NISSAN TERRANOIISGX OM Op hoge poten JK! FIAT PDNTO Vernieuwde E-klasse bij Autoparc Denissen presenteert swingende Micra Beat en Tango iwe A U T O T E S T Wpfe tested®!? ©g) dl© Zand 0,- Illll AUTO VERHOEVEN TILBURG B.V. 1 ■««a detilburgse koerier DE AUTOMAAT - Donderdag 9 september 1993 - pagina 3 1993 pagina 2 irbeeld de raties. svalt. staat .65.895,= en ouder dan 5 jaar lidde tie >4011 bij: lusieve .000 km. ippei bitrus .1989 .1992 >'n/ ten i Autc "(GJV) ire] [Voordeel 1600, ten in lenken .000 km'90 .000 km. .000 km. .000 km. .000 km. jg NISSAN DENISSEN BV a [een an jegevens: ssan Terrano nde :ra 20.950 17.950 18.950 19.500 23.500 23.500 10.950 11.950 17.950 21.950 6.500 6.950 9.950 47.500 8.950 4.950 9.950 Ringbaan Oost 98 Tel. 013-430005 .'90 .85 '89 .'90 .'90 k Burg. Jansenslraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 .000 km. .000 km. .000 km. .000 km'90 .000 km'90 '89 '86 .000 km'88 .000 km'90 .000 km'89 .000 km'91 .000 km'87 .000 km'87 .000 km‘87 '89 .000 km. I.000 km. .000 km. .000 km. .000 km. i.OOO km. .‘91 '88 .'91 .'91 .000 km87 .'90 '88 89 .'90 '89 '86 Dt 16. var jeboden «coper van rekenen op t-niveau Prestaties: topsnelheid 145 km/u acceleratie 0-100 in 19 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,5 liter/lOOkm bij 120 km/u 11,8 liter/100 km stadsverkeer 10,3 liter/100 km Prijs: f.70.895,= n vier tot te klagen. open ide lotor ikt bij vanwege de forse hoeveelheid pk's en sportief afgestelde vering. De GT voelt zich goed thuis tussen zijn 'GTI' concurrenten. Technische g< Merk en type: Niss II SGX2.7D Aantal cilinders: 4 in lijn Schoon, zuinig en soepel Door standaard een uitlaatgasrecirculatie en een oxydatiekatalysator op alle 16.00 uur. in Breugel weerslag op het geu, comfort. Maar de kor een Terrano mag rek een redelijk comfort- waarmee best lange afstanden gereden kunnen worden. geven ook in de basisuitvoering goede steun. Verder is het bol vormgegeven dashboard goed af te lezen en zitten alle bedieningsorganen binnen handbereik en op de bekende plaatsen. Het interieur is opvallend solide afgewerkt. Over motorvermogen valt zeker niet te klagen. Zelfs met de lichtste motor weet de Punto, licht en direkt schakelend, vlot uit de voeten te komen. De motor laat overigens zijn aanwezigheid wel horen, vooral omdat in de vijfde versnelling bij een snelheid van 120 km/u aardig wat toeren worden gedraaid. Voor liefhebbers van sportieve auto's is de Punto GT uistekend geschikt Zaterdag a.s. introduceert de aktieve Tilburgse Nissan Dealer Denissen twee swingende Nissan actie modellen op de bradeie van de Westermarkt en in de eigen showroom aan de Burg, lansenstraat 52-56 te Tilburg. De zeer succesvolle Nissan Micra, «Auto van het jaar 1993» is vanaf heden leverbaar in twee swingenc actie-uitvoeringen: de Micn Beat en Tango. De Micra Beat is met zijn prijs van 21.395,- de goedkoopste Micra. Voor die prijs krijgt de consument een compleet uitgeruste auto. Zo behoren dieselmotoren te leveren, is de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen sterk gereduceerd. Een wereldprimeur is de toepassing van vier- kleppentechniek bij een tweetal dieselmotoren: de E 250 en de E 300. De motoren verbruiken daardoor minder brandstof. Door het verhoogde koppel en verbeterde koppelverloop rijden ze bovendien soepeler. Cilinderinhoud: 2663 cc Boring x slag: 96 x 92 mm Vermogen: 100 pk bij 4000 tr/min Koppel: 221 Nm bij 2200 tr/min Afmetingen: lengte 4,105 meter, breedte 1,735 meter Gewicht: 1730 kg ^sterstraat 22A 1G 3-363924 rj. Prijs >2 20.950 11 19.750 11 21.950 11 Kt 19 10 K) 16 18 13 11 16 16 17 >2 16 15 17 Mevr. Lapien werd door Dhr. Diepstra- i van Autonova in de bloemetjes gezet. Officieel Fiat-dealer voor Tilburg e.o. wielbasis wordt in alle gevallen een meerprijs van f.7.300,= gevraagd. De al eerder genoemde I gordelspanners en verkrijgbare airbag maken de veiligheidsuitvoering van de Punto af. Voor Punto-rijders met kleine kinderen komt er een serie speciaal ontworpen /kinderzitjes op de markt. I Wie met de Punto het ruime sop kiest, merkt direct de degelijkheid van de constructie en dat hebben we bij Fiat wel eens anders meegemaakt. De vering zorgt voor een prima comfortniveau. De besturing voelt stevig en nauwkeurig aan, terwijl de Punto zich bij hogere snelheden zeer voorspelbaar gedraagt als een licht onderstuurde voorwielaandrijver. De vrij stevig aanvoelende stoelen Nissan heeft een forse historie waar het vierwielaangedreven terreinauto betreft. Deze historie heeft er weer een hoofdstuk bij in de vorm van de nieuwe Terrano II, een auto die uitsluitend in Europa wordt geproduceerd en van daaruit over de hele werd wordt geëxporteerd. Bovendien ontstond dit model in een samenwerking met Ford. We reden de turbodiesel. o.a. een achterruitwisser, dubbele buitenspiegels, aërodynamische wieldoppen, brede beschermstrips op de flanken en spatlappen achter tot de standaarduitrusting van de Beat. De Micra Beat is voorzien van de zeer economische 55 din/pk 16 kleppen multipoint injectiemotoren die gekoppeld is aan een soepel schakelende versnellingsbak. De Micra Tango is een nog rijker uitgeruste auto waarbij o.a. een gescheiden neerklapbare achterleuning, quartzklokje, van binnenuit verstelbare buitenspiegels. Aandrijving De Terrano turbodiesel weegt 1730 kg, zodat de motor hard moet werken voor goede prestaties. Wie zijn best doet kan een topsnelheid van 145 km/u halen en van 0 tot 100 sprinten in 19 seconden. Hiermee is de Terrano niet bepaald snel te noemen. De prima eigenschappen van de turbodieselmotor komen vooral bij lagere snelheden en in het terrein tot uitdrukking. Het hoge koppel zorgt ervoor dat de auto in de meeste situaties z'n mannetje staat. Bij tweewielaandrijving gaan de krachten van de motor via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen. Indien gewenst kunnen ook de voorwielen worden bijgeschakeld. Dit gebeurt met een extra pookje links naast de versnellingshendel. Er is hierbij uiteraard nog de keuze uit de normale hoge gearing of de lage gearing voor nog meer trekkracht. Het interieur is zeer kenmerkend van Nissan- design. Het instrumentarium herbergt naast snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter ook een toerenteller. In de prominent aanwezige middenconsole zijn roosters en bediening van de verwarming en ventilatie SKODA Ruwe stof Over ruimte hebben vijf passagiers niet U Plaats voor hoofd, romp benen is er in voldoende mate, als is de vloer ten opzichte van de zitting achterin aan de hoge kant. Voor is de vloer juist erg diep, waardoor je als bestuurder enorm recht zit, een houding die op lange afstanden vermoeiend wordt. Bovendien is vooral de rugleuning van de stoel erg vlak en hard, waardoor onvoldoende steun wordt geboden. Vreemd genoeg gebruikt Nissan bij dit topmodel uit de range een ruwe stof voor de bekleding. Een nette velours zou zoveel beter bij deze uitvoering passen. Het uitzicht rondom is vooral vanwege de hoge zit achter het stuur uitstekend. Het blijft een machtig gevoel om zo hoog boven het verkeer te zitten. De bediening van alle organen gaat licht en gemakkelijk, zoals we van een Nissan gewend zijn. Nissan wil graag laten geloven dat de Terrano II e auto is die louter voordelei van een personenauto en terreinauto combineert. Dat is natuurlijk niet waar. De hoge bouw van een terreinauto heeft altijd zijn Uit handen van Ad Diepstraten van Toyota-dealer Autonova in Tilburg namen mevrouw Lapien en de heer Dircken kortgeleden blij verrast een prachtige Sparta sportfiets in ontvangst. De tweewieler werd gewonnen na een bezoek tijdens de Toyota Trophy Show die van 18 maart tot 1 mei bij alle Toyota- dealers werd gehouden. Door, na afloop van een proefrit met een nieuwe Toyota, een testformulier in te vullen en een originele slagzin te bedenken maakten honderd bezoekers na hun bijzondere rij-ervaring ook nog een kans op een Spartafiets. Twee van die gelukkigen zijn mevrouw Lapien en de heer Dircken. De Toyota-dealers organiseerden de Trophy srkrijgen. Ook Show geïnspireerd door de :s hebben op rallysuccessen van Toyota. Alle sportieve Toyota's stonden klaar voor een veelzeggende proefrit. Bij de show hoorden ook aantrekkelijke aanbiedingen. Bovendien kreeg iedere Toyota testrijder een fraaie zonnebril cadeau. Dat de Toyota Trophy Show een groot succes werd was voor de dealers niet helemaal verrassend. Uit onafhankelijke gegevens van de RAI blijkt dat in de afgelopen maanden alleen Toyota haar positie op de Nederlandse markt wist te verstevigen. De overige importeurs in de autoverkoop toptien verloren fors terrein. De kwaliteit van Toyota en van de organisatie erachter, het aantrekkelijke modelprogramma en de korte levertijden voor de meeste modellen zijn hier stuk voor stuk debet aan. De showrooms werden druk bezocht door mensen die nog geen Toyota reden. De drukte in de showroom smaakte bij de dealers en veel automobilisten naar meer. Vandaar dat momenteel de showroom in het teken staat van Autonova occassions, met opnieuw talloze voordelen. Een bezoek aan Toyota-dealer Autonova is dus zeker aan te raden. rijt. lee is de Terrano een auto geworden. Voor irs koets met langere aangebracht alsmede een aantal bedieningsknopjes en de eventueel aanwezige radio. De Terrano heeft verder een heel behoorlijk dashboardkastje en een aantal andere opbergmogelijkheden. Het driespakige stuurwiel is in hoogte verstelbaar. De SGX is het topmodel in de uitrusting. De auto is dan ook voorzien van centrale vergrendeling, elektrische portierruitbediening, getint glas, elektrisch verstelbare buitenspiegels, hoofdsteunen op de achterbank en een in delen neerklapbare rugleuning. luxueuze Tango bekleding en een reflecterend achterpaneel standaard zijn. Naast de 55 din/pk motor is de Micra Tango ook in een 75 din\pk variant leverbaar. De prijs van de Micra Tango 55 in vastgesteld op 22.995,- terwijl voor de Tango 75 1.000,- meer betaald dient te worden. Het consumentenvoordeel van de Beat bedraagt zo': 1.600,- terwijl dit voor de Tango 1.200,- is. Deze twee interessante actie-modellen zullen de Micra-verkoop ongetwijfeld in een nog hogere versnelling brengen. en het reservewiel achterop. Een beschermstrip op de flanken kon er blijkbaar niet af. Onder de motorkap vinden we een 2.4 liter benzinemotor of de 2.7 liter turbodiesel. De 2663 cc van de turbodiesel is verdeeld over 4 cilinders. Er wordt bij 4000 tr/min een maximaal vermogen behaald van 100 pk, terwijl al bij 2200 tr/min een fors koppel van 221 Nm beschikbaar is. De mc is redelijk stil, maar maal lage toeren een uiterst kenmerkend blazend geluid. De turbo laat zich slechts ver op de achtergrond horen. Prijzen Zware terreinauto's gaan over het algemeen niet zuinig om met brandstof. Op deze regel maakt de Terrano helaas geen uitzondering. Gemiddeld moet toch gerekend worden op een verbruik van 1 op 7,7. Nissan wil de Terrano graag verkopen aan mensen die tot nu toe een stationwagon of APV rijden. Op het gebied van brandstofverbruik en dus kosten per kilometer valt die vergelijking ongunstig uit voor de terreinwagen. Marketing-mensen verwachten een toename van de verkopen in het 4x4- segment ten koste van stationwagons en APV's. Deze veronderstelling lijkt wat voorbarig. Immers de terreinauto biedt in het algemeen minder comfort en een lager prestatieniveau voor meer geld. En eigenlijk is dat bij de Nissan Terrano II niet anders. Als we de Terrano II puur als terreinauto beoordelen, zien we een modern gelijnde krachtpatser met veel luxueuze elementen in zijn uitrusting en van dat beeld kunnen de verkopers van Nissan dan ook veel beter uitgaan. Het programma van de Terrano II is behoorlijk uitgebreid. Aan de basis staat de LX 3-deurs met 2.4 liter benzinemotor voor f.59.895,=. Dezelfde auto als turbodiesel kost f.64.895,-. Wie kiest voor de turbodiesel in de completere SLX- en SGX- uitvoeringen is respectievelijk f .E f.70.895,- kwi Daarme kostbare ai de vijfdeur. Sleutel Door zijn redelijk grote raamoppervlak en standaard rechterbuitenspiegel is er een goed overzicht rondom verkregen, al is voor wat langere mensen de aflopende daklijn storend bij het bekijken van boven de weg geplaatste verkeerslichten. Door de vele verstelmogelijkheden van de stoel is er voldoende hoofd- en beenruimte te ver' - achterpassagiers E-r dit punt niet te klagen. Om toegang tot de voor deze klasse normaal bemeten kofferbak (275 liter) te krijgen moet helaas altijd en sleutel gebruikt worden, eenmaal de achterklep geopend ziet men een goed afgewerkte ruimte die door het neerklappen van de achterbank nog eens fiks vergroot kan worden tot maximaal 1080 liter. De prijzen van de nieuwe Fiat Punto zullen pas tegen het einde van het jaar bekend worden gemaakt, want ook dan pas zullen de eerste exemplaren naar Nederland komen. Gezien de bedragen die concurrenten voor vergelijkbare produkten vragen, mag worden gerekend op een vanaf- bedrag van zo'n f.24.000,= De nieuwe E-klasse is vanaf vrijdag 10 september 1993 te bezichtigen bij Auroparc in Loon op Zand. Door het wijzigen van bumpers, grill, motorkap, lichtunits voor en achter, kofferdeksel en wieldoppen is het uiterlijk van de E-klasse geheel vernieuwd en sluit deze modelreeks goed aan op de overige typen binnen het leveringingsprogramma van Mercedes-Benz. Wat betreft het interieur is gekozen voor een nieuw stofdessin, waardoor het een exch uitstraling heeft. segment van bijvoorbeeld de Suzuki Vitara en Daihatsu Feroza thuis te horen. De Terrano is echter in werkelijkheid veel groter. De vormgeving van de nieuwling is op z'n minst een punt van discussie. Er is voldoende fantasie in het ontwerp gestopt, waarbij vooral de oplopende lijn van de achterste zijruit opvalt. Minder fraai zijn de hooggeplaatste achterlichten, die door extra lichtunits in de bumper worden ondersteund. De Terrano II heeft kleine koplampen, een typische Nissan-grille en een hoge bumper met luchtinlaat. De afwerking en uitvoering staan op een hoog niveau met ondermeer meegespoten bumpers, lichtmetalen velgen Alhoewel het uiterlijk het niet doet vermoeden, de Nissan Terrano II is wel degelijk de opvolger van de eerste Terrano. Bij de start van de ontwikkeling is zelfs uitgegaan van het bestaande onderstel, terwijl ook de motoren van de 'oude' Terrano werden overgenomen. Uitvoering en prijs Mercedes-Benz biedt de E- klasse aan in 4 carrosserievarianten: Sedan, Kombi, Coupé en Cabriolet. Van de Kombi is tevens een «van»-uitvoering leverbaar. De Mercedes-Benz E-klasse wordt aangeboden vanaf 75.900,-inclusief BTW. Wielbasis Nissan levert de Terrano II in twee varianten, een lange versie met vijf deuren en de door ons gereden driedeurs met een wielbasis van 2,45 meter en een totale lengte van slechts 4,10 meter. De Terrano Hoogt uiterst compact, wat voor wordt veroorzaakt door de hoge stand op de wielen. In eerste instantie lijkt de auto wat uitstraling bètreft in het sppen mi tiemotori ekoppeld is :hakeler index :Tan< eruste au sscheider >are acht Br”” GP‘HZ‘25 axel, korten rijklaar maken Incl. BTW an BPM Vervolg van pagina 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23