|i f
5>i I
PONTIAC FIREBIRD EN TRANS AM
BMW El
TWEEDE GENERATIE
Bewuste keuze
OPEL TIGRA, ROADSTER EN
SCAMP OP CORSA-BASIS
Daihatsu
Off Raad
dag
Japan
nber 1993 pagin;
Oplage: 96.900
Donderdag 16 september 1993
worden
rame-
lik
Lees verder op pagina 3
tm/u
Grand Prix
Nieuws
Autotest:
Lees verder
de Paris '93
van de LA.A.
Renault Clio RSI
in dit nummer
pag. 9
pag. 5
pag. 3
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Jaargang 5
Nummer 36
tot
Fir
jen
is,
Deauville - Het leveringsprogramma van
de vijf tot het General Motors-concern
behorende Amerikaanse merken is in
eigen land enorm divers. Zo kan het zijn
dan één model onder meerdere
merknamen wordt verkocht. Als een auto
echter naar Europa wordt geëxporteerd,
wordt een keuze gemaakt voor één merk.
Hiermee wordt zoveel mogi
imago van merk en model g
nieuwe Firebird en dan ooi
■jelijk naar het
gekeken. De
>k een Pontiac.
Ie
:eens
:htop
jlgroep
in een
i van het
ireEl
grote dode hoek op, die in
nogal wat gevallen het
uitzicht lelijk belemmert.
i staat wat hoger op
wekt zo het idee
Spoilers
Over het uiterlijl
Pontiac Firebird
potente Trans
geleerden he'
een zeer specific
die graag wil op
bijzonder veel v»
biedende Amc.i
de 25 en 40 jaar gekocht en ligt Opklappende koplampen en
de nadruk van de Pontiac de nodige spoilers horen daar
meer op de categorie van 35
>t 50 jaar. In Europa vindt de
irebird ook vooral zijn afzet
naar deze iets oudere
doelgroep, zodat hier van een
bewuste keuze sprake is.
Vlak voor de opening van de
IAA in Frankfurt gaf Opel de
eerste foto's vrij van de Tigra,
een grappige, compacte
coupé op basis van de Corsa
GSi. Naturlijk was deze Tigra
tijdens de IAA te zien.
Alhoewel het merk nog
duidelijk spreekt over
prototype, moge duidelijk zijn
dat deze auto in de loop van
volgend jaar aan het
De Scamp is meer een vrije-
tijds-wagen, een grappige
pick-up met dikke roll-bars.
De Scamp doet met zijn
identieke voorkant overigens
nog het meest aan de Corsa
denken, terwijl de Tigra en
Roadster hun eigen frontpartij
kennen.
De Scamp
zijn wielen en
van een 4x4.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
goed is vióor 82 pk. De
electromotor wordt gevoed
via een hoog temperatuur
Natrium-N ikkel-Chloride
accu van AEG met een
gewicht van 200 kg. Hiermee
wordt een actieradius van 265
kilometer gehaald. De
acceleratie van 0 tot 50 kr
geschiedt in 6 seconden,
terwijl een topsnelheid van
125 km/u kan worden behaald.
De 4 cilinder lijnmotor komt
tot een top van 180 km/u en
heeft 11,5 seconden nodig om
Op 26 september
organiseert Daihatsu
Holland voor het tweede
achtereenvolgende jaar
de Daihatsu 4x4 Off Road
dag. Plaats van handelen
is Circuit de Landsard in
Veldhoven, vlakbij het
vliegveld Welschap. Er
worden zo’n duizend
Daihatsu Rocky's,
Feroza's en Tafts
verwacht, die op het
terrein zich helemaal
kunnen uitleven. Er is een
zogenaamd vrij-rijden
parcours, een instap-
parcours voor niet-
Daihatsu-bezitters, een
trail en een concours
d'elegance. Er zijn stands
met accessoires en
diverse attrakties voor de
kinderen. Voor wie op 26
september wil meerijden,
liggen
aanmeldingsformulieren
klaar bij de Daihatsu-
dealers. Wie geen
Daihatsu 4x4 heeft kan
een gratis toegangskan-:
(waarde f.l5,=)bijde
dealer ophalen. Het
evenement duurt van 9.00
tot 17.00 uur.
van de Firebird zijn de
sleuven in de motorkap, de
typisch gevormde
inlaatkanalen in de
voorbumper, de accentlijn
aan de onderkant van de
portieren waarop tevens de
stootstrips zijn aangebracht
en de grote, glazen
achterklep. Vrijwel alle
zichtbare delen zijn in de
carrosseriekleur gespoten.
Met uitzondering van de
motorkap en de achterste
zijpanelen zijn alle zichtbare
carrosseriedelen gemaakt uit
hoogwaardige kunststoffen.
Het verschil tussen de twee
versies komt vooral bij de
wielen tot uiting. De Trans Am
wordt standaard met een T-
bar dak geleverd. Twee
glazen panelen zijn makkelijk
te verwijderen, waardoor de
Firebird een extra dimensie
krijgt. Om het gemis van een
volledig dak te kunnen
opvangen, is de stijl direct
achter de deuren fors
uitgevallen. Dit levert van
binnenuit gezien een zeer
atapulteerd. Verder
>pig om te zien dat
‘,j een constante
in 80 km/u niet
250 tr/min draait,
i Firebird en Trans
c rustig omgaat en
rnte snelheden
het
sr binnen
Starre achteras
Groot verschil is er bij de
afstemming van het onderstel
tussen beide varianten. De
Trans Am heeft een stugge
vering, zonder dat de auto te
springerig wordt.
Wegoneffenheden worden
wel enigszins doorgegeven,
maar je hebt voelbaar contact
met de weg. Bij de 3.4 V6 is dat
heel anders gesteld. Hier
vinden we een auto met een
typische Amerikaanse,
deinerige achtervering. Bij
het inveren gaat de
carrosserie niet alleen
omlaag, maar beweegt ook
van links naar rechts. Wie een
Amerikaanse auto gewend is,
klinkt dit zeer bekend in de
oren. De gemiddelde
Europeaan zal er echter sterk
aan moeten wennen. Het zou
zoveel beter zijn als de
Firebird de ophanging van de
Trans Am zou krijgen.
Overigens wordt in beide
gevallen nog steeds gebruik
gemaakt van een starre
achteras-constructie.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.0Ouur
perjc
drie.
Overigens werden - om het
geheel kracht bij te zetten -
de redevoeringen van de
Japan-deskundigen
ingeleid door de Japanse
ambassadeur in
Nederland, Dr. TArima,
die na zijn speech in zijn
Mercedes S-klasse met
chauffeur verdween...
Tony Vos
Uit het
wreekt het
zeer breed. Vooral de
achterschermen zijn zeer bol
van vormgeving en hangen
als het ware over de brede
banden. De Firebird beschikt
over 215/16 exemplaren terwijl
de Trans Am op 245/16 rubbers
staat. Typische kenmerken
Japanse
automobielfabrikanten
nemen nog steeds een
achtergestelde positie in
op de Europese markt.
Alhoewel wij in Nederland
al lang met een open
markt te maken hebben,
heeft de EEG als geheel
afspraken gemaakt voor
beperking van de import.
Typisch is bovendien dat
als een overzicht wordt
gegeven van de
marktaandelen van
verschillende automerken,
de Japanse namen vaak op
één hoop worden geveegd
en in één adem worden
genoemd. We moeten
echter niet vergeten dat
Nissan en Toyota net zo'n
grote concurrenten zijn als
Mercedes en BMW.
Daarom is het zo uniek dat
zeven importeurs van
Japanse merken
(waaronder drie
fabrieksvestigingen)
'gezamenlijk actie
ondernemen om de
Nederlandse autopers en
dus het Nederlandse
publiek de waarheden en
onwaarheden over Japan
te vertellen. Dat werd in
eerste instantie gedaan op
een bijeenkomst waarop
twee Japan-deskundigen
spraken over de groei van
de Japanse produktie na
de Tweede Wereldoorlog
en de invloed hiervan op
de Amerikaanse en
Europese economie,
hele verhaal spi
principe dat je
concurrentie niet buiten de
deur moet houden, maar
dat de Europese industrie
alleen maar kan leren van
de Japanse inzichten en
produktiemethoden. Als
voorbeeld worden de
Verenigde Staten
aangehaqld, waar sinds
een ware Japanse invasie
op de automarkt de
produktiviteit van de
eigen industrie enorm is
toegenomen. Bovendien
mag niet vergeten worden
dat de Japanse transplants
in de VS en Europa voor
veel werkgelegenheid
zorgen. De gezamenlijke
Japanse transplants in de
VS exporteren meer auto's
per jaar dan de eigen grote
wordt gekatc
is het grappi
de motor bij
snelheid van
meer dan 125
Wie met de F
Am redelijk i
vooral constar
rijdt, zal merken dat l
benzineverbruik zeer
de perken blijft.
Uitstek
De Firebird wordt geleverd
met een 3,4 liter V6-motor die
goed is voor een vermogen
van 148 pk bij 4600 tr/min en
een koppel van 257 Nm bij
3150 tr/min. De auto weegt
1470 kg zodat het redelijke
vermogen niet overbodig is
om deze sportief ogende
Amerikaan op overtuigende
wijze van zijn plek te krijgen.
De Firebird haalt een top van
207 km/u terwijl over de
acceleratie in de
documentatie wordt
gezwegen. Afhankelijk van
het feit of de auto een
handgeschakelfde vijfbak of
automatische
versnellingsbak heeft, zal de
100 km/u vanuit stilstand in
een tijd van tussen de 9 en 10,5
seconden worden behaald.
In het topmodel huist de V8-
motor die we kennen uit de
Amerikaanse sportwagen bij
uitstek, de
Chevrolet
Corvette. Het is de
5,7 liter die zijn
maximale
vermogen van 273
pk afgeeft bij 4800
tr/min. Bovendien
zorgt het
maximale koppel
van 420 Nm bij
2400 tr/min voor
een ongekende
souplesse en
trekkracht. Voor
het sprintje van 0
tot 100 is met
automatische
versnellingsbak niet meer
dan een ruime 6 seconden
nodig, terwijl een topsnelheid
van 239 km/u kan worden
behaald. Het hoge vermogen
wordt losgelaten op de
achterwielen, via het
gelimiteerde slipdifferentieel.
Het geluid wat de V8-motor
produceert, is ronduit
majestueus, terwijl je bij het
volledig intrappen van het
gaspedaal als een raket
Enkele jaren geleden toonde
BMW op verschillende
autotentoonstellingen de El,
een ei-vormig elektrisch
autootje. Dit model vond nog
niet zo lang geleden een
tragisch einde in een
bedrijfsbrand. De nieuwe
BMW El is 3,70 meter lang,
heeft twee deuren, vier
zitplaatsen en kan worden
aangeboden met twee
motoren. De electromotor
levert een vermogen van 45
pk, terwijl de benzinemotor
100 km/u te bereiken. De
izinemotor is de eerste
sie die zo in produktie zou
men worden genomen. De
uwe El is door de
mogelijkheid van een electro-
of benzinemotor een
combinatie van de ervaringen
die met de eerste El en de Z13
werden opgedaan. In een
derde, hybride versie
zowel de electro-als
verbrandingsmotor
gecombineerd. De carrosserie
is gebouwd volgens de
zogenaamde space-frame-
techniek. Op een aluminium
raamwerk zijn de
verschillende kunststof en
metalen panelen
aangebracht. Door gebruik te
maken van lichte materialen
zijn de totaalgewichten
binnen de perken gebleven:
electro 900 kg, benzine 800 kg
en hybride 930 kg. Uiteraard
heeft de El bekende BMW-
elementen als de platte
koplampen en typische
'nieren'. De reacties vr
publiek op de nieuwe
moeten bij BMW de
besluitvorming over het in
produktie nemen van een
dergelijke auto beïnvloeden.
modellenprogramma zal
worden toegevoegd.
Daarnaast presenteerde Opel
ook de Roadster en Scamp,
die uitgaan van dezelfde
Corsa-basis en een aan de
Tigra gelijke voorkant
bezitten.
De Roadster is een grappige
cabriolet die het in de model-
line-up van Opel niet slecht
zou doen.
De nieuwe tweedeurs coupé
van General Motors wordt in
de Verenigde Staten niet
alleen als Pontiac maar ook
als Chevrolet Camaro
aangeboden. Op wat kleine
uiterlijke verschillende na,
zijn beide auto's identiek.
Volgens GM wordt de Camaro
in de VS door mensen tussen
ijk van de
rd of de zeer
is Am zullen de
leleerden het wel nooit e
/orden. De auto is gericl
i zeer specifieke doek
graag wil opvallen u
jzonder veel comfort
iedende Amerikaanse auto.
Ipklappende koplar
als vanzelf bij. Wie met een
dergelijke auto rijdt, heeft lak
aan zijn omgeving. Alhoewel
het wellicht niet zo opvalt, is
de Firebird met 4,96 meter
enorm lang en met 1,89 meter
Ll.jE