7Z7Z
SUBARU E-WAGON
I
ft
i
SPORTIEVE
CINQUECENTO
OEKKIRS
AANGEKLEDE
>9
AUTO VAN HET JAAR"
Stadsbusje
i
8
ft
pino!
SUBARU
t
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
MLjS
/OORDEEL
Oplage: 96.900*ex.
Donderdag 30 september 1993
I
pers
We
/agon
:en in
op
OE
ang.
SI
"HL
AUTOTEST:
Gordel niet om?
Dimlicht vermindert
KIA
Lees verder
Knap stom!
in dit nummer
pag.9
o.a.:
i?
KT JSEHL
aantal ongevallen
pag. 5
Jaargang 5
Nummer 38
Merkartikelen
erplein 72
syhoef.
als u van
it verwachten,
>pen, spat
j de scher
i speciale i
aars
en 36-46.
sbootie
Maten 37-41.
KORVELSEWEG 99
TILBURG - Tel. 35.55.75
len
tr is
roofd- en
Jan.
iet
De Auivuiv
Tilburgse I
verschijnt i..=._
le.Riel.Loonopl
Berkel Enschot,
gestel enluxwuc
froncpump
hg. Maten 37-42.
omgetoverd tot bestelwagen
of tweepersoons bed.
opvallend hoog dak, forse
voor- en achterbumper en
diep uitgesneden ruiten.
rappig
In eerste aanblik moet je de E-
wagon wel grappig vinden.
Door zijn hoge koets lijkt de
Eerder dit jaar werd in Italië een speciale
raceklasse gestart met de Fiat Cinquecento Trofeo,
een echte rallyauto voor een betaalbare
snel werd besloten deze klasse ook in Dt
re prijs. Vrij
Duitsland en
Frankrijk op te zetten, terwijl Nederland vanaf
seizoen 1994 volgt.
Automaat is een uitgave van De
Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
t in geheel Tilburg, Goir-
p Zand, Udenhout,
ischot, Oisterwijk, Moer-
rHil varenbeek.
onschatbare I
law
Aalsmeer - De automarkt lijkt, als we de
fabrikanten geloven, steeds meer kleine
segmentjes te bevatten. Vrijwel ieder merk heeft in
haar programma wel een paar 'vreemde eenden'
die een zeer specifieke doelgroep aanspreken.
Zo komt Subaru met de E-wagon, een miniscuul
rsonenbusje met een aantal typische details.
reden de vierwielaangedreven uitvoering.
De Nissan Micra Beat 55 kost f.21.395,-.
De Micra Tango heeft de LX als uitgangspunt met
naar keuze de 1.0 (Tango 55) of 1.3 liter motor
(Tango 75). De uitrusting wordt uitgebreid met
verschillende Tango-badges, vier spatlappen, een
reflectorplaat op de achterzijde en een Tango-sleu-
telhanger. Net als bij de Beat ligt de prijs van de
Tango fors onder die van het uitgangsmodel.
De Tango is er dan ook al vanaf f.22.995,=.
bekende 1.2 liter 3
cilindermotor. Door
toepassing van een
multipoint injectiesysteem
wordt bij 4600 tr/min een
vermogen van 54 pk bereikt.
Het maximale koppel van 97
Nm is bij 3.000 tr/min
beschikbaar. Bij een
leeggewicht van 930 kg voor
de SDX en 1040 voor de 4WD
kan een topsnelheid worden
gehaald van 128 km/u. De
krachtbron is echter op een
zeer ongebruikelijke plaats te
vinden. De motor is namelijk
direct voor de achterbumper
geplaatst. De bumper kan in
z'n geheel naar onder worden
geklapt voor het nodige
onderhoud aan de motor. Dit
heeft natuurlijk als groot
voordeel de enorme
ruimtebesparing. Maar wie
van achteren
aangereden wordt,
heeft direct een grote
schade.
koppel van 78 Nm bij 4000
tr/min. Het Trofeo-pakket kan
senvoudig door een
Ier- of tuningbedrijf
worden gemonteerd en kost
f.9.950,= inclusief BTW maar
exclusief montage en tuning.
Afhankelijk of de montage en
tuning wordt uitbesteed is de
Fiat Cinquecento Trofeo
raceklaar voor een bedrag
tussen de f.25.000,- en
f.35.000,=. Per rally wordt een
prijzengeld van f,10.000,=
uitgekeerd, met een eerste
prijs van f .2.000,= per equipe.
De drie beste teams worden
uitgenodigd mee te doen aan
de Europese finale. De
overwinnaar hiervan wordt
door Fiat Auto S.p.A.
ingeschreven voor de Rallye
van Monte Carlo 1995. In de
speciale Dealer Junior Cup
kunnen rijders onder de 23
jaar extra prijzen verdienen.
Een informatiepakket over de
Trofeo kan schriftelijk worden
aangevraagd bij Fiat Auto
Nederland, Public
Relations/Cinquecento
Trofeo, Postbus 22721,1100 DE
Amsterdam Zuidoost. De
Cinquecento Trofeo zal zijn
debuut maken tijdens de
Golden Tulip Rally van 3 tot 6
maart 1994.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
ng van het
redelijk luxueus.
De stoelen zijn met een nette
stof bekleed, terwijl alle
flanken netjes met panelen
zijn afgewerkt. De uitrusting
omvat onder meer aparte
verwarming achterin,
hoofdsteunen op alle
zitplaatsen en kindersloten op
de schuifdeuren. Aan de
buitenkant is de E-wagon
voorzien van
koplampsproeiers,
spatlappen voor en achter,
getint glas en een antenne.
Door de enorme glaspartij is
het uitzicht naar alle kanten
meer dan uitstekend. De
handgeschakelde vijfbak
wordt met een pook op de
vloer bediend. Het stuurwiel
is wat vlak geplaatst, geen
ongebruikelijke oplossing bij
een 'busje'.
Motorisch valt Subaru met de
E-wagon op een vertrouwd
stukje techniek terug. De auto
is namelijk voorzien van de
er 1993 paginaj
al trade mark of
BOY enteprises
CHICAGO
I
Informatiepakket
Ook de eindoverbrenging van
het differentieel is anders
gekozen. De motor levert nu
een vermogen van 55 pk bij
6500 tr/min en een maximaal
De toegankelijkheid van het
interieur is uitstekend. Naast
de twee voorportieren
beschikt de E-wagon over
twee schuifdeuren en een
grote achterklep. De beste
zitplaatsen worden gebodt
op de tweede zitrij, daar
namelijk voldoende hc
beenruimte voor hander
Helemaal achterin is he
bankje vooral voor twee of
drie kinderen bedoeld. Helaas
zit de bestuurder niet
optimaal. De stoel kan voor
langere personen te weinig
achteruit, terwijl het rechter
been vrijwel niet ondersteund
wordt. Alleen al door de
zitpositie is de E-wagon
voornamelijk geschikt voor
stadsritten. Kinderen van
school halen, met vrienden 's
avonds de stad in of een
kleine verhuizing, daar moet
vooral het nut van de E-wcf""’
worden gezocht. De banker,
het interieur kunnen
overigens op verschillende
manieren worden gebruikt,
zodat de personenbus in een
mum van tijd kan worden
Multifunctioneel
De hoge smalle koets
van de E-wagon met
de relatief kleine
wielen is zeer
zijwindgevoelig. Wie
op de snelweg het
uiterste uit de
techniek wil halen,
merkt dat de auto
instabiel wordt. Ook
vanuit dit oogpunt
moet de E-wagon
voornamelijk gezien
worden als een
multifunctioneel
vervoermiddel op
kortere afstanden. De
vierwielaandrijving
wordt met een knop op
de versnellingspook
ingeschakeld. Er gaat
■nnummer. Het
Je Onschatbare
tker"isinde
ikwinkel te koop voor
1,95.
Wie op een lengte van 3,53
meter minimaal 6 volwassen
personen wil plaatsen, moet
als ontwerper van goede
huize komen en kiezen voor
een aantal constructieve
noviteiten. Het resultaat is de
Subaru E-wagon een grappig
ogend personenbusje met een
auto bijzonder smal. De
beugel op de voorbumper, de
zwarte strip over de zijkant
van de carrosserie en de grote Ongebruikelijk
portierengrepen zijn enkele De afwerking van hei
details die de kleine Subaru interieur is:
een eigen gezicht geven. De E- jje stoeien 2
wagon wordt alleen in een
redelijk complete SDX-
uitvoering geleverd. De klant
houdt daarbij de keuze tussen
achter- of
vierwielaandrijving. De
duurste versie heeft een
vrijwel volledig glazen dak.
Het voorste paneel kan
makkelijk worden open
geklapt of in z'n geheel
worden verwijderd. Het
middengedeelte van het dak
kan met een simpele druk op
de knop helemaal worden
opengeschoven. Beide
dakdelen zijn aan de
onderkant voorzien van een
rolhoes om het interieur bij
hoogstaande zon in de
schaduw te houden.
700 pagina's
klassieke
auto's
De vierde editie van het
boek "De Onschatbare
Klassieker" is zojuist
verschenen. Net als vorig
jaar worden aan de hand
van foto's en een paar
standaard technische
gegevens vele klassieke
en semi-klassiekeauto's
beschreven. Van de 1672
modellen die dit jaar in
het boek te vinden zijn,
worden ook de waardes
in drie verschillende
klassen gegeven. Deze
bedragen zijn
samengesteld door twee
offcieel beëdigde
taxateurs en geven een
goede indicatie. Hierdoor
is het een naslagwerk
voor iedere klassieker-
liefhebber. Het boek
bevat achterin ook een
lijst met de meeste
merkenclubs in
Nederland en België met
adres en
telefoonni
boek"De
Klassiek
boei
f.22.1
Fiat hoopt met de Trofeo een
kweekvij ver te vormen voor
jonge kampioenen, terwijl het vrij ee
anderzijds een school is waar deale
jongeren veiliger en
verantwoordelijker leren
rijden. Een belangrijke
doelstelling is dat de kosten
laag gehouden worden. In
overleg met de KNAF zal een
speciale klasse worden
gecreëerd waarin maximaal
25 Cinquecento's tegen elkaar
zullen strijden.
De speciale Trofeo-kit
waarmee de Cinquecento
wordt uitgerust omvat een
door de FIS A gehomologeerde
veiligheidskooi, 6 punts
gordels, extra bescherming
van bodem, carter en
benzinetank, een
brandblusser, kuipstoelen,
schijnwerpers, toerenteller,
een voetsteun en spatlappen.
De bekende 899 cc 4 cilinder
krijgt een andere nokkenas,
een gewijzigd luchtfilter,
ander uitlaatspruitstuk en
een oliekoeler.
dan een lampje op het
dashboard branden. Deze
voorziening mag alleen op
een onverharde ondergrond
(zand of sneeuw) worden
gebruikt.
Subaru gaat de E-wagon
uitsluitend op geel kenteken
leveren. Wie naar de prijzen
kijkt, zal direct begrijpen
waarom een bestel-versie
beslist kansloos zou zijn. De E-
wagon SDX met
achterwielaandrijving kost
f .32.995,= en dat is meer dan
fors. Wie daar dan ook nog
eens vierwielaandrijving en
het leuke glazen dak bij wil
hebben, is f.37.995,= kwijt.
Subaru richt zich met de E-
wagon op een wel heel
specifieke doelgroep, die
helaas voor het merk wel eens
heel klein zou kunnen zijn.
Nissan brengt een drietal limited editions van de
Micra, die een jaar lang de titel "Auto van het Jaar"
mag voeren. Op basis van de Micra 1.0L is de Beat
55 gecreëerd. Natuurlijk vinden we in deze auto de
1 liter 16-kleppenmotor van 55 pk.
De standaard uitvoering wordt aangevuld met
speciale wieldoppen, spatlappen achter en Beat-
aanduidingen op de schermen, achterzijde, het
dashboard en de speciale sleutelhanger.
Ontdekking
Iedereen die postzegels,
sigarenbandjes,
vingerhoedjes of wat dan
ook verzamelt hoopt ooit
eens de ontdekking van
zijn leven te doen. Een
soort van ontdekking deed
ik afgelopen weekend
tijdens een bezoek aan
Frankrijk. Ik was er om te
gaan kijken naar een 21
jaar oude auto, nog geen
klassieker, maar vanwage
zijn staat en ouderdom een
uniek object, meenemen
dus. Ik vroeg me echter al
af waarom deze auto werd
geadverteerd in een
bekend oldtimerblad, de
eigenaar moest dus een
liefhebber zijn. Bij het
betreden van het
binnenpleintje van het
huis zag ik in de hoek twee
lichtmetalen velgen van
een Alpine liggen. Toen ik
daar op wees werd ik
direct meegenomen naar
de garage waar inderdaad
een Alpine Al 10 stond te
pronken, een echte 1300
Gordini uit 1971. De goede
man bleek ook nog in het
bezit van een Simca Grand
Large, een tweedeurs
Aronde uit dejaren vijftig.
Verder werd de garage
ingenomen door stellingen
met onderdelen, waaruit
ook nog het een en ander
voor mijn aankoop naar
boven kwam.
Toen de koop gesloten
was, werd het huis
betreden om de papieren
in orde te maken. Toen ik
de eerste voet over de vloer
had gezet, viel mijn blik op
een kamer volledig gevuld
met vitrines en in deze
vitrines miniatuurauto 's
van uitsluitend Franse
merken als Dinky Toys,
Norev, C1J en JRD inclusief
originele winkeldisplays
en doosjes. Het was alsof ik
weer even een klein kind
was (dat komt vaker voor)
en ik in de
speelgoedwinkel voor de
houten vitrines stond om
voor mijn verjaardag een
autootje uit te kiezen.
Keurig stonden de
modellen gerangschikt
naar model en menig
model was dan weer in
alle mogelijke kleuren
aanwezig. Het moeten er
duizenden geweest zijn,
zoveel heb ik er nog nooit
bij elkaar gezien. Al
keuvelend over oude
auto's, miniatuur auto's en
de starre Franse
ambtenarij (Hé!) werd het
een langer bezoek dan
gepland. Wat moeten er in
de wereld toch nog een
hoop van dit soort
ontdekkingen gedaan
kunnen worden...
Tony Vos
Sephia SLX
pag. 3
ET
■GR-LB-17
3