RENAULT CLIO RSI Pontiac Firebird en 'kans Am Q VAN DER BOOM fete® Meer kleppen zijn overbodig! Seat Cordoba als Ibiza sedan Mazda-jubileum in het Autotron "ij s! .EN RENAULT AUTOTEST and— .995,-1 EIJCK uil K II Mi M agri «i «i ISM lil l&i21I DE AUTOMAAT - Donderdag 16 september 1993 - pagina 3 detilburgse KOERIER er 1993 pagina! Technische gegevens: “S het A ze lag 3 ran 10.00 tot Vervolg van pagina 1 Inruil motor, boot of caravan is mogelijk Vakmanschap en service als traditie Renaultdealer in het Hart van Brabant KM STAND IN DEN. 70.000 km 160.000 km 52.000 km 85.000 km 125.000 km 61.000 km 110.000 km 27.000 km 70.000 km 55.000 km 145.000 km 160.000 km 125.000 km 194.000 km 110.000 km 90.000 km 68.000 km 63.000 km 56.000 km 100.000 km 100.000 km 50.000 km 90.000 km 25.000 km 75.000 km 110.000 km 45.000 km 75.000 km 38.000 km 22.000 km 214.000 km 200.000 km 90.000 km 155.000 km 53.000 km 40.000 km 13.000 km 124.000 km 88.000 km 129.000 km 134.000 km 134.000 km 140.000 km 47.000 km ten sren- jven. De m top r aan het ien Slimstraat 78 Udenhout Tel. 04241-1437 Goirkestraat 25, Tilburg. Tel. 013-364011 Beneluxstraat 80, Oisterwijk Tel. 04242-83905 AUTOBEDRIJF ihijfremmen; :n proefrit osten en ML beh.) ledrijf 013-553753 tap. >door lopl r Mazda ijaar an dit luok.xu^.uiiging is een voor de coop eerst de kuipstoelen sprobeerd dienen te ien. r KM STAND naar wens veel of weinig geschakeld mag worden. Het enige wat de RSi mist ten opzichte van zijn iets snellere broer is het aggressieve uiterlijk. De extra kleppen blijken overbodig. Onder het mom van prototype zorgde Seat in Frankfurt voor de enige echte verrassing. De Cordoba is een vierdeurs sedan op basis van de nieuwe Ibiza. De auto zal vervroegd en dat betekent nog voor het einde van dit jaar -r programma worde toegevoegd. De auto is 4,11 meter lang en heeft het grootste deel van zijn carrosserie gemeen met de Ibiza 5-deurs. Alleen de verschillende uitrustingsniveau's. De snelste versie, de 1.8 16V s levert 130 pk en maximaal koppel van 162 Nm bij 4200 tr/min. De auto haalt een top van 206 km/u en heeft 9,1 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Dit alles bij een wagengewicht van 1070 kg. Wat prijs betreft zal de Cordoba precies tussen de Ibiza en Toledo geplaatst worden. achtersteven is specifiek. De bagageruimte heeft een forse inhoud van 455 liter. Onder de motorkap zullen onder andere een 1.4 liter van 60 pk, een nieuwe 1.8 liter 16-klepper van 130 pk en een 68 pk sterke diesel een plaats vinden. Maar ook de andere motoren uit de Ibiza-reeks met uitzondering van de 1.0 en 1.3 zullen weer terugkeren. Uiteraard wordt de Cordoba aangeboden in drie ingericht. Uiteraard is het Autotron tijdens de Mazda Expo normaal geopend en kan gelijktijdig de normale collectie van het museum worden bezocht. Het Autotron is op vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 oktober geopend van xU.«u 17.00 uur. Merk en type: Renault Clio RSi 'in lijn ^,X.XXVX=XXX.XX^VXVX. 1794 CC Boring x slag: 82,7 x 83,5 mm Vermogen: 110 pk bij 5500 tr/min Koppel: 155 Nm bij 4250 tr/min Afmetingen: lengte 3,716 meter, breedte 1,641 meter Gewicht: 955 kg Prestaties: topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-.100 in 8,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,2 liter/100 km bij 120 km/u 7,9 liter/100 km stadsverkeer 10,3 liter/100 km Prijs: f.32.995,= een aantal 1 op 5 toekomstmodellen en 1 kleimodellen. De door 1 sponsorde olympisch kampioene Ellen van Lange deelt op zondag handtekeningen uit, terwijl verder de Nederlandse Mazda-clubs informatiestands hebben niet overdreven sportief uit, zodat bij het stoplicht menig GTi-rijder kan worden verrast. Wie de portieren centraal en op afstand ontgrendelt, stapt in een interieur dat meer de innerlijke kracht van de auto prijsgeeft. De Clio RSi heeft hetzelfde dashboard als we kennen uit de RT-versies met onder de overkapping naast de snelheidsmeter een toerenteller, brandstof-, benzine- en oliepeilmeter. Boven de middenconsole zijn twee roosters van de verwarming en ventilatie te vinden net als aan beide uiteinden van het dashboard. Het sportieve driespakige stuurwiel is gedeeltelijk met leer bekleed, maar niet verstelbaar. De stoelen zijn rechtstreeks uit de 16-klepper overgenomen. De zijkant zijn effen bekleed, terwijl op de middenbaan op een speelse wijze kleur is ingebracht. De zetels zijn voorzien behoorlijk hoge r lenden en bovenb<-t- plaats houden. Dit zorgt voor een uitstekende zit, maar wat bredere en langere mensen zullen daarentegen wat meer ruimte wensen. Alhoewel de stoelen voor bestuurders met een modale lengte een prima zitpositie bieden, is helaas geen hoogteverstelling aanwezig. De Clio RSi biedt ondanks de fors uitgevallen voorstoelen een behoorlijke ruimte voor twee volwassenen achterin. Bergruimte is er in de lange portiervakken, het dashboardkastje en bovenop het dashboard. In het Clio-programma biedt Renault een ruime keuze aan sportieve uitvoeringen voor vrijwel ieders budget. De Clio beschikt over de 80 pk 1.4 liter Energy-motor gekoppeld aan een close-ratio versnellingsbak. Verder heeft de Clio S specifieke wielen en een afwijkende bekleding. Wat rij-eigenschappen betreft onderscheidt de S zich weinig van de overige Clio 1.4- uitvoeringen. banden en relatief zware motor is een beetje assistentie geen overbodige luxe. Het door ons gereden exemplaar was wel voorzien van stuurbekrachtiging waarvoor f. 1.525,= moet worden bijbetaald. Andere accessoires die kunnen worden geleverd zijn metaalkleur (f .790,=), een elektrisch bediend glazen schuif-Zkanteldak (f. 1.855,=), specifieke lichtmetalen velgen (f1.255,=), elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels (f.420,een radio Renault (f.1.765,=) en airconditioning. ABS kan alleen in combinatie met stuurbekrachtiging worden geleverd. Beide voorzieningen kosten samen f.4.420,=. De auto is standaard overigens wel voorzien van elektrische ruitbediening met een tipstand aan bestuurderskant, getint glas en radiovoorbereiding. ien van randen die Het onderstel van de RSi is nbenen op hun redelijk sportief afgestemd zonder het Franse comfort uit het oog te verliezen. De koets helt nauwelijks over in bochten, maar geeft wegoneffenheden goed prestaties betreft dicht bij de 16-klepper, maarzit prijstechnisch veel dichter bij de S. Voor de sportief getinte automobilist die uiterlijk vertoon niet nodig vindt, is de Renault Clio RSi een prima keuze. Alleen de stuurbekrachtigi- gemis, terwijl voor u aankoop eerst de kr uitgeprobeerd diene worde liter motor in de 19. Deze krachtbron is in de Clio RSi goed voor 110 pk bij 5500 tr/min en een koppel vam 155 Nm bij 4250 tr/min. Leggen we hier de cijfers van de 16- klepper naast dan zien we GTi-rijder De Clio RSi is op het eerste gezicht een gewone Clio zonder opgeklopte schermen, brede voorbumper en specifieke motorkap. Wel kenmerkt de RSi zich door bumpers, dorpels en spiegels in de carrosseriekleur, een zwarte spoiler boven de achterruit, mistlampen in de voorbumper en stalen wielen die we standaard ook op de 16V vinden. De auto ziet er srste voorstel ,ig met het twee althans in theor «accijnzen ‘omobilist i inkomstenbron c >nele gevoerd om r unieulobby. Want meer dan i waarde heeft de invoering van een Lxag natuurlijk niet. .men die anders op zondag zouden -chuiven immers gewoon naar een lien ontbreekt, anders dan tijdens an zeventig, elke noodzaak en iraagvlak in de samenleving. De discussie rmee hooguit worden bestempeld als een e politieke oprisping. Als het de Nederlandse -erieus te doen is om het milieu dan zou zij xxxvxken van een voortvarende uitvoering Nationaal Milieubeleidsplan (NMP) en het -luurschema Verkeer en Vervoer (SW) in plaats i hoc beslissingen te willen nemen. De srlandse politiek zou dan laten zien eindelijk 'volwassen' te zijn geworden. (Bron: Rai) De Nederlandse politici laten tegenwoordig geen gelegenheid meer onbenut om onzinnige ideeën onmiddelijk serieus in overweging te nemen en hieraan een debat te wijden. Dat geldt vooral als die ideeën tegen de auto gericht zijn. Het trieste daarbij is dat hieraan geen beleid of enige visie ten grondslag ligt en dat consistentie ver te zoeken is. Werd twee weken geleden voorgesteld de accijnzen op brandstoffen te verhogen ten faveurè van de werkgelegenheid, nog geen week later laaide de discussie in Duitsland overeen eventuele invoering van een autoloze zondag ook in Nederland op en werd het idee meteen door de Nederlandse politiek als "bespreekbaar" beschouwd. Los van de vraag of de discussie op dit moment opportuun is, is het eerste voorstel (verhoging accijnzen) tegenstrijdig met het tweede, want een autoloze zondag zou, althans in theorie, tot een derving van brandstofaccijnzen moeten leiden. Blijkbaar wordt de automobilist de ene keer gezien als een lucratieve inkomstenbron en wordt hij de andere keer ten tonele gevoerd om lippendienst te bewijzen aan de milit symbolische waaïdê autoloze zondag 1 Vervoersstromen v.x plaatsvinden versch andere dag. Bovendi de oliecrisis begin jarer dus elk draagvlak in de kan daarmee hoogi zoveelste politieke i politiek serieus te meer werk maken van het Nat Structuurs van ad h^ Nederlc eens I Tussenmodel Ij Aan de bovenkant van 1 I' programma zien we de krachtige 1.8 liter 16-klepper en sinds kort de 2 liter •Williams met een vermogen van 150 pk. Deze beide 16- klepper zien er uiterlijk zeer gespierd uit met de uitgebouwde schermen en luchtinlaat op de motorkap. Ook het interieur valt op i de kuipstoelen en het uitgebreide instrumentarium. I Tussen de Clio S en de 16- I klepper zit een prijsverschil I van bijna vijftienduizend gulden en dat verschil vraagt om een tussenliggend model, de RSi. Al eerder plaatste Renault een extra sterke 1.8 Uitproberen Het brandstofverbruik is sterk afhankelijk van de manier waarop met de RSi wordt omgegaan. Veel stadsverkeer en korte ritten zullen de auto niet verder dan 1 op 10,5 brengen. Wie echter de snelweg opgaat en een lange Aantal cilinders: 4 ii rit maakt komt makkelijk uit Cilinderinhoud: 179 op 1 op 13,5 en dat is gezien het prestatieniveau uitstekend. Het Clio programma begint op dit moment met de RL 1.2 3- deurs voor f.22.645,=. Het sportieve deel start bij de 1.4 S voor f.27.845,=. De 1.8 16V staat voor f.42.595,= in de prijslijst terwijl de snelle 2 liter Williams in beperkte oplage verkrijgbaar is voor f.48.295,=. De prijs van de RSi is precies goed, namelijk f.32.995,=. De auto komt wat Comfort In de console is plaats voor de radio die met een klepje kan worden af gedekt. De handgeschakelde vijfbak wordt met een kort pookje bediend. Door de exacte werking hiervan, kan snel met de RSi worden omgegaan. Een groot gemis in de uitvoering is de afwezigheid van stuurbekrachtiging. De RSi komt wat gewicht betreft niet verder dan 955 kg, maar gezien de redelijk brede I Ten opzichte van de concurrentie lopen de twee Pontiacs natuurlijk over van de uitrustingsdetails. Standaard zijn de auto's voorzien van een dubbele airbag, ABS, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een sublieme stereo- installatie met elektrische antenne, toerenteller, elektrisch verstelbare voorstoelen, elektrische ruitbediening, centrale vergrendeling, cruise-control, airconditioning, getint glas en lichtmetalen wielen. De Trans Am wordt standaard verder uitrust met het T-bar dak, meer leer bekleed interieur en een luidsprekersysteem met 10 boxen. Deze laatste voorziening vinden we ook op de Firebird automaat. Concurrenten In de ontwerpfase heeft men het interieur zoveel mogelijk rond de bestuurder gebouwd. Alle bedieningselementen zijn zo geplaatst dat men niet uit de stoel los hoeft te komen. Er is wederom een enormé hoeveelheid kunststof gebruikt, maar alle denkbare zaken zijn aanwezig. Wie in de Pontiac kruipt zal een typische zithouding moeten aannemen. Het stuurwiel ligt ongeveer op de schoot, terwijl de pedalen juist ver weg zitten. Door een beetje onderuit te zakken lukt het om alle bedieningsorganen tegelijk te gebruiken. Overigens is de Firebird zowel naar voor als achter uitermate onoverzichtelijk, terwijl de draaicirkel iedere keer weer tegenvalt. gedempt aan de inzittenden door. Alle vier de wielen worden met schijven beremd. De bagageruimte heeft met 265 liter een voor deze klasse royale inhoud. Door het neerklappen van de achterbank kan het bagagevolume tot maar liefst 1055 liter worden uitgebreid. Het lijkt een soort van mode te zijn, dat nieuwe motoren altijd moeten worden uitgerust met 4 kleppen per cilinder. Er zijn echter nog meer dan voldoende voorbeelden te noemen van auto's die zich uitstekend en vlot weten voort te bewegen met de 'ouderwetse 8-kleps motoren. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de Renault Clio RSi, die met zijn krachtige 1.8 liter motor velen verbaasd. General Motors ziet als concurrenten voor de Firebird auto's als de Toyota Celica, VW Corrado, Nissan 200 SX, Honda Prelude en Opel Calibra. Voor al deze auto's geldt dat ze veel beter dan de Pontiac zijn afgestemd op de wensen van de Europese automobilist. Geen enkele concurrent kan echter op tegen de uitrusting. De Firebird zal vanaf november/december leverbaar zijn vanaf ongeveer f.70.000,=. De Trans Am zal het moeten opnemen tegen de Toyota Supra, Nissan 300 ZX, Mazda RX7, Mitsubishi 3000 GT en Subaru SVX. Echter met een prijs van ongeveer honderdduizend gulden kan de Trans Am ze allemaal de baas. welliswaar een hoger vermogen, maar een koppel wat vrijwel gelijk is. Je merkt dan ook direct bij het wegrijden de enorme souplesse die de motor in lagere toerentallen biedt. Maar wie ver in de versnellingen doortrekt zal bemerken dat vermogen koppel over een forse toer range beschikbaar bliji RSi zet dan ook met een van 195 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,9 seconden slechts fractioneel lagere prestaties neer dan de veel duurdere zestienklepper. De motor blijkt op vele vlakken uitstekend te scoren. Het geluidsniveau is aangenaam laag, terwijl er Dit jaar viert Mazda- importeur Auto Palace de Binckhorst het feit dat'25 jc~ geleden de eerste auto van Japanse merk in ons land werd geïmporteerd. Op 1,2 en 3 oktober zal ter gelegenheid van dit jubileum een Mazda Expo in het Autotron in Rosmalen worden ingericht, waar een groot aantal modellen te zien zullen zijn. Zo kan de bezoeker onder meer de eerste Mazda 1500 uit 1968 verwachten, alsmede de RX-2 uit 1972, RX-3 uit 1972, de huidige MX-5 SPorts Edition en alle verschijningsvormen van de sportieve RX-7. Als exta publiektrekker staat drie dagen lang de Mazda 787B in de schijnwerpers, de auto waarmee het merk als eerste Japanse fabrikant de 24 uur van Le Mans won. Verder is er een Mazda-designhoek met 1 HB

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27