u
s
s
12 september
i
L Zuinige aandrijving
E
Uitstekend
Truck-cabine
uit
rs
DSM-fabriek
!S
Ellen
van
Langen
in
Mercedes C200 Diesel
profiel
Mazda
B
g
A
E
IV
IE
Sc
U
7 rr
'X
GP-TR-37
II
i
ii
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 augustus 1993 - pagina 3
in
is
Verbruik:
Prijs:
jk
Verbruik ECE bij 90 km/u.
njn<
10.950,-
SPECIALE AANBIEDING
beurs.
22.950,-
BMW 324 D
8-1989
Nissan Primera 2.0 SGX
7-1991
Nissan Maxima 3.0 V6
6-1990
4-1991
5-1991
9
geld
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
fin»»*»
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
NISSAN
3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
6 cyl, luxor beige met.
airco, sportvelgen, schuifdak, zwart
ABS, alarm, bordeaux rood met.
fabr. garantie
12 mnd. gar., blauw metallic
Nissan Primera 2.0 LX wagon
Volvo 460 GLEinj.
1 op 22,2*
1 op 20,5*
1 op 20,8*
1 op 20,4*
1 op 20,9*
27.950,
42.500,-
32.950, -
8-1991
8-1990
18500 km
84900 km
rood, fabr. garantie
vele acc., grijs met.
11-1988
3-1990
3-1991
5-1991
5-1991
116900 km
21900 km
49800 km
51800 km
38800 km
69800 km
51800 km
23800 km
62500 km
22800 km
8-1991
2-1992
1-1992
2- 1990
3- 1991
13.950, -
17.500, -
22.500,
22.500,
23.950,
24.950,
22.500,
22.500,
49.950,
42.950,
14.950, -
15.950, -
49.950, -
p.o.a.
ode
reet
YAMAHA FJ 1200 motorfiets
24-08-92,3480 km!
snden
/een
Daihatsu Charade TS Aut
Nissan Micra SDX
Nissan Cherry 1.3 X-type
Renault 11 TL 5-drs.
Toyota Starlet 1.3 XL aut.
Suzuki AltoGL
Nissan Primera 2.0 D SLX
Ford Fiesta 1.3i Cheers
Nissan Micra 1.2 March
Fiat Uno 45 S ie
Fiat Panda 1000 CL ie
^nissan^M
G4R4Gf
DENISSEN BV a
Citroën BX14E
Nissan Sunny 1.6 i GT
Ford Escort 1.4 CL
Mazda 3231.6 GLXi
Opel Kadett 1.4 i Expression
5-1986
4-1987
12-1985
9-1987
4-1986
8-1987
98200 km
68800 km
94100 km
61100 km
63300 km
59700 km
Nissan 100 NX SLX+
Nissan Patrol 2.8 Turbo D "Van"
GARAGE
DENISSEN BV a
ƒ7950,-
9850,-
ƒ7500,-
ƒ8950,-
ƒ8950,-
ƒ8450,-
l Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
i. Deze
ook al
van de
idoor
;2oo
zodat
3 niet
worden,
-snelheid
Li 18,4
Je 100
NISSAN
~GARAGE
■k DENISSEN BV a
GARAGE
DENISSEN BV a
12 maand
Yamaha Plus-garantie
iauto
nhet
>pje
als in
Het
tijdschrift
lelauto
gl2
achtste
in de sl
importeur I
aan de Ster
Raamsdonl
mensen di-
warm
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg bezoel
Tel.: 013-683911
Wetenschap en Onder
De tweede 50%
werden gedragen i
auto-industrie.
deTILBURGSE koerier
srzoek.
e kosten
>rde
11850,-
18950,-
ƒ22950,-
ƒ23850,-
19950,-
t>e nieuwe C-klasse mag met
Irecht een verfrissende
Mercedes genoemd worden.
Natuurlijk zijn alle vaste
ingrediënten die dit merk te
bieden heeft aanwezig, zoals
de typische grille en de
geribbelde achterlichten.
Daarnaast is de lijnvoering
ran de koets wat meer op de
moderne zakenman of -vrouw
jericht. Mercedes heeft met
«en schuin oog natuurlijk
[gekeken naar het succes van
de3-serie van
aartsconcurrent BMW.
I
Het project werd uitgevoerd
door de Ingenieursvereniging
voor Aggregaattechniek en
Verkeer van de Technische
Universiteit Berlijn.
vastgelijmde binnenlagen en
versterkingsmaterialen,
waardoor een optimale
oppervlakte-afwerking wordt
verkregen. Een nieuw type
SMC met een glad oppervlak
is eersteklas vlamdovend. De
fabricagekosten voor SMC-
onderdelen zijn ten opzichte
van staal wederom
De Eco-Polo kenmerkt zich
door geringe uitlaatgas- en
geluidsemissies, een laag
verbruik en goede
rijprestaties.
De proef werd mede-mogelijk
gemaakt door het Duitse
Ministerie voor Ontwikkeling
en Technologie en het
Berlijnse Senaatbestuur voor
niet alleen door het typenummer benadrukt. Er
wordt ook een nieuwe prijsstrategie
geïntroduceerd, waardoor de auto's voor
hetzelfde geld een completere uitrusting
bieden.
Snelheidslimieten
Van de gewonnen sportiviteit
is bij de traagste variant, de
200 Diesel, weinig terug te
vinden. In deze auto vinden
we de vertrouwde 1997 cc 4
cilinder diesel met gewoon
één in- en één uitlaatklep per
zuiger. Hiermee komt de
ruwoliestoker tot een
vermogen van 75 pk bij 4600
tr/min en een koppel van 130
Nm tussen de 2000 en 3600
toerentallen lekker rustig,
wat natuurlijk een positieve
invloed heeft op het comfort.
Het interieur mag ook typisch
Mercedes worden genoemd.
Het klokkendeel van het
dashboard is onder een
halfronde overkapping
geplaatst. In het
middenkussen van het
vierspakige stuurwiel is
standaard een airbag
opgenomen. Alle
bedieningsknoppen zijn op
de voor een Mercedes
bekende plaatsen
aangebracht.
aanzienlijk lager geworden.
Grote voordelen zijn: het lage
gewicht van de cabine van
slechts 135 kg, geen roest,
kunnen voldoen aan alle
veiligheidseisen, prima
isolatiegedrag en een laag
geluidsniveau. De ERF EC
kan worden gekozen in drie
cabine-varianten.
bedrag vergelijkbaar aan de
oude 190 koopt men nu een
nieuwe C-klasse met
krachtige motor en veel
rijkere uitrusting en dat is wat
men noemt market-priced.
De C-klasse begint bij
f.56.250,= voorde C180 met 1.8
liter 16-kleppen
benzinemotor.
Het tweede model in de range
is de C200 Diesel die met
f.63.800,= exact even duur als
de 190D. Aantrekkelijk zijn
vooral de meer-
kleppendieselmotoren die we
vinden in de C220 en C250.
Deze modellen kosten
respectievelijk f .69.200,= en
f.77.600,=. De optiepakketten
worden aangeboden voor
f.l.250,= (Esprit), f.5.600,-
(Elegance) en f.7.600,= (Sport).
Autopress Composites Ltd. in
het Engelse Winsford is
onderdeel van de
harsendivisie van
chemieconcern DSM. Dit
bedrijf verzorgt de fabricage,
assemblage en afwerking
van de SMC-panelen voor
cabines van de nieuwe "EC"
vrachtwagenserie van het
staan erg ver uit elkaar. De
bestuurdersstoel is in hoog
stelbaar. Wie aan de kn
r de hoogteverstelling
t, zal merken dat de
j afwisselend links en
s een stukje omhoog
tr/min. Geen waarden
waarmee tijdens
verjaardagsfeestjes indruk
wordt gemaakt. De C2
Diesel weegt 1280 kg, i
wat betreft prestaties
teveel verwacht mag wc
De auto haalt een topsrwwoiu
van 160 km/u en heeft 18,4
seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. Iemand die
gewend is een auto met
benzinemotor te rijden, zal
hierom lachen, maar een
belangrijk voordeel moet niet
over het hoofd gezien worden.
De C200 Diesel is vooral een
rustgevende auto, waarmee
je je uitermate prettig zult
vervoeren, zonder constant
aan snelheidslimieten te
moeten denken. Het is
natuurlijk leuk als een ar‘-
250 km/u haalt, maar in h=.
dagelijkse verkeer koop
daar weinig voor. Net als u
het verleden zal de C200
Diesel een prima auto zijn
voor veelrijders, die weinig
geven om acceleratiescijfers
en topsnelheden. De motor
blijft overigens bij alle
Onderstel
De C-klasse is slechts 3,9
centimeter langer geworden
dan de 190. Door de brede
achtersteven oogt de
[lieuweling echter zeer
ipact. Een aardig detail
i de achterlichtunits die
Twee jaar lang werden 45
exemplaren van de
Volkswagen Eco-Polo in
Berlijn ingezet voor een proef
- jk.*® met auto's voorzien van een
kgS zogenaamde start-stop
automaat. De deelnemende
auto's werden in realistische
omstandigheden aan de tand
gevoeld.
verst
voor uc
draait,
zitting i
rechts
gaat.
Mercedes moest natuurlijk
wat doen aan de krappe
beenruimte achterin de 190.
De C-klasse is maar weinig ii
lengte gegroeid, maar biedt
toch op alle fronten meer
ruimte. De extra beenruimte
achterin is vooral verkregen
door het iets uithollen van de
rugleuning van de
voorstoelen. De C-klasse komt
hierdoor beter uit de bus dan
zijn voorganger, maar
maatgevend kan hij nog
steeds niet genoemd worden.
De inhoud van de
bagageruimte is met 430 liter
keurig. De kofferklep gaat
netjes tot aan de bumper
open.
Mercedes biedt de C-klasse al
vanaf het basismodel in een
complete uitvoering. Dit
betekent dat voortaan een
vijfversnellingsbak en
toerenteller in alle modellen
te vinden zijn. Maar ook ABS,
centrale vergrendeling, getint
glas in hoogte verstelbare
gordels achter en elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels worden op
ieder model uit de C-klasse
zonder meerprijs gemonteerd.
Daarnaast zijn er drie
pakketten verkrijgbaar
luisterend naar de namen
Esprit, Elegance en Sport.
Tegen een geringe meerprijs
kan de C dan sportiever of
luxueuzer worden uitgerust.
'om het hoekje' in de
bovenkant van het
achterscherm uitkomen.r'
vinding zien we echter ook
bij de Opel Astra sedan. De
koplampen lopen schuin
naar binnen af. Grille en
koplampen worden door een
strook metaal van elkaar
gescheiden, een onderdeel
van de nieuwe Mercedes-
look. Al vanaf het basismodel
zijn de bumpers en
buitenspiegels in de
carrosseriekleur
meegespoten, waardoor
iedere exemplaar van de C-
klasse een complete indruk
maakt.
Het onderstel is op een aantal
belangrijke punten
aangepast. Voor zien we
namelijk een ophanging die
veel lijkt op die van de S-
klasse. Hierbij zijn vering en
schokdemping niet in elkaar
Beenruimte
Op de stoelen en de
deurpanelen is in de
basisversie een veelkleurige
stof gebruikt. Een prima
keuze waarmee kleur wordt
gegeven aan het verder
overwegend zwarte interieur.
De stoelen bieden merkbaar
meer steun aan bovenbenen
en lenden dan de exemplarer
uit de 190, maar optimaal
het nog niet genoemd
worden. De lendensteunen
te vinden van
miniatuurmodellen van
auto's, vrachtwagens,
bussen, landbouwtractoren,
caravans etc. Verder is er in
de ontvangsthal een
expositie van modellen in de
schaal 1/24, terwijl tijdens de
beurs een speciaal bedrukte
miniatuur verkrijgbaar is in
beperkte oplage. Tegen een
gereduceerd tarief is
bovendien het Nationaal
Automobielmuseum te
bezoeken met meer dan 200
echte auto's. De beurs is
geopend van 10.00 tot 16.30
uur. De entreeprijs bedraagt
f .4,50 per persoon.
Technische gegevens:
Merk en type: Mercedes
C200 Diesel
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1997 cc
Boring x slag: 87x84 mm
Vermogen: 75 pk bij 4600
tr/min
Koppel:130 Nm bij 2000-3600 tr/min
Afmetingenlengte 4,487 meter,
breedte 1,72 meter
Gewicht: 1280 kg
Prestaties: topsnelheid 160 km/u
acceleratie
0-100 in 18,4 sec.
bij 90 km/u
5,0 liter/100 km
bij 120 km/u
6,8 liter/100 km
stadsverkeer
8,2 liter/100 km
f.63.800,=
Britse merk ERF. ERF bracht
in de jaren zeventig als eerste
al een kunststof cabine op i
markt. SMC staat voor She<
Moulding Compounds.
ERF en Autopress hebben de
fabricagekosten van de
cabine weten te verlagen en
het gewicht kunnen
verminderen. De cabine heeft
Market-priced
Wie de C-klasse wil
vergelijken met de 190 doet er
verstandig aan willekeurig
welke versie te rijden,
behalve de 200 Diesel. De
traagste variant van de C-
klasse heft het effect die de
verbeteringen ten opzichte
van de 190 tot gevolg hebben,
voor een deel op. De C200
Diesel is natuurlijk
comfortabel, stil en fraai
uitgevoerd, maar het jongere
imago wat Mercedes met de
jongste telg wil bereiken,
komt niet tot zijn recht.
De diesel wordt natuurlij!
gekocht voor mensen die
jaarlijks veel kilometers
rijden. De 2 liter neemt
genoegen met 1 liter
dieselolie voor 14 kilometers.
Opmerkelijk is dat ondanks
de niet overweldigende
prestatiecijfers, de auto toch
redelijk kwiek overkomt.
Mercedes heeft met de
nieuwe C-klasse een auto in
huis waar menig klant op
gewacht heeft en die
bovendien bij de concurrentie
smplaren de nodige mensen weg zal
naai kan halen. Voor een groot deel is
dat te danken aan de nieuwe
prijsstrategie. Voor een
Ellen van Langen, winnares
een Olympische gouden
medaille wordt al enige tijd
gesponsord door Mazda-
importeur Auto Palace de
Binckhorst. Onlangs
overhandigde manager
public relations van deze
firma, Patricia Egelie, aan
Ellen een boterbloemgele
Mazda MX-3 V6 ter vervang
ing van de rode Mazda 121
Gabrio Top die Ellen tot nu
toe tot haar beschikking had.
Met haar nieuwe auto rijdt
ze naar haar afspraken en
trainingen.
De MX-3 is behalve aan de
kleur, ook gemakkelijk te
herkennen aan de naam
van Ellen op de zijkant.
geïntegreerd, maar naast
elkaar geplaatst. Achter past
Mercedes de bekende multi
link ophanging toe, die we uit
de meeste modellen kennen.
Verder nam ook de
spoorbreedte iets toe. Aan de
basisopstelling van 'motor-
voorin, aandrijving achterin'
is niet gesleuteld. Alle
benzinemotoren hebben vier
kleppen per cilinder, wat ook
geldt voor twee diesels.
Hierdoor bereiken de meeste
C-klasse modellen betere
prestaties dan de
vergelijkbare types uit de 190-
serie.
Mode
organiseert op zondag 12
september as. in
samenwerking met het
Nationaal
Automobielmuseum in
Raamsdonksveer voor de
achtste keer de Koepelbeurs
showroom van Toyota-
Louwman Parqui
eurweg 8 in
lonksveer. Duizend
.en die de autohobby
i hart toedragen
eken jaarlijks deze
Op maar liefst 250 tafels
een zeer gevarieerd aanbod
Dit jaar zullen zo'n 3200 automobilisten zich de
trotse berijder mogen noemen van de nieuwe
Mercedes C-klasse. Hiermee kan het merk niet
volledig aan de vraag naar de 190-opvolger
voldoen, maar de wie erg lang gewacht heeft,
ziet zijn geduld nu bekroond. Met de C-klasse
slaat Mercedes een nieuwe wea in en dat wordt
993