voeten PRIJZEN NISSAN TERRANO II NIEUWE SUZUKI ALTO ma®» I SPONSORING Nieuwe Fiat Croma V6 o.a.: pag. 5 pag. 7 pag. 3 'Al A NISSAN TERRANO II Lees verder in dit nummer Autotest: BMW325i Cabrio Gevolgen van te lage bandenspanning Tel.: 013-683911 Oplage: 96.900 Donderdag 5 augustus lees verder op p.3 3» Tony Vos Dj (30.172) (23.754) (13.280) CHEN (17.136) (16.654) (13.366) Bijlage van: De Tilburgse Koerier bWWm’l -t F' Jaargang 5 Nummer 29 |EJ NISSAN GARAGE 5 DENISSEN BVa f 45960,’* «rijs kent. 5980$,’Meel kent. jde rs. Waar r ‘I be^ ruil dei heil he *excl. kosten rijklaar maken Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg p d 'er, ,_i.De ieel is leze i van gebruikte lijft zeer constant emplaren senheden tors 16.819) ot/Citroen) 3.899) tus 1993 - pagina l| ia. Dit i Alto in 6 cilinder De kooiconstructie is verder verstevigd. Tijdens de vele betreffende instrument weer op. Saab brengt in de nieuwe 900 drie bekende en één nieuwe motor. Saab komt in dit model jrdelen t de izuki de i Alto, een lang het “er kleine :cit gedo- im acht jaar tijd lts één keer op Sinds 1985 kent Suzi huidige generatie A auto die jarenlang J segment van zeer stadsauto's heeft mineerd. In ruin is de Alto slecht Trollhattan - Vanaf eind augustus zal de nieuwe Saab 900 bij de Nederlandse dealers in de showroom staan. Hiermee komt een einde aan een loopbaan van maar liefst vijftien jaar van het voorgaande model. Ondanks de nauwe samenwerking met General Motors hebben de ontwerpers en technici bij Saab alle moge lijkheden gekregen een 'eigen' auto te ontwerpen. Wie de nieuwe 900 ziet zal de auto ook als zodanig herkennen, wat eveneens geldt voor de interieuraankleding en het rijgedrag. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur voor het eerst met een V6- krachtbron. Deze motor is vooral bedoeld voor de Amerikaanse en Duitse markt en zal van de totale produktie De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. cilinder benzinemotor van 124 pk en een 2.7 liter turbodiesel van 100 pk. Het gamma begint bij de driedeurs 2.4 LX voor f.59.895,=. De completer uitgevoerde SLX staat voor het vooraanzicht en achterwielophanging. De produktie van de bij ons bekende Alto is al volledig gestopt. Europa krijgt alleen Exact 904.974 exemplaren werden er gemaakt van de Saab 900 die in 1978 ten tonele kwam. Eigenlijk gaat de historie van dit model terug tot 1969, het jaar dat de Saab 99 werd geïntroduceerd. Toen half jaren tachtig door de aantrekkende economie geheel tegen verwachting de verkopen van de 900 sterk aantrokken, werd besloten de opvolging nog enige jaren vooruit te schuiven. vijfdeurs beschikbaar is. Wie twee generaties Saab 900 naast elkaar zet, ziet dat de nieuwe een langere wielbasis heeft, over een meer hellende voorruit beschikt en onder de portieren gewoon een dorpel standaarduitrusting. Verder heeft lopen. Het silhouet bleef zijn de stoelen en achterbank bewaard door dec-’-J* uitlijn, de typiscl xeuren en de iets achterover lellende grille met zeer lerkenbare uitstraling. We kunnen er niet omheen, hier staat een echte Saab en dat zal menig autoliefhebber zeer bevallen. Hoe zit het dan met de invloed van General Motors? Natuurlijk is bij de ontwikkeling gekeken naar het zoveel mogelijk gebruik maken van gemeenschappelijke onderdelen. Dat beperkt zich bij de 900 tot enkele delen van het onderstel, het remsysteem, het V6- motorblok en in het interieur hier en daar een weinig opvallend knopje. Een Saab staat voor veiligheid en dat is bij nieuwe 900 niet anders veel merken de aanwezigheid van verstevigingsbalken in de portieren hoog van de daken schreeuwen, is dit bij Saab al een jarenlang doorgevoerd onderdeel van het veiligheidsconcept. Maar het merk is veel verder gegaan. Zo behoren een airbag in het stuurwiel en ABS tot de idac .uxxen we,, nover de len getrokken. Nederlandse dxe eerste, •tap onlangs -■ ën l juli werd een aantal punten gewijzigd. wat aanvoer vanuit de Het betrof hier voornamelijk Maruti-fabriek in India bedrijf produceert de A. licentie en is voor 40% eigendom van Suzuki. Het wachten is op een nieuwe Alto. In Japan zelf heeft men met opvolgers niet zolang gewacht. Al sinds 1990 kent men daar een volgende generatie Alto, een behoorlijk vierkant model wat nu niet bepaald een vooruitgang lijkt ten opzichte van de bij ons bekende Alto. Naast de Alto heeft Suzuki in Japan nog een andere kleine auto onder de naam Cervo en dit model oogt, zowel in drie- als vijfdeurs, zoveel aardiger dan de Alto. De auto is veel boller van lijn en ziet er veel moderner uit. Natuurlijk passen de afmetingen precies binnen de Japanse wetgeving voor het gebruik in grote steden: 3,30 meter lang en 1,40 meter breed. De Alto en Cervo worden in Japan met verschillende motoren geleverd. Het meest waarschijnlijk is dat als de nieuwe Alto in januari 1994 verschijnt de auto voorzien zal zijn van een 800 cc 3- cilinder, al wordt ook over de uit de Swift bekende 1 liter gesproken. De uitvoering van een Japanse auto in Europa wijkt altijd behoorlijk af van het vergelijkbare model in Japan zelf. Toch geeft de foto van deze Japanse Suzuki Cervo en goede indruk van onze nieuwe Alto. Overigens zal 1994 aan het einde ook de lang verwachte grotere Suzuki brengen boven de huidige Swift sedan. fT/loscate deT Piemonte Slechts 4° alcohol. Een iets parelende lichtzoete wijn van de muskaatdruif, een belevenis om te drinken. Heerlijk voor een zomer avond of bij een dessert. Koel serveren. aantal in 1996 is toegenomen tot 360.000. De nieuwe Nissan Terrano II wordt gebouwd in Spanje en biedt de combinatie van de voor van de terreinauto met uitrusting en rij- eigenschappen van een luxueuze personenauto. Met een extra pook is de vierwielaandrijving te schakelen. Er kan worden gekozen uit een 2.4 liter 4 Veiligheidsconcept De bestaande Saab 900 wordt in al zijn versies in korte tijd vervangen. In het voorjaar verschijnt de driedeurs en een nieuwe cabriolet, terwijl vanaf deze maand de dan ook niet meer dan zo'n 15 procent gaan uitmaken. Al in een vroeg stadium werd Saab betrokken bij de ontwikkeling van deze krachtbron, die we sinds kort ook vinden in de Opel Vectra V6. Het is een 2.5 liter 24-kleppenmotor met een Iedereen ziet er zo onderhand de noodzaak van in om instanties als het Aids Fonds en andere instellingen die zich met deze vreselijke ziekte bezighouden te steunen. Gelukkig zijn er inmiddels ook al heel wat bedrijven die regelmatig donaties doen. Toch willen deze bedrijven niet met naam bekend worden en die tendens moet worden doorbroken. Immers het is absoluut geen schande om het Aids Fonds financieel te steunen en door de bekendmaking van de donateurs zullen wellicht ook anderen streep worde Het eerste Nedc bedrijf wat die 'gedurfde' stap maakte, is Citroëi Nederland. Op 4 j tijdens het AmsterDAMdiner ten bate van het Aids Fonds door Citroën een nieuwe Xantia aangeboden die in een vrolijke strik was verpakt. Deze auto zal vooral worden ingezet voor het project in het Zuidfranse Jalbert waar mensen met aids op vakantie kunnen. Dit project werd financieel gerealiseerd met de opbrengsten uit het eerste AmsterDAMdiner vorig jaar. Citroën Nederland ziet het nu verder als haar taak om andere bedrijven over de streep te trekken. Binnen Citroën Nederland zijn heel wat barrières doorbroken om tot de steun aan het aidsfonds te komen. Sportsponsoring (Ajax) werd in 1988 ge stopt, terwijl enkele jaren geleden culturele sponsoring 'in' was. Citroën is op autogebied een trendsetter en wil dit ook op andere vlakken zijn. Citroen Nederland kan nog niet voorspellen wat de uitwerking van dit sponsorschap zal zijn. Ik kan niet anders doen dan het innitiatief toejuichen. Hoe meer grote bedrijven met hun naam het steunen van een dergelijke organisatie als normaal zien, hoe beter het onderwerp in de maatschappij bespreekbaar zal worden... SAAB 1 en botsproeven werd één auto aan drie kanten aangereden. Ondanks de simulatie van een dergelijk, zeer zwaar ongeval, bleef de passagierskooi in takt eh waren de portieren nog normaal te openen. Een aardigheidje op veiligheidsgebied is het zogenaamde black panel. Met een knop op het dashboard kunnen alle niet strikt noodzakelijke functies van het dashboard worden uitgeschakeld. Dit heeft uiteraard alleen zin in het donker. Met een simpele druk op de knop vallen toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter uit. De bestuurder kan zich zo makkelijker op de weg concentreren. Mocht het brandstofniveau te laag worden, de temperatuur teveel stijgen of het toerental te hoog worden, dan licht het In de showrooms van de Nederlandse Nissan-dealers is inmiddels de nieuwe Terrano II verschenen. Nissan speelt hiermee in op de gestegen vraag naar terreinauto's, die in veel gevallen een alternatief vormen voor de dure modellen stationcars. In 1992 werden er 280.000 dergelijke auto's in Europa verkocht. Verwacht wordt dat dit VERBETERDE AUTOVERKOPEN IN TWEEDE KWARTAAL In vergelijking met 1992 werden er in de eerste zes maanden van dit jaar 65.903 auto's minder verkocht, wat een teruggang met 22,5 procent betekent. De sterke vermindering van de verkopen in de eerste drie maanden van het jaar waren voor een groot deel toe te schrijven aan de onzekere invoering van de BPM. Er werd toen een teruggang met maar liefst 32,9 procent genoteerd. Van april tot en met juni bleef het verlies beperkt tot 8,2 procent. De Rai verwacht dat de totaalmarkt dit jaar op om en nabij de 400.000 nieuwe auto's zal uitkomen. De verkoop t auto's Mi met 343.800 exer tegen 357.200 ee vorig jaar. De situatie is per merk natuurlijk zeer verschillend. Er zijn grote verliezers, nauwelijks winnaars en een aantal die niet in aantal winnen, maar wel in marktaandeel. Tot deze laatste categorie behoren Ford, Mitsubishi, Citroen, Peugeot, Renault, Rover Skoda en Volkswagen. winst in marktaande1 bij de meeste van de merken te danken aan nieuwe modellen zoals de Ford Mondeo, Mitsubishi Galant, Citroën Xantia, Peugeot 306 en Renault Twingo. De enige winnaar in absolute zin is Toyota. Dit merk verkocht 14.057 nieuwe auto's tegen 13.280 vorig jaar. Hiermee heeft het merk in één klap concurrenten als Mazda en Nissan achter zich gelaten. De top tien ziet er als volgt uit (tussen haakjes de cijfers van januari t/m juni 1992): 1. General Mot< 33.022 (4E 2. PSA (Peugeot/ 29.319 (33. 3. VW/Audi 23.010 4. Ford 20.294 5. Renault 16.108 (17.534) 6. Fiat Groep (Fiat/Alfa/Lancia) 14.818 (20.858) 7. Toyota 14.057 8. Nissan 12.076 9. Mazda 11.677 lO.Volvo 9.125 f.60.895,= op de prijslijst, ter- vijfdeursuitvoering, die iets wijl voor de f.65.895,= de SGX later leverbaar wordt, kost in wordt voorgereden. Dezelfde alle gevallen f.7.300,= meer, uitvoeringen met dieselmotor De Terrano II is ook leverbaar kosten respectievelijk op grijs kenteken vanaf f.64.895,= (LX), f.65.895,= (SLX) f.39.411,89 exclusief BTW. en f.70.895,= (SGX). De silhouet bleef zijn de stoelen en achterbank s oplopende zo geconstrueerd dat :h gevormde onderuitglijden bij sterk vx- afremmen of bij een aanrijding wordt voorkomen. De gordels zijn voorzien van spanners en ook de middelste passagier op de achterbank kan over een driepuntsgordel beschikken. 7.95

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 15