KI
Kleine
econoom
MAZDA 121 CABRIYOOH! TOP
Opel
Corsa
TOT 10.il ilH
Swing
1.5 TD
/I
4 Hlii!! I
11
B
PPERMANS
Blijvend
opmerkelijk
3 E 1'
I
'h)
EN
ui
Q
|bovag
\ICIA
FILBURG
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 augustus 1993 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
stus1993 - paginal
K
3HT
SETARIEF
1.276,-
1.374,-
1.551,-
1.655,-
1.959,-
Jwing
ten,
lEALER.
ERS
axtra
5-1553
BMW 324 D
6 cyl, luxor beige met.
8-1989
Nissan Primera 2.0 SGX
airco, sportvelgen, schuifdak, zwart
7-1991
Nissan Maxima 3.0 V6
ABS, alarm, bordeaux rood met.
6-1990
PRIJS
4-1991
fabr. garantie
5-1991
12 mnd. gar., blauw metallic
1
Verbruik ECE bij 90 km/u.
itie
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
5 NISSAN
3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
1 op 22,2*
1 op 20,5*
1 op 20,8*
1 op 20,4*
1 op 20,9*
Nissan Primera 2.0 LX wagon
Volvo 460 GLEinj.
11-1988
2-1991
6-1991
5-1991
5-1991
69800 km
94200 km
54800 km
62500 km
22800 km
116900 km
21900 km
49800 km
51800 km
38800 km
8-1991
2-1992
1- 1992
2- 1990
3- 1991
Citroen BX14E
Nissan Sunny 1.4 LX16V
Ford Orion 1.6 CLX
Mazda 3231.6 GLXi
Opel Kadett 1.41 Expression
nissan^M
GARAGE
^±J)EN!SSEN BVa
nissan^M
G4R4G£
DENISSEN BV a
Nissan Primera 2.0 D SLX
Ford Fiesta 1.3i Cheers
Nissan Micra 1.2 March
Fiat Uno 45 S ie
Fiat Panda 1000 CL ie
G4A4CT
DENISSEN BVt
5-1986
4-1987
12-1985
9-1987
4-1986
8-1987
aurs
ieurs
liter 16-kle{
point inject
9.750,-
8.250,-
7.000,-
11.750,-
98200 km
68800 km
94100 km
61100 km
63300 km
59700 km
ƒ11850,-
18950,-
ƒ22950,-
ƒ23850,-
19950.-
21.750,-
30.500,-
18.250,-
24.950,-
ilden
a5-
15.500,-
15.500,-
15.750,-
15.500, -
21.000,-
18.500, -
25.500, -
44.500, -
24.900,-
21.500, -
14.500, -
15.750, -
42.500, -
18.750, -
ƒ7950,-
9850,-
ƒ7500,-
ƒ8950,-
ƒ8950,-
8450,-
l Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
De
3,1
i Volvo-
laar de
^nissan^M
IK garage
^^DENISSENBVj
lat 11
72
lealer Wouters)
'90' P
'91
'91
'90
'86
'88 I
'90
'91
'92
'88 J
'90 'I
'91
'91
'92 1
'92
Hiermee wc
alheid
agte van
slbasis
mee
Met neergeklapte bank zijn
de mogelijkheden nog groter.
Er is dan een volume van 1150
liter beschikbaar tegen 1050
bij de driedeurs. De
bereikbaarheid van de vier
loeien springt de
in en is het
luid slechts
l hoorbaar.
naai op
~ten en bedient zich
van een torsie
le as. Zowel voor als
rordt een
Van
Zijruitjes
De vijfdeurs wijkt aan de
achterzijde volledig af. Het
dak is verder doorgetrokken,
waardoor de klep veel rechter
omhoog loopt. De lichtunits
De Mazda 121 was de eerste
auto in het compacte segment
met een gedurfde carrosserie.
Grappig is dat Mazda
middels een advertentie in de
Belgische dagbladen haar
blijdschap over de introductie
van de Renault Twingo
uitsprak. Nu heeft de 121
eindelijk een volwaardig
vriendje!
isoleert uitstekend. Door de
electrische bediening kan het
geheel snel worden gesloten
en geopend afhankelijk van
de weersomstandigheden.
Verstevigingsbalken
Alle Mazda's 121 zijn
s inmiddels ook uitgerust met
verstevigingsbalken in de
portieren, die bij een
zijdelingse aanrijding extra
bescherming bieden.
Het 4 cilinder motortje ligt
dwars voorin. Het is een 1.3
spper met single-
x :tie en een
vermogen van 73 pk bij 6000
tr/min. De CabriYooh! Top
hiermee een
rlheid van 155 kr
11,4 seconden no
I km/u op de telle
prijs bij de 1.2i City voor
f.24.200,= en dat betekent een
meerprijs van duizend gulc
voor de vijfdeurs koets. De
deurs Swing Diesel kost
f .27.200,= terwijl de door ons
gereden turbodiesel voor
f .29.700,= als Swing op de
prijslijst staat. Dezelfde auto
is ook als luxueuze GLS
leverbaar voor f.31.200,=.
Een snelle blik op de
prijslijsten van de directe
concurrentie leert dat Opel
de 1.5 turbodiesel aanbiedt
voor dezelfde bedragen als
anderen de doorgaans
grotere ongeblazen diesels.
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord) - Tel. 013-563956
Kinderen
Vrijwel alle details aan de 121
zijn rond vormgegeven en
deze stijl lijkt vooral de
vrouwelijke -
aan te spreken. Ro..^
koplampen, bolle
Korte pook
De Corsa vijfdeurs is in
verschillende
uitvoeringen en
motorvarianten leverba
De turbodiesel kan als S
en GLS worden besteld.
De GLS is op luxe gericht,
terwijl de Swing een prima
basisuitrusting biedt.
De stoelen met hoofdsteunen
bieden een goede zit ondanks
de niet al te forse afmetingen.
Het dashboardkastje is met de
sleutel afsluitbaar.
Op de centrale display wordt
de tijd, datum en
buitentemperatuur
aangegeven.
Wie kiest voor een af-fabriek
ingebouwde radio ziet hierop
ook de gekozen frequentie
aangegeven staan.
Een prima vorm van
diefstalbeveiliging.
De portierpanelen zijn netjes
bekleed, terwijl het
instrumentarium is voorzien
van een toerenteller. Alle
bedieningsorganen voelen
stevig aan en laten zich ook
zodanig bedienen.
De vijfversnellingsbak die
met een korte pook wordt
bediend, schakelt redelijk
exact. Maar voor het inlegge
van de versnellingen is hier
en daar wel wat extra kracht
nodig. De achteruit is met een
manchet beveiligd.
Ondanks de compacte
afmetingen ligt het comfort
van de Corsa op een heel
behoorlijk peil en kunnen
honderden kilometers zon
overdreven vermoeidheid
achter elkaar gereden
worden.
van 90 Nm.
een topsnelheid gerei
van 150 km/u en is 19,
seconden nodig om a
km/u te bereiken. Daarnaast
is er een turbo-versie die wat
meer te vertellen heeft.
Het vermogen wordt met het
blaasapparaat opgepept tot
67 pk bij 4600 tr/min en wordt
bij 2600 tr/min het maximale
koppel van 132 Nm geleverd.
Standaard worden alle Corsa
diesels geleverd met een
oxydatiekatalysator,
waardoor de uitgestoten
emissies ver beneden de
wettelijke normen liggen.
zitplaatsen is door de extra
deuren natuurlijk beter.
Volwassenen hebben
achterin redelijk plaats, maar
kinderen zullen zich er
aanmerkelijk beter thuis
voelen. Voor mensen die
langer zijn dan 1,90 meter is
zelfs de hoofdruimte voorin
niet overdreven. De Corsa
hoort wat binnenruimte
betreft zeker niet tot de de
grootsten in zijn klasse,
alhoewel de auto toch op
punt beter scoort dan zijn
voorganger.
sub 4^ si
- n W"-~
Met een lengte van 3,80 meter
zit de Mazda 121 precies in het
segment van bijvoorbeeld de
Suzuki Swift, Renault Clio
Opel Corsa. Mazda heeft o
deze compacte lengte een
bijzonder bol vormgegeve
autootje weten te creëerer
met een heus kofferbakje.
concept is bijna twee jaar
introductie nog
gedurfd en opv
Voor Opel is de Corsa erg
belangrijk voor het
binnenbrengen van de
zogenaamde vreemde*
merk-rijders en van
mensen die net hun
eerste auto kopen.
Vooral de tweede
generatie, die enkele
maanden geleden werd
geïntroduceerd, is een
frisse verschijning met
moderne, ronde vormen
en een leuke inrichting.
Wie de Corsa als
gezinsauto wil inzetten,
kiest bij voorkeur voor
de vijfdeurs, die niet
alleen twee deuren extra
biedt, maar ook over
meer binnenruimte
beschikt.
Prijzen
Het leveringsprogramma van
de 121 start met de LX voor
f.22.745,=. Deze uitvoering
mist onder andere de
wieldoppen, heeft andere
bekleding, biedt een lager
prestatieniveau en beschikt
over zwarte, kunststof
bumpers. De normale Mazda
121 GLX onder het Yoohl-
pakket staat voor f .24.995,= in
de prijslijst, terwijl dezelfde
auto als Cabrio Top f .26.895,=
moet opleveren. Het Yooh-
pakket vergt een extra
uitgave van slechts f.1.000,=.
Voor dit bedrag worden opties
geboden als de centrale
vergrendeling, toerenteller,
elektrisch bediende
voorportierruiten en de
mattenset, maar bovendien
standaard metaallok. Er kan
worden gekozen uit Passion
Rose en Laguna Blue. De 121
CabriYooh! Top kost f.27.895,=
tegen f.25.995,= voor de
gesloten Yooh!
torsiestabilisator
gemonteerd. Het comfort staat
op een behoorlijk peil. De
relatief hoge koest helt
gelukkig weinig over in
bochten, terwijl de heel
behoorlijke wielbasis
wegoneffenheden goed weet
op te vangen.
Daihatsu Charade TS Aut
Nissan Micra SDX
Nissan Cherry 1.3 X-type
Renault 11 TL 5-drs.
Toyota Starlet 1.3 XL aut.
Suzuki AltoGL
De gevoelens die voor de Mazda 121 worden
gekoesterd zijn zeer divers. De een vindt hem leuk
en speels, dan ander vindt hem zeer overdreven en
veel te bol. Kortom een auto die of volledig in de
smaak valt of niet eens wordt aangekeken. Mazda
blijft met de 121 de enige aanbieder van een sedan
in het segment compacte auto's. Hoe weet de 121
zich staande te houden tussen een veelheid aan drie
ën vijfdeurs concurrenten? We reden de
CabrioYooh! Top.
haalt hit
topsnelheid van 155 km/u en
heeft 11,4 seconden nodig om
de 100 km/u op de teller aan te
wijzen. Mazda levert in de
minder compleet uitgeruste
LX-variant dezelfde
krachtbron echter met slechts
54 pk, een top van 150 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
13,7 seconden. Erg stil kan de
4-pitter helaas niet genoemd
worden. Zowel bij lage, maar
vooral bij hogere toeren is het
duidelijk hoorbaar dat er in
het vooronder hard wordt
gewerkt. Wie kiest voor het
roldak moet zich er bovendien
van bewust zijn dat geluiden
van buitenaf nadrukkelijker
doordringen en daardoor het
comfort niet verhogen. Wie
onder een strakke blauwe
hemel rijdt, vergeet echter een
dergelijke onvolkomenheid.
De Mazda 121 heeft voor
onafhankelijk opgehangen
wielen met McPherson
veerpott
achter v__
geveerdei
achter wc
een top van 165 km/u en het
sprintje van 0 tot 100 in 14
seconden. Prima cijfers om in
het dagelijkse verkeer in de
stad en op de snelweg mee te
komen. De turbocompressor
doet natuurlijk zijn
verkwikkende werk, maar dat
is niet echt merkbaar.
Het aangrijpen gebeurt
keurig geleidelijk zonder
turbogat, terwijl er ook geen
gefluit op de achtergrond
hoorbaar is.
Het interieur van de vijfdei
wijkt weinig van de driede
af. Alleen biedt het model met
de meeste deur meer ruimte
door de andere daklijn. In
standaardopstelling met de
achterbank in positie wordt
20 liter gewonnen en kan voor
280 liter aan spullen worden
segenomen.
st neergeklapte bank
rogelijkheden nog g'
i dan een volume var
rordt
srealiseerd
9,5
de 100
Dieselgeluid
Nahetvoorglo
diesel snel aai
typische dieselgeh
op de achtergrond 1
Wie de motor eenmac
toeren heeft, zal zich
werkelijk afvragen of er nu
een diesel of benzine in het
vooronder ligt. De turbodiesel
levert goede prestaties zoals
vanwege zijn hoge koets en
redelijke binnenruimte echt
een auto voor gezinnen met
kleine kinderen. Als de kids
echter fors gaan groeien biedt
de 121 achterin te weinig
beenruimte.
Zo grappig als de 121 van
buiten is aangekleed, zo leuk
is ook het interieur. De
wijzerplaten van het
dashboard zijn donkerblauw,
terwijl op het meubilair en de
deurpanelen een vrolijke stof
is aangebracht in de kleuren
grijs, blauw en paars. De door
ons gereden 121 was extra
luxueus uitgerust. Mazda
heeft voor deze aangeklede
iriant op basis van de GLX
- naam "Yooh!" in het leven
roepen. Wie dan ook nog
ns kiest voor het elektrisch
diende roldak (Cabrio Top)
jgt de 121 CabrioYooh! Top.
vermelding van deze extra
:rusting is in dikke en
surrijke letters op de
hterstijlen te lezen. Aan de
i tenkant is de Yooh! verder
orzien van wieldoppen,
segespoten bumpers en
itenspiegels. Verder omvat
uitrusting centrale
rgrendeling van de
rtieren, getint glas, een
ittenset passend bij de
kledingsstof, een
erenteller en elektrische
bediening van de
voorportierruiten. Het
elektrische dak is al vanaf de
introductie van de Mazda 121
leverbaar. Het dak kan zowel
ijke auto-koper sterk van voor naar achter als
Dreken. Ronde andersom open en is
bovendien door de
achterpassagiers te
bedienen. Boven de voorruit is
het ingewikkelde
bedieningspaneel geplaatst.
Het dak is bijzonder dik en
Dé meest prettige eigenschap
van de 1.5 turbodiesel is wel
het brandstofverbruik.
Een nieuwe dieselmotor moet
in de regel eerst vele
duizenden kilometers hebben
gereden, voordat het
brandstofverbruik zijn beste
waarde behaald.
De door ons gereden Corsa
had net 1000 km op de teller
en kon dus nog nauwelijks
ingereden genoemd worden.
Toch verraste deze auto met
een gemiddelde van 1 op 18.
Een fantastische score, die de
extra uitgave voor de
aanschaf van een
dieselversie snel goedmaakt.
De Corsa 5-deurs begint in
zijn smal en hoog, waardoor
een bredere achterklep is
verkregen. Geheel
vergelijkbaar aan het vorige
model zijn achter de vier
portieren de zogenaamde
'derde zijruitjes' te vinden.
De vijfdeurs Corsa maakt
door al deze details een
grotere indruk en oogt
minimaal even leuk als de
bolle driedeurs.
Het vooraanzicht van de
vijfdeurs is volledig identiek
met de naar het midden
uitgezakte motorkap,
koplampen als ogen en een
kunststof bumper met
luchtinlaat.
De carrosserie van de
vijfdeurs brengt 25 kg ei
gewicht op de schaal.
De Corsa wordt naast een
forse reeks benzine-versies
ook met twee dieselmotoren
geleverd. Het gaat in beide
gevallen om een 1.5 liter van
Isuzu-origine.
De ongeblazen variant brengt
het tot 50 pk en een koppel
)e Corsa heeft een lenc‘~
1,729 meter en een wieluu,
van 2,443 meter. Deze
gegevens zijn voor iedere
uitvoering identiek. Toch is er
een duidelijk onderscheid
tussen de drie- en
vijfdeursvariant. De
driedeurs heeft een bolle
daklijn die in een vloeiende
beweging overgaat in de
achterklep. Hierbij passen
ook de zeer rond
vormgegeven
achterlichtunits.
Vloerpook
Wie snel met de 121 rijdt,
merkt direkt in bochten de
nadrukkelijke karakteristiek
van een voorwielaandrijver.
Het liefst blijft de 121 rechtuit
gaan. De handgeschakelde
vijfbak wordt bediend met
een behoorlijk lange
vloerpook. De bediening is
echter exact en licht.
De bagageruimte van de 121
heeft met 290 liter een
normale inhoud, maar omdat
de kofferklep erg klein is
uitgevallen, is het optimaal
beladen een moeilijke klus.
Het klepje blijkt in geopende
toestand een sta-in-de-weg.
Gelukkig kan de achterbank
in twee delen worden
neergeklapt, zodat bij wat
grotere bagagestukken ook
via de achterportieren kan
worden ingeladen.
De 1.3-motor lust gemiddeld 1
liter Eurosuper op 13
kilometer en dat is voor een
compacte auto niet
uitzonderlijk zuinig te
noemen.
/de
spatscnermen en portieren en
de daklijn die nog het meest
aan een 2CV doet denken
bepalen vooral het beeld.
Toch is de Mazda 121