Bl CIVIC
I
Als Coupé
PEUGEOT 306
CABRIOLET
AANTREKKELIJKE
SUZUKIALTO
te
KB
rIDUELE
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
IANTIES
FIUTOCENTRVM
COLLPRIS TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
fes
iUBSIDII
geen huursubsidie hel
maar denken data
jnmerking komen, I
’ij dienen voor eind
iaarvoor een afsproc
fi”. Na-die datum wo
aanvragen in behant
>r een afspraak moet
'huurbetaling bellen.
qwereld
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 26 augustus 1993
3
r
MNNHMNMMMMMMMM
r
HONDA
foor
sgel-
ler is de
Tony Vos
r w jk< onsulent
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
Auto Oisterwijk B.V.
Autotest:
Opel Frontera 2.0 i
pag. 3
Rij-impressie:
Volkswagen Passat
pag. 7
Topversie
Honda Accord
pag. 7
jaargang 5
Nummer 32
ALS PUNTJE BIJ
PAALTJE KOMT...
De Honda Civic Coupé
leverbaar vanaf
december ‘93 bij uw
Honda-dealer voor
Oisterwijk, Tilburg
en omstreken.
srkt.
Hg
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
...TOTIN DE PUNTJES...
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk,
telefoon 04242-15959
Ie Civic
i de Coupé
i auto is
liesel en
ijnt ook de automaat,
"♦"''“"’igen klaar
t driedeurs
jortieve topmodel, de S16 verschijnen,
*r 16-kleppenmotor.
Officiële Peugeot
dealer voor Tilbur
en omstreken
9 uur dagelijks
9 uur donderdag
9 uur dagelijks
9 uur donderdag
sisende klachten
antooruren
js 1993 pagina
VTEC
Daarnaast is in de Coupé ook
de 1.6 liter 16-kleppenmotor te
0 uur dinsdag/donderfl
9 uur maandag/woen«H
9 uur dmsdag/donderdU
9 uur dinsdag/donderdof
9 uur
insdag/donderdag
185, 5038 HC TILBUW
>t de WT drie prijzel
tn onder alle huurde
ratisch betalen. De
en augustus hebben
vonden.
1993:
Ser. van
raat 40,
jurg
)r. T. Brandsmaplein
’C Tilburg
\bdij van
kt 17,
>urg
jstus 1993:
Trompstraat 28, 1
?urg
Korte Houtstraat 8,
>urg
Warmoesstraat 20,
urg
ms wilt maken op ee
i machtig de WT da
lelijks van uw bankt
Huurders die de hu
jlen staan reeds j
leelnemerslijst van de
namelijk 102 pk bij 5900 tr/min
en koppel van 133 Nm bij 4900
tr/min. Dit hogere vermogen
wordt verkregen door
toepassing van Honda's eigen
PGM-FI injectiesysteem in
plaats van de gebruikelijke
dual-point injectie. De 1.5-
motor kan worden gekozen in
combinatie met de DXi- en
LSi-uitvoering.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier ijs.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, RielLoon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Het Japanse merk Honda breidt op de IAA in
Frankfurt haar modellenprogramma uit met een
coupé-variant van de huidige Honda Civic sedan.
De Civic Coupé is een Amerikaanse creatie net als
de Accord Aerodeck en de Accord Coupé. Deze
modellen werden niet alleen in de Verenigde
Staten ontwikkeld, maar ze lopen er ook dagelijks
van de band.
v®®1 Het leveringsprogramma van de Peugeot 306
setoor de nadert steeds verder zijn voltooiing. Het merk
lullen startte met de vijfdeurs uitvoering met
srwijl de benzinemotoren, al snel gevolgd door de voor de
Zuideuropese landen zo belangrijke dit.,
turbodiesel. Binnenkort verschijnt ook
Daarnaast staan de driedeurs uitvoerinc
om geïntroduceerd te worden. Van deze
zal ook het sp<
met een 2 liter
wasmanden en’
Poppenwagens
^gen
Op de komende IAA in
Frankfurt laat Peugeot alvast
de 306 Cabriolet zien, die
vanaf begin volgend jaar
definitief leverbaar zal
worden. Net als bij de aloude
404,204,304,504 en de huidige
205 in cabrioletuitvoering,
heeft de Italiaanse
grootmeester Pininfarina
gezorgd voor de stylering,
terwijl deze firma ook weer
voor de produktie zorg zal
De lijnvoering van de
sedan is duidelijk in
terug te kennen. De a
voorzien van twee grote
voorportieren voor een
makkelijke instap. De nieuwe
Civic-variant sluit prima aan
bij de groeiende populariteit
van tweedeurs coupé-
modellen.
De Civic Coupé wordt
leverbaar in drie versies. De
bekende 1.5 liter 16-
kleppenmotor levert ten
opzichte van de bestaande
versies een hoger vermogen.
gaan dragen. Pininfarina
heeft er een prachtige creatie
van gemaakt. De 306 heeft
geen rolbeugel, zodat de
carrosserie op vele punten
extra moest worden verstel’
De cabriokap wordt volledi
onder een afdekplaat
opgeborgen, zodat een
maximaal cabrio-gevoel
wordt bewerkstelligd.
Natuurlijk is de 306 Cabrio
een volwaardige vierzitter. Er
vinden, voorzien van Honda's
VTEC-systeem voor variabele
nokkenasbesturing. In dit
geval wordt alleen de
inlaatzijde door VTEC
geregeld. Deze krachtbron
levert 125 pk bij 6500 tr/min en
een koppel van 142 Nm bij
5200 tr/min. De 1.6 wordt in de
ESi-uitvoering leverbaar.
Zowel de 1.5 als 1.6 kunnen
met een automatische
versnellingsbak worden
besteld.
Alle Civic Coupés hebben een
behoorlijk complete
standaarduitrusting 1
onder meer centrale
portiervergrendeling, een
neerklapbare achterbank en
stuurbekrachtiging.
Vanaf de LS worden daar
elektrische
portierruitbediening,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels en een
schuifdak aan toegevoegd.
De 1.6 ESi krijgt lichtmetalen
velgen af-fabriek mee.
De nieuwe Honda Civic
Coupé mag vanaf begin 1994
op de Nederlandse markt
verwacht worden.
24, TILBURG
013/36.01.34
Het meubilair is met een
fraaie stof bekleed en op de
vloer van de bagageruimte is
zelfs tapijt te vinden. De GLS-
uitvoering heeft a ardige
elementen zoals de dagteller,
het klokje, de antenne,
achterruitverwarming,
wis/was op de achterruit,
mistachterlicht en een
middenconsole. Verder is de
rugleuning van de
achterbank in drie standen
verstelbaar en natuurlijk ook
in z'n geheel neer te klappen.
Maar ook een semi-
automatische choke,
kindersloten op de
achterportieren, een
afsluitbaar tankklepje,
wielnaafdoppen en een
hoedeplank behoren tot de
standaard geleverde zaken.
Suzuki levert deze Al to vc
f. 14.995,= en dat is een ree
rechte aanbieding.
Deze laatste exemplaren van
het bestaande model komen
uit de Maruti-fabrieken in
India. Maruta bouwt de Alto
al enige jaren onder licentie
en zal vanaf begin volgend
jaar ook de opvolger van de
Alto gaan maken.
Dat heeft voor Suzuki v 1
voordelen. Allereerst t
auto uit India niet mee vc
beperkte import-aantalle
van Japanse auto's, terwi,
prijs aantrekkelijk kan
worden gehouden.
worden twee motoren
aangeboden: de 1.8 liter van
103 pk met of zonder
automatische versnellings
bak of de 123 pk sterke 2 liter.
De sterkste variant krijgt een
elektrisch bediende kap en
een zeer luxueuze uitrusting.
Het is overigens niet vreemd
dat Peugeot de nieuwe 306
Cabriolet in Duitsland
introduceerd. In 1992 nam de
Duitse markt maar liefst 44%
van de Europese cabrio-
verkopen voor z'n rekening.
Die Europese cabriomarkt
wordt voor 1994 geschat op
150.000 auto's en daar hoopt
Peugeot natuurlijk een aardig
deel van uit te kunnen maken.
Het merk heeft eigenlijk altijd
wel minimaal één cabriolet in
het programma gehad. Met de
komst van de 306 Cabriolet is
er een einde gekomen aan de
carrière van de succesvolle
205 Cabrio.
Door de grote bemoeienis van
Suzuki zelf staat de kwaliteit
op het bekende Japanse
niveau.
In afwachting van de nieuwe
Suzuki Alto hebben de
Nederlandse dealers op dit
moment een zeer
aantrekkelijke variant van het
bestaande model. De Alto
GLS heeft standaard vijf
portieren en kent een leuke
basisuitrusting. Door de twee
extra portieren is ook de
achterbank goed
toegankelijk. Voorin zoeft de
bekende 796 cc 3
cilindermotor met een
vermogen van 34 pk, die niet
alleen goed presteert (top 130
km/u), maar vooral bijzonder
zuinig is. Uiteraard heeft deze
compacte krachtbron een
katalysator. Via een
handgeschakelde
vierversnellingsbak worden
de voorwielen aangedreven.
BV Nederland
We hadden het weer mis.
>Na de laatste golf
[aanslagen op de
[portemonnee van de
(automobilist waren we toe
aan een adempauze. Nou
deze pauze duurde maar
kort. Op alle fronten
worden we weer in ons
bestaan bedreigd.
Allereerst zal de BPM per 1
L januari worden verhoogd,
wat betekent dat alle
I nieuwe auto's in prijs
[omhoog zullen gaan. De
[wegenbelasting op
benzine- en dieselauto's
lijkt op dit moment even
[onaangeroerd te blijven,
Ijnaar ook daarover moeten
we niet al te verheugd zijn.
Voor hetzelfde geld gaan
deze een maand later wel
weer omhoog. De
wegenbelasting op LPG-
auto's gaat wel omhoog, dit
omdat LPG een brandstof
is waarop een accijns
wordt geheven. Minister
Kok heeft voor de zoveelste
keer geld nodig en denkt
dit wederom bij de
automobilist te kunnen
weghalen: diesel 8 cent en
benzine 11 cent duurder.
Voorwaarde is wel dat in
Duitsland de accijnzen
vergelijkbaar omhoog
gaan. Het is overigens
opmerkelijk dat dit de
eerste keer is dat bij een
accijnsverhoging direct
wordt verteld dat het extra
verkregen geld niet voor de
mobiliteit wordt gebruikt,
maar dat er andere zaken
mee worden betaald, zoals
bijvoorbeeld extra cellen.
Of wat te denken van een
subsidie van f.370.000,=
voor elektrische boten in
Giethoorn. Roeien is veel
milieu-vriendelijker.
De overheid is natuurlijk al
vaker vergeleken met een
bedrijf en deze vergelijking
blijkt in de verste verte niet
op te gaan. Als het
financieel slecht gaat met
een bedrijf wordt er eerst
bezuinigd, tot zover voldoet
de overheid aan het
vergelijk. Zijn
bezuinigingen niet
voldoende dan kan worden
overwogen de prijzen van
de produkten te verhogen.
Daarvoor kiest de overheid
niet. De overheid is
leverancier van
verschillende diensten en
aardgas, maar niet van
benzine en dieselolie. De
derde mogelijkheid die een
bedrijf in moeilijkheden
heeft, is het wijzigen van
de directie en daar lijkt de
BV Nederland heel hard
aan toe te zijn, maar de
accijnsverhoging zal
hiermee niet worden
voorgebleven...
Sterkere
samenwerking
tussen Renault
en Volvo
Renault en Volvo zijn het
vrijwel eens over het
voornemen tot
verdergaande
samenwerking. Het is de
bedoeling nog voor het
najaar een definitieve
overeenkomst te sluiten,
zodra in Frankrijk het
wetsontwerp is aanvaard
voor privatisering van
staatsbedrijven. Renault
en Volvo hebben al sinds
1990 deelnemingen in
elkaar. Renault is nu voor
80 procent in handen van
de Franse overheid. De
resterende aandelen zijn
in het bezit van Volvo.
Volvo heeft verder nog
een belang van 45
procent in de bus- en
vrachtautodivisie van
Renault. Renault bezit 10
procent in AB Volvo, 25
procent in de Volvo Car
Groep en 45procent in de
Volvo Truck Groep. De
concerns werken onder
meer samen op het
gebied van inkoop,
onderzoek, ontwikkeling
en produktie van
onderdelen. Het is de
bedoeling dat Volvo in de
op te richten financiële
houdstermaatschappij
een blokkerende
minderheid krijgt van 45
procent. Deze holding zou
voor 55procent eigenaar
worden van de nieuw op
te richten onderneming
Renault Volvo SA. Volvo
krijgt daarin een
rechtstreekse
deelneming van 10
procent en de overige 35
procent komt in handen
van de aandeelhouders
van Renault.