TOYOTA SUPRA s Techniek om von te watertanden OPEL TOONT KLEINE COUPE IN FRANKFURT A PRIJZEN ROVER 600 i i A A pergekamde Oplage: 96.900 Donderdag 19 augustus 1993 10^ land oog: ve St HNMNHNHNMHMNHMHMMNNNMMK i 6000 Tony Vos 115 Mazda 121 Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier Peugeot 306 XND pag. 3 Rij-impressie: Opel Corsa Swing 1.5 TD pag. 5 Cabriyooh! Top pag. 5 eding ga's dips lerkartikelen ïrplein 72 vhoef. Jaargang 5 Nummer 31 n op te noemen CL ijkinge ilheid s 282 BMW Ivoor leid izijn mti- laatst voor woi eenc rtor. mdruk >tus 1993 - paging ermee .of ietails moet in 1 worden 'e Supra is •ijk voor nieuwe imago vax rrikt. We )uitslan< arden Blijk r; de jschiedt verder naar achter kan (er is dan immers geen koppelingspedaal aanwezig). Het interieur krijgt zodoende niet meer dan een voldoende, terwijl de bagageruimte het grootste nadeel vormt. Hier vinden we niet meer dan een inhoud 185 liter. Vooral de hoogte is zeer gering, zodat de meeste kopers van een Supra een aangepaste kotterset zullen moeten aanschaffen. De achterbank kan echter ook voor bagage worden benut, omdat er geen sprake is van beenruimte. Zelfs voor kinderen is de Supra achterin Het gebrek aan imago speelt de Japanse merken in ons land nog steeds parten. Bij de kleine auto's en in de middenklasse worden prima zaken gedaan, maar als de automobilist meer te besteden heeft, wordt over het algemeen niet in eerste instantie aan een Japans produkt gedacht. In Engelc bijvoorbeeld is dat heel anders. Daar startte Toyota aanvankelijk met de sportieve en duurdere.auto's, waardoor het merk als geheel een veel chiquere uitstraling heeft. inklets j, rood, grijs segment van compacte coupés. De reakties van pers en publiek tijdens de IAA zullen de haalbaarheid van dit model voor een deel gaan bepalen. worden in deze gespoten. De h naar de motor gesch de forse inlaat in de voorbumper. V 'gaten' achter J' voor extra koeling Vu remschijven achter onderdeel wat bij het meest voor dis'”" vatbaar is, is de aciu De auto wordt namel standaard met een enor taartschep uitgerust, dit vrijwel even hoog is c dak. Als je recht ach1 Supra rijdt, is de spoi te zien. Toyota zegt d< voorziening nodig te hebben bij snelheden boven de 200 km/u. Overigens heeft de auto nog een tweede spoiler, die bij stilstand niet te zien is. Bij 90 km/u komt namelijk onder de bumper een kleine spoilerrand te voorschijn. Tussen 90 en 120 km/u krijgt dit onderdeel de kans rustig zijn positie in te nemen. Als er echter voluit geaccelereerd wordt heeft deze spoiler niet genoeg tijd en komt ie 'met 'n klap' eruit. Eind september verschijnt de nieuwe 600 in de showrooms van de Nederlandse Rover- dealers. Met deze auto, die dezelfde basis kent als de nieuwe Honda Accord, moet Rover definitief de zakelijke markt veroveren. De auto lijkt hiervoor alles in huis te hebben en biedt bovendien behoorlijk wat exclusiviteit. In eerste instantie bestaat de keus uit drie modellen, te beginnen bij de 620i met 11 pk sterke 2 liter 16-kleppen- motor. Het maximale koppel allemaal voor recycling geschikt en in de wielkast is een groot, geluiddempeld luchtfilter aangebracht. Met de Tigra komt Opel binnen in een relatief nieuw De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur jzelfde kleur luchttoevoer geschiedt via rat in de r. Verder zorgen de er de portieren Teling van de iter. Het rij de Supra liscussie - achterspoiler. slijk ariorme -ie is als het :hter de poiler niet Engelbewaarder De Supra is behoorlijk laag. Daarnaast is bij het ontwerp gezorgd voor een lage plaatsing van de zware onderdelen. Dit lage zwaartepunt zorgt mede voor een uitstekende wegligging. Natuurlijk past Toyota rondom de double wishbone wielophanging toe en brede wielen met laagprofiel banden. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zorgt voor De bolle lijnvoering van de Corsa zijn in de Tigra terug te vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de daklijn en de ronding van de ruitstijlen aan de portieren. Het front oogt zeer volwassen, waarbij het samengaan van de stootrand en de grille opmerkelijk genoemd mag worden. Zeer typisch is ook de bolle achterruit. Deze ruit maakt deel uit van de achterklep die tot aan de onderzijde van de achterlichten opengaat. Hierachter verschuilt zich een bagageruimte met een inhoud van 240 liter. Standaard is een skiluik in de rugleuning, terwijl de achterbank makkelijk kan worden neergeklapt. r behoefte 1. Is de tweede turbo draait deze t en behoudt he* - iplaar de regel, c, rt de nieuwe •mogen van “linen een gigantisch koppel van 441 N Hamburg - Niet meer dan enkele tientallen tussen de 4600 en 5000 tr/mii exemplaren verwacht importeur Louwman Parqui Het aardige is dat al bij 12" te gaan verkopen van de nieuwe Toyota Supra. tr/min 250 Nm beschikbaar i Waarom is een dergelijk exclusieve sportwagen dan toch zo belangrijk voor het merk. De Supra biedt een forse reeks nieuwe en innovatieve technieken waarmee het imago van het merk als geheel kan worden opgekrikt. We gaven hem de sporen in het Noorden van Duitsland. een goed 'gevoel' ten opzichte van de weg. Na het starten van de motor kan het spel beginnen. De krachtbron maakt een fraai geluid en laat duidelijk horen altijd bereid te zijn tot presteren. Wie het gas helemaal intrapt, krijgt wat ie wil. Als een bezetene zet de Supra zich in gang; er lijkt geen einde aan te komen. De Supra is snel, zeer snel, maar je hebt nooit het gevoel dat de techniek het niet aankan. Het gevoel van veiligheid is aanwezig, nog eens aangevuld met een dubbele airbag en verstevigingsbalken in de portieren. Vrijwel alle voertuigfuncties worden zo electronisch in de gaten gehouden,dat je het gevoel krijgt dat niets mis kan gaan. Overigens kan de bestuurder zelf de tractie-controle uitzetten voor extra sportieve effecten. Met deze geweldige voorziening wil de achterzijde best uitbreken, maar dit wordt in een fractie van een seconde gecorrigeerd. Wellicht is de achterspoiler ook bedoeld als handvat voor een engelbewaarder die je op het rechte spoor houdt. De nieuwe Supra is wat betreft afvering duidelijk sportiever geworden dan zijn wat gezapige voorganger. van 172 Nm wordt bij 4200 tr/min bereikt. De completer uitgerust 620 Si levert met dezelfde motor 131 pk en 178 Nm, terwijl deze variant ook met een automatische transmissie verkrijgbaar is. De 620i start bij f.42.900,= terwijl de Si f.49.900,= moet opleveren. Voor de automatische versnellingsbak wordt f.6.500,- in rekening gebracht. Dat lijkt erg veel, maar de automaat krijgt voor dit bedrag ook ABS. Afgeregeld De Duitse merken BMW en Mercedes regelen de topsnelheid van hun snelste auto's elektronisch af op 250 km/u. Porsche heeft daar maling aan en laat haar auto 's ver in de richting van de 300 km/u komen. Ik kan Porsche daar ook geen ongelijk in geven, want wat is het onzin om een topsnelhe op 250 km/u af te regelen. Duitsland is natuurlijk nog het enige land waar men op sommige stukken autosnelweg zo hard mag rijden als men zelf wil, alhoewel de mogelijkheden daartoe steeds kleiner worden. Het is dan ook het enige land waar men als berijder van een snelle auto wordt geconfronteerd met een snelheidsbegrenzer. Er is in het recente verleden onder aanvoering van minister Maij-Weggen in ons land discussie geweest over snelheidsbegrenzers. Alhoewel ik geen voorstander van dit soort apparatuur ben, zie ik meer logica in het afregelen van de maximale snelheid zo'n 10 tot 20 km boven de toegestane maximum ^snelheid, maar waarom toch 250 km/u? Willen Mercedes en BMW hier He veiligheid dienen, c wellicht het milieu, of willen ze met deze geste aangeven wel degelijk verantwoording te willen dragen voor de manier waarop de klant zich met hun produkt op de weg gedraagt. Duitsland zal er vroeg of laat niet aan ontkomen een maximum snelheid in te stellen en wellicht denken beide merken dat moment met de vrijwillige afregeling op 250 km/u te kunnen uitstellen. Toyota maakt het met de nieuwe Supra nog bonter en onbegrijpelijker. Ook de Supra is af geregeld op 250 km/u. Toch Iaat de Toyota- organisatie niet na om te vertellen dat zonder afregeling een top van 282 km/u behaald kan worden. In een grafiek met concurrentievergelij n staat bij de topsnel van de Supra netjes 1 km/u, terwijl bij de BMW 840i die keurig afgeregelde top van 250 km/u staat genoemd. Het excuus: BMW maakt in haar gegevens de technisch mogelijke top niet bekend. Wie houdt wie nu voor de gek Toyota...? boordcomputer. Het instrumentarium is zo naar de bestuurder toegebogen, dat een bijrijder een soort buitengesloten gevoel krijgt. De stoelen, die tegen meerprijs met leer wor bekleed, zijn gedeeltel. elektrisch verstelbaar; hoogte-verstelling ges met de hand. De zitting is aan de korte kant, terwijl de ondersteuning van het rechterbeen bij de handgeschakelde versie verre van optimaal is. Bij de automaat heb je hiervan geen last, omdat de stoel dan Bijtelling zakenauto moet omlaag De Stichting Natuurlijk en Milieu heeft, ongetwijfeld ongewild, de autobranche een dienst bewezen. Dit voorjaar schreef de stichting een brief aan de staatssecretaris van Financiën waarvan de strekking was dat de ook privé gebruikte zakenauto zwaarder moest worden belast. Dat was voor de Rai aanleiding dit onderwerp eens diepgaand te bestuderen. Al spoedig bleek dat auto 's die door werkgevers ter beschikking worden gesteld niet méér maar juist minder privé rijden dan auto's die particulier worden aangeschaft. De suggestie van de stichting berustte dus op een verkeerd uitganspunt. Verdergaande berekeningen wezen uit dat dit ook gevolgen zou moeten hebben voor de bijtelling in de inkomstenbelasting. De Rai heeft hiervoor, samen met de Bovag, de aandacht van het ministerie van Financiën gevraagd. Een auto van f.50.000,=, een voor het zakelijk verkeer veel gebruikte klasse, kost ongeveer 67-73 cent per kilometer. De gebruiker die niet meer dan het gemiddelde (5900 km) privé rijdt, betaalt voor die kilometers 85 cent. Dat is dus teveel en het zou derhalve redelijk zijn als de bijtelling voor deze categorie werd verlaagd van 20 naar 16%. Pas bij auto's die goedkoper zijn van f.44.000,= is een bijtelling van 20% redelijk. Voor alle auto’s met een hogere catalogusprijs zou de fiscale bijtelling omlaag moeten. Tijdens de IAA in Frankfurt zal op de Opel-stand een belangrijk deel van de aandacht worden opgeëist door de nieuwe Tigra, een 2+2 coupé op basis van de nieuwe Opel Corsa. Alhoewel het hier nog om een prototype gaat, moet wel degelijk rekening worden gehouden met de introductie van deze mini-Calibra ergens in 1994. snelheidsmeter, toerenteller en benzinemeter. Voorin de Tigra vinden we de 1.6 liter 16-kleppen Ecotec motor van de Corsa GSi. Deze krachtbron levert een vermogen van 109 pk bij tr/min en een maximaal koppel van 150 Nm bij 3800 tr/min. De 1.6 biedt een prima combinatie van goede prestaties en een prima soeplesse. De Tigra heeft minder dan 10 seconden nodig om de 100 km/u te behalen en haalt makkelijk een top van boven de 200 km/u. Dit is voor een deel te danken aan de gestroomlijnde carrosserie. De Opel Tigra is in het uitlaatsysteem voorzien van een metaalkatalysator. Deze vermindert de teger in het uitlaatsysteem, waardoor de prestaties beter zijn. Verder zorgt deze katalysator voor een snellere opwarming, waardoor eerder de optimale werking wordt verkregen. Hierdoor voldoet de Tigra al aan de eisen die in 1996 worden ingevoerd. Verder is ook op andere details aan het milieu gedacht. CFK's worden niet meer in de airconditioning gebruikt, kunststofonderdelen zijn Haalbaarheid De Tigra biedt met zijn compacte lengte vn 3,93 meter toch een behoorlijke interieurruimte. Voorin sportieve stoelen met ai duikprofielen geplc de inzittenden die worden beschermd door een dubbele airbag, gordelspanners en verstevigingsbalken in de portieren. Het fantasievol vormgegeven dashboard past goed bij de uitstraling van de Tigra en bevat een Complex Wie voor het eerst oog in oog staat met de nieuwe Supra zal zeer nadrukkelijk moeten wennen. Het is absoluut geen auto die je meteen mooi vindt, maar een model wat in je gedachten even moet rijpen. Ook de kleur blijkt zeer bepalend voor de uitstraling te zijn. In zilvergrijs heeft de Supra duidelijk wat trekjes van de Aston Martin Zagato en ook van de Audi Avus. Verder zien we in het profiel duidelijk gelijkenis met de huidige Toyota Celica, het model waar de Supra in het verleden van werd afgeleid. De nieuweling heeft zeer complex samengestelde dimlicht/grootlicht, verstralers en breedstralers in één unit. Ook de ronde achterlichten zijn achter glas aangebracht. Alle carrosserie-onderdelen Interieur Bij alle stylingde het achterhoofd gehouden dat de I gemaakt voor de Amerikaanse markt. Dat zien we ook in het interieur. De vormgeving van het dashboard is niet opvallend. De belangrijkste functies zijn in de ronde klokken ondergebracht, al ontbreekt bijvoorbeeld een Fijnproevers Technisch is de Supra er voor de fijnproevers. Voorin vinden we de 6 cilinder lijnmotor met een inhoud van 3 liter. Natuurlijk beschikt iedere cilinder over 4 kleppen en wordt sequentieel ingespoten. Daarnaast zorgen twee turbocompressoren voor het nodige extra leven. De eerste turbo slaat snel in en te krap. De uitrusting omvat zoals verwacht alles waarvan een burger kan dromen; elektrische antenne, alarm, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, airconditioning, cruise control, een meer dan uitstekende stereo-installatie met RDS en elektrisch bediende portierruiten. Tegen meerprijs kan de Supra worden geleverd met lederen bekleding, metaallok en het uitneembare Sportroof. De automatische versnellingsbak behoort wel tot de opties, maar vraagt geen extra investering. De nieuwe Toyota Supra kost f.177.354,= en dat is natuurlijk niet gering. De auto zit hiermee in het segment van de Nissan 300 ZX, Mazda RX-7 en de Mitsubishi 3000 GT. De auto heeft alles in huis om een forse portie concurrentie te bieden. Alleen is dit segment, waarin ook alle Ferrari's en Porsches te vinden zijn, niet groter dan 200 eenheden op jaarbasis. wordt naar afgeregeld, nodig dan draait deze meteen voluit en behoudt het eerste exemplaar de regelfunctie. Aldus komt de nieuwe Supra tot een vermogen van 330 pk bij 5600 tr/min en eer gigantisch koppel van 441 Nm tussen de 4600 en 5000 tr/min. -* J ri bij 1200 tr/min 250 Nm beschikbaar is. Vrijwel alle denkbare snufjes zijn op de Supra te vinden, zoals bijvoorbeeld een gelimiteerd slipdifferentieel, ABS met een zogenaamde G- sensor ter beoordeling van de zijdelingse bewegingen en tractie-controle. Al dit soort voorzieningen verhogen aanzienlijk het gewicht. Om dit weer binnen te perken te houden is bewust gebruik gemaakt van lichte materialen zoals aluminium en kunststof en zijn verschillende bouten zelfs hol uitgevoerd. Toch weegt de Supra nog altijd een forse 1606 kg. De prestaties zijn fabuleus. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u, terwijl dit theoretisch 282 km/u zou kunnen zijn. Voor het sprintje van 0 tot 100 km/u heeft deze snelle Japanner slechts 5,1 seconden nodig. ^-CX 11741 IEN i tëG_-MK5Ï9l

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19