VOLVO
o
Family-look
DEUKEN VERDWIJNEN ALS
SNEEUW VOOR DE ZON
NIEUWE HYUNDAI SONATA,
WERELDPRIMEUR OP IAA
■■B
F
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
VAN ROOSMALEN
DE NIEUWE VOLVO MODELLEN
;:gt-xs-7os
iber 1993 pagin
QU'S cfDcElG
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 2 september 1993
jXS'64,
sscl
silk
let
Lees verder op pagina 3
in de showroom
Tony Vos
enst
tigdi
Volvo 850 Turbo
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag. 5
■Jw?'
Autotest:
Citroen Xantia 1.9 D
Volkswagen Golf Cabrio
pag. 9
pag. 5
Nieuwe Saab 900
Jaargang 5
Nummer 34
“uw is ook
loogte-
Ringbaan Zuid 3 - Tilbur
Hoge steenweg 85 - Loon op
,al
nodige
Autobedrijven b.v.
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Waalwijk en omstreken
Vanaf morgen, 3 september, staan
agen, Den Haag
Het
betreft
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
irg-Tel. 013/360015
p Zand-Tel. 04166-2450
Gotenburg - In 1986 werd een start gemaakt
met de introductie van de oer-hollandse Volvo
400-serie. Na de sportieve 480 volgden de
vijfdeurs 440 en 460 sedan. Na zeven jaar tijd
vond het merk de tijd rijp voor een redelijk
ingrijpende facelift die alleen op de vier- en
vijfdeurs van toepassing is. Daarnaast is er nu
eindelijk zicht op een variant met turbodiesel-
motor, die na invoering op de Franse markt in
de loop van volgend jaar ook in ons land
verwacht mag worden.
Grille
Vooral de veranderingen die
aan het front zijn aangebracht
springen het meest in het oog.
Bij de opfrissing van de 400 is
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
merken de zogenaamde
verstevigingsbalken in de
portieren onder de aandacht
lucL woral de Zweedse
merken Volvo en Saab
beschouden een dergelijke
veiligheidsvoorziening als
onontbeerlijk. Zo beschikt ook
de Nederlandse 440/460/480 al
sinds het begin over extra
verstevigingen in de
portieren, al is daar nooit
ophef over gemaakt.
aanpassing van de gordels
voorin, ook weer
vergelijkbaar aan het
systeem wat bij de 850 wordt
gebruikt.
Het interieur biedt een
vertrouwde aanblik, a’
werden ook daar de nc
detailwijzigingen
doorgevoerd. De vormgeving ver
van de stoelen werd verbeterd det
wat vooral resulteert in een
meer comfort biedende steun
in de rug. De stoelen zijn wat
minder vlak geworden.
dashboard is wat vorm 1
niet gewijzigd, al
veranderden enkele
in
l, maar ondergingen
het inlaatkanaal,
imers en injectoren. Aan
we net als nu de 2 liter 16-
’,r) en de 3 liter V6 (107 kW),
rijn voorzien van een
lagementsysteem
ardoor wordt
issie-eisen die vanaf
roerd. Elke motor heeft
idgeschakelde
slectronisch geregelde
iaat met lock-up en drie
nma’s staat op de
Vrijwel iedere automobilist
ergert zich aan kleine deukjes
in zijn of haar auto. Het stuur
van een kinderfietsje, de punt
van een krat bier bij de
supermarkt, een hagelbui,...
het ongeluk zit in een klein
hoekje. Kleine deukjes
ontsieren de auto, maar
vanwege de hoge kosten van
overspuiten worden ze voor
lief genomen. "Dag Deuk" is
een dienst van Car Techniek,
gevestigd naast het douane
kantoor aan de grens Goirle-
Poppel. Zoals de naam het al
zegt, is dit bedrijf in staat om
deukjes zonder spuiten te
verwijderen, volgens een
methode die voor het eerst in
Europa wordt toegepast. Er
wordt gewerkt volgens een in
Amerika ontwikkelde
methode.
De medewerkers van Car
Techniek hebben een stage
van maar liefst anderhalve
maand in de Verenigde
Staten achter de rug, waar
alle fijne kneepjes werden
bijgebracht.
Als een deuk moet worden
weggehaald, is het van groot
belang dat de laklaag niet
beschadigd is. Deuken tot
enkele centimeters groot,
zowel naar binnen als naar
buiten kunnen volgens de
zorgvuldig geheim gehouden
methode worden verwijderd.
De Dag Deuk-methode is
bovendien zeer milieu
vriendelijk omdat er niet
gespoten hoeft te worden. Er
zijn nog veel meer voordelen
op de noemen. Wat te denken
van een klassieke auto die
nog steeds zijn originele
laklaag bezit. Als een
dergelijke auto een deuk
oploopt, moet meestal de hele
auto worden gespoten. Met
Dag Deuk is dat echter niet
meer nodig. Natuurlijk is het
moeilijk om exact te
beschrijven welke deuken wel
en welke niet kunnen worden
weggehaald. Zonder afspraak
kan iedereen bij Car Techniek
zijn of haar deuken laten
Gordelspanners
Het veiligheidsconcept van de
400-reeks is bij de
modelwijzigingen voor 1994
nog eens onder de loep
genomen. Er werden
verbeteringen aangebracht
aan de side-collision-bars,
aan de bevestiging van de B-
stijlen aan het dak, terwijl
gordelspanners (standaard)
en een airbag (optie) vanaf nu
tot de mogelijkheden
behoren. Voorin de auto is de
verandering te merken aan de
extra dikte van de
portierpanelen, waardoor
maar bitter weinig plaats
overblijft voor de
)pel portierbakken. Nieu\
itse de automatische hoe
Op Internationale Automobil
E Ausstellung die donderdag 9
september zijn poorten in
Frankfurt opent, zal Hyundai
Motor Company voor het eerst de
nieuwe Sonata laten zien. De
nieuweling is langer, breder en
lager dan zijn voorganger en
biedt meer binnenruimte. De
vormgeving past goed in de lijn
die Hyundai met andere
modellen heeft ingezet: lage
neus met platte koplamepn en
een hoge, afgeronde
achtersteven.
Alle typen worden standaard uitgerust
met een full-size airbag irihet stuurwiel.
Het dashboard is keurig, maar weinig
fantasievol van vormgeving. De
uitrusting is zeer compleet, waardoor de
H| auto vooral van binnen een chique
indruk maakt.
U Onder de motor zijn verschillende
l?d krachtbronnen dwarsgeplaatst te
|g| vinden. Het programma start met een 72
schakelaars van plaats.
Voortaan zijn er
draaiknoppen voor de
verwarming en ventilatie.
Ook het instrumentarium
werd licht aangepast. De
bedieningsknoppen voor de
elektrische ruit- en
spiegelbediening werden
■■“rplaats naar de
deurpanelen. Natuurlijk
horen bij dergelijke
belangrijke
modelaanpassingen nieuwe
bekledingsstoffen op alle
types.
De Automaat
present bij
Grand Prix
de Paris
anochtend is op het
Stadionplein in
Amsterdam de Grand
Prix de Paris van start
gegaan. De tweede editie
van dit sportieve
klassieke auto-
evenement voert de
deelnemers in drie dagen
van Amsterdam naar
Epemay in de Chapagne-
streek, naar het Chateau
de Chantilly en weer
terug naar Amsterdam. In
totaal hebben ongeveer
120 equipes zich
aangemeld. Zij rijden met
de meest uiteenlopende
auto's die allemaal
minimaal 20 jaar oud
moeten zijn. Sponsors
Peugeot Talbot
Nederland, Citroen
Nederland en Renault
Nederland verschijnen
allemaal met êen eigen
team aan de start
bestaande uit vijf auto's.
Het Citroën-team bestaat
onder meer uit drie SM's,
waarin onder andere
rally-rijdster Henny
Hemmes zal
plaatsnemen. Bij
Peugeot/Talbot vinden
we de vooroorlogse
Simca 5 die het afgelopen
jaar door het team van de
Autokampioen werd
gerestaureerd. In het
Renault-team zal Tony
Vos, redakteur van de
Automaat in zijn Renault
12 Gordini een gooi naar
de eindzege doen. De
karavaan wordt zaterdag
4 september terug
verwacht vanaf 16.00 uur
bij het Altea-hotel in
Amsterdam (aan de A2).
In één van de komende
uitgaven van de
Automaat komen we op
deze rally terug.
kW 1.8 liter, gevolgd door een 2 liter van
77 kW. Deze twee motoren zijn
principe bekend, maar onderg
wijzigingen aan
verbrandingskar
de top vinden
klepper (102 kW).
Alle motoren zijn
elektronisch motormanc
en een katalysator, waai
voldaan aan de emis
1996 worden ingevo
standaard een hanc
vijfbak, maar een el
viertraps automc~‘
schakelprograminw
optielijst.
De achterwielophanging werd ten
opzichte van het huidige model fors
verbeterd. De nieuweling bedient zich
namelijk van een zogenaamde multi
link ophanging, die oorspronkelijk voor
de autosport werd bedacht. Het
weggedrag zal daardoor nog meer aan
de Europese wensen voldoen. De nieuwe
Sonata wordt in november op de
Nederlandse markt geïntroduceerd en
zal beginnen waarschijnlijk rond de
veertigduizend gulden.
Overname
Bedrijfssluitingen, fusies,
overnames en dergelijke
zijn aan de orde van de
dag. Vanwege de
economische situatie
horen we daar de laatste
tijd steeds meer over,
maar in de autowereld
zijn vooral fusies en
overnames al jaren een
bekend verschijnsel.
Merken die in onze
gedachten bij elkaar
horen, zijn aan het begin
van hun historie ooit
zelfstandig begonnen.
Denk maar eens aan
Jaguar en Daimler, alle
tot General Motors
behorende merken,
Lancia en Alfa. Er zijn
maar weinig autofa
brikanten die nog geheel
zelfstandig zijn, zoals
BMW, terwijl de fusie
tussen Renault en Volvo
bijna rond schijnt te zijn.
Een autofabrikant kan in
een groter verband
efficiënter en goedkoper
werken, vanwege de
schaalvergroting en dat
blijkt in veel gevallen de
enige manier van
overleven. Ook kleine
fabrikanten van
i> doorgaans sportieve
^auto's behoren al vaak tot
een concern. Ferrari en
Maserati zijn van Fiat,
terwijl Lamborghini door
het Chrysler-concern
werd opgenomen. In
Engeland zijn er nog meer
beroemde, exclusieve
namen. Lotus werd jaren
geleden opgenomen door
het GM-concern. De Esprit
verkoopt redelijk, terwijl
de geweldige Elan
commercieel gezien een
flop is geworden. GM is
groot, maar heeft de
afgelopen tijd veel
verliezen geleden. GM
kan het zich daarom niet
permitteren
verliesgevende takken te
blijven ondersteunen. Er
werd zodoende een
overname-kandidaat voor
Lotus gezocht. De
overname is inmiddels
een feit, maar het is zeer
verrassend wie Lotus
uiteindelijk heeft gekocht.
Het nog niet zolang
geleden in Italië opnieuw
opgestartte merk Bugatti
beschikte blijkbaar over
voldoende geld om het
technologisch
hoogstaande Lotus over te
nemen. Kunnen we
binnenkort Engelse
Bugatti's verwachten...?
vooral gekeken naar de zo
uitstekend ontvangen 850. De
chromen grille is omgeven portieren onder de aandacht
door een rand gespoten gebracht. Nieuw was een
plaatwerk. De koplampen zijn dergelijke voorziening echter
aanzienlijk platter geworden niet. Vooral de Zweedse
en lopen nu naar de grille toe
schuin af. Bij een gewijzigd
aangezicht hoort natuurlijk
ook een nieuwe bumper. He
profiel bleef ongewijzigd
tijdloos. Natuurlijk
verschillen de diverse
uitvoeringen wat betreft
aankleding. Zo heeft de turbo
voortaan lichtmetalen velgen
van een ontwerp dat verdacht
veel op de exemplaren van de
850 lijkt. De turbo behoudt net
als de GLT de bekende spoiler
op de achterklep. Aan de
achterzijde zien we eveneens
een licht gewijzigde bumper
en opnieuw ingedeelde
lichtunits. Ook hier kan weer
een vergelijking worden
gemaakt met de 850. De 440 en
460 zijn er absoluut op vooruit
gegaan, waardoor de
concurrentie weer rechter in
de ogen kan worden gekeken.
De auto moet vooral opboxen
tegen giganten als de Opel
Vectra, Peugeot 405 en Ford
Mondeo. Bij de introductie van
de huidige VW Golf en Ope’
Astra zijn door beide Duitoe
De Volvo 400 is een vast
onderdeel geworden van ons
straatbeeld. Gelukkig zijn we
nog een beetje
chauvinistisch. Maar de
kleinste Volvo-modellen
mogen ook heel wat
kwaliteiten worden
toegedicht. De 440 en 460
combineren de prima Volvo-
uitstraling en dito veiligheid
met zuinige, soepele Renault-
motoren en nuchtere
Nederlandse prijzen.
beoordelen. Er wordt dan
vrijblijvend een prijsopgaaf
gedaan. Een niet te
ingewikkelde klus kan zelfs in
enkele tientallen minuten
worden geklaard, terwijl de
klant wacht. Daarna is de
auto weer helemaal strak,
zonder kleurverschil en voor
een veel lager bedrag (al
vanaf f .95,=) dan men bij de
spuiter kwijt zou zijn.
De komende tijd zal Dag Deuk
zich gaan begeven op de grote
parkeerterreinen in Tilburg
en omstreken. Auto's met
ontsierende deukjes worden
voorzien van een makkelijk te
verwijderen sticker, die op de
deuk wijst.
Op de sticker staat informatie
over Dag Deuk met adres en
telefoonnummer. Wie echter
niet wil wachten en snel
overtuigd wil raken van de
fantastische mogelijkheden
van Dag Deuk kan langs gaan
bij Car Techniek, Grens 18 in
Poppel of bellen: 09-32-
14650361.
c