|i f 5>i I PONTIAC FIREBIRD EN TRANS AM BMW El TWEEDE GENERATIE Bewuste keuze OPEL TIGRA, ROADSTER EN SCAMP OP CORSA-BASIS Daihatsu Off Raad dag Japan nber 1993 pagin; Oplage: 96.900 Donderdag 16 september 1993 worden rame- lik Lees verder op pagina 3 tm/u Grand Prix Nieuws Autotest: Lees verder de Paris '93 van de LA.A. Renault Clio RSI in dit nummer pag. 9 pag. 5 pag. 3 o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier Jaargang 5 Nummer 36 tot Fir jen is, Deauville - Het leveringsprogramma van de vijf tot het General Motors-concern behorende Amerikaanse merken is in eigen land enorm divers. Zo kan het zijn dan één model onder meerdere merknamen wordt verkocht. Als een auto echter naar Europa wordt geëxporteerd, wordt een keuze gemaakt voor één merk. Hiermee wordt zoveel mogi imago van merk en model g nieuwe Firebird en dan ooi ■jelijk naar het gekeken. De >k een Pontiac. Ie :eens :htop jlgroep in een i van het ireEl grote dode hoek op, die in nogal wat gevallen het uitzicht lelijk belemmert. i staat wat hoger op wekt zo het idee Spoilers Over het uiterlijl Pontiac Firebird potente Trans geleerden he' een zeer specific die graag wil op bijzonder veel v» biedende Amc.i de 25 en 40 jaar gekocht en ligt Opklappende koplampen en de nadruk van de Pontiac de nodige spoilers horen daar meer op de categorie van 35 >t 50 jaar. In Europa vindt de irebird ook vooral zijn afzet naar deze iets oudere doelgroep, zodat hier van een bewuste keuze sprake is. Vlak voor de opening van de IAA in Frankfurt gaf Opel de eerste foto's vrij van de Tigra, een grappige, compacte coupé op basis van de Corsa GSi. Naturlijk was deze Tigra tijdens de IAA te zien. Alhoewel het merk nog duidelijk spreekt over prototype, moge duidelijk zijn dat deze auto in de loop van volgend jaar aan het De Scamp is meer een vrije- tijds-wagen, een grappige pick-up met dikke roll-bars. De Scamp doet met zijn identieke voorkant overigens nog het meest aan de Corsa denken, terwijl de Tigra en Roadster hun eigen frontpartij kennen. De Scamp zijn wielen en van een 4x4. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. goed is vióor 82 pk. De electromotor wordt gevoed via een hoog temperatuur Natrium-N ikkel-Chloride accu van AEG met een gewicht van 200 kg. Hiermee wordt een actieradius van 265 kilometer gehaald. De acceleratie van 0 tot 50 kr geschiedt in 6 seconden, terwijl een topsnelheid van 125 km/u kan worden behaald. De 4 cilinder lijnmotor komt tot een top van 180 km/u en heeft 11,5 seconden nodig om Op 26 september organiseert Daihatsu Holland voor het tweede achtereenvolgende jaar de Daihatsu 4x4 Off Road dag. Plaats van handelen is Circuit de Landsard in Veldhoven, vlakbij het vliegveld Welschap. Er worden zo’n duizend Daihatsu Rocky's, Feroza's en Tafts verwacht, die op het terrein zich helemaal kunnen uitleven. Er is een zogenaamd vrij-rijden parcours, een instap- parcours voor niet- Daihatsu-bezitters, een trail en een concours d'elegance. Er zijn stands met accessoires en diverse attrakties voor de kinderen. Voor wie op 26 september wil meerijden, liggen aanmeldingsformulieren klaar bij de Daihatsu- dealers. Wie geen Daihatsu 4x4 heeft kan een gratis toegangskan-: (waarde f.l5,=)bijde dealer ophalen. Het evenement duurt van 9.00 tot 17.00 uur. van de Firebird zijn de sleuven in de motorkap, de typisch gevormde inlaatkanalen in de voorbumper, de accentlijn aan de onderkant van de portieren waarop tevens de stootstrips zijn aangebracht en de grote, glazen achterklep. Vrijwel alle zichtbare delen zijn in de carrosseriekleur gespoten. Met uitzondering van de motorkap en de achterste zijpanelen zijn alle zichtbare carrosseriedelen gemaakt uit hoogwaardige kunststoffen. Het verschil tussen de twee versies komt vooral bij de wielen tot uiting. De Trans Am wordt standaard met een T- bar dak geleverd. Twee glazen panelen zijn makkelijk te verwijderen, waardoor de Firebird een extra dimensie krijgt. Om het gemis van een volledig dak te kunnen opvangen, is de stijl direct achter de deuren fors uitgevallen. Dit levert van binnenuit gezien een zeer atapulteerd. Verder >pig om te zien dat ‘,j een constante in 80 km/u niet 250 tr/min draait, i Firebird en Trans c rustig omgaat en rnte snelheden het sr binnen Starre achteras Groot verschil is er bij de afstemming van het onderstel tussen beide varianten. De Trans Am heeft een stugge vering, zonder dat de auto te springerig wordt. Wegoneffenheden worden wel enigszins doorgegeven, maar je hebt voelbaar contact met de weg. Bij de 3.4 V6 is dat heel anders gesteld. Hier vinden we een auto met een typische Amerikaanse, deinerige achtervering. Bij het inveren gaat de carrosserie niet alleen omlaag, maar beweegt ook van links naar rechts. Wie een Amerikaanse auto gewend is, klinkt dit zeer bekend in de oren. De gemiddelde Europeaan zal er echter sterk aan moeten wennen. Het zou zoveel beter zijn als de Firebird de ophanging van de Trans Am zou krijgen. Overigens wordt in beide gevallen nog steeds gebruik gemaakt van een starre achteras-constructie. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.0Ouur perjc drie. Overigens werden - om het geheel kracht bij te zetten - de redevoeringen van de Japan-deskundigen ingeleid door de Japanse ambassadeur in Nederland, Dr. TArima, die na zijn speech in zijn Mercedes S-klasse met chauffeur verdween... Tony Vos Uit het wreekt het zeer breed. Vooral de achterschermen zijn zeer bol van vormgeving en hangen als het ware over de brede banden. De Firebird beschikt over 215/16 exemplaren terwijl de Trans Am op 245/16 rubbers staat. Typische kenmerken Japanse automobielfabrikanten nemen nog steeds een achtergestelde positie in op de Europese markt. Alhoewel wij in Nederland al lang met een open markt te maken hebben, heeft de EEG als geheel afspraken gemaakt voor beperking van de import. Typisch is bovendien dat als een overzicht wordt gegeven van de marktaandelen van verschillende automerken, de Japanse namen vaak op één hoop worden geveegd en in één adem worden genoemd. We moeten echter niet vergeten dat Nissan en Toyota net zo'n grote concurrenten zijn als Mercedes en BMW. Daarom is het zo uniek dat zeven importeurs van Japanse merken (waaronder drie fabrieksvestigingen) 'gezamenlijk actie ondernemen om de Nederlandse autopers en dus het Nederlandse publiek de waarheden en onwaarheden over Japan te vertellen. Dat werd in eerste instantie gedaan op een bijeenkomst waarop twee Japan-deskundigen spraken over de groei van de Japanse produktie na de Tweede Wereldoorlog en de invloed hiervan op de Amerikaanse en Europese economie, hele verhaal spi principe dat je concurrentie niet buiten de deur moet houden, maar dat de Europese industrie alleen maar kan leren van de Japanse inzichten en produktiemethoden. Als voorbeeld worden de Verenigde Staten aangehaqld, waar sinds een ware Japanse invasie op de automarkt de produktiviteit van de eigen industrie enorm is toegenomen. Bovendien mag niet vergeten worden dat de Japanse transplants in de VS en Europa voor veel werkgelegenheid zorgen. De gezamenlijke Japanse transplants in de VS exporteren meer auto's per jaar dan de eigen grote wordt gekatc is het grappi de motor bij snelheid van meer dan 125 Wie met de F Am redelijk i vooral constar rijdt, zal merken dat l benzineverbruik zeer de perken blijft. Uitstek De Firebird wordt geleverd met een 3,4 liter V6-motor die goed is voor een vermogen van 148 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 257 Nm bij 3150 tr/min. De auto weegt 1470 kg zodat het redelijke vermogen niet overbodig is om deze sportief ogende Amerikaan op overtuigende wijze van zijn plek te krijgen. De Firebird haalt een top van 207 km/u terwijl over de acceleratie in de documentatie wordt gezwegen. Afhankelijk van het feit of de auto een handgeschakelfde vijfbak of automatische versnellingsbak heeft, zal de 100 km/u vanuit stilstand in een tijd van tussen de 9 en 10,5 seconden worden behaald. In het topmodel huist de V8- motor die we kennen uit de Amerikaanse sportwagen bij uitstek, de Chevrolet Corvette. Het is de 5,7 liter die zijn maximale vermogen van 273 pk afgeeft bij 4800 tr/min. Bovendien zorgt het maximale koppel van 420 Nm bij 2400 tr/min voor een ongekende souplesse en trekkracht. Voor het sprintje van 0 tot 100 is met automatische versnellingsbak niet meer dan een ruime 6 seconden nodig, terwijl een topsnelheid van 239 km/u kan worden behaald. Het hoge vermogen wordt losgelaten op de achterwielen, via het gelimiteerde slipdifferentieel. Het geluid wat de V8-motor produceert, is ronduit majestueus, terwijl je bij het volledig intrappen van het gaspedaal als een raket Enkele jaren geleden toonde BMW op verschillende autotentoonstellingen de El, een ei-vormig elektrisch autootje. Dit model vond nog niet zo lang geleden een tragisch einde in een bedrijfsbrand. De nieuwe BMW El is 3,70 meter lang, heeft twee deuren, vier zitplaatsen en kan worden aangeboden met twee motoren. De electromotor levert een vermogen van 45 pk, terwijl de benzinemotor 100 km/u te bereiken. De izinemotor is de eerste sie die zo in produktie zou men worden genomen. De uwe El is door de mogelijkheid van een electro- of benzinemotor een combinatie van de ervaringen die met de eerste El en de Z13 werden opgedaan. In een derde, hybride versie zowel de electro-als verbrandingsmotor gecombineerd. De carrosserie is gebouwd volgens de zogenaamde space-frame- techniek. Op een aluminium raamwerk zijn de verschillende kunststof en metalen panelen aangebracht. Door gebruik te maken van lichte materialen zijn de totaalgewichten binnen de perken gebleven: electro 900 kg, benzine 800 kg en hybride 930 kg. Uiteraard heeft de El bekende BMW- elementen als de platte koplampen en typische 'nieren'. De reacties vr publiek op de nieuwe moeten bij BMW de besluitvorming over het in produktie nemen van een dergelijke auto beïnvloeden. modellenprogramma zal worden toegevoegd. Daarnaast presenteerde Opel ook de Roadster en Scamp, die uitgaan van dezelfde Corsa-basis en een aan de Tigra gelijke voorkant bezitten. De Roadster is een grappige cabriolet die het in de model- line-up van Opel niet slecht zou doen. De nieuwe tweedeurs coupé van General Motors wordt in de Verenigde Staten niet alleen als Pontiac maar ook als Chevrolet Camaro aangeboden. Op wat kleine uiterlijke verschillende na, zijn beide auto's identiek. Volgens GM wordt de Camaro in de VS door mensen tussen ijk van de rd of de zeer is Am zullen de leleerden het wel nooit e /orden. De auto is gericl i zeer specifieke doek graag wil opvallen u jzonder veel comfort iedende Amerikaanse auto. Ipklappende koplar als vanzelf bij. Wie met een dergelijke auto rijdt, heeft lak aan zijn omgeving. Alhoewel het wellicht niet zo opvalt, is de Firebird met 4,96 meter enorm lang en met 1,89 meter Ll.jE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25