Bl CIVIC I Als Coupé PEUGEOT 306 CABRIOLET AANTREKKELIJKE SUZUKIALTO te KB rIDUELE Bijlage van: De Tilburgse Koerier IANTIES FIUTOCENTRVM COLLPRIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 fes iUBSIDII geen huursubsidie hel maar denken data jnmerking komen, I ’ij dienen voor eind iaarvoor een afsproc fi”. Na-die datum wo aanvragen in behant >r een afspraak moet 'huurbetaling bellen. qwereld Oplage: 96.900 ex. Donderdag 26 augustus 1993 3 r MNNHMNMMMMMMMM r HONDA foor sgel- ler is de Tony Vos r w jk< onsulent Lees verder in dit nummer o.a.: Auto Oisterwijk B.V. Autotest: Opel Frontera 2.0 i pag. 3 Rij-impressie: Volkswagen Passat pag. 7 Topversie Honda Accord pag. 7 jaargang 5 Nummer 32 ALS PUNTJE BIJ PAALTJE KOMT... De Honda Civic Coupé leverbaar vanaf december ‘93 bij uw Honda-dealer voor Oisterwijk, Tilburg en omstreken. srkt. Hg Je voelt je lekkerder in een Peugeot ...TOTIN DE PUNTJES... Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, telefoon 04242-15959 Ie Civic i de Coupé i auto is liesel en ijnt ook de automaat, "♦"''“"’igen klaar t driedeurs jortieve topmodel, de S16 verschijnen, *r 16-kleppenmotor. Officiële Peugeot dealer voor Tilbur en omstreken 9 uur dagelijks 9 uur donderdag 9 uur dagelijks 9 uur donderdag sisende klachten antooruren js 1993 pagina VTEC Daarnaast is in de Coupé ook de 1.6 liter 16-kleppenmotor te 0 uur dinsdag/donderfl 9 uur maandag/woen«H 9 uur dmsdag/donderdU 9 uur dinsdag/donderdof 9 uur insdag/donderdag 185, 5038 HC TILBUW >t de WT drie prijzel tn onder alle huurde ratisch betalen. De en augustus hebben vonden. 1993: Ser. van raat 40, jurg )r. T. Brandsmaplein ’C Tilburg \bdij van kt 17, >urg jstus 1993: Trompstraat 28, 1 ?urg Korte Houtstraat 8, >urg Warmoesstraat 20, urg ms wilt maken op ee i machtig de WT da lelijks van uw bankt Huurders die de hu jlen staan reeds j leelnemerslijst van de namelijk 102 pk bij 5900 tr/min en koppel van 133 Nm bij 4900 tr/min. Dit hogere vermogen wordt verkregen door toepassing van Honda's eigen PGM-FI injectiesysteem in plaats van de gebruikelijke dual-point injectie. De 1.5- motor kan worden gekozen in combinatie met de DXi- en LSi-uitvoering. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-aideling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier ijs.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, RielLoon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Het Japanse merk Honda breidt op de IAA in Frankfurt haar modellenprogramma uit met een coupé-variant van de huidige Honda Civic sedan. De Civic Coupé is een Amerikaanse creatie net als de Accord Aerodeck en de Accord Coupé. Deze modellen werden niet alleen in de Verenigde Staten ontwikkeld, maar ze lopen er ook dagelijks van de band. v®®1 Het leveringsprogramma van de Peugeot 306 setoor de nadert steeds verder zijn voltooiing. Het merk lullen startte met de vijfdeurs uitvoering met srwijl de benzinemotoren, al snel gevolgd door de voor de Zuideuropese landen zo belangrijke dit., turbodiesel. Binnenkort verschijnt ook Daarnaast staan de driedeurs uitvoerinc om geïntroduceerd te worden. Van deze zal ook het sp< met een 2 liter wasmanden en’ Poppenwagens ^gen Op de komende IAA in Frankfurt laat Peugeot alvast de 306 Cabriolet zien, die vanaf begin volgend jaar definitief leverbaar zal worden. Net als bij de aloude 404,204,304,504 en de huidige 205 in cabrioletuitvoering, heeft de Italiaanse grootmeester Pininfarina gezorgd voor de stylering, terwijl deze firma ook weer voor de produktie zorg zal De lijnvoering van de sedan is duidelijk in terug te kennen. De a voorzien van twee grote voorportieren voor een makkelijke instap. De nieuwe Civic-variant sluit prima aan bij de groeiende populariteit van tweedeurs coupé- modellen. De Civic Coupé wordt leverbaar in drie versies. De bekende 1.5 liter 16- kleppenmotor levert ten opzichte van de bestaande versies een hoger vermogen. gaan dragen. Pininfarina heeft er een prachtige creatie van gemaakt. De 306 heeft geen rolbeugel, zodat de carrosserie op vele punten extra moest worden verstel’ De cabriokap wordt volledi onder een afdekplaat opgeborgen, zodat een maximaal cabrio-gevoel wordt bewerkstelligd. Natuurlijk is de 306 Cabrio een volwaardige vierzitter. Er vinden, voorzien van Honda's VTEC-systeem voor variabele nokkenasbesturing. In dit geval wordt alleen de inlaatzijde door VTEC geregeld. Deze krachtbron levert 125 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 142 Nm bij 5200 tr/min. De 1.6 wordt in de ESi-uitvoering leverbaar. Zowel de 1.5 als 1.6 kunnen met een automatische versnellingsbak worden besteld. Alle Civic Coupés hebben een behoorlijk complete standaarduitrusting 1 onder meer centrale portiervergrendeling, een neerklapbare achterbank en stuurbekrachtiging. Vanaf de LS worden daar elektrische portierruitbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels en een schuifdak aan toegevoegd. De 1.6 ESi krijgt lichtmetalen velgen af-fabriek mee. De nieuwe Honda Civic Coupé mag vanaf begin 1994 op de Nederlandse markt verwacht worden. 24, TILBURG 013/36.01.34 Het meubilair is met een fraaie stof bekleed en op de vloer van de bagageruimte is zelfs tapijt te vinden. De GLS- uitvoering heeft a ardige elementen zoals de dagteller, het klokje, de antenne, achterruitverwarming, wis/was op de achterruit, mistachterlicht en een middenconsole. Verder is de rugleuning van de achterbank in drie standen verstelbaar en natuurlijk ook in z'n geheel neer te klappen. Maar ook een semi- automatische choke, kindersloten op de achterportieren, een afsluitbaar tankklepje, wielnaafdoppen en een hoedeplank behoren tot de standaard geleverde zaken. Suzuki levert deze Al to vc f. 14.995,= en dat is een ree rechte aanbieding. Deze laatste exemplaren van het bestaande model komen uit de Maruti-fabrieken in India. Maruta bouwt de Alto al enige jaren onder licentie en zal vanaf begin volgend jaar ook de opvolger van de Alto gaan maken. Dat heeft voor Suzuki v 1 voordelen. Allereerst t auto uit India niet mee vc beperkte import-aantalle van Japanse auto's, terwi, prijs aantrekkelijk kan worden gehouden. worden twee motoren aangeboden: de 1.8 liter van 103 pk met of zonder automatische versnellings bak of de 123 pk sterke 2 liter. De sterkste variant krijgt een elektrisch bediende kap en een zeer luxueuze uitrusting. Het is overigens niet vreemd dat Peugeot de nieuwe 306 Cabriolet in Duitsland introduceerd. In 1992 nam de Duitse markt maar liefst 44% van de Europese cabrio- verkopen voor z'n rekening. Die Europese cabriomarkt wordt voor 1994 geschat op 150.000 auto's en daar hoopt Peugeot natuurlijk een aardig deel van uit te kunnen maken. Het merk heeft eigenlijk altijd wel minimaal één cabriolet in het programma gehad. Met de komst van de 306 Cabriolet is er een einde gekomen aan de carrière van de succesvolle 205 Cabrio. Door de grote bemoeienis van Suzuki zelf staat de kwaliteit op het bekende Japanse niveau. In afwachting van de nieuwe Suzuki Alto hebben de Nederlandse dealers op dit moment een zeer aantrekkelijke variant van het bestaande model. De Alto GLS heeft standaard vijf portieren en kent een leuke basisuitrusting. Door de twee extra portieren is ook de achterbank goed toegankelijk. Voorin zoeft de bekende 796 cc 3 cilindermotor met een vermogen van 34 pk, die niet alleen goed presteert (top 130 km/u), maar vooral bijzonder zuinig is. Uiteraard heeft deze compacte krachtbron een katalysator. Via een handgeschakelde vierversnellingsbak worden de voorwielen aangedreven. BV Nederland We hadden het weer mis. >Na de laatste golf [aanslagen op de [portemonnee van de (automobilist waren we toe aan een adempauze. Nou deze pauze duurde maar kort. Op alle fronten worden we weer in ons bestaan bedreigd. Allereerst zal de BPM per 1 L januari worden verhoogd, wat betekent dat alle I nieuwe auto's in prijs [omhoog zullen gaan. De [wegenbelasting op benzine- en dieselauto's lijkt op dit moment even [onaangeroerd te blijven, Ijnaar ook daarover moeten we niet al te verheugd zijn. Voor hetzelfde geld gaan deze een maand later wel weer omhoog. De wegenbelasting op LPG- auto's gaat wel omhoog, dit omdat LPG een brandstof is waarop een accijns wordt geheven. Minister Kok heeft voor de zoveelste keer geld nodig en denkt dit wederom bij de automobilist te kunnen weghalen: diesel 8 cent en benzine 11 cent duurder. Voorwaarde is wel dat in Duitsland de accijnzen vergelijkbaar omhoog gaan. Het is overigens opmerkelijk dat dit de eerste keer is dat bij een accijnsverhoging direct wordt verteld dat het extra verkregen geld niet voor de mobiliteit wordt gebruikt, maar dat er andere zaken mee worden betaald, zoals bijvoorbeeld extra cellen. Of wat te denken van een subsidie van f.370.000,= voor elektrische boten in Giethoorn. Roeien is veel milieu-vriendelijker. De overheid is natuurlijk al vaker vergeleken met een bedrijf en deze vergelijking blijkt in de verste verte niet op te gaan. Als het financieel slecht gaat met een bedrijf wordt er eerst bezuinigd, tot zover voldoet de overheid aan het vergelijk. Zijn bezuinigingen niet voldoende dan kan worden overwogen de prijzen van de produkten te verhogen. Daarvoor kiest de overheid niet. De overheid is leverancier van verschillende diensten en aardgas, maar niet van benzine en dieselolie. De derde mogelijkheid die een bedrijf in moeilijkheden heeft, is het wijzigen van de directie en daar lijkt de BV Nederland heel hard aan toe te zijn, maar de accijnsverhoging zal hiermee niet worden voorgebleven... Sterkere samenwerking tussen Renault en Volvo Renault en Volvo zijn het vrijwel eens over het voornemen tot verdergaande samenwerking. Het is de bedoeling nog voor het najaar een definitieve overeenkomst te sluiten, zodra in Frankrijk het wetsontwerp is aanvaard voor privatisering van staatsbedrijven. Renault en Volvo hebben al sinds 1990 deelnemingen in elkaar. Renault is nu voor 80 procent in handen van de Franse overheid. De resterende aandelen zijn in het bezit van Volvo. Volvo heeft verder nog een belang van 45 procent in de bus- en vrachtautodivisie van Renault. Renault bezit 10 procent in AB Volvo, 25 procent in de Volvo Car Groep en 45procent in de Volvo Truck Groep. De concerns werken onder meer samen op het gebied van inkoop, onderzoek, ontwikkeling en produktie van onderdelen. Het is de bedoeling dat Volvo in de op te richten financiële houdstermaatschappij een blokkerende minderheid krijgt van 45 procent. Deze holding zou voor 55procent eigenaar worden van de nieuw op te richten onderneming Renault Volvo SA. Volvo krijgt daarin een rechtstreekse deelneming van 10 procent en de overige 35 procent komt in handen van de aandeelhouders van Renault.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19