EILIGER ASFALT EN MINDER LAWAAI
HAAL NU UW VOORDEEL
S
Ook zo
aangeslagen
door uw
bijtelling?
AUTO SMOLDERS
Kia in de
USA
G
Volvo 940 Polar v.a. 54.900,-.
r
ws
ZELFS EEN BMW-DEALER
HEEFT WEL EENS
ONVERWACHTE GASTEN
NUMMER 11N SERVICE
(bij onderhoud en reparatie gratis leenauto)
DAGELUKS GEOPEND
TOT 20.00 UUR
ZATERDAG TOT 17.30 UUR
S SS ÜS
s S E
.SS
E E
De Nederlandse
Stichting
Geluidhinder
si—®
0993
lil*
99*
iber 1993 pagin
DE AUTOMAAT Donderdag 16 september 1993 paginal!
;TILBURGSE KOERIER
1986
.1985
.1988
1991
:ht
1983
.1983
1988
.1990
oed zicht en minder lawaai. (Neder-
n BOVAG-GARANTIE
kan worden als over z'n BMW's
Spoordijk 72/74 - Tel.: 013/422133
jonwaarden
92
88
tarieven van Volvo Leasing. Eindelijk business class rijden
De zakelijke automobilist die representatief wil rij
den, maar privé zo min mogelijk bij wil tellen, adviseren we
voor het tarief van economy class.
één ding. Bezuinig niet op uw auto, bezuinig op z’n prijs.
Naast de Polar met z’n 3 motorvarianten, zijn er
diverse uitvoeringen van de extra luxueuze (afgebeelde)
Dat dit mogelijk is bewijst deze unieke propositie:
de Volvo 940 Polar, Sedan of Estate. In alle opzichten
GLE. Een testrit met de 940 Polar of GLE wilt u toch
royaal, behalve in kosten. Hetgeen ook doorwerkt in de
voor geen geld missen?
LOON OPZAND, AUTOMOBIELBEDRIJF VAN ROOSMALEN B.V., HOGE STEENWEG 85, TEL: 04166-2450.
TILBURG, AUTOMOBIELBEDRIJF VAN ROOSMALEN TILBURG B.V., RINGBAAN ZUID 3, TEL: 013-360015.
UGHT B.V.
NISSAN
rood
rood
rood met.
BEDRIJFSWEG 17 5061 JX OISTERWIJK TEL 04242-86900
LANGE AKKERS 1 5563 BT WESTERHOVEN TEL 04902-14888
•88 10.950,
'89 13.950,
'90 15.950,
'91 16.950,
'92 23.950,
'88 13.950,
•90 18.950,
'91 23.950
'91 24.950,
'92 26.950,
'89 17.950,
ïrkoop van
olijke
75.500 km
46.000 km
56.000 km
167.500 km
148.300 km
36.000 km
70.000 km
46.000 km
72.500 km
72.500 km
54.000 km
Mazda 323 1.8i GLX, 4-drs.
Volvo 340 1.4,5-drs.
Mitsubishi Colt 1.2 GL, 5-drs.
Audi 80
Audi 80 2.0 E
Audi 80 TDi
Ford Escort
Ford Escort
VW Passat 2.0
Volvo 480 TUR
Opel Kadett
Peugeot 605 SR
Toyota Corolla
Toyota Corolla
VW Polo 1.3 Jeton
Subaru Mini Jumbo (2 x)
Daihatsu Cuore 850 TS
Peugeot 205 1.8 Diesel
Peugeot 405 1.6 GL
Renault 19 Europa
Renault 19 1.7 TS Chamade
Citroën BX 1.6 RE
Volvo 360 2.0iGLS
Ford Escort 1.4 "RS"
Ford Escort 1.6 CLX
•eg 130,
it
61912
tavond)
91
91
on 91
norme
niet
hint
BEURDEN
n bergingsbedriji
1OUT-tel. 04241-1110
TAKEL- EN SLEEPDIENSTEN]
AUTOWASSERETTE 1
FORD ACCESSOIRESHOP]
DAG- EN NACHTSERVICE j
NBIEDING
igo XV 700
i 1984
V Autobedrijf i
fenova nis
4.750,-
87 110.000 9.450,-
88 60.000 9.450.-
87 105.000 10.450,-
90 42.000 11.450,-
89 110.000 12.750,-
90 32.000 16.900,-
91 116.000 24.950,-
91 60.000
91 20.000
91 58.000
90 100.000
91 16.000
VOLVO
bewijst het.
tstof, die voor
3 slechts één
wordt de
o (granulaat).
nieuwe
lault wordt
gj Nissan Primera met airconditioning
tijdelijk voor slechts 1.200,- extra
El Nissan Primera Invitation met airconditioning
met 2.000,- voordeel I
vo 21.395,
,0 23.995,-
Nissan Primera 2.01 LX
Nissan Primera 2.0 SIX
Nissan Primera 1.6 LX, 4-drs.
Nissan Primera 2.0 SLX, 4-drs.
Nissan Prairie 2.0 SLX
Nissan Patrol 3.3 Turbo Diesel
Nissan Terrana 2.4 E, 3-drs.
Opel Corsa 1.2 S
Opel Kadett 1,4i Life, 4-drs.
Opel Kadett 1.7 LS Diesel
Opel Astra 1.4i GL
Opel Manta 2.0 GTE
Opel Omega 2.0i LS
Suzuki Samurai 4WD
VW Golf Turbo Diesel
'90 26.950,
'91 31.950,
'92 30.950,
'93 39.950,
91 37.950,
'88 28.950,
'90 42.950,
'87 9.950,
•90 18.950,
'91 22.950
’92 25.950,
'89 16.950,
•88 19.950,
'89 20.950,
'89 16.950,
Twinlay
Na enkele experimenten met
verschillende vormen van
ZO AB werd twee jaar geleden
in Breda een proefvak gelegd
met 'Twinlay'. Dit bestaat uit
twee lagen open asfalt: een
onderlaag van grove korrels
met grote poriën en een dunne
bovenlaag van kleine korrels
en dus fijnere openingen.
Voordeel van twinlay is dat
het zowel op snelwegen als in
de bebouwde kom kan
worden gebruikt. Het gewone
ZOAB blijkt binnen de
bebouwde kom sneller dicht
te slibben dan op de snelweg.
De bovenste laag werkt als
het ware als een filter dat het
vuil tegenhoudt. De poriën in
wordt gereden, de
eluidvermindering zelfs op
7r. .D Kan loPen t°t dö(A).
u Z? r 7°” Bijkomend voordeel is dat
gebruikelijke t7inlay net zo stroe{ is als
De (nieuwe) ZOAB-asfaltwegen bij regenachtig weer: goed zie
landse Stichting Geluidhinder)
Ze klampen zelfs de
wethouder op straat aan om te
vertellen hoe goed het
geluiddempende effect ervan
is.
Twinlay is met een speciale
reinigingswagen goed
schoon te houden. Op de
lange termijn net zo duur als
gesloten asfalt, of zelfs
goedkoper. In sommige
gevallen kunnen door
toepassing van twinlay de
kosten voor geluidwallen en
geluidschermen worden
uitgespaard. De
investeringskosten liggen
iets hoger, met name door de
speciale regengoten die
blauw 06/89 24.950,-
rood 08/90 26.950,-
zwart met. 09/92 39.950,-
04/87 12.950,-
10/87 10.950,-
02/92 39.950,-
zwart met. 05/90 39.950,-
beige met. 01/90 17.950,-
blauw 08/90 30.950,-
blauw met. 09/87 15.950,-
rood 04/90 18.950,-
KEUZE UIT
75 OCCASIONS
U zult er versteld van staan wat mensen
achterlaten om BMW te kunnen rijden.
Hele goede gebruikte auto's, gecontroleerd en
gegarandeerd door uw BMW-dealer.
Zo goed, dat hij er bijna net zo enthousiast
'90 15.950,
’88 8.950,
'90 11.950,
'90 16.950,
'89 18.950,
'92 22.950,
'92 26.950,
'89 12.950,
'88 15.950,
'88 15.950,
'91 24.950,
Mazda 323 1.6i GLX T.outom. '90 26.950,
'92 26.950,
'88 11.950,
'86 8.950,
nodig zijn. Het ministerie van
VROM heeft de experimenten
met deze nieuwe vorm van
asfalt gesubsidieerd.
De Nederlandse Stichting
Geluidhinder (NSG) is
voorstander van het leggen
van geluidarm asfalt, niet
alleen in situaties waar
voldaan moet worden aan de
wettelijke geluidnormen,
maar juist ook daar waar
geluidwallen en -schermen
niet noodzakelijk zijn.
Voldoen aan de wettelijke
rmen betekent namelijk
st dat het wegverkeer geen
ider veroorzaakt. Minder
herrie waardeert iedereen.
totale verkeer op snelwegen
met ZOAB produceert, ligt
ongeveer 2dB(A) lager dan bij
gewone snelwegen.
Rijkswaterstaat, die het
onderhoud verzorgt aan de
Nederlandse snelwegen, is
van plan het ZOAB voor het
jaar 2005 op alle snelwegen
aan te brengen. Rond dat jaar
ligt er naar verwachting
ongeveer 2500 kilometer
snelweg in Nederland met
een totale oppervlakte van 65
km2. Tot nu toe is 11,6 km2
daarvan bedekt met ZOAB.
nemen geluidgolven
gedeeltelijk op, wat een
geluidreductie tot gevolg
heeft.
Een ander voordeel van ZOAB
is dat er geen lucht meer in
het profiel van de autobanden
wordt samengeperst, wat het
hoge, sissende geluid
veroorzaakt op snelwegen. Dit
'airpumping-effect' is een
tweede belangrijke oorzaak
van de geluidoverlast. De
lucht onder de banden kan bij
ZOAB wegstromen in de
poriën; er wordt daarom
minder geluid geproduceerd.
Het geluidniveau dat het
ie Opmerkelijke
geluidvermindering
De -
dul
opmerkelijk.
de tot nu toeg
samenstelling voornamelijk
effect bij hogere snelheden,
twinlay geeft ook bij lagere
snelheden geluidreducties. In
de bebouwde kom, waar een
maximale snelheid van 50
kilometer per uur is
toegestaan, bedraagt de
geluidvermindering 3 dB(A).
Een dergelijke verlaging van
het geluidsniveau komt
overeen met een halvering
van de verkeersintensiteit.
Tests wijzen uit dat op
snelwegen, waar vele harder
Automobilisten in Nederland zal het wel
eens zijn opgevallen: je rijdt over de
snelweg en plotseling maakt je auto
minder lawaai. Oorzaak? Het nieuw
geasfalteerde wegvak dat bedekt is met
Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB). Als het
regent merk je bovendien dat een ZOAB-
wegdek ook veiliger is: het voert het
regenwater door het wegdek af, zodat
spat- en stuifwater aanzienlijk vermindert.
Het beruchte 'regengordijn', dat het zicht
belemmert, behoort tot het verleden.
Kortom, een ZOAB-wegdek combineert
een lager lawaainiveau met een grotere
veiligheid op de weg.
Si Nissan Micro 1.0i Beat
El Nissan Micro 1.3i Tango
El Nissan Sunny Sport i
met 1.800,- gratis accessoires
m net zo'n
levensduur heeft. Na
r oef periode van twee
jaar heeft de Bredase
gemeente besloten het
gebruik van twinlay uit te
breiden. De bij de proef
betrokken personen zijn ervan
overtuigd dat twinlay op den
duur overal in Nederland
gebruikt gaat worden.
Bewoners die in de buurt van
de proefvakken met twinlay
wonen, reageren,enthousiast.
1 B.J. K.M.ST. PRIJS
eigenschappen van ZOAB
verder te ontwikkelen.
ZOAB is aanvankelijk iets
minder stroef dan gewoon
asfalt, waardoor de remweg
van de voertuigen iets langer
wordt. Gelukkig blijkt deze
eigenschap van tijdelijke
aard. Want als het ZOAB drie
of vier maanden is
'ingereden', is het net zo stroef
als gewoon asfalt. Een groot
voordeel van ZOAB is dat het
bij regenachtig weer stroef
blijft, in tegenstelling tot
'gewoon' glad asfalt.
Remweg
Het eerste proefvak met ZOAB
is al in de jaren zeventig
gelegd. Het idee voor een
dergelijk soort wegdek is
ontwikkeld in de Verenigde
Staten, waar al de nodige
ervaring met ZOAB was
opgedaan. De geluid- en
veiligheidseigenschappen
van ZOAB zijn aanzienlijk
beter dan die van gesloten
asfalt. Oorspronkelijk is het
ontwikkeld met het oog op een
verbeterde
verkeersveiligheid. Het in
werking treden van de Wet
geluidhinder in de jaren
tachtig was een grote
stimulans de
geluiddempende
Voor omwonenden van een
-i snelweg is de herrie van
langsriijdend autoverkeer een
voortdurende bron van
overlast. Een auto bevat
verschillende
'geluidbronnen', waarvan de
belangrijkste de motor is en
de banden die overde weg
rollen. Het geluid plant zich
niet alleen rechtstreeks voort,
maar wordt ook weerkaatst
door het wegdek, met als
gevolg een verhoging van het
geluidniveau. In
tegenstelling tot het gewone,
'gesloten' asfalt, zitten in
ZOAB poriën. Deze poriën
84.000 23.950.-
179.000 14.950,-
85 45.000
Renault Nederland is begonnen met het inzamelen van
gebruikte bumpers bij alle 250 Renault-dealers in ons land.
Hierdoor is een berg ontstaan van 2500 bumpers die geschikt is
voor recycling. Om het vervoer van de bumpers naar een
verwerkingsfabriek in Noord-Frankrijk te vergemakkelijken,
komt er met enige regelmaat een mobiele 'shredder' naar ons
land, die de bumpers vermaalt tot kleine stukjes. De mobiele
'verpulveraar' is een vrachtwagen bestaande uit een truck met
een gesloten oplegger. De shredder is in deze oplegger
gebouwd. Met een tempo van zo'n 1.500 stuks per dag versmelt
de schredder de bumpers tot kleine stukken kunsts
transport in grote zakken verdwijnen. Daardoor is l
vrachtauto nodig in plaats van dertien. In de fabriek1
kunststof gereinigd en vermalen tot kleine korrels (gr
Dit granulaat is geschikt voor het spuitgieten van nie
kunststof onderdelen, zoals beschermplaten. Bij Rent
het herwonnen plastic benut voor de produktie van
spatbordschermen in de wielkasten. Onderzocht wordt nog of
van de oude bumpers in de toekomst ook nieuwe gemaakt
kunnen worden.
dit 'filter' zijn gemakkelijk
weer schoon te maken.
Het proefvak werd in Breda
gelegd omdat de
gemeenteraad had besloten
dat het gemeentelijk
wegennet gereconstrueerd
moest worden. Minder auto's
in de binnenstad en -dus-
meer auto's over de
ringwegen. Volgens de Wet
geluidhinder mocht deze
reconstructie niet leiden tot
geluidtoename op de wegen
die meer auto's kregen te
verwerken. Er werd gezoci
naar een wegdek dat de
geluidtoename kon
compenseren. Twinlay bleek
aan deze eisen te kunnen
voldoen. Speciaal voor dit
soort asfalt werd een nieuwe
constructiegoot ontwikkeld,
die onder de stoeprand ligt.
De inmiddels gevestigde
dochteronderneming Kia Motors America
zal de introductie van deze Koreaanse auto
in januari in de Verenigde Staten
beginnen. Men begint met de verkoop van
het model Sephia in de elf westelijke
staten. Op het ogenblik worden
onderhandelingen gevoerd met vier
autoverhuurbedrijven met het doel 2.000
auto's in de verhuur in te zetten, zodat vast
ervaring met de auto in Amerika kan
worden opgedaan. De Kia Sephia zal in
Amerika voor een prijs beneden 9.000
dollar worden verkocht.
Nissan Micro 1.0 SDX
Nissan Micro 1.2 LX
Nissan Micro 1.2 Sail, 3-drs.
Nissan Micro 1.2 Trend
Nissan Micro 1.0 LX, 5-drs.
Nissan Sunny 1.3 LX
Nissan Sunny 1.6 GT
Nissan Sunny 2.0 LX Diesel
Nissan Sunny 1.4 SLX
Nissan Sunny 1.4 LX, 4-drs.
Nissan Sunny 1.6 SGX, 4-drs.
OISTERWIJK BV
De Nederlandse Stichting Geluidhinder
(NSG) probeert geluidhinder in Nederland
zoveel mogelijk tegen te gaan. De NSG
beschikt over veel kennis op het gebied
van geluid en geluidhinder en adviseert
van daaruit zowel particulieren, als de
overheid en het bedrijfsleven. De NSG
geeft brochures uit met informatie, o.a. ook
over wegverkeerslawaai. Hierin wordt
aandacht besteed aan de regelgeving, de
rol van de overheid, het akoestisch
onderzoek e.d. Belangstellenden kunnen
bellen of schrijven naar: NSG, Postbus 381,
2600 AJ Delft, telefoonnummer; 015-562723.
opmerkelijk. Had ZOAB van Bijkomend voordeel i
iwinlaynetzostro
'gesloten' asfalt er
lange Ie”
een proef
.000,-
hr