SAAB 900 VANAF 3 SEPTEMBER BIJ ZUID-OOST VOLVO 850 TURBO n Vertrouwde X Citroën AX Furore Verschuiving aan de top nieuweling 1065 Xantia's J SAAB 900 Kinderzitje geïntegreerd in achterbank C-klasse '3 «lil SS 5IU “81 yuiDnosrbv per dag Filburc 'X VAN ROOSMALEN DE NIEUWE VOLVO MODELLEN f STtn bielbedrijf Tilburg I 'ïïl -X J ;?i;i s X !X Hphl isg HF DE AUTOMAAT - Donderdag 2 september 1993 - pagina 5 sr 1993 paginal DETILBURGSE koerier e MNMNMNNMMMM beurt. RDW erker 1400,- ig et. ;le het meer D, grijs1990 D, antraciet1988 in de showroom Tel. 013-321- ENSBV Hoevenseweg 92d - Tilburg - Tel. 013-321405 AX FURORE ERIGE BENZ arantie, ervice, sd en mogelijk! Jdenhout ieterrein) URG-NOORD 54 ITIE op niet ss aan uw VOLVO.I )0,- gemonteerd nieuw intie) 3 1987 :m. 64.400 144.500' >raken of ur te hoog Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013/360015 Hoge steenweg 85 - Loon op Zand - Tel. 04166-2450 lagazijn ook zaterdags pen van 10.00 tot 17.00 Autobedrijven b.v. Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Waalwijk en omstreken BIEDING GL ALLÏC 4.990,- Vanaf morgen, 3 september, staan LM erkoop. reparatie n onderhoud van lercedes-Benz, iaab, Seat en Honda beperken van schade bij aanrijding op lage snelheid. 1993 p.o.a. 1993 p.o.a. 1993 p.o.a. voorraad leverbaar. 1993 p.o.a. 1989 19881 1989 1986 1982 1983 1984 ...1985 1983 1985 1986 1989 .1984 1983 ’85)7) H5 000 'u^rus^n9sn'veau® zijn ondermeer 1 -airbag, gordelsj X '93(6) '93(6) '93 (3) '93 (5) '93 (8) '93 (7) 2 '92 (5) 26.4 ■92(10) 21.C '93 (7) 3.S 1976 1982 at., alle opt. 1988 1988 1983 1982 -jS 'X jSensonic '86(1) 106.700 De nieuwe 9( '87 7 62.200 beschikbaai met t. .Wie de Saab 900 voor het eerst (ziet, herkent in de styling veel typische Saab-details. De •auto heeft de bekende grille, bumpers en zelfs het 'profiel van zijn voorganger, (alhoewel iedere schroef aan •de 900 nieuw is. 1900 komt ir in twee au's, de -asismc ---ar ABS, een spanners, vier 146 256.1/uu' 173 0M autobedrijf Zuid-Oost 14.600 2 20.000 163.800 '91(3 62.500 (Stevige bv man'90(1) 132.000’ profiel vai ^^^rAutornobielbediijf Tilburg Bwj. Km.st, s 16.000 programma vanaf begin volgend jaar de 185 pk sterke 2 liter turbo te vinden is. Volledig nieuw is de 2.5 liter V6 die in samenwerking met General Motors werd ontwikkeld. Deze 6-pitter levert 170 pk en zorgt voor vlotte acceleraties. Heel apart is de Sensonic koppeling op de turbo, die automatisch wordt ontkoppeld als de versnellingspook wordt aangeraakt. Saab gaat er in haar veiligheidsgedachte vanuit dat iedere inzittingen een gelijke mate van bescherming moeten hebben, ongeacht leeftijd. Zo beschikt ook de middelste passagier op de achterbank over een driepuntsgordel, terwijl ook de achterbank is voorzien van hoofdsteunen. Om bij sterk afremmen of een aanrijding onderuitschuiven te voorkomen zijn alle zittingen voorzien van extra profielen. Natuurlijk wordt het volledig interieur beschermd door de sterke kooiconstructie, verstevigingsbalken in de portieren en speciaal ontwikkelde portierbekleding. Daarnaast zorgt een speciale - van c’ elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging standaard. Motorisch biedt de nieuwe Saab 900 veel keus. Aan de basis staat de overbekende 2 liter 16-klepper met een vermogen van 133 pk. Deze motor valt op door zijn souplesse, goede prestaties g en en lage geluidsniveau. De 2.3 rodel liter versie met twee balans assen is goed voor 150 pk, terwijl aan de top van het Prijs De Volvo 850 Turbo is te verkrijgen met handgeschakelde vijfbak of als electronisch geregelde viertraps automaat. De prijs start bij f .82.950,= voor de sedan met 5-bak. Voor de automaat moet f.88.050,= op tafel komen. De beide estates kosten f.87.450,= en f.92.550,=. En daarmee is de 850 Turbo wat prijs betreft de duurste Volvo met slechts een voorsprong van f.550,op de J 960. Prijzen Saab ontwikkelde voor kinderen opklapbare zitjes die tegen-meerprijs kunnen worden geleverd. Ook onderdeel van het veiligheidsconcept is het 'Black Panel' dashboard. Rijdend in het donker kunnen alle dashboardfuncties behalve de snelheidsmeter worden uitgeschakeld, zodat de bestuurder niet onnodig wordt afgeleid. Mocht het maximaal toerental worden overschreven, de benzinevoorraad opra de motortemperatuur worden, dan springt het betreffende instrument aan en wordt de bestuurder met een geluidssignaal attent gemaakt op een störing. Belangrijk voor de doorgaans zakelijke gebruiker van een auto in deze klasse is, dat de werkplaatsuren tijdens de eerste 100.000 km met 20 procent zijn teruggebracht. De Saab 900 S kost als 2 liter f.56.350,= en als 2.3 f.64.950. De V6 start bij f.72.550,= terwijl de jt een speciale ophanging 2 liter turbo vanaf begin 1994 l de voorbumpers voor het leverbaar is voor f.89.500,=. Goteborg - Met drie modellijnen hoopt Volvo ook in de toekomst een brede klantengroep te kunnen blijven bedienen. De 940 en 960 zijn de enige Volvo's die nog uit moederland Zweden komen. De tot nu toe uitsluitend in België geproduceerde 850 zal binnenkort ook in bescheiden aantallen gebroederlijk naast de 900-reeks van de band gaan lopen. De 850 is een Volvo nieuwe stijl, die vooral een sportief publiek aanspreekt en zelfs beter is aangeslagen dan dat de makers in hun stoutste dromen durfden te hopen. Nieuw voor 1994 is de - zeer snelle turbo-versie. Een speciale editie van de Citroen AX wordt onder de naam Furore op de markt gebracht. Het gaat om de basis 1 liter van 50 pk met een drie- of vijfdeurs carrosserie. Er kan worden gekozen uit de kleuren zachtrood, wit of Curacaoblauw, uiteraard gecombineerd met bijpassende binnenbekleding, speciale badges, wieldoppen en getint glas. De prijzen starten bij f19.495,= voor de 3-deurs en f .20.395,= voor de 5-deurs. De blauwe kleur vraagt een extra investering van f .300,= Vier maanden na de Franse introductie van de Citroën Xantia draait de Xantia produktie per eind juni op volle toeren, geheel conform de prognose: 1065 auto's per dag. Inmiddels hebben 87.000 Xantia's de fabriek verlaten, waarvan de helft voor de export was bestemd. De daling van de Europese automobielmarkt met twee miljoen eenheden gaat kennelijk ongemerkt aan de Xantia voorbij: zowel in Frankrijk als in de overige Europese landen scoort de auto uitstekend. het wel of niet willen hebben (en kunnen betalen) van een Europese topklasse-sedan met fabuleuze prestatie. ■-no4 Tot nu toe kon er bij de 850 1 mo3 worden gekozen voor de 10- 1984 - kleppen GLE en de snellere 1991 GLT met 20 kleppen. Beide - uitvoeringen werden [aanvankelijk als vierdeurs I f-sedan geïntroduceerd, maar kwamen eerder dit jaar ook als fraaie stationwagon - beschikbaar. De Volvo- - dealers bieden echter vanaf nu ook een 850 zonder verdere typeaanduiding. De auto mist 7 ten opzichte van de GLE de I elektrisch verwarmbare E voorstoelen en K koplampwissers en kost 1.61.950,= als sedan. 19200 Een nieuwe Saab is altijd een evenement, al was ;het alleen maar vanwege het feit dat deze Zweedse iirma een zeer stabiel modellenbeleid heeft. Liefhebbers hebben uitgekeken naar de nieuwe ,„.X Saab 900 die zijn bekende en beeldbepalende 842oo( voorganger met gelijke naam vervangt. Vanaf 146 soö' vrijdag 3 september is deze nieuweling te zien bij 256^000 de Saab-dealer voor Tilburg en omstreken aan de Hoevenseweg 92D. Platter Alle 850-uitvoeringen hebben kleine wijzigingen ondergaan. Zo is de bumper worde” iets anders vormgegeven en ^Qor zijn de lampen een fractie l M platter uitgevoerd. Nieuw ®PP®’ voor het interieur is een 9 wortelnotehouten dashboard wat afhankelijk van de schepje bo^ uitvoering standaard of als optie wordt geleverd. De nieuwe turbo vormt niet alleen de top van het 850- surnn programma, maar is door een drastische prij sverlaging bij JX n T de 960 (f .87.500,= in plaats van °ou 1 'j f.96.650,=) nu ook Kwes1 De nieuwe Mercedes C-klasse kan tegen meerprijs worden uitgevoerd met een geïntegreerd kinderzitje op de achterbank. Door het eenvoudig verhogen van de zitting kan het door kinderen tussen de twee en twaalf jaar worden gebruikt. Voor de kleinsten tot vier jaar wordt een crashbestendig tafeltje meegeleverd. Het zitje wordt overigens standaard opgenomen in het taxi-pakket en zal weldra ook in andere Mercedes- modellen beschikbaar komen. Uit testen en computersimulaties is gebleken dat het Mercedes kinderzitje nog veiliger is dan exemplaren uit de accessoirehandel. Er werd hierbij speciaal gelet op het hoofd, de borst en halswervels. Met een toets op de zijkant van de achterbank kan het stoeltje makkelijk worden omhoog gebracht. Kinderen op het zitje kunnen de normale gordel gebruiken; door de hogere zit snijdt de riem niet hinderlijk in de nek. Naast het geïntegreerde zitje behoudt Mercedes in haar leveringsprogramma een reeks losse zitjes voor verschillende leeftijdscategoriën. Juweel De 850 T5 heeft slechts 7,4 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te bereiken, terwijl op topsnelheid door de snelheidmeter 240 km/u wordt aangegeven. De 5-pitter maakt hierbij het zo kenmerkende sportieve geluid, maar houdt zich uTMuuuul op toeren volledic op de achtergrond. De 850 Turbo heeft absoluut een juweel van een motor maar nogmaals de GLT en GLE zijn zeker zo rustig. Als topmodel moet de Turbo zich natuurlijk van de '850- massa' onderscheiden. Aan de buitenkant zien we naast natuurlijk het typeplaatje drie specifieke elementen. De auto staat standaard op 16-inch lichtmetalen velgen van een nieuw ontwerp. De sedan is nog makkelijker (ook rijdend) te herkennen aan een redelijk decente spoiler op het kofferdeksel. Tot slot zien we onder in de voorbumper zeer fraaie, uiterst minieme ronde mistlampen. De uitrusting van de GLT is al niet bepaald kinderachtig te noemen, maar de Turbo doet ook wat dit betreft zijn naam als topmodel eer aan. Standaard zijn onder r een airbag voor de bestuurder, een elektronisch informatiecentrum en een bekleding in een combinatie van pluche met leer. prijstechnisch gezien de kroon op het Volvo- programma. Volvo mikt met deze nieuwe uitvoering vooral op enthousiaste bezitters van een 850 GLT die graag binnen hetzelfde model willen doorgroeien. Belangstelling blijkt er voldoende te zijn, daar er al voor de marktintroductie 700 stuks in Europa zijn besteld. De motor werd natuurlijk het meest onder handen genomen. De inhoud van de 5 cilinder werd teruggebracht o tot 2319 cc. Door de toevoeging eenmaal* van een turbocopressor en intercooler kon een vermogen worden bereikt van 225 pk bij 5300 tr/min. Het koppel van maximaal 400 Nm is op z'n minst indrukwekkend. Prettig is dat deze hoge waarde tussen 2000 en 5300 tr/min vrijwel constant blijft, waardoor er over een groot toerengebied over de volledige trekkracht kan den beschikt. Natuurlijk >rt de atmo sferische 20- >per op dit punt al ver -- het gemiddelde, maar loet er nog een schepje boven op. Wie zich uiterst genoeglijk met de GI vervoert, zal het nut van het extra verogen bij de GLT al betwijfelen, laat staan dat surplus van de turbo zal ien begrepen. De Volvo Turbo is dan ook niet een kwestie van begrijpen, maar ffll

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25