GRAND PRIX DE PARIS '93
Rijbewijs met de
'COMPACT OPLEIDING'
"Onschatbare Klassieker"
alternatief
Een voertuig huren:
een ideaal
Dr.Car
en Anape mt Mete op/
:!J8
Zand
GA BIJ DR. CAR
TE RADE!
(0
HONDA
Ouderen rijden langer auto
sr 1993 pagina!
DE AUTOMAAT Donderdag 16 september 1993 pagina 9
detilburgse KOERIER
isen
sieke
’.000 km.
jouwde stereo
intrekkelijk te
0-
Honda-dealer,
.'86
.'88
im beste
nnes Al
i, een
leine
Jt 16.(
van E
’.000 km.
'.000 km.
5.000 km.
„og in
arende
ier wilt
>een
worden
.'89
.'90
.'89
’.000 km.
1000 km.
’.000 km.
5.000 km'90
J.000 km'89
5.000 km.
’.000 km.
3.000 km'90
.'89
.'91
.'83
ement
ewijzen.
sst
üuige 3-
iclusief
3 montage
teen
Voor
3-serie
xjrzien
.00 uur.
Breugel
model v»k
Het lac‘"
een ree,—
met een r
normale L
systeem. Oc
Gordini prir
zorgde een s
kasteler
dagi
27ste
eini
De
rlen
:aat (de
4CV, Floride cabriolet en een
12 Gordini.
ind
an het
modtencj
de 5-ser
januari i
decembe
Standac
serie var
Irie
i prijzen
ander
Telefoon: 013 - 427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
Onder de naam "Onschatbare Klassieker"
wordt op vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19
september in de Expo-hallen in Hilversum een
beurs gehouden waarop particulieren en
bedrijven klassieke auto's te koop aanbieden.
Verder zullen ook onderdelen, miniaturen en
folders worden aangeboden. De entreeprijs
Overigens vallen er bij een
deelnemersveld van bijna 120
auto's wel de nodige soorten
mensen te bespeuren. Zo
blijken de eigenaren van het
handjevol vooroorlogse auto's
- ondanks de zeer hoge
waardes die deze exemplaren
vertegenwoordigen - stuk
voor stuk aardige en zeer
ingetogen mensen. Anders is
het gesteld met bijvoorbeeld
de Healey-rijders die zich
tijdens het hele evenei
bijzonder moesten bev
Als er een vraag moes.
Met een gewone rij-opleiding
gaan er gewoonlijk maanden
over heen, voordat het
felbegeerde roze papiertje is
behaald. Voor sommigen
duurt dit te lang. Zij willen
sneller in het bezit zijn van
hun rijbewijs, op voorwaarde
uiteraard dat zij na het
behalen van het rij-examen
net zo goed voorbereid zijn op
het drukke verkeer als minder
snelle kandidaten.
Speciaal voor deze mensen,
die op zeer korte termijn
willen afrijden, heeft de
BOVAG de 'Compact
Opleiding' ontwikkeld. Bij
deze opleiding is het al
mogelijk om binnen 8 dagen
op te gaan voor het rij
examen! Zo'n opleiding kost
compleet circa f.2.150,=.
De eerste stap is het halc
van het theorie-certificac
BOVAG-rijschool bij u in de
buurt verzorgt in de regel
theorie-lessen). Met het
papier in de hand wordt een
test af gelegd bij de BOVAG-
rijschool die de 'Compact
Opleiding' verzorgt. Daar kan
worden vastgesteld of u in
staat bent de snelle opleiding
te volgen.
Sinds januari 1993 worden
alle BMW-modellen met
uitzondering van de 316i
standaard voorzien van -
airbag in het stuurwiel.1
wie een recente BMW -
rijdt, die nog niet is voor,
van een dergelijke
veiligheidsvoorziening, heeft
het merk nu een stuurwiel met
airbag beschikbaar, die
achteraf kan worden
ingebouwd. Het gaat hier om
de zogenaamde Euro Airbag
die in de naaf van het
compacte sportstuur past. De
Euro Airbag heeft een volume
van 30 liter, dit in
tegenstelling tot de standaard
bedraagt f. 12,50. Tijdens de beurs, die voor de toegepaste US Bag van zo'n 80
derde maal plaatsvindt, wordt het vierde deel llter- D® Eurobag is dan ook
van het handboek "De Onschatbare ontwikkeld om samen te
Klassieker" geintroduceerd, een boek waarin werken met de veihgheids-
1672 klassieke auto's worden behandeld in 700 gordels. Ook de benodigde
pagina's. Het boek heeft een winkelprijs van electronica en het
j 22 95 opblaasmechanisme van de
[eder z'n hobby
Vele tienduizenden mensen
fijn liefhebber van klassieke
auto's. Tienduizenden
Verschillende mensen, of ze
nu werkelijk een oude auto
bezitten of er alleen maar van
dromen als ze door folders of
tijdschriften bladeren! Maar
liefst 120 exemplaren van het
eerste soort verreden op 2,3
en 4 september de tweede
editie van de Grand Prix de
Paris.
Technische
zigzaggende klassieke auto's ondersteuning
door reed.
De tweede dag leek een
simpele opgave. Onderweg
moest alleen op kastelen
worden gelet, die in route-
volgorde moesten worden
genoteerd. Toch bleek dat op
deze als ontspannen
bedoelde dag, fors moest
worden doorgereden. Een half
uur langer op een terras,
betekende 's avonds een
tijdprobleem om keurig in
tenue de ville aan het diner te
verschijnen. Van het
twintigtal kastelen die door
de caravaan werden
gepasseerd, was het Chateau
de Chantilly vlak boven Parijs
toch de fraaiste. Daar werd
ook de tweede avond het
diner genuttigd, na een
prachtige voorstelling in de
eind vorige eeuw gebouwde
rij-school.
De derde en laatste dag
begon met het tweede
Euro Airbag zijn rond de naam
van het stuur aangebracht.
Dit stuurwiel is vanaf nu
leverbaar voor de huidige 3-
serievoorf.1.689,inc’
BTW en montage. De
gescheidt overigens
uitsluitend bij de officiële
BMW-dealer omdat het hier
een veiligheidsartikel betreft.
Helaas is het fraaie sportstuur
met Euro Airbag alleen
geschikt voor na-inbouw en
kan niet af-fabriek in een
nieuwe BMW worden gele
verd.
Hetzelfde stuurwiel komt
vanaf oktober beschikbaar
voor de 5-en 7-serie. Het stuur
is bestemd voor airbagloze
modellen uit deze series: bij
srie van januari 1988 tot
d 1993 en de 7-serie van
smber 1989 tot april 1992.
.ujard worden de 7- en 8-
s van BMW al uitgerust
1.000 km'90
5.000 km‘91
1000 km'91
1000 km'91
1000 km87
.'90
.'85
.'89
.'90
.'90
Gordini
Zowel het begin als het einde
van de Grand Prix de Paris
voerde over enkele honderden
kilometers snelweg, want er
moet een flink eind gereden
worden als je persé in
Amsterdam wil starten en
diezelfde ochtend nog in Zuid-
België over slingert J
binnenwegen verdt
gaan. Alhoewel er op
redelijk tempo moest i
doorgereden, kon nog voor het
middaguur aan de werkelijk
eerste etappe worden
begonnen.Voor de lunch
volgde de eerste proef,
waarbij je zo dicht mogelijk
tegen een paaltje aan moest
rijden. Dit lijkt misschien
kinderachtig, maar om een zo
diverse verzameling auto's
een gelijke kans op de
eindzege te geven moeten
met een dubbele airbag,
waarvan het tweede
exemplaar is bedoeld voor de
bijrijder. Tegen een meerprijs
van f.1.975,= is deze tweede
airbag af-fabriek nu ook in de
3- en 5-serie in te bouwen. De
bijrijdersairbag kan
vooralsnog niet achteraf
worden ingebouwd.
Heuvelklim
Tijdens het hele evenement
moest absoluut worden
doorgereden, anders kwe
aan het einde van de dag
te laat aan bij het hotel.
Jammer, want de slalom op
het plein van een Noordfrans
dorpje was nu net zo'n aardig
schouwspel. Grappig
bovendien om te zien dat
ondanks het afzetten van dit
plein de plaatselijk bakker
zich niets van het spektakel
aantrok en midden tussen de
worden beantwoord stopte
het meerendeel van deze
auto's midden op de weg,
zonder ook maar enigszins
rekening met anderen te
houden. Bij het wachten voor
een slalom of heuvelklim
werd er op schandalige wijze
voorgedrongen en als er
onderweg hulp nodig was bij
het oplossen van een vraag,
kon maar beter een
bestuurder van een ander
model worden aangesproken.
Het laatste onderdeel betrof
een regelmatigheidsetappe
1 route volgens het
3 bolletje-pijltje-
Ook hier wist de
ima te scoren, al
i slecht verreden
m-route op de tweede
j uiteindelijk voor een
4,7ste plaats in het
-indklassement.
technische ondersteuning
van een dergelijk evenement
is van groot belang. Naast
verschillende service-teams,
waren een kleine en grote
vrachtwagen aanwezig. De
kleine vrachtwagen reed de
route en pikte daar gestrande
auto's op, terwijl auto's die
Duitse merken speelden een
bescheiden rol met een
enkele Mercedes en Porsche.
Geen evenement meer zonder
sponsors, zodat de drie Franse
merken Citroën, Peugeot en
Renault in de importeurs-
teams voor een aantal
'normale' auto's zorgden.
Citroën verscheen aan de
start met enige SM's, DS-
cabrio's en een unieke
ingekorte DS. Deze DS TAP
deed begin jaren zeventig
mee onder meer in de TAP
rally, waaraan de auto zijn
naam te danken heeft.
Peugeot Talbot Nederlar
deed de rijke historie van 1
merk eer aan door aan de
start te verschijnen met twee
404's cabrio, een 203 in
gesloten en opende vorm,
vooroorlogse 201 en de kle
Simca 5, een in licentie
gebouwde Fiat Topolino. Het
Renault-team bestond voor de
helft uit Alpines Al 10, een
niet meer gerepareerd konden
worden op de grote trailer
werden gezet. Toch heeft
slechts een klein deel van de
deelnemers de eindstreep op
zaterdag 4 september bij het
Altea Hotel in Amsterdam niet
gehaald. Vast geslagen
remmen, een kapotte
benzinepomp of problemen
met de oliekoeler waren
hiervan de oorzaak.
De rally werd afgesloten
tijdens een gala-diner in het
Amstel Hotel in Amsterdam.
Organisator John
Möllenkamp en de dr
sponsors deelden de i
uit, de één ludiek, de i
serieus bedoeld.
Ook werd er even
gespeculeerd over een
eventuele derde editie.
Möllenkamp doet er echter
verstandig aan een paar jaar
over te slaan. Zo blijft het
evenement leuk. Verder zal hij
een volgende keer de routes
korter moeten houden of het
hele evenement moeten
verlengen. Noord Frankrijk is
echter een prima streek voor
dit soort rally's of een korte
vakantie.
goede resultaten mee. En
mocht het onverhoopt toch
niet lukken om in één keer te
slagen, dan krijgt u een gratis
herexamen aangeboden.
Meer informatie over de
'Compact Opleiding' kunt u
opvragen bij de BOVAG
Het aantal personenauto's in Duitsland zal de komende
jaren groeien van bijna 40 miljoen nu tot ongeveer 52 miljoen
stuks in het jaar 2010. Volgens de prognose van de Duitse
Shell "Motorisierung in Deutschland" is de
bevolkingstoename slechts voor een deel verantwoordelijk
voor het groeiende aantal auto's. Een groter effect hebben
structurele veranderingen; steeds meer ouderen rijden
langer auto en steeds meer vrouwen worden mobiel, aldus
de studie. Een en ander heeft tot gevolg dat tegen 2020
Duitsland een autodichtheid bezit van 600 personenauto's
per 1.000 inwoners. Ook op technisch gebied verandert er de
komende jaren veel. Zo gaat de Duitse Shell ervan uit dat het
marktaandeel van dieselauto's in het jaar 2020 verder groeit
tot 20 a 30 procent, tegen 12,5 procent nu, en dat het aandeel
van alternatief aangedreven voertuigen tegen die tijd 7
procent van het totale wagenpark in Duitsland uitmaakt.
(Bron: Rai)
kon nummer 1, een prachtige
Bentley uit 1928, zich naar de
officiële start begeven, de
Grand Prix de Paris had een
aanvang genomen.
Engels en Italiaans
De deelnameprijs van maar
liefst f.1.900,= voor drie dagen
geeft al enigszins aan van
wat voor pluimage de
doorsnee deelnemer was. Er
deden meer Austin Healey's,
Porsches, Bentley's en oude
Ferrari's mee dan alledaagse
auto's als de Renault 4CV,
Peugeot 203 en de Mini
Cooper. Engelse en Italiaanse
auto's blijken bij de meer
gefortuneerde eigenaren van
klassieke auto's de voorkeur
te hebben. Want ook Jaguar,
Lagonda, TVR, Morgan, Rolls
Royce, MG en Triumph waren
ruimschoots afgevaardigd.
Het Italiaanse erfgoed werd
onder meer door Alfa, Lancia
en Ferrari vertegenwoordigd.
snelheidsproeven worden
afgewisseld met 'spelletjes'
die in principe met iedere
auto uitgevoerd kunnen
worden. Dat gold ook voor de
zogenaamde 'blind date' die
de eerste dag moest worden
verreden. Een combinatie van
een regelmatigheidsetappe
en een afwijkende vorm van
kaartlezen, waarbij je in
principe altijd rechtsaf moet
slaan, of de beschrijving moet
anders aangeven. Aan de
hoeveelheid maximale
strafpunten bij de eindlijst te
zien, heeft driekwart van de
deelnemers dit onderdeel
vroegtijdig opgegeven. Onze
trouwe 12 Gordini wist met 1
strafpunt de tweede plaats op
dit onderdeel te bereiken.
afdeling auto- en
motorrijscholen,
telefoonnummer 03405- 95422.
Bij deze afdeling kunt u
tevens terecht voor adressen
van BOVAG-auto- en
motorrijscholen bij u in de
buurt.
21j een BOVAG-
verhuurbedrijf kunt u nadere
informatie opvragen of u kunt
bellen naar de desbetreffende
BOVAG-afdeling voor
adressen van BOVAG-
verhuurbedrijven bij u in de
buurt.
Het algemene BOVAG-
telefoonnummer is 03405 -
95211.
Snel stroomde op donderdag 2
september vroeg in de
pchtend het terrein van
Citroën Nederland aan het
Stadionplein in Amsterdam
vol. Klassieke auto's in alle
poorten en maten werden op
aanwijzing van de
Organisatie keurig op
Btartnummer opgesteld,
waarna het aftellen kon
beginnen. Na het af halen van
het zo belangrijke routeboek
3.000 km'87
1.000 km'87
’.000 km‘87
'89
1.000 km'90
3.000 km'88
’.000 km.
’.000 km.
’.000 km.
5.000 km'86
5.000 km'86
Wie niet in het bezit is van een Bij
auto, motor, caravan of ander
gewenst vervoermiddel
(kampeerauto bijvoorbeeld),
kan dat probleem heel
eenvoudig oplossen door
gebruik te maken van de
huurmogelijkheden. De
BOVAG-bedrijven weten er
veel meer van.
Een voertuig huren kan om
veel redenen ideaal zijn. U
bent niet in het bezit van een
auto, maar in de vakantie wilt
u toch graag mobiel zijn. Ook
kan het slim zijn een wagen te
huren, wanneer de eigen auto
te klein is voor een
comfortabele rit. Een caravan
(sta- of toer- maakt geen
verschil) of kampeerwagen
huren, behoort ook tot de
mogelijkheden. Bij de
BOVAG-caravan specialist en
bij sommige BOVAG-
autoverhuurbedrijven kan
soms ook een luxueuze
kampeerauto worden
gehuurd.
Tegenwoordig is het zelfs 'in'
om voor korte of langere tijd
een motor te huren.
snelheids-onderdeel, een
kleine heuvelklim. Hier
konden de liefhebbers eens
n flink gasgeven hun
stuurmanskunst laten zien,
d'dagveel Hier kwam het op pk' saan,
9 een laag voertuiggewicht en
een zware rechter voet. Maar
de prachtige vooroorlogse
kolossen gingen met evenveel
of misschien wel veel meer
egars naar boven als de
snelle bolides van recentere
datum.
Gratis herexamen
Na het slagen voor de test
volgt de opleiding. De cursus
bestaat uit acht blokken van
elk vier uur, die desgewenst
(in overleg met de instructeur)
in acht opeenvolgende dagen
kunnen worden gevolgd.
Maar er zijn natuurlijk nog
meer variaties mogelijk die u
kunt bespreken met uw rij-
instructeur. Bijvoorbeeld 8
weken met elke week 4 uur
les. Op deze manier kunt u
zelf bepalen wat u het beste
uitkomt.
Na de opleiding volgt
aansluitend het examen.
Daarop hoeft u niet te
wachten, want dat is allemaal
al geregeld door de BOVAG-
rijschool. Met de 'Compact
Opleiding' boekt u dus grote
tijdwinst. Maar er zijn meer
voordelen. Door de
bloksgewijze aanpak kan de
instructeur meer tijd aan de
leerling besteden. Bovendien
duren de lessen lang genoeg
om andere routes te rijden
dan de gebruikelijke in uw
woonomgeving. En dat is
zowel leerzaam als
aantrekkelijk.
Rij-instructeurs hebben veel
vertrouwen in de 'Compact
Opleiding'. Ze boeken er