u s s 12 september i L Zuinige aandrijving E Uitstekend Truck-cabine uit rs DSM-fabriek !S Ellen van Langen in Mercedes C200 Diesel profiel Mazda B g A E IV IE Sc U 7 rr 'X GP-TR-37 II i ii DE AUTOMAAT - Donderdag 12 augustus 1993 - pagina 3 in is Verbruik: Prijs: jk Verbruik ECE bij 90 km/u. njn< 10.950,- SPECIALE AANBIEDING beurs. 22.950,- BMW 324 D 8-1989 Nissan Primera 2.0 SGX 7-1991 Nissan Maxima 3.0 V6 6-1990 4-1991 5-1991 9 geld 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE fin»»*» 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE NISSAN 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 6 cyl, luxor beige met. airco, sportvelgen, schuifdak, zwart ABS, alarm, bordeaux rood met. fabr. garantie 12 mnd. gar., blauw metallic Nissan Primera 2.0 LX wagon Volvo 460 GLEinj. 1 op 22,2* 1 op 20,5* 1 op 20,8* 1 op 20,4* 1 op 20,9* 27.950, 42.500,- 32.950, - 8-1991 8-1990 18500 km 84900 km rood, fabr. garantie vele acc., grijs met. 11-1988 3-1990 3-1991 5-1991 5-1991 116900 km 21900 km 49800 km 51800 km 38800 km 69800 km 51800 km 23800 km 62500 km 22800 km 8-1991 2-1992 1-1992 2- 1990 3- 1991 13.950, - 17.500, - 22.500, 22.500, 23.950, 24.950, 22.500, 22.500, 49.950, 42.950, 14.950, - 15.950, - 49.950, - p.o.a. ode reet YAMAHA FJ 1200 motorfiets 24-08-92,3480 km! snden /een Daihatsu Charade TS Aut Nissan Micra SDX Nissan Cherry 1.3 X-type Renault 11 TL 5-drs. Toyota Starlet 1.3 XL aut. Suzuki AltoGL Nissan Primera 2.0 D SLX Ford Fiesta 1.3i Cheers Nissan Micra 1.2 March Fiat Uno 45 S ie Fiat Panda 1000 CL ie ^nissan^M G4R4Gf DENISSEN BV a Citroën BX14E Nissan Sunny 1.6 i GT Ford Escort 1.4 CL Mazda 3231.6 GLXi Opel Kadett 1.4 i Expression 5-1986 4-1987 12-1985 9-1987 4-1986 8-1987 98200 km 68800 km 94100 km 61100 km 63300 km 59700 km Nissan 100 NX SLX+ Nissan Patrol 2.8 Turbo D "Van" GARAGE DENISSEN BV a ƒ7950,- 9850,- ƒ7500,- ƒ8950,- ƒ8950,- ƒ8450,- l Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 i. Deze ook al van de idoor ;2oo zodat 3 niet worden, -snelheid Li 18,4 Je 100 NISSAN ~GARAGE ■k DENISSEN BV a GARAGE DENISSEN BV a 12 maand Yamaha Plus-garantie iauto nhet >pje als in Het tijdschrift lelauto gl2 achtste in de sl importeur I aan de Ster Raamsdonl mensen di- warm Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg bezoel Tel.: 013-683911 Wetenschap en Onder De tweede 50% werden gedragen i auto-industrie. deTILBURGSE koerier srzoek. e kosten >rde 11850,- 18950,- ƒ22950,- ƒ23850,- 19950,- t>e nieuwe C-klasse mag met Irecht een verfrissende Mercedes genoemd worden. Natuurlijk zijn alle vaste ingrediënten die dit merk te bieden heeft aanwezig, zoals de typische grille en de geribbelde achterlichten. Daarnaast is de lijnvoering ran de koets wat meer op de moderne zakenman of -vrouw jericht. Mercedes heeft met «en schuin oog natuurlijk [gekeken naar het succes van de3-serie van aartsconcurrent BMW. I Het project werd uitgevoerd door de Ingenieursvereniging voor Aggregaattechniek en Verkeer van de Technische Universiteit Berlijn. vastgelijmde binnenlagen en versterkingsmaterialen, waardoor een optimale oppervlakte-afwerking wordt verkregen. Een nieuw type SMC met een glad oppervlak is eersteklas vlamdovend. De fabricagekosten voor SMC- onderdelen zijn ten opzichte van staal wederom De Eco-Polo kenmerkt zich door geringe uitlaatgas- en geluidsemissies, een laag verbruik en goede rijprestaties. De proef werd mede-mogelijk gemaakt door het Duitse Ministerie voor Ontwikkeling en Technologie en het Berlijnse Senaatbestuur voor niet alleen door het typenummer benadrukt. Er wordt ook een nieuwe prijsstrategie geïntroduceerd, waardoor de auto's voor hetzelfde geld een completere uitrusting bieden. Snelheidslimieten Van de gewonnen sportiviteit is bij de traagste variant, de 200 Diesel, weinig terug te vinden. In deze auto vinden we de vertrouwde 1997 cc 4 cilinder diesel met gewoon één in- en één uitlaatklep per zuiger. Hiermee komt de ruwoliestoker tot een vermogen van 75 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 130 Nm tussen de 2000 en 3600 toerentallen lekker rustig, wat natuurlijk een positieve invloed heeft op het comfort. Het interieur mag ook typisch Mercedes worden genoemd. Het klokkendeel van het dashboard is onder een halfronde overkapping geplaatst. In het middenkussen van het vierspakige stuurwiel is standaard een airbag opgenomen. Alle bedieningsknoppen zijn op de voor een Mercedes bekende plaatsen aangebracht. aanzienlijk lager geworden. Grote voordelen zijn: het lage gewicht van de cabine van slechts 135 kg, geen roest, kunnen voldoen aan alle veiligheidseisen, prima isolatiegedrag en een laag geluidsniveau. De ERF EC kan worden gekozen in drie cabine-varianten. bedrag vergelijkbaar aan de oude 190 koopt men nu een nieuwe C-klasse met krachtige motor en veel rijkere uitrusting en dat is wat men noemt market-priced. De C-klasse begint bij f.56.250,= voorde C180 met 1.8 liter 16-kleppen benzinemotor. Het tweede model in de range is de C200 Diesel die met f.63.800,= exact even duur als de 190D. Aantrekkelijk zijn vooral de meer- kleppendieselmotoren die we vinden in de C220 en C250. Deze modellen kosten respectievelijk f .69.200,= en f.77.600,=. De optiepakketten worden aangeboden voor f.l.250,= (Esprit), f.5.600,- (Elegance) en f.7.600,= (Sport). Autopress Composites Ltd. in het Engelse Winsford is onderdeel van de harsendivisie van chemieconcern DSM. Dit bedrijf verzorgt de fabricage, assemblage en afwerking van de SMC-panelen voor cabines van de nieuwe "EC" vrachtwagenserie van het staan erg ver uit elkaar. De bestuurdersstoel is in hoog stelbaar. Wie aan de kn r de hoogteverstelling t, zal merken dat de j afwisselend links en s een stukje omhoog tr/min. Geen waarden waarmee tijdens verjaardagsfeestjes indruk wordt gemaakt. De C2 Diesel weegt 1280 kg, i wat betreft prestaties teveel verwacht mag wc De auto haalt een topsrwwoiu van 160 km/u en heeft 18,4 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Iemand die gewend is een auto met benzinemotor te rijden, zal hierom lachen, maar een belangrijk voordeel moet niet over het hoofd gezien worden. De C200 Diesel is vooral een rustgevende auto, waarmee je je uitermate prettig zult vervoeren, zonder constant aan snelheidslimieten te moeten denken. Het is natuurlijk leuk als een ar‘- 250 km/u haalt, maar in h=. dagelijkse verkeer koop daar weinig voor. Net als u het verleden zal de C200 Diesel een prima auto zijn voor veelrijders, die weinig geven om acceleratiescijfers en topsnelheden. De motor blijft overigens bij alle Onderstel De C-klasse is slechts 3,9 centimeter langer geworden dan de 190. Door de brede achtersteven oogt de [lieuweling echter zeer ipact. Een aardig detail i de achterlichtunits die Twee jaar lang werden 45 exemplaren van de Volkswagen Eco-Polo in Berlijn ingezet voor een proef - jk.*® met auto's voorzien van een kgS zogenaamde start-stop automaat. De deelnemende auto's werden in realistische omstandigheden aan de tand gevoeld. verst voor uc draait, zitting i rechts gaat. Mercedes moest natuurlijk wat doen aan de krappe beenruimte achterin de 190. De C-klasse is maar weinig ii lengte gegroeid, maar biedt toch op alle fronten meer ruimte. De extra beenruimte achterin is vooral verkregen door het iets uithollen van de rugleuning van de voorstoelen. De C-klasse komt hierdoor beter uit de bus dan zijn voorganger, maar maatgevend kan hij nog steeds niet genoemd worden. De inhoud van de bagageruimte is met 430 liter keurig. De kofferklep gaat netjes tot aan de bumper open. Mercedes biedt de C-klasse al vanaf het basismodel in een complete uitvoering. Dit betekent dat voortaan een vijfversnellingsbak en toerenteller in alle modellen te vinden zijn. Maar ook ABS, centrale vergrendeling, getint glas in hoogte verstelbare gordels achter en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels worden op ieder model uit de C-klasse zonder meerprijs gemonteerd. Daarnaast zijn er drie pakketten verkrijgbaar luisterend naar de namen Esprit, Elegance en Sport. Tegen een geringe meerprijs kan de C dan sportiever of luxueuzer worden uitgerust. 'om het hoekje' in de bovenkant van het achterscherm uitkomen.r' vinding zien we echter ook bij de Opel Astra sedan. De koplampen lopen schuin naar binnen af. Grille en koplampen worden door een strook metaal van elkaar gescheiden, een onderdeel van de nieuwe Mercedes- look. Al vanaf het basismodel zijn de bumpers en buitenspiegels in de carrosseriekleur meegespoten, waardoor iedere exemplaar van de C- klasse een complete indruk maakt. Het onderstel is op een aantal belangrijke punten aangepast. Voor zien we namelijk een ophanging die veel lijkt op die van de S- klasse. Hierbij zijn vering en schokdemping niet in elkaar Beenruimte Op de stoelen en de deurpanelen is in de basisversie een veelkleurige stof gebruikt. Een prima keuze waarmee kleur wordt gegeven aan het verder overwegend zwarte interieur. De stoelen bieden merkbaar meer steun aan bovenbenen en lenden dan de exemplarer uit de 190, maar optimaal het nog niet genoemd worden. De lendensteunen te vinden van miniatuurmodellen van auto's, vrachtwagens, bussen, landbouwtractoren, caravans etc. Verder is er in de ontvangsthal een expositie van modellen in de schaal 1/24, terwijl tijdens de beurs een speciaal bedrukte miniatuur verkrijgbaar is in beperkte oplage. Tegen een gereduceerd tarief is bovendien het Nationaal Automobielmuseum te bezoeken met meer dan 200 echte auto's. De beurs is geopend van 10.00 tot 16.30 uur. De entreeprijs bedraagt f .4,50 per persoon. Technische gegevens: Merk en type: Mercedes C200 Diesel Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1997 cc Boring x slag: 87x84 mm Vermogen: 75 pk bij 4600 tr/min Koppel:130 Nm bij 2000-3600 tr/min Afmetingenlengte 4,487 meter, breedte 1,72 meter Gewicht: 1280 kg Prestaties: topsnelheid 160 km/u acceleratie 0-100 in 18,4 sec. bij 90 km/u 5,0 liter/100 km bij 120 km/u 6,8 liter/100 km stadsverkeer 8,2 liter/100 km f.63.800,= Britse merk ERF. ERF bracht in de jaren zeventig als eerste al een kunststof cabine op i markt. SMC staat voor She< Moulding Compounds. ERF en Autopress hebben de fabricagekosten van de cabine weten te verlagen en het gewicht kunnen verminderen. De cabine heeft Market-priced Wie de C-klasse wil vergelijken met de 190 doet er verstandig aan willekeurig welke versie te rijden, behalve de 200 Diesel. De traagste variant van de C- klasse heft het effect die de verbeteringen ten opzichte van de 190 tot gevolg hebben, voor een deel op. De C200 Diesel is natuurlijk comfortabel, stil en fraai uitgevoerd, maar het jongere imago wat Mercedes met de jongste telg wil bereiken, komt niet tot zijn recht. De diesel wordt natuurlij! gekocht voor mensen die jaarlijks veel kilometers rijden. De 2 liter neemt genoegen met 1 liter dieselolie voor 14 kilometers. Opmerkelijk is dat ondanks de niet overweldigende prestatiecijfers, de auto toch redelijk kwiek overkomt. Mercedes heeft met de nieuwe C-klasse een auto in huis waar menig klant op gewacht heeft en die bovendien bij de concurrentie smplaren de nodige mensen weg zal naai kan halen. Voor een groot deel is dat te danken aan de nieuwe prijsstrategie. Voor een Ellen van Langen, winnares een Olympische gouden medaille wordt al enige tijd gesponsord door Mazda- importeur Auto Palace de Binckhorst. Onlangs overhandigde manager public relations van deze firma, Patricia Egelie, aan Ellen een boterbloemgele Mazda MX-3 V6 ter vervang ing van de rode Mazda 121 Gabrio Top die Ellen tot nu toe tot haar beschikking had. Met haar nieuwe auto rijdt ze naar haar afspraken en trainingen. De MX-3 is behalve aan de kleur, ook gemakkelijk te herkennen aan de naam van Ellen op de zijkant. geïntegreerd, maar naast elkaar geplaatst. Achter past Mercedes de bekende multi link ophanging toe, die we uit de meeste modellen kennen. Verder nam ook de spoorbreedte iets toe. Aan de basisopstelling van 'motor- voorin, aandrijving achterin' is niet gesleuteld. Alle benzinemotoren hebben vier kleppen per cilinder, wat ook geldt voor twee diesels. Hierdoor bereiken de meeste C-klasse modellen betere prestaties dan de vergelijkbare types uit de 190- serie. Mode organiseert op zondag 12 september as. in samenwerking met het Nationaal Automobielmuseum in Raamsdonksveer voor de achtste keer de Koepelbeurs showroom van Toyota- Louwman Parqui eurweg 8 in lonksveer. Duizend .en die de autohobby i hart toedragen eken jaarlijks deze Op maar liefst 250 tafels een zeer gevarieerd aanbod Dit jaar zullen zo'n 3200 automobilisten zich de trotse berijder mogen noemen van de nieuwe Mercedes C-klasse. Hiermee kan het merk niet volledig aan de vraag naar de 190-opvolger voldoen, maar de wie erg lang gewacht heeft, ziet zijn geduld nu bekroond. Met de C-klasse slaat Mercedes een nieuwe wea in en dat wordt 993

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 15