TOYOTA SUPRA
s
Techniek om von
te watertanden
OPEL TOONT KLEINE COUPE
IN FRANKFURT
A
PRIJZEN
ROVER 600
i
i
A
A
pergekamde
Oplage: 96.900
Donderdag 19 augustus 1993
10^
land
oog:
ve St
HNMNHNHNMHMNHMHMMNNNMMK
i 6000
Tony Vos
115
Mazda 121
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Peugeot 306 XND
pag. 3
Rij-impressie:
Opel Corsa Swing 1.5 TD
pag. 5
Cabriyooh! Top
pag. 5
eding
ga's
dips
lerkartikelen
ïrplein 72
vhoef.
Jaargang 5
Nummer 31
n op te noemen
CL
ijkinge
ilheid
s 282
BMW
Ivoor
leid
izijn
mti-
laatst voor
woi
eenc
rtor.
mdruk
>tus 1993 - paging
ermee
.of
ietails moet in
1 worden
'e Supra is
•ijk voor
nieuwe
imago vax
rrikt. We
)uitslan<
arden
Blijk
r; de
jschiedt
verder naar achter kan (er is
dan immers geen
koppelingspedaal aanwezig).
Het interieur krijgt zodoende
niet meer dan een voldoende,
terwijl de bagageruimte het
grootste nadeel vormt. Hier
vinden we niet meer dan een
inhoud 185 liter. Vooral de
hoogte is zeer gering, zodat de
meeste kopers van een Supra
een aangepaste kotterset
zullen moeten aanschaffen.
De achterbank kan echter ook
voor bagage worden benut,
omdat er geen sprake is van
beenruimte. Zelfs voor
kinderen is de Supra achterin
Het gebrek aan imago speelt
de Japanse merken in ons
land nog steeds parten. Bij de
kleine auto's en in de
middenklasse worden prima
zaken gedaan, maar als de
automobilist meer te
besteden heeft, wordt over het
algemeen niet in eerste
instantie aan een Japans
produkt gedacht. In Engelc
bijvoorbeeld is dat heel
anders. Daar startte Toyota
aanvankelijk met de sportieve
en duurdere.auto's, waardoor
het merk als geheel een veel
chiquere uitstraling heeft.
inklets
j, rood,
grijs
segment van compacte
coupés. De reakties van pers
en publiek tijdens de IAA
zullen de haalbaarheid van
dit model voor een deel gaan
bepalen.
worden in deze
gespoten. De h
naar de motor gesch
de forse inlaat in de
voorbumper. V
'gaten' achter J'
voor extra koeling Vu
remschijven achter
onderdeel wat bij
het meest voor dis'”"
vatbaar is, is de aciu
De auto wordt namel
standaard met een enor
taartschep uitgerust, dit
vrijwel even hoog is c
dak. Als je recht ach1
Supra rijdt, is de spoi
te zien. Toyota zegt d<
voorziening nodig te hebben
bij snelheden boven de 200
km/u. Overigens heeft de auto
nog een tweede spoiler, die
bij stilstand niet te zien is. Bij
90 km/u komt namelijk onder
de bumper een kleine
spoilerrand te voorschijn.
Tussen 90 en 120 km/u krijgt
dit onderdeel de kans rustig
zijn positie in te nemen. Als er
echter voluit geaccelereerd
wordt heeft deze spoiler niet
genoeg tijd en komt ie 'met 'n
klap' eruit.
Eind september verschijnt de
nieuwe 600 in de showrooms
van de Nederlandse Rover-
dealers. Met deze auto, die
dezelfde basis kent als de
nieuwe Honda Accord, moet
Rover definitief de zakelijke
markt veroveren. De auto lijkt
hiervoor alles in huis te
hebben en biedt bovendien
behoorlijk wat exclusiviteit.
In eerste instantie bestaat de
keus uit drie modellen, te
beginnen bij de 620i met 11
pk sterke 2 liter 16-kleppen-
motor. Het maximale koppel
allemaal voor recycling
geschikt en in de wielkast is
een groot, geluiddempeld
luchtfilter aangebracht.
Met de Tigra komt Opel
binnen in een relatief nieuw
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
jzelfde kleur
luchttoevoer
geschiedt via
rat in de
r. Verder zorgen de
er de portieren
Teling van de
iter. Het
rij de Supra
liscussie
- achterspoiler.
slijk
ariorme
-ie
is als het
:hter de
poiler niet
Engelbewaarder
De Supra is behoorlijk laag.
Daarnaast is bij het ontwerp
gezorgd voor een lage
plaatsing van de zware
onderdelen. Dit lage
zwaartepunt zorgt mede voor
een uitstekende wegligging.
Natuurlijk past Toyota
rondom de double wishbone
wielophanging toe en brede
wielen met laagprofiel
banden. De
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging zorgt voor
De bolle lijnvoering van de
Corsa zijn in de Tigra terug te
vinden. Kijk bijvoorbeeld
maar eens naar de daklijn en
de ronding van de ruitstijlen
aan de portieren. Het front
oogt zeer volwassen, waarbij
het samengaan van de
stootrand en de grille
opmerkelijk genoemd mag
worden. Zeer typisch is ook de
bolle achterruit. Deze ruit
maakt deel uit van de
achterklep die tot aan de
onderzijde van de
achterlichten opengaat.
Hierachter verschuilt zich een
bagageruimte met een inhoud
van 240 liter. Standaard is een
skiluik in de rugleuning,
terwijl de achterbank
makkelijk kan worden
neergeklapt.
r behoefte
1. Is de tweede turbo
draait deze
t en behoudt he* -
iplaar de regel, c,
rt de nieuwe
•mogen van
“linen een
gigantisch koppel van 441 N
Hamburg - Niet meer dan enkele tientallen tussen de 4600 en 5000 tr/mii
exemplaren verwacht importeur Louwman Parqui Het aardige is dat al bij 12"
te gaan verkopen van de nieuwe Toyota Supra. tr/min 250 Nm beschikbaar i
Waarom is een dergelijk exclusieve sportwagen dan
toch zo belangrijk voor het merk. De Supra biedt
een forse reeks nieuwe en innovatieve technieken
waarmee het imago van het merk als geheel kan
worden opgekrikt. We gaven hem de sporen in het
Noorden van Duitsland.
een goed 'gevoel' ten opzichte
van de weg. Na het starten
van de motor kan het spel
beginnen. De krachtbron
maakt een fraai geluid en laat
duidelijk horen altijd bereid
te zijn tot presteren. Wie het
gas helemaal intrapt, krijgt
wat ie wil. Als een bezetene
zet de Supra zich in gang; er
lijkt geen einde aan te komen.
De Supra is snel, zeer snel,
maar je hebt nooit het gevoel
dat de techniek het niet
aankan. Het gevoel van
veiligheid is aanwezig, nog
eens aangevuld met een
dubbele airbag en
verstevigingsbalken in de
portieren. Vrijwel alle
voertuigfuncties worden zo
electronisch in de gaten
gehouden,dat je het gevoel
krijgt dat niets mis kan gaan.
Overigens kan de bestuurder
zelf de tractie-controle
uitzetten voor extra sportieve
effecten. Met deze geweldige
voorziening wil de achterzijde
best uitbreken, maar dit wordt
in een fractie van een seconde
gecorrigeerd. Wellicht is de
achterspoiler ook bedoeld als
handvat voor een
engelbewaarder die je op het
rechte spoor houdt. De nieuwe
Supra is wat betreft afvering
duidelijk sportiever geworden
dan zijn wat gezapige
voorganger.
van 172 Nm wordt bij 4200
tr/min bereikt. De completer
uitgerust 620 Si levert met
dezelfde motor 131 pk en 178
Nm, terwijl deze variant ook
met een automatische
transmissie verkrijgbaar is.
De 620i start bij f.42.900,=
terwijl de Si f.49.900,= moet
opleveren. Voor de
automatische
versnellingsbak wordt
f.6.500,- in rekening gebracht.
Dat lijkt erg veel, maar de
automaat krijgt voor dit
bedrag ook ABS.
Afgeregeld
De Duitse merken BMW en
Mercedes regelen de
topsnelheid van hun
snelste auto's elektronisch
af op 250 km/u. Porsche
heeft daar maling aan en
laat haar auto 's ver in de
richting van de 300 km/u
komen. Ik kan Porsche
daar ook geen ongelijk in
geven, want wat is het
onzin om een topsnelhe
op 250 km/u af te regelen.
Duitsland is natuurlijk nog
het enige land waar men
op sommige stukken
autosnelweg zo hard mag
rijden als men zelf wil,
alhoewel de
mogelijkheden daartoe
steeds kleiner worden. Het
is dan ook het enige land
waar men als berijder van
een snelle auto wordt
geconfronteerd met een
snelheidsbegrenzer. Er is
in het recente verleden
onder aanvoering van
minister Maij-Weggen in
ons land discussie geweest
over snelheidsbegrenzers.
Alhoewel ik geen
voorstander van dit soort
apparatuur ben, zie ik
meer logica in het
afregelen van de
maximale snelheid zo'n 10
tot 20 km boven de
toegestane maximum
^snelheid, maar waarom
toch 250 km/u? Willen
Mercedes en BMW hier
He veiligheid dienen, c
wellicht het milieu, of
willen ze met deze geste
aangeven wel degelijk
verantwoording te willen
dragen voor de manier
waarop de klant zich met
hun produkt op de weg
gedraagt. Duitsland zal er
vroeg of laat niet aan
ontkomen een maximum
snelheid in te stellen en
wellicht denken beide
merken dat moment met
de vrijwillige afregeling
op 250 km/u te kunnen
uitstellen. Toyota maakt
het met de nieuwe Supra
nog bonter en
onbegrijpelijker. Ook de
Supra is af geregeld op 250
km/u. Toch Iaat de Toyota-
organisatie niet na om te
vertellen dat zonder
afregeling een top van 282
km/u behaald kan worden.
In een grafiek met
concurrentievergelij
n staat bij de topsnel
van de Supra netjes 1
km/u, terwijl bij de BMW
840i die keurig
afgeregelde top van 250
km/u staat genoemd. Het
excuus: BMW maakt in
haar gegevens de
technisch mogelijke top
niet bekend. Wie houdt
wie nu voor de gek
Toyota...?
boordcomputer. Het
instrumentarium is zo naar de
bestuurder toegebogen, dat
een bijrijder een soort
buitengesloten gevoel krijgt.
De stoelen, die tegen
meerprijs met leer wor
bekleed, zijn gedeeltel.
elektrisch verstelbaar;
hoogte-verstelling ges
met de hand. De zitting is aan
de korte kant, terwijl de
ondersteuning van het
rechterbeen bij de
handgeschakelde versie
verre van optimaal is. Bij de
automaat heb je hiervan geen
last, omdat de stoel dan
Bijtelling
zakenauto
moet omlaag
De Stichting Natuurlijk
en Milieu heeft,
ongetwijfeld ongewild,
de autobranche een
dienst bewezen. Dit
voorjaar schreef de
stichting een brief aan de
staatssecretaris van
Financiën waarvan de
strekking was dat de ook
privé gebruikte
zakenauto zwaarder
moest worden belast. Dat
was voor de Rai
aanleiding dit onderwerp
eens diepgaand te
bestuderen. Al spoedig
bleek dat auto 's die door
werkgevers ter
beschikking worden
gesteld niet méér maar
juist minder privé rijden
dan auto's die particulier
worden aangeschaft. De
suggestie van de
stichting berustte dus op
een verkeerd
uitganspunt.
Verdergaande
berekeningen wezen uit
dat dit ook gevolgen zou
moeten hebben voor de
bijtelling in de
inkomstenbelasting. De
Rai heeft hiervoor, samen
met de Bovag, de
aandacht van het
ministerie van Financiën
gevraagd. Een auto van
f.50.000,=, een voor het
zakelijk verkeer veel
gebruikte klasse, kost
ongeveer 67-73 cent per
kilometer. De gebruiker
die niet meer dan het
gemiddelde (5900 km)
privé rijdt, betaalt voor
die kilometers 85 cent.
Dat is dus teveel en het
zou derhalve redelijk zijn
als de bijtelling voor deze
categorie werd verlaagd
van 20 naar 16%. Pas bij
auto's die goedkoper zijn
van f.44.000,= is een
bijtelling van 20%
redelijk. Voor alle auto’s
met een hogere
catalogusprijs zou de
fiscale bijtelling omlaag
moeten.
Tijdens de IAA in Frankfurt zal op de Opel-stand een
belangrijk deel van de aandacht worden opgeëist
door de nieuwe Tigra, een 2+2 coupé op basis van de
nieuwe Opel Corsa. Alhoewel het hier nog om een
prototype gaat, moet wel degelijk rekening worden
gehouden met de introductie van deze mini-Calibra
ergens in 1994.
snelheidsmeter, toerenteller
en benzinemeter.
Voorin de Tigra vinden we de
1.6 liter 16-kleppen Ecotec
motor van de Corsa GSi. Deze
krachtbron levert een
vermogen van 109 pk bij
tr/min en een maximaal
koppel van 150 Nm bij 3800
tr/min. De 1.6 biedt een prima
combinatie van goede
prestaties en een prima
soeplesse. De Tigra heeft
minder dan 10 seconden
nodig om de 100 km/u te
behalen en haalt makkelijk
een top van boven de 200
km/u.
Dit is voor een deel te danken
aan de gestroomlijnde
carrosserie. De Opel Tigra is
in het uitlaatsysteem voorzien
van een metaalkatalysator.
Deze vermindert de teger
in het uitlaatsysteem,
waardoor de prestaties beter
zijn. Verder zorgt deze
katalysator voor een snellere
opwarming, waardoor eerder
de optimale werking wordt
verkregen.
Hierdoor voldoet de Tigra al
aan de eisen die in 1996
worden ingevoerd. Verder is
ook op andere details aan het
milieu gedacht. CFK's worden
niet meer in de
airconditioning gebruikt,
kunststofonderdelen zijn
Haalbaarheid
De Tigra biedt met zijn
compacte lengte vn 3,93 meter
toch een behoorlijke
interieurruimte. Voorin
sportieve stoelen met ai
duikprofielen geplc
de inzittenden die worden
beschermd door een dubbele
airbag, gordelspanners en
verstevigingsbalken in de
portieren. Het fantasievol
vormgegeven dashboard past
goed bij de uitstraling van de
Tigra en bevat een
Complex
Wie voor het eerst oog in oog
staat met de nieuwe Supra zal
zeer nadrukkelijk moeten
wennen. Het is absoluut geen
auto die je meteen mooi vindt,
maar een model wat in je
gedachten even moet rijpen.
Ook de kleur blijkt zeer
bepalend voor de uitstraling
te zijn. In zilvergrijs heeft de
Supra duidelijk wat trekjes
van de Aston Martin Zagato
en ook van de Audi Avus.
Verder zien we in het profiel
duidelijk gelijkenis met de
huidige Toyota Celica, het
model waar de Supra in het
verleden van werd afgeleid.
De nieuweling heeft zeer
complex samengestelde
dimlicht/grootlicht,
verstralers en breedstralers in
één unit. Ook de ronde
achterlichten zijn achter glas
aangebracht. Alle
carrosserie-onderdelen
Interieur
Bij alle stylingde
het achterhoofd
gehouden dat de I
gemaakt voor de
Amerikaanse markt. Dat zien
we ook in het interieur. De
vormgeving van het
dashboard is niet opvallend.
De belangrijkste functies zijn
in de ronde klokken
ondergebracht, al ontbreekt
bijvoorbeeld een
Fijnproevers
Technisch is de Supra er voor
de fijnproevers. Voorin vinden
we de 6 cilinder lijnmotor met
een inhoud van 3 liter.
Natuurlijk beschikt iedere
cilinder over 4 kleppen en
wordt sequentieel
ingespoten. Daarnaast zorgen
twee turbocompressoren voor
het nodige extra leven. De
eerste turbo slaat snel in en
te krap. De uitrusting omvat
zoals verwacht alles waarvan
een burger kan dromen;
elektrische antenne, alarm,
centrale vergrendeling,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
airconditioning, cruise
control, een meer dan
uitstekende stereo-installatie
met RDS en elektrisch
bediende portierruiten. Tegen
meerprijs kan de Supra
worden geleverd met lederen
bekleding, metaallok en het
uitneembare Sportroof. De
automatische
versnellingsbak behoort wel
tot de opties, maar vraagt
geen extra investering. De
nieuwe Toyota Supra kost
f.177.354,= en dat is natuurlijk
niet gering. De auto zit
hiermee in het segment van
de Nissan 300 ZX, Mazda RX-7
en de Mitsubishi 3000 GT. De
auto heeft alles in huis om
een forse portie concurrentie
te bieden. Alleen is dit
segment, waarin ook alle
Ferrari's en Porsches te
vinden zijn, niet groter dan
200 eenheden op jaarbasis.
wordt naar
afgeregeld,
nodig dan draait deze meteen
voluit en behoudt het eerste
exemplaar de regelfunctie.
Aldus komt de nieuwe Supra
tot een vermogen van 330 pk
bij 5600 tr/min en eer
gigantisch koppel van 441 Nm
tussen de 4600 en 5000 tr/min.
-* J ri bij 1200
tr/min 250 Nm beschikbaar is.
Vrijwel alle denkbare snufjes
zijn op de Supra te vinden,
zoals bijvoorbeeld een
gelimiteerd slipdifferentieel,
ABS met een zogenaamde G-
sensor ter beoordeling van de
zijdelingse bewegingen en
tractie-controle. Al dit soort
voorzieningen verhogen
aanzienlijk het gewicht. Om
dit weer binnen te perken te
houden is bewust gebruik
gemaakt van lichte
materialen zoals aluminium
en kunststof en zijn
verschillende bouten zelfs hol
uitgevoerd. Toch weegt de
Supra nog altijd een forse 1606
kg. De prestaties zijn
fabuleus. De topsnelheid is
afgeregeld op 250 km/u,
terwijl dit theoretisch 282
km/u zou kunnen zijn. Voor het
sprintje van 0 tot 100 km/u
heeft deze snelle Japanner
slechts 5,1 seconden nodig.
^-CX 11741
IEN
i
tëG_-MK5Ï9l