RENAULT CLIO RSI
Pontiac Firebird en
'kans Am
Q VAN DER BOOM
fete®
Meer kleppen zijn overbodig!
Seat Cordoba als Ibiza sedan
Mazda-jubileum in het Autotron
"ij
s!
.EN
RENAULT
AUTOTEST
and—
.995,-1
EIJCK
uil K
II Mi M
agri «i
«i
ISM lil
l&i21I
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 september 1993 - pagina 3
detilburgse KOERIER
er 1993 pagina!
Technische gegevens:
“S
het
A
ze
lag 3
ran 10.00 tot
Vervolg van pagina 1
Inruil motor,
boot of caravan
is mogelijk
Vakmanschap en service als traditie
Renaultdealer in het
Hart van Brabant
KM STAND
IN
DEN.
70.000 km
160.000 km
52.000 km
85.000 km
125.000 km
61.000 km
110.000 km
27.000 km
70.000 km
55.000 km
145.000 km
160.000 km
125.000 km
194.000 km
110.000 km
90.000 km
68.000 km
63.000 km
56.000 km
100.000 km
100.000 km
50.000 km
90.000 km
25.000 km
75.000 km
110.000 km
45.000 km
75.000 km
38.000 km
22.000 km
214.000 km
200.000 km
90.000 km
155.000 km
53.000 km
40.000 km
13.000 km
124.000 km
88.000 km
129.000 km
134.000 km
134.000 km
140.000 km
47.000 km
ten
sren-
jven. De
m top
r aan het
ien
Slimstraat 78
Udenhout
Tel. 04241-1437
Goirkestraat 25, Tilburg.
Tel. 013-364011
Beneluxstraat 80, Oisterwijk
Tel. 04242-83905
AUTOBEDRIJF
ihijfremmen;
:n proefrit
osten en ML beh.)
ledrijf
013-553753
tap.
>door
lopl
r Mazda
ijaar
an dit
luok.xu^.uiiging is een
voor de
coop eerst de kuipstoelen
sprobeerd dienen te
ien.
r
KM STAND
naar wens veel of weinig
geschakeld mag worden. Het
enige wat de RSi mist ten
opzichte van zijn iets snellere
broer is het aggressieve
uiterlijk. De extra kleppen
blijken overbodig.
Onder het mom van prototype
zorgde Seat in Frankfurt voor
de enige echte verrassing. De
Cordoba is een vierdeurs
sedan op basis van de nieuwe
Ibiza. De auto zal vervroegd
en dat betekent nog voor het
einde van dit jaar -r
programma worde
toegevoegd. De auto is 4,11
meter lang en heeft het
grootste deel van zijn
carrosserie gemeen met de
Ibiza 5-deurs. Alleen de
verschillende
uitrustingsniveau's. De
snelste versie, de 1.8 16V
s levert 130 pk en maximaal
koppel van 162 Nm bij 4200
tr/min. De auto haalt een top
van 206 km/u en heeft 9,1
seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. Dit alles bij
een wagengewicht van 1070
kg. Wat prijs betreft zal de
Cordoba precies tussen de
Ibiza en Toledo geplaatst
worden.
achtersteven is specifiek. De
bagageruimte heeft een forse
inhoud van 455 liter. Onder de
motorkap zullen onder andere
een 1.4 liter van 60 pk, een
nieuwe 1.8 liter 16-klepper
van 130 pk en een 68 pk sterke
diesel een plaats vinden.
Maar ook de andere motoren
uit de Ibiza-reeks met
uitzondering van de 1.0 en 1.3
zullen weer terugkeren.
Uiteraard wordt de Cordoba
aangeboden in drie
ingericht. Uiteraard is het
Autotron tijdens de Mazda
Expo normaal geopend en
kan gelijktijdig de normale
collectie van het museum
worden bezocht.
Het Autotron is op vrijdag 1,
zaterdag 2 en zondag 3
oktober geopend van xU.«u
17.00 uur.
Merk en type: Renault Clio
RSi
'in lijn
^,X.XXVX=XXX.XX^VXVX. 1794 CC
Boring x slag: 82,7 x 83,5 mm
Vermogen: 110 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 155 Nm bij 4250 tr/min
Afmetingen: lengte 3,716
meter, breedte 1,641 meter
Gewicht: 955 kg
Prestaties: topsnelheid 195
km/u
acceleratie 0-.100 in 8,9 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,2
liter/100 km
bij 120 km/u 7,9 liter/100 km
stadsverkeer 10,3 liter/100 km
Prijs: f.32.995,=
een aantal 1 op 5
toekomstmodellen en 1
kleimodellen. De door 1
sponsorde olympisch
kampioene Ellen van Lange
deelt op zondag
handtekeningen uit, terwijl
verder de Nederlandse
Mazda-clubs
informatiestands hebben
niet overdreven sportief uit,
zodat bij het stoplicht menig
GTi-rijder kan worden
verrast.
Wie de portieren centraal en
op afstand ontgrendelt, stapt
in een interieur dat meer de
innerlijke kracht van de auto
prijsgeeft. De Clio RSi heeft
hetzelfde dashboard als we
kennen uit de RT-versies met
onder de overkapping naast
de snelheidsmeter een
toerenteller, brandstof-,
benzine- en oliepeilmeter.
Boven de middenconsole zijn
twee roosters van de
verwarming en ventilatie te
vinden net als aan beide
uiteinden van het dashboard.
Het sportieve driespakige
stuurwiel is gedeeltelijk met
leer bekleed, maar niet
verstelbaar. De stoelen zijn
rechtstreeks uit de 16-klepper
overgenomen. De zijkant zijn
effen bekleed, terwijl op de
middenbaan op een speelse
wijze kleur is ingebracht. De
zetels zijn voorzien
behoorlijk hoge r
lenden en bovenb<-t-
plaats houden. Dit zorgt voor
een uitstekende zit, maar wat
bredere en langere mensen
zullen daarentegen wat meer
ruimte wensen. Alhoewel de
stoelen voor bestuurders met
een modale lengte een prima
zitpositie bieden, is helaas
geen hoogteverstelling
aanwezig. De Clio RSi biedt
ondanks de fors uitgevallen
voorstoelen een behoorlijke
ruimte voor twee
volwassenen achterin.
Bergruimte is er in de lange
portiervakken, het
dashboardkastje en bovenop
het dashboard.
In het Clio-programma biedt
Renault een ruime keuze aan
sportieve uitvoeringen voor
vrijwel ieders budget. De Clio
beschikt over de 80 pk 1.4
liter Energy-motor gekoppeld
aan een close-ratio
versnellingsbak. Verder heeft
de Clio S specifieke wielen en
een afwijkende bekleding.
Wat rij-eigenschappen betreft
onderscheidt de S zich weinig
van de overige Clio 1.4-
uitvoeringen.
banden en relatief zware
motor is een beetje assistentie
geen overbodige luxe. Het
door ons gereden exemplaar
was wel voorzien van
stuurbekrachtiging waarvoor
f. 1.525,= moet worden
bijbetaald. Andere
accessoires die kunnen
worden geleverd zijn
metaalkleur (f .790,=), een
elektrisch bediend glazen
schuif-Zkanteldak (f. 1.855,=),
specifieke lichtmetalen
velgen (f1.255,=), elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels (f.420,een
radio Renault (f.1.765,=) en
airconditioning. ABS kan
alleen in combinatie met
stuurbekrachtiging worden
geleverd. Beide
voorzieningen kosten samen
f.4.420,=. De auto is standaard
overigens wel voorzien van
elektrische ruitbediening met
een tipstand aan
bestuurderskant, getint glas
en radiovoorbereiding.
ien van
randen die Het onderstel van de RSi is
nbenen op hun redelijk sportief afgestemd
zonder het Franse comfort uit
het oog te verliezen. De koets
helt nauwelijks over in
bochten, maar geeft
wegoneffenheden goed
prestaties betreft dicht bij de
16-klepper, maarzit
prijstechnisch veel dichter bij
de S. Voor de sportief getinte
automobilist die uiterlijk
vertoon niet nodig vindt, is de
Renault Clio RSi een prima
keuze. Alleen de
stuurbekrachtigi-
gemis, terwijl voor u
aankoop eerst de kr
uitgeprobeerd diene
worde
liter motor in de 19. Deze
krachtbron is in de Clio RSi
goed voor 110 pk bij 5500
tr/min en een koppel vam 155
Nm bij 4250 tr/min. Leggen we
hier de cijfers van de 16-
klepper naast dan zien we
GTi-rijder
De Clio RSi is op het eerste
gezicht een gewone Clio
zonder opgeklopte schermen,
brede voorbumper en
specifieke motorkap. Wel
kenmerkt de RSi zich door
bumpers, dorpels en spiegels
in de carrosseriekleur, een
zwarte spoiler boven de
achterruit, mistlampen in de
voorbumper en stalen wielen
die we standaard ook op de
16V vinden. De auto ziet er
srste voorstel
,ig met het twee
althans in theor
«accijnzen
‘omobilist
i inkomstenbron c
>nele gevoerd om r
unieulobby. Want meer dan
i waarde heeft de invoering van een
Lxag natuurlijk niet.
.men die anders op zondag zouden
-chuiven immers gewoon naar een
lien ontbreekt, anders dan tijdens
an zeventig, elke noodzaak en
iraagvlak in de samenleving. De discussie
rmee hooguit worden bestempeld als een
e politieke oprisping. Als het de Nederlandse
-erieus te doen is om het milieu dan zou zij
xxxvxken van een voortvarende uitvoering
Nationaal Milieubeleidsplan (NMP) en het
-luurschema Verkeer en Vervoer (SW) in plaats
i hoc beslissingen te willen nemen. De
srlandse politiek zou dan laten zien eindelijk
'volwassen' te zijn geworden. (Bron: Rai)
De Nederlandse politici laten tegenwoordig geen
gelegenheid meer onbenut om onzinnige ideeën
onmiddelijk serieus in overweging te nemen en
hieraan een debat te wijden. Dat geldt vooral als die
ideeën tegen de auto gericht zijn. Het trieste daarbij
is dat hieraan geen beleid of enige visie ten
grondslag ligt en dat consistentie ver te zoeken is.
Werd twee weken geleden voorgesteld de accijnzen
op brandstoffen te verhogen ten faveurè van de
werkgelegenheid, nog geen week later laaide de
discussie in Duitsland overeen eventuele invoering
van een autoloze zondag ook in Nederland op en
werd het idee meteen door de Nederlandse politiek
als "bespreekbaar" beschouwd.
Los van de vraag of de discussie op dit moment
opportuun is, is het eerste voorstel (verhoging
accijnzen) tegenstrijdig met het tweede, want een
autoloze zondag zou, althans in theorie, tot een
derving van brandstofaccijnzen moeten leiden.
Blijkbaar wordt de automobilist de ene keer gezien
als een lucratieve inkomstenbron en wordt hij de
andere keer ten tonele gevoerd om lippendienst te
bewijzen aan de milit
symbolische waaïdê
autoloze zondag 1
Vervoersstromen v.x
plaatsvinden versch
andere dag. Bovendi
de oliecrisis begin jarer
dus elk draagvlak in de
kan daarmee hoogi
zoveelste politieke i
politiek serieus te
meer werk maken
van het Nat
Structuurs
van ad h^
Nederlc
eens
I Tussenmodel
Ij Aan de bovenkant van 1
I' programma zien we de
krachtige 1.8 liter 16-klepper
en sinds kort de 2 liter
•Williams met een vermogen
van 150 pk. Deze beide 16-
klepper zien er uiterlijk zeer
gespierd uit met de
uitgebouwde schermen en
luchtinlaat op de motorkap.
Ook het interieur valt op i
de kuipstoelen en het
uitgebreide instrumentarium.
I Tussen de Clio S en de 16-
I klepper zit een prijsverschil
I van bijna vijftienduizend
gulden en dat verschil vraagt
om een tussenliggend model,
de RSi. Al eerder plaatste
Renault een extra sterke 1.8
Uitproberen
Het brandstofverbruik is sterk
afhankelijk van de manier
waarop met de RSi wordt
omgegaan. Veel stadsverkeer
en korte ritten zullen de auto
niet verder dan 1 op 10,5
brengen. Wie echter de
snelweg opgaat en een lange Aantal cilinders: 4 ii
rit maakt komt makkelijk uit Cilinderinhoud: 179
op 1 op 13,5 en dat is gezien
het prestatieniveau
uitstekend.
Het Clio programma begint
op dit moment met de RL 1.2 3-
deurs voor f.22.645,=. Het
sportieve deel start bij de 1.4 S
voor f.27.845,=.
De 1.8 16V staat voor f.42.595,=
in de prijslijst terwijl de snelle
2 liter Williams in beperkte
oplage verkrijgbaar is voor
f.48.295,=. De prijs van de RSi
is precies goed, namelijk
f.32.995,=. De auto komt wat
Comfort
In de console is plaats voor de
radio die met een klepje kan
worden af gedekt. De
handgeschakelde vijfbak
wordt met een kort pookje
bediend. Door de exacte
werking hiervan, kan snel met
de RSi worden omgegaan.
Een groot gemis in de
uitvoering is de afwezigheid
van stuurbekrachtiging. De
RSi komt wat gewicht betreft
niet verder dan 955 kg, maar
gezien de redelijk brede
I Ten opzichte van de
concurrentie lopen de twee
Pontiacs natuurlijk over van
de uitrustingsdetails.
Standaard zijn de auto's
voorzien van een dubbele
airbag, ABS, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
een sublieme stereo-
installatie met elektrische
antenne, toerenteller,
elektrisch verstelbare
voorstoelen, elektrische
ruitbediening, centrale
vergrendeling, cruise-control,
airconditioning, getint glas
en lichtmetalen wielen. De
Trans Am wordt standaard
verder uitrust met het T-bar
dak, meer leer bekleed
interieur en een
luidsprekersysteem met 10
boxen. Deze laatste
voorziening vinden we ook op
de Firebird automaat.
Concurrenten
In de ontwerpfase heeft men
het interieur zoveel mogelijk
rond de bestuurder gebouwd.
Alle bedieningselementen
zijn zo geplaatst dat men niet
uit de stoel los hoeft te komen.
Er is wederom een enormé
hoeveelheid kunststof
gebruikt, maar alle denkbare
zaken zijn aanwezig. Wie in
de Pontiac kruipt zal een
typische zithouding moeten
aannemen. Het stuurwiel ligt
ongeveer op de schoot, terwijl
de pedalen juist ver weg
zitten. Door een beetje
onderuit te zakken lukt het om
alle bedieningsorganen
tegelijk te gebruiken.
Overigens is de Firebird
zowel naar voor als achter
uitermate onoverzichtelijk,
terwijl de draaicirkel iedere
keer weer tegenvalt.
gedempt aan de inzittenden
door. Alle vier de wielen
worden met schijven beremd.
De bagageruimte heeft met
265 liter een voor deze klasse
royale inhoud. Door het
neerklappen van de
achterbank kan het
bagagevolume tot maar liefst
1055 liter worden uitgebreid.
Het lijkt een soort van mode te zijn, dat
nieuwe motoren altijd moeten worden
uitgerust met 4 kleppen per cilinder. Er
zijn echter nog meer dan voldoende
voorbeelden te noemen van auto's die zich
uitstekend en vlot weten voort te bewegen
met de 'ouderwetse 8-kleps motoren. Een
uitstekend voorbeeld hiervan is de Renault
Clio RSi, die met zijn krachtige 1.8 liter
motor velen verbaasd.
General Motors ziet als
concurrenten voor de Firebird
auto's als de Toyota Celica,
VW Corrado, Nissan 200 SX,
Honda Prelude en Opel
Calibra.
Voor al deze auto's geldt dat
ze veel beter dan de Pontiac
zijn afgestemd op de wensen
van de Europese
automobilist. Geen enkele
concurrent kan echter op
tegen de uitrusting. De
Firebird zal vanaf
november/december
leverbaar zijn vanaf ongeveer
f.70.000,=. De Trans Am zal het
moeten opnemen tegen de
Toyota Supra, Nissan 300 ZX,
Mazda RX7, Mitsubishi 3000
GT en Subaru SVX. Echter met
een prijs van ongeveer
honderdduizend gulden kan
de Trans Am ze allemaal de
baas.
welliswaar een hoger
vermogen, maar een koppel
wat vrijwel gelijk is. Je merkt
dan ook direct bij het
wegrijden de enorme
souplesse die de motor in
lagere toerentallen biedt.
Maar wie ver in de
versnellingen doortrekt zal
bemerken dat vermogen
koppel over een forse toer
range beschikbaar bliji
RSi zet dan ook met een
van 195 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 8,9
seconden slechts fractioneel
lagere prestaties neer dan de
veel duurdere zestienklepper.
De motor blijkt op vele
vlakken uitstekend te scoren.
Het geluidsniveau is
aangenaam laag, terwijl er
Dit jaar viert Mazda-
importeur Auto Palace de
Binckhorst het feit dat'25 jc~
geleden de eerste auto van
Japanse merk in ons land
werd geïmporteerd. Op 1,2 en
3 oktober zal ter gelegenheid
van dit jubileum een Mazda
Expo in het Autotron in
Rosmalen worden ingericht,
waar een groot aantal
modellen te zien zullen zijn.
Zo kan de bezoeker onder
meer de eerste Mazda 1500 uit
1968 verwachten, alsmede de
RX-2 uit 1972, RX-3 uit 1972, de
huidige MX-5 SPorts Edition
en alle verschijningsvormen
van de sportieve RX-7. Als
exta publiektrekker staat drie
dagen lang de Mazda 787B in
de schijnwerpers, de auto
waarmee het merk als eerste
Japanse fabrikant de 24 uur
van Le Mans won. Verder is er
een Mazda-designhoek met
1 HB