in
r
t
f*’
Mitsubishi prototypes
AUDI ASF WORDT OPVOLGER V8
Nieuw V6-motor bij Nissan
Chrysler Neon als
lichtend voorbeeld
Rijkere uitrusting en meer opties voor
Nissan Primera
3
s
Snelheids*
Grappige Marbella
begrenzers
NAULT
OTA
PDA
DE AUTOMAAT Donderdag 16 september 1993 pagina 5
DETILBURGSE KOERIER
er 1993 paginal
.07-1986
ral
:ht.
'G
urs
Duitse markt, al
:ht Mitsubishi
ikte,
ide
zichtbaar
ifgeleid.
■drs
>T
1991
1990
1993
1992
s.
.1991
i acti<
>het
V-A-G
GM
01-1990 i
..04-1989
05-1990 j
05-1987 I
.05-1984 J
...3-1985
11-1989
...2-1989
...2-1989
...5-1985
.10-1986
...7-1986
1990
1990
1989
1990
1989
1991
.6-1987
.1989
.1987
.1990
.1990
.1989
.1989
1988
1987
1987
1986
1985
1987
»1 van 370
jop
len
inuit
in
i coupé snel tot
i worden
rood
rood
zilver met.
lauw met.
.1989
.1990
1988
1989
1987
1988
1989
1987
1988
1986
1989
.1990
.1991
.1991
.1991
.1991
.1991
1989
.1990
.1989
1989
1988
.1987
.1985
.1985
Amerikaanse coupé snel tot voor de I
een targa kan worden verwacht «mauwou
omgetoverd. Deze uitvoering internationaal veel
is vooralsnog alleen bestemd belangstelling.
1. Bij de
ficaties
heeft de basis L-uitgave
voortaan ook
stuurbekrachtiging, een in
hoogte verstelbare
stuurkolom, bredere banden.
emen voor
i. Zij heeft
Er valt een hoop lol te beleven
met de Seat Marbella, althans
dat doet de toevoeging Fun
vermoeden.
Het is een nieuwe actiemodel
wat deze herfst op het
programma staat.
De auto is gebaseerd op de
Marbella Special en biedt
naast de standaarduitrusting
wordt vanaf januari 1994 een
bestuurdersairbag leverbaar.
De Primera 1994 is leverbaar
in nieuwe kleuren, met
gewijzigde bekledingsstoffen
Het merk Chrysler maakte in
1988 een succesvolle rentree
op de Europese markt. Toch
blijkt dit succes vrijwel
volledig gebaseerd te zijn op
de Voyager en de beide Jeep-
modellen. Wat betreft
personenauto's heeft Chrysler Mas
nog nauwelijks een rol van
betekenis kunnen spelen.
Chrysler introduceert half vol
gend jaar de nieuwe Neon op
de Europese markt. Chrysler
gebruikte de naam Neon al
I eerder voor een prototype, dat
twee jaar geleden menig
autotentoonstelling bezocht.
De uiteindelijke
produktieversie is zichtbaar
van het prototype afgeleid.
Deze compacte vierdeurs
sedan of tweedeurs coupé is
natuurlijk bedoeld voor alle
Met f.13.495,= is de Marbella
Fun de goedkoopste auto op
de Nederlandse markt.
LX wieldoppen en een
driespaaks stuurwiel. P"
SLX worden de specific
uitgebreid met zes
luidsprekers en nieuwe
wieldoppen, terwijl de SGX
af-fabriek wordt aangeboden
met ABS en een
interieurspiegel met
verlichting. Verder is bij de
GT het ontwerp van de
voorbumper gewijzigd.
De 1.6-motor werd tot nu toe
geleverd met een electronisch
geregelde carburateur. Deze
is nu vervangen door een
multi-point injectiesysteem,
wat ook op de 2 liter een
plaats heeft gekregen.
Hierdoor levert de 1.6 nu 102
pk bij 6000 tr/min en is de 2
liter goed voor 125 pk bij 5600
tr/min.
De prijslijst wordt aangevoerd
door de 1.6 L voor f.35.295,=
met een aanzienlijk rijkere
uitvoering dan voorheen.
Daarnaast is er de 1.6 LX
vanaf 36.495,= en de nieuwe
1.6 SLX voor f.41.195,=. Het 2
liter-programma start met de
LX voor f.38.895,=. In alle
gevallen wordt een meerprijs
gevraagd van f.1.100,= voor de
vijfdeurs varianten.
De Duitse Mitsubishi-
importeur ontwikkelde voor
de Eclipse een verwijderbaar
dak, waardoor deze
eken turbodieselmotor van 200 pk en een maximaal koppel
Het Nm bij 2000 tr/min. Audi grijpt met deze grote diesel terug i
haar ervaring met de verschillende TDi-motoren in de 80
100. De nieuwe Audi V8 turbodiesel moet in 10 seconden var
opvolger van de stilstand naar de 100 km/u sprinten en een top van meer dar
model zal voor 200 km/u neerzetten.
De turbodieselmotor zal in de Audi V8 op een later tijdstip
worden voorgesteld. Uiteraard zullen de produktie-
exemplaren in een kleurtje worden geleverd en niet in
gepolijst aluminium.
wordt een doorontwikkelde CVT gebruikt. De motor levert 250
pk bij 7000 tr/min en een maximaal koppel van 294 Nm bij 5200
tr/min. De auto biedt een doorontwikkeld ABS-systeem,
speciaal uitgevoerde remlichten van holografisch materiaal
en een radar-afstandsysteem.
De Nissan AQ-X is een visie op de limousine in de volgende
eeuw. Er is bij deze conceptauto vooral gekeken naar een laag
verbruik, terugdringen van het wagengewicht (veel gebruik
van aluminium) en vooral de uitstoot van schadelijke stoffen.
Daarbij is overigens de binnenruimte en het geboden comfort
niet vergeten. Motorisch wordt met twee mogelijkheden
rekening gehouden. Allereerst is er de 2 liter 4 cilinder die in
principe uit de Primera komt, maar er wordt ook gedacht aan
een 2 liter turbodiesel met directe inspuiting en 4 kleppen per
cilinder. De Nissan AQ-X meet 4,45 meter, weegt 1150 kg en
haalt een top van 210 km/u. De voor- en achterwielen zijn
volgens het multi-link principe opgehangen.
en kan ook als 1.6 SLX met
handbak worden besteld. De
verschillende
uitrustingsniveau werden op
een hoger plan gebracht. Zo
Op de Mitsubishi-stand
tijdens de IAA trokken voorc
twee prototypes de aandacl
De HSR-IV is een evolutie van
de voorgaande HSR-
modellen. De fraai gelijnde
roadster biedt plaats aan
twee inzittenden. Op de
verschillende HSR-types
werden technieken getoond,
die korte tijd later op
produktie-modellen werden
geïntroduceerd: active-4-
systeem en verschillende
aërodynamische vindingen.
Bij de HSR-IV wordt het be
staande concept verder
uitgediept. De auto heeft een
computer die de activiteiten
van de bestuurder
waarneemt. Hieruit haalt de
'kunstmatige intelligentie'
van de auto een profiel van de
bestuurder, waardoor beter
op de wensen van deze man of
vrouw kan worden
gereageerd. Ook de rij-
omgeving (verkeersdrul
verloop van de weg) en
mate van alertheid van de
bestuurder worden tevens
door het systeem
waargenomen. De veiligheid
is de belangrijkste gedachte
hierachter. De auto kan in
noodgevallen zelf ingrijpen
en meldt dit door middel van
een alarmlicht.
Met één druk op de knop kan
de HSR-IV van een tweezits
roadster worden omgetoverd
tot een targa of coupé.
De Mitsubishi ESR is een
hybride-voertuig, waarbij
besparing van energie en
tegengaan van
milieuvervuiling voorop
stonden. De ESR beschikt
hiertoe over een electro- en
benzinemotor, waardoor een
maximale energie-efficiency
kan worden bereikt. Het
prestatiepeil en de
aktieradius liggen op het
niveau van een auto met
benzinemotor.
De meeste Japanse merken lieten in Frankfurt niet het achter
ste van hun tong zien. Immers de eigen Tokyo Motorshow staat
voor de deur en daar zullen de echte primeurs voor de thuis
markt worden gepresenteerd. Nissan kwam naar Duitsland
met nieuws op motorisch vlak en twee futuristische prototypes.
Onder de naam VQ gaat Nissan binnenkort een nieuwe
generatie V6-motoren leveren. Deze zullen wat betreft
cilinderinhoud variëren van 2 tot 3 liter. Alle uitvoeringen
beschikken over 4 kleppen per cilinder. Door het grote verschil
in cilinderinhoud kan de krachtbron goed worden toegepast in
verschillende modellen. Waarschijnlijk zal de 3 liter worden
geplaatst in de volgende generatie Maxima, terwijl ook een
minder snelle 2 liter tot de mogelijkheden behoort. Deze 2 liter
V6 is echter ook uitermate geschikt voor bijvoorbeeld de
Primera of een vergelijkbaar model.
De nieuwe V6 is al wel te vinden in de AP-X, een prototype van
een sportwagen voor de nabije toekomst. Als versnellingsbak
Audi liet in Frankfurt de volledig uit aluminium opgetrokl
ASF zien, een afkorting die staat voor Audi Space Frame. 1
model is niet van de 80 of 100, maar zit in het topsegment van
de markt. In vrijwel onveranderde vorm zal dit model volgend
jaar maart op de Autosalon van Genève als de opvolger van de
Audi V8 worden gepresenteerd. Ook dit nieuwe model zal voor
een groot deel uit aluminium worden gemaakt. Allereerst krijgt
de nieuwe V8 de bekende 4,2 liter motor, maar zal later met een
tweede krachtbron worden uitgerust. Deze nieuwe krachtbron
was ook al in de ASF te vinden, een 3,4 liter direct ingespoten
met een 5-bak, verstelbare
rugleuningen en spiegeltjes
in de zonnekleppen als extra
logo's op de voorportieren,
witte stalen velgen,
meegespoten grille en
dakdragers en een
rechterbuitenspiegel. Het
interieur wordt opgevrolijkt
door fleurige bekleding en
verstelbare hoofdsteunen.
Seat brengt bij de Marbella
Fun maar liefst duizend
gulden minder in rekening
dan het model waarop de auto
is gebaseerd.
’EL
Comfort en veiligheid worden
gediend door de
aanwezigheid van een
airconditioning in de auto.
Immers door een aangenaam
klimaat kan de bestuurder
beter op het verkeer letten.
Dat blijkt uit meerdere
onderzoeken. Een recent
rapport, in opdracht van
Nissan Motor Nederland
geïnitieerd, toont aan dat
omgevingstemperatuur en
luchtvochtigheid enorm
belangrijke factoren zijn voor
het veilig besturen van een
voertuig. Een combinatie van
een hoge luchtvochtigheid en
hoge temperatuur leidt
volgens de onderzoekers tot
een overbelasting van het
lichaam. Nissan levert voor
een meerprijs van f. 1.200,= air
conditioning op de Primera LX
en SLX met benzinemotor en
standaard op de SGX en GT.
Maar ook op andere punten is
de veiligheid van de Primera
verbeterd. Vanaf nu worden
alle modellen geleverd met
verstevigingsbalken in de
portieren, een
schokabsorberend stuurwiel
en vlamvertragende
binnenbekleding. Daarnaast
Vanaf 1 januari worden
nieuwe vrachtwagens
verplicht geleverd met een
snelheidsbegrenzer. Ook
bestaande vrachtwagens
zullen van een dergelijk
apparaat moeten worden
voorzien. De snel
heidsbegrenzers, die
Europees worden
ingevoerd, zijn afgesteld op
85 km/u. Doordat de
verplichte invoering van
deze apparatuur gefaseerd
plaatsvindt, voorziet de
Bovag Truck Dealer
Associatie geen
capaciteitsprobler
de inbouw ervan.
becijferd dat de
truckdealers zonder
problemen de ruim 50.000
voertuigen van een
snelheidsbegrenzer
kunnen voorzien. Wel roept
zij de vervoerders op om
vroegtijdig de afspraken
voor inbouw vast te leggen.
De dag en maand van
afgifte van het
kentekenbewijs deel I telt
in 1994 als de datum
waarop de
snelheidsbegrenzer moet
zijn ingebouwd. Veel
voertuigen dienen op de
datum van afgifte van het
kenteken tevens een APK-
en een Tachograaf keuring
te ondergaan. Door de
inbouw met beide
keuringen te combineren
worden tijd en kosten
bespaard.
markten waarop Chrysler
vertegenwoordigd is, maar
lijkt op een Europese leest
geschoeid te zijn. De auto
heeft een opvallende
vormgeving en lijkt een beetje
het grote broertje van de
2izda 121, terwijl ook aan de
Mondeo gedacht kan worden.
Toch zien we aan de
achterkant ook stijl-overeen-
komsten met de Citroen
Xantia. Zeer kenmerkend is de Chrysler
bolle daklijn en het front met concurreren
de ronde koplampen. als de Peu<“
Veiligheid is een item dat aan Vectra en Mv
de Amerikanen kan worden naar verwachtir-
overgelaten. De Neon heeft f.40.000,= starten,
natuurlijk starten de verkoj
verstevigingsbalken in de januari, terwijl d
portieren, verstelbare gordels in september wc
voorin, hoofdsteunen op alle Europa komt van
zitplaatsen en voorjaar aan de 1
schokabsorberende bumpers.
Tegen meerprijs wordt ABS
geleverd en eventueel een
geïntegreerd kinderzitje.
Voorin ligt een 2 liter 4
cilinder 16-kleppenmotor met
een vermogen van 132 pk. Het
maximale koppel van 175 Nm
wordt bij 5000 tr/min bereikt.
De voorwielen worden
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak. De
-ar Neon zal gaan
i met zakenauto's
ugeot 405, Opel
Mazda 626 en zal
:hting rond de
"ten. In Amerika
open in
de coupé pas
sr wordt verwacht.
1 "anaf het
s beurt.
naar verv
f.40.000,-
r
PRIMERA
uitv.).