7Z7Z SUBARU E-WAGON I ft i SPORTIEVE CINQUECENTO OEKKIRS AANGEKLEDE >9 AUTO VAN HET JAAR" Stadsbusje i 8 ft pino! SUBARU t Bijlage van: DeTilburgseKoerier MLjS /OORDEEL Oplage: 96.900*ex. Donderdag 30 september 1993 I pers We /agon :en in op OE ang. SI "HL AUTOTEST: Gordel niet om? Dimlicht vermindert KIA Lees verder Knap stom! in dit nummer pag.9 o.a.: i? KT JSEHL aantal ongevallen pag. 5 Jaargang 5 Nummer 38 Merkartikelen erplein 72 syhoef. als u van it verwachten, >pen, spat j de scher i speciale i aars en 36-46. sbootie Maten 37-41. KORVELSEWEG 99 TILBURG - Tel. 35.55.75 len tr is roofd- en Jan. iet De Auivuiv Tilburgse I verschijnt i..=._ le.Riel.Loonopl Berkel Enschot, gestel enluxwuc froncpump hg. Maten 37-42. omgetoverd tot bestelwagen of tweepersoons bed. opvallend hoog dak, forse voor- en achterbumper en diep uitgesneden ruiten. rappig In eerste aanblik moet je de E- wagon wel grappig vinden. Door zijn hoge koets lijkt de Eerder dit jaar werd in Italië een speciale raceklasse gestart met de Fiat Cinquecento Trofeo, een echte rallyauto voor een betaalbare snel werd besloten deze klasse ook in Dt re prijs. Vrij Duitsland en Frankrijk op te zetten, terwijl Nederland vanaf seizoen 1994 volgt. Automaat is een uitgave van De Koerier i.s.m. D.A.T.O. en t in geheel Tilburg, Goir- p Zand, Udenhout, ischot, Oisterwijk, Moer- rHil varenbeek. onschatbare I law Aalsmeer - De automarkt lijkt, als we de fabrikanten geloven, steeds meer kleine segmentjes te bevatten. Vrijwel ieder merk heeft in haar programma wel een paar 'vreemde eenden' die een zeer specifieke doelgroep aanspreken. Zo komt Subaru met de E-wagon, een miniscuul rsonenbusje met een aantal typische details. reden de vierwielaangedreven uitvoering. De Nissan Micra Beat 55 kost f.21.395,-. De Micra Tango heeft de LX als uitgangspunt met naar keuze de 1.0 (Tango 55) of 1.3 liter motor (Tango 75). De uitrusting wordt uitgebreid met verschillende Tango-badges, vier spatlappen, een reflectorplaat op de achterzijde en een Tango-sleu- telhanger. Net als bij de Beat ligt de prijs van de Tango fors onder die van het uitgangsmodel. De Tango is er dan ook al vanaf f.22.995,=. bekende 1.2 liter 3 cilindermotor. Door toepassing van een multipoint injectiesysteem wordt bij 4600 tr/min een vermogen van 54 pk bereikt. Het maximale koppel van 97 Nm is bij 3.000 tr/min beschikbaar. Bij een leeggewicht van 930 kg voor de SDX en 1040 voor de 4WD kan een topsnelheid worden gehaald van 128 km/u. De krachtbron is echter op een zeer ongebruikelijke plaats te vinden. De motor is namelijk direct voor de achterbumper geplaatst. De bumper kan in z'n geheel naar onder worden geklapt voor het nodige onderhoud aan de motor. Dit heeft natuurlijk als groot voordeel de enorme ruimtebesparing. Maar wie van achteren aangereden wordt, heeft direct een grote schade. koppel van 78 Nm bij 4000 tr/min. Het Trofeo-pakket kan senvoudig door een Ier- of tuningbedrijf worden gemonteerd en kost f.9.950,= inclusief BTW maar exclusief montage en tuning. Afhankelijk of de montage en tuning wordt uitbesteed is de Fiat Cinquecento Trofeo raceklaar voor een bedrag tussen de f.25.000,- en f.35.000,=. Per rally wordt een prijzengeld van f,10.000,= uitgekeerd, met een eerste prijs van f .2.000,= per equipe. De drie beste teams worden uitgenodigd mee te doen aan de Europese finale. De overwinnaar hiervan wordt door Fiat Auto S.p.A. ingeschreven voor de Rallye van Monte Carlo 1995. In de speciale Dealer Junior Cup kunnen rijders onder de 23 jaar extra prijzen verdienen. Een informatiepakket over de Trofeo kan schriftelijk worden aangevraagd bij Fiat Auto Nederland, Public Relations/Cinquecento Trofeo, Postbus 22721,1100 DE Amsterdam Zuidoost. De Cinquecento Trofeo zal zijn debuut maken tijdens de Golden Tulip Rally van 3 tot 6 maart 1994. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur ng van het redelijk luxueus. De stoelen zijn met een nette stof bekleed, terwijl alle flanken netjes met panelen zijn afgewerkt. De uitrusting omvat onder meer aparte verwarming achterin, hoofdsteunen op alle zitplaatsen en kindersloten op de schuifdeuren. Aan de buitenkant is de E-wagon voorzien van koplampsproeiers, spatlappen voor en achter, getint glas en een antenne. Door de enorme glaspartij is het uitzicht naar alle kanten meer dan uitstekend. De handgeschakelde vijfbak wordt met een pook op de vloer bediend. Het stuurwiel is wat vlak geplaatst, geen ongebruikelijke oplossing bij een 'busje'. Motorisch valt Subaru met de E-wagon op een vertrouwd stukje techniek terug. De auto is namelijk voorzien van de er 1993 paginaj al trade mark of BOY enteprises CHICAGO I Informatiepakket Ook de eindoverbrenging van het differentieel is anders gekozen. De motor levert nu een vermogen van 55 pk bij 6500 tr/min en een maximaal De toegankelijkheid van het interieur is uitstekend. Naast de twee voorportieren beschikt de E-wagon over twee schuifdeuren en een grote achterklep. De beste zitplaatsen worden gebodt op de tweede zitrij, daar namelijk voldoende hc beenruimte voor hander Helemaal achterin is he bankje vooral voor twee of drie kinderen bedoeld. Helaas zit de bestuurder niet optimaal. De stoel kan voor langere personen te weinig achteruit, terwijl het rechter been vrijwel niet ondersteund wordt. Alleen al door de zitpositie is de E-wagon voornamelijk geschikt voor stadsritten. Kinderen van school halen, met vrienden 's avonds de stad in of een kleine verhuizing, daar moet vooral het nut van de E-wcf""’ worden gezocht. De banker, het interieur kunnen overigens op verschillende manieren worden gebruikt, zodat de personenbus in een mum van tijd kan worden Multifunctioneel De hoge smalle koets van de E-wagon met de relatief kleine wielen is zeer zijwindgevoelig. Wie op de snelweg het uiterste uit de techniek wil halen, merkt dat de auto instabiel wordt. Ook vanuit dit oogpunt moet de E-wagon voornamelijk gezien worden als een multifunctioneel vervoermiddel op kortere afstanden. De vierwielaandrijving wordt met een knop op de versnellingspook ingeschakeld. Er gaat ■nnummer. Het Je Onschatbare tker"isinde ikwinkel te koop voor 1,95. Wie op een lengte van 3,53 meter minimaal 6 volwassen personen wil plaatsen, moet als ontwerper van goede huize komen en kiezen voor een aantal constructieve noviteiten. Het resultaat is de Subaru E-wagon een grappig ogend personenbusje met een auto bijzonder smal. De beugel op de voorbumper, de zwarte strip over de zijkant van de carrosserie en de grote Ongebruikelijk portierengrepen zijn enkele De afwerking van hei details die de kleine Subaru interieur is: een eigen gezicht geven. De E- jje stoeien 2 wagon wordt alleen in een redelijk complete SDX- uitvoering geleverd. De klant houdt daarbij de keuze tussen achter- of vierwielaandrijving. De duurste versie heeft een vrijwel volledig glazen dak. Het voorste paneel kan makkelijk worden open geklapt of in z'n geheel worden verwijderd. Het middengedeelte van het dak kan met een simpele druk op de knop helemaal worden opengeschoven. Beide dakdelen zijn aan de onderkant voorzien van een rolhoes om het interieur bij hoogstaande zon in de schaduw te houden. 700 pagina's klassieke auto's De vierde editie van het boek "De Onschatbare Klassieker" is zojuist verschenen. Net als vorig jaar worden aan de hand van foto's en een paar standaard technische gegevens vele klassieke en semi-klassiekeauto's beschreven. Van de 1672 modellen die dit jaar in het boek te vinden zijn, worden ook de waardes in drie verschillende klassen gegeven. Deze bedragen zijn samengesteld door twee offcieel beëdigde taxateurs en geven een goede indicatie. Hierdoor is het een naslagwerk voor iedere klassieker- liefhebber. Het boek bevat achterin ook een lijst met de meeste merkenclubs in Nederland en België met adres en telefoonni boek"De Klassiek boei f.22.1 Fiat hoopt met de Trofeo een kweekvij ver te vormen voor jonge kampioenen, terwijl het vrij ee anderzijds een school is waar deale jongeren veiliger en verantwoordelijker leren rijden. Een belangrijke doelstelling is dat de kosten laag gehouden worden. In overleg met de KNAF zal een speciale klasse worden gecreëerd waarin maximaal 25 Cinquecento's tegen elkaar zullen strijden. De speciale Trofeo-kit waarmee de Cinquecento wordt uitgerust omvat een door de FIS A gehomologeerde veiligheidskooi, 6 punts gordels, extra bescherming van bodem, carter en benzinetank, een brandblusser, kuipstoelen, schijnwerpers, toerenteller, een voetsteun en spatlappen. De bekende 899 cc 4 cilinder krijgt een andere nokkenas, een gewijzigd luchtfilter, ander uitlaatspruitstuk en een oliekoeler. dan een lampje op het dashboard branden. Deze voorziening mag alleen op een onverharde ondergrond (zand of sneeuw) worden gebruikt. Subaru gaat de E-wagon uitsluitend op geel kenteken leveren. Wie naar de prijzen kijkt, zal direct begrijpen waarom een bestel-versie beslist kansloos zou zijn. De E- wagon SDX met achterwielaandrijving kost f .32.995,= en dat is meer dan fors. Wie daar dan ook nog eens vierwielaandrijving en het leuke glazen dak bij wil hebben, is f.37.995,= kwijt. Subaru richt zich met de E- wagon op een wel heel specifieke doelgroep, die helaas voor het merk wel eens heel klein zou kunnen zijn. Nissan brengt een drietal limited editions van de Micra, die een jaar lang de titel "Auto van het Jaar" mag voeren. Op basis van de Micra 1.0L is de Beat 55 gecreëerd. Natuurlijk vinden we in deze auto de 1 liter 16-kleppenmotor van 55 pk. De standaard uitvoering wordt aangevuld met speciale wieldoppen, spatlappen achter en Beat- aanduidingen op de schermen, achterzijde, het dashboard en de speciale sleutelhanger. Ontdekking Iedereen die postzegels, sigarenbandjes, vingerhoedjes of wat dan ook verzamelt hoopt ooit eens de ontdekking van zijn leven te doen. Een soort van ontdekking deed ik afgelopen weekend tijdens een bezoek aan Frankrijk. Ik was er om te gaan kijken naar een 21 jaar oude auto, nog geen klassieker, maar vanwage zijn staat en ouderdom een uniek object, meenemen dus. Ik vroeg me echter al af waarom deze auto werd geadverteerd in een bekend oldtimerblad, de eigenaar moest dus een liefhebber zijn. Bij het betreden van het binnenpleintje van het huis zag ik in de hoek twee lichtmetalen velgen van een Alpine liggen. Toen ik daar op wees werd ik direct meegenomen naar de garage waar inderdaad een Alpine Al 10 stond te pronken, een echte 1300 Gordini uit 1971. De goede man bleek ook nog in het bezit van een Simca Grand Large, een tweedeurs Aronde uit dejaren vijftig. Verder werd de garage ingenomen door stellingen met onderdelen, waaruit ook nog het een en ander voor mijn aankoop naar boven kwam. Toen de koop gesloten was, werd het huis betreden om de papieren in orde te maken. Toen ik de eerste voet over de vloer had gezet, viel mijn blik op een kamer volledig gevuld met vitrines en in deze vitrines miniatuurauto 's van uitsluitend Franse merken als Dinky Toys, Norev, C1J en JRD inclusief originele winkeldisplays en doosjes. Het was alsof ik weer even een klein kind was (dat komt vaker voor) en ik in de speelgoedwinkel voor de houten vitrines stond om voor mijn verjaardag een autootje uit te kiezen. Keurig stonden de modellen gerangschikt naar model en menig model was dan weer in alle mogelijke kleuren aanwezig. Het moeten er duizenden geweest zijn, zoveel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien. Al keuvelend over oude auto's, miniatuur auto's en de starre Franse ambtenarij (Hé!) werd het een langer bezoek dan gepland. Wat moeten er in de wereld toch nog een hoop van dit soort ontdekkingen gedaan kunnen worden... Tony Vos Sephia SLX pag. 3 ET ■GR-LB-17 3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27