CITROEN XANTIA 1.9 D
Volvo 440/460
Zuinige
elegance
5 september:
Autohistorie in Eindhoven
Sigma Wagon nu
exclusief bij
Kluitmans
5»
O
Tel.: 013-683911
l'T «U I
GR-SV-56
1993 pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 september 1993 - pagina 3
Een i
hydr
ire
lang
een
D
0
.0
o
het
f
10-1989
81400 km
alarm, don Hauw
iken
7-1989 106800 km
6-1990
Vervolg van pagina 1
I
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
het nieuwe
moeitel
terwijl de 1.8 liter al prima
voldoet.
Ne
Ti
NISSAN
K G4/UCT
DENISSEN BV a
ig tot het evenement
trum van Eindhoven
(garage
Kuypers
8 Oisterwijk
Primarkt
1242-15624
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
rail}
naa.
hetl
i tijdens
srd
i i; i
(garage
torshop
iat 6 - Tilburg
e Albert Heijn
13-445571
AR WASH
den gebracht,
raakt voor veel
lometers.
koers kan wordei
De auto is gemo
ontspannen kilc
met een
De
achterbank voor een
comfortabel verblijf zorgen.
detilburgse KOERIER
opgebc
proef L.,
Automc’-5-'
Raamsdonk
met slechts i
voorsprc
binnen t
het duo
op eendfeiu,
eindigen in i
alarm abs, don grijs
73600 km alarm abs. bord, rsod
Mercedes 190 D 2.5
Nissan 200 SX16V Turbo
Nissan Maxima 3.0 V6
Nissan Patrol 3.3 Turbo D 'Van" 8-1990
Nissan Primera 2.0 SGX16V
85100 km sportvelgen, don grijs
7-1991 139200 km airco, schuifdak, zwart
(garage
ibben Zn
daelweg 14
ïl-Enschot
13-331229
t zeven
ide versies,
ree diesels. De
1.9D in X-
sst f.41.900,= en
.Wie
ies
bouwd. Op de laatste
bij het Nationaal
mobiel Museum in
asdonksveer wist de Alfa
vmö enkele punten
rong de eindzege
te halen. Eerder wist
Clijsen/Tuijl al keurig
derde plaats te
i de Tulpenrally.
(garage
^specialist
mstraat 28
t.o. Paletplein
13-672815
Over het algemeen wordt het
leveringsprogramma van een
nieuw model langzaam
opgebouwd. De Xantia werd
dan ook enkele maanden
geleden uitsluitend in een
aantal benzine-versies
geïntroduceerd. Maar
vanwege het enorme belang
op de eigen Franse markt,
lieten de diesels niet lang op
ach wachten. Op dit moment
kan worden gekozen voor de
1.9 liter in de basis X-
uitvoering of de 1.9
turbodiesel als completere
SX.
BH 1
ijnvoering. De neus
tanken aan de grc
frwijl de achterkc
et meest originee
rote achterlichten
charmeren voor een deel met
e forse achterklep mee. De
chterruit heeft aan de
kderkant een grappige knik,
erwijl het glas aan de
bovenkant vrijwel volledig
strak loopt. Overigens is
hiervan in de
Technische gegevens:
Merk en type: Citroen Xantia
1.9DX
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1905 cc
Boring x slag: 83 x 88 mm
Vermogen: 71 pk bij 4600
tr/min
Koppel: 120 Nm bij 2000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,44 meter,
breedte 1,755 meter
Gewicht: 1210 kg
Prestaties: topsnelheid 160
km/u
acceleratie 0-100 in 17,6 sec.
Prijs: f.41.900,=
rvan
wat
st zoveel af.
roteerden
15, terwijl de
snelheden tot zo'n 100 km/u
blijft het geluidsniveau
binnen de perken en is de
Xantia 1.9D een bijzonder
rustgevende, comfortabele
auto. Wie echter zo'n 120 km/u
of meer rijdt, wordt
geconfronteerd met ee
redelijk stevig geluidsniveau.
Het is best nog mogelijk om
een gesprek te voer
dezelfde motor in ar
auto's scoort op dit j
merkbaar beter.
beetje alsof er wat rollen stof
van de Peugeot 305 of 505 uit
de jaren tachtig over waren.
Het ziet er wel verzorgd uit,
maar doet ten opzichte van
het velours uit de SX wat
oubollig aan. Ruimte biedt de
Xantia in meer dan voldoende
mate, terwijl de stoelen en
Invicta, MG's, Alvis, Jaguar,
Frazer-Nash en een Singer.
Ook komen er een viertal
Bugatti's met oogverblindend
mooie carrosseriën naar
Eindhoven. Maar ook de na
oorlogse klassieke Engelse
auto zal ruim
vertegenwoordigd zijn. De
nieuwe, maar zeker niet
minder interessante auto's
die rijdend in Eindhoven
getoond worden, zijn de
Jaguar XJ220 en de nieuwe
MG RV8, die speciaal naar
Nederland is gehaald. Het
festival speelt zich af rond het
Dorint Hotel aan de Vestdijk
en het nieuwe pand van de
Het GL-uitrustingsniveau is
verdwenen, waardoor nu kan
worden gekozen voor de basis
DL, luxueuze GLE en sportieve
GLT.
De Volvo 440 en 460 zijn
comfortabele auto's met veel
binnenruimte en een prima
wegligging. De
voorwielaandrijvers laten
zich licht bedienen, terwijl 1
gehele weggedrag als
voorspelbaar kan worden
aangeduid. Maar wie sportief
met zijn Volvo wil gaan rijden
zal van de techniek geen
tegenwerking ondervinden.
Vooral de turbo kan behoorlijk
de sporen worden gegeven,
Lage neus
Het uiterlijk van de Xantia is
zondermeer geslaagd.
Alhoewel Citroen de
afgelopen tien jaar meer en
meer auto's voor het grote
publiek is gaan maken,
spreekt uit de Xantia toch nog
het oude imago van een
vooruitstrevend merk. De auto
heeft geheel volgens de
stroomlijnwetten een lage
ius en hoge achterkant,
aar onderscheidt zich vooral
n de Japanse concurrentie
or een behoorlijk strakke
sring. De neus doet sterk
n aan de grotere XM,
cant wellicht
sel is. De
Uitstoot
Hetdashboard brengt
ontwerptechnisch gezien nog
wat leven in het niet al te
opwindende interieur. Het
instrumentarium is ook in de
Geluidsniveau
Na een korte voorgloeitijd
slaat de 4 cilinder zonder
problemen aan en maakt
herkenbaar geluid. Bij
De Xantia blijkt al na enkele
maanden een enorm succes.
De auto staat al hoog in de
ranglijst van zakenauto's.
Prijstechnisch vervangt het
nieuwe model slechts de
bovenzijde van het BX-
programma.
Toch blijken veel BX-rijders
de extra financiële aanslag
op hun portemonnee graag
over te hebben om een Xantia
voor de deur te krijgen. Eerlijk
gezegd kunnen we hen geen
ongelijk geven.
achteruitkijkspiegel niets te
zien. De Xantia X toont zich
aan de buitenkant als een
complete auto. Zo zien we
stootstrips op de flanken,
wieldoppen', meegespoten
bumpers en getint glas. Op de
achterruit ontbreekt echter de
wis/was-installatie. Bij het
openen van de portieren blijkt
ook centrale vergrendeling tot
de uitrusting van het
duurdere SX-niveau te
behoren.
In het interieur is ook op
kosten gespaard. Het
meubilair is met een tweed-
stof bekleed. Het lijkt een
nally na achttien jaar voerde
"aar Luxemburg en terug. Op
net Eurocircuit in
Valkenswaard, waar de
eerste proeven werden
verreden, stond de Alfa al niet
slecht in het algemeen
klassement, terwijl de
voorsprong langzaam 1
de andere proeven wei
Gestroomlijnd
De 1.9 liter dieselmotor
Peugeot/Citroën wijkt w
betreft verbruik niet
Bij de Peugeot 306_nc
we onlangs 1 op
Xantia met zijn meer
gestroomlijnde carrosserie
makkelijk 1 op 15,5 haalt. Let
wel, het gaat in beide
gevallen om nauwelijks
ingereden motoren, die tot
zo'n 10.000 km zuiniger zullen
worden.
Het Xantia-programma telt op
dit moment
verschillenc
waarvan twe
standaard 1.
uitvoering kos
dat is een nette prijs. 1
meer luxe en prestatie
wenst, komt uit bij de
turbodiesel in SX-uitgave
voor f.50.900,=. Wellicht dat
een ongeblazen SX of X met
turbomotor het forse gat
tussen de twee bestaande
versies nog wat kan opvullen.
De benzine-reeks start sinds
kort met de 1.6i X voor
f.35.900,=. De duurste Xantia is
de 16V dievoorf.61.500,= in de
prijslijst staat.
geperfectioneerd, dat de
uitstoot van schadelijke
stoffen zover is teruggebracht,
dat ruimschoots aan de
wettelijke eisen wordt
voldaan, zonder toepassing
van een katalysator.
Presteren doet de 1210 kg
wegende Xantia 1.9D
normaal. De auto haalt een
topsnelheid van 160 km/u en
heeft 17,6 seconden nodig om
de 100 km/u te bereiken.
De Alfa Romeo 1300 GT Junior
met achter het stuur de
Tilburger Wim Clijsen en als
copiloot Ron Tuijl uit
Breda hebben zeer succesvol
de Classic SLS Rally
verreden. Bij de finish in
Scheveningen konden zij als
overwinnaars de champagne
laten spuiten. De eerste SLS-
Lage Landen, waar op de
binnenplaatsen de auto's
worden opgesteld. Vanaf 11.00
uur begint de jurering van het
AutoSelect-Dunlop-concours
d'élégance. Om 14.00 uur
wordt het circuit geopend
door de een Dat 55 en Rover
3,5 liter die recent aan de
London-Sydney-rally
meededen. Alle andere auto's
worden in de categoriën
vooroorlogs, toerisme, sport
en rensport minimaal zes
ronden aan het publiek
getoond.
De toegang
in het centr
is helemaal gratis.
Vanaf oktober zal de Mitsubishi Sigma Wagon bij de
Nederlandse dealers in de showroom verschijnen. De
lilburgse Mitsubishi-dealer Kluitmans echter beschikt nu al
over deze nieuwe, ruime topklasser. De Sigma Wagon wordt in
Australië geproduceerd volgens dezelfde kwaliteitsnormen als
in Japan worden aangehouden. Voorin de Wagon vinden we
een 3 liter V6 die het in tegenstelling tot de sedan met 12
kleppen moet doen. Maar ook dat blijkt voldoende voor een
meer dan vorstelijk vermogen en daardoor een hoog
prestatieniveau. Mitsubishi wil met de Sigma Wagon een
vaste plaats veroveren in het segment luxueuze, rijk uitgeruste
en snelle stationcars. De Sigma Wagon kost f.81.900,= en vormt
een aantrekkelijk alternatief voor menig andere stationcar in
de topklasse.
X-versie compleet met een
toerenteller. Heel apart is de
grote stang die boven het
dashboardkastje loopt. Niet
bedoeld om je aan vast te
houden, maar meer als
vlakvulling. Op de
veiligheidsuitrusting van de
Xantia is niet bespaard. De
auto beschikt over
verstevigingsbalken in de
portieren, gordelspanners, in
hoogte verstelbare
veiligheidsgordels voorin en
een verstelbare stuurkolom.
De 1.9D wordt verder
standaard geleverd i
stuurbekrachtiging.
bediening van de
verschillende elementen gaat
doorgaans licht en
gemakkelijk. Alle organen
zitten op de meest logische
plaatsen en dat betekent toch
een forse verbetering ten
opzichte van het DS/CX-
tijdperk.
Motorisch heeft het PSA-
concern voldoende
mogelijkheden voorhanden
om in de Xantia een ruime
keuze te bieden. De 1.9 liter
diesel loopt al enige jaren
mee, maar voldoet nog steeds
uitstekend. De atmosferische
versie levert een vermogen
van 71 pk bij 4600 tr/min en
een koppel van 120 Nm bij
2000 tr/min. Deze XUD-motor is
door de jaren heen zo
Prijzen
Naast de ongewijzigde 480,
zijn er tien verschillende
varianten van de 440 en een
gelijk aantal van de 460. Het
programma start met de 440
1.6i voor f.32.900,= en dat
betekent slechts een kleine
verhoging ten opzichte van
het bestaande model. De
sterkere DL 1.8 moet f.35.900,=
opbrengen, terwijl voor de 2
liter motor nog eens f .2.500,=
extra in rekening wordt
gebracht. De GLE is er vanaf
f.38.400,= als 1.8 liter. De Turbo
is zelfs goedkoper geworden
en kost nu f.51.550,=. De sedan
460 begint bij de 1.8 DL voor
f.37.400,=, terwijl de GLE start
bij f.39.900,=. Aan de top staat
ook hier de turbo voor
f.53.050,=. De 1.8 liter
verianten zijn verkrijgbaar
met een CVT-automaat tegen
een meerprijs van f.2.000,=. De
2.0 liters zijn er met een
viertraps automatische bak,
waarvoor f.3.000,= extra op
tafel moet komen. Volvo biedt
aan de basis van haar
leveringsprogramma een
prima keus aan aantrekkelijk
geprijsde, comfortabele en
Een echte Citroën heeft
hydropneumatische vering en
dat is bij de Xantia ook het
geval. De 1.9D heeft het
bekende systeem met vier
veerballen. Direct na het
starten wordt het systeem op
druk gebracht, waarna zowel
de voor- als achterkant
omhoog komt. Het blijft iedere
keer weer een wonder van
techniek als de Xantia op deze
manier tot leven komt.
Wegoneffenheden worden
door het veersysteem nog
steeds op een onnavolgbai
manier vlakgestreken.
Ribbels in de weg hoor je nog
wel aan de banden, maar
voelen is er niet bij. Toch is er
ten opzichte van de oudere
Citroën-modellen veel in
positieve zin veranderd. De
Xantia helt lang niet meer
zoveel over, terwijl het sterk
duiken bij fors remmen ook
verleden tijd is. Natuurlijk is
de hydractieve vering van de
2 liter benzine technisch veel
vooruitstrevender, de
hydropneumatische vering
zal de voorkeur van op
ouderwets comfort gerichte
automobilisten houden.
Stuurbekrachtiging zorgt
ervoor dat de Xantia Diesel
probleemloos in de juiste
Alle Franse merken mogen zich op dit moment in
een warme belangstelling verheugen. Dat lijkt
overigens een verschijnsel wat zich in alle crisis
achtige tijden voor doet. Bij Citroën is de Xantia
met bijzonder veel enthousiasme ontvangen. Niet
alleen de dealers en importeur zijn verheugd met
ze produkt, ook de Citroën BX-rijder lijkt
doos op de duurdere nieuweling over te
stappen. We reden de dieselvariant in de
basisuitvoering.
|Motoren
•Stuurbekrachtiging wordt
tvportaan op alle 440's en 460's
•standaard geleverd, terwijl
vanaf de 1.8 DL-uitgave de
Ibumpers in de
jlcarrosseriekleur worden
uitgevoerd.
Het motorenprogramma
I onderging weinig
i réranderingen. De 440 start
met een 83 pk 1.6 liter motor,
jevolgd door de bekende 1.8
vm90paardekrachten.
*3 taamaast kent Volvo in de
WO-reeks al enige tijd de 2
liter van 109 pk, terwijl de top
nog steeds wordt gevormd
door de 120 pk sterke turbo.
Op zondag 5 september wordt
in Eindhoven na een
onderbreking van 2 jaar voor
de vierde keer het Historisch
Automobielfestival
gehouden. Op een parcours in
de Eindhovense binnenstad
zullen vele demonstraties
worden gegeven, waarbij de
autosporthistorie centraal
staat. Dit jaar staat het
festival volledig in het teken
van Engelse sportwagens.
Jaguar en Rover zijn dan ook
nauw bij de organisatie
betrokken. Een vijftiental
vooroorlogse klassiekers
hebben zich ingeschreven,
waaronder Aston Martins, een
sen
dsnn
slijk c
sren, maar
andere
tpunt