NISSAN TERRANOIISGX
OM
Op hoge poten
JK!
FIAT PDNTO
Vernieuwde E-klasse bij Autoparc
Denissen presenteert
swingende Micra Beat en Tango
iwe
A
U
T
O
T
E
S
T
Wpfe tested®!? ©g) dl©
Zand
0,-
Illll AUTO VERHOEVEN TILBURG B.V.
1
■««a
detilburgse koerier
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 september 1993 - pagina 3
1993 pagina 2
irbeeld de
raties.
svalt.
staat
.65.895,= en
ouder dan 5 jaar
lidde
tie
>4011
bij:
lusieve
.000 km.
ippei
bitrus
.1989
.1992
>'n/
ten i
Autc
"(GJV)
ire]
[Voordeel 1600,
ten in
lenken
.000 km'90
.000 km.
.000 km.
.000 km.
.000 km.
jg NISSAN
DENISSEN BV a
[een
an
jegevens:
ssan Terrano
nde
:ra
20.950
17.950
18.950
19.500
23.500
23.500
10.950
11.950
17.950
21.950
6.500
6.950
9.950
47.500
8.950
4.950
9.950
Ringbaan Oost 98
Tel. 013-430005
.'90
.85
'89
.'90
.'90
k Burg. Jansenslraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
.000 km.
.000 km.
.000 km.
.000 km'90
.000 km'90
'89
'86
.000 km'88
.000 km'90
.000 km'89
.000 km'91
.000 km'87
.000 km'87
.000 km‘87
'89
.000 km.
I.000 km.
.000 km.
.000 km.
.000 km.
i.OOO km.
.‘91
'88
.'91
.'91
.000 km87
.'90
'88
89
.'90
'89
'86
Dt 16.
var
jeboden
«coper van
rekenen op
t-niveau
Prestaties: topsnelheid 145
km/u
acceleratie 0-100 in 19 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,5
liter/lOOkm
bij 120 km/u 11,8 liter/100 km
stadsverkeer 10,3 liter/100 km
Prijs: f.70.895,=
n vier tot
te klagen.
open
ide
lotor
ikt bij
vanwege de forse
hoeveelheid pk's en sportief
afgestelde vering. De GT voelt
zich goed thuis tussen zijn
'GTI' concurrenten.
Technische g<
Merk en type: Niss
II SGX2.7D
Aantal cilinders: 4 in lijn
Schoon, zuinig en
soepel
Door standaard een
uitlaatgasrecirculatie en een
oxydatiekatalysator op alle
16.00 uur.
in Breugel
weerslag op het geu,
comfort. Maar de kor
een Terrano mag rek
een redelijk comfort-
waarmee best lange
afstanden gereden kunnen
worden.
geven ook in de
basisuitvoering goede steun.
Verder is het bol
vormgegeven dashboard
goed af te lezen en zitten alle
bedieningsorganen binnen
handbereik en op de bekende
plaatsen. Het interieur is
opvallend solide afgewerkt.
Over motorvermogen valt
zeker niet te klagen. Zelfs met
de lichtste motor weet de
Punto, licht en direkt
schakelend, vlot uit de voeten
te komen. De motor laat
overigens zijn aanwezigheid
wel horen, vooral omdat in de
vijfde versnelling bij een
snelheid van 120 km/u aardig
wat toeren worden gedraaid.
Voor liefhebbers van
sportieve auto's is de Punto
GT uistekend geschikt
Zaterdag a.s. introduceert de
aktieve Tilburgse Nissan
Dealer Denissen twee
swingende Nissan actie
modellen op de bradeie van
de Westermarkt en in de
eigen showroom aan de Burg,
lansenstraat 52-56 te Tilburg.
De zeer succesvolle Nissan
Micra, «Auto van het jaar
1993» is vanaf heden
leverbaar in twee swingenc
actie-uitvoeringen: de Micn
Beat en Tango.
De Micra Beat is met zijn prijs
van 21.395,- de goedkoopste
Micra. Voor die prijs krijgt de
consument een compleet
uitgeruste auto. Zo behoren
dieselmotoren te leveren, is
de uitstoot van schadelijke
uitlaatgassen sterk
gereduceerd.
Een wereldprimeur is de
toepassing van vier-
kleppentechniek bij een
tweetal dieselmotoren: de E
250 en de E 300. De motoren
verbruiken daardoor minder
brandstof. Door het verhoogde
koppel en verbeterde
koppelverloop rijden ze
bovendien soepeler.
Cilinderinhoud: 2663 cc
Boring x slag: 96 x 92 mm
Vermogen: 100 pk bij 4000
tr/min
Koppel: 221 Nm bij 2200 tr/min
Afmetingen: lengte 4,105
meter, breedte 1,735 meter
Gewicht: 1730 kg
^sterstraat 22A
1G
3-363924
rj. Prijs
>2 20.950
11 19.750
11 21.950
11
Kt
19
10
K)
16
18
13
11
16
16
17
>2
16
15
17
Mevr. Lapien
werd door
Dhr. Diepstra-
i van
Autonova in
de bloemetjes
gezet.
Officieel Fiat-dealer voor Tilburg e.o.
wielbasis wordt in alle
gevallen een meerprijs van
f.7.300,= gevraagd.
De al eerder genoemde
I gordelspanners en
verkrijgbare airbag maken de
veiligheidsuitvoering van de
Punto af. Voor Punto-rijders
met kleine kinderen komt er
een serie speciaal ontworpen
/kinderzitjes op de markt.
I Wie met de Punto het ruime
sop kiest, merkt direct de
degelijkheid van de
constructie en dat hebben we
bij Fiat wel eens anders
meegemaakt. De vering zorgt
voor een prima
comfortniveau. De besturing
voelt stevig en nauwkeurig
aan, terwijl de Punto zich bij
hogere snelheden zeer
voorspelbaar gedraagt als
een licht onderstuurde
voorwielaandrijver. De vrij
stevig aanvoelende stoelen
Nissan heeft een forse historie waar het
vierwielaangedreven terreinauto betreft. Deze
historie heeft er weer een hoofdstuk bij in de vorm
van de nieuwe Terrano II, een auto die uitsluitend
in Europa wordt geproduceerd en van daaruit over
de hele werd wordt geëxporteerd. Bovendien
ontstond dit model in een samenwerking met Ford.
We reden de turbodiesel.
o.a. een achterruitwisser,
dubbele buitenspiegels,
aërodynamische wieldoppen,
brede beschermstrips op de
flanken en spatlappen achter
tot de standaarduitrusting
van de Beat.
De Micra Beat is voorzien van
de zeer economische 55 din/pk
16 kleppen multipoint
injectiemotoren die
gekoppeld is aan een soepel
schakelende versnellingsbak.
De Micra Tango is een nog
rijker uitgeruste auto waarbij
o.a. een gescheiden
neerklapbare achterleuning,
quartzklokje, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels.
Aandrijving
De Terrano turbodiesel weegt
1730 kg, zodat de motor hard
moet werken voor goede
prestaties. Wie zijn best doet
kan een topsnelheid van 145
km/u halen en van 0 tot 100
sprinten in 19 seconden.
Hiermee is de Terrano niet
bepaald snel te noemen. De
prima eigenschappen van de
turbodieselmotor komen
vooral bij lagere snelheden
en in het terrein tot
uitdrukking. Het hoge koppel
zorgt ervoor dat de auto in de
meeste situaties z'n mannetje
staat. Bij tweewielaandrijving
gaan de krachten van de
motor via een
handgeschakelde vijfbak
naar de achterwielen. Indien
gewenst kunnen ook de
voorwielen worden
bijgeschakeld. Dit gebeurt
met een extra pookje links
naast de versnellingshendel.
Er is hierbij uiteraard nog de
keuze uit de normale hoge
gearing of de lage gearing
voor nog meer trekkracht.
Het interieur is zeer
kenmerkend van Nissan-
design. Het instrumentarium
herbergt naast
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter ook een
toerenteller. In de prominent
aanwezige middenconsole
zijn roosters en bediening van
de verwarming en ventilatie
SKODA
Ruwe stof
Over ruimte hebben
vijf passagiers niet U
Plaats voor hoofd, romp
benen is er in voldoende
mate, als is de vloer ten
opzichte van de zitting
achterin aan de hoge kant.
Voor is de vloer juist erg diep,
waardoor je als bestuurder
enorm recht zit, een houding
die op lange afstanden
vermoeiend wordt. Bovendien
is vooral de rugleuning van
de stoel erg vlak en hard,
waardoor onvoldoende steun
wordt geboden. Vreemd
genoeg gebruikt Nissan bij dit
topmodel uit de range een
ruwe stof voor de bekleding.
Een nette velours zou zoveel
beter bij deze uitvoering
passen.
Het uitzicht rondom is vooral
vanwege de hoge zit achter
het stuur uitstekend. Het blijft
een machtig gevoel om zo
hoog boven het verkeer te
zitten. De bediening van alle
organen gaat licht en
gemakkelijk, zoals we van
een Nissan gewend zijn.
Nissan wil graag laten
geloven dat de Terrano II e
auto is die louter voordelei
van een personenauto en
terreinauto combineert.
Dat is natuurlijk niet waar. De
hoge bouw van een
terreinauto heeft altijd zijn
Uit handen van Ad Diepstraten
van Toyota-dealer Autonova in
Tilburg namen mevrouw
Lapien en de heer Dircken
kortgeleden blij verrast een
prachtige Sparta sportfiets in
ontvangst.
De tweewieler werd gewonnen
na een bezoek tijdens de
Toyota Trophy Show die van 18
maart tot 1 mei bij alle Toyota-
dealers werd gehouden. Door,
na afloop van een proefrit met
een nieuwe Toyota, een
testformulier in te vullen en
een originele slagzin te
bedenken maakten honderd
bezoekers na hun bijzondere
rij-ervaring ook nog een kans
op een Spartafiets. Twee van
die gelukkigen zijn mevrouw
Lapien en de heer Dircken.
De Toyota-dealers
organiseerden de Trophy
srkrijgen. Ook Show geïnspireerd door de
:s hebben op rallysuccessen van Toyota.
Alle sportieve Toyota's
stonden klaar voor een
veelzeggende proefrit. Bij de
show hoorden ook
aantrekkelijke aanbiedingen.
Bovendien kreeg iedere Toyota
testrijder een fraaie zonnebril
cadeau. Dat de Toyota Trophy
Show een groot succes werd
was voor de dealers niet
helemaal verrassend. Uit
onafhankelijke gegevens van
de RAI blijkt dat in de
afgelopen maanden alleen
Toyota haar positie op de
Nederlandse markt wist te
verstevigen. De overige
importeurs in de autoverkoop
toptien verloren fors terrein.
De kwaliteit van Toyota en van
de organisatie erachter, het
aantrekkelijke
modelprogramma en de korte
levertijden voor de meeste
modellen zijn hier stuk voor
stuk debet aan. De showrooms
werden druk bezocht door
mensen die nog geen Toyota
reden. De drukte in de
showroom smaakte bij de
dealers en veel automobilisten
naar meer. Vandaar dat
momenteel de
showroom in
het teken staat
van Autonova
occassions,
met opnieuw
talloze
voordelen. Een
bezoek aan
Toyota-dealer
Autonova is
dus zeker aan
te raden.
rijt.
lee is de Terrano een
auto geworden. Voor
irs koets met langere
aangebracht alsmede een
aantal bedieningsknopjes en
de eventueel aanwezige
radio. De Terrano heeft verder
een heel behoorlijk
dashboardkastje en een
aantal andere
opbergmogelijkheden. Het
driespakige stuurwiel is in
hoogte verstelbaar. De SGX is
het topmodel in de uitrusting.
De auto is dan ook voorzien
van centrale vergrendeling,
elektrische
portierruitbediening, getint
glas, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, hoofdsteunen
op de achterbank en een in
delen neerklapbare
rugleuning.
luxueuze Tango bekleding en
een reflecterend achterpaneel
standaard zijn.
Naast de 55 din/pk motor is de
Micra Tango ook in een 75
din\pk variant leverbaar.
De prijs van de Micra Tango
55 in vastgesteld op 22.995,-
terwijl voor de Tango 75
1.000,- meer betaald dient te
worden.
Het consumentenvoordeel
van de Beat bedraagt zo':
1.600,- terwijl dit voor de
Tango 1.200,- is. Deze twee
interessante actie-modellen
zullen de Micra-verkoop
ongetwijfeld in een nog
hogere versnelling brengen.
en het reservewiel achterop.
Een beschermstrip op de
flanken kon er blijkbaar niet
af.
Onder de motorkap vinden we
een 2.4 liter benzinemotor of
de 2.7 liter turbodiesel. De
2663 cc van de turbodiesel is
verdeeld over 4 cilinders. Er
wordt bij 4000 tr/min een
maximaal vermogen behaald
van 100 pk, terwijl al bij 2200
tr/min een fors koppel van 221
Nm beschikbaar is. De mc
is redelijk stil, maar maal
lage toeren een uiterst
kenmerkend blazend geluid.
De turbo laat zich slechts ver
op de achtergrond horen.
Prijzen
Zware terreinauto's gaan over
het algemeen niet zuinig om
met brandstof. Op deze regel
maakt de Terrano helaas
geen uitzondering.
Gemiddeld moet toch
gerekend worden op een
verbruik van 1 op 7,7. Nissan
wil de Terrano graag
verkopen aan mensen die tot
nu toe een stationwagon of
APV rijden. Op het gebied van
brandstofverbruik en dus
kosten per kilometer valt die
vergelijking ongunstig uit
voor de terreinwagen.
Marketing-mensen
verwachten een toename van
de verkopen in het 4x4-
segment ten koste van
stationwagons en APV's. Deze
veronderstelling lijkt wat
voorbarig. Immers de
terreinauto biedt in het
algemeen minder comfort en
een lager prestatieniveau
voor meer geld. En eigenlijk is
dat bij de Nissan Terrano II
niet anders. Als we de
Terrano II puur als terreinauto
beoordelen, zien we een
modern gelijnde krachtpatser
met veel luxueuze elementen
in zijn uitrusting en van dat
beeld kunnen de verkopers
van Nissan dan ook veel beter
uitgaan.
Het programma van de
Terrano II is behoorlijk
uitgebreid. Aan de basis staat
de LX 3-deurs met 2.4 liter
benzinemotor voor f.59.895,=.
Dezelfde auto als turbodiesel
kost f.64.895,-.
Wie kiest voor de turbodiesel
in de completere SLX- en SGX-
uitvoeringen is
respectievelijk f .E
f.70.895,- kwi
Daarme
kostbare ai
de vijfdeur.
Sleutel
Door zijn redelijk grote
raamoppervlak en standaard
rechterbuitenspiegel is er een
goed overzicht rondom
verkregen, al is voor wat
langere mensen de aflopende
daklijn storend bij het
bekijken van boven de weg
geplaatste verkeerslichten.
Door de vele
verstelmogelijkheden van de
stoel is er voldoende hoofd- en
beenruimte te ver' -
achterpassagiers E-r
dit punt niet te klagen.
Om toegang tot de voor deze
klasse normaal bemeten
kofferbak (275 liter) te krijgen
moet helaas altijd en sleutel
gebruikt worden, eenmaal de
achterklep geopend ziet men
een goed afgewerkte ruimte
die door het neerklappen van
de achterbank nog eens fiks
vergroot kan worden tot
maximaal 1080 liter.
De prijzen van de nieuwe Fiat
Punto zullen pas tegen het
einde van het jaar bekend
worden gemaakt, want ook
dan pas zullen de eerste
exemplaren naar Nederland
komen. Gezien de bedragen
die concurrenten voor
vergelijkbare produkten
vragen, mag worden
gerekend op een vanaf-
bedrag van zo'n f.24.000,=
De nieuwe E-klasse is vanaf
vrijdag 10 september 1993 te
bezichtigen bij Auroparc in
Loon op Zand.
Door het wijzigen van
bumpers, grill, motorkap,
lichtunits voor en achter,
kofferdeksel en wieldoppen
is het uiterlijk van de E-klasse
geheel vernieuwd en sluit
deze modelreeks goed aan op
de overige typen binnen het
leveringingsprogramma van
Mercedes-Benz. Wat betreft
het interieur is gekozen voor
een nieuw stofdessin,
waardoor het een exch
uitstraling heeft.
segment van bijvoorbeeld de
Suzuki Vitara en Daihatsu
Feroza thuis te horen. De
Terrano is echter in
werkelijkheid veel groter. De
vormgeving van de nieuwling
is op z'n minst een punt van
discussie. Er is voldoende
fantasie in het ontwerp
gestopt, waarbij vooral de
oplopende lijn van de
achterste zijruit opvalt.
Minder fraai zijn de
hooggeplaatste achterlichten,
die door extra lichtunits in de
bumper worden ondersteund.
De Terrano II heeft kleine
koplampen, een typische
Nissan-grille en een hoge
bumper met luchtinlaat. De
afwerking en uitvoering staan
op een hoog niveau met
ondermeer meegespoten
bumpers, lichtmetalen velgen
Alhoewel het uiterlijk het niet
doet vermoeden, de Nissan
Terrano II is wel degelijk de
opvolger van de eerste
Terrano. Bij de start van de
ontwikkeling is zelfs
uitgegaan van het bestaande
onderstel, terwijl ook de
motoren van de 'oude' Terrano
werden overgenomen.
Uitvoering en prijs
Mercedes-Benz biedt de E-
klasse aan in 4
carrosserievarianten: Sedan,
Kombi, Coupé en Cabriolet.
Van de Kombi is tevens een
«van»-uitvoering leverbaar.
De Mercedes-Benz E-klasse
wordt aangeboden vanaf
75.900,-inclusief BTW.
Wielbasis
Nissan levert de Terrano II in
twee varianten, een lange
versie met vijf deuren en de
door ons gereden driedeurs
met een wielbasis van 2,45
meter en een totale lengte van
slechts 4,10 meter. De Terrano
Hoogt uiterst compact, wat
voor wordt veroorzaakt door
de hoge stand op de wielen. In
eerste instantie lijkt de auto
wat uitstraling bètreft in het
sppen mi
tiemotori
ekoppeld is
:hakeler
index
:Tan<
eruste au
sscheider
>are acht
Br””
GP‘HZ‘25
axel, korten rijklaar maken Incl. BTW an BPM
Vervolg van pagina 1