EILIGER ASFALT EN MINDER LAWAAI HAAL NU UW VOORDEEL S Ook zo aangeslagen door uw bijtelling? AUTO SMOLDERS Kia in de USA G Volvo 940 Polar v.a. 54.900,-. r ws ZELFS EEN BMW-DEALER HEEFT WEL EENS ONVERWACHTE GASTEN NUMMER 11N SERVICE (bij onderhoud en reparatie gratis leenauto) DAGELUKS GEOPEND TOT 20.00 UUR ZATERDAG TOT 17.30 UUR S SS ÜS s S E .SS E E De Nederlandse Stichting Geluidhinder si—® 0993 lil* 99* iber 1993 pagin DE AUTOMAAT Donderdag 16 september 1993 paginal! ;TILBURGSE KOERIER 1986 .1985 .1988 1991 :ht 1983 .1983 1988 .1990 oed zicht en minder lawaai. (Neder- n BOVAG-GARANTIE kan worden als over z'n BMW's Spoordijk 72/74 - Tel.: 013/422133 jonwaarden 92 88 tarieven van Volvo Leasing. Eindelijk business class rijden De zakelijke automobilist die representatief wil rij den, maar privé zo min mogelijk bij wil tellen, adviseren we voor het tarief van economy class. één ding. Bezuinig niet op uw auto, bezuinig op z’n prijs. Naast de Polar met z’n 3 motorvarianten, zijn er diverse uitvoeringen van de extra luxueuze (afgebeelde) Dat dit mogelijk is bewijst deze unieke propositie: de Volvo 940 Polar, Sedan of Estate. In alle opzichten GLE. Een testrit met de 940 Polar of GLE wilt u toch royaal, behalve in kosten. Hetgeen ook doorwerkt in de voor geen geld missen? LOON OPZAND, AUTOMOBIELBEDRIJF VAN ROOSMALEN B.V., HOGE STEENWEG 85, TEL: 04166-2450. TILBURG, AUTOMOBIELBEDRIJF VAN ROOSMALEN TILBURG B.V., RINGBAAN ZUID 3, TEL: 013-360015. UGHT B.V. NISSAN rood rood rood met. BEDRIJFSWEG 17 5061 JX OISTERWIJK TEL 04242-86900 LANGE AKKERS 1 5563 BT WESTERHOVEN TEL 04902-14888 •88 10.950, '89 13.950, '90 15.950, '91 16.950, '92 23.950, '88 13.950, •90 18.950, '91 23.950 '91 24.950, '92 26.950, '89 17.950, ïrkoop van olijke 75.500 km 46.000 km 56.000 km 167.500 km 148.300 km 36.000 km 70.000 km 46.000 km 72.500 km 72.500 km 54.000 km Mazda 323 1.8i GLX, 4-drs. Volvo 340 1.4,5-drs. Mitsubishi Colt 1.2 GL, 5-drs. Audi 80 Audi 80 2.0 E Audi 80 TDi Ford Escort Ford Escort VW Passat 2.0 Volvo 480 TUR Opel Kadett Peugeot 605 SR Toyota Corolla Toyota Corolla VW Polo 1.3 Jeton Subaru Mini Jumbo (2 x) Daihatsu Cuore 850 TS Peugeot 205 1.8 Diesel Peugeot 405 1.6 GL Renault 19 Europa Renault 19 1.7 TS Chamade Citroën BX 1.6 RE Volvo 360 2.0iGLS Ford Escort 1.4 "RS" Ford Escort 1.6 CLX •eg 130, it 61912 tavond) 91 91 on 91 norme niet hint BEURDEN n bergingsbedriji 1OUT-tel. 04241-1110 TAKEL- EN SLEEPDIENSTEN] AUTOWASSERETTE 1 FORD ACCESSOIRESHOP] DAG- EN NACHTSERVICE j NBIEDING igo XV 700 i 1984 V Autobedrijf i fenova nis 4.750,- 87 110.000 9.450,- 88 60.000 9.450.- 87 105.000 10.450,- 90 42.000 11.450,- 89 110.000 12.750,- 90 32.000 16.900,- 91 116.000 24.950,- 91 60.000 91 20.000 91 58.000 90 100.000 91 16.000 VOLVO bewijst het. tstof, die voor 3 slechts één wordt de o (granulaat). nieuwe lault wordt gj Nissan Primera met airconditioning tijdelijk voor slechts 1.200,- extra El Nissan Primera Invitation met airconditioning met 2.000,- voordeel I vo 21.395, ,0 23.995,- Nissan Primera 2.01 LX Nissan Primera 2.0 SIX Nissan Primera 1.6 LX, 4-drs. Nissan Primera 2.0 SLX, 4-drs. Nissan Prairie 2.0 SLX Nissan Patrol 3.3 Turbo Diesel Nissan Terrana 2.4 E, 3-drs. Opel Corsa 1.2 S Opel Kadett 1,4i Life, 4-drs. Opel Kadett 1.7 LS Diesel Opel Astra 1.4i GL Opel Manta 2.0 GTE Opel Omega 2.0i LS Suzuki Samurai 4WD VW Golf Turbo Diesel '90 26.950, '91 31.950, '92 30.950, '93 39.950, 91 37.950, '88 28.950, '90 42.950, '87 9.950, •90 18.950, '91 22.950 ’92 25.950, '89 16.950, •88 19.950, '89 20.950, '89 16.950, Twinlay Na enkele experimenten met verschillende vormen van ZO AB werd twee jaar geleden in Breda een proefvak gelegd met 'Twinlay'. Dit bestaat uit twee lagen open asfalt: een onderlaag van grove korrels met grote poriën en een dunne bovenlaag van kleine korrels en dus fijnere openingen. Voordeel van twinlay is dat het zowel op snelwegen als in de bebouwde kom kan worden gebruikt. Het gewone ZOAB blijkt binnen de bebouwde kom sneller dicht te slibben dan op de snelweg. De bovenste laag werkt als het ware als een filter dat het vuil tegenhoudt. De poriën in wordt gereden, de eluidvermindering zelfs op 7r. .D Kan loPen t°t dö(A). u Z? r 7°” Bijkomend voordeel is dat gebruikelijke t7inlay net zo stroe{ is als De (nieuwe) ZOAB-asfaltwegen bij regenachtig weer: goed zie landse Stichting Geluidhinder) Ze klampen zelfs de wethouder op straat aan om te vertellen hoe goed het geluiddempende effect ervan is. Twinlay is met een speciale reinigingswagen goed schoon te houden. Op de lange termijn net zo duur als gesloten asfalt, of zelfs goedkoper. In sommige gevallen kunnen door toepassing van twinlay de kosten voor geluidwallen en geluidschermen worden uitgespaard. De investeringskosten liggen iets hoger, met name door de speciale regengoten die blauw 06/89 24.950,- rood 08/90 26.950,- zwart met. 09/92 39.950,- 04/87 12.950,- 10/87 10.950,- 02/92 39.950,- zwart met. 05/90 39.950,- beige met. 01/90 17.950,- blauw 08/90 30.950,- blauw met. 09/87 15.950,- rood 04/90 18.950,- KEUZE UIT 75 OCCASIONS U zult er versteld van staan wat mensen achterlaten om BMW te kunnen rijden. Hele goede gebruikte auto's, gecontroleerd en gegarandeerd door uw BMW-dealer. Zo goed, dat hij er bijna net zo enthousiast '90 15.950, ’88 8.950, '90 11.950, '90 16.950, '89 18.950, '92 22.950, '92 26.950, '89 12.950, '88 15.950, '88 15.950, '91 24.950, Mazda 323 1.6i GLX T.outom. '90 26.950, '92 26.950, '88 11.950, '86 8.950, nodig zijn. Het ministerie van VROM heeft de experimenten met deze nieuwe vorm van asfalt gesubsidieerd. De Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) is voorstander van het leggen van geluidarm asfalt, niet alleen in situaties waar voldaan moet worden aan de wettelijke geluidnormen, maar juist ook daar waar geluidwallen en -schermen niet noodzakelijk zijn. Voldoen aan de wettelijke rmen betekent namelijk st dat het wegverkeer geen ider veroorzaakt. Minder herrie waardeert iedereen. totale verkeer op snelwegen met ZOAB produceert, ligt ongeveer 2dB(A) lager dan bij gewone snelwegen. Rijkswaterstaat, die het onderhoud verzorgt aan de Nederlandse snelwegen, is van plan het ZOAB voor het jaar 2005 op alle snelwegen aan te brengen. Rond dat jaar ligt er naar verwachting ongeveer 2500 kilometer snelweg in Nederland met een totale oppervlakte van 65 km2. Tot nu toe is 11,6 km2 daarvan bedekt met ZOAB. nemen geluidgolven gedeeltelijk op, wat een geluidreductie tot gevolg heeft. Een ander voordeel van ZOAB is dat er geen lucht meer in het profiel van de autobanden wordt samengeperst, wat het hoge, sissende geluid veroorzaakt op snelwegen. Dit 'airpumping-effect' is een tweede belangrijke oorzaak van de geluidoverlast. De lucht onder de banden kan bij ZOAB wegstromen in de poriën; er wordt daarom minder geluid geproduceerd. Het geluidniveau dat het ie Opmerkelijke geluidvermindering De - dul opmerkelijk. de tot nu toeg samenstelling voornamelijk effect bij hogere snelheden, twinlay geeft ook bij lagere snelheden geluidreducties. In de bebouwde kom, waar een maximale snelheid van 50 kilometer per uur is toegestaan, bedraagt de geluidvermindering 3 dB(A). Een dergelijke verlaging van het geluidsniveau komt overeen met een halvering van de verkeersintensiteit. Tests wijzen uit dat op snelwegen, waar vele harder Automobilisten in Nederland zal het wel eens zijn opgevallen: je rijdt over de snelweg en plotseling maakt je auto minder lawaai. Oorzaak? Het nieuw geasfalteerde wegvak dat bedekt is met Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB). Als het regent merk je bovendien dat een ZOAB- wegdek ook veiliger is: het voert het regenwater door het wegdek af, zodat spat- en stuifwater aanzienlijk vermindert. Het beruchte 'regengordijn', dat het zicht belemmert, behoort tot het verleden. Kortom, een ZOAB-wegdek combineert een lager lawaainiveau met een grotere veiligheid op de weg. Si Nissan Micro 1.0i Beat El Nissan Micro 1.3i Tango El Nissan Sunny Sport i met 1.800,- gratis accessoires m net zo'n levensduur heeft. Na r oef periode van twee jaar heeft de Bredase gemeente besloten het gebruik van twinlay uit te breiden. De bij de proef betrokken personen zijn ervan overtuigd dat twinlay op den duur overal in Nederland gebruikt gaat worden. Bewoners die in de buurt van de proefvakken met twinlay wonen, reageren,enthousiast. 1 B.J. K.M.ST. PRIJS eigenschappen van ZOAB verder te ontwikkelen. ZOAB is aanvankelijk iets minder stroef dan gewoon asfalt, waardoor de remweg van de voertuigen iets langer wordt. Gelukkig blijkt deze eigenschap van tijdelijke aard. Want als het ZOAB drie of vier maanden is 'ingereden', is het net zo stroef als gewoon asfalt. Een groot voordeel van ZOAB is dat het bij regenachtig weer stroef blijft, in tegenstelling tot 'gewoon' glad asfalt. Remweg Het eerste proefvak met ZOAB is al in de jaren zeventig gelegd. Het idee voor een dergelijk soort wegdek is ontwikkeld in de Verenigde Staten, waar al de nodige ervaring met ZOAB was opgedaan. De geluid- en veiligheidseigenschappen van ZOAB zijn aanzienlijk beter dan die van gesloten asfalt. Oorspronkelijk is het ontwikkeld met het oog op een verbeterde verkeersveiligheid. Het in werking treden van de Wet geluidhinder in de jaren tachtig was een grote stimulans de geluiddempende Voor omwonenden van een -i snelweg is de herrie van langsriijdend autoverkeer een voortdurende bron van overlast. Een auto bevat verschillende 'geluidbronnen', waarvan de belangrijkste de motor is en de banden die overde weg rollen. Het geluid plant zich niet alleen rechtstreeks voort, maar wordt ook weerkaatst door het wegdek, met als gevolg een verhoging van het geluidniveau. In tegenstelling tot het gewone, 'gesloten' asfalt, zitten in ZOAB poriën. Deze poriën 84.000 23.950.- 179.000 14.950,- 85 45.000 Renault Nederland is begonnen met het inzamelen van gebruikte bumpers bij alle 250 Renault-dealers in ons land. Hierdoor is een berg ontstaan van 2500 bumpers die geschikt is voor recycling. Om het vervoer van de bumpers naar een verwerkingsfabriek in Noord-Frankrijk te vergemakkelijken, komt er met enige regelmaat een mobiele 'shredder' naar ons land, die de bumpers vermaalt tot kleine stukjes. De mobiele 'verpulveraar' is een vrachtwagen bestaande uit een truck met een gesloten oplegger. De shredder is in deze oplegger gebouwd. Met een tempo van zo'n 1.500 stuks per dag versmelt de schredder de bumpers tot kleine stukken kunsts transport in grote zakken verdwijnen. Daardoor is l vrachtauto nodig in plaats van dertien. In de fabriek1 kunststof gereinigd en vermalen tot kleine korrels (gr Dit granulaat is geschikt voor het spuitgieten van nie kunststof onderdelen, zoals beschermplaten. Bij Rent het herwonnen plastic benut voor de produktie van spatbordschermen in de wielkasten. Onderzocht wordt nog of van de oude bumpers in de toekomst ook nieuwe gemaakt kunnen worden. dit 'filter' zijn gemakkelijk weer schoon te maken. Het proefvak werd in Breda gelegd omdat de gemeenteraad had besloten dat het gemeentelijk wegennet gereconstrueerd moest worden. Minder auto's in de binnenstad en -dus- meer auto's over de ringwegen. Volgens de Wet geluidhinder mocht deze reconstructie niet leiden tot geluidtoename op de wegen die meer auto's kregen te verwerken. Er werd gezoci naar een wegdek dat de geluidtoename kon compenseren. Twinlay bleek aan deze eisen te kunnen voldoen. Speciaal voor dit soort asfalt werd een nieuwe constructiegoot ontwikkeld, die onder de stoeprand ligt. De inmiddels gevestigde dochteronderneming Kia Motors America zal de introductie van deze Koreaanse auto in januari in de Verenigde Staten beginnen. Men begint met de verkoop van het model Sephia in de elf westelijke staten. Op het ogenblik worden onderhandelingen gevoerd met vier autoverhuurbedrijven met het doel 2.000 auto's in de verhuur in te zetten, zodat vast ervaring met de auto in Amerika kan worden opgedaan. De Kia Sephia zal in Amerika voor een prijs beneden 9.000 dollar worden verkocht. Nissan Micro 1.0 SDX Nissan Micro 1.2 LX Nissan Micro 1.2 Sail, 3-drs. Nissan Micro 1.2 Trend Nissan Micro 1.0 LX, 5-drs. Nissan Sunny 1.3 LX Nissan Sunny 1.6 GT Nissan Sunny 2.0 LX Diesel Nissan Sunny 1.4 SLX Nissan Sunny 1.4 LX, 4-drs. Nissan Sunny 1.6 SGX, 4-drs. OISTERWIJK BV De Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) probeert geluidhinder in Nederland zoveel mogelijk tegen te gaan. De NSG beschikt over veel kennis op het gebied van geluid en geluidhinder en adviseert van daaruit zowel particulieren, als de overheid en het bedrijfsleven. De NSG geeft brochures uit met informatie, o.a. ook over wegverkeerslawaai. Hierin wordt aandacht besteed aan de regelgeving, de rol van de overheid, het akoestisch onderzoek e.d. Belangstellenden kunnen bellen of schrijven naar: NSG, Postbus 381, 2600 AJ Delft, telefoonnummer; 015-562723. opmerkelijk. Had ZOAB van Bijkomend voordeel i iwinlaynetzostro 'gesloten' asfalt er lange Ie” een proef .000,- hr

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 35