renoveren bij
Wheeltrim worden velgen
ontlakt, gespoten en gepolijst,
zodat ook velgen met
- xidatieproblemen er weer
_.s nieuw uitzien. Na een tele
fonische opdracht of een fax
worden de wielen door Van
Gend Loos opgehaald. Deze
firma zorgt ook weer voor de
aflevering. Mocht het wiel
onherstelbaar zijn, dan
worden alleen de ver
zendkosten in rekening
gebracht. Voor informatie:
0523260075.
7 Onderzoek
Automobilisten blijken slecht
z°ek Op de hoogte te zij n van de
idse functie van schokdempers.
sf st 35 procent van de
ragden heeft nog
j schokdemper gezien
114 procent heeft zelfs geen
ruw idee waar de
nokdemper in de auto is
-tigd. Ook weet een groot
-jw »an de automobilisten
(60%) niet hoe vaak de
schokdempers gecontroleerd
;ten worden. Slechts een Voorlichting
i de vier bestuurders heeft Uit het onderzoek blij
schokdempers ooit laten dat de garage een L_
igen. rol inde voorlichtir"
schokdempers zijn een schokdempers speel i
sentieel onderdeel voor de degenen die zijn
iligheid van de auto. schokdempers weleens heeft
:happelijk onderzoek laten controleren, heeft 44%
n dat bij een auto met dat op advies van anderen
lokdempers de gedaan. Van degenen die nog
nooit zijn schokdempers heeft
laten controleren, verklaarde
25% dat niet gedaan te
hebben omdat er in de garage
niet op werd gewezen.
Schokdemperfabrikant
Monroe zal dit jaar met een
aantal acties de kwaliteit van
voorlichting door
garagebedrijven
trachten te verbeteren
van die acties is de ver
van de Schokdemperrr:
van het Jaar, waarbij
voorlichting een belangrijk
beoordelingscriterium vormt.
echter ten sterkste worden
betwijfeld. Bij de Peugeot 205
paste het Dimma-pakket
uitstekend, omdat voor een
deel werd teruggevallen op
de vormgeving van de Turbo
16. Bij de Clio wordt ook een
soort van 205 Turbo 16-look
nagestreefd. Smaken
tof fen verschillen, maar dit pakket
□lledig gaat net te ver.
irrosserie Wie toch van dit soort
in Dimma- opgedirkte auto's houdt, kan
contact opnemen met ART,
telefoon 04242-86666.
roogte te
*ui.ctievc
Maar liefr
ondervraagdei
nooit een r
en 1
flau
schc
bevestic
deel var
(60%) niet
schokder
moeten v
van de
zijn s
vervangt
Goede schokdempers
essentieel onderdeel
veiligheid van de auto.
Wetenschappelijk onderzoek
toont aan dat bij een auto met
versleten schokdempers de
remweg aanzienlijk langer is,
het weggedrag in bochten
ongunstig wordt beïnvloed en
de kans op aquaplanning
aanzienlijk groter is. Toch
noemt slechts 17% van de
bestuurders schokdempers
als een van de aspecten die
de veiligheid van hun
voertuig bevordert.
Ook het verband tussen het
comfort van de auto en
schokdempers is onbekend.
Slechts 5% van de
automobilisten noemt goede
schokdempers als een van de
autogordel. Verenigingen die
de campagne actief willen
steunen, kunnen een aardige
bijdrage voor hun sportkas in
de wacht slepen. De
prijsvraag is bestemd voor
individuele leden en stelt
aantrekkelijke prijzen in het
vooruitzicht.
w Daarnaast zal Veilig Verkeer
ligingen Nederland in de hele
ixy my wxx provincie posters en
ll-en wandkranten ophangen. In de een
Brabantse huis-aan-huispers scoort Brabant slechte
tienduizenden gordeldraagplicht.
dashboardstickers worden Slechts één op de dne
verspreid. passagiers achterin maakt
PTotle,~msga„
automobilisten wijzen op de w
noodzaak van het dragen van komende jaren aandacht aan
de autogordel. de autogordel blijven
De Koninklijke Marechaussee schenken. Daarbij wordt
doet hetzelfde bij de gemikt op een
Brabantse kazernes.
De Nederlandse automobilist is slecht op de hoogte
van de samenhang tussen schokdempers en
voertuigveiligheid. Gevraagd naar de aspecten die
de veiligheid van een auto bevorderen, noemt
slechts 17% van de automobilisten spontaan
schokdempers. Ook de samenhang tussen
schokdempers en het comfort van de auto is
onduidelijk, zoals blijkt uit een onderzoek dat is
I 500000
1 47 HonentópeBw