SAAB 900 VANAF 3 SEPTEMBER BIJ ZUID-OOST
VOLVO 850 TURBO
n
Vertrouwde
X
Citroën AX Furore
Verschuiving
aan de top
nieuweling
1065 Xantia's
J
SAAB 900
Kinderzitje
geïntegreerd in
achterbank C-klasse
'3
«lil
SS
5IU
“81
yuiDnosrbv
per dag
Filburc
'X
VAN ROOSMALEN
DE NIEUWE VOLVO MODELLEN
f
STtn
bielbedrijf Tilburg I
'ïïl -X
J
;?i;i s
X
!X
Hphl isg
HF
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 september 1993 - pagina 5
sr 1993 paginal
DETILBURGSE koerier
e
MNMNMNNMMMM
beurt. RDW erker
1400,-
ig
et.
;le
het
meer
D, grijs1990
D, antraciet1988
in de showroom
Tel. 013-321-
ENSBV
Hoevenseweg 92d - Tilburg - Tel. 013-321405
AX FURORE
ERIGE
BENZ
arantie,
ervice,
sd en
mogelijk!
Jdenhout
ieterrein)
URG-NOORD
54
ITIE op niet
ss aan uw VOLVO.I
)0,- gemonteerd
nieuw
intie)
3
1987
:m.
64.400
144.500'
>raken of
ur te hoog
Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013/360015
Hoge steenweg 85 - Loon op Zand - Tel. 04166-2450
lagazijn ook zaterdags
pen van 10.00 tot 17.00
Autobedrijven b.v.
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Waalwijk en omstreken
BIEDING
GL
ALLÏC
4.990,-
Vanaf morgen, 3 september, staan
LM
erkoop. reparatie
n onderhoud van
lercedes-Benz,
iaab, Seat en Honda
beperken van schade bij
aanrijding op lage snelheid.
1993 p.o.a.
1993 p.o.a.
1993 p.o.a.
voorraad leverbaar.
1993 p.o.a.
1989
19881
1989
1986
1982
1983
1984
...1985
1983
1985
1986
1989
.1984
1983
’85)7) H5 000 'u^rus^n9sn'veau®
zijn ondermeer 1
-airbag, gordelsj
X
'93(6)
'93(6)
'93 (3)
'93 (5)
'93 (8)
'93 (7) 2
'92 (5) 26.4
■92(10) 21.C
'93 (7) 3.S
1976
1982
at., alle opt. 1988
1988
1983
1982
-jS 'X jSensonic
'86(1) 106.700 De nieuwe 9(
'87 7 62.200 beschikbaai
met t.
.Wie de Saab 900 voor het eerst
(ziet, herkent in de styling veel
typische Saab-details. De
•auto heeft de bekende grille,
bumpers en zelfs het
'profiel van zijn voorganger,
(alhoewel iedere schroef aan
•de 900 nieuw is.
1900 komt
ir in twee
au's, de
-asismc
---ar ABS, een
spanners, vier
146
256.1/uu'
173 0M autobedrijf Zuid-Oost
14.600
2 20.000
163.800
'91(3 62.500 (Stevige bv
man'90(1) 132.000’ profiel vai
^^^rAutornobielbediijf Tilburg
Bwj. Km.st,
s
16.000
programma vanaf begin
volgend jaar de 185 pk sterke 2
liter turbo te vinden is.
Volledig nieuw is de 2.5 liter
V6 die in samenwerking met
General Motors werd
ontwikkeld. Deze 6-pitter
levert 170 pk en zorgt voor
vlotte acceleraties. Heel apart
is de Sensonic koppeling op
de turbo, die automatisch
wordt ontkoppeld als de
versnellingspook wordt
aangeraakt. Saab gaat er in
haar veiligheidsgedachte
vanuit dat iedere inzittingen
een gelijke mate van
bescherming moeten hebben,
ongeacht leeftijd. Zo beschikt
ook de middelste passagier
op de achterbank over een
driepuntsgordel, terwijl ook
de achterbank is voorzien van
hoofdsteunen. Om bij sterk
afremmen of een aanrijding
onderuitschuiven te
voorkomen zijn alle zittingen
voorzien van extra profielen.
Natuurlijk wordt het volledig
interieur beschermd door de
sterke kooiconstructie,
verstevigingsbalken in de
portieren en speciaal
ontwikkelde
portierbekleding. Daarnaast
zorgt een speciale -
van c’
elektrisch bediende
portierruiten, centrale
vergrendeling en
stuurbekrachtiging
standaard.
Motorisch biedt de nieuwe
Saab 900 veel keus. Aan de
basis staat de overbekende 2
liter 16-klepper met een
vermogen van 133 pk. Deze
motor valt op door zijn
souplesse, goede prestaties
g en en lage geluidsniveau. De 2.3
rodel liter versie met twee balans
assen is goed voor 150 pk,
terwijl aan de top van het
Prijs
De Volvo 850 Turbo is te
verkrijgen met
handgeschakelde vijfbak of
als electronisch geregelde
viertraps automaat. De prijs
start bij f .82.950,= voor de
sedan met 5-bak. Voor de
automaat moet f.88.050,= op
tafel komen. De beide estates
kosten f.87.450,= en f.92.550,=.
En daarmee is de 850 Turbo
wat prijs betreft de duurste
Volvo met slechts een
voorsprong van f.550,op de
J 960.
Prijzen
Saab ontwikkelde voor
kinderen opklapbare zitjes
die tegen-meerprijs kunnen
worden geleverd. Ook
onderdeel van het
veiligheidsconcept is het
'Black Panel' dashboard.
Rijdend in het donker kunnen
alle dashboardfuncties
behalve de snelheidsmeter
worden uitgeschakeld, zodat
de bestuurder niet onnodig
wordt afgeleid. Mocht het
maximaal toerental worden
overschreven, de
benzinevoorraad opra
de motortemperatuur
worden, dan springt het
betreffende instrument aan
en wordt de bestuurder met
een geluidssignaal attent
gemaakt op een störing.
Belangrijk voor de doorgaans
zakelijke gebruiker van een
auto in deze klasse is, dat de
werkplaatsuren tijdens de
eerste 100.000 km met 20
procent zijn teruggebracht.
De Saab 900 S kost als 2 liter
f.56.350,= en als 2.3 f.64.950. De
V6 start bij f.72.550,= terwijl de
jt een speciale ophanging 2 liter turbo vanaf begin 1994
l de voorbumpers voor het leverbaar is voor f.89.500,=.
Goteborg - Met drie modellijnen hoopt Volvo ook in
de toekomst een brede klantengroep te kunnen
blijven bedienen. De 940 en 960 zijn de enige Volvo's
die nog uit moederland Zweden komen. De tot nu
toe uitsluitend in België geproduceerde 850 zal
binnenkort ook in bescheiden aantallen
gebroederlijk naast de 900-reeks van de band gaan
lopen. De 850 is een Volvo nieuwe stijl, die vooral
een sportief publiek aanspreekt en zelfs beter is
aangeslagen dan dat de makers in hun stoutste
dromen durfden te hopen. Nieuw voor 1994 is de
- zeer snelle turbo-versie.
Een speciale editie van de
Citroen AX wordt onder de
naam Furore op de markt
gebracht. Het gaat om de
basis 1 liter van 50 pk met een
drie- of vijfdeurs carrosserie.
Er kan worden gekozen uit de
kleuren zachtrood, wit of
Curacaoblauw, uiteraard
gecombineerd met
bijpassende
binnenbekleding, speciale
badges, wieldoppen en getint
glas. De prijzen starten bij
f19.495,= voor de 3-deurs en
f .20.395,= voor de 5-deurs. De
blauwe kleur vraagt een extra
investering van f .300,=
Vier maanden na de Franse introductie van de Citroën
Xantia draait de Xantia produktie per eind juni op volle
toeren, geheel conform de prognose: 1065 auto's per dag.
Inmiddels hebben 87.000 Xantia's de fabriek verlaten,
waarvan de helft voor de export was bestemd. De daling
van de Europese automobielmarkt met twee miljoen
eenheden gaat kennelijk ongemerkt aan de Xantia voorbij:
zowel in Frankrijk als in de overige Europese landen scoort
de auto uitstekend.
het wel of niet willen hebben
(en kunnen betalen) van een
Europese topklasse-sedan
met fabuleuze prestatie.
■-no4 Tot nu toe kon er bij de 850
1 mo3 worden gekozen voor de 10-
1984 - kleppen GLE en de snellere
1991 GLT met 20 kleppen. Beide
- uitvoeringen werden
[aanvankelijk als vierdeurs
I f-sedan geïntroduceerd, maar
kwamen eerder dit jaar ook
als fraaie stationwagon
- beschikbaar. De Volvo-
- dealers bieden echter vanaf
nu ook een 850 zonder verdere
typeaanduiding. De auto mist
7 ten opzichte van de GLE de
I elektrisch verwarmbare
E voorstoelen en
K koplampwissers en kost
1.61.950,= als sedan.
19200 Een nieuwe Saab is altijd een evenement, al was
;het alleen maar vanwege het feit dat deze Zweedse
iirma een zeer stabiel modellenbeleid heeft.
Liefhebbers hebben uitgekeken naar de nieuwe
,„.X Saab 900 die zijn bekende en beeldbepalende
842oo( voorganger met gelijke naam vervangt. Vanaf
146 soö' vrijdag 3 september is deze nieuweling te zien bij
256^000 de Saab-dealer voor Tilburg en omstreken
aan de Hoevenseweg 92D.
Platter
Alle 850-uitvoeringen hebben
kleine wijzigingen
ondergaan. Zo is de bumper worde”
iets anders vormgegeven en ^Qor
zijn de lampen een fractie l M
platter uitgevoerd. Nieuw ®PP®’
voor het interieur is een 9
wortelnotehouten dashboard
wat afhankelijk van de schepje bo^
uitvoering standaard of als
optie wordt geleverd.
De nieuwe turbo vormt niet
alleen de top van het 850- surnn
programma, maar is door een
drastische prij sverlaging bij JX n T
de 960 (f .87.500,= in plaats van °ou 1 'j
f.96.650,=) nu ook Kwes1
De nieuwe Mercedes C-klasse kan tegen meerprijs worden
uitgevoerd met een geïntegreerd kinderzitje op de achterbank.
Door het eenvoudig verhogen van de zitting kan het door
kinderen tussen de twee en twaalf jaar worden gebruikt. Voor
de kleinsten tot vier jaar wordt een crashbestendig tafeltje
meegeleverd. Het zitje wordt overigens standaard opgenomen
in het taxi-pakket en zal weldra ook in andere Mercedes-
modellen beschikbaar komen. Uit testen en
computersimulaties is gebleken dat het Mercedes kinderzitje
nog veiliger is dan exemplaren uit de accessoirehandel. Er
werd hierbij speciaal gelet op het hoofd, de borst en
halswervels. Met een toets op de zijkant van de achterbank kan
het stoeltje makkelijk worden omhoog gebracht. Kinderen op
het zitje kunnen de normale gordel gebruiken; door de hogere
zit snijdt de riem niet hinderlijk in de nek. Naast het
geïntegreerde zitje behoudt Mercedes in haar
leveringsprogramma een reeks losse zitjes voor verschillende
leeftijdscategoriën.
Juweel
De 850 T5 heeft slechts 7,4
seconden nodig om de 100
km/u vanuit stilstand te
bereiken, terwijl op
topsnelheid door de
snelheidmeter 240 km/u wordt
aangegeven. De 5-pitter
maakt hierbij het zo
kenmerkende sportieve
geluid, maar houdt zich
uTMuuuul op toeren volledic
op de achtergrond. De 850
Turbo heeft absoluut een
juweel van een motor maar
nogmaals de GLT en GLE zijn
zeker zo rustig.
Als topmodel moet de Turbo
zich natuurlijk van de '850-
massa' onderscheiden. Aan
de buitenkant zien we naast
natuurlijk het typeplaatje drie
specifieke elementen. De auto
staat standaard op 16-inch
lichtmetalen velgen van een
nieuw ontwerp. De sedan is
nog makkelijker (ook rijdend)
te herkennen aan een redelijk
decente spoiler op het
kofferdeksel. Tot slot zien we
onder in de voorbumper zeer
fraaie, uiterst minieme ronde
mistlampen.
De uitrusting van de GLT is al
niet bepaald kinderachtig te
noemen, maar de Turbo doet
ook wat dit betreft zijn naam
als topmodel eer aan.
Standaard zijn onder r
een airbag voor de
bestuurder, een elektronisch
informatiecentrum en een
bekleding in een combinatie
van pluche met leer.
prijstechnisch gezien de
kroon op het Volvo-
programma. Volvo mikt met
deze nieuwe uitvoering vooral
op enthousiaste bezitters van
een 850 GLT die graag binnen
hetzelfde model willen
doorgroeien. Belangstelling
blijkt er voldoende te zijn,
daar er al voor de
marktintroductie 700 stuks in
Europa zijn besteld.
De motor werd natuurlijk het
meest onder handen
genomen. De inhoud van de 5
cilinder werd teruggebracht o
tot 2319 cc. Door de toevoeging eenmaal*
van een turbocopressor en
intercooler kon een vermogen
worden bereikt van 225 pk bij
5300 tr/min. Het koppel van
maximaal 400 Nm is op z'n
minst indrukwekkend. Prettig
is dat deze hoge waarde
tussen 2000 en 5300 tr/min
vrijwel constant blijft,
waardoor er over een groot
toerengebied over de
volledige trekkracht kan
den beschikt. Natuurlijk
>rt de atmo sferische 20-
>per op dit punt al ver
-- het gemiddelde, maar
loet er nog een
schepje boven op. Wie zich
uiterst genoeglijk met de GI
vervoert, zal het nut van het
extra verogen bij de GLT al
betwijfelen, laat staan dat
surplus van de turbo zal
ien begrepen. De Volvo
Turbo is dan ook niet een
kwestie van begrijpen, maar
ffll