KI Kleine econoom MAZDA 121 CABRIYOOH! TOP Opel Corsa TOT 10.il ilH Swing 1.5 TD /I 4 Hlii!! I 11 B PPERMANS Blijvend opmerkelijk 3 E 1' I 'h) EN ui Q |bovag \ICIA FILBURG DE AUTOMAAT - Donderdag 19 augustus 1993 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER stus1993 - paginal K 3HT SETARIEF 1.276,- 1.374,- 1.551,- 1.655,- 1.959,- Jwing ten, lEALER. ERS axtra 5-1553 BMW 324 D 6 cyl, luxor beige met. 8-1989 Nissan Primera 2.0 SGX airco, sportvelgen, schuifdak, zwart 7-1991 Nissan Maxima 3.0 V6 ABS, alarm, bordeaux rood met. 6-1990 PRIJS 4-1991 fabr. garantie 5-1991 12 mnd. gar., blauw metallic 1 Verbruik ECE bij 90 km/u. itie 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 5 NISSAN 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 1 op 22,2* 1 op 20,5* 1 op 20,8* 1 op 20,4* 1 op 20,9* Nissan Primera 2.0 LX wagon Volvo 460 GLEinj. 11-1988 2-1991 6-1991 5-1991 5-1991 69800 km 94200 km 54800 km 62500 km 22800 km 116900 km 21900 km 49800 km 51800 km 38800 km 8-1991 2-1992 1- 1992 2- 1990 3- 1991 Citroen BX14E Nissan Sunny 1.4 LX16V Ford Orion 1.6 CLX Mazda 3231.6 GLXi Opel Kadett 1.41 Expression nissan^M GARAGE ^±J)EN!SSEN BVa nissan^M G4R4G£ DENISSEN BV a Nissan Primera 2.0 D SLX Ford Fiesta 1.3i Cheers Nissan Micra 1.2 March Fiat Uno 45 S ie Fiat Panda 1000 CL ie G4A4CT DENISSEN BVt 5-1986 4-1987 12-1985 9-1987 4-1986 8-1987 aurs ieurs liter 16-kle{ point inject 9.750,- 8.250,- 7.000,- 11.750,- 98200 km 68800 km 94100 km 61100 km 63300 km 59700 km ƒ11850,- 18950,- ƒ22950,- ƒ23850,- 19950.- 21.750,- 30.500,- 18.250,- 24.950,- ilden a5- 15.500,- 15.500,- 15.750,- 15.500, - 21.000,- 18.500, - 25.500, - 44.500, - 24.900,- 21.500, - 14.500, - 15.750, - 42.500, - 18.750, - ƒ7950,- 9850,- ƒ7500,- ƒ8950,- ƒ8950,- 8450,- l Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 De 3,1 i Volvo- laar de ^nissan^M IK garage ^^DENISSENBVj lat 11 72 lealer Wouters) '90' P '91 '91 '90 '86 '88 I '90 '91 '92 '88 J '90 'I '91 '91 '92 1 '92 Hiermee wc alheid agte van slbasis mee Met neergeklapte bank zijn de mogelijkheden nog groter. Er is dan een volume van 1150 liter beschikbaar tegen 1050 bij de driedeurs. De bereikbaarheid van de vier loeien springt de in en is het luid slechts l hoorbaar. naai op ~ten en bedient zich van een torsie le as. Zowel voor als rordt een Van Zijruitjes De vijfdeurs wijkt aan de achterzijde volledig af. Het dak is verder doorgetrokken, waardoor de klep veel rechter omhoog loopt. De lichtunits De Mazda 121 was de eerste auto in het compacte segment met een gedurfde carrosserie. Grappig is dat Mazda middels een advertentie in de Belgische dagbladen haar blijdschap over de introductie van de Renault Twingo uitsprak. Nu heeft de 121 eindelijk een volwaardig vriendje! isoleert uitstekend. Door de electrische bediening kan het geheel snel worden gesloten en geopend afhankelijk van de weersomstandigheden. Verstevigingsbalken Alle Mazda's 121 zijn s inmiddels ook uitgerust met verstevigingsbalken in de portieren, die bij een zijdelingse aanrijding extra bescherming bieden. Het 4 cilinder motortje ligt dwars voorin. Het is een 1.3 spper met single- x :tie en een vermogen van 73 pk bij 6000 tr/min. De CabriYooh! Top hiermee een rlheid van 155 kr 11,4 seconden no I km/u op de telle prijs bij de 1.2i City voor f.24.200,= en dat betekent een meerprijs van duizend gulc voor de vijfdeurs koets. De deurs Swing Diesel kost f .27.200,= terwijl de door ons gereden turbodiesel voor f .29.700,= als Swing op de prijslijst staat. Dezelfde auto is ook als luxueuze GLS leverbaar voor f.31.200,=. Een snelle blik op de prijslijsten van de directe concurrentie leert dat Opel de 1.5 turbodiesel aanbiedt voor dezelfde bedragen als anderen de doorgaans grotere ongeblazen diesels. Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord) - Tel. 013-563956 Kinderen Vrijwel alle details aan de 121 zijn rond vormgegeven en deze stijl lijkt vooral de vrouwelijke - aan te spreken. Ro..^ koplampen, bolle Korte pook De Corsa vijfdeurs is in verschillende uitvoeringen en motorvarianten leverba De turbodiesel kan als S en GLS worden besteld. De GLS is op luxe gericht, terwijl de Swing een prima basisuitrusting biedt. De stoelen met hoofdsteunen bieden een goede zit ondanks de niet al te forse afmetingen. Het dashboardkastje is met de sleutel afsluitbaar. Op de centrale display wordt de tijd, datum en buitentemperatuur aangegeven. Wie kiest voor een af-fabriek ingebouwde radio ziet hierop ook de gekozen frequentie aangegeven staan. Een prima vorm van diefstalbeveiliging. De portierpanelen zijn netjes bekleed, terwijl het instrumentarium is voorzien van een toerenteller. Alle bedieningsorganen voelen stevig aan en laten zich ook zodanig bedienen. De vijfversnellingsbak die met een korte pook wordt bediend, schakelt redelijk exact. Maar voor het inlegge van de versnellingen is hier en daar wel wat extra kracht nodig. De achteruit is met een manchet beveiligd. Ondanks de compacte afmetingen ligt het comfort van de Corsa op een heel behoorlijk peil en kunnen honderden kilometers zon overdreven vermoeidheid achter elkaar gereden worden. van 90 Nm. een topsnelheid gerei van 150 km/u en is 19, seconden nodig om a km/u te bereiken. Daarnaast is er een turbo-versie die wat meer te vertellen heeft. Het vermogen wordt met het blaasapparaat opgepept tot 67 pk bij 4600 tr/min en wordt bij 2600 tr/min het maximale koppel van 132 Nm geleverd. Standaard worden alle Corsa diesels geleverd met een oxydatiekatalysator, waardoor de uitgestoten emissies ver beneden de wettelijke normen liggen. zitplaatsen is door de extra deuren natuurlijk beter. Volwassenen hebben achterin redelijk plaats, maar kinderen zullen zich er aanmerkelijk beter thuis voelen. Voor mensen die langer zijn dan 1,90 meter is zelfs de hoofdruimte voorin niet overdreven. De Corsa hoort wat binnenruimte betreft zeker niet tot de de grootsten in zijn klasse, alhoewel de auto toch op punt beter scoort dan zijn voorganger. sub 4^ si - n W"-~ Met een lengte van 3,80 meter zit de Mazda 121 precies in het segment van bijvoorbeeld de Suzuki Swift, Renault Clio Opel Corsa. Mazda heeft o deze compacte lengte een bijzonder bol vormgegeve autootje weten te creëerer met een heus kofferbakje. concept is bijna twee jaar introductie nog gedurfd en opv Voor Opel is de Corsa erg belangrijk voor het binnenbrengen van de zogenaamde vreemde* merk-rijders en van mensen die net hun eerste auto kopen. Vooral de tweede generatie, die enkele maanden geleden werd geïntroduceerd, is een frisse verschijning met moderne, ronde vormen en een leuke inrichting. Wie de Corsa als gezinsauto wil inzetten, kiest bij voorkeur voor de vijfdeurs, die niet alleen twee deuren extra biedt, maar ook over meer binnenruimte beschikt. Prijzen Het leveringsprogramma van de 121 start met de LX voor f.22.745,=. Deze uitvoering mist onder andere de wieldoppen, heeft andere bekleding, biedt een lager prestatieniveau en beschikt over zwarte, kunststof bumpers. De normale Mazda 121 GLX onder het Yoohl- pakket staat voor f .24.995,= in de prijslijst, terwijl dezelfde auto als Cabrio Top f .26.895,= moet opleveren. Het Yooh- pakket vergt een extra uitgave van slechts f.1.000,=. Voor dit bedrag worden opties geboden als de centrale vergrendeling, toerenteller, elektrisch bediende voorportierruiten en de mattenset, maar bovendien standaard metaallok. Er kan worden gekozen uit Passion Rose en Laguna Blue. De 121 CabriYooh! Top kost f.27.895,= tegen f.25.995,= voor de gesloten Yooh! torsiestabilisator gemonteerd. Het comfort staat op een behoorlijk peil. De relatief hoge koest helt gelukkig weinig over in bochten, terwijl de heel behoorlijke wielbasis wegoneffenheden goed weet op te vangen. Daihatsu Charade TS Aut Nissan Micra SDX Nissan Cherry 1.3 X-type Renault 11 TL 5-drs. Toyota Starlet 1.3 XL aut. Suzuki AltoGL De gevoelens die voor de Mazda 121 worden gekoesterd zijn zeer divers. De een vindt hem leuk en speels, dan ander vindt hem zeer overdreven en veel te bol. Kortom een auto die of volledig in de smaak valt of niet eens wordt aangekeken. Mazda blijft met de 121 de enige aanbieder van een sedan in het segment compacte auto's. Hoe weet de 121 zich staande te houden tussen een veelheid aan drie ën vijfdeurs concurrenten? We reden de CabrioYooh! Top. haalt hit topsnelheid van 155 km/u en heeft 11,4 seconden nodig om de 100 km/u op de teller aan te wijzen. Mazda levert in de minder compleet uitgeruste LX-variant dezelfde krachtbron echter met slechts 54 pk, een top van 150 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,7 seconden. Erg stil kan de 4-pitter helaas niet genoemd worden. Zowel bij lage, maar vooral bij hogere toeren is het duidelijk hoorbaar dat er in het vooronder hard wordt gewerkt. Wie kiest voor het roldak moet zich er bovendien van bewust zijn dat geluiden van buitenaf nadrukkelijker doordringen en daardoor het comfort niet verhogen. Wie onder een strakke blauwe hemel rijdt, vergeet echter een dergelijke onvolkomenheid. De Mazda 121 heeft voor onafhankelijk opgehangen wielen met McPherson veerpott achter v__ geveerdei achter wc een top van 165 km/u en het sprintje van 0 tot 100 in 14 seconden. Prima cijfers om in het dagelijkse verkeer in de stad en op de snelweg mee te komen. De turbocompressor doet natuurlijk zijn verkwikkende werk, maar dat is niet echt merkbaar. Het aangrijpen gebeurt keurig geleidelijk zonder turbogat, terwijl er ook geen gefluit op de achtergrond hoorbaar is. Het interieur van de vijfdei wijkt weinig van de driede af. Alleen biedt het model met de meeste deur meer ruimte door de andere daklijn. In standaardopstelling met de achterbank in positie wordt 20 liter gewonnen en kan voor 280 liter aan spullen worden segenomen. st neergeklapte bank rogelijkheden nog g' i dan een volume var rordt srealiseerd 9,5 de 100 Dieselgeluid Nahetvoorglo diesel snel aai typische dieselgeh op de achtergrond 1 Wie de motor eenmac toeren heeft, zal zich werkelijk afvragen of er nu een diesel of benzine in het vooronder ligt. De turbodiesel levert goede prestaties zoals vanwege zijn hoge koets en redelijke binnenruimte echt een auto voor gezinnen met kleine kinderen. Als de kids echter fors gaan groeien biedt de 121 achterin te weinig beenruimte. Zo grappig als de 121 van buiten is aangekleed, zo leuk is ook het interieur. De wijzerplaten van het dashboard zijn donkerblauw, terwijl op het meubilair en de deurpanelen een vrolijke stof is aangebracht in de kleuren grijs, blauw en paars. De door ons gereden 121 was extra luxueus uitgerust. Mazda heeft voor deze aangeklede iriant op basis van de GLX - naam "Yooh!" in het leven roepen. Wie dan ook nog ns kiest voor het elektrisch diende roldak (Cabrio Top) jgt de 121 CabrioYooh! Top. vermelding van deze extra :rusting is in dikke en surrijke letters op de hterstijlen te lezen. Aan de i tenkant is de Yooh! verder orzien van wieldoppen, segespoten bumpers en itenspiegels. Verder omvat uitrusting centrale rgrendeling van de rtieren, getint glas, een ittenset passend bij de kledingsstof, een erenteller en elektrische bediening van de voorportierruiten. Het elektrische dak is al vanaf de introductie van de Mazda 121 leverbaar. Het dak kan zowel ijke auto-koper sterk van voor naar achter als Dreken. Ronde andersom open en is bovendien door de achterpassagiers te bedienen. Boven de voorruit is het ingewikkelde bedieningspaneel geplaatst. Het dak is bijzonder dik en Dé meest prettige eigenschap van de 1.5 turbodiesel is wel het brandstofverbruik. Een nieuwe dieselmotor moet in de regel eerst vele duizenden kilometers hebben gereden, voordat het brandstofverbruik zijn beste waarde behaald. De door ons gereden Corsa had net 1000 km op de teller en kon dus nog nauwelijks ingereden genoemd worden. Toch verraste deze auto met een gemiddelde van 1 op 18. Een fantastische score, die de extra uitgave voor de aanschaf van een dieselversie snel goedmaakt. De Corsa 5-deurs begint in zijn smal en hoog, waardoor een bredere achterklep is verkregen. Geheel vergelijkbaar aan het vorige model zijn achter de vier portieren de zogenaamde 'derde zijruitjes' te vinden. De vijfdeurs Corsa maakt door al deze details een grotere indruk en oogt minimaal even leuk als de bolle driedeurs. Het vooraanzicht van de vijfdeurs is volledig identiek met de naar het midden uitgezakte motorkap, koplampen als ogen en een kunststof bumper met luchtinlaat. De carrosserie van de vijfdeurs brengt 25 kg ei gewicht op de schaal. De Corsa wordt naast een forse reeks benzine-versies ook met twee dieselmotoren geleverd. Het gaat in beide gevallen om een 1.5 liter van Isuzu-origine. De ongeblazen variant brengt het tot 50 pk en een koppel )e Corsa heeft een lenc‘~ 1,729 meter en een wieluu, van 2,443 meter. Deze gegevens zijn voor iedere uitvoering identiek. Toch is er een duidelijk onderscheid tussen de drie- en vijfdeursvariant. De driedeurs heeft een bolle daklijn die in een vloeiende beweging overgaat in de achterklep. Hierbij passen ook de zeer rond vormgegeven achterlichtunits. Vloerpook Wie snel met de 121 rijdt, merkt direkt in bochten de nadrukkelijke karakteristiek van een voorwielaandrijver. Het liefst blijft de 121 rechtuit gaan. De handgeschakelde vijfbak wordt bediend met een behoorlijk lange vloerpook. De bediening is echter exact en licht. De bagageruimte van de 121 heeft met 290 liter een normale inhoud, maar omdat de kofferklep erg klein is uitgevallen, is het optimaal beladen een moeilijke klus. Het klepje blijkt in geopende toestand een sta-in-de-weg. Gelukkig kan de achterbank in twee delen worden neergeklapt, zodat bij wat grotere bagagestukken ook via de achterportieren kan worden ingeladen. De 1.3-motor lust gemiddeld 1 liter Eurosuper op 13 kilometer en dat is voor een compacte auto niet uitzonderlijk zuinig te noemen. /de spatscnermen en portieren en de daklijn die nog het meest aan een 2CV doet denken bepalen vooral het beeld. Toch is de Mazda 121

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23