FIAT PUNTO
XEDOS9
Tl!’
B
Pit
n
Een nieuw begin
SUBARU E-WAGON
ALS TOPMODEL
IN MAZDA-LIJN
.ux
ERS...
IS
649,
42s0
s
JBELS
KOOP
A
1RTING
I
EMEN
Fusie
Renault-
Volvo
definitie!
oer 1993 pagjJ
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 9 september 1993
telg komt in januari op de
Nederlandse markt.
deze motorvariant komt pas
later beschikbaar.
Lees verder op pagina 3
Tony Vos
vagon.
ct deze
182
twe
lenc
De nieuwe
Lees verder
Autotest:
Daihatsu Charade
Nissan Terrano IISGX
in dit nummer
pag. 3
pag. 11
o.a.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
kt
De belangrijkste
primeurs van de IAA
pag. 9
Jaargang 5
Nummer 35
Tim dik, o.a. toeposboor
in, renovoties
jen,
ide armen en
snde
:deze
>c
RUKTIE-
13-426245
fd.) TEL. 63908!
L- OF
INSTERS
s en gootstukken
Iken i
je Ameri
en.
een label*
za
I valt te
ran onze
5)- 2
siding.
sren, welke geheel oongeposf
interen en zijn in vele
'is niet
dat de
□Ivo Holding in
l wordt
zoals dat al bij
ACME 4600
essioneel schuifdeursysteen
to zwore uitvoering, in wit.
von w
:tion Controle en
wielbesturing mogelijk
Beide V6-motoren hebben
per cilinder
i die zelfs
rikaanse
10.00-18.00u
koopavoil
fspraak
- 013/434032/360111
■neer stijl
isbarbecues
in-systeem I
itsing
s in veel gevallen
Hoog geplaatst
De Punto wordt leverbaar in
een drie- en vijf-deurs
carrosserie en we mogen in
het voorjaar ook nog een
cabriolet van de hand van de
Italiaanse ontwerper
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg. Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, üdenhout.
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 -5Ü00AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S, Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
367,-.
v.o. 55.
Turijn - Met de introductie van een nieuw model, de
Punto, start Fiat volgens eigen zeggen een nieuwe
tijdperk. Er zullen namelijk kort op elkaar nog
meerdere modellen volgen, terwijl Fiat met de
Punto nieuwe maatstaven op gebied van kwaliteit
en veiligheid heeft aangenomen.
de IAA werd deze week de
■”we Xedos 9 onthuld, de
het topmodel van de
gaat worden. Met
van deze grote,
to kunnen we
een J
irekei
6-bak
Wat betreft
versnellingsbakken kan er
een keuze gemaakt worden
uit een 5- en een 6-bak op de
Punto 55. De 6-bak is speciaal
bedoeld voor jonge, sportieve
rijders, maar moet vooral
gezien worden tegen het licht
van een Italiaanse wetgeving
voor mensen die net hun
rijbewijs hebben gehaald. De
zes versnellingsbak zorgt
ervoor dat de bestuurder flink
moet werken. De
overbrengingen liggen kort
op elkaar, zodat voor
maximale prestaties flink in
de pot geroerd moet worden.
In alle andere uitvoeringen
vinden we standaard een vijf-
versnellingsbak. Voor de
automaat-rijders wordt net
als bij de Uno een CVT-
uitvoering leverbaar, maar
deze laat nog even op zich
wachten.
Standaard in alle drie-
verstelbare gordt.--
een met de hand van
binnenuit te verstellen linker
en rechter buitenspiegel en
stuurbekrachtiging op de
diesel. Voor de luxueuze
Punto SX wordt dit geheel
uitgebreid met een
toerenteller, elektrische
raambediening voor, centrale
deurvergrendeling en een
gedeeld neerklapbare
achterbank. Aan de top staat
de ELX-uitvoering die zaken
deursuitvoeringen vinden we
een zogenaamde geheugen-
stand op de passagiersstoel
die bij het terug naar achter
klappen weer in de ingestelde
positie terugkomt. Verder
heeft de Punto speciaal
ontwikkelde 'dubbéle'
deurrubbers die het druppen
van regenwater bij het
openen van de portieren
tegengaat.
Op de basis Punto S vinden
we standaard een
achterruitwisser, getint glas.
De Punto is een auto waarmee
Fiat hoge ogen wil gaan
gooien in het zogenaamde 'B'-
segment. De Punto krijgt de
zware taak de vertrouwde
Uno te gaan opvolgen. Deze
Uno blijft overigens voorlopig
in een aantal uitvoeringen
nog leverbaar ongeveer tot
half volgend jaar. De nieuwe
bereiken. De 2.5 liter brengt
het tot 220 km/u. en een
sprintje van 0 tot 100 in 8,6
seconden.
De uitrusting van de Xedos 9
is een topmodel waardig met
ondermeer een aparte
hoogteverstelling voor voor-
en achterzijde van de
stoelzitting, met leer bekleed
instrumentarium,
lichtmetalen velgen
elektrisch bediende
spiegels, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening,
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging, ABS,
twee airbags en een inbraak-
alarm.
De nieuwe Xedos 9 wordt
vanaf medio november in
Nederland leverbaar.
Tract"
vierwi
zijn. Beide V6-motoren ucu
4 kleppen per cilinder
bediend door twee
bovenliggende nokkenassen
per cilinderrij. De 2 liter levert
een vermogen van 147 pk bij
6.000 tr./min., terwijl de 2.5
liter goed is voor 171 pk bij
hetzelfde toerental. De dwars
voorin geplaatste 6-pitters
zijn enorm stil en worden
standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak.
Uiteraard is tegen meerprijs
een automaat te bestellen,
echter alleen op de 2.5. De 4,
meter lange en 1.410 kg
wegende Xedos 9 haalt als 2
liter een topsnelheid van 202
km/u. en heeft 10,7 seconden
nodig om de 100 km/u. te
kent als een airbag,
stuurbekrachtiging op alle
motorvarianten, een
verstelbare stuurkolom en in
hoogte verstelbare
bestuurdersstoel. De
sportieve GT krijgt een
specifieke uitvoering met
lichtmetalen velgen en ABS.
Op de IAA toont Subaru een
volledig nieuwe bestelbus,
die ook in een aantrekkelijke
personen-uitvoering
leverbaar wordt, de E-wc"™
Eind deze maand maakt
auto zijn debuut op de
Nederlandse markt. Er kan
worden gekozen uit twee
uitvoeringen, de E-12 of de
Libero. De auto is 3,53 meter
lang, maar biedt voldoende
Opties
Daarnaast worden er
verschillende opties geleverd,
zoals een airbag voor
bestuurder en passagier, ABS,
stuurbekrachtiging en
gordelspanners en in hoogte airconditioning,
verstelbare gordels voorin. Veiligheid is vanaf nu een
hoofditem bij Fiat. Inzittenden
moeten bij een aanrijding
hoge overlevingskansen
hebben door de
deformatie(kreukel)-zones en
een niet-vervormbare
veiligheidskooi. De deuren
zijn voorzien van
verstevigingsball
aan de strenge
normen voldoet
Enthousiasme
Mijn grote voorliefde voor
klassieke auto's en het
Franse land steek ik
doorgaans niet onder
stoelen op banken.
Uiteraard zijn deze twee
liefdes uitstekend te
combineren. Afgelopen
week nam ik deel aan de
Grand Prix de Paris, een rit
voor oldtimers van
Amsterdam naar Epernay,
Paris en weer terug. In drie
dagen tijd moesten ruim
1500 km worden af gelegd, zo
af en toe onderbroken door
een slalom, heuvelklim of
regelmatigheidsetappe.
Alhoewel het programma
eigenlijk te vol was om in
een normaal tempo te
worden afgewerkt, heb ik
bijzonder genoten. Het
deelnemersveld was zeer
divers met vooroorlogse
auto's van Bentley, Lagonda
en Simca, maar ook veel
nieuwere exemplaren als de
Peugeot 404 cabriolet,
Austin Healey en Alpine
Al 10. Een bont gezelschap
met een even zo bonte verza
meling auto's..
'Nat mij van deze rit altijd
zal bijblijven zijn niet de
keurig gerestaureerde
auto's, de gezichten van de
deelnemers of de
verschillende rally-proefjes.
Nee, ik was zeer blij verrast
met het enorme
(enthousiasme van de Franse
bevolking. De route voerde
voornamelijk over kleine en
smalle wegen door dorpjes
waar je als toerist
nauwelijks doorheen zult
rijden. In grote aantallen
stonden kinderen en
volwassenen langs de kant
en dat terwijl de rally ter
plaatse niet was
aangekondigd. Met luid
applaus werd iedereen,
maar vooral de auto 's van
Franse komaf, ontvangen.
Sommigen wezen je de
goede richting, staken
duimen omhoog of
moedigden je aan. Tijdens
de slalom was een grote
menigte kinderen aanwezig
die graag deze proef in een
oude auto gezeten wilden
meemaken. Drie dagen lang
zagen we geen enkele
moeilijk kijkend gezicht,
geen vingers omhoog als je
niet met het moderne
verkeer meekon, geen
bumper op bumper rijden en
alle andere irritante
gedragingen die we direct
na het passeren van de
Nederlandse grens weer
allemaal terugkregen.
Langzaam ga ik er maar
eens over denken om naar
Frankrijk te verhuizen. Een
fraai en zeer autovriendelijk
land, met mensen die
historie op waarde weten te
schatten. Vele miljoenen
Nederlanders bezoeken
Frankrijk ieder jaar, maar
leren daar helaas heel
weinig...
binnenruimte voor zes
personen. De E-wagon kan
prima gebruikt worden voor
zaak en privé. De carrosserie
van de E-wagon is helemaal
nieuw met forse
schildbumpers en opvallei
ruitlijnen. Motorisch valt d<
Subaru terug op de
vertrouwde 3 cilinder 1.2 liter
multipoint van 54 pk. Door
deze krachtbron worden de
De geruchten rond de
fusie tussen Volvo en
Renault zijn nu volledig
bevestigd. De twee
autofabrikanten, die nog
niet zo lang geleden een
fors deel van hun
aandelen verwisselden,
worden samen de zesde
autofabrikant ter wereld.
Het concern is goed voor
een omzet van 81 miljard
gulden en een
werknemeraantal van
210.000. Het i
onmogelijk t
Renault-Vol
Nederland1
gevestigd, 2
meer grote
ondernemingen het
geval is vanwege fiscale
voordelen. Renault wordt
met 65% de sterkste
partner in de fusie. Het
moederbedrijf gaat
Henault-Volvo
Automotive heten. Volvo
krijgt hierin echter een
vetorecht voor iedere
strategische beslissing.
De huidige president van
AB Volvo, Pehr
Gyllenhammar, wordt
president van de twee
raden van bestuur van
Henault-Volvo
Automotive en de
Henault Volvo Hold
Louis Schweitzer, d
huidige president-
directeur van Renault
gaat waarschijnlijk de
directie over beide
ondernemingen voeren.
achterwielen aangedreven, al
is natuurlijk volgens de
traditie ook een uitvoering
met vierwielaandrijving
leverbaar. Deze SDX 4WD
heeft verder een opvallend
dubbel glazen dak. Het
voorste gedeelte hiervan kan
worden opgeklapt, terwijl het
tweede deel over een grote
lengte kan worden open
geschoven.
Giugiaro verwachten. De
achterkant wordt
gekarakteriseerd door de
hoog geplaatste
achterlichten, dit geeft de
auto niet alleen een eigen ge
zicht, maar verhoogt ook nog
de veiligheid omdat vooral de
hoge remlichten voor
bestuurders die meerdere
auto's achter de Punto rijden
goed zichtbaar zijn. Verder
valt de koets op door zijn lage
front en glad afgewerkte
carrosserie. Toch zijn er wat
betreft algehele uitstraling
duidelijk overeenkomsten
met de nieuwe Seat Ibiza, een
auto die uit dezelfde
Italiaanse ontwerpstudie
komt.
In de Punto wordt een relatief
beperkt motorenprogramma
geleverd. De basis wordt een
1100 cc Fire motor van 55 pk,
die wordt aangeboden in de
Punto 55. Daarboven vinden
we een nieuwe 1200 cc Fire
motor, die goed is voor 60 pk
in de uitvoering met single
point injectie, terwijl 75 pk
wordt afgegeven aan de
krukas bij het exemplaar met
multi-point injectie. In de
Punto GT vinden we een 136
pk sterke 1.4 liter met
turbocompressor die deze
sportieve Punto naar een
snelheid van over de 200 km/u
voert. Verder kunnen we ook
nog een 1700 cc turbodiesel
verwachten van 53 pk. Als
laatste heeft Fiat nog een 90
pk sterke 1600 in petto, maar
Op<
nieuwe acui
auto die het
Mazda-lijn c
de komst va
nieuwe autc
inmiddels van een Xedos-
programma spreken. Zowel
de Xedos 6 als 9 worden in een
speciaal daarvoor ingerichte
fabriek in het Japanse Hofu
gebouwd. Bij de ontwikkeling
van de Xedos 9 is ervoor
gezorgd dat de auto niet
alleen aan de huidige, maar
ook de toekomstige eisen op
het gebied van veiligheid en
milieu kan voldoen. Airbags,
gordelspanners en
flankbescherming zijn dan
een vanzelfsprekendheid.
ABS is te vinden op beide
motorvarianten, terwijl ook
[LEV-X902I