VOLVO o Family-look DEUKEN VERDWIJNEN ALS SNEEUW VOOR DE ZON NIEUWE HYUNDAI SONATA, WERELDPRIMEUR OP IAA ■■B F Bijlage van: DeTilburgseKoerier VAN ROOSMALEN DE NIEUWE VOLVO MODELLEN ;:gt-xs-7os iber 1993 pagin QU'S cfDcElG Oplage: 96.900 ex. Donderdag 2 september 1993 jXS'64, sscl silk let Lees verder op pagina 3 in de showroom Tony Vos enst tigdi Volvo 850 Turbo Lees verder in dit nummer o.a.: pag. 3 pag. 5 ■Jw?' Autotest: Citroen Xantia 1.9 D Volkswagen Golf Cabrio pag. 9 pag. 5 Nieuwe Saab 900 Jaargang 5 Nummer 34 “uw is ook loogte- Ringbaan Zuid 3 - Tilbur Hoge steenweg 85 - Loon op ,al nodige Autobedrijven b.v. Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Waalwijk en omstreken Vanaf morgen, 3 september, staan agen, Den Haag Het betreft De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. irg-Tel. 013/360015 p Zand-Tel. 04166-2450 Gotenburg - In 1986 werd een start gemaakt met de introductie van de oer-hollandse Volvo 400-serie. Na de sportieve 480 volgden de vijfdeurs 440 en 460 sedan. Na zeven jaar tijd vond het merk de tijd rijp voor een redelijk ingrijpende facelift die alleen op de vier- en vijfdeurs van toepassing is. Daarnaast is er nu eindelijk zicht op een variant met turbodiesel- motor, die na invoering op de Franse markt in de loop van volgend jaar ook in ons land verwacht mag worden. Grille Vooral de veranderingen die aan het front zijn aangebracht springen het meest in het oog. Bij de opfrissing van de 400 is Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur merken de zogenaamde verstevigingsbalken in de portieren onder de aandacht lucL woral de Zweedse merken Volvo en Saab beschouden een dergelijke veiligheidsvoorziening als onontbeerlijk. Zo beschikt ook de Nederlandse 440/460/480 al sinds het begin over extra verstevigingen in de portieren, al is daar nooit ophef over gemaakt. aanpassing van de gordels voorin, ook weer vergelijkbaar aan het systeem wat bij de 850 wordt gebruikt. Het interieur biedt een vertrouwde aanblik, a’ werden ook daar de nc detailwijzigingen doorgevoerd. De vormgeving ver van de stoelen werd verbeterd det wat vooral resulteert in een meer comfort biedende steun in de rug. De stoelen zijn wat minder vlak geworden. dashboard is wat vorm 1 niet gewijzigd, al veranderden enkele in l, maar ondergingen het inlaatkanaal, imers en injectoren. Aan we net als nu de 2 liter 16- ’,r) en de 3 liter V6 (107 kW), rijn voorzien van een lagementsysteem ardoor wordt issie-eisen die vanaf roerd. Elke motor heeft idgeschakelde slectronisch geregelde iaat met lock-up en drie nma’s staat op de Vrijwel iedere automobilist ergert zich aan kleine deukjes in zijn of haar auto. Het stuur van een kinderfietsje, de punt van een krat bier bij de supermarkt, een hagelbui,... het ongeluk zit in een klein hoekje. Kleine deukjes ontsieren de auto, maar vanwege de hoge kosten van overspuiten worden ze voor lief genomen. "Dag Deuk" is een dienst van Car Techniek, gevestigd naast het douane kantoor aan de grens Goirle- Poppel. Zoals de naam het al zegt, is dit bedrijf in staat om deukjes zonder spuiten te verwijderen, volgens een methode die voor het eerst in Europa wordt toegepast. Er wordt gewerkt volgens een in Amerika ontwikkelde methode. De medewerkers van Car Techniek hebben een stage van maar liefst anderhalve maand in de Verenigde Staten achter de rug, waar alle fijne kneepjes werden bijgebracht. Als een deuk moet worden weggehaald, is het van groot belang dat de laklaag niet beschadigd is. Deuken tot enkele centimeters groot, zowel naar binnen als naar buiten kunnen volgens de zorgvuldig geheim gehouden methode worden verwijderd. De Dag Deuk-methode is bovendien zeer milieu vriendelijk omdat er niet gespoten hoeft te worden. Er zijn nog veel meer voordelen op de noemen. Wat te denken van een klassieke auto die nog steeds zijn originele laklaag bezit. Als een dergelijke auto een deuk oploopt, moet meestal de hele auto worden gespoten. Met Dag Deuk is dat echter niet meer nodig. Natuurlijk is het moeilijk om exact te beschrijven welke deuken wel en welke niet kunnen worden weggehaald. Zonder afspraak kan iedereen bij Car Techniek zijn of haar deuken laten Gordelspanners Het veiligheidsconcept van de 400-reeks is bij de modelwijzigingen voor 1994 nog eens onder de loep genomen. Er werden verbeteringen aangebracht aan de side-collision-bars, aan de bevestiging van de B- stijlen aan het dak, terwijl gordelspanners (standaard) en een airbag (optie) vanaf nu tot de mogelijkheden behoren. Voorin de auto is de verandering te merken aan de extra dikte van de portierpanelen, waardoor maar bitter weinig plaats overblijft voor de )pel portierbakken. Nieu\ itse de automatische hoe Op Internationale Automobil E Ausstellung die donderdag 9 september zijn poorten in Frankfurt opent, zal Hyundai Motor Company voor het eerst de nieuwe Sonata laten zien. De nieuweling is langer, breder en lager dan zijn voorganger en biedt meer binnenruimte. De vormgeving past goed in de lijn die Hyundai met andere modellen heeft ingezet: lage neus met platte koplamepn en een hoge, afgeronde achtersteven. Alle typen worden standaard uitgerust met een full-size airbag irihet stuurwiel. Het dashboard is keurig, maar weinig fantasievol van vormgeving. De uitrusting is zeer compleet, waardoor de H| auto vooral van binnen een chique indruk maakt. U Onder de motor zijn verschillende l?d krachtbronnen dwarsgeplaatst te |g| vinden. Het programma start met een 72 schakelaars van plaats. Voortaan zijn er draaiknoppen voor de verwarming en ventilatie. Ook het instrumentarium werd licht aangepast. De bedieningsknoppen voor de elektrische ruit- en spiegelbediening werden ■■“rplaats naar de deurpanelen. Natuurlijk horen bij dergelijke belangrijke modelaanpassingen nieuwe bekledingsstoffen op alle types. De Automaat present bij Grand Prix de Paris anochtend is op het Stadionplein in Amsterdam de Grand Prix de Paris van start gegaan. De tweede editie van dit sportieve klassieke auto- evenement voert de deelnemers in drie dagen van Amsterdam naar Epemay in de Chapagne- streek, naar het Chateau de Chantilly en weer terug naar Amsterdam. In totaal hebben ongeveer 120 equipes zich aangemeld. Zij rijden met de meest uiteenlopende auto's die allemaal minimaal 20 jaar oud moeten zijn. Sponsors Peugeot Talbot Nederland, Citroen Nederland en Renault Nederland verschijnen allemaal met êen eigen team aan de start bestaande uit vijf auto's. Het Citroën-team bestaat onder meer uit drie SM's, waarin onder andere rally-rijdster Henny Hemmes zal plaatsnemen. Bij Peugeot/Talbot vinden we de vooroorlogse Simca 5 die het afgelopen jaar door het team van de Autokampioen werd gerestaureerd. In het Renault-team zal Tony Vos, redakteur van de Automaat in zijn Renault 12 Gordini een gooi naar de eindzege doen. De karavaan wordt zaterdag 4 september terug verwacht vanaf 16.00 uur bij het Altea-hotel in Amsterdam (aan de A2). In één van de komende uitgaven van de Automaat komen we op deze rally terug. kW 1.8 liter, gevolgd door een 2 liter van 77 kW. Deze twee motoren zijn principe bekend, maar onderg wijzigingen aan verbrandingskar de top vinden klepper (102 kW). Alle motoren zijn elektronisch motormanc en een katalysator, waai voldaan aan de emis 1996 worden ingevo standaard een hanc vijfbak, maar een el viertraps automc~‘ schakelprograminw optielijst. De achterwielophanging werd ten opzichte van het huidige model fors verbeterd. De nieuweling bedient zich namelijk van een zogenaamde multi link ophanging, die oorspronkelijk voor de autosport werd bedacht. Het weggedrag zal daardoor nog meer aan de Europese wensen voldoen. De nieuwe Sonata wordt in november op de Nederlandse markt geïntroduceerd en zal beginnen waarschijnlijk rond de veertigduizend gulden. Overname Bedrijfssluitingen, fusies, overnames en dergelijke zijn aan de orde van de dag. Vanwege de economische situatie horen we daar de laatste tijd steeds meer over, maar in de autowereld zijn vooral fusies en overnames al jaren een bekend verschijnsel. Merken die in onze gedachten bij elkaar horen, zijn aan het begin van hun historie ooit zelfstandig begonnen. Denk maar eens aan Jaguar en Daimler, alle tot General Motors behorende merken, Lancia en Alfa. Er zijn maar weinig autofa brikanten die nog geheel zelfstandig zijn, zoals BMW, terwijl de fusie tussen Renault en Volvo bijna rond schijnt te zijn. Een autofabrikant kan in een groter verband efficiënter en goedkoper werken, vanwege de schaalvergroting en dat blijkt in veel gevallen de enige manier van overleven. Ook kleine fabrikanten van i> doorgaans sportieve ^auto's behoren al vaak tot een concern. Ferrari en Maserati zijn van Fiat, terwijl Lamborghini door het Chrysler-concern werd opgenomen. In Engeland zijn er nog meer beroemde, exclusieve namen. Lotus werd jaren geleden opgenomen door het GM-concern. De Esprit verkoopt redelijk, terwijl de geweldige Elan commercieel gezien een flop is geworden. GM is groot, maar heeft de afgelopen tijd veel verliezen geleden. GM kan het zich daarom niet permitteren verliesgevende takken te blijven ondersteunen. Er werd zodoende een overname-kandidaat voor Lotus gezocht. De overname is inmiddels een feit, maar het is zeer verrassend wie Lotus uiteindelijk heeft gekocht. Het nog niet zolang geleden in Italië opnieuw opgestartte merk Bugatti beschikte blijkbaar over voldoende geld om het technologisch hoogstaande Lotus over te nemen. Kunnen we binnenkort Engelse Bugatti's verwachten...? vooral gekeken naar de zo uitstekend ontvangen 850. De chromen grille is omgeven portieren onder de aandacht door een rand gespoten gebracht. Nieuw was een plaatwerk. De koplampen zijn dergelijke voorziening echter aanzienlijk platter geworden niet. Vooral de Zweedse en lopen nu naar de grille toe schuin af. Bij een gewijzigd aangezicht hoort natuurlijk ook een nieuwe bumper. He profiel bleef ongewijzigd tijdloos. Natuurlijk verschillen de diverse uitvoeringen wat betreft aankleding. Zo heeft de turbo voortaan lichtmetalen velgen van een ontwerp dat verdacht veel op de exemplaren van de 850 lijkt. De turbo behoudt net als de GLT de bekende spoiler op de achterklep. Aan de achterzijde zien we eveneens een licht gewijzigde bumper en opnieuw ingedeelde lichtunits. Ook hier kan weer een vergelijking worden gemaakt met de 850. De 440 en 460 zijn er absoluut op vooruit gegaan, waardoor de concurrentie weer rechter in de ogen kan worden gekeken. De auto moet vooral opboxen tegen giganten als de Opel Vectra, Peugeot 405 en Ford Mondeo. Bij de introductie van de huidige VW Golf en Ope’ Astra zijn door beide Duitoe De Volvo 400 is een vast onderdeel geworden van ons straatbeeld. Gelukkig zijn we nog een beetje chauvinistisch. Maar de kleinste Volvo-modellen mogen ook heel wat kwaliteiten worden toegedicht. De 440 en 460 combineren de prima Volvo- uitstraling en dito veiligheid met zuinige, soepele Renault- motoren en nuchtere Nederlandse prijzen. beoordelen. Er wordt dan vrijblijvend een prijsopgaaf gedaan. Een niet te ingewikkelde klus kan zelfs in enkele tientallen minuten worden geklaard, terwijl de klant wacht. Daarna is de auto weer helemaal strak, zonder kleurverschil en voor een veel lager bedrag (al vanaf f .95,=) dan men bij de spuiter kwijt zou zijn. De komende tijd zal Dag Deuk zich gaan begeven op de grote parkeerterreinen in Tilburg en omstreken. Auto's met ontsierende deukjes worden voorzien van een makkelijk te verwijderen sticker, die op de deuk wijst. Op de sticker staat informatie over Dag Deuk met adres en telefoonnummer. Wie echter niet wil wachten en snel overtuigd wil raken van de fantastische mogelijkheden van Dag Deuk kan langs gaan bij Car Techniek, Grens 18 in Poppel of bellen: 09-32- 14650361. c

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21