NIEUWE JAS VOOR VOLKSWAGEN PASSAT CITROEN Cl5 OP GEEL KENTEKEN VISION A 93 iïs Nieuw concept voor Mercedes F* ■B Bijlage van: De Tilburgse Koerier PW y aft Oplage: 96.900 Donderdag 12 augustus Koelingsprobleem •er buro is los leverbait 'hoge s dat Autotest: Lees verder Mercedes C200 Diesel DSM fabriek in dit nummer pag. 3 pag. 3 o.a.: op kompleet met iet opzet Jaargang 5 Nummer 30 tienerkamer! :200 cm ef2-deurs kast! verve welli (Golf lel or* npleet met nk, wit en rood. f398,- laadruimte is slen zijn ill-cover boven de De Vision i kort front ingsbak splaatst, inge 5 meter 75 pk en de c. De Club kost e RD Club jramma 3 pk. De -g eind idse worden, c de Redactie: Tony Vos Tel.013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Het is nauwelijks te geloven, maar Mercedes zal op basis van de Vision A 93, een conceptauto die op de IAA in Frankfurt zal worden getoond, in 1996 een produktieversie gaan uitbrengen. Het merk breekt bij dit model met vrijwel alle tradities en juist daarom is het zo moeilijk te begrijpen dat aan definitieve produktie wordt gedacht. Natuurlijk blijft de basis van de ruime vierdeurs Passat sedan en vijfdeurs stationwagon gelijk. Vooral het front is geheel nieuw ontworpen. Op de plaats wc tot nu toe eigenlijk een grille ontbrak, komt nu een zwart rasterwerk met ernaast schuin aflopende koplampen. Het front ziet er hierdoor aan zienlijk sierlijker en gedistingeerder uit. •IgtUdeze Recorder »n KADOü Het prototype wat in Frankfurt te zien zal zijn, heeft in het interieur haast alle snufjes die denkbaar zijn zoals airconditioning, een sound system en een route- informatiesysteem. De electroversie krijgt een zeer milieuvriendelijk klimaatbeheersingssysteem, waarbij de afgevoerde warmte uit het koelcircuit van de accu's, electromotor en electronica wordt benut. Zeolith kristallen ontdoen het interieur van vocht en voorkomen dat de ruiten beslaan. Welke onderdelen i de Vision A 93 definitief in later te introduceren A- klasse te vinden zijn, is niet bekend. us 1993 - paginal achterzijde. Op het front zien latuurlijk een Mercedes- .■a. die echter geen functie J J meer heeft. De tampen lopen tot in de sen 1 wat van coupé is bei n. De A 93 is irt Milieu-eisen Alhoewel het een zeer kleine auto is, voldoet de Vision A 93 aan alle veiligheids- en milieu-eisen. De vijfdeurs heeft een grondoppervlak v slechts 5,6 vierkante meter. binnenruimte is vergelijkbaar met een grote middenklasser waar het hoofd- en beenruimte betreft. 1 heeft een uitermate van en vrijwel recht r. De oplopende Een medewerker van Mercedes-Benz Nederland wist ons echter te verzekeren, dat de auto in een weinig aangepaste vorm in 1996 c de markt komt. energie. Hiermee wordt brandstof bespaard en minder uitlaatgassen verkregen. De motor van de Ecomatic schakelt altijd automatisch uit als deze niet gebruikt wordt. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een stoplicht, het uitrollen of het bergafwaarts rijden. Een koppeling verbreekt de verbinding tussen motor en aandrijving bij gas loslaten. Geeft de bestuurder weer gas, dan start de motor opnieuw. Het rijgedrag komt met een normale auto overeen, alleen ontbreekt het koppelingspedaal. De motor is de bekende 1.9 liter diesel van 64 pk. In stadsverkeer wordt de grootste winst behaald. Het verbruik gaat omlaag, als ook de geluidsproduktie en uitlaatemissie. In de praktijk zijn gemiddelden boven de 1 op 20 geen uitzondering, wanneer bewust gebruik gemaakt wordt van de nieuwe techniek. Vanaf eind september is de Golf Ecomatic in een CL-uitgave in Nederland beschikbaar. ontwerpers en -technici duidelijk gezocht naar een kleine auto voor gebruik in de stad, maar ook daarbuiten. Het produktiemodel zal verkregen. Er uiteindelijk A-klasse gaan sdes- heten. via de luxueuze GL en sportieve GT naar de Exclusiv, een versie die uitsluitend gecombineerd wordt met de 174 pk leverende VR6-motor. Het programma (raar benzinemotoren begint bij de 11e 1.6 liter van 75 pk. Nieuw is ook de 1.9 liter direct ingespoten turbodiesel, die boven de bestaande turbodiesel in het prograi komt en goed is voor 90 p’ vernieuwde Passat mag t oktober in de Nederlands showrooms verwacht woi Vanaf dat moment is ook i nieuwe Golf Cabrio beschikbaar, terwijl de Variant begin 1994 zijn opwachting in ons land zal maken. km/u neemt deze krachtbron genoegen met 3,1 liter brandstof op 100 km (1 op 32), terwijl het gemiddelde verbruik op 1 op 26 wordt gesteld. Een alternatief is een 75 pk driecilinder snzinemotor die altijd nog 1 op 20 gemiddeld rijdt. Beide motoren zijn zo emissie-arm dat wordt voldaan aan de strenge Califomische emissiewetgeving dat de Vision A 93 geldt als "Ultra Low Emission Vehicle". Deze wetgeving zal ongeveer overeenkomen met de Europese eisen voor 2000. De derde mogelijkheid is de electromotor van 40 kW die _t op een AEG- natrium/chloride accu. In stadsverkeer heeft dit exemplaar een actieradius 1150 kilometer. Door het a van lichte materialen blijft het gewicht van de electroversie beperkt tot 1000 kg- Ecomatic Een andere noviteit is de Ecomatic, het eerste modt met door eigen technici ontwikkelde ecotechniek in een serieprodukt. De Ecomatic heeft een dieselmotor met katalysator die computergestuurd gebruik maakt van kinetische we natuurlijk eei grille, die echter als zodanig i koplampen 1 motorkap door, ee stylingdetail de S-klasse c afgekeken. Vision A 03 i; eerder apar vA dan mooi. L ft j Menigeen zal gs. III er aan moeten wennen. IK De veilig- heidsnormen die Mercedes zich gesteld heeft, liggen hoog. Door een electrc speciale constructie blijft werkt i de motor bij een aanrijding onder de vloer en dringt niet het passagierscompartiment r__ ih. Verder worden twee full- van 1501 size airbags, gordelspanners, gebruik volumineuze blijft het bekledingsdelen in de deuren en een geïntegreerd kinderzitje op de achterbank ingebouwd. Een belangrijk deel van de carrosserie is uit aluminium vervaardigd, terwijl in het interieur natuurlijke materialen als wol en vlas worden aangewend. Aandrijving De Vision A 93 van Mercedes kent drie aandrijvingsprincipes. De eerste is een direct ingespoten drie cilinder dieselmotor van 60 pk. Bij 90 Nederland bovenaan bij belasting op nieuwe auto's De gemiddelde prijs van een nieuwe auto is het afgelopen jaar met ruim 8 procent toegenomen tot 35.722 gulden. Van dit bedrag verdwijnt ruim 36 procent, ofwel 12.980 gulden in de staatskas in de vorm van Belasting op Personenauto's en Mo- torsfietsen (BPM) en BTW. Daarmee behoort Nederland tot de landen met het zwaarste belastingregime op nieuwe auto's. Dit blijkt uit de Rai-uitgave "Auto in Cijfers 1993". Het belas tingpercentage dat in ons land wordt geheven over de netto catalogusprijs van een middenklasse auto (cilinderinhoud 1.500 cc) bedraagt zelfs 45,3 procent. Alleen Denemarken, Grieken land, Ierland en Portugal kennen, uitgaande van deze categorie, nog hogere tarieven. Het hoge belastingpercentage dat in Nederland geldt, wordt overigens vooral veroorzaakt door de BPM, die in de omringende Europese landen niet wordt geheven. De meeste landen in Europa kennen alleen een BTW- tarief. Het minst zwaar worden auto's belast bij onze oosterburen (15%) en in Luxemburg (eveneens 15%). Groot-Brittanniê kent een gemiddeld percentage van 17,5%, Italië (19%), Frankrijk (18,6%) en België (19,5%). Hoger, maar nog steeds ver onder Nederland eindigt Spanje met 28 procent. Tenslotte komt uit de nieuwe Rai-editie naar voren dat ruim 70 procent van een liter brandstof bestaat uit accijnzen en heffingen. Zo rust op een liter Euro loodvrij met een pompprijs van f.1,80 in totaal f.1,01 aan accijnzen en heffingen en f.0,27 BTW. Citroen Nederland heeft haar leveringsprogramma uitgebreid met een nieuwe uitvoering van de C15 bestelwagen, een versie die zakelijk gebruik en privé- mogelijkheden goed combineert. De Citroen C15 Club heeft als bestelauto een laadruimte met een nuttige inhoud van 2,02 kubieke meter. Maar de auto is tevens voorzien van een achterbank en zijruiten, zodat met vijf personen kan worden plaatsgenomen. Via de twee klapdeuren achter is de bagageruimte makkelijk toegankelijk. Naast de toevoeging van de achterbank heeft deze versie op geel kenteken nog wat andere aanpassingen Passat Maar ook de achterzijde is op vele details up-to-date ge bracht. De achterspoiler maakt hierbij plaats voor een geprononceerde rand aan de achterklep. Tot de standaard veiligheidsuitrusting behoren voortaan een dubbele airbag, hoofdsteunen voor en achter en gordelspanners voorin. Verder worden al vanaf de basis CL-uitgave stuurbekrachtiging, vijfbak, een toerenteller, getint glas, dakantenne en een interieurluchtfilter geleverd. Het programma loopt verder De SSste Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt brengt een viertal noviteiten in het programma van Volkswagen. Naast de reeds eerder aangekondigde Golf Variant en Golf Cabrio, verschijnt er een zeer energie-zuinige Golf Ecomatic. Daarnaast zal ook de Passat in een opgefriste gedaante verschijnen. De motor en versnellir zijn onder de vloer gej waardoor bij een geril lengte van slechts 3,5 toch bijzonder veel binnenruimte is i is door de Mercec ondergaan. De 1c bekleed, de wiel, voorzien van full wieldoppen en b stootstrip is een bies aangebracht. Bovendien kan tegen een meerprijs van f.570,een metaallok worden gekozen. Citroen biedt twee motoren, de 1.4 liter injectiemotor van 75 1.8 diesel van 60 pk. Citroen C15 1.4 RE C f.26.250,= terwijl del f.30.750,= moet opbrengen. Ik zit met koelingsproblemen Daarmee bedoel ik niet dat ik de temperaturen van onze geweldige zomer niet aankan, of dat de verwarming thuis op hol is geslagen. Nee, mijn auto houdt het hoofd onder bepaalde omstandigheden niet koel. Ook de auto trekt zich hierbij weinig aan van de temperatuur van de omgeving. Op snelwegen bij legale snelheden is r helemaal niets aan de hand en kun je uren achter elkaar rijden zonder een centje pijn. Als je echter zo'n anderhalve minuut stilstaat voor een stoplicht, dan kan het koelsysteem de hitte niet meer verwerken en zie je de naald van de temperatuurmeter snel naar het rode gebied gaan. Als je daarna weer snelheid hebt kunnen maken, zakt alles weer naar het normale niveau. Erg lastig, want in ons overvolle land sta je nog al eens stil. Naar de garage ermee via een weg met zo min mogelijk stoplichten. Daar werd de conclusie getrokken dat het aan de ventilator moest liggen. Dat dure onderdeel werd vervangen, het systeem gespoeld en... stilstaand voor het stoplicht liep de temperatuur nog op. Dat gebeurde ook na het vervangen van de thermostaat. Op dat moment moest ik denken aan een verhaal van een trotse autobezitter die als gevolg van koelingsproblemen vele duizenden guldens bij zijn garage achterliet en iedere keer weer erachter kwam dat de dure operaties niets hadden opgeleverd. Uiteindelijk wees een monteur van een ander garagebedrijf hem op een koelslang die bij hogere temperaturen dichtkneep en zo de problemen veroorzaakte. Een slang van een paar tientjes verhielp alle ellende. Tot op dit moment lijkt het bij mij dezelfde richting op te gaan. Nu wijst alles op de radiator, maar ook zijn al voorzichtig de cilinderkoppen ter sprake gebracht. Als alles straks rangen is, heb ik licht een nieuwe motor, een lege portemonnee en naar ik hoop een goed werkend koelsysteem. Anders krijg ik het toch wel heel erg warm... Tony Vos 5h7êïndh5vën*. antsl|I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 13