in r t f*’ Mitsubishi prototypes AUDI ASF WORDT OPVOLGER V8 Nieuw V6-motor bij Nissan Chrysler Neon als lichtend voorbeeld Rijkere uitrusting en meer opties voor Nissan Primera 3 s Snelheids* Grappige Marbella begrenzers NAULT OTA PDA DE AUTOMAAT Donderdag 16 september 1993 pagina 5 DETILBURGSE KOERIER er 1993 paginal .07-1986 ral :ht. 'G urs Duitse markt, al :ht Mitsubishi ikte, ide zichtbaar ifgeleid. ■drs >T 1991 1990 1993 1992 s. .1991 i acti< >het V-A-G GM 01-1990 i ..04-1989 05-1990 j 05-1987 I .05-1984 J ...3-1985 11-1989 ...2-1989 ...2-1989 ...5-1985 .10-1986 ...7-1986 1990 1990 1989 1990 1989 1991 .6-1987 .1989 .1987 .1990 .1990 .1989 .1989 1988 1987 1987 1986 1985 1987 »1 van 370 jop len inuit in i coupé snel tot i worden rood rood zilver met. lauw met. .1989 .1990 1988 1989 1987 1988 1989 1987 1988 1986 1989 .1990 .1991 .1991 .1991 .1991 .1991 1989 .1990 .1989 1989 1988 .1987 .1985 .1985 Amerikaanse coupé snel tot voor de I een targa kan worden verwacht «mauwou omgetoverd. Deze uitvoering internationaal veel is vooralsnog alleen bestemd belangstelling. 1. Bij de ficaties heeft de basis L-uitgave voortaan ook stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbare stuurkolom, bredere banden. emen voor i. Zij heeft Er valt een hoop lol te beleven met de Seat Marbella, althans dat doet de toevoeging Fun vermoeden. Het is een nieuwe actiemodel wat deze herfst op het programma staat. De auto is gebaseerd op de Marbella Special en biedt naast de standaarduitrusting wordt vanaf januari 1994 een bestuurdersairbag leverbaar. De Primera 1994 is leverbaar in nieuwe kleuren, met gewijzigde bekledingsstoffen Het merk Chrysler maakte in 1988 een succesvolle rentree op de Europese markt. Toch blijkt dit succes vrijwel volledig gebaseerd te zijn op de Voyager en de beide Jeep- modellen. Wat betreft personenauto's heeft Chrysler Mas nog nauwelijks een rol van betekenis kunnen spelen. Chrysler introduceert half vol gend jaar de nieuwe Neon op de Europese markt. Chrysler gebruikte de naam Neon al I eerder voor een prototype, dat twee jaar geleden menig autotentoonstelling bezocht. De uiteindelijke produktieversie is zichtbaar van het prototype afgeleid. Deze compacte vierdeurs sedan of tweedeurs coupé is natuurlijk bedoeld voor alle Met f.13.495,= is de Marbella Fun de goedkoopste auto op de Nederlandse markt. LX wieldoppen en een driespaaks stuurwiel. P" SLX worden de specific uitgebreid met zes luidsprekers en nieuwe wieldoppen, terwijl de SGX af-fabriek wordt aangeboden met ABS en een interieurspiegel met verlichting. Verder is bij de GT het ontwerp van de voorbumper gewijzigd. De 1.6-motor werd tot nu toe geleverd met een electronisch geregelde carburateur. Deze is nu vervangen door een multi-point injectiesysteem, wat ook op de 2 liter een plaats heeft gekregen. Hierdoor levert de 1.6 nu 102 pk bij 6000 tr/min en is de 2 liter goed voor 125 pk bij 5600 tr/min. De prijslijst wordt aangevoerd door de 1.6 L voor f.35.295,= met een aanzienlijk rijkere uitvoering dan voorheen. Daarnaast is er de 1.6 LX vanaf 36.495,= en de nieuwe 1.6 SLX voor f.41.195,=. Het 2 liter-programma start met de LX voor f.38.895,=. In alle gevallen wordt een meerprijs gevraagd van f.1.100,= voor de vijfdeurs varianten. De Duitse Mitsubishi- importeur ontwikkelde voor de Eclipse een verwijderbaar dak, waardoor deze eken turbodieselmotor van 200 pk en een maximaal koppel Het Nm bij 2000 tr/min. Audi grijpt met deze grote diesel terug i haar ervaring met de verschillende TDi-motoren in de 80 100. De nieuwe Audi V8 turbodiesel moet in 10 seconden var opvolger van de stilstand naar de 100 km/u sprinten en een top van meer dar model zal voor 200 km/u neerzetten. De turbodieselmotor zal in de Audi V8 op een later tijdstip worden voorgesteld. Uiteraard zullen de produktie- exemplaren in een kleurtje worden geleverd en niet in gepolijst aluminium. wordt een doorontwikkelde CVT gebruikt. De motor levert 250 pk bij 7000 tr/min en een maximaal koppel van 294 Nm bij 5200 tr/min. De auto biedt een doorontwikkeld ABS-systeem, speciaal uitgevoerde remlichten van holografisch materiaal en een radar-afstandsysteem. De Nissan AQ-X is een visie op de limousine in de volgende eeuw. Er is bij deze conceptauto vooral gekeken naar een laag verbruik, terugdringen van het wagengewicht (veel gebruik van aluminium) en vooral de uitstoot van schadelijke stoffen. Daarbij is overigens de binnenruimte en het geboden comfort niet vergeten. Motorisch wordt met twee mogelijkheden rekening gehouden. Allereerst is er de 2 liter 4 cilinder die in principe uit de Primera komt, maar er wordt ook gedacht aan een 2 liter turbodiesel met directe inspuiting en 4 kleppen per cilinder. De Nissan AQ-X meet 4,45 meter, weegt 1150 kg en haalt een top van 210 km/u. De voor- en achterwielen zijn volgens het multi-link principe opgehangen. en kan ook als 1.6 SLX met handbak worden besteld. De verschillende uitrustingsniveau werden op een hoger plan gebracht. Zo Op de Mitsubishi-stand tijdens de IAA trokken voorc twee prototypes de aandacl De HSR-IV is een evolutie van de voorgaande HSR- modellen. De fraai gelijnde roadster biedt plaats aan twee inzittenden. Op de verschillende HSR-types werden technieken getoond, die korte tijd later op produktie-modellen werden geïntroduceerd: active-4- systeem en verschillende aërodynamische vindingen. Bij de HSR-IV wordt het be staande concept verder uitgediept. De auto heeft een computer die de activiteiten van de bestuurder waarneemt. Hieruit haalt de 'kunstmatige intelligentie' van de auto een profiel van de bestuurder, waardoor beter op de wensen van deze man of vrouw kan worden gereageerd. Ook de rij- omgeving (verkeersdrul verloop van de weg) en mate van alertheid van de bestuurder worden tevens door het systeem waargenomen. De veiligheid is de belangrijkste gedachte hierachter. De auto kan in noodgevallen zelf ingrijpen en meldt dit door middel van een alarmlicht. Met één druk op de knop kan de HSR-IV van een tweezits roadster worden omgetoverd tot een targa of coupé. De Mitsubishi ESR is een hybride-voertuig, waarbij besparing van energie en tegengaan van milieuvervuiling voorop stonden. De ESR beschikt hiertoe over een electro- en benzinemotor, waardoor een maximale energie-efficiency kan worden bereikt. Het prestatiepeil en de aktieradius liggen op het niveau van een auto met benzinemotor. De meeste Japanse merken lieten in Frankfurt niet het achter ste van hun tong zien. Immers de eigen Tokyo Motorshow staat voor de deur en daar zullen de echte primeurs voor de thuis markt worden gepresenteerd. Nissan kwam naar Duitsland met nieuws op motorisch vlak en twee futuristische prototypes. Onder de naam VQ gaat Nissan binnenkort een nieuwe generatie V6-motoren leveren. Deze zullen wat betreft cilinderinhoud variëren van 2 tot 3 liter. Alle uitvoeringen beschikken over 4 kleppen per cilinder. Door het grote verschil in cilinderinhoud kan de krachtbron goed worden toegepast in verschillende modellen. Waarschijnlijk zal de 3 liter worden geplaatst in de volgende generatie Maxima, terwijl ook een minder snelle 2 liter tot de mogelijkheden behoort. Deze 2 liter V6 is echter ook uitermate geschikt voor bijvoorbeeld de Primera of een vergelijkbaar model. De nieuwe V6 is al wel te vinden in de AP-X, een prototype van een sportwagen voor de nabije toekomst. Als versnellingsbak Audi liet in Frankfurt de volledig uit aluminium opgetrokl ASF zien, een afkorting die staat voor Audi Space Frame. 1 model is niet van de 80 of 100, maar zit in het topsegment van de markt. In vrijwel onveranderde vorm zal dit model volgend jaar maart op de Autosalon van Genève als de opvolger van de Audi V8 worden gepresenteerd. Ook dit nieuwe model zal voor een groot deel uit aluminium worden gemaakt. Allereerst krijgt de nieuwe V8 de bekende 4,2 liter motor, maar zal later met een tweede krachtbron worden uitgerust. Deze nieuwe krachtbron was ook al in de ASF te vinden, een 3,4 liter direct ingespoten met een 5-bak, verstelbare rugleuningen en spiegeltjes in de zonnekleppen als extra logo's op de voorportieren, witte stalen velgen, meegespoten grille en dakdragers en een rechterbuitenspiegel. Het interieur wordt opgevrolijkt door fleurige bekleding en verstelbare hoofdsteunen. Seat brengt bij de Marbella Fun maar liefst duizend gulden minder in rekening dan het model waarop de auto is gebaseerd. ’EL Comfort en veiligheid worden gediend door de aanwezigheid van een airconditioning in de auto. Immers door een aangenaam klimaat kan de bestuurder beter op het verkeer letten. Dat blijkt uit meerdere onderzoeken. Een recent rapport, in opdracht van Nissan Motor Nederland geïnitieerd, toont aan dat omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid enorm belangrijke factoren zijn voor het veilig besturen van een voertuig. Een combinatie van een hoge luchtvochtigheid en hoge temperatuur leidt volgens de onderzoekers tot een overbelasting van het lichaam. Nissan levert voor een meerprijs van f. 1.200,= air conditioning op de Primera LX en SLX met benzinemotor en standaard op de SGX en GT. Maar ook op andere punten is de veiligheid van de Primera verbeterd. Vanaf nu worden alle modellen geleverd met verstevigingsbalken in de portieren, een schokabsorberend stuurwiel en vlamvertragende binnenbekleding. Daarnaast Vanaf 1 januari worden nieuwe vrachtwagens verplicht geleverd met een snelheidsbegrenzer. Ook bestaande vrachtwagens zullen van een dergelijk apparaat moeten worden voorzien. De snel heidsbegrenzers, die Europees worden ingevoerd, zijn afgesteld op 85 km/u. Doordat de verplichte invoering van deze apparatuur gefaseerd plaatsvindt, voorziet de Bovag Truck Dealer Associatie geen capaciteitsprobler de inbouw ervan. becijferd dat de truckdealers zonder problemen de ruim 50.000 voertuigen van een snelheidsbegrenzer kunnen voorzien. Wel roept zij de vervoerders op om vroegtijdig de afspraken voor inbouw vast te leggen. De dag en maand van afgifte van het kentekenbewijs deel I telt in 1994 als de datum waarop de snelheidsbegrenzer moet zijn ingebouwd. Veel voertuigen dienen op de datum van afgifte van het kenteken tevens een APK- en een Tachograaf keuring te ondergaan. Door de inbouw met beide keuringen te combineren worden tijd en kosten bespaard. markten waarop Chrysler vertegenwoordigd is, maar lijkt op een Europese leest geschoeid te zijn. De auto heeft een opvallende vormgeving en lijkt een beetje het grote broertje van de 2izda 121, terwijl ook aan de Mondeo gedacht kan worden. Toch zien we aan de achterkant ook stijl-overeen- komsten met de Citroen Xantia. Zeer kenmerkend is de Chrysler bolle daklijn en het front met concurreren de ronde koplampen. als de Peu<“ Veiligheid is een item dat aan Vectra en Mv de Amerikanen kan worden naar verwachtir- overgelaten. De Neon heeft f.40.000,= starten, natuurlijk starten de verkoj verstevigingsbalken in de januari, terwijl d portieren, verstelbare gordels in september wc voorin, hoofdsteunen op alle Europa komt van zitplaatsen en voorjaar aan de 1 schokabsorberende bumpers. Tegen meerprijs wordt ABS geleverd en eventueel een geïntegreerd kinderzitje. Voorin ligt een 2 liter 4 cilinder 16-kleppenmotor met een vermogen van 132 pk. Het maximale koppel van 175 Nm wordt bij 5000 tr/min bereikt. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. De -ar Neon zal gaan i met zakenauto's ugeot 405, Opel Mazda 626 en zal :hting rond de "ten. In Amerika open in de coupé pas sr wordt verwacht. 1 "anaf het s beurt. naar verv f.40.000,- r PRIMERA uitv.).

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 29