CITROEN XANTIA 1.9 D Volvo 440/460 Zuinige elegance 5 september: Autohistorie in Eindhoven Sigma Wagon nu exclusief bij Kluitmans 5» O Tel.: 013-683911 l'T «U I GR-SV-56 1993 pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 2 september 1993 - pagina 3 Een i hydr ire lang een D 0 .0 o het f 10-1989 81400 km alarm, don Hauw iken 7-1989 106800 km 6-1990 Vervolg van pagina 1 I 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE het nieuwe moeitel terwijl de 1.8 liter al prima voldoet. Ne Ti NISSAN K G4/UCT DENISSEN BV a ig tot het evenement trum van Eindhoven (garage Kuypers 8 Oisterwijk Primarkt 1242-15624 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg rail} naa. hetl i tijdens srd i i; i (garage torshop iat 6 - Tilburg e Albert Heijn 13-445571 AR WASH den gebracht, raakt voor veel lometers. koers kan wordei De auto is gemo ontspannen kilc met een De achterbank voor een comfortabel verblijf zorgen. detilburgse KOERIER opgebc proef L., Automc’-5-' Raamsdonk met slechts i voorsprc binnen t het duo op eendfeiu, eindigen in i alarm abs, don grijs 73600 km alarm abs. bord, rsod Mercedes 190 D 2.5 Nissan 200 SX16V Turbo Nissan Maxima 3.0 V6 Nissan Patrol 3.3 Turbo D 'Van" 8-1990 Nissan Primera 2.0 SGX16V 85100 km sportvelgen, don grijs 7-1991 139200 km airco, schuifdak, zwart (garage ibben Zn daelweg 14 ïl-Enschot 13-331229 t zeven ide versies, ree diesels. De 1.9D in X- sst f.41.900,= en .Wie ies bouwd. Op de laatste bij het Nationaal mobiel Museum in asdonksveer wist de Alfa vmö enkele punten rong de eindzege te halen. Eerder wist Clijsen/Tuijl al keurig derde plaats te i de Tulpenrally. (garage ^specialist mstraat 28 t.o. Paletplein 13-672815 Over het algemeen wordt het leveringsprogramma van een nieuw model langzaam opgebouwd. De Xantia werd dan ook enkele maanden geleden uitsluitend in een aantal benzine-versies geïntroduceerd. Maar vanwege het enorme belang op de eigen Franse markt, lieten de diesels niet lang op ach wachten. Op dit moment kan worden gekozen voor de 1.9 liter in de basis X- uitvoering of de 1.9 turbodiesel als completere SX. BH 1 ijnvoering. De neus tanken aan de grc frwijl de achterkc et meest originee rote achterlichten charmeren voor een deel met e forse achterklep mee. De chterruit heeft aan de kderkant een grappige knik, erwijl het glas aan de bovenkant vrijwel volledig strak loopt. Overigens is hiervan in de Technische gegevens: Merk en type: Citroen Xantia 1.9DX Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1905 cc Boring x slag: 83 x 88 mm Vermogen: 71 pk bij 4600 tr/min Koppel: 120 Nm bij 2000 tr/min Afmetingen: lengte 4,44 meter, breedte 1,755 meter Gewicht: 1210 kg Prestaties: topsnelheid 160 km/u acceleratie 0-100 in 17,6 sec. Prijs: f.41.900,= rvan wat st zoveel af. roteerden 15, terwijl de snelheden tot zo'n 100 km/u blijft het geluidsniveau binnen de perken en is de Xantia 1.9D een bijzonder rustgevende, comfortabele auto. Wie echter zo'n 120 km/u of meer rijdt, wordt geconfronteerd met ee redelijk stevig geluidsniveau. Het is best nog mogelijk om een gesprek te voer dezelfde motor in ar auto's scoort op dit j merkbaar beter. beetje alsof er wat rollen stof van de Peugeot 305 of 505 uit de jaren tachtig over waren. Het ziet er wel verzorgd uit, maar doet ten opzichte van het velours uit de SX wat oubollig aan. Ruimte biedt de Xantia in meer dan voldoende mate, terwijl de stoelen en Invicta, MG's, Alvis, Jaguar, Frazer-Nash en een Singer. Ook komen er een viertal Bugatti's met oogverblindend mooie carrosseriën naar Eindhoven. Maar ook de na oorlogse klassieke Engelse auto zal ruim vertegenwoordigd zijn. De nieuwe, maar zeker niet minder interessante auto's die rijdend in Eindhoven getoond worden, zijn de Jaguar XJ220 en de nieuwe MG RV8, die speciaal naar Nederland is gehaald. Het festival speelt zich af rond het Dorint Hotel aan de Vestdijk en het nieuwe pand van de Het GL-uitrustingsniveau is verdwenen, waardoor nu kan worden gekozen voor de basis DL, luxueuze GLE en sportieve GLT. De Volvo 440 en 460 zijn comfortabele auto's met veel binnenruimte en een prima wegligging. De voorwielaandrijvers laten zich licht bedienen, terwijl 1 gehele weggedrag als voorspelbaar kan worden aangeduid. Maar wie sportief met zijn Volvo wil gaan rijden zal van de techniek geen tegenwerking ondervinden. Vooral de turbo kan behoorlijk de sporen worden gegeven, Lage neus Het uiterlijk van de Xantia is zondermeer geslaagd. Alhoewel Citroen de afgelopen tien jaar meer en meer auto's voor het grote publiek is gaan maken, spreekt uit de Xantia toch nog het oude imago van een vooruitstrevend merk. De auto heeft geheel volgens de stroomlijnwetten een lage ius en hoge achterkant, aar onderscheidt zich vooral n de Japanse concurrentie or een behoorlijk strakke sring. De neus doet sterk n aan de grotere XM, cant wellicht sel is. De Uitstoot Hetdashboard brengt ontwerptechnisch gezien nog wat leven in het niet al te opwindende interieur. Het instrumentarium is ook in de Geluidsniveau Na een korte voorgloeitijd slaat de 4 cilinder zonder problemen aan en maakt herkenbaar geluid. Bij De Xantia blijkt al na enkele maanden een enorm succes. De auto staat al hoog in de ranglijst van zakenauto's. Prijstechnisch vervangt het nieuwe model slechts de bovenzijde van het BX- programma. Toch blijken veel BX-rijders de extra financiële aanslag op hun portemonnee graag over te hebben om een Xantia voor de deur te krijgen. Eerlijk gezegd kunnen we hen geen ongelijk geven. achteruitkijkspiegel niets te zien. De Xantia X toont zich aan de buitenkant als een complete auto. Zo zien we stootstrips op de flanken, wieldoppen', meegespoten bumpers en getint glas. Op de achterruit ontbreekt echter de wis/was-installatie. Bij het openen van de portieren blijkt ook centrale vergrendeling tot de uitrusting van het duurdere SX-niveau te behoren. In het interieur is ook op kosten gespaard. Het meubilair is met een tweed- stof bekleed. Het lijkt een nally na achttien jaar voerde "aar Luxemburg en terug. Op net Eurocircuit in Valkenswaard, waar de eerste proeven werden verreden, stond de Alfa al niet slecht in het algemeen klassement, terwijl de voorsprong langzaam 1 de andere proeven wei Gestroomlijnd De 1.9 liter dieselmotor Peugeot/Citroën wijkt w betreft verbruik niet Bij de Peugeot 306_nc we onlangs 1 op Xantia met zijn meer gestroomlijnde carrosserie makkelijk 1 op 15,5 haalt. Let wel, het gaat in beide gevallen om nauwelijks ingereden motoren, die tot zo'n 10.000 km zuiniger zullen worden. Het Xantia-programma telt op dit moment verschillenc waarvan twe standaard 1. uitvoering kos dat is een nette prijs. 1 meer luxe en prestatie wenst, komt uit bij de turbodiesel in SX-uitgave voor f.50.900,=. Wellicht dat een ongeblazen SX of X met turbomotor het forse gat tussen de twee bestaande versies nog wat kan opvullen. De benzine-reeks start sinds kort met de 1.6i X voor f.35.900,=. De duurste Xantia is de 16V dievoorf.61.500,= in de prijslijst staat. geperfectioneerd, dat de uitstoot van schadelijke stoffen zover is teruggebracht, dat ruimschoots aan de wettelijke eisen wordt voldaan, zonder toepassing van een katalysator. Presteren doet de 1210 kg wegende Xantia 1.9D normaal. De auto haalt een topsnelheid van 160 km/u en heeft 17,6 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De Alfa Romeo 1300 GT Junior met achter het stuur de Tilburger Wim Clijsen en als copiloot Ron Tuijl uit Breda hebben zeer succesvol de Classic SLS Rally verreden. Bij de finish in Scheveningen konden zij als overwinnaars de champagne laten spuiten. De eerste SLS- Lage Landen, waar op de binnenplaatsen de auto's worden opgesteld. Vanaf 11.00 uur begint de jurering van het AutoSelect-Dunlop-concours d'élégance. Om 14.00 uur wordt het circuit geopend door de een Dat 55 en Rover 3,5 liter die recent aan de London-Sydney-rally meededen. Alle andere auto's worden in de categoriën vooroorlogs, toerisme, sport en rensport minimaal zes ronden aan het publiek getoond. De toegang in het centr is helemaal gratis. Vanaf oktober zal de Mitsubishi Sigma Wagon bij de Nederlandse dealers in de showroom verschijnen. De lilburgse Mitsubishi-dealer Kluitmans echter beschikt nu al over deze nieuwe, ruime topklasser. De Sigma Wagon wordt in Australië geproduceerd volgens dezelfde kwaliteitsnormen als in Japan worden aangehouden. Voorin de Wagon vinden we een 3 liter V6 die het in tegenstelling tot de sedan met 12 kleppen moet doen. Maar ook dat blijkt voldoende voor een meer dan vorstelijk vermogen en daardoor een hoog prestatieniveau. Mitsubishi wil met de Sigma Wagon een vaste plaats veroveren in het segment luxueuze, rijk uitgeruste en snelle stationcars. De Sigma Wagon kost f.81.900,= en vormt een aantrekkelijk alternatief voor menig andere stationcar in de topklasse. X-versie compleet met een toerenteller. Heel apart is de grote stang die boven het dashboardkastje loopt. Niet bedoeld om je aan vast te houden, maar meer als vlakvulling. Op de veiligheidsuitrusting van de Xantia is niet bespaard. De auto beschikt over verstevigingsbalken in de portieren, gordelspanners, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels voorin en een verstelbare stuurkolom. De 1.9D wordt verder standaard geleverd i stuurbekrachtiging. bediening van de verschillende elementen gaat doorgaans licht en gemakkelijk. Alle organen zitten op de meest logische plaatsen en dat betekent toch een forse verbetering ten opzichte van het DS/CX- tijdperk. Motorisch heeft het PSA- concern voldoende mogelijkheden voorhanden om in de Xantia een ruime keuze te bieden. De 1.9 liter diesel loopt al enige jaren mee, maar voldoet nog steeds uitstekend. De atmosferische versie levert een vermogen van 71 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 120 Nm bij 2000 tr/min. Deze XUD-motor is door de jaren heen zo Prijzen Naast de ongewijzigde 480, zijn er tien verschillende varianten van de 440 en een gelijk aantal van de 460. Het programma start met de 440 1.6i voor f.32.900,= en dat betekent slechts een kleine verhoging ten opzichte van het bestaande model. De sterkere DL 1.8 moet f.35.900,= opbrengen, terwijl voor de 2 liter motor nog eens f .2.500,= extra in rekening wordt gebracht. De GLE is er vanaf f.38.400,= als 1.8 liter. De Turbo is zelfs goedkoper geworden en kost nu f.51.550,=. De sedan 460 begint bij de 1.8 DL voor f.37.400,=, terwijl de GLE start bij f.39.900,=. Aan de top staat ook hier de turbo voor f.53.050,=. De 1.8 liter verianten zijn verkrijgbaar met een CVT-automaat tegen een meerprijs van f.2.000,=. De 2.0 liters zijn er met een viertraps automatische bak, waarvoor f.3.000,= extra op tafel moet komen. Volvo biedt aan de basis van haar leveringsprogramma een prima keus aan aantrekkelijk geprijsde, comfortabele en Een echte Citroën heeft hydropneumatische vering en dat is bij de Xantia ook het geval. De 1.9D heeft het bekende systeem met vier veerballen. Direct na het starten wordt het systeem op druk gebracht, waarna zowel de voor- als achterkant omhoog komt. Het blijft iedere keer weer een wonder van techniek als de Xantia op deze manier tot leven komt. Wegoneffenheden worden door het veersysteem nog steeds op een onnavolgbai manier vlakgestreken. Ribbels in de weg hoor je nog wel aan de banden, maar voelen is er niet bij. Toch is er ten opzichte van de oudere Citroën-modellen veel in positieve zin veranderd. De Xantia helt lang niet meer zoveel over, terwijl het sterk duiken bij fors remmen ook verleden tijd is. Natuurlijk is de hydractieve vering van de 2 liter benzine technisch veel vooruitstrevender, de hydropneumatische vering zal de voorkeur van op ouderwets comfort gerichte automobilisten houden. Stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de Xantia Diesel probleemloos in de juiste Alle Franse merken mogen zich op dit moment in een warme belangstelling verheugen. Dat lijkt overigens een verschijnsel wat zich in alle crisis achtige tijden voor doet. Bij Citroën is de Xantia met bijzonder veel enthousiasme ontvangen. Niet alleen de dealers en importeur zijn verheugd met ze produkt, ook de Citroën BX-rijder lijkt doos op de duurdere nieuweling over te stappen. We reden de dieselvariant in de basisuitvoering. |Motoren •Stuurbekrachtiging wordt tvportaan op alle 440's en 460's •standaard geleverd, terwijl vanaf de 1.8 DL-uitgave de Ibumpers in de jlcarrosseriekleur worden uitgevoerd. Het motorenprogramma I onderging weinig i réranderingen. De 440 start met een 83 pk 1.6 liter motor, jevolgd door de bekende 1.8 vm90paardekrachten. *3 taamaast kent Volvo in de WO-reeks al enige tijd de 2 liter van 109 pk, terwijl de top nog steeds wordt gevormd door de 120 pk sterke turbo. Op zondag 5 september wordt in Eindhoven na een onderbreking van 2 jaar voor de vierde keer het Historisch Automobielfestival gehouden. Op een parcours in de Eindhovense binnenstad zullen vele demonstraties worden gegeven, waarbij de autosporthistorie centraal staat. Dit jaar staat het festival volledig in het teken van Engelse sportwagens. Jaguar en Rover zijn dan ook nauw bij de organisatie betrokken. Een vijftiental vooroorlogse klassiekers hebben zich ingeschreven, waaronder Aston Martins, een sen dsnn slijk c sren, maar andere tpunt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23