FIAT PUNTO XEDOS9 Tl!’ B Pit n Een nieuw begin SUBARU E-WAGON ALS TOPMODEL IN MAZDA-LIJN .ux ERS... IS 649, 42s0 s JBELS KOOP A 1RTING I EMEN Fusie Renault- Volvo definitie! oer 1993 pagjJ Oplage: 96.900 ex. Donderdag 9 september 1993 telg komt in januari op de Nederlandse markt. deze motorvariant komt pas later beschikbaar. Lees verder op pagina 3 Tony Vos vagon. ct deze 182 twe lenc De nieuwe Lees verder Autotest: Daihatsu Charade Nissan Terrano IISGX in dit nummer pag. 3 pag. 11 o.a. Bijlage van: De Tilburgse Koerier kt De belangrijkste primeurs van de IAA pag. 9 Jaargang 5 Nummer 35 Tim dik, o.a. toeposboor in, renovoties jen, ide armen en snde :deze >c RUKTIE- 13-426245 fd.) TEL. 63908! L- OF INSTERS s en gootstukken Iken i je Ameri en. een label* za I valt te ran onze 5)- 2 siding. sren, welke geheel oongeposf interen en zijn in vele 'is niet dat de □Ivo Holding in l wordt zoals dat al bij ACME 4600 essioneel schuifdeursysteen to zwore uitvoering, in wit. von w :tion Controle en wielbesturing mogelijk Beide V6-motoren hebben per cilinder i die zelfs rikaanse 10.00-18.00u koopavoil fspraak - 013/434032/360111 ■neer stijl isbarbecues in-systeem I itsing s in veel gevallen Hoog geplaatst De Punto wordt leverbaar in een drie- en vijf-deurs carrosserie en we mogen in het voorjaar ook nog een cabriolet van de hand van de Italiaanse ontwerper De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg. Goir- le, Kiel, Loon op Zand, üdenhout. Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 -5Ü00AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S, Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur 367,-. v.o. 55. Turijn - Met de introductie van een nieuw model, de Punto, start Fiat volgens eigen zeggen een nieuwe tijdperk. Er zullen namelijk kort op elkaar nog meerdere modellen volgen, terwijl Fiat met de Punto nieuwe maatstaven op gebied van kwaliteit en veiligheid heeft aangenomen. de IAA werd deze week de ■”we Xedos 9 onthuld, de het topmodel van de gaat worden. Met van deze grote, to kunnen we een J irekei 6-bak Wat betreft versnellingsbakken kan er een keuze gemaakt worden uit een 5- en een 6-bak op de Punto 55. De 6-bak is speciaal bedoeld voor jonge, sportieve rijders, maar moet vooral gezien worden tegen het licht van een Italiaanse wetgeving voor mensen die net hun rijbewijs hebben gehaald. De zes versnellingsbak zorgt ervoor dat de bestuurder flink moet werken. De overbrengingen liggen kort op elkaar, zodat voor maximale prestaties flink in de pot geroerd moet worden. In alle andere uitvoeringen vinden we standaard een vijf- versnellingsbak. Voor de automaat-rijders wordt net als bij de Uno een CVT- uitvoering leverbaar, maar deze laat nog even op zich wachten. Standaard in alle drie- verstelbare gordt.-- een met de hand van binnenuit te verstellen linker en rechter buitenspiegel en stuurbekrachtiging op de diesel. Voor de luxueuze Punto SX wordt dit geheel uitgebreid met een toerenteller, elektrische raambediening voor, centrale deurvergrendeling en een gedeeld neerklapbare achterbank. Aan de top staat de ELX-uitvoering die zaken deursuitvoeringen vinden we een zogenaamde geheugen- stand op de passagiersstoel die bij het terug naar achter klappen weer in de ingestelde positie terugkomt. Verder heeft de Punto speciaal ontwikkelde 'dubbéle' deurrubbers die het druppen van regenwater bij het openen van de portieren tegengaat. Op de basis Punto S vinden we standaard een achterruitwisser, getint glas. De Punto is een auto waarmee Fiat hoge ogen wil gaan gooien in het zogenaamde 'B'- segment. De Punto krijgt de zware taak de vertrouwde Uno te gaan opvolgen. Deze Uno blijft overigens voorlopig in een aantal uitvoeringen nog leverbaar ongeveer tot half volgend jaar. De nieuwe bereiken. De 2.5 liter brengt het tot 220 km/u. en een sprintje van 0 tot 100 in 8,6 seconden. De uitrusting van de Xedos 9 is een topmodel waardig met ondermeer een aparte hoogteverstelling voor voor- en achterzijde van de stoelzitting, met leer bekleed instrumentarium, lichtmetalen velgen elektrisch bediende spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, ABS, twee airbags en een inbraak- alarm. De nieuwe Xedos 9 wordt vanaf medio november in Nederland leverbaar. Tract" vierwi zijn. Beide V6-motoren ucu 4 kleppen per cilinder bediend door twee bovenliggende nokkenassen per cilinderrij. De 2 liter levert een vermogen van 147 pk bij 6.000 tr./min., terwijl de 2.5 liter goed is voor 171 pk bij hetzelfde toerental. De dwars voorin geplaatste 6-pitters zijn enorm stil en worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Uiteraard is tegen meerprijs een automaat te bestellen, echter alleen op de 2.5. De 4, meter lange en 1.410 kg wegende Xedos 9 haalt als 2 liter een topsnelheid van 202 km/u. en heeft 10,7 seconden nodig om de 100 km/u. te kent als een airbag, stuurbekrachtiging op alle motorvarianten, een verstelbare stuurkolom en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De sportieve GT krijgt een specifieke uitvoering met lichtmetalen velgen en ABS. Op de IAA toont Subaru een volledig nieuwe bestelbus, die ook in een aantrekkelijke personen-uitvoering leverbaar wordt, de E-wc"™ Eind deze maand maakt auto zijn debuut op de Nederlandse markt. Er kan worden gekozen uit twee uitvoeringen, de E-12 of de Libero. De auto is 3,53 meter lang, maar biedt voldoende Opties Daarnaast worden er verschillende opties geleverd, zoals een airbag voor bestuurder en passagier, ABS, stuurbekrachtiging en gordelspanners en in hoogte airconditioning, verstelbare gordels voorin. Veiligheid is vanaf nu een hoofditem bij Fiat. Inzittenden moeten bij een aanrijding hoge overlevingskansen hebben door de deformatie(kreukel)-zones en een niet-vervormbare veiligheidskooi. De deuren zijn voorzien van verstevigingsball aan de strenge normen voldoet Enthousiasme Mijn grote voorliefde voor klassieke auto's en het Franse land steek ik doorgaans niet onder stoelen op banken. Uiteraard zijn deze twee liefdes uitstekend te combineren. Afgelopen week nam ik deel aan de Grand Prix de Paris, een rit voor oldtimers van Amsterdam naar Epernay, Paris en weer terug. In drie dagen tijd moesten ruim 1500 km worden af gelegd, zo af en toe onderbroken door een slalom, heuvelklim of regelmatigheidsetappe. Alhoewel het programma eigenlijk te vol was om in een normaal tempo te worden afgewerkt, heb ik bijzonder genoten. Het deelnemersveld was zeer divers met vooroorlogse auto's van Bentley, Lagonda en Simca, maar ook veel nieuwere exemplaren als de Peugeot 404 cabriolet, Austin Healey en Alpine Al 10. Een bont gezelschap met een even zo bonte verza meling auto's.. 'Nat mij van deze rit altijd zal bijblijven zijn niet de keurig gerestaureerde auto's, de gezichten van de deelnemers of de verschillende rally-proefjes. Nee, ik was zeer blij verrast met het enorme (enthousiasme van de Franse bevolking. De route voerde voornamelijk over kleine en smalle wegen door dorpjes waar je als toerist nauwelijks doorheen zult rijden. In grote aantallen stonden kinderen en volwassenen langs de kant en dat terwijl de rally ter plaatse niet was aangekondigd. Met luid applaus werd iedereen, maar vooral de auto 's van Franse komaf, ontvangen. Sommigen wezen je de goede richting, staken duimen omhoog of moedigden je aan. Tijdens de slalom was een grote menigte kinderen aanwezig die graag deze proef in een oude auto gezeten wilden meemaken. Drie dagen lang zagen we geen enkele moeilijk kijkend gezicht, geen vingers omhoog als je niet met het moderne verkeer meekon, geen bumper op bumper rijden en alle andere irritante gedragingen die we direct na het passeren van de Nederlandse grens weer allemaal terugkregen. Langzaam ga ik er maar eens over denken om naar Frankrijk te verhuizen. Een fraai en zeer autovriendelijk land, met mensen die historie op waarde weten te schatten. Vele miljoenen Nederlanders bezoeken Frankrijk ieder jaar, maar leren daar helaas heel weinig... binnenruimte voor zes personen. De E-wagon kan prima gebruikt worden voor zaak en privé. De carrosserie van de E-wagon is helemaal nieuw met forse schildbumpers en opvallei ruitlijnen. Motorisch valt d< Subaru terug op de vertrouwde 3 cilinder 1.2 liter multipoint van 54 pk. Door deze krachtbron worden de De geruchten rond de fusie tussen Volvo en Renault zijn nu volledig bevestigd. De twee autofabrikanten, die nog niet zo lang geleden een fors deel van hun aandelen verwisselden, worden samen de zesde autofabrikant ter wereld. Het concern is goed voor een omzet van 81 miljard gulden en een werknemeraantal van 210.000. Het i onmogelijk t Renault-Vol Nederland1 gevestigd, 2 meer grote ondernemingen het geval is vanwege fiscale voordelen. Renault wordt met 65% de sterkste partner in de fusie. Het moederbedrijf gaat Henault-Volvo Automotive heten. Volvo krijgt hierin echter een vetorecht voor iedere strategische beslissing. De huidige president van AB Volvo, Pehr Gyllenhammar, wordt president van de twee raden van bestuur van Henault-Volvo Automotive en de Henault Volvo Hold Louis Schweitzer, d huidige president- directeur van Renault gaat waarschijnlijk de directie over beide ondernemingen voeren. achterwielen aangedreven, al is natuurlijk volgens de traditie ook een uitvoering met vierwielaandrijving leverbaar. Deze SDX 4WD heeft verder een opvallend dubbel glazen dak. Het voorste gedeelte hiervan kan worden opgeklapt, terwijl het tweede deel over een grote lengte kan worden open geschoven. Giugiaro verwachten. De achterkant wordt gekarakteriseerd door de hoog geplaatste achterlichten, dit geeft de auto niet alleen een eigen ge zicht, maar verhoogt ook nog de veiligheid omdat vooral de hoge remlichten voor bestuurders die meerdere auto's achter de Punto rijden goed zichtbaar zijn. Verder valt de koets op door zijn lage front en glad afgewerkte carrosserie. Toch zijn er wat betreft algehele uitstraling duidelijk overeenkomsten met de nieuwe Seat Ibiza, een auto die uit dezelfde Italiaanse ontwerpstudie komt. In de Punto wordt een relatief beperkt motorenprogramma geleverd. De basis wordt een 1100 cc Fire motor van 55 pk, die wordt aangeboden in de Punto 55. Daarboven vinden we een nieuwe 1200 cc Fire motor, die goed is voor 60 pk in de uitvoering met single point injectie, terwijl 75 pk wordt afgegeven aan de krukas bij het exemplaar met multi-point injectie. In de Punto GT vinden we een 136 pk sterke 1.4 liter met turbocompressor die deze sportieve Punto naar een snelheid van over de 200 km/u voert. Verder kunnen we ook nog een 1700 cc turbodiesel verwachten van 53 pk. Als laatste heeft Fiat nog een 90 pk sterke 1600 in petto, maar Op< nieuwe acui auto die het Mazda-lijn c de komst va nieuwe autc inmiddels van een Xedos- programma spreken. Zowel de Xedos 6 als 9 worden in een speciaal daarvoor ingerichte fabriek in het Japanse Hofu gebouwd. Bij de ontwikkeling van de Xedos 9 is ervoor gezorgd dat de auto niet alleen aan de huidige, maar ook de toekomstige eisen op het gebied van veiligheid en milieu kan voldoen. Airbags, gordelspanners en flankbescherming zijn dan een vanzelfsprekendheid. ABS is te vinden op beide motorvarianten, terwijl ook [LEV-X902I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21