GRAND PRIX DE PARIS '93 Rijbewijs met de 'COMPACT OPLEIDING' "Onschatbare Klassieker" alternatief Een voertuig huren: een ideaal Dr.Car en Anape mt Mete op/ :!J8 Zand GA BIJ DR. CAR TE RADE! (0 HONDA Ouderen rijden langer auto sr 1993 pagina! DE AUTOMAAT Donderdag 16 september 1993 pagina 9 detilburgse KOERIER isen sieke ’.000 km. jouwde stereo intrekkelijk te 0- Honda-dealer, .'86 .'88 im beste nnes Al i, een leine Jt 16.( van E ’.000 km. '.000 km. 5.000 km. „og in arende ier wilt >een worden .'89 .'90 .'89 ’.000 km. 1000 km. ’.000 km. 5.000 km'90 J.000 km'89 5.000 km. ’.000 km. 3.000 km'90 .'89 .'91 .'83 ement ewijzen. sst üuige 3- iclusief 3 montage teen Voor 3-serie xjrzien .00 uur. Breugel model v»k Het lac‘" een ree,— met een r normale L systeem. Oc Gordini prir zorgde een s kasteler dagi 27ste eini De rlen :aat (de 4CV, Floride cabriolet en een 12 Gordini. ind an het modtencj de 5-ser januari i decembe Standac serie var Irie i prijzen ander Telefoon: 013 - 427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Onder de naam "Onschatbare Klassieker" wordt op vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 september in de Expo-hallen in Hilversum een beurs gehouden waarop particulieren en bedrijven klassieke auto's te koop aanbieden. Verder zullen ook onderdelen, miniaturen en folders worden aangeboden. De entreeprijs Overigens vallen er bij een deelnemersveld van bijna 120 auto's wel de nodige soorten mensen te bespeuren. Zo blijken de eigenaren van het handjevol vooroorlogse auto's - ondanks de zeer hoge waardes die deze exemplaren vertegenwoordigen - stuk voor stuk aardige en zeer ingetogen mensen. Anders is het gesteld met bijvoorbeeld de Healey-rijders die zich tijdens het hele evenei bijzonder moesten bev Als er een vraag moes. Met een gewone rij-opleiding gaan er gewoonlijk maanden over heen, voordat het felbegeerde roze papiertje is behaald. Voor sommigen duurt dit te lang. Zij willen sneller in het bezit zijn van hun rijbewijs, op voorwaarde uiteraard dat zij na het behalen van het rij-examen net zo goed voorbereid zijn op het drukke verkeer als minder snelle kandidaten. Speciaal voor deze mensen, die op zeer korte termijn willen afrijden, heeft de BOVAG de 'Compact Opleiding' ontwikkeld. Bij deze opleiding is het al mogelijk om binnen 8 dagen op te gaan voor het rij examen! Zo'n opleiding kost compleet circa f.2.150,=. De eerste stap is het halc van het theorie-certificac BOVAG-rijschool bij u in de buurt verzorgt in de regel theorie-lessen). Met het papier in de hand wordt een test af gelegd bij de BOVAG- rijschool die de 'Compact Opleiding' verzorgt. Daar kan worden vastgesteld of u in staat bent de snelle opleiding te volgen. Sinds januari 1993 worden alle BMW-modellen met uitzondering van de 316i standaard voorzien van - airbag in het stuurwiel.1 wie een recente BMW - rijdt, die nog niet is voor, van een dergelijke veiligheidsvoorziening, heeft het merk nu een stuurwiel met airbag beschikbaar, die achteraf kan worden ingebouwd. Het gaat hier om de zogenaamde Euro Airbag die in de naaf van het compacte sportstuur past. De Euro Airbag heeft een volume van 30 liter, dit in tegenstelling tot de standaard bedraagt f. 12,50. Tijdens de beurs, die voor de toegepaste US Bag van zo'n 80 derde maal plaatsvindt, wordt het vierde deel llter- D® Eurobag is dan ook van het handboek "De Onschatbare ontwikkeld om samen te Klassieker" geintroduceerd, een boek waarin werken met de veihgheids- 1672 klassieke auto's worden behandeld in 700 gordels. Ook de benodigde pagina's. Het boek heeft een winkelprijs van electronica en het j 22 95 opblaasmechanisme van de [eder z'n hobby Vele tienduizenden mensen fijn liefhebber van klassieke auto's. Tienduizenden Verschillende mensen, of ze nu werkelijk een oude auto bezitten of er alleen maar van dromen als ze door folders of tijdschriften bladeren! Maar liefst 120 exemplaren van het eerste soort verreden op 2,3 en 4 september de tweede editie van de Grand Prix de Paris. Technische zigzaggende klassieke auto's ondersteuning door reed. De tweede dag leek een simpele opgave. Onderweg moest alleen op kastelen worden gelet, die in route- volgorde moesten worden genoteerd. Toch bleek dat op deze als ontspannen bedoelde dag, fors moest worden doorgereden. Een half uur langer op een terras, betekende 's avonds een tijdprobleem om keurig in tenue de ville aan het diner te verschijnen. Van het twintigtal kastelen die door de caravaan werden gepasseerd, was het Chateau de Chantilly vlak boven Parijs toch de fraaiste. Daar werd ook de tweede avond het diner genuttigd, na een prachtige voorstelling in de eind vorige eeuw gebouwde rij-school. De derde en laatste dag begon met het tweede Euro Airbag zijn rond de naam van het stuur aangebracht. Dit stuurwiel is vanaf nu leverbaar voor de huidige 3- serievoorf.1.689,inc’ BTW en montage. De gescheidt overigens uitsluitend bij de officiële BMW-dealer omdat het hier een veiligheidsartikel betreft. Helaas is het fraaie sportstuur met Euro Airbag alleen geschikt voor na-inbouw en kan niet af-fabriek in een nieuwe BMW worden gele verd. Hetzelfde stuurwiel komt vanaf oktober beschikbaar voor de 5-en 7-serie. Het stuur is bestemd voor airbagloze modellen uit deze series: bij srie van januari 1988 tot d 1993 en de 7-serie van smber 1989 tot april 1992. .ujard worden de 7- en 8- s van BMW al uitgerust 1.000 km'90 5.000 km‘91 1000 km'91 1000 km'91 1000 km87 .'90 .'85 .'89 .'90 .'90 Gordini Zowel het begin als het einde van de Grand Prix de Paris voerde over enkele honderden kilometers snelweg, want er moet een flink eind gereden worden als je persé in Amsterdam wil starten en diezelfde ochtend nog in Zuid- België over slingert J binnenwegen verdt gaan. Alhoewel er op redelijk tempo moest i doorgereden, kon nog voor het middaguur aan de werkelijk eerste etappe worden begonnen.Voor de lunch volgde de eerste proef, waarbij je zo dicht mogelijk tegen een paaltje aan moest rijden. Dit lijkt misschien kinderachtig, maar om een zo diverse verzameling auto's een gelijke kans op de eindzege te geven moeten met een dubbele airbag, waarvan het tweede exemplaar is bedoeld voor de bijrijder. Tegen een meerprijs van f.1.975,= is deze tweede airbag af-fabriek nu ook in de 3- en 5-serie in te bouwen. De bijrijdersairbag kan vooralsnog niet achteraf worden ingebouwd. Heuvelklim Tijdens het hele evenement moest absoluut worden doorgereden, anders kwe aan het einde van de dag te laat aan bij het hotel. Jammer, want de slalom op het plein van een Noordfrans dorpje was nu net zo'n aardig schouwspel. Grappig bovendien om te zien dat ondanks het afzetten van dit plein de plaatselijk bakker zich niets van het spektakel aantrok en midden tussen de worden beantwoord stopte het meerendeel van deze auto's midden op de weg, zonder ook maar enigszins rekening met anderen te houden. Bij het wachten voor een slalom of heuvelklim werd er op schandalige wijze voorgedrongen en als er onderweg hulp nodig was bij het oplossen van een vraag, kon maar beter een bestuurder van een ander model worden aangesproken. Het laatste onderdeel betrof een regelmatigheidsetappe 1 route volgens het 3 bolletje-pijltje- Ook hier wist de ima te scoren, al i slecht verreden m-route op de tweede j uiteindelijk voor een 4,7ste plaats in het -indklassement. technische ondersteuning van een dergelijk evenement is van groot belang. Naast verschillende service-teams, waren een kleine en grote vrachtwagen aanwezig. De kleine vrachtwagen reed de route en pikte daar gestrande auto's op, terwijl auto's die Duitse merken speelden een bescheiden rol met een enkele Mercedes en Porsche. Geen evenement meer zonder sponsors, zodat de drie Franse merken Citroën, Peugeot en Renault in de importeurs- teams voor een aantal 'normale' auto's zorgden. Citroën verscheen aan de start met enige SM's, DS- cabrio's en een unieke ingekorte DS. Deze DS TAP deed begin jaren zeventig mee onder meer in de TAP rally, waaraan de auto zijn naam te danken heeft. Peugeot Talbot Nederlar deed de rijke historie van 1 merk eer aan door aan de start te verschijnen met twee 404's cabrio, een 203 in gesloten en opende vorm, vooroorlogse 201 en de kle Simca 5, een in licentie gebouwde Fiat Topolino. Het Renault-team bestond voor de helft uit Alpines Al 10, een niet meer gerepareerd konden worden op de grote trailer werden gezet. Toch heeft slechts een klein deel van de deelnemers de eindstreep op zaterdag 4 september bij het Altea Hotel in Amsterdam niet gehaald. Vast geslagen remmen, een kapotte benzinepomp of problemen met de oliekoeler waren hiervan de oorzaak. De rally werd afgesloten tijdens een gala-diner in het Amstel Hotel in Amsterdam. Organisator John Möllenkamp en de dr sponsors deelden de i uit, de één ludiek, de i serieus bedoeld. Ook werd er even gespeculeerd over een eventuele derde editie. Möllenkamp doet er echter verstandig aan een paar jaar over te slaan. Zo blijft het evenement leuk. Verder zal hij een volgende keer de routes korter moeten houden of het hele evenement moeten verlengen. Noord Frankrijk is echter een prima streek voor dit soort rally's of een korte vakantie. goede resultaten mee. En mocht het onverhoopt toch niet lukken om in één keer te slagen, dan krijgt u een gratis herexamen aangeboden. Meer informatie over de 'Compact Opleiding' kunt u opvragen bij de BOVAG Het aantal personenauto's in Duitsland zal de komende jaren groeien van bijna 40 miljoen nu tot ongeveer 52 miljoen stuks in het jaar 2010. Volgens de prognose van de Duitse Shell "Motorisierung in Deutschland" is de bevolkingstoename slechts voor een deel verantwoordelijk voor het groeiende aantal auto's. Een groter effect hebben structurele veranderingen; steeds meer ouderen rijden langer auto en steeds meer vrouwen worden mobiel, aldus de studie. Een en ander heeft tot gevolg dat tegen 2020 Duitsland een autodichtheid bezit van 600 personenauto's per 1.000 inwoners. Ook op technisch gebied verandert er de komende jaren veel. Zo gaat de Duitse Shell ervan uit dat het marktaandeel van dieselauto's in het jaar 2020 verder groeit tot 20 a 30 procent, tegen 12,5 procent nu, en dat het aandeel van alternatief aangedreven voertuigen tegen die tijd 7 procent van het totale wagenpark in Duitsland uitmaakt. (Bron: Rai) kon nummer 1, een prachtige Bentley uit 1928, zich naar de officiële start begeven, de Grand Prix de Paris had een aanvang genomen. Engels en Italiaans De deelnameprijs van maar liefst f.1.900,= voor drie dagen geeft al enigszins aan van wat voor pluimage de doorsnee deelnemer was. Er deden meer Austin Healey's, Porsches, Bentley's en oude Ferrari's mee dan alledaagse auto's als de Renault 4CV, Peugeot 203 en de Mini Cooper. Engelse en Italiaanse auto's blijken bij de meer gefortuneerde eigenaren van klassieke auto's de voorkeur te hebben. Want ook Jaguar, Lagonda, TVR, Morgan, Rolls Royce, MG en Triumph waren ruimschoots afgevaardigd. Het Italiaanse erfgoed werd onder meer door Alfa, Lancia en Ferrari vertegenwoordigd. snelheidsproeven worden afgewisseld met 'spelletjes' die in principe met iedere auto uitgevoerd kunnen worden. Dat gold ook voor de zogenaamde 'blind date' die de eerste dag moest worden verreden. Een combinatie van een regelmatigheidsetappe en een afwijkende vorm van kaartlezen, waarbij je in principe altijd rechtsaf moet slaan, of de beschrijving moet anders aangeven. Aan de hoeveelheid maximale strafpunten bij de eindlijst te zien, heeft driekwart van de deelnemers dit onderdeel vroegtijdig opgegeven. Onze trouwe 12 Gordini wist met 1 strafpunt de tweede plaats op dit onderdeel te bereiken. afdeling auto- en motorrijscholen, telefoonnummer 03405- 95422. Bij deze afdeling kunt u tevens terecht voor adressen van BOVAG-auto- en motorrijscholen bij u in de buurt. 21j een BOVAG- verhuurbedrijf kunt u nadere informatie opvragen of u kunt bellen naar de desbetreffende BOVAG-afdeling voor adressen van BOVAG- verhuurbedrijven bij u in de buurt. Het algemene BOVAG- telefoonnummer is 03405 - 95211. Snel stroomde op donderdag 2 september vroeg in de pchtend het terrein van Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam vol. Klassieke auto's in alle poorten en maten werden op aanwijzing van de Organisatie keurig op Btartnummer opgesteld, waarna het aftellen kon beginnen. Na het af halen van het zo belangrijke routeboek 3.000 km'87 1.000 km'87 ’.000 km‘87 '89 1.000 km'90 3.000 km'88 ’.000 km. ’.000 km. ’.000 km. 5.000 km'86 5.000 km'86 Wie niet in het bezit is van een Bij auto, motor, caravan of ander gewenst vervoermiddel (kampeerauto bijvoorbeeld), kan dat probleem heel eenvoudig oplossen door gebruik te maken van de huurmogelijkheden. De BOVAG-bedrijven weten er veel meer van. Een voertuig huren kan om veel redenen ideaal zijn. U bent niet in het bezit van een auto, maar in de vakantie wilt u toch graag mobiel zijn. Ook kan het slim zijn een wagen te huren, wanneer de eigen auto te klein is voor een comfortabele rit. Een caravan (sta- of toer- maakt geen verschil) of kampeerwagen huren, behoort ook tot de mogelijkheden. Bij de BOVAG-caravan specialist en bij sommige BOVAG- autoverhuurbedrijven kan soms ook een luxueuze kampeerauto worden gehuurd. Tegenwoordig is het zelfs 'in' om voor korte of langere tijd een motor te huren. snelheids-onderdeel, een kleine heuvelklim. Hier konden de liefhebbers eens n flink gasgeven hun stuurmanskunst laten zien, d'dagveel Hier kwam het op pk' saan, 9 een laag voertuiggewicht en een zware rechter voet. Maar de prachtige vooroorlogse kolossen gingen met evenveel of misschien wel veel meer egars naar boven als de snelle bolides van recentere datum. Gratis herexamen Na het slagen voor de test volgt de opleiding. De cursus bestaat uit acht blokken van elk vier uur, die desgewenst (in overleg met de instructeur) in acht opeenvolgende dagen kunnen worden gevolgd. Maar er zijn natuurlijk nog meer variaties mogelijk die u kunt bespreken met uw rij- instructeur. Bijvoorbeeld 8 weken met elke week 4 uur les. Op deze manier kunt u zelf bepalen wat u het beste uitkomt. Na de opleiding volgt aansluitend het examen. Daarop hoeft u niet te wachten, want dat is allemaal al geregeld door de BOVAG- rijschool. Met de 'Compact Opleiding' boekt u dus grote tijdwinst. Maar er zijn meer voordelen. Door de bloksgewijze aanpak kan de instructeur meer tijd aan de leerling besteden. Bovendien duren de lessen lang genoeg om andere routes te rijden dan de gebruikelijke in uw woonomgeving. En dat is zowel leerzaam als aantrekkelijk. Rij-instructeurs hebben veel vertrouwen in de 'Compact Opleiding'. Ze boeken er

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 33