NIEUWE JAS VOOR VOLKSWAGEN PASSAT
CITROEN Cl5 OP GEEL KENTEKEN
VISION A 93
iïs
Nieuw concept
voor Mercedes
F*
■B
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
PW
y
aft
Oplage: 96.900
Donderdag 12 augustus
Koelingsprobleem
•er
buro is los leverbait
'hoge
s dat
Autotest:
Lees verder
Mercedes C200 Diesel
DSM fabriek
in dit nummer
pag. 3
pag. 3
o.a.:
op
kompleet met
iet opzet
Jaargang 5
Nummer 30
tienerkamer!
:200 cm
ef2-deurs kast!
verve
welli
(Golf
lel
or*
npleet met
nk, wit en rood.
f398,-
laadruimte is
slen zijn
ill-cover
boven de
De Vision
i kort front
ingsbak
splaatst,
inge
5 meter
75 pk en de
c. De
Club kost
e RD Club
jramma
3 pk. De
-g eind
idse
worden,
c de
Redactie:
Tony Vos
Tel.013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Het is nauwelijks te geloven, maar Mercedes zal op
basis van de Vision A 93, een conceptauto die op de
IAA in Frankfurt zal worden getoond, in 1996 een
produktieversie gaan uitbrengen. Het merk breekt
bij dit model met vrijwel alle tradities en juist
daarom is het zo moeilijk te begrijpen dat aan
definitieve produktie wordt gedacht.
Natuurlijk blijft de basis van
de ruime vierdeurs Passat
sedan en vijfdeurs
stationwagon gelijk. Vooral
het front is geheel nieuw
ontworpen. Op de plaats wc
tot nu toe eigenlijk een grille
ontbrak, komt nu een zwart
rasterwerk met ernaast
schuin aflopende koplampen.
Het front ziet er hierdoor aan
zienlijk sierlijker en
gedistingeerder uit.
•IgtUdeze
Recorder
»n KADOü
Het prototype wat in Frankfurt
te zien zal zijn, heeft in het
interieur haast alle snufjes
die denkbaar zijn zoals
airconditioning, een sound
system en een route-
informatiesysteem. De
electroversie krijgt een zeer
milieuvriendelijk
klimaatbeheersingssysteem,
waarbij de afgevoerde
warmte uit het koelcircuit van
de accu's, electromotor en
electronica wordt benut.
Zeolith kristallen ontdoen het
interieur van vocht en
voorkomen dat de ruiten
beslaan. Welke onderdelen
i de Vision A 93 definitief in
later te introduceren A-
klasse te vinden zijn, is niet
bekend.
us 1993 - paginal
achterzijde. Op het front zien
latuurlijk een Mercedes-
.■a. die echter geen functie
J J meer heeft. De
tampen lopen tot in de
sen
1 wat van
coupé is bei
n. De
A 93 is
irt
Milieu-eisen
Alhoewel het een zeer kleine
auto is, voldoet de Vision A 93
aan alle veiligheids- en
milieu-eisen. De vijfdeurs
heeft een grondoppervlak v
slechts 5,6 vierkante meter.
binnenruimte is vergelijkbaar
met een grote middenklasser
waar het hoofd- en
beenruimte betreft. 1
heeft een uitermate
van en vrijwel recht
r. De oplopende
Een medewerker van
Mercedes-Benz Nederland
wist ons echter te verzekeren,
dat de auto in een weinig
aangepaste vorm in 1996 c
de markt komt.
energie. Hiermee wordt
brandstof bespaard en
minder uitlaatgassen
verkregen. De motor van de
Ecomatic schakelt altijd
automatisch uit als deze niet
gebruikt wordt. Dit gebeurt
bijvoorbeeld bij een stoplicht,
het uitrollen of het
bergafwaarts rijden. Een
koppeling verbreekt de
verbinding tussen motor en
aandrijving bij gas loslaten.
Geeft de bestuurder weer gas,
dan start de motor opnieuw.
Het rijgedrag komt met een
normale auto overeen, alleen
ontbreekt het
koppelingspedaal. De motor
is de bekende 1.9 liter diesel
van 64 pk. In stadsverkeer
wordt de grootste winst
behaald. Het verbruik gaat
omlaag, als ook de
geluidsproduktie en
uitlaatemissie. In de praktijk
zijn gemiddelden boven de 1
op 20 geen uitzondering,
wanneer bewust gebruik
gemaakt wordt van de nieuwe
techniek. Vanaf eind
september is de Golf
Ecomatic in een CL-uitgave in
Nederland beschikbaar.
ontwerpers en -technici
duidelijk gezocht naar een
kleine auto voor gebruik in de
stad, maar ook daarbuiten.
Het produktiemodel zal
verkregen. Er uiteindelijk A-klasse gaan
sdes- heten.
via de luxueuze GL en
sportieve GT naar de
Exclusiv, een versie die
uitsluitend gecombineerd
wordt met de 174 pk leverende
VR6-motor. Het programma
(raar benzinemotoren begint bij de
11e 1.6 liter van 75 pk. Nieuw is
ook de 1.9 liter direct
ingespoten turbodiesel, die
boven de bestaande
turbodiesel in het prograi
komt en goed is voor 90 p’
vernieuwde Passat mag t
oktober in de Nederlands
showrooms verwacht woi
Vanaf dat moment is ook i
nieuwe Golf Cabrio
beschikbaar, terwijl de
Variant begin 1994 zijn
opwachting in ons land zal
maken.
km/u neemt deze krachtbron
genoegen met 3,1 liter
brandstof op 100 km (1 op 32),
terwijl het gemiddelde
verbruik op 1 op 26 wordt
gesteld. Een alternatief is een
75 pk driecilinder
snzinemotor die altijd nog 1
op 20 gemiddeld rijdt. Beide
motoren zijn zo emissie-arm
dat wordt voldaan aan de
strenge Califomische
emissiewetgeving dat de
Vision A 93 geldt als "Ultra
Low Emission Vehicle". Deze
wetgeving zal ongeveer
overeenkomen met de
Europese eisen voor 2000. De
derde mogelijkheid is de
electromotor van 40 kW die
_t op een AEG-
natrium/chloride accu. In
stadsverkeer heeft dit
exemplaar een actieradius
1150 kilometer. Door het
a van lichte materialen
blijft het gewicht van de
electroversie beperkt tot 1000
kg-
Ecomatic
Een andere noviteit is de
Ecomatic, het eerste modt
met door eigen technici
ontwikkelde ecotechniek in
een serieprodukt. De
Ecomatic heeft een
dieselmotor met katalysator
die computergestuurd
gebruik maakt van kinetische
we natuurlijk eei
grille, die echter
als zodanig i
koplampen 1
motorkap door, ee
stylingdetail
de S-klasse c
afgekeken.
Vision A 03 i;
eerder apar
vA dan mooi.
L ft j Menigeen zal
gs. III er aan moeten
wennen.
IK De veilig-
heidsnormen
die Mercedes zich
gesteld heeft,
liggen hoog. Door een electrc
speciale constructie blijft werkt i
de motor bij een aanrijding
onder de vloer en dringt niet
het passagierscompartiment r__
ih. Verder worden twee full- van 1501
size airbags, gordelspanners, gebruik
volumineuze blijft het
bekledingsdelen in de deuren
en een geïntegreerd
kinderzitje op de achterbank
ingebouwd. Een belangrijk
deel van de carrosserie is uit
aluminium vervaardigd,
terwijl in het interieur
natuurlijke materialen als
wol en vlas worden
aangewend.
Aandrijving
De Vision A 93 van Mercedes
kent drie
aandrijvingsprincipes. De
eerste is een direct
ingespoten drie cilinder
dieselmotor van 60 pk. Bij 90
Nederland
bovenaan bij
belasting op
nieuwe auto's
De gemiddelde prijs van
een nieuwe auto is het
afgelopen jaar met ruim 8
procent toegenomen tot
35.722 gulden. Van dit
bedrag verdwijnt ruim 36
procent, ofwel 12.980
gulden in de staatskas in
de vorm van Belasting op
Personenauto's en Mo-
torsfietsen (BPM) en BTW.
Daarmee behoort
Nederland tot de landen
met het zwaarste
belastingregime op
nieuwe auto's. Dit blijkt
uit de Rai-uitgave "Auto
in Cijfers 1993". Het belas
tingpercentage dat in ons
land wordt geheven over
de netto catalogusprijs
van een middenklasse
auto (cilinderinhoud 1.500
cc) bedraagt zelfs 45,3
procent. Alleen
Denemarken, Grieken
land, Ierland en Portugal
kennen, uitgaande van
deze categorie, nog
hogere tarieven. Het hoge
belastingpercentage dat
in Nederland geldt, wordt
overigens vooral
veroorzaakt door de BPM,
die in de omringende
Europese landen niet
wordt geheven. De
meeste landen in Europa
kennen alleen een BTW-
tarief. Het minst zwaar
worden auto's belast bij
onze oosterburen (15%) en
in Luxemburg (eveneens
15%). Groot-Brittanniê
kent een gemiddeld
percentage van 17,5%,
Italië (19%), Frankrijk
(18,6%) en België (19,5%).
Hoger, maar nog steeds
ver onder Nederland
eindigt Spanje met 28
procent.
Tenslotte komt uit de
nieuwe Rai-editie naar
voren dat ruim 70 procent
van een liter brandstof
bestaat uit accijnzen en
heffingen. Zo rust op een
liter Euro loodvrij met een
pompprijs van f.1,80 in
totaal f.1,01 aan accijnzen
en heffingen en f.0,27
BTW.
Citroen Nederland heeft haar
leveringsprogramma
uitgebreid met een nieuwe
uitvoering van de C15
bestelwagen, een versie die
zakelijk gebruik en privé-
mogelijkheden goed
combineert. De Citroen C15
Club heeft als bestelauto een
laadruimte met een nuttige
inhoud van 2,02 kubieke
meter. Maar de auto is tevens
voorzien van een achterbank
en zijruiten, zodat met vijf
personen kan worden
plaatsgenomen. Via de twee
klapdeuren achter is de
bagageruimte makkelijk
toegankelijk. Naast de
toevoeging van de
achterbank heeft deze versie
op geel kenteken nog wat
andere aanpassingen
Passat
Maar ook de achterzijde is op
vele details up-to-date ge
bracht. De achterspoiler
maakt hierbij plaats voor een
geprononceerde rand aan de
achterklep. Tot de standaard
veiligheidsuitrusting behoren
voortaan een dubbele airbag,
hoofdsteunen voor en achter
en gordelspanners voorin.
Verder worden al vanaf de
basis CL-uitgave
stuurbekrachtiging, vijfbak,
een toerenteller, getint glas,
dakantenne en een
interieurluchtfilter geleverd.
Het programma loopt verder
De SSste Internationale Automobil Ausstellung in
Frankfurt brengt een viertal noviteiten in het
programma van Volkswagen. Naast de reeds eerder
aangekondigde Golf Variant en Golf Cabrio,
verschijnt er een zeer energie-zuinige Golf
Ecomatic. Daarnaast zal ook de Passat in een
opgefriste gedaante verschijnen.
De motor en versnellir
zijn onder de vloer gej
waardoor bij een geril
lengte van slechts 3,5
toch bijzonder veel
binnenruimte is i
is door de Mercec
ondergaan. De 1c
bekleed, de wiel,
voorzien van full
wieldoppen en b
stootstrip is een bies
aangebracht. Bovendien kan
tegen een meerprijs van
f.570,een metaallok worden
gekozen. Citroen biedt twee
motoren, de 1.4 liter
injectiemotor van 75
1.8 diesel van 60 pk.
Citroen C15 1.4 RE C
f.26.250,= terwijl del
f.30.750,= moet opbrengen.
Ik zit met
koelingsproblemen
Daarmee bedoel ik niet dat
ik de temperaturen van
onze geweldige zomer niet
aankan, of dat de
verwarming thuis op hol is
geslagen. Nee, mijn auto
houdt het hoofd onder
bepaalde omstandigheden
niet koel. Ook de auto trekt
zich hierbij weinig aan
van de temperatuur van de
omgeving. Op snelwegen
bij legale snelheden is r
helemaal niets aan de
hand en kun je uren achter
elkaar rijden zonder een
centje pijn. Als je echter
zo'n anderhalve minuut
stilstaat voor een stoplicht,
dan kan het koelsysteem
de hitte niet meer
verwerken en zie je de
naald van de
temperatuurmeter snel
naar het rode gebied gaan.
Als je daarna weer
snelheid hebt kunnen
maken, zakt alles weer
naar het normale niveau.
Erg lastig, want in ons
overvolle land sta je nog al
eens stil.
Naar de garage ermee via
een weg met zo min
mogelijk stoplichten. Daar
werd de conclusie
getrokken dat het aan de
ventilator moest liggen.
Dat dure onderdeel werd
vervangen, het systeem
gespoeld en... stilstaand
voor het stoplicht liep de
temperatuur nog op. Dat
gebeurde ook na het
vervangen van de
thermostaat. Op dat
moment moest ik denken
aan een verhaal van een
trotse autobezitter die als
gevolg van
koelingsproblemen vele
duizenden guldens bij zijn
garage achterliet en
iedere keer weer erachter
kwam dat de dure
operaties niets hadden
opgeleverd. Uiteindelijk
wees een monteur van een
ander garagebedrijf hem
op een koelslang die bij
hogere temperaturen
dichtkneep en zo de
problemen veroorzaakte.
Een slang van een paar
tientjes verhielp alle
ellende. Tot op dit moment
lijkt het bij mij dezelfde
richting op te gaan. Nu
wijst alles op de radiator,
maar ook zijn al
voorzichtig de
cilinderkoppen ter sprake
gebracht. Als alles straks
rangen is, heb ik
licht een nieuwe motor,
een lege portemonnee en
naar ik hoop een goed
werkend koelsysteem.
Anders krijg ik het toch wel
heel erg warm...
Tony Vos
5h7êïndh5vën*.
antsl|I